گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

كاربرد باكتري كش و قارچ كش بردوفيكس

بردوفيكس چيست؟

بردوفيكس قارچ كش و باكتري كش حفاظتي تماسي است كه براي پيشگيري و درمان انواع بيماري‌هاي درختان ميوۀ دانه‌دار، هسته‌دار، نيمه گرمسيري خزان‌دار، خشكباري، هميشه سبز، دانه ريز، سبزي، صيفي، زينتي و غيرمثمر توصيه مي‌شود. قارچ كش بردوفيكس با داشتن pH حدود ۷، در تمام فصل‌هاي سال قابل‌استفاده است. پس از پاشيده شدن روي گياه سم بردوفيكس در اثر رطوبت و گازكربنيك محيط و گياه به‌تدريج تبديل به تركيبات كمپلكسي مي‌شود كه مرتباً يون مس آزاد مي‌كند. بردوفيكس بدون بافت كريستالي است و به‌صورت توده به هم چسبيده و يكنواخت روي گياه كاملاً مي‌نشيند درحالي‌كه ساير تركيبات مسي به دليل داشتن بافت كريستالي ذراتي جدا از هم داشته و كمتر بر روي گياه مي‌نشينند.

ويژگي‌هاي بردوفيكس

ديرپايي بردوفيكس

بردوفيكس به دليل آزاد كردن تدريجي يون مس اثر ديرپايي دارد. اثر قارچ كشي و باكتري كشي تركيبات مسي مربوط به آزاد شدن حداقل يك پي‌پي‌ام يون مس (Cu++1ppm) است كه مي‌تواند تا حدودي بيماري را كنترل كند. براي كنترل شدن كنيدي و كنيدي فورهاي قارچ در اواخر آلودگي به ۳ تا ۵ پي‌پي‌ام يون مس نياز است. بردوفيكس بيشتر از ۵ پي‌پي‌ام يون مس آزاد مي‌كند، درحالي‌كه ديگر تركيبات مسي نمي‌تواند اين ميزان يون مس را آزاد كنند تا در كنترل عوامل بيماري‌زا مؤثر باشد. بردوفيكس با دانه‌بندي ۲ تا ۳ ميكرون، مؤثرتر از ديگر سموم مسي است. بردوفيكس به دليل دانه‌بندي بسيار ريز و چسبندگي مطلوب، كارايي مؤثري داشته و در مقايسه با سموم پودري مقرون به‌صرفه است.

ماندگاري پس از بارش

به دليل دانه‌بندي بسيار ريز، چسبندگي بالا و تثبيت شدن به‌صورت كمپلكس روي بافت گياه حتي پس از بارش‌هاي طولاني نيز يون‌هاي مس روي گياه باقي مانده و نسبت به ساير سموم مسي ماندگاري طولاني‌تري روي گياهان دارد.

سميت

بردوفيكس با داشتن LD50 Oral for rat>4000 mg/ kg جزء سالم‌ترين سموم است و براي انسان سميتي ندارد.

جلوگيري از سرمازدگي

بردوفيكس به دليل از بين بردن باكتري‌هايي كه هسته اوليه بلورهاي يخ Bacterial Ice Nucleation را مي‌سازند، خطر سرمازدگي را كم مي‌كند.

دافع حشرات

بردوفيكس براي زنبورعسل بي‌خطر و دافع حلزون و حشراتي مانند زنجرك و موريانه است.

ضدباكتري

بردوفيكس بهترين قارچ كش و باكتري كش مسي با اثر حفاظتي، با LD۵۰>۴۰۰۰ mg/kg و جزو سالم‌ترين سموم معدني است.

اختلاط با ساير سموم

بردوفيكس با اكثر سموم و كودها و روغن ولك قابل اختلاط است.

نحوه اثر بردوفيكس

قارچ كش بردوفيكس يك بازدارنده چند نقطه اثر است. يون‌هاي مس پس از جذب شدن در ديواره سلول باكتري يا قارچ، هم‌زمان بازدارنده چندين روند فيزيولوژيكي درون سلول است. بردوفيكس با ايجاد پيوندهاي شيميايي جديد، پروتئين‌ها را درهم شكسته، كاركرد آنزيم‌ها را برهم زده، در روندهاي حياتي سلول مانند تنفس اختلال به وجود آورده، فعاليت غشاء سلولي را كاهش داده و در نهايت منجر به مرگ سلول مي‌شود. اين ويژگي سبب مي‌شود عامل بيماري نتواند خود را در برابر بردوفيكس مقاوم كند.

روش‌هاي مصرف سم بردوفيكس

محلول‌پاشي

متداول‌ترين روش براي پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي قارچي و باكتريايي با بردوفيكس مي‌باشد. دوزهاي مورداستفاده بسته به زمان مصرف متفاوت مي‌باشند.

روش ساخت دوزهاي مختلف بردوفيكس براي محلول‌پاشي

منظور از محلول‌پاشي با دوزهاي ۵ يا ۱۰ در هزار، مخلوط كردن ۵ يا ۱۰ ليتر بردوفيكس در۱۰۰۰ ليترآب مي‌باشد. اين ميزان آب بسته به حجم سم‌پاش قابل‌تغيير است. براي مثال، براي تهيه دوز ۵ در هزار درسم‌پاشي به حجم ۲۰۰ ليتر، يك بطري يك ليتري را به‌شدت تكان داده و به داخل سم‌پاشي كه در آن مقداري آب وجود دارد مي‌ريزيم. سپس سم‌پاش را تا ۲۰۰ ليتر با آب پر كرده، كاملاً به هم زده و شروع به سم‌پاشي مي‌كنيم.

رنگ بردو

براي كنترل بيماري‌هايي مانند پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه گياهان، انواع شانكرها و بلايت ها، سرطان‌ها و گال هاي طوقه و ريشه، محلول‌پاشي ها به‌تنهايي كافي نبوده و لازم است بافت آلوده با ابزار تيزي تراشيده شده و بافت سالم گياه با بردوفيكس رقيق نشده رنگ شود. اين كار براي ضدعفوني محل هرس گياهان نيز بايد انجام شود. در صورت استفاده از اين روش ديگر نيازي به استفاده از چسب باغباني و … نمي‌باشد.

محلول در آب زراعي

براي كنترل بيماري‌هايي مانند پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه گياهان، سرطان‌ها و گال هاي طوقه و ريشه كه عامل بيماري‌زا خاكزي است محلول‌پاشي‌ها به‌تنهايي كافي نبوده و لازم است خاك نيز ضدعفوني شود. براي اين منظور مقدار ۱۰ در هزار بردوفيكس آماده شده و گياهان با اين محلول آبياري شوند. براي درختان مسن‌تر آبياري سايه‌انداز و بيل زدن خاك نيز ضروري است.

سم‌پاشي‌هاي دوره‌اي چهارگانه

منظور از سم‌پاشي‌هاي دوره‌اي چهارگانه درختان ميوه، سم‌پاشي در چهار مرحله زير مي‌باشد:

پس از ريزش ۷۰ درصد برگ‌ها با بردوفيكس ۱۰ در هزار

قبل از تورم جوانه‌ها با بردوفيكس ۱۰ در هزار

بعد از ريزش گلبرگ‌ها يا شاتون ها با بردوفيكس ۵ در هزار

بعد از تشكيل ميوه با بردوفيكس ۵ در هزار

نكات مهم در پيشگيري از وقوع يا گسترش بيماري‌هاي قارچي، باكتريايي و سرمازدگي

ضدعفوني بذر قبل از كاشت به‌وسيله سم‌پاشي با سم بردوفيكس ۱۰ در هزار

ضدعفوني خاك زراعي به‌وسيله آبياري با بردوفيكس ۱۰ در هزار بلافاصله بعد از كاشت

ضدعفوني قلمه‌ها، ريشه نهال‌ها و ابزار هرس به‌وسيله آغشته كردن با بردوفيكس ۱۰ در هزار

سم‌پاشي درختان با بردوفيكس ۵ در هزار بعد از وقوع باران شديد، تگرگ، طوفان و هر عامل تنش‌زاي ديگر

براي جلوگيري از وقوع سرمازدگي، سم‌پاشي با بردوفيكس ۵ در هزار هنگام هشدار ايستگاه‌هاي هواشناسي قبل از وقوع سرما

ساخت محلول بردوفيكس

محلول بردو عبارت است از سولفات مس كه به‌وسيله آهك خنثي شده باشد. بايد توجه داشت كه به علت خنثي شدن، تركيب بردو دست‌ساز را، بايد به اندازه مصرف روزانه تهيه كرده و از نگهداري آن براي مصرف روزهاي بعد خودداري شود.

جهت مصرف در زمستان چون درختان فاقد برگ مي‌باشند با دُز ۵ تا ۱۰ در هزار قابل تغيير مي‌باشد يعني اگر آلودگي به قارچ كم بود ۵ در هزار و اگر آلودگي زياد بود تا ۱۰ در هزار قابل‌مصرف است.

جهت مصرف در زماني كه درختان برگ دارند با دز ۲ تا ۵ در هزار قابل‌تغيير است يعني اگر آلودگي به قارچ كم بود با دوز ۲ در هزار و اگر آلودگي به قارچ زياد بود تا ۵ در هزار قابل‌مصرف است.

براي اينكه توضيحات فوق بهتر جا بيافتد ساخت بردوفيكس ۱۰ در هزار را توضيح مي‌دهيم: به زبان ساده ۱۰ در هزار يعني ۱۰ كيلو در هزار ليترآب است كه شما مي‌توانيد به نسبت نياز و مصرفتان اين واحد را كم و يا زياد نماييد.

جدول تهيه بردوفيكس به نسبت‌هاي متفاوت

سولفات مس ۱۰۰ گرم

آهك ۱۰۰ گرم

۱۰ ليتر آب

سولفات مس يك كيلوگرم

آهك يك كيلوگرم

۱۰۰ ليتر آب

سولفات مس ۱۰ كيلوگرم

آهك ۱۰ كيلوگرم

۱۰۰۰ ليتر آب

سولفات مس ۲۰ كيلوگرم

آهك ۲۰ كيلوگرم

۲۰۰۰ ليتر آب

مرحله اول: ۱۰ كيلو سولفات مس و ۱۰ كيلو آهك، آماده تهيه كنيد. براي خانه‌دارها مي‌توانند اين مواد را به مقدار كم از عطاري‌ها به‌راحتي تهيه كنند.

مرحله دوم: سولفات مس را با آب ولرم حل مي‌كنيم (۱۰ كيلو سولفات مس را مي‌توانيم در ۵ مرتبه ۲ كيلويي با آب ۱۰ ليتري ريخته هم زده تا حل شود از ريختن يكجا به آب بپرهيزيد).

مرحله سوم: آهك را با آب حل مي‌كنيم (۱۰ كيلو آهك را مي‌توانيم در ۵ مرتبه ۲ كيلويي با آب ۱۰ ليتري ريخته هم زده تا حل شود از ريختن يكجا به آب بپرهيزيد).

سپس آب آهك را با پارچه توري صاف كنيد تا دانه‌هاي درشت حل‌نشده از شيره آهك جدا شود.

مرحله چهارم: اضافه كردن محلول‌هاي آماده شده آهك و سولفات مس به مخزن اصلي.

بايد به اين نكته توجه داشت اول محلول آهك بايد اضافه كرده سپس محلول مس كم‌كم به آن اضافه كنيد در غير اين صورت محلول به‌صورت لخته‌اي مي‌شود (مثل شيرترش مي‌برد)

سپس آن‌قدر به آن آب اضافه مي‌كنيم تا حجم آن به ۱۰۰۰ ليتر برسد.

حتماً سم‌ پاش مجهز به همزن خوب باشد تا از ته‌نشين شدن محلول جلوگيري شود در غير اين صورت هر چند دقيقه محلول را با بيل يا چوب هم بزنيد تا ته نگيرد.

هنگام پاشش بردوفيكس به تنه و شاخه درخت اگر بعد از فصل خزان است حتماً برگ‌هاي روي زمين ريخته را هم به قارچ كش آغشته نماييد چون قارچ از طريق خاك آلوده به درخت انتقال پيدا مي‌كند.

براي خريد انواع سم و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: سم، خريد سم، فروشگاه سم، قارچ كش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۴۷:۲۳ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كود كلات آهن و روي

كود كلات آهن و روي

به دليل ساختار آهكي خاك‌هاي كشور اكثر محصولات كشاورزي دچار مشكل كمبود آهن و روي مي‌باشند. كلات آهن و روي حتي در خاك‌هايي با PH حدود ۸/۵ نيز به‌راحتي آهن و روي را به فرم قابل‌جذب براي گياه حفظ نموده و كمبود اين عناصر را به‌طور كامل برطرف مي‌نمايد و در نتيجه موجب افزايش رشد، گلدهي و ثمردهي محصولات مختلف مي‌گردد و افزايش كيفيت محصولات، بهبود عطروطعم و افزايش ميزان برداشت محصول را به‏ دنبال خواهد داشت.

عنصر آهن يكي از كليدي‌ترين عناصر در ساختار سبزينه گياهي است و كمبود آن يكي از شايع‌ترين كمبودهاي عناصر غذايي در زراعت و باغات اكثر مناطق كشاورزي كشورمان است و كمبود اين عنصر در گياه باعث كاهش ميزان كلروفيل در سلول‌ها مي‌شود كه علائم آن رنگ پريدگي و زردي برگ‌ها است كه تشديد كمبود اين عنصر در نهايت خشكيدگي برگ‌ها و گياه را در پي خواهد داشت. بهترين و سريع‌ترين راه رفع كمبود و نياز گياهان به عنصر آهن، تغذيه گياهان از كودهاي كلات آهن است. كود كلات آهن مناسب براي استفاده در خاك ايران، يكي از بهترين انتخاب‌ها براي جبران كمبود آهن است. ايجاد مقاومت در برابر آفات و بيماري‌ها، مقاومت در برابر سرمازدگي بهاره و زمستانه و كاهش ضايعات، تسريع ريشه‌زايي گياهان و درختان، افزايش تعداد پنجه‌هاي بوته‌ها، افزايش سطح برگ گياهان، افزايش تشكيل ميوه، كاهش ريزش ميوه و گل از طريق تأثير عنصر آهن در متابوليسم گياه ميسر مي‌شود.

علل و علائم كمبود آهن در گياه

در بيشتر نقاط كشور ما مهم‌ترين عاملي كه موجب كمبود آهن زيادي بي‌كربنات در محلول خاك است اغلب خاك‌هاي ايران مقدار قابل‌توجهي آهك دارند. آهك به‌تنهايي مشكل چنداني در جذب آهن ايجاد نمي‌كند.

ريشه گياه با ايجاد شرايط ويژه‌اي در اطراف خود (ترشح هيدروژن يك بار مثبت يا پروتون، اسيدهاي آلي و كلات‌هاي طبيعي) از قليايت خاك در نزديكي ريشه مي‌كاهد و به اين ترتيب حلاليت تركيبات آهن‌دار خاك را افزوده، آهن موردنياز گياه را در حد كافي تأمين مي‌كند. آبياري سنگين، فشردگي و يا هر عامل ديگري كه تهويه خاك را كاهش دهد، به افزايش غلظت دي‌اكسيد كربن در خاك مي‌شود و در حضور آهك، واكنش انجام مي‌دهد كه طي آن بي‌كربنات توليدشده، خاصيت بافري دارد.

بدين معني كه از كاهش pH در اطراف ريشه تا حدي جلوگيري مي‌كند و در نتيجه از حلاليت بيشتر تركيبات آهن‌دار و قابليت جذب آهن كاسته مي‌شود. توانايي ريشه گياهان مختلف در ايجاد شرايط مناسب براي جذب آهن متفاوت است. گياهان مقاوم به كمبود آهن، ريشه‌هاي كارايي براي جذب آهن‌دارند.

علائم كمبود آهن در برگ گياه

ريشه گياهان حساس به كمبود آهن، كارايي مناسبي براي جذب آهن ندارند. اين خصوصيت بيشتر جنبه وراثتي دارد. البته تأثير تغذيه گياهي مناسب نيز در اين مورد به اثبات رسيده است. آب آبياري، گاهي به‌ويژه هنگامي كه از چاه‌هاي عميق تأمين شود بي‌كربنات دارد. هوادهي اين آب‌ها (با استفاده از فواره و يا ريزش از بلندي) و يا مصرف مقداري اسيد سولفوريك (كاهش pH آب آبياري تا حد خنثي)، مقدار بي‌كربنات را كاهش مي‌دهد.

گاهي در گياهان مبتلا به كمبود آهن، غلظت آهن در برگ‌ها بيشتر از حد نرمال است و حتي اخيراً در تجزيه‌هاي برگي، مقدار غلظت آهن را درج نمي‌كنند. اين بدان علت است كه وجود آهن زيادي در برگ‌ها ملاك عمل نيست و بايد از طريق محلول‌پاشي و ايجاد شرايط خوب مديريتي حركت آهن را در گياه بهبود بخشيد تا علائم كمبود آهن در برگ‌ها مشاهده نگردد.

در صورت كمبود آن، سبزينه (كلروفيل) به مقدار كافي در سلول‌ها يافت نمي‌شود و برگ‌ها رنگ‌پريده به نظر مي‌آيند. زردي برگ ناشي از آهك، شكل خاصي از كمبود آهن در گياه است كه در بخش وسيعي از كشور ما را فرا گرفته است مركبات در جنوب و شمال كشور، ميوه‌هاي معتدله (از جمله سيب، هلو گلابي، زردآلو)، برخي از زراعت‌هاي مهم از جمله سيب زميني، سويا و سورگوم، سبزي و گياهان زينتي با شدت‌هاي متفاوت، از كمبود آهن صدمه مي‌بينند. مديريت هوشمندانه در كاهش خسارت، بسيار مؤثر است.

عواملي كه موجب مي‌شود كمبود آهن تشديد شود عبارت‌اند از:

آهكي بودن خاك‌ها؛ PH قليايي – به ازاء هر يك واحد افزايش PH، حلاليت تركيبات آهن هزار مرتبه كاهش پيدا مي‌كند. يعني در PH بالاتر از ۷ حلاليت آهن، براي تأمين آهن موردنياز گياه كافي نيست؛

تهويه نامناسب خاك (در خاك بافت سنگين).

كمي مواد آلي در خاك.

كيفيت نامناسب آب آبياري؛ به‌خصوص غلظت زياد يون بي‌كربنات كه در جذب آهن و انتقال آن در داخل گياه ايجاد مشكل مي‌كند.

مصرف زياد كودهاي فسفري؛ در شرايط مصرف زياد فسفر جذب آهن توسط گياه كاهش مي‌يابد.

بيماري‌هاي قارچي ريشه كه موجب پوسيدن ريشه مي‌شود و آفات ريشه خوار در گياه.

ارزيابي آهن قابل‌جذب در خاك

ارزيابي آهن قابل‌جذب در خاك به روش عصاره گيري و با DTPA انجام مي‌شود. (DTPA) يك عصاره‌گيري است كه براي عصاره‌گيري عناصر كم‌مصرف مورداستفاده قرار مي‌گيرد. در اين روش معمولاً اگر مقدار آهن قابل‌جذب كمتر از ۲.۵ ميلي‌گرم در كيلوگرم باشد كمبود آهن وجود دارد. همچنين بين ۲.۵ تا ۴.۵ ميلي‌گرم نيز در بعضي از گياهان كمبود آهن مشاهده مي‌شود كه غلظت بحراني آهن نيز گفته مي‌شود. غلظت بيش از حد ۴.۵ غلظت مناسب آهن را نشان مي‌دهد. آهن به‌صورت Fe+2، Fe+3 و كِلات‌ آهن (كلات‌هاي طبيعي و كلات‌هاي مصنوعي) توسط گياه جذب مي‌شود.

گياهان و ارقام آن‌ها نسبت به كمبود آهن حساسيت متفاوتي دارند. واريته‌هاي گياهي از نظر حساسيت به كمبود آهن به دو گروه Fe افيشنت كوتي‌وا و Fe اين‌افيشنت كوتي وا تقسيم‌بندي مي‌شوند. گياهان Fe افيشنت Fe-efficient يا آهن‌كارا (يا مقاوم به كمبود آهن) گياهاني هستند كه با مكانيسم‌هاي مختلف قابليت جذب آهن را در خاك افزايش مي‌دهند و در نتيجه دچار كمبود آهن نمي‌شوند. اين گياهان با دو مكانيسم مشهور به استراتژي ۱ و استراتژي ۲ قابليت جذب آهن را در خاك افزايش مي‌دهند

استراتژي ۱ در اكثر گياهان ديده شده و به‌صورت‌هاي مختلفي قابليت جذب آهن را بالا مي‌برد. از جمله اينكه دفع +H در محيط ريشه باعث اسيدي شدن PH خاك مي‌شود و حلاليت آهن را افزايش مي‌دهد.

درمان كمبود آهن

۱-با برخي اعمال مي‌توان از بروز كمبود آهن در گياه جلوگيري كرد براي اين منظور بايد شرايط تهويه خاك مناسب باشد كه اين امر از طريق چند عامل صورت مي‌گيرد:

الف- بيل زدن در پاي درخت؛

ب- اضافه كردن مواد آلي به خاك؛

ج- كيفيت مناسب آب؛

د- مصرف متعادل كود حيواني و كود فسفري تا قابليت جذب آهن بالا رود.

۲-كاشت ارقام و گونه‌هاي مقاوم به كمبود آهن؛

۳-مديريت آبياري صحيح؛ مصرف زياد آب باعث تغذيه نامناسب و تشديد بروز كمبود آهن مي‌شود؛

مصرف كود آهن به‌صورت محلول‌پاشي روي گياه و تزريق دارو بر روي تنه درخت درمان خوبي است. براي مصرف كود در خاك، كود كلات آهن بهترين كود است، كود كلات‌ آهن كود گران‌قيمتي است.

مقدار كود آهن موردنياز گياهان

تصور غلط بعضي از افراد در مصرف بيش از اندازه كود كلات آهن جهت بهبود اشتباه است. استفاده از هر نوع كودي جهت تغذيه خاك و گياه اگر بيش از اندازه گياه باشد باعث سميت يا مرگ گياه مي‌شود. مصرف عناصر غذايي گياه از خاك مقدار محدودي است كه اگر مقدار آن بيش از اندازه باشد ديگر گياه براي اجراي عمل تغذيه و آبگيري از خاك دچار مشكل مي‌شود و شادابي و طراوت خود را از دست مي‌دهد. البته كود آهن جز كودهايي است كه مصرف زياد آن خرابي زيادي به بار نمي‌آورد ولي بايد براساس الگوي مصرف آن به گياه تزريق شود.

مهم: علائم مسموميت به هر عنصري، همان علائم كمبود آن عنصر را نشان مي‌دهد.

استفاده از مقدار كود آهن موردنياز گياهان

بهترين زمان براي استفاده از كود آهن، زماني است گياهان در حال رشد و نمو مي‌باشند بنابراين فصل بهار و تابستان جز بهترين زمان‌هاي استفاده از كود آهن مي‌باشند. در فصل زمستان و پاييز به دليل خواب گياه نياز كمتري به استفاده از كود در گياه ديده مي‌شود. البته با توجه به زمان كاشت و همين‌طور منطقه‌اي كه گياه در آن رشد مي‌كند مي‌توان از دزهاي مختلف كود آهن در بازه‌هاي مختلف زماني براي تيمار گياه استفاده كرد. تغيير كردن فصل فرمول استفاده از كود آهن را تغيير مي‌دهد.

براي خريد اين كود و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، كلات آهن، خريد كود، فروشگاه كود، كود كلات آهن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۲:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كود آمينو اسيد چيست؟

كود آمينو اسيد

شاكله كود آمينو اسيد تشكيل شده از تركيب اسيدهاي آمينه COOH و NH2 و گروه‌هايي از هيدروژن‌ها و گروه جانبي R كه همه اين‌ها زير گروه‌هايي از پروتئين‌ها هستند. حال خود گروه R در اسيدهاي آمينه متفاوت بوده كه در حدود ۲۰ نوع مختلف است. درحالي‌كه گروه NH2 در سمت راست ساختار كود اسيد آمينه قرار گرفته باشد و چسبيده باشد، به آن مدل D و درحالي‌كه در سمت چپ ساختار قرار گرفته باشد و چسبيده باشد به آن مدل L مي‌گويند. فقط و فقط اسيدهاي آمينه مدل L در تجزيه پروتئين‌ها به كار برده مي‌شوند.

كود اسيد آمينه به دو حالت كلي ضروري و غيرضروري تقسيم‌بندي مي‌شود كه حالت اول آن اسيدهاي آمينه ضروري هستند كه به آن گروه از كود اسيدهاي آمينه گفته مي‌شود كه گياه قادر به تجزيه آن‌ها نبوده و بايد در اختيار گياه براي رشد بهتر و مفيدتر قرار بگيرد. كود اسيدهاي آمينه حالت دوم كه غيرضروري هستند به آن گروه از اسيدهاي آمينه مي‌گويند كه گياه قادر به تجزيه آن‌ها است. هر نوع از مدل‌هاي مختلف اسيد آمينه در ساختار فيزيكي و فيزيولوژي گياه نقش‌هاي مختلفي را برعهده دارند، به‌عنوان مثال ماده آلانين در تجزيه و تحليل دو ماده كلروفيل و پرولين در جوانه زدن دانه‌هاي گردو نقش دارد.

براي ساخت و توليد اسيدهاي آمينه سه روش مختلف وجود دارد كه عبارت‌اند از:

۱-هيدروليز اسيدي

۲-هيدروليز اسيدي كنترل شده

۳-هيدروليز آنزيمي

مزيت‌ها و فوايد كود اسيد آمينه

كود اسيد آمينه‌ها از پيكربندي‌هاي اوليه و مهم در مراحل آغازين سنتز و تجزيه پروتئين‌ها هستند. تقريباً ۲۰ نوع كود اسيد آمينه مهم در هر يك از فرآيندهاي تجزيه‌وتحليل و سنتز پروتئين‌ها در سلول كود اسيد آمينه درگير هستند. در تحقيقات انجام شده سال‌هاي اخير به اين نتيجه و جمع‌بندي رسيدند كه آمينواسيدها مي‌توانند به‌طور مستقيم تأثير بسيار زياد، مفيد و مهمي در فعاليت‌هاي حياتي و ساختارهاي گياهي داشته باشند.

همچنين اسيدهاي آمينه كه توسط گياهان و در درون خود گياه توليد مي‌شوند نيز با كود آمينو اسيدهايي كه به‌صورت كود مايع مخلوط شده با آب و همراه با آبياري در اختيار گياه قرار مي‌گيرند، يكي و تركيب شده و در ساختمان خاك و ساختار آن قرار داده مي‌شوند.

اين اسيدهاي آمينه كه در خاك استقرار مي‌يابند و به خاك اضافه مي‌شوند باعث بهبود ساختار خاك و به‌طوركلي فلور گياهي خاك كمك مي‌كنند و با اين كار جذب و دريافت مواد موردنياز و مفيد خاك را توسط ريشه گياهان آسان مي‌كنند. همچنين باعث مي‌شوند كه مواد موردنياز و مفيد به‌طور يكسان از طريق خاك جذب گياه شود.

دادن و رساندن مواد موردنياز و تغذيه‌اي براي گياهان از راه برگ گياهان است كه از پاشيدن مواد موردنياز بر روي برگ گياهان انجام مي‌گيرد. اين كار علاوه بر اينكه باعث رسيدن مواد موردنياز به گياه مي‌شود احتياجات غذايي گياه را هم برطرف مي‌كند. در اين حالت اسيدهاي آمينه طوري تدارك ديده شده‌اند كه ساختار مناسبي را در گياه جهت سنتز و تجزيه پروتئين شكل دهند و اين حالت در واقع همان عملكرد اختصاصي آمينواسيدها در گياه محسوب مي‌شود.

به‌طوركلي همه گياهان مانند هر اندام و ارگان زنده ديگر، به‌طور حتم به اجزا و مكانيسمي و شرايط و ويژگي‌هاي خاصي براي رشد بيشتر و بهتر نيازمند هستند تا بتوانند از خاك سر بيرون آورده و از مزيت‌ها و منابع طبيعي مانند نور، باران و… استفاده كافي ببرند. گياهان هيدروژن موردنياز خود را از آب موجود در خاك به دست مي‌آورند. از هيدرات‌هاي كربني كه به‌مرور زمان در خاك شكل گرفته‌اند به‌منظور فتوسنتز و تشكيل سلول‌هاي گياهي استفاده مي‌كند. اين دو مورد ذكرشده در بالا راه‌هاي رسيدن به سوخت‌وساز متوازن و سنتز اسيدهاي آمينه براي رشد گياه است.

در اين راه فقط اسيدهاي آمينه نوع ال هستند كه بخشي از اين پروتئين‌ها و فعاليت‌هاي متابوليكي را دارا مي‌باشند و باوجوداين اسيدهاي آمينه مي‌توان گفت كه گياه انرژي‌اش را صرف اين راه سخت و طاقت‌فرسا براي فتوسنتز و تشكيل سلول و به دست آوردن هيدرات كربن و نيتروژن نخواهد كرد.

حال اگر منبعي مجزا و مفيد از آمينواسيدهاي نوع ال در اختيار گياه باشد باعث سرعت گرفتن در رشد و تكثير سلولي و شرايط بهتر براي فتوسنتز گياهي است.

حضور آمينواسيدها براي سوخت‌وساز گياهان، سوخت‌وسازهاي سلولي و همچنين افزايش كيفيت و طعم و اندازه و رشد موردنياز براي كشاورزي امري ضروري است. با وجود اسيدهاي آمينه اين سطح كيفي بسيار خوب و مثبت ارزيابي مي‌شود و همچنين به‌عنوان كاري لازم و ضروري و مهم نيز شناخته شده است. همچنين براي جلوگيري از كاهش محصول و هميشه پربار بودن محصولات در طي زمان‌هاي طولاني استفاده از اسيدهاي آمينه امري اجتناب‌ناپذير خواهد بود.

كود اسيد آمينه و كاربرد آن

از كاربردهاي اسيدهاي آمينه مي‌توان به تقويت سيستم ايمني گياه، تأثير بر حفره‌هاي هوا، افزايش عددي و كيفيتي محصول، تحرك و تحريك براي فرآيند گرده‌افشاني، سرعت رسيدن به محصول سالم و كامل و … است. حال به توضيح تك تك اين موارد پرداخته و شما رو با كاربردهاي بيشتر اين اسيدهاي آمينه آشنا مي‌سازيم.

تقويت سيستم ايمني گياه با كود اسيد آمينه

از طريق تقويت ديواره سلولي، افزايش توليد بافت خشبي گياهان و ترميم سريع‌تر بافته‌اي آسيب‌ديده موجب افزايش مقاومت گياه در برابر حمله آفات و بيماري‌ها مي‌گردد.

تقويت در برابر مسائل محيطي

مشكلاتي محيطي و اقليمي مناطق مختلف مانند دماي بالا، سرماي شديد، يخبندان، تنش‌هاي آبي، شوري و جابجايي و انتقال گياه داراي تأثير منفي بر روي متابوليسم‌هاي گياهي بوده و موجب كاهش كميت و كيفيت محصولات مي‌شوند. كاربرد كودهاي ارگانيك حاوي اسيدهاي آمينه در قبل، حين و بعد از بروز استرس محيطي، باعث كم شدن خسارت ناشي از شرايط نامساعد محيطي مي‌شود و از اسيد آمينه‌هاي مهم در كاهش بروز اين مشكلات مي‌توان از اسيد آمينه لوسين، ايزولوسين، والين و آرژنين نام برد.

تأثير بر روزنه‌هاي هوايي

حفره‌هاي هوا، ساختمان تشكيل شده سلولي‌اند كه در مديريت و برنامه‌ريزي آبي گياهان و جذب عنصرهاي كم مصرف و پرمصرف و گازها دخيل‌اند. باز شدن حفره‌هاي به‌وسيله شرايط خارجي مانند نور، رطوبت، دما و غلظت نمك‌ها و … و شرايط داخلي مانند اسيدهاي آمينه و اسيد آبسيزيك كنترل مي‌شوند. حفره‌هاي هوايي درحالي‌كه نور و رطوبت و افزايش دما و غلظت نمك مسدود مي‌شود و در پي آن نقل‌وانتقال و جذب و گرفتن عناصر غذايي و فرايند فتوسنتز كاهش شديدي مي‌يابد.

همچنين تعادل فعاليت‌هاي متابوليكي به‌هم‌ريخته و فرايندهاي شيميايي مانند كاتابوليسم از آنابوليسم بيشتر مي‌شود. در نتيجه سوخت‌وساز گياه افزايش يافته و در نهايت رشد گياه كاهش مي‌يابد. به كارگيري كودهاي آلي حاوي اسيدهاي آمينه از انسداد حفره‌هاي هوايي بر اثر شرايط نامساعد محيطي و اقليمي غلبه مي‌كند و باعث رشد صحيح و منطقي و درست گياهان مي‌گردد. كودهاي اسيد آمينه ليزين و ايستيدين باعث اين تغييرات را در گياهان فراهم مي‌كنند.

افزايش كمي و كيفي محصول

اسيدهاي آمينه با افزايش نسخه برداري و فعال‌سازي فرايند تشكيل قند و افزايش ميزان پروتئين در گياه موجب بهبود ويژگي‌هاي كيفي (بهبود طعم و رنگ ميوه) و ويژگي‌هاي كمي (افزايش وزن و يكسان‌سازي اندازه ميوه) مي‌گردند.

القاء فرايند گرده‌افشاني

گرده‌افشاني عمل انتقال و پخش شدن گرده بر روي گياه ماده به دنبال آن لقاح و در نهايت تشكيل ميوه مي‌باشد. اسيدهاي آمينه از طريق فعال‌سازي هورمون‌هاي مؤثر در توليد گل و ميوه باعث تشديد و همين طور افزايش سرعت گره افشاني مي‌شوند. اسيدآمينه پرولين به باروري دانه گرده كمك مي‌كند. از سويي ديگر ليسين، متيونين و گلوتاميك اسيد آمينواسيدهاي ضروري در عمل گرده‌افشاني مي‌باشند.

افزايش سرعت رسيدگي محصول

اسيد آمينه متيونين از طريق تحت تأثير قرار دادن توليد هورمون اتيلن، موجب سرعت بخشيدن به‌سرعت رسيدگي محصولات مي‌گردد.

بهبود فرايند جذب املاح و ريزمغذي‌هاي ضروري رشد

اسيدهاي آمينه داراي ويژگي كلات كنندگي مواد و عنصرهاي ريزمغذي هستند و جذب و تجزيه و انتقال عناصر موردنياز و غذاي گياه را به درون گياه آسان‌تر مي‌سازند و ميزان مصرف كودهاي شيميايي و سموم را تقليل مي‌بخشند.

كمك به تعادل ميكروفلوراي خاك

حفظ تعادل فلور ميكروبيخ در سرزمين‌هاي كشاورزي گزينه‌اي بسيار مهم و حياتي است كه شايد توجه چنداني به او نشود. اين موضوع كه باعث معدني‌تر و بهتر و باكيفيت‌تر شدن خاك مي‌شود بسيار مهم است.

بررسي بين كلات‌هاي حاوي كود شيميايي و كودهاي اسيد آمينه مورداستفاده در كشاورزي

از مزيت‌هاي آن مي‌توان به‌طور عمده كلات‌هاي آمينو اسيدي باعث تحرك پذيري بالاي در داخل گياهان است. معمولاً عنصر كلسيم در خاك به‌وفور يافت مي‌شود. اما به دليل قابليت محرك بودن كم كلسيم در داخل گياهان معمولاً كمبود و فقر آن در بسياري از گياهان مشاهده مي‌شود زيرا عنصر كلسيم در آوندهاي چوبي انتقال‌هاي خوبي ندارند.

همان‌طور كه ميدانيد يك اتم كلسيم مخلوط و تركيب شده با اسيد آمينه به‌راحتي در گياه حركت مي‌كند و تحرك بالاتري دارد. كمبود كلسيم در گياهاني كه در بافت هايي كه رشد سريع دارند جبران مي‌كند و كلسيم به آن‌ها مي‌رساند.

يكي از موانع و معضلات استفاده از كودهاي مرسوم شيميايي وجود دارد در خصوص شيوه وارد شدن يون‌ها به داخل سلول گياهي است. يون‌ها باعث رها شدن كلسيم از ديوار سلولي گياهان مي‌شوند و به ديواره سلولي خسارت مي‌رسانند درحالي‌كه كلات‌هاي كودهاي آمينواسيدي در گياه با كم‌ترين مقاومت و بدون مشكل و معضل خاصي به ديواره سلولي وارد فضاي دروني سلول مي‌شوند.

به‌طوركلي كاربرد كود اسيدهاي آمينه به‌منظور استفاده در مصرف پايه‌اي و حياتي موردنياز گياهان و يا حتي به‌منظور استفاده در شرايط حساس و منحصربه‌فرد تغذيه گياهي و همچنين آينده‌نگري در رشد گياهي مي‌تواند بسيار متداول باشد. در اين بين جذب كودهاي آمينواسيدها مي‌تواند از روزنه‌ها و حفره‌هاي گياهي به‌صورت محلول‌پاشي بسيار مناسب باشد. به‌خصوص زماني كه دماي محيط مكاني كه گياه در آن رشد مي‌كند مناسب باشد.

كاربردهاي انواع مختلف كود اسيد آمينه

آلانين: در تجزيه كلروفيل و در تنظيم باز شدن حفره‌هاي گياهي، در گرده‌افشاني و مقاومت در برابر خشكي‌هاي آبي نقش دارد.

پرولين: در جوانه‌زني دانه‌هاي گردو، در زمان‌هاي شوري و مقاومت در برابر شرايط خشكي و دما نقش بسزايي دارد.

گلوتاميك اسيد: در جوانه‌زني بذر و به‌عنوان يك عامل پيس شرط لازم در سنتز كلروفيل كاربرد دارد. گلوتاميك اسيد همچنين در تجزيه‌وتحليل ديگر كودهاي اسيدهاي آمينه نيز نقش دارد.

آسپارتيك اسيد: در جوانه‌زني بذر و در سوخت‌وساز اسيدهاي آمينه نقش دارد.

فنيل آلانين: در گرده‌افشاني گياهان و لقاح آن‌ها مفيد است.

تيروزين: در گرده‌افشاني و در مقاومت به شرايط بد اقليمي و آب و هوايي و محيطي نقش دارد.

سرين: در گرده‌افشاني و لقاح گياه مؤثر است.

ترئونين: در گرده‌افشاني و مقاومت به شرايط بد اقليمي و آب و هوايي و محيطي نقش دارد.

گليسين: به‌عنوان يك عامل اوليه موردنياز در تشكيل گروه‌هاي پيرول و در تجزيه كلروفيل نقش دارد.

والين: در گرده‌افشاني و لقاح گياه و در مقاومت به شرايط بد اقليمي و آب و هوايي محيطي و در جوانه‌زني بذرها نقش دارد.

لوسين: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاك و در جوانه‌زني دانه‌هاي گرده نقش دارد.

ايزولوسين: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاك، در جوانه‌زني دانه‌هاي گردو و در گرده‌افشاني و الحاق گياه بسيار مؤثر است.

هيستيدين: در تنظيم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌هاي برگ براي جذب آمينو اسيد مؤثر است.

متيونين: به‌عنوان يك عامل اوليه هورمون اتيلن و در تنظيم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌هاي برگ براي جذب آمينو اسيد مؤثر است.

سيستنين: در ساختار آنزيم نيتروژناز كه در تثبيت بيولوژيك ازت كاربرد دارد.

ليزين: در تنظيم باز شدن روزنه‌ها و حفره‌هاي برگ براي جذب آمينو اسيد مؤثر است. در سنتز كلروفيل كاربرد دارد.

آرژنين: در مقاومت به شور شدن آب‌وخاك و در جوانه‌زني دانه‌هاي گرده نقش دارد.

طريقه مصرف كودهاي اسيدهاي آمينه

كود آمينواسيد در تمام مراحل رشد و نمو و توليد گياهان باغي و زراعي مثل كود پرتقال و … مورداستفاده قرار مي‌گيرد. طرز مصرف اين كود براي هر گياه متفاوت بوده و فرق مي‌كند. كود آمينواسيدهايي كه به‌صورت كود مايع مخلوط شده با آب كه براي هر گياه مقدار آن متفاوت است و ميزان مصرفي منحصربه‌فرد خود را دارد كه با آب مخلوط شده به پاي گياه مي‌ريزد و همراه با آبياري در اختيار گياه قرار مي‌گيرند.

اين اسيدهاي آمينه كه در خاك استقرار مي‌يابند و به خاك اضافه مي‌شوند باعث بهبود ساختار خاك و به‌طوركلي فلور گياهي خاك كمك مي‌كنند و با اين كار جذب و دريافت مواد موردنياز و مفيد خاك را توسط ريشه گياهان آسان مي‌كنند.

همچنين باعث مي‌شوند كه مواد موردنياز و مفيد به‌طور يكسان از طريق خاك جذب گياه شود. روش ديگر مورداستفاده از اين كودها به‌صورت پاشيدن كودها بر روي برگ درختان است كه از آن راه گياه بتواند كود اسيدهاي آمينه را جذب كند. بدين صورت خواهد بود كه شما محلول را با آب مخلوط كرده و با دستگاه‌هاي آب‌پاش بر روي برگ درختان مي‌پاشيد.

براي مثال براي محلول رساني به سبزيجات از حدود ۳ تا ۵ ليتر در هر هكتار استفاده مي‌كنيد. براي محصولات زراعي و باغي حدود ۴ تا ۵ ليتر در هر هكتار و براي محصولات گلخانه‌اي ۴ تا ۵ ليتر در هر هكتار و براي محصولات مركبات ۵ تا ۷ ليتر در هر هكتار. براي باغات پسته كود اسيد آمينه موردنياز در حدود ۷ تا ۹ ليتر در هر هكتار است. محصولاتي مثل زيتون و انگور مقدار مصرفي بيشتري دارند و در حدود ۸ تا ۹ ليتر در هر هكتار خواهد بود. موارد گفته شده در بالا ميزان مصرف اسيد آمينه براي هر هكتار را به‌صورت حدودي مشخص مي‌كند و همين‌طور روش‌هاي استفاده از اين محصول نيز به‌طور كامل در بالا گفته شده است.

كود آمينو اسيد فرمولايف حاوي ۱۶ نوع اسيد آمينه مؤثر، حاصل تجزيه آنزيمي و كامل پروتئين هاي گياهي است. اين كود محرك رشد زيستي، ضدتنش هاي محيطي، تحريك رشد ريشه و شكوفه زايي كاملاً سازگار با ساختار گياهي و با جذب سريع، غني از گلايسيـن است. محلول پاشي كود محرك رشد آمينواسيد فرمولايف (۸۰%) قبل، بعد و همچنين در طي وقوع تنش، موجب فعال سازي مكانيسم هاي گياهي براي تحمل شرايط سخت و تسريع در بهبودي گياه مي شود. محلول پاشي اين آمينواسيد باعث تسهيل گرده افشاني، تلقيح و تشكيل گردۀ سالم مي گردد. همچنين بر رسيدگي و افزايش ميزان قند، رنگ، سايز و ويتامين هاي ميوه تأثير مستقيم مي گذارد. براي خريد اين كود و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، آمينو اسيد، خريد كود، فروشگاه كود، كود آمينو اسيد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۱:۲۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كود جلبك دريايي

كود جلبك دريايي

در طول تاريخ باغباني در مناطق ساحلي مزيت‌هاي لجن سبز كه در سراسر ساحل رشد مي‌كنند را تشخيص داد. جلبك دريايي مي‌تواند در سواحل شني تكثير شوند و براي كساني كه در آن مناطق رفت‌وآمد دارند يا مزاحمت ايجاد كند. به‌هرحال پس از استفاده كود جلبك دريايي در باغ درخواهيد يافت كه نه‌تنها مزاحم نيستند بلكه يك كود معجزه‌گر نيز هستند. براي اينكه ياد بگيريد چگونه از كود تقويتي جلبك دريايي براي گياه بسازيد اين مقاله را بخوانيد:

استفاده از جلبك دريايي به‌منظور تقويت گياهان

استفاده از عصاره جلبك دريايي در باغ مزيت‌هاي زيادي دارد و راه‌هاي زيادي وجود دارد تا از آن استفاده كنيم. جلبك‌ها نيز مشابه بيشتر مواد ارگانيك ساختار خاك را تقويت مي‌كنند، تخلل خاك را افزايش مي‌دهند و باعث مي‌شوند خاك بيشتر رطوبت در خود نگه دارد. همچنين مواد معدني موجود در جلبك، باكتري‌هاي مفيد خاك را تحريك مي‌كنند و بدين ترتيب خاك قوي‌تر و سالم‌تر مي‌شود تا محصولات باغ مرغوب‌تر شوند.

جلبك خشك به توده كمپوست و پودر تقويت‌كننده افزوده مي‌شود. در برخي مناطق سواحل و خطوط ساحلي كه جلبك دريايي دارند منطقه حفاظت‌شده محسوب مي‌شوند. معمولاً جمع‌آوري جلبك از سواحل ممنوع است. آيا تا به حال جريمه كندن جلبك از ساحل را پرداخت كرده‌ايد؟ كارشناسان پيشنهاد مي‌دهند در مناطقي كه كندن و برداشت جلبك آزاد است فقط گياهان تازه جمع‌آوري شوند و از كيسه‌هاي كرباسي يا توري براي حمل آن‌ها استفاده شود. به همان اندازه كه نياز داريد جمع كنيد چرا كه جلبك بيش‌ازاندازه كنده شده به لجن تبديل مي‌شود و بوي نامطبوعي تا موقعي كه تجزيه و خشك شود مي‌گيرد.

چگونه تقويت‌كننده جلبكي بسازيم

باغبانان مابين خيساندن در آب يا شستشوي كامل جلبك‌هاي تازه كنده شده از دريا به خاطر زدودن نمك يك نظر نيستند. بعضي از كارشناسان معتقدند به مدت يك ساعت جلبك‌ها را در آب بخوابانيد يا به مدت يك ساعت جلبك‌ها را كامل شستشو دهيد. برخي ديگر از كارشناسان مي‌گويند مقدار نمك حداقل است و خيساندن در آب باعث مي‌شود كه مواد معدني ارزشمند موجود حذف شود.

عموماً جلبك‌هاي تازه قبل از اينكه به باغ برسند خشك شده‌اند بنابراين راه ديگري وجود دارد كه اين خشك شده‌ها را به همراه لوبيا مخلوط كرده و كمپوست مي‌كنند و روي زمين مانند مالچ مي‌ريزند يا به‌عنوان تقويت‌كننده چايي يا پودر خودشان آن را مي‌سازند. وقتي جلبك‌ها خشك شدند سريعاً در باغ مورداستفاده قرار مي‌گيرند يا آن‌ها را خرد مي‌كنند و با خاك مخلوط مي‌كنند. تقويت‌كننده جلبكي كه خودتان ساخته‌ايد به‌راحتي خرد يا پودر مي‌شوند و مي‌توان آن را در ميان گياهان پاشيد. اگر مي‌خواهيد خودتان كود تقويتي جلبك دريايي بسازيد ابتدا آن‌ها را در سطل يا بشكه‌اي پر از آبي كه قسمتي از آن درپوش دارد خيس كنيد. چندين هفته بگذاريد تا جلبك‌ها در آب بمانند سپس آن‌ها را در بياوريد. كود مايع جلبك دريايي مي‌تواند در ناحيه ريشه موقع آبياري با آب ممزوج شود يا مي‌تواند در اطراف ريشه پاشيده شود. باقيمانده كود جلبك دريايي مي‌تواند با كمپوست لوبيا مخلوط شود و در باغ استفاده شود.

براي خريد انواع كود و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، جلبك دريايي، خريد كود، فروشگاه كود، كود جلبك دريايي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۲۷:۰۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كود جلبك دريايي چيست و چه مزايايي دارد؟

كود جلبك دريايي

يكي از بهترين كودهاي ارگانيك كه مي‌توان براي گياهان مورداستفاده قرار داد كود جلبك دريايي است. اما احتمالاً اين آخرين كودي است كه كشاورزان نسبت به خريد و مصرف آن اقدام مي‌كنند. كود جلبك دريايي فقط يك كود آلي نيست. در واقع اين كود از يك منبع پايدار تأمين مي‌شود و استخراج آن بدون آسيب رساندن به محيط زيست انجام مي‌پذيرد.

اكثر كودهاي مبتني بر جلبك دريايي از كلپ گرفته شده‌اند. كلپ گونه‌اي از جلبك دريايي است كه به رنگ قهوه‌اي روشن بوده و به طول بيش از ۵۰ سانتي‌متر نيز مي‌رسد. ريزمغذي‌هايي كه در كود جلبك دريايي يافت مي‌شوند شامل منيزيم، پتاسيم، روي، آهن و نيتروژن است كه همگي آن‌ها براي گياه ضروري هستند. كود جلبك دريايي داراي بيش از ۷۰ نوع مواد معدني است. در اينجا تعداد انگشت شماري از مزاياي بي‌شمار اين ماده بي‌نظير را نام مي‌بريم:

كود مايع جلبك دريايي اگر روي گياهاني كه در حال جوانه‌زني هستند استفاده شود موجب افزايش جوانه‌زني خواهد شد.

در صورتي كه ۱۵ روز قبل از برداشت استفاده شود عمر مفيد ميوه و سبزيجات را پس از برداشت افزايش مي‌دهد.

موجب افزايش طول عمر گل‌هاي شاخه بريده خواهد شد اگر يك يا دو روز قبل از بريدن آن روي گل‌ها اسپري گردد.

مي‌تواند به‌عنوان يك محلول ريشه زا مورداستفاده قرار گيرد. قلمه‌ها را مي‌توان در محلول حاوي كود قرار داد تا ريشه‌دار شوند و سپس اقدام به كاشت نمود. در مورد بذرها يا نشاءها، مي‌توان محلول حاوي اين كود را روي آن‌ها اسپري نمود.

استفاده اين كود بر روي گياهان علوفه‌اي ميزان جذب عناصر غذايي توسط گياه، درصد پروتئين گياه و در مجموع كيفيت محصول را افزايش مي‌دهد.

عصاره جلبك دريايي همچنين باعث افزايش عملكرد محصول، مقاومت گياه در برابر سرمازدگي و بيماري، افزايش جذب مواد معدني از خاك، مقاومت در برابر انواع استرس و كاهش خسارات انباري ميوه مي‌شود.

خصوصاً كودهاي حاوي جلبك دريايي در كشاورزي ارگانيك بسيار مفيد واقع خواهند شد زيرا تقريباً داراي همه عناصر ريزمغذي به فرم كاملاً قابل‌جذب هستند. همچنين جلبك‌ها حاوي مقادير قابل‌توجهي كربوهيدرات هستند.

كود جلبك دريايي (خصوصاً آلژينات موجود در آن) به‌عنوان يك بهبوددهنده خاك عمل مي‌كند. آلژينات ها با فلزات موجود در خاك واكنش داده ايجاد پليمرهاي بلند و كراسلينك (پيوندي كه يك زنجيره پلي مري را به زنجيره ديگر متصل مي‌كند) مي‌كنند. اين پليمرها علاوه بر بهبود خواص فيزيكي خاك موجب افزايش ظرفيت نگهداري رطوبت توسط خاك مي‌گردند.

تحقيقات انجام شده در رابطه با اثرات مفيد جلبك دريايي

مطالعات متعددي در دانشگاه‌هاي بزرگ سراسر جهان، يافته‌هاي مختلفي در مورد اثرات مثبت جلبك دريايي به‌عنوان يك كود را به همراه داشته است كه شامل موارد زير است:

بذرهايي در محلول حاوي جلبك دريايي خيسانده مي‌شوند در مدت زمان كمتري شروع به جوانه‌زني مي‌كنند، توده ريشه‌اي بزرگ‌تري دارند و علاوه بر توليد گياهچه هاي قوي ميزان بيشتري از آن‌ها به رشد خود ادامه خواهند داد. همچنين خيساندن ريشه‌ها در اين محلول از ايجاد شوك حاصل از انتقال نشاء جلوگيري كرده و سرعت رشد ريشه را افزايش مي‌دهد.

گياهاني كه با كود جلبك دريايي تغذيه شده‌اند عملكرد بهتري داشته‌اند براي مثال هر يك گياه شمعداني تعداد گل بيشتري توليد كرد، دانه‌هاي انگور شيرين‌تر، گل ميمون رشد بيشتري پيدا كرد و عملكرد خيار به ميزان ۴۰% افزايش يافت (ميوه‌ها كمتر دچار پوسيدگي و نرم شدگي شدند).

بهبود عملكرد پس از كاربرد جلبك دريايي در كشت سيب زميني، توت فرنگي، فلفل، ذرت شيرين، گوجه فرنگي، توت فرنگي، باميه و پرتقال به دست آمد.

مهم‌ترين هورمون‌هاي گياهي در جلبك دريايي

اكسين: انواع مختلفي از اكسين ها وجود دارند كه هر كدام نقش خاص خود را دارند. يكي از مهم‌ترين عملكردهاي آن‌ها ايجاد توازن در سرعت رشد است. اكسين ها هم اثر تحريك‌كنندگي رشد و هم تأخير در رشد را دارا مي‌باشند. همچنين موجب تحريك رشد ريشه و جلوگيري از تشكيل جوانه يا باز شدن جوانه در زمان نامناسب مي‌شوند. كود تقويتي جلبك دريايي مي‌تواند نقش مهمي در توليد اكسين ها توسط خود گياه داشته باشد. زيرا آنزيم‌هاي تشكيل شده به كمك ريزمغذي‌هاي موجود در جلبك دريايي نقش مهمي در تشكيل اكسين ها خواهند داشت.

سيتوكينين ها: سيتوكينين ها گروه ديگري از هورمون‌هاي مهم گياهي مي‌باشند. آن‌ها فرآيندهاي رشد اوليه را تحريك و فعال مي‌كنند. سيتوكينين موجود در عصاره جلبك دريايي سبب تحريك رشد با قدرت بيشتري مي‌شود زيرا آن‌ها انتقال ريزمغذي‌ها را به برگ انجام مي‌دهند. همچنين آن‌ها از يخ‌زدگي حاشيه‌اي (تا ۳ درجه سلسيوس) گياه را محافظت مي‌كنند. علاوه بر اين سيتوكينين ها پروسه پيري در گياه را به تعويق مي اندازند.

بتائين ها: بتائين ها نقش ضروري در پديده اسمز در گياه بازي مي‌كنند. با كمك در افزايش جذب آب در گياه در شرايط خشكي بسيار مفيد واقع مي‌شوند.

محلول‌پاشي كود جلبك دريايي

بدون شك محلول‌پاشي كود محرك رشد جلبك دريايي بهترين و مؤثرترين روش كاربرد آن است. محلول‌پاشي عصاره كلپ به ميزان ۸ الي ۲۰ برابر مؤثرتر از كاربرد خاكي آن است. كود را به‌صورت ذرات ريز مه محلول‌پاشي كنيد تا وقتي‌كه از سطح برگ گياه به‌صورت قطره بريزد. گياه به‌سرعت كود را جذب خواهد كرد و از روز دوم از اثرات مفيد آن بهره خواهد برد.

براي خريد انواع كود و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، جلبك دريايي، خريد كود، فروشگاه كود، كود جلبك دريايي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۳۶:۳۱ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كود كامل ان پي كا (NPK)

NPK

كود NPK تركيبي پيچيده از سه ماده‌ي اصلي موردنياز براي رشد گياه است. صنعت كشاورزي به‌شدت بر استفاده از كود NPK براي تأمين غذا در سطح دنيا و سلامت محصولات تكيه دارد. در نتيجه همين افزايش توليد ناشي از استفاده‌ي كودهاي معدني، جمعيت جهان تقريباً دو برابر شده است.

تركيبات كود NPK

گياه براي رشد سالم و بهينه‌ي خود به واحد‌هاي مغذي زيادي نياز دارد. بدون اين مواد مغذي گياهان نمي‌توانند به اندازه تمام توان خود رشد كنند، ميزان برداشت كاهش پيدا مي‌كند و بيشتر در معرض بيماري قرار مي‌گيرد. مهم‌ترين مواد مغذي درختان كه بدون آن‌ها قادر به ادامه‌ي حيات نيستند، به‌عنوان عناصر ماكرو (مغذي‌هاي اصلي) (Macronutrient) شناخته مي‌شوند: نيتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسيم (K).

NPK

خاك‌ها در اغلب موارد دچار كمبود اين مواد هستند كه مي‌تواند طبيعي و يا نتيجه‌ي كشت بيش‌ازحد و ديگر عوامل محيطي باشد. در صورت وجود كمبود، مواد مغذي بايد به خاك اضافه شود تا محيط مناسبي براي رشد بهينه‌ي گياه ايجاد شود.

هر يك از مواد عناصر ماكرو (مغذي اصلي)، در تغذيه‌ي گياه ضروري است و در رشد، گسترش و توليدمثل گياه نقش اساسي ايفا مي‌كند.

نيتروژن - ازت (N)
نقش نيتروژن در گياهان

نيتروژن يكي از اجزاي اصلي در بسياري از فرايندهاي موردنياز براي رشد است. به‌خصوص، نيتروژن براي كلروفيل كه به گياه امكان فتوسنتز (فرايندي كه گياه با دريافت نور خورشيد، از كربن دي‌اكسيد و آب، قند توليد مي‌كند) مي‌دهد ضروري است. همچنين نيتروژن يك بخش مهم در آمينواسيد‌ها (اساس پروتئين) مي‌باشد. نيتروژن در تركيباتي كه عمل ذخيره‌‌سازي انرژي را انجام مي‌دهند نيز شركت دارد. تأثير حذف كود نيتروژن‌دار در برداشت غلات نشان داد كه در غياب نيتروژن، ميانگين برداشت ذرت ۴۱٪، برنج ۳۷٪، جو ۱۹٪ و گندم ۱۶٪ كاهش يافت.

منابع نيتروژن

نيتروژن را مي‌توان از اتمسفر دريافت و به مواد مغذي مفيد تبديل كرد و يا ممكن است به‌طور طبيعي در خاك موجود باشد، با اين حال بهتر است هميشه اطمينان داشت كه به ميزان كافي براي رشد بهينه‌ي گياه موجود باشد. مواد زير را مي‌توان در تركيبات NPK به‌عنوان منابع نيتروژن به كار برد:

منابع غير ارگانيك رايج نيتروژن در تركيبات NPK

اوره

آمونيوم نيترات اوره

آمونياك بدون آب (Anyhdrous Ammnia)

منابع ارگانيك رايج نيتروژن

كود طبيعي (Manure)

كمپوست

فسفر (P)

اين ماده نيز در مجموعه‌اي از عملكردهاي موردنياز براي رشد سالم گياه، استحكام ساختاري، كيفيت محصول، توليد دانه و...، نقش مهمي ايفا مي‌كند. همچنين فسفر رشد ريشه‌ها و شكوفه‌زني را افزايش مي‌دهد و براي DNA گياه ضروري است. فسفر در تبديل انرژي خورشيدي به انرژي‌هاي مفيد نقش مهمي دارد.

منابع فسفر

همانند نيتروژن، فسفر را نيز مي‌توان از منابع ارگانيك يا غير ارگانيك به دست آورد:

منابع رايج غيرارگانيك فسفر

منبع غيرارگانيك اصلي فسفر، سنگ فسفات است. سنگ خردشده‌ي فسفات را مي‌توان به‌طور مستقيم در خاك استفاده كرد. با اين حال اگر اين سنگ را فرآوري كرد تا گياه راحت‌تر بتواند آن‌ را جذب كند تأثير بسيار بيشتري دارد.

منابع رايج ارگانيك فسفر در تركيبات NPK

كود طبيعي

كمپوست

بيوساليدها (Biosolids)

پتاسيم (K)

پتاسم در فرايندهاي مختلف رشد و گسترش گياه نقشي ضروري دارد. از پتاسيم معمولاً به‌عنوان «عنصر كيفيت» نام برده مي‌شود، زيرا در بسياري از خصوصيات مرتبط با كيفيت، مثل اندازه، شكل، رنگ و حتي مزه نقش دارد. گياهاني كه داراي كمبود پتاسيم هستند رشد ناقص و ميزان محصول كمتري دارند.

منابع پتاسيم

پتاسيم از منابع ارگانيك و غيرارگانيك مختلفي به دست مي‌آيد:

منابع غيرارگانيك

منبع غيرارگانيك اصلي براي پتاسيم مورداستفاده در كودهاي NPK، پتاس است. همانند سنگ فسفات، پتاس نيز در سرتاسر دنيا استخراج و تبديل به يك محصول پالايش شده مي‌شود. همچنين مي‌توان پتاسيم را از پتاسيم سولفات، لنگ بنيت (langbeinite) و پودر گرانيت به دست آورد.

منابع ارگانيك

كود طبيعي

كمپوست

خاكستر چوب

توليد كودهاي NPK

كودهاي NPK به‌صورت مايع، گاز و گرانول (پودر) وجود دارند كه رايج‌ترين نوع آن پودر (granular) است. روش‌هاي زيادي براي توليد كود NPK گرانولي وجود دارد. اجزاي مختلف را مي‌توان به‌صورت جدا توليد و با فرمولاسيون‌هاي خاصي با يكديگر تركيب كرد تا نسبت‌هاي موردنظر مواد مغذي را ايجاد كرد. همچنين مي‌توان گرانول‌هاي كاملي ساخت كه هر گرانول نسبت‌هاي دلخواهي داشته باشد. رايج‌ترين روش‌هاي توليد كود NPK، عبارت‌اند از:

سيستم‌هاي گرانولاسيون لوله و راكتور

سيستم‌هاي گرانولاسيون مخزني (Drum Granulation Systems)

سيستم‌هاي گرانولاسيون ميكسر – خشك‌كن (به همراه آسياي مخلوط كننده‌ي گل)

سيستم‌هاي حبه كن ديسكي (Disc Pelletizing Systems)

سيستم‌هاي گرانولاسيون كروي ساز (Spherodizer Granulation Systems)

سيستم‌هاي كپسول ساز (Prilling Systems)

با اين كه كود NPK در اصل از سه ماده‌ي مغذي اصلي ساخته شده‌اند، انعطاف در برابر تغييرات فرايندها اين امكان را مي‌دهد كه از مواد ريزمغذي (ميكرو Micronutrient) ديگري نيز در تركيب استفاده شود. براي مثال NPKS داراي سولفور (S) است براي خاك‌هايي كه داراي كمبود سولفور هستند، مي‌باشد.

براي خريد انواع كود و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، ان پي كا، خريد كود، فروشگاه كود، NPK،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۲:۰۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كود NPK (ان پي كا)

كود NPK (ان پي كا)

به‎عنوان پرورش‌دهندگان محصولات كشاورزي براي انتخاب كودهايي كه متناسب با نيازمان باشند، بايد قادر باشيم انتخاب خود را با محصولات مشابه مقايسه كنيم تا از محدوده‌ي كامل عناصر مغذي موجود در يك كود خاص آگاه باشيم. به‎ اين منظور با خواندن برچسب محصول مي‎توانيم از عناصر موجود در كود آگاه شويم. بر روي برچسب محصول اطلاعاتي درباره‌ي مقادير نيتروژن، فسفر و پتاسيم (ان، پي، كا) وجود دارد. باوجوداين گاهي دريافته‎ايم درحالي‌كه برچسب روي كود X نسبت‎هاي NPK را ده‌ برابر بيشتر از كود Y نشان مي‎دهد، مقدار آب افزودني به هر دو كود دقيقاً يكسان است. زيرا نسبت‎هاي NPK كه گاهي اوقات با هم مقايسه مي‎كنيم از سيستم‎هاي اندازه‌گيري مختلفي استفاده مي‎كنند.

براي توصيف ميزان مواد مغذي موجود در كودهاي مايع روش‎هاي مختلفي وجود دارد. سطح NPK موجود در كود مايع را مي‎توان بدون در نظر گرفتن آبي كه آن را رقيق كرده توصيف كرد. به‌عبارت‌ديگر هدف تعيين نسبي هركدام از مواد مغذي با توجه به تمام عناصر موجود در كود است. به‌عنوان مثال يك كود به اين صورت دسته‌بندي شده است: ۲۹-۲۳-۲۶ كه در آن محتواي نيتروژن برابر با ۲۶% تمام عناصر موجود در آن تركيب خاص است. همان‌طور كه مي‎توانيد مشاهده كنيد اين تعريف سطوح غلظت مواد را با اعداد بسيار بالايي نشان مي‎دهد.

گزينه‌ي ديگر نمايش سطوح NPK برحسب وجود اين مواد در هر واحد حجم است. به‎عنوان مثال يك كود مايع NPK به‌صورت ۲-۳-۳ كودي است كه در هر ۱۰۰ ميلي‌ليتر مايع، ۳ گرم نيتروژن وجود دارد. اين سيستم مربوط به سيستم وزن/حجم (w/v) است. روشي كه به‎جاي در نظر گرفتن وزني كه بايد به محلول افزوده شود، تنها حجمي را در نظر مي‎گيرد كه مواد كود در آن حل مي‎شوند.

سومين گزينه بر مبناي ميزان NPK موجود در يك كود مايع است. اين سيستم وزن/وزن (w/w) نام دارد. مي‎دانيم كه وزن ۱ ليتر آب برابر ۱ كيلوگرم است و بعد از تركيب آب با كود (مواد كود) وزن حاصل برابر وزن آب به‎علاوه‌ي وزن عناصر كود و ساير محصولات شامل اسيد هيوميك، مواد بافر و... است. نتيجه اينكه وزن يك ليتر كود مايع هميشه بيشتر از يك كيلوگرم خواهد بود.

چگالي يك محلول

مقدار جرم ماده‌ي جامد موجود در يك ليتر آب چگالي نام دارد. چگالي ۱ براي آبي به‌كار مي‎رود كه هيچ ماده‎اي در آن آب حل نشده باشد (به‎عنوان مثال آب مقطر). هر چه ميزان جامدات محلول در آب بيشتر باشد، چگالي محلول نيز بيشتر خواهد شد. به‎عنوان مثال وقتي روي ظرف ۱ ليتري كود مايع به وزن ۵/۱ كيلوگرم علامت ۱-۲-۲ وجود داشته باشد نشان‏دهنده‌ي اين است كه در هر ۱۰۰ گرم مايع ۲ گرم نيتروژن وجود دارد. وقتي اين عدد را در چگالي ضرب كنيم (همان‌طور كه در پاراگراف قبلي توضيح داده شد) نتيجه‌ي به‌دست‌آمده غلظتي است كه برحسب w/v بيان مي‎شود. به همين دليل حتي زماني كه برچسب‎هاي دو محصول نسبت‎هاي مساوي NPK را نشان مي‎دهند نمي‎توانيم درباره‌ي اينكه كدام كود غليظ‌تر است نتيجه‌گيري كنيم. زيرا چگالي تعيين‎كننده‌ي غلظت است. اولين نتيجه‌اي كه مي‎توانيم بگيريم اين است كه نسبت‎هايي (مقاديري) كه به‌صورت w/v مشخص مي‎شوند بزرگ‎تر از نسبت‏هايي هستند كه به‌صورت w/w بيان مي‎شوند. براي تأمين مواد مغذي كافي گياهان از دو كود استفاده مي‎كنيم كه با مقادير NPK w/w (كه نشان‏دهنده‌ي غلظت آن‌ها است) علامت‎گذاري شده‌اند. افزودن مقادير هر كدام از اين عناصر كه به ميلي‌ليتر بيان مي‎شوند با روش‎هاي زير مشخص مي‎شوند.

اگر چگالي محصول مشخص باشد كاري كه بايد انجام دهيم اين است كه اين عدد را در مقادير w/w داده‌شده ضرب كنيم. درنتيجه مقدار بيان شده به w/v را خواهيم داشت. همچنين چگالي مشخص‌شده نشان مي‎دهد كه در هر ميلي‎ليتر چند گرم ماده‌ي مغذي وجود دارد.

اين مثال را در نظر بگيريد:

مي‏خواهم براي آبياري گياهانم از كودي استفاده كنم كه روي برچسب آن اعداد ۱-۲-۲ وجود دارد و چگالي كود براي رسيدن به سطح ۱۰۰ ميلي‌گرم نيتروژن در محلول ۱/۲ g/ml است. براي رسيدن به اين سطح مقدار را در چگالي ضرب مي‎كنيم:

۲g/100g˟ ۱/۲g/ml= ./024g/ml=24mg/ml

اين محاسبات ما را به‌سوي w/v هدايت مي‎كند. يعني حالا مي‎دانيم كه محلول ۱ ليتري كود ما حاوي ۲۴ گرم نيتروژن است. اگر بخواهم محلول مورداستفاده براي گياهان حاوي ۱۰۰ ميلي‌گرم ماده‌ي مغذي باشد بايد اين ميزان نيتروژن (۱۰۰ ميلي‎گرم) را از تغليظ بطري كود به دست آوريم. وقتي مي‎دانيم ۱ ليتر كود اشباع شده حاوي ۲۴ گرم نيتروژن است مي‎توانيم با تكيه بر يك قانون كلي تعيين كنيم كه بايد چند ميلي‎ليتر كود به يك ليتر آب اضافه كنيم.

هنوز از همان مثال استفاده مي‎كنيم: اگر ۱ ميلي‎ليتر ماده‌ي مغذي حاوي ۲۴ ميلي‎گرم نيتروژن (./۰۲۴ گرم) باشد، از محلول ۱۰۰/۲۴mg=4/1ml، ۱۰۰ ميلي‏گرم محلول به دست خواهد آمد. درنهايت براي استفاده‌ي كود مايعي حاوي ۱۰۰ ميلي‎گرم نيتروژن براي گياهان بايد ۱/۴ ميلي‎ليتر كود تغليظ ‎شده را در ۱ ليتر آب حل كنيم. در اين مثال مقدار NPK نشان مي‎دهد كه ۱۰۰ ميلي‌گرم فسفر و ۵۰ ميلي‎گرم پتاسيم نيز به آب افزوده خواهد شد.

اگر چگالي كود مايع مجهول باشد، چند گزينه پيش رو داريم: مي‎توانيم براي تعيين چگالي از چگالي سنج استفاده كنيم يا ۱ ليتر از محلول را وزن كنيم. با اين‏همه اگر هنوز هم نتوانستيم چگالي را تعيين كنيم روي برچسب مربوط به غلظت گزينه‌ي ديگري وجود دارد. به‌طوركلي توليدكنندگان اين كودها براي تعيين ميزان غلظت پيشنهادي كود براي هر ليتر شاخص‎هايي فراهم مي‎كنند.

همان‌طور كه تابه‌حال ملاحظه كرده‌ايد، اين روش‎ها به‎ندرت براي توصيف به كار مي‎روند و دقت آن‌ها كمتر از ساير روش‎ها است. تنها راه كسب اطلاعات بسيار معتبر و صحيح درباره‌ي كميت كلي مواد مغذي كه بايد به آب افزوده شوند اندازه‌گيري هدايت الكتريكي (EC) است. بايد خاطرنشان كنيم كه كود ارگانيك يا مواد افزودني به خاك داراي مواد مغذي ارگانيك يا عناصر ناچيزي هستند كه براي محاسبات ما حياتي هستند ولي سنجش هدايت الكتريكي آن را شناسايي نمي‎كند. به‌طوركلي اين بدان معناست كه اگر براي مراقبت از گياهان خود از مواد افزودني به خاك نيز استفاده مي‎كنيد بايد غلظت هدايت الكتريكي اندكي كمتر از غلظت كودها يا مواد مغذي افزوده‎شده به خاك باشد.

غلظت وابسته به چگالي

با توجه به تمام اطلاعات بالا مي‎توان نتيجه گرفت كه: در مقايسه با نسبت w/v، نسبت w/w مقادير كمتري از مواد را نشان مي‎دهد. به همين دليل اگر بخواهيم دو كود را با هم مقايسه كنيم اولين كاري كه بايد انجام دهيم توجه دقيق به سيستم اندازه‎گيري مورداستفاده براي بيان مواد مغذي است. ولي حتي در اين‏ صورت نيز نسبت w/w اطلاعات دقيقي درباره‌ي غلظت نشان نمي‎دهد؛ زيرا وابسته به چگالي است. در صورت مجهول بودن چگالي و w/v، به‌منظور تعيين اينكه كدام كود غليظ‌تر است، پيروي از دستورالعمل‎هاي سازنده درباره‌ي ميزان كود موردنياز مي‎تواند اطلاعات مفيدي به ما بدهد. بهترين شاخص براي يافتن بالاترين سطح هدايت الكتريكي، حل كردن مقادير يكساني از هر دو غلظت در يك ليتر آب و اندازه‌گيري تركيبات ايجاد شده است.

براي خريد انواع كود و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، ان پي كا، خريد كود، فروشگاه كود، NPK،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۴۰:۴۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

قرص جوشان گياهان خانگي آي پلنت (I Plant)

قرص جوشان گياهان خانگي آي پلنت (I Plant)

قرص جوشان آي پلنت يك محصول تقويتي به‌منظور رفع كليه نيازهاي گياه فراهم مي‌كند. كود آي پلنت به‌آساني و بدون نياز به هم زدن در آب حل مي‌شود و مواد لازم براي تغذيه و افزايش مقاومت گياهان به استرس‌ها و بيماري‌هاي مختلف را تأمين، شادابي و سلامتي گياهان را تضمين مي‌نمايد.

ويژگي‌هاي قرص آي پلنت 

قرص آي پلنت غذاي كامل گياهان آپارتماني به‌صورت قرص جوشان محلول در آب است.

قرص جوشان آي پلنت محصـول تقويتـي به‌منظور رفع كليـه نيازهاي گياهان گلداني و برطرف‌كننده استرس‌هاي محيطي مي باشد.

كود آي پلنت براي اولين بار به‌صورت قرص جوشان در آب با حلاليت كامل عرضه شده است.

قرص آي پلنت حاوي تمامي مواد مغذي موردنياز گياه، جهت افزايش شادابي و رشد گياهان خانگي و جلوگيري از رنگ پريدگي و ريزش برگ‌هامي باشد.

قرص آي پلنت حاوي مواد مؤثر فيزيولوژيك جهت مقاوم‌سازي گياه در برابر استرس است.

قرص آي پلنت حاوي حشره‌كش سيستميك جهت جلوگيري از تجمع حشرات در خاك گلدان است.

مصرف قرص آي پلنت بسيار آسان و بدون نياز به هم زدن مي باشد.

قرص آي پلنت قابل‌استفاده به دو صورت محلول‌پاش و آبياري گلداني است.

قابل‌استفاده در منازل، سازمان‌ها، فروشگاه‌ها، گلخانه‌ها و…

تهيه محلول سبزرنگ شاخص

بسته‌بندي مناسب و زيبا جهت نگهداري

ماندگاري بالاي مواد در خاك گلدان جهت استفاده تدريجي گياه تا آبياري بعدي

لطافت و سرزندگي يك گياه به‌راحتي مي‌تواند ما را به‌سوي خود دعوت كند و زندگي و لحظات ما را سرشار از انرژي نمايد.

قرص آي پلنت راهي است در حمايت از سلامت گياهان خانگي و سلامت خانواده

نكات

قرص آي پلنت خوراكي نيست، دور از دسترس كودكان قرار گيرد. همچنين از آبياري بيش‌ازحد نياز گل جداً خودداري كنيد.

گياه بسيار تشنه را به يك‌باره آب كود ندهيد (به‌تدريج آبياري شود و در فواصل كوتاه).

براي خريد اين كود و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كود، آي پلنت، خريد كود، فروشگاه كود، كود آي پلنت، قرص آي پلنت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۲۶:۰۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

بيماري گموز مركبات

گموز مركبات انگومك كه به آن پوسيدگي فيتوفترايي طوقه و ريشه ميگويند و ريشه مركبات و گموز مركبات ناميده مي‌شود.

نشانه‌هاي بيماري

پوسيدگي طوقه و تنه مركبات: بروي طوقه و بن درخت مشاهده مي‌شود ولي اگر گياه رقم مقاوم باشد قسمت پيوندي درخت از پايه به بالا بروز مي‌كند و قسمت‌هاي عفوني ديده مي‌شود. انگوم خارج شده از درخت در آب انحلال‌پذير است و ممكن است بعد بارندگي شديد از بين برود.

پوسيدگي ريشه: فساد ريشه‌اي از ويژگي‌هاي مهم فيتوفترا است. رنگ ريشه عوض شده و نرم مي‌شود. آبگز شده و به‌صورت رشته‌اي مي‌شود كه به‌راحتي كنده مي‌شود.

پوسيدگي ميوه: باعث ايجاد پوسيدگي قهوه روي ميوه مي‌شود. بافت ميوه چرمي مي‌شود. در ايران ميوه‌هايي كه اغلب نزديك به ميوه هستند آلوده مي‌شوند.

قارچ‌كش رودر (Roder) توليد شركت دوگال تركيه با ماده مؤثره فوزتيل آلومينيوم براي كنترل بيماري گموز مركبات در ايران است. خاصيت قارچ كشي اين ماده در حدود 40 سال پيش مشخص گرديد و تاكنون كارايي آن در كنترل بيماري‌هاي گياهي حفظ شده است. اين قارچ‌ كش در طبقه‌بندي FRAC (Fungicide Resistance Action Committee) در گروه P يعني موادي كه مكانيسم دفاعي گياه را تقويت مي‌كنند قرار دارد.

رودر مثالي كمياب از محصولاتي است كه در هر دو آوند چوبي و آبكش (رو به بالا و پايين) حركت دارند. به اين ترتيب مي‌توان اين قارچ‌ كش را به‌صورت محلول‌پاشي و آبياري مصرف نمود. توانايي قارچ‌كش رودر در كنترل بيماري‌ها احتمالاً به دليل تجزيه شدن فوزتيل و توليد اسيد فسفونيك (Phosphonic acid) است. اين ماده به دو طريق، تقويت مكانيسم طبيعي گياه و اثر مستقيم بر روي بيمارگر از بروز و شدت بيماري مي‌كاهد. اين قارچ‌ كش مانع از جوانه‌زني اسپور و نمو ميسليوم و توليد اسپور مي‌شود. بيماري‌هاي مهم و متعددي كه توسط قارچ‌هاي فيتوفترا (Phytophthora spp.)، پيتيوم (Pythium spp.)، پلاسموپارا (Plasmopara spp.)، برميا (Bremia spp.) و ... ايجاد مي‌شوند مي‌تواند به‌وسيله قارچ كش رودر كنترل شوند. برخي از بيماري‌هاي مهم و شناخته‌شده عبارت‌اند از: گموز مركبات، گموز پسته، سفيدك داخلي در ميوه‌ها و سبزيجات.

ميزان مصرف رودر براي كنترل بيماري گموز مركبات 2 در هزار به‌صورت محلول‌پاشي است.

براي خريد انواع سم و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: سم، خريد سم، فروشگاه سم، قارچ كش،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۲۸:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

اسفناج

اسفناج


منشأ اسفناج شمال هندوستان بوده و داراي سابقه تاريخي است، اسفناج ابتدا به‌عنوان دارو توسط يونانيان استفاده مي‌شد و بعدها به‌عنوان غذا توليد زراعي آن از مناطق مديترانه‌اي فرانسه آغاز و سپس به انگليس و آمريكا گسترش يافت. اكنون كشت اسفناج در مناطق كوهستاني رواج يافته، زيرا در طول زماني كه اسفناج به گل و بذر مي‌رود اين گياه را مي‌توان كشت نمود. اسفناج دو برابر ديگر سبزي‌ها فيبر دارد. يك پيمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فيبر دارد كه مانع يبوست است و به هضم غذا كمك مي‌كند. فيبر موجود در اين سبزي، قند خون را پايين نگه‌داشته و با ايجاد حس سيري مي‌تواند مانع از پرخوري شود. ويتامين C و E، بتاكاروتن، منگنز، روي و سلنيوم موجود در اسفناج همگي از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي براي مقابله با پوكي استخوان، گرفتگي رگ‌ها و فشارخون بالاست. اين سبزي پرخاصيت سرشار از ويتامين‌هاي مختلف ازجمله A، K، D و E بوده و حاوي مواد معدني خوبي نيز هست. اسفناج نسبت به آب‌وهوا حساسيت چنداني ندارد و جزء محصولات فصل خنك است. رطوبت كافي هوا و خاك در رشد و نمو و كيفيت اسفناج اثر مثبت دارند. در مناطق گرم مثل خوزستان آن را در اواسط پاييز و در نقاط سرد در اواسط بهار مي‌كارند.


متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند 20-20-20 استفاده كنيد.


بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.


روش كاشت در گلدان


بذر اسفناج، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد مي‌شود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت 10 ساعت و حداكثر 3 روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود.


روش كاشت اسفناج در باغچه و زمين


براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.


برداشت از باغچه يا گلدان


براي برداشت سبزي به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذرها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك دربيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه دربياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند.


خواص اسفناج


۱) برگ اسفناج منبع غني ويتامين A، B۳، C و آهن و پتاسيم است.


۲) از فوايد اسفناج اين كه بدن را قليايي مي‌كند.


۳) خاصيت اسفناج اين كه خنك‌كننده است و براي پايين آوردن تب مفيد است.


۴) ورم روده كوچك را رفع مي‌كند.


۵) براي ورم ريه مفيد است.


۶) ملين است و يبوست را برطرف مي‌كند.


۷) براي لاغر شدن و كم كردن وزن مفيد است.


۸ ) اسفناج به دليل داشتن ماده‌اي بنام اسپيناسين، هضم غذا را تسريع مي‌كند. اين ماده باعث تحريك معده و ازدياد ترشحات آن مي‌شود.


۹) خوردن اسفناج پخته يا بوراني اسفناج در رفع تشنگي مؤثر است. اسفناج مالابار را مي‌توانيد به‌صورت خام در سالاد و يا به‌صورت پخته، بخارپز و سرخ‌شده در سوپ، به‌عنوان سايد كنار غذا يا حتي در ادويه‌ها استفاده كنيد. البته ازآنجايي‌كه اسفناج مالابار ساقه قرمز پس از پختن مقدار زيادي از رنگ خود را از دست مي‌دهد، براي داشتن غذاي زيباتر بهتر است كه آن را به‌صورت خام استفاده كنيد.


۱۰) قرقره آب خام يا پخته اسفناج براي از بين بردن ورم و درد گلو مفيد است.


۱۱) براي رفع سرفه‌هاي خشك، برگ اسفناج را با جو پوست كنده و روغن بادام بپزيد و بخوريد.


۱۲) آش اسفناج با گشنيز براي سردردهايي كه ناشي از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارش است، مفيد است.


۱۳) اگر آش اسفناج را با آب ليمو و سماق يا آب غوره بخوريد، سردردهاي ناشي از اختلال كيسه صفرا را برطرف مي‌كند.


۱۴) خوردن اسفناج از سرطان جلوگيري مي‌كند، مخصوصاً در افرادي كه به مصرف الكل و سيگار عادت دارند.


۱۵) تحقيقات دانشمندان نشان داده است كه اسفناج در پيشگيري از سرطان روده بزرگ، معده، پروستات، ‌حنجره و رحم مؤثر است.


۱۶) اسفناج كلسترول خون را پايين مي‌آورد.


۱۷) بهترين دارو براي كساني است كه مبتلا به كم‌خوني هستند.


۱۸) اسفناج مانند جارو روده بزرگ را تميز مي‌كند.


۱۹) ترشحات لوزالمعده را افزايش مي‌دهد.


۲۰) اسفناج سبزي مفيدي براي تقويت اعصاب است. اسفناج، تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد، بنابراين بهترين دارو براي افراد مبتلا به كم‌خوني است.


۲۱) اسفناج پخته براي رفع بيماري آسم و گرفتگي صدا بسيار مؤثر است.


۲۲) رماتيسم و نقرس را درمان مي‌كند.


۲۳) براي زياد كردن شير در مادران شيرده مؤثر است.


۲۴) سابقاً نوعي شربت از اسفناج تهيه مي‌شد كه در معالجه خونريزي‌ها و كم‌خوني از آن استفاده مي‌كردند.


۲۵) تخم اسفناج ملين و خنك‌كننده است.


۲۶) تخم اسفناج براي برطرف كردن ورم كبد و يرقان مفيد است.


۲۷) اسفناج تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد.


۲۸) اسفناج چون داراي كلروفيل است، عضلات روده را تحريك كرده و تخليه مدفوع را آسان مي‌كند.


۲۹) اسفناج اسيديته خون را كم مي‌كند و عضلات و استخوان‌ها را تقويت مي‌نمايد.


۳۰) رعشه و بوي بد دهان را از بين مي‌برد.


۳۱) قوت غذايي اسفناج از ساير سبزي‌ها بيشتر است، مشروط بر اينكه آب آن را دور نريزيد و از ساقه‌هاي نازك و نورسته آن در سالاد استفاده كنيد.


۳۲) باعث افزايش اشتها به‌خصوص در كودكان مي‌شود.


۳۳) براي معالجه كك و مك، اسفناج را در روغن زيتون قرار دهيد و بعد روي صورت بگذاريد.


براي خريد بذر اسفناج و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.


همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:


۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:


https://www.instagram.com/zerafat.shop/


۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:


https://t.me/zerafat_shop


۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: اسفناج، بذر اسفناج، سبزي اسفناج، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۲۶:۳۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)