Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  اسفناج اسفناج

گل و گیاه ظرافت

آموزش كاشت و پرورش اسفناج در گلدان

اسفناج يكي از سبزي‌هايي است كه مي‌توانيد درون يك گلدان و در زير سايه، رشد و پرورش دهيد. اسفناج را مي‌توان به‌راحتي درون يك ظرف و در محيط خانگي و روي طاقچه پنجره پرورش داد، نحوه كاشت اسفناج بسيار آسان است. در اين مطلب به بررسي نحوه كاشت بذر اسفناج در گلدان يا در يك ظرف مي‌پردازيم.

اسفناج

رشد و پرورش بذر اسفناج در گلدان

ابتدا بذر اسفناج ‌ها را به‌اندازه ۱/۲ اينچ درون يك ظرف بكاريد. با توجه به شرايط محيطي بين ۵ تا ۱۴ روز طول مي‌كشد تا اين بذر اسفناج ها شروع به جوانه‌زن كنند. صبر كنيد تا هر بذر اسفناج ۲ تا ۳ جوانه زده و سپس اين شاخه‌ها را به گلدان اصلي انتقال دهيد (اين كار را با احتياط انجام دهيد).

انتخاب گلدان

براي پرورش بذر اسفناج در گلدان، بايد گلداني انتخاب كنيد كه حداقل بين ۶ تا ۸ اينچ عمق داشته باشد. نياز نيست كه از يك گلدان عريض و عميق استفاده كنيد. مي‌توانيد از گلدان‌هاي كوچك استفاده كرده و درون هر گلدان يك بذر اسفناج را پرورش دهيد.

فضا و فاصله

بين هر بذر اسفناج ۳ اينچ فاصله بگذاريد، اگر مي‌خواهيد گياهي با برگ‌هاي بزرگ داشته باشيد، بين بذر اسفناج ۵ اينچ فاصله بگذاريد. اگر مي‌خواهيد در زمان كوتاهي از محصول خود استفاده كنيد (چيدن محصول) مي‌توانيد فاصله بين هر بذر اسفناج را به ۲ اينچ تقليل دهيد. ظرفي كه درونش اسفناج مي‌كاريد را به‌صورت مربعي تقسيم‌بندي كنيد و بررسي كنيد چند بذر اسفناج را مي‌توانيد درون آن بكاريد.

اسفناج

پيش‌نيازهاي پرورش اسفناج درون ظرف

موقعيت

اگر اسفناج را در فصل پاييز پرورش مي‌دهيد و در منطقه‌اي معتدل (آب و هوايي) زندگي مي‌كنيد، به خاطر كوتاه بودن طول روز و كم بودن شدت نور خورشيد، ظرف گياه را زير نور آفتاب قرار دهيد. در بهار و تابستان، ظرف خود را در مكاني قرار دهيد كه اندكي سايه به آن برسد، مخصوصاً در هنگام بعدازظهر. در مناطق گرمسيري ظرف اسفناج را در مكاني قرار دهيد كه بيشترين سايه را دريافت كند.

خاك

براي پرورش بذر اسفناج درون ظرف، بايد از خاكي استفاده كنيد كه سرشار از مواد ارگانيك باشد. ماهيت خاك مورداستفاده بايد مشابه خاك رس باشد. از خاكي كه حالت كلوخي دارد و از عبور آب جلوگيري مي‌كند، استفاده نكنيد. مهم‌ترين فاكتور خاك براي رشد اسفناج وجود خاصيت تخليه خوب آب است. همچنين PH خاك نيز بايد خنثي (۷) باشد.

آب دهي

در هنگام پرورش اسفناج دقت كنيد كه آب حالت راكد و ايستايي پيدا نكند زيرا اين موضوع مي‌تواند منجر به افزايش بيماري‌هاي قارچي درون اسفناج بشود. همچنين از خيس كردن شاخ و برگ‎‌ها پرهيز كنيد. خاك را مرطوب كنيد اما از خيس كردن آن پرهيز كنيد دقت داشته باشيد كه آب بايد به‌خوبي تخليه شود.

دما

بذر اسفناج در دماي ۴۰ فارنهايت (۴ درجه سانتي‌گراد) به بالا جوانه مي‌زند. بهترين دما براي رشد اسفناج بين ۵۰ تا ۸۰ درجه فارنهايت (۱۰ تا ۲۷ درجه سانتي‌گراد) است. اكثر ذرات تشكيل‌دهنده اسفناج مي‎‌توانند دمايي بين ۲۰ تا ۹۰ درجه فارنهايت (۶ تا ۳۲ درجه سانتي‌گراد) را به‌راحتي تحمل كنند. اگر دما خيلي زياد شد نياز است كه براي گياه خود سايه ايجاد كنيد.

نحوه كاشت اسفناج در فضاي منزل

اگر در بيرون از منزل خود فضاي زيادي در اختيار نداريد، پرورش اسفناج درون منزل و روي طاقچه پنجره يك ايده بسيار عالي است. براي اين كار تعدادي گلدان كوچك به عمق ۶ اينچ تهيه كنيد و بذر اسفناج ها را درون آن‌ها پرورش دهيد. همچنين مي‌توانيد گل و گياهان ديگري را نيز درون آن‌ها پرورش دهيد.

مراقبت از اسفناج

در پرورش اسفناج نياز به توجه و مراقبت خاصي نيست. آبياري منظم، بارورسازي و خاك مناسب كليدي‌ترين موارد براي داشتن يك محصول مناسب است.

بارورسازي

براي پرورش بهداشتي اسفناج سبز، بايد از نيتروژن استفاده كنيد. در زمان كاشت گياه مي‌توانيد از بارورسازهاي زماني و يا كودهاي كشاورزي و نباتي استفاده كنيد. اين امر باعث مي‌شود تا مواد مغذي به مقدار كافي در دسترس باشد. تغذيه گياه با چربي ماهي يا چاي خشك در ميانه زمان رشد محصول يك روش ارگانيك براي پرورش بهتر گياهان است. اگر در زمان كاشت بذر اسفناج از بارورسازهاي زماني استفاده نكرده‌ايد، مي‌توانيد در زمان رشد گياه از بارورسازي‌هاي مايع و در بازه زماني منظم استفاده كنيد.

كوددهي

حتي اگر اسفناج را درون گلدان پرورش مي‌دهيد، بايد كوددهي را انجام دهيد. كود دهي با مواد ارگانيك به حفظ رطوبت خاك كمك مي‌كند.

اسفناج

آفات و بيماري‌ها

اگر در حجم محدود و در يك فضاي كوچك به پرورش اسفناج مشغول هستيد، زياد نگران نشويد چون مي‌توانيد به‌راحتي بيماري و آفات احتمالي را كنترل كنيد. بااين‌وجود حواس خود را جمع كنيد و اگر روي برگ اسفناج حشرات برگ‌خواري مثل كرم مشاهده نموديد، اين عوامل ايجاد بيماري را به‌سرعت از بين ببريد.

چند نكته براي پرورش اسفناج در مناطق گرمسير

اگرچه اسفناج براي يك منطقه سرد و خنك مناسب است، اما پرورش آن در مناطق گرمسيري نيز بسيار آسان است. مي‌توانيد در اين مناطق اسفناج را به‌آساني دو بار و در ماه‌هاي غير اوج گرما پرورش دهيد. براي اين كار بايد سايه و آب كافي وجود داشته باشد تا دماي خاك خنك و مرطوب نگه‌داشته شود.

در مناطق گرمسير، سبزي‌هايي مثل كاهو و اسفناج سريعاً رشد كرده و دانه مي‌زنند، يكي از نكات بسيار مهمي كه در پرورش اسفناج در مناطق گرمسير بايد رعايت شود استفاده از اسفناج‌هاي مقاوم در برابر گرما است كه به‌آرامي رشد مي‌كنند و به‌صورت ناگهاني به مرحله دانه زدن نمي‌رسند. اين نوع اسفناج‌ها در برابر گرما و رطوبت (شرجي) مقاوم هستند.

برداشت محصول

اسفناج بين ۳۷ تا ۵۰ روز پس از جوانه زدن و با توجه به شرايط پرورش و ذرات ذره‌بيني موجود در خاك قابل‌برداشت است. مي‌توان برداشت را زماني انجام داد كه گياه حداقل ۵ تا ۶ برگ داشته باشد و طول هركدام نيز حداقل ۳ تا ۴ اينچ باشد. ابتدا برگ‌هاي بيروني را برداشت كنيد و اجازه دهيد برگ‌هاي دروني همچنان رشد كنند و يا اينكه تمام گياه را با چاقو يا قيچي برش دهيد، باقي‌مانده گياه مجدداً شروع به جوانه زدن خواهد كرد.

هنگامي‌كه هوا گرم و مرطوب مي‌شود گياه داراي يك ساقه عمودي مي‌شود و مي‌توانيد گل‌هاي كوچك سبز يا زردرنگ را روي آن مشاهده كنيد. نتيجه اين است كه شاخ و برگ روي گياه ضخيم‌تر شده و مزه‌اش را نيز تغيير مي‌دهد (تلخ‌تر مي‌شود)؛ بنابراين براي داشتن يك مزه بهتر توصيه مي‌شود قبل از تشكيل گل عمل برداشت محصول صورت پذيرد.

براي خريد بذر اسفناج و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/14 ساعت: ۰۶ توسط:zerafatcom :

اسفناج

اسفناج


منشأ اسفناج شمال هندوستان بوده و داراي سابقه تاريخي است، اسفناج ابتدا به‌عنوان دارو توسط يونانيان استفاده مي‌شد و بعدها به‌عنوان غذا توليد زراعي آن از مناطق مديترانه‌اي فرانسه آغاز و سپس به انگليس و آمريكا گسترش يافت. اكنون كشت اسفناج در مناطق كوهستاني رواج يافته، زيرا در طول زماني كه اسفناج به گل و بذر مي‌رود اين گياه را مي‌توان كشت نمود. اسفناج دو برابر ديگر سبزي‌ها فيبر دارد. يك پيمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فيبر دارد كه مانع يبوست است و به هضم غذا كمك مي‌كند. فيبر موجود در اين سبزي، قند خون را پايين نگه‌داشته و با ايجاد حس سيري مي‌تواند مانع از پرخوري شود. ويتامين C و E، بتاكاروتن، منگنز، روي و سلنيوم موجود در اسفناج همگي از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي براي مقابله با پوكي استخوان، گرفتگي رگ‌ها و فشارخون بالاست. اين سبزي پرخاصيت سرشار از ويتامين‌هاي مختلف ازجمله A، K، D و E بوده و حاوي مواد معدني خوبي نيز هست. اسفناج نسبت به آب‌وهوا حساسيت چنداني ندارد و جزء محصولات فصل خنك است. رطوبت كافي هوا و خاك در رشد و نمو و كيفيت اسفناج اثر مثبت دارند. در مناطق گرم مثل خوزستان آن را در اواسط پاييز و در نقاط سرد در اواسط بهار مي‌كارند.


متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند 20-20-20 استفاده كنيد.


بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.


روش كاشت در گلدان


بذر اسفناج، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد مي‌شود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت 10 ساعت و حداكثر 3 روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود.


روش كاشت اسفناج در باغچه و زمين


براي اين كار بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.


برداشت از باغچه يا گلدان


براي برداشت سبزي به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذرها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك دربيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه دربياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند.


خواص اسفناج


۱) برگ اسفناج منبع غني ويتامين A، B۳، C و آهن و پتاسيم است.


۲) از فوايد اسفناج اين كه بدن را قليايي مي‌كند.


۳) خاصيت اسفناج اين كه خنك‌كننده است و براي پايين آوردن تب مفيد است.


۴) ورم روده كوچك را رفع مي‌كند.


۵) براي ورم ريه مفيد است.


۶) ملين است و يبوست را برطرف مي‌كند.


۷) براي لاغر شدن و كم كردن وزن مفيد است.


۸ ) اسفناج به دليل داشتن ماده‌اي بنام اسپيناسين، هضم غذا را تسريع مي‌كند. اين ماده باعث تحريك معده و ازدياد ترشحات آن مي‌شود.


۹) خوردن اسفناج پخته يا بوراني اسفناج در رفع تشنگي مؤثر است. اسفناج مالابار را مي‌توانيد به‌صورت خام در سالاد و يا به‌صورت پخته، بخارپز و سرخ‌شده در سوپ، به‌عنوان سايد كنار غذا يا حتي در ادويه‌ها استفاده كنيد. البته ازآنجايي‌كه اسفناج مالابار ساقه قرمز پس از پختن مقدار زيادي از رنگ خود را از دست مي‌دهد، براي داشتن غذاي زيباتر بهتر است كه آن را به‌صورت خام استفاده كنيد.


۱۰) قرقره آب خام يا پخته اسفناج براي از بين بردن ورم و درد گلو مفيد است.


۱۱) براي رفع سرفه‌هاي خشك، برگ اسفناج را با جو پوست كنده و روغن بادام بپزيد و بخوريد.


۱۲) آش اسفناج با گشنيز براي سردردهايي كه ناشي از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارش است، مفيد است.


۱۳) اگر آش اسفناج را با آب ليمو و سماق يا آب غوره بخوريد، سردردهاي ناشي از اختلال كيسه صفرا را برطرف مي‌كند.


۱۴) خوردن اسفناج از سرطان جلوگيري مي‌كند، مخصوصاً در افرادي كه به مصرف الكل و سيگار عادت دارند.


۱۵) تحقيقات دانشمندان نشان داده است كه اسفناج در پيشگيري از سرطان روده بزرگ، معده، پروستات، ‌حنجره و رحم مؤثر است.


۱۶) اسفناج كلسترول خون را پايين مي‌آورد.


۱۷) بهترين دارو براي كساني است كه مبتلا به كم‌خوني هستند.


۱۸) اسفناج مانند جارو روده بزرگ را تميز مي‌كند.


۱۹) ترشحات لوزالمعده را افزايش مي‌دهد.


۲۰) اسفناج سبزي مفيدي براي تقويت اعصاب است. اسفناج، تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد، بنابراين بهترين دارو براي افراد مبتلا به كم‌خوني است.


۲۱) اسفناج پخته براي رفع بيماري آسم و گرفتگي صدا بسيار مؤثر است.


۲۲) رماتيسم و نقرس را درمان مي‌كند.


۲۳) براي زياد كردن شير در مادران شيرده مؤثر است.


۲۴) سابقاً نوعي شربت از اسفناج تهيه مي‌شد كه در معالجه خونريزي‌ها و كم‌خوني از آن استفاده مي‌كردند.


۲۵) تخم اسفناج ملين و خنك‌كننده است.


۲۶) تخم اسفناج براي برطرف كردن ورم كبد و يرقان مفيد است.


۲۷) اسفناج تعداد گلبول‌هاي قرمز خون را افزايش مي‌دهد.


۲۸) اسفناج چون داراي كلروفيل است، عضلات روده را تحريك كرده و تخليه مدفوع را آسان مي‌كند.


۲۹) اسفناج اسيديته خون را كم مي‌كند و عضلات و استخوان‌ها را تقويت مي‌نمايد.


۳۰) رعشه و بوي بد دهان را از بين مي‌برد.


۳۱) قوت غذايي اسفناج از ساير سبزي‌ها بيشتر است، مشروط بر اينكه آب آن را دور نريزيد و از ساقه‌هاي نازك و نورسته آن در سالاد استفاده كنيد.


۳۲) باعث افزايش اشتها به‌خصوص در كودكان مي‌شود.


۳۳) براي معالجه كك و مك، اسفناج را در روغن زيتون قرار دهيد و بعد روي صورت بگذاريد.


براي خريد بذر اسفناج و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.


همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:


۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:


https://www.instagram.com/zerafat.shop/


۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:


https://t.me/zerafat_shop


۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/14 ساعت: ۱۷ توسط:zerafatcom :