گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

هويج فرنگي

هويج

هويج يك سبزي ريشه‌دار و يا غده‌اي خوراكي است كه مي‌توان آن را خام يا خردشده يا رنده شده در سالاد خورد و بيشتر در پخت سوپ‌ها و خورش‌ها كاربرد دارد. بتاكاروتن، دوپاري از ويتامين آ در هويج به‌ فراواني يافت مي‌شود و رنگ نارنجي خاص اين سبزي نيز به همين خاطر است. به‌علاوه هويج منبعي غني از فيبر خوراكي، آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد معدني به شمار مي‌رود. هويج فرنگي گياه علفي گياهي و دوساله و محصول فصل سرد و گياهي روزكوتاه و داراي توليدمثل جنسي و خودگشن و از نظر جوانه‌زني، برون جوانه‌زني دارد. ريشه عمودي و ضخيم و ريشه اصلي عميق و ريشه‌هاي فرعي اندك است. ريشه داراي رنگ‌هاي مختلف است. تشكيل برگ روزت در سال اول و داراي برگ‌ها متناوب و دندانه‌دندانه است. ساقه بي كرك و ارتفاع ساقه ۶۰ تا ۹۰ سانتي‌متر و ساقه در سال اول كوتاه و در سال دوم طويل مي‌شود. گل‌ها هرمافروديت و گل‌ها سفيدرنگ و ريز و داراي ۵ گلبرگ و ۵ پرچم و مادگي ۲ برچه و گل‌آذين چتري كه از داخل غلافي از رأس ساقه خارج مي‌شود.

از لحاظ خواص هويج، اين گياه علاوه بر اينكه خوشمزه و دلچسب است براي سالاد و آبميوه و سوپ نيز هميشه به كار مي آيد و براي سلامتي كلي بدن و پوست و چشم و دستگاه گوارش و دندان ها كاربرد دارد.

كاشت

هويج در انواع خاك‌ها رشد مي‌كند و بهتر است خاك داراي زهكشي خوبي باشد. خاك كاشت براي بذر هويج نبايد سنگ يا كلوخ داشته باشد، نبود سنگ و كلوخ و خاك غني و داراي مواد عالي باعث ايجاد ريشه‌هايي صاف و خوش‌فرم مي‌شود. ميزان فشردگي خاك بر رشد و طول ريشه (هويج) مؤثر است. فشردگي خيلي كم يا خيلي زياد براي رشد ريشه مضر است. در خاك‌هاي بسيار فشرده ريشه به‌صورت مخروطي و كوتاه و در خاك‌هاي نرم، نازك و بلند مي‌شود. آبياري و رطوبت بسيار مهم است، آبياري زياد باعث كمرنگ شدن هويج و آبياري كم باعث بدطعم شدن و تلخ و تند شدن هويج مي‌شود. هويج را دو نوبت در سال اوايل بهار و اوايل پاييز مي‌توان كاشت، هويج را معمولاً به‌صورت خطي يا رديفي كشت مي‌كنند و فاصله بين رديف‌ها را معمولاً كمتر از نيم متر و حدوداً ۴۰ سانتي‌متر در نظر مي‌گيرند. فواصل بين هر بوته هويج را نيز ۵ سانتي‌متر در نظر مي‌گيرند.

البته براي كاشت هويج در گلدان و باغچه بهتر است بذرها را بعد از خيس كردن يك‌روزه در آب به‌صورت دست­پاش بر روي سطح چاك بريزيد و بر روي آن حداكثر دو برابر طول بذر هويج خاك نرم بريزيد. اگر در باغچه اقدام به كاشت هويج مي‌كنيد قبل از كاشت خاك را به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو كنيد تا نرم و يكدست شود. براي منظم شدن فضاي كاشت و فشرده نشدن بوته‌هاي هويج مي‌توانيد بذر هويج فرنگي را با سه برابر خاك نرم مخلوط كنيد و سپس آن را دست­پاش كنيد (بر روي خاك بپاشيد).

برداشت

برداشت بعد از گذشت ۶۰ تا ۸۵ روز از كاشت بذر و زماني صورت مي‌گيرد كه برگ‌ها از سبز به زرد تغيير يافته باشد. قطر ريشه هويج‌ها بايد به ۳٫۵-۲٫۵ سانتيمتر رسيده باشند. براي برداشت بايد بستر را با آب بخيسانيد. خاك‌هاي اطراف ريشه را هنگام برداشت كنار بزنيد. اگر هويج با شاخ و برگ برداشت شود، دسته‌اي گفته مي‌شود. اگر هويج بدون شاخ و برگ برداشت شود، كپه‌اي مي‌گويند. سر شاخه زني در مزرعه و سر برگ‌ها جدا شده و ۲٫۵ تا ۵ سانتيمتر از ساقه باقي مي‌ماند و ساقه قبل از بسته‌بندي بريده مي‌شود. هويج را در سطح وسيع با ماشين برداشت چغندرقند برداشت مي‌كنند.

نگه‌داري پس از برداشت

قبل از نگهداري در انبار، انبار را با محلول ۲ درصدي سولفات مس تميز مي‌كنند. با شستشوي هويج‌ها و سپس قرار دادن در كيسه‌هاي پلاستيكي، هويج را در انبار در دماي صفر درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبي% ۱۰۰- ۹۵ به مدت ۴ تا ۶ ماه مي‌توان نگهداري كرد. هويج را دور از سيب، سيب‌زميني، گلابي و ساير ميوه‌هايي كه اتيلن توليد مي‌كنند، دور نگهداريد. ماندن هويج براي مدت طولاني در انبار سبب كم شدن قند آن مي‌شود. اگر هدف بذر گيري باشد، ريشه‌هاي خوب را جدا كرده و در بهار سال بعد اين ريشه‌ها كشت شده و در مرداد و شهريور بذر برداشت مي‌شود.

براي خريد بذر هويج در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: هويج، بذر هويج، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، هويج فرنگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۵۴:۵۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل

هندوانه با نام علمي Citrullus vulgaris متعلق به خانواده كدوييان يا Cucurbitaceae است. منشأ اصلي پيدايش هندوانه به عقيده برخي از محققين جنوب آفريقا و گروهي ديگر آن را بومي هندوستان مي‌دانند. ريشه كلمه هندوانه از كلمه وانا به معناي هندوانه در زبان هندي است، ايرانيان قديم به آن هندووانا مي‌گفتند كه امروزه به هندوانه تبديل شده است. مداركي از كاشت هندوانه در نيل از پيش از هزاره دوم (پيش از ميلاد) يافت شده است. دانه‌هاي هندوانه در محل دودمان دوازدهم مصر و در مقبره فرعون توت‌عنخ‌آمون يافت شده است. هندوانه گياهي است خزنده كه طول شاخه‌هاي خزنده آن شايد به ۴ متر هم برسد. ريشه هندوانه عميق بوده و در برخي خاك‌ها به يك متر هم مي‌رسد. برگ‌هاي آن قلبي شكل با بريدگي عميق است. گل‌هاي نر و ماده آن جدا از هم ولي روي يك پايه قرار دارند. هندوانه يكي از انواع صيفي‌جات شيرين است كه در جاليز رشد مي‌كند. در گذشته هندوانه را با نام تربوزه مي‌شناختند كه امروزه در افغانستان و تاجيكستان به هندوانه تربوزه مي‌گويند. هندوانه انواع مختلفي دارد كه از نظر ضخامت پوست، اندازه، رنگ، اندازه دانه‌ها، طعم، مزه و… با يكديگر تفاوت دارند. اين محصول در بهار در شهرهاي جيرفت و كهنوج، ميناب، ايرانشهر و دزفول، در تابستان در ورامين، سمنان، مشهد، اصفهان، همدان، تبريز، مياندوآب، در پاييز در دزفول و زمستان در ميناب، جيرفت و كهنوج توليد مي‌گردد.

هندوانه ابوجهل ميوه‌اي تلخ‌مزه است كه در فارسي با نام‌هاي خربزه روباه، كدوي تلخ و سيب تلخ و در عربي با نام‌هاي حنظل، مراره الصحاري و علقم و در فرهنگ اچمي‌زبان‌هاي جنوب ايران به نام خزَرَ (تلفظ: Khazara) نام برده شده است. هندوانه ابوجهل از راسته كدوئي‌ها (Cucurbitales) از تيره كدو (Cucurbitaceae)، از سرده سيترولوس (Citrullus) بوده و نام علمي آن Citrullus colocynthis است. مصرف آن باعث كوليت شديد شده و به علت مواد سمي خطرناك است. نام نوعي گياه بالارونده بومي حوضه مديترانه به‌ويژه ازمير تركيه، نوبه آفريقا و تريسته ايتاليا است. اين گياه از خانواده هندوانه است اما با هندوانه معمولي تفاوت‌هايي دارد شامل اندازه كوچك‌تر، جسم سفت‌تر و مزه تلخ.

آب‌وهوا

هندوانه يك گياه فصل گرم است. نسبت به گرما بيشتر از ساير گياهان تيره كدوييان مقاوم است. اين گياه مخصوص مناطقي است كه داراي تابستاني طولاني و گرم هستند. ازاين‌رو تابستان‌هاي خشك و به نسبت مرطوب براي آن‌ها مناسب است.

خاك

هندوانه خاك‌هاي سبك و شني را كه از نظر مواد غذايي غني هستند را مي‌پسندد. در خاك‌هاي رسي هم محصول خوبي مي‌دهد. به‌شرط آب زيرزميني پايين باشد. بهترين pH براي هندوانه ۶ تا ۷ است. براي آماده‌سازي زمين مثل خيار عمل مي‌شود با اين تفاوت كه فاصله جوي‌ها بيشتر در نظر گرفته مي‌شود كه اين فاصله شايد ۴ الي ۵ متر نيز برسد.

كاشت بذر هندوانه

كاشت بذر هندوانه بسيار ساده است و بذرها به‌سرعت جوانه مي‌زنند. هندوانه با آفتاب كامل و خاك رسي شني نياز دارد. اگر فضاي كافي براي كاشت هندوانه ابوجهل نداريد مي‌توانيد با كمي مراقبت آن را در گلدان و در جايي نورگير بكاريد. هندوانه گياهي يك‌ساله و تقريباً رونده است كه نحوه رشد آن شبيه تاك است درنتيجه براي كاشت در گلدان حتماً بايد براي آن قيم (نگه‌دارنده) ببنديد. همچنين براي جدا نشدن هندوانه از بوته در طول رشد نبايد زير آن خالي باشد، براي اين كار مي‌توانيد هندوانه را بعد از كمي درشت شدن درون تور قرار دهيد و به محلي ببنديد. براي كاشت هندوانه ابتدا بذر هندوانه ابوجهل آن را به مدت ۲۴ يا حداكثر ۴۸ ساعت در آب خيس نموده سپس گودال‌هايي به عمق ۲۰ سانتي‌متر ايجاد كرده و تا ارتفاع ۱۵ سانتي‌متر گودال را از خاك نرم و كود حيواني پوسيده پر مي‌كنيم. سپس ۲ تا ۳ عدد بذر هندوانه را داخل گودال قرار مي‌دهيم به‌طوري‌كه بذرها در عمق ۳ تا ۵ سانتي‌متري قرار بگيرد و بر روي آن خاك نرم مي‌ريزيم.

هندوانه را معمولاً به‌صورت مستقيم مي‌كارند و نشاء گيري آن توصيه نمي‌شود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها نبايد خاك خيلي خشك شود. درصورتي‌كه قصد كاشت در گلدان را داريد بايد گلداني بزرگ با ارتفاع حداقل ۳۰ و قطر ۳۰ سانتي‌متر انتخاب كنيد و حتماً گلدان را در محيطي قرار دهيد كه روزانه ۷ تا ۸ ساعت نور مستقيم خورشيد داشته باشد. گلدان خود را بايد با خاك بسيار غني پر كنيد. تركيب كود حيواني و خاك باغچه يا كمپوست براي كاشت هندوانه مناسب است. كود حيواني حتماً پوسيده باشد. پس از رشد گياهان و چهار برگه شدن آن‌ها بوته‌هاي ضعيف را با ناخن حذف كنيد و بوته قوي‌تر كه رشد بيشتري در اين مدت داشته را نگه‌داريد. حذف علف‌هاي هرز اطراف بوته در طول دوره رشد هندوانه ضروري است. هندوانه رونده است و اگر در گلدان كاشته‌ايد بايد به‌وسيله قيم يا داربست مناسب بوته نگه داشته شود. همچنين هندوانه به دليل وزن زياد نبايد آويزان باشد، بهتر است گلدان هندوانه در محلي قرار گيرد كه بوته بر روي زمين رشد كند.

نكات كاشت بذر هندوانه

هندوانه براي رشد نياز به آفتاب كامل و طولاني و گرما در طول روز دارد، هندوانه به سرما بسيار حساس بوده و با شروع سرما گياه از بين مي‌رود.

هندوانه در شهرهاي شمالي كشور و شهرهايي كه رطوبت بالايي دارند نيز رشد مناسبي داشته ولي رطوبت بالاي هوا احتمال بيماري‌هاي قارچي را نيز بالا مي‌برد كه بايد به اين نكته توجه داشت.

بهترين دما براي جوانه‌زني هندوانه دماي ۱۵ تا ۲۵ درجه است درنتيجه بعد از رفع سرماي زمستان و گرم شدن هوا اقدام به كاشت نماييد.

خاك هندوانه بايد غني باشد، براي اين امر مي‌توان قبل از كاشت به زمين كشت مقدار كود دامي پوسيده اضافه كرد.

هندوانه بايد بعد از رفع سرماي بهاره كشت شود، هندوانه را معمولاً به‌صورت جوي و پشته‌اي مي‌كارند.

فاصله بين پشته‌ها را ۵۰ تا ۱۵۰ سانتي‌متر و فاصله بين بوته‌هاي هندوانه را نيز معمولاً ۵۰ تا حداكثر ۱۰۰ سانتي‌متر در نظر مي‌گيرند.

اگر در شهري زندگي مي‌كنيد كه تابستان‌هاي كوتاهي دارد، بايد چند هفته قبل از شروع فصل بهار اقدام به كاشت بذرها در گلخانه يا محيطي گرم بنماييد.

برداشت هندوانه

زمان برداشت هندوانه هميشه پرسش بوده، كشاورزان عزيز اين زمان را به‌صورت تجربي تشخيص داده ولي از چند راه مي‌توان به رسيدن كامل هندوانه و زمان برداشت آن مطلع شد:

با زدن ضربه به هندوانه بايد صدايي خفه و بم شنيده شود، ميوه‌هاي نارس صداي تيزتري دارند.

رنگ ميوه‌هاي رسيده روشن‌تر و به زردي مي‌زند.

قسمتي از ميوه كه بر روي زمين قرار دارد بايد به رنگ زرد روشن باشد، ميوه‌هاي نارس به رنگ سفيد يا روشن هستند.

قسمت انتهايي ساقه كه به ميوه متصل مي‌شود در هندوانه‌هاي رسيده خشك‌شده و به رنگ تيره است.

خواص

در اين گياه عصاره كوكوربيتاسين با خواص درماني بيماري ديابت وجود دارد. ميوه اين گياه داراي خاصيت مسهل قوي بوده و در موارد ضعف روده، فلج ناحيه امعاء و احشاء، آب آوردن نساج و بيماري‌هاي كبدي به كار مي‌رود. از ديگر خواص هندوانه ابوجهل، اين گياه اثر ضدويروسي، ضد ميكروبي و ضد سرطاني دارد و عصاره تام گياه هندوانه ابوجهل ممكن است براي مهار رشد و از بين بردن برخي از سلول‌هاي سرطاني نظير حنجره مؤثر باشد، تحقيقات پزشكان بيانگر آن بوده كه مصرف گياه هندوانه ابوجهل همراه با اشعه راديواكتيو داراي اثرات متوقف كنندگي در رشد تومورهاي سرطاني است.

پودر گياه هندوانه ابوجهل به‌عنوان تركيب درمان‌كننده بيماري‌هاي قند و ديابت توصيه مي‌شود. ماليدن روغن آن همراه با سركه دندان‌درد را تسكين مي‌دهد. اين گياه خلط‌آور بوده و در كاهش فشارخون و چربي خون مؤثر است. طبع آن خيلي گرم و خشك است، افراد سردمزاج بايد از خوردن آن خودداري كنند. براي بيماران بلغمي مفيد و مسهل بسيار قوي بلغم بوده و اخلاط بلغمي را از اعماق بدن خارج مي‌كند. هندوانه ابوجهل يك آنتي‌بيوتيك قوي است. جهت درد سياتيك از روغن اين گياه به محل عصب بمالند. براي درد مفاصل و نقرس با روغن ميوه هندوانه ابوجهل ماساژ دهند و براي درد واريس از روغن آن بر قسمت‌هاي واريس بمالند. براي درمان جذام از روغن آن بر پوست بمالند و حدود نيم گرم از گرد كاملاً ساييده شده آن همراه نشاسته يا صمغ‌ عربي ميل‌ كنند، ريشه هندوانه ابوجهل پادزهر سم مار و عقرب است به‌صورت دم‌كرده حدود ۴ گرم الي ۸ گرم ميل كنند.

جهت بيماري‌هاي سردرد و درد شقيقه و فلج و لقوه و صرع نيز مفيد است. براي درمان صدا در گوش ۱ يا ۲ قطره از روغن اين گياه را در گوش بچكانند. براي جلوگيري از ريزش مو حدود نيم گرم از پودر كاملاً سائيده اين گياه همراه كمي ادويه با غذا ميل شود. جهت جلوگيري از سفيد شدن مو، ميوه هندوانه ابوجهل را سوراخ كرده دانه‌هاي آن را بيرون آورده سپس با روغن زنبق داخل آن را پر و سوراخ را با قطعه‌اي از ميوه مسدود كنند آن را داخل خمير گذاشته در آب‌جوش بگذارند بپزد سپس از روغن آن به‌صورت خضاب استفاده كنند. جهت توجه جريان خون از مغز به ساير اندام‌ها حدود نيم گرم از پودر كاملاً سائيده شده اين گياه همراه با كمي نشاسته ميل شود. براي از بين بردن كك در اتاق برگ تازه هندوانه ابوجهل را مي‌پاشند. جهت خارش پوست پودر هندوانه ابوجهل را با ماست مخلوط كرده بمالند. كساني كه سكته مغزي كرده‌اند نيم گرم همراه نشاسته با غذا ۴ روز در ماه ميل كنند. براي بيماري قند نيم گرم همراه نشاسته با غذا ۷ روز در ماه ميل كنند.

طرز تهيه روغن هندوانه ابوجهل

۲۰۰ گرم آب هندوانه ابوجهل ۱۰۰۰ گرم روغن كنجد يا زيتون را با حرارت غيرمستقيم يا با حرارت ملايم مي‌جوشانيم تا آب تبخير شود.

عوارض مصرف زياد هندوانه ابوجهل

با وجود تأثير مثبت هندوانه ابوجهل در كاهش ميزان قند و چربي خون، اثرات سمي مصرف اين گياه روي قلب، كبد و دستگاه گوارش نيز مشاهده شده و مصرف زياد و بيش‌ازاندازه آن مي‌تواند باعث مرگ شود و اين از مضرات هندوانه ابوجهل است. بر اثر مصرف زياد و خودسرانه آن علائمي چون درد معده، مدفوع آبكي يا خوني، استفراغ و نبض ضعيف گزارش شده است. با مصرف مقادير بيشتر ضعف، غش، اختلالات حسي، گيجي، هذيان و اختلالات گردش خون مشاهده شده است. بروز ديگر عوارضي چون اگزماي پوستي، التهاب حاد كولون و سميت كبدي و كليوي نيز احتمال دارد. همچنين مصرف اين ميوه به دليل احتمال سقط‌جنين در زنان باردار و به دليل ورود تركيبات سمي گياه به شير در دوران شيردهي توصيه نشده است.

ميزان معين اين ميوه داروي بسيار خوبي براي رفع يبوست مؤثر بوده و چون خاصيت مسهلي آن بسيار قوي است براي كساني كه ورم روده دارند و خانم‌هاي باردار مناسب نيست. در مورد تداخلات دارويي اين گياه مستندات علمي كافي وجود ندارد اما در برخي منابع آمده است اين احتمال وجود دارد بر اثر مصرف هم‌زمان هندوانه ابوجهل با ديگر داروهاي ضد ديابت قند خون بيش‌ازاندازه كاهش يابد. در ضمن از عوارض مصرف خودسرانه آن چون به‌شدت محرك مخاط است خونريزي شديد گوارشي است. اين ميوه به دليل سمي و مسهل بودن بالا بهتر است در قالب ترشي يا به‌صورت تازه و خودسرانه مصرف نشود و عطاري‌ها هم در زمان عرضه آن جانب احتياط را رعايت كرده و بدون نسخه‌اي كه مربوط به مصرف‌كننده است اين گياه را ارائه نكنند.

براي خريد بذر هندوانه ذر انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: هندوانه، بذر هندوانه، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۰۴:۴۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گل گازانيا الوان

گل گازانيا الوان

گازانيا با نام علمي GAZANIA SPLENDENS بومي آفريقاي جنوبي است و يكي از محبوب‌ترين گياهان فضاي سبز كه به دليل تازگي و غيربومي بودن آن در ايران موردتوجه قرار مي‌گيرد. ويژگي خاص اين گياه در رنگ‌هاي بسيار براق و جذاب گل‌ها و بسته شدن گل‌ها به هنگام شب يا هواهاي ابري و باراني موردتوجه باغبانان قرار مي‌گيرد. اين گياه را مانند بسياري از گياهان زينتي علاوه بر باغچه‌ها و حاشيه‌كاري در گلدان‌ها و گل­جاها نيز مي‌توان كشت كرد. در خانه‌ها و آپارتمان­ها پشت پنجره و در معرض نور حداكثري با وجود دماي خوب در فصول مختلف خوب جواب خواهد داد. گياه پاكوتاه و پرپشتي است كه پشت برگ‌ها نيز داراي پرزهايي است كه رنگ پشت برگ گياه را به نقره‌اي متمايل مي‌كند و از جهات مختلف براي بينندگان جذابيت دارد. گل گازانيا در اصل گياهي چندساله است اما در مناطق معتدله به دليل سرد شدن هوا در طي زمستان به شكل گياهي يك‌ساله مورداستفاده قرار مي‌گيرد؛ اما اگر امكاناتي وجود داشته باشد كه در طي زمستان به مكاني با دماي مناسب و همچنين نور موردنياز انتقال بيابد، گياه زنده مانده و حتي گلدهي آن با توجه به شرايط مكان نگهداري كم‌وبيش ادامه خواهد يافت.

آبياري

گازانيا از جمله گياهان مقاوم به خشكي است. البته آبياري كافي و منظم به گلدهي و كيفيت آن كمك مي‌كند اما به ياد داشته باشيد كه آبياري زياده از حد و يا سنگين بودن خاك و باقي ماندن آب به مدت طولاني در اطراف ريشه و ساقه‌هاي اين گياه منجر به پوسيدن آنان و در نهايت از بين رفتن گياه خواهد شد. بنابراين زماني كه حدود ۵ سانتيمتر از سطح خاك خشك شده بود نسبت به آبياري آن اقدام كنيد.

نور

مكاني با وجود حداقل ۶ ساعت نور مستقيم آفتاب نياز دارند. در درون خانه نيز گلدان‌هاي گازانيا را در كنار پنجره‌هاي رو به جنوب يا غربي قرار دهيد تا نور كافي به آن برسد. شرايط نور كم منجر به عدم شكل‌گيري گل‌ها و همچنين عدم باز شدن و شكوفايي كامل گل‌ها مي‌شود. به‌عنوان‌مثال حتي در روزهاي ابري، گل‌ها حالتي نيمه‌باز دارند و كاملاً شكوفا نمي‌شوند.

دما

بهترين دما براي گلدهي اين گياه ۳۰-۲۵ درجه است اما اصولاً گل گازانيا الوان به گرماي هوا مقاوم است و هر مقدار كه هوا گرم شود اگر به شكل صحيح آبياري شود، مشكلي ايجاد نمي‌شود. همچنين قسمت‌هاي طوقه و زيرزميني اين گياه دما را تا حدود صفر درجه مي‌تواند تحمل كند ولي هر مقدار كه دماي هوا از حدود ۱۵ درجه پايين‌تر بيايد، ابتدا گلدهي كاهش يافته و متوقف مي‌شود و سپس با سردتر شدن هوا برگسار زرد شده و در نهايت از بين خواهند رفت.

خاك

در مورد خاك سختگير نيست و حتي خاك‌هايي را كه از لحاظ غذايي فقير محسوب مي‌شوند به‌خوبي تحمل مي‌كند. اما خاك بايد زهكش خوبي داشته باشد و آب را در خود نگه ندارد بنابراين بكار گيري شن و يا خاك‌برگ در مخلوط خاك مي‌تواند به اين مسئله كمك كند. گياهان را در بستر كاشت باغچه با فاصله حدود ۲۰-۱۵ سانتيمتر بكاريد. براي عملكرد بهتر گياه مي‌توان در اطراف هر بوته و به ضخامت حدود ۵ سانتيمتر خاك‌برگ ريخت. اين لايه از خاك‌برگ اصطلاحاً مالچ Mulch ناميده مي‌شود كه در خنك نگه‌داشتن ريشه‌هاي گياه در طي روزهاي گرم تابستان مي‌توان به‌خوبي كمك كرده و موجب افزايش گلدهي گياه شود.

كوددهي

اگر خاك محل كاشت به‌خوبي آماده شده باشد و در زمان تهيه مخلوط خاكي از موادي مانند خاك‌برگ، كود پوسيده دامي و يا ورمي كمپوست استفاده شده باشد نيازي به كوددهي اين گياه نيست اما در غير اين صورت و براي گياهاني كه تصور مي‌كنيد غذادهي لازم است مي‌توانيد از كودهاي محلولي كه كامل نيز هستند يك بار در بهار و يك بار نيز در تابستان استفاده كنيد. اين ميزان كافي است و اين گياه نياز بيشتري به كوددهي ندارد.

تكثير

كاشت بذر گل گازانيا آسان‌ترين راه تكثير اين گياه است. شما مي‌توانيد اگر گياه گازانيا داريد، اواخر تابستان نسبت به جمع‌آوري بذرها اقدام كنيد. بذرها را براي چند روز در مكاني خشك و به دور از نور مستقيم آفتاب قرار دهيد تا رطوبت اضافه خود را از دست بدهند. مي‌توانيد براي نگهداري بذرها تا سال بعد و فرارسيدن زمان مناسب كاشت آنان، از پاكت‌هاي كاغذي استفاده كنيد. بذرها را مي‌توان اوايل بهار به شكل مستقيم در خاك باغچه كاشت و يا اينكه حدود ۶ هفته قبل از شروع بهار و در مكاني محافظت‌شده همانند داخل خانه نسبت به كاشت بذرها اقدام كرد.

از مخلوط كاشت سبك همانند مخلوط خاك‌برگ+خاك معمولي+ شن مي‌توان براي كاشت بذرها استفاده كرد و قبل از كاشت بذرها، بستر كاشت گازانيا را حداقل تا عمق ۵ سانتيمتري به كمك غبارپاشي آب به‌خوبي خيس و مرطوب كنيد. همچنين اگر با روش آبياري معمولي قصد مرطوب كردن بستر كاشت را داريد، بعد از اين عمل حدود ۲۰ دقيق منتظر شويد تا آب اضافه از منافذ زير گلدان خارج شود و سپس اقدام به كاشت بذر گازانيا كنيد. خيس بودن بيش‌ازاندازه بستر كاشت مي‌تواند منجر به پوسيدن بذرها شود. عمق كاشت بذرها در حدود ۰٫۶-۰٫۳ سانتيمتر است. بر روي گلداني كه بذرها را كاشته‌ايد مي‌توانيد پلاستيك شفافي بكشيد تا هوا نيز مرطوب نگه‌داشته شود. گلدان را در مكاني روشن اما به‌دوراز نور مستقيم آفتاب قرار دهيد اما بعد از جوانه‌زني سعي كنيد تا روزانه چند ساعت به گياهان جوان نور بتابد حدود سه هفته طول مي‌كشد تا بذر گازانيا سبز شوند. زماني كه شرايط آب و هوايي فضاي بيرون براي كاشت گياهان در بستر كاشت باغچه مناسب بود، ابتدا براي ۲-۱ هفته گلدان حاوي گياهچه­ هاي گازانيا را در فضاي باز و در مكاني كه نور مستقيم آفتاب بر آن‌ها مي‌تابد قرار دهيد و بعد از گذران اين مدت نسبت به بيرون آوردن آنان از گلدان اوليه و كاشت در بستر باغچه اقدام كنيد. اين عمل منجر به مقاوم شدن گياهان جوان در برابر شرايط باز و افزايش ميزان موفقيت بعد از انتقال گياهچه­ ها خواهد شد.

بيشتر بدانيد:

  • گل گازانيا الوان از لحاظ اكولوژيكي به سرما مقاوم بوده، مكان‌هاي كاملاً آفتابي را مي‌پسندد و در خاك‌هاي نسبتاً سبك رشد خوبي دارد. گل‌هاي آن براي باز شدن شدت نور زيادي لازم دارند، به‌طوري‌كه در غروب و صبح زود بسته مي‌شوند.
  • گونه‌اي از گازانياي زرد به نام گازانياي ظهر طلايي وجود دارد كه ارتفاع آن ۱۰ تا ۳۰ سانتي‌متر و يكي از گل‌هاي زيباي تابستاني است. اين گياه براي زيباسازي فضاهاي سبز كاربرد زيادي دارد.
  • هر زمان گل پژمرد و يا از بين رفت، گل را از محل نزديك به اتصال برگ جدا مي‌كنند تا گلدهي تحريك شود.
  • توجه داشته باشيد كه برخورد اين گياه با پوست بدن برخي از افراد مي‌تواند حساسيت‌هاي پوستي ايجاد كند و همچنين بهتر است كه حيوانات خانگي از اين گياه دور نگهداري شوند.

براي خريد بذر گل گازانيا و ساير گياهان زينتي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل گازانيا، گازانيا، بذر گازانيا، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۲۵:۴۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گل اطلسي الوان (مخلوط)

گل اطلسي الوان (مخلوط)

گل اطلسي گياهي رونده كه گاهي ارتفاع آن شايد به بيش از ۶۰ سانتي‌متر برسد داراي تنوع بسيار زياد در رنگ مانند اطلسي بنفش، اطلسي ليمويي، اطلسي حنايي، اطلسي قرمز، اطلسي گلبهي، اطلسي صورتي، اطلسي آبي، اطلسي ارغواني، اطلسي الوان، فرم هاي مختلف مانند اطلسي آويز، اطلسي مكزيكي، اطلسي رونده و سايزهاي متفاوت است. اين گياه نياز به‌صورت آويز نيز مي‌توان كاشت كه در اين صورت بايد به‌صورت منظم سرزني شود. بذر اطلسي در اواخر اسفند ماه كشت و گلدهي از خرداد تا آبان ماه است و با هرس گل‌هاي پژمرده به رشد بهتر گياه و ظهور گل‌هاي جديد كمك مي‌كنيد.

به‌منظور كاشت اطلسي بين ۶ الي ۸ هفته از اتمام فصل زمستان اقدام به كاشت بذر گل اطلسي در بستر كشت و مقداري پيت ماس، كوكو پيت و شن و يا خاك‌برگ الك شده و صورت گيرد. مخلوط بستر كشت را با اسپري مرطوب (تا بذرها بهتر به خاك بچسبند) و سپس بذرها را بر روي بستر كشت قرار مي‌دهند. بذرها رو به‌آرامي به خاك فشرده تا به سطح خاك بچسبد. براي حفظ رطوبت بستر كشت از پوشش نايلوني روشن استفاده كنيد. پس از ۷ الي ۱۰ روز از زمان كاشت بر شروع به جوانه‌زني مي‌كند. براي رويش بهتر بذر اطلسي به محيطي كاملاً روشن و به‌دوراز تابش مستقيم آفتاب نياز است در صورت نياز مي‌توانيد از لامپ‌هاي فلورسنت معمولي بين ۱۴ الي ۱۶ ساعت براي تأمين روشنايي استفاده كنيد. پس از سه برگي شدن گياهان براي تقويت گياهان جوان مي‌توان از كود رقيق‌شده رشد مخصوص گياهان زينتي هر پانزده روز يك‌بار استفاده كرد. پس از ۴ برگي شدن نشاهاي اطلسي و رفع خطر سرمازدگي در اواسط بهار هنگامي‌كه دماي خاك به حدود ۱۰ درجه مي‌رسد مي‌توان گياهان را به محيط باز منتقل كرد.

خاك مناسب باغچه براي كشت اطلسي خاكي با زهكشي مناسب و تقويت‌شده توسط كمپوست و يا خاك‌برگ و يا كود پوسيده دامي عاري از علف هرز است. خاك را تا عمق ۲۰ سانتيمتري شخم زده و با كمك تقويت‌كننده‌ها و كمي شن بستر را براي انتقال نشاهاي اطلسي آماده مي‌كنيم. براي كاشت گياه بايد مناطقي از باغچه كه روزانه بين حداقل ۵ تا ۶ ساعت از تابش مستقيم نور خورشيد برخوردار هستند انتخاب نمود. تابش بيشتر آفتاب به رشد بهتر گل كمك مي‌كند. در سايه قرار دادن گياه باعث كاهش گلدهي و كشيده شدن ساقه منجر مي‌شود. گياهان را در محيط كاملاً آفتابي بافاصله بين ۲۰ الي ۳۰ سانتيمتر و در محيط‌هاي كمي آفتابي بين ۱۰ الي ۲۰ سانتيمتر و در گلدان نيز در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتيمتري از يكديگر كشت كنيد. براي داشتن گل‌بوته‌اي زيبا ساقه‌هايي كه طول آنها از ۱۵ سانتيمتر بلندتر شدند آنها را هرس كرده تا به توسعه بهتر گياه كمك مي‌كنيم. بعد از پژمرده شدن گياه نيز گل‌ها را به‌آرامي از ساقه جدا مي‌كنيم تا فرصت رشد دوباره براي گل‌هاي جديد را فراهم آوريم.

گياه اطلسي براي داشتن گل‌هاي پر و رشد مناسب به آبياري منظم نياز دارد. خاك هميشه بايد مرطوب باشد در طول هفته حداقل بايد يك‌بار اقدام به آبياري به‌صورت غرقابي نماييد و در روزهاي گرم تابستان تا دو بار نيز نياز به آبياري كامل دارد.

براي خريد بذر گل اطلسي و ساير گياهان زينتي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: اطلسي، بذر اطلسي، گل اطلسي، بذر، بذر گل، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۴:۵۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گل آهار صورتي

گل آهار صورتي

بذر گل آهار يك بذر ارگانيك است. گل آهار گياهي يك‌ساله است كه رشد سريعي دارد داراي رنگ‌هاي مختلف آهار صورتي، آهار قرمز، آهار نارنجي، آهار سفيد، آهار زرد، آهار ارغواني، آهار مينياتوري و … است. مي‌توان گفت گل آهار رنگين‌كماني از گل‌هاست كه باعث زيبايي محيط مي‌شود. از گل آهاري براي تزئين حاشيه‌ها و كاشت گل آهار در گلدان و سبد گل و دسته‌گل استفاده مي‌شود. گل آهاري داراي برگ‌هاي به نسبت پهن، دراز و نوك‌تيز و تا حدودي خشن است. رنگ برگ‌هاي گل آهاري خاكستري است. خاستگاه گل آهاري كشور مكزيك مي‌باشد.

كاشت

اين گياه به خاكي نياز دارد كه زهكش مناسب داشته باشد. همچنين اگر مقداري كود دامي پوسيده به خاك اضافه شود، سبب بهبود خصوصيات فيزيكي و شيميايي خاك شده و رشد گياه را بهبود مي‌بخشد. به‌طوركلي اين گياه در خاك باغچه به‌راحتي رشد مي‌كند. اين گياه خشك‌سالي و كم‌آبي را حتي در روزهاي گرم سال تحمل مي‌كند. اين گياه براي رشد مطلوب به رطوبت كافي نياز دارد ولي بايد توجه داشت كه هواي بسيار مرطوب و شرجي، به گياه لطمه مي‌زند. گرماي بيش‌ازحد هوا، گلدهي و قطر گل‌ها را كاهش مي‌دهد و حتي مي‌تواند منجر به توقف گلدهي نيز بشود؛ بنابراين در روزهاي گرم تابستان بايد بعدازظهرها در تابستان باشند. اين گياه نور مستقيم را دوست دارد. اگر نور كم باشد باعث رشد طولي گياه و توليد ساقه هاي نازك و كاهش گلدهي، توليد گل‌هاي كوچك و رنگ پريدگي مي‌شود و اگر شدت نور بالا باشد باعث سوختگي برگ‌ها و ريزش گل‌ها مي‌شود.

تكثير اين گياه با كشت بذر گل آهار صورت مي‌گيرد. به اين منظور دو راه در نظر گرفته مي‌شود:

۱- نشاكاري: براي نشاكاري در مناطق سردسير بذر را در فروردين يا ارديبهشت ماه در خزانه مي‌كارند و بعد در تير ماه نشاكاري انجام مي‌گيرد. اما در مناطق گرمسير انتقال در اسفند ماه صورت مي‌گيرد و باعث مي‌شود در مقايسه با حالت قبلي ارتفاع و انشعابات گياه بيشتر شده و عملكرد گل و بذر افزايش يابد. زمان انتقال نشا در مرحله ۳ تا ۴ برگي است و اگر به تأخير بيافتد، برگ‌هاي پايين ريزش پيدا كرده و گياه ظاهر نامطلوبي پيدا مي‌كند. اين روش يك عيب دارد و آن هم زمان‌بر بودن و وقفه زياد است. به همين دليل اكثراً بذرها مستقيماً در محيط اصلي كشت مي‌شوند.

۲- كشت مستقيم بذر: در اين روش بذرها در اوايل بهار در زمين اصلي كشت مي‌شوند و از آنجايي كه بذر مصرفي زيادتر از حالت نشاكاري است پس حتماً بايد عمل تنك كردن در مرحله ۲ تا ۳ صورت گيرد. در غير اين صورت گياه دچار خوابيدگي مي‌شود.

ساده‌ترين تركيب خاك مناسب براي كاشت بذر اكثر گل‌هاي فصلي و زينتي عبارت است از: خاك باغچه ۶۰ درصد، ماسه ۲۰ درصد و كود حيواني ۲۰ درصد. اين موارد با هم خوب تركيب شود. از اين تركيب نيز مي‌توانيد براي كاشت بذر آهار استفاده كنيد: ۳۰ درصد كوكوپيت + ۵۰ درصد پيت ماس + ۲۰ درصد پرليت.

ابتدا يك سبد پلاستيكي ميوه يا گلداني با دهانه بزرگ ولي عمق نسبتاً كم تهيه كنيد. گلدان و يا سبد را از خاكي كه در بالا تركيب آن گفته شد پر كنيد و خاك را خوب آب بدهيد تا خاك نشست خود را بكند. حالا بذرها را روي سطح خاك بپاشيد سپس حدود نيم سانتي­متر روي بذرها كود دامي كاملاً پوسيده سرند شده بريزيد و مجدد به‌آرامي با آبپاش آب بدهيد. اگر كود دامي در دسترس شما نبود مي‌توانيد از ورمي كومپوست استفاده نماييد و اگر هر دو اين‌ها در دسترس نبود از همان خاكي كه تركيب كرديد براي روي بذرها استفاده نماييد (اما بهتر است از كود دامي استفاده كنيد تا جوانه‌ها به‌خوبي رشد كرده و قوي شوند). حتماً كود دامي‌اي كه استفاده مي‌كنيد چند ساله، كهنه، پوسيده، خشك و سرند شده باشد. به‌هيچ‌عنوان از كود دامي تازه استفاده نكنيد.

بعد از اينكه جوانه‌هاي گياه موردنظر چهار يا شش برگ درآوردند يا حدود ۵ تا ۸ سانتي­متر رسيدند آن‌ها را از خزانه درآورده و در جاي اصلي بكاريد. برخي‌ها بذر را روي محلي كه موردنظرشان هست مي‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود. اما اين روش درست نيست دليلش اين است كه زمان بذرپاشي بذرها نامنظم روي زمين مي­افتند و وقتي سبز مي‌شوند خيلي از آن‌ها ممكن است كنار هم سبز بشوند. اما زماني كه بذرها را درون خزانه بكاريد بعد مي‌توانيد به‌صورت منظم بوته‌هاي اين گل را به هر طريقي و به هر فاصله‌اي كه مي‌خواهيد بكاريد.

به اين نكته هم حتماً توجه شود كه هيچ وقت اقدام به نگهداري گل و گياهان بيروني در منزل نكنيد چون درون منزل نور و تهويه هواي كافي براي رشد گياهان و درختان بيروني وجود ندارد. حتي كاشت بذر گل آهار هم ممكن است با مشكل مواجه شود در كل اگر مكاني براي كاشت آهار نداريد و مجبور هستيد كه در منزل اين كار را بكنيد بهتر است گلدان خزانه را روي پنجره جنوبي بگذاريد تا نور كافي به آن برسد و حتماً پس از سبز شدن بذر گياهاني كه بيروني هستند، آن‌ها را به بيرون از خانه انتقال بدهيد. اگر به بيرون انتقال ندهيد ساقه‌ها دراز شده و كم‌كم از بين مي‌روند. دفع علف‌هاي هرز، تنك كردن گياه، آبياري منظم، حفظ زهكشي مناسب خاك و تغذيه مناسب خاك مي‌تواند به رشد مناسب آن كمك كند.

آفات و بيماري‌ها

از آفات گل آهار كه كشت و كار آن را محدود مي‌كند سفيدك پودري (Eryziphe cichoracearum) است. بيشترين آلودگي در اواخر تابستان و اوايل پائيز رخ مي‌دهد. استفاده از قارچ‌كش به‌صورت پيشگيرانه مي‌تواند در كنترل آن مؤثر باشد. Z. angustifolia به سفيدك مقاوم است. قارچ‌هاي پينيوم و فيتوفتورا باعث پوسيدگي ريشه اين گياه شوند كه علامت آن سياه شدن ريشه و پايين ساقه است. در شرايط زه كشي نامطلوب همراه با آبياري زياد اين حالت بيشتر اتفاق ميافتد. استفاده از قارچ‌كش‌هاي اتازول يا متالاكسيل در خاك يا محلول‌پاشي گياه با Fosetyl-Al مي‌تواند در كنترل بوته ميري و پوسيدگي ريشه ناشي از اين قارچ‌ها مؤثر باشد. فوزاريوم و رايزوكتونيا نيز مي‌تواند باعث سياه شدن ريشه و پايين ساقه و كاهش سبز شدن بذر، توقف رشد، زرد شدن، پژمردگي و مرگ گياهان مسن‌تر شوند.

براي خريد بذر گل آهار و ساير گياهان زينتي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گل آهار، آهار، بذر آهار، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۳۲:۴۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گل آفتابگردان زينتي

گل آفتابگردان زينتي

آفتابگردان (Helianthus) نام يك سرده از زيرخانواده كاسنيان آستروئيده است. اين سرده شامل ۷۰ گونه است. همه گونه‌هاي سرده آفتابگردان بومي آمريكاي شمالي هستند كه از اين ميان ۳ گونه مستثني بوده كه اين ۳ گونه بومي آمريكاي جنوبي مي‌باشند. محبوب‌ترين گونه اين سرده، گل مشهور گل آفتابگردان است. گل آفتابگردان و ديگر گونه‌هاي اين سرده استفاده غذايي و زينتي دارند. گياهان سرده آفتابگردان يك‌ساله هستند و ارتفاعي از ۵۰ تا ۳۹۰ سانتي‌متر دارند.

گل آفتابگردان داراي گلبرگ‌هايي با رنگ‌هاي مختلف از جمله قرمز، زرد، نارنجي، بنفش، قرمز، سفيد و رنگ‌هاي تركيبي مي‌باشد كه شاداب و زيبا بوده، قطر گل‌هاي آن معمولاً ۱۵ تا ۳۰سانتي‌متر بوده و گاهي كم پر و گاهي پرپر ديده مي‌شود. از گل آفتابگردان براي كاشت در گلدان يا حاشيه باغ‌ها و به‌عنوان گل شاخه بريده استفاده مي‌شود.

گل آفتابگردان در ظاهر همانند خورشيد بوده در نتيجه برخي از آن با نام گل آفتاب نام مي‌برند، گلبرگ‌هاي اين گياه كشيده و ريز است، سطح پشت گل و برگ‌ها داراي كرك‌هاي نسبتاً خشن است. اين گياه داراي ساقه‌هاي يك‌تكه يا منشعب است. فضايي را كه براي كاشت انتخاب مي‌كنيد بايد روزانه داراي ۷ تا ۸ ساعت نور خورشيد باشد، اين گياه سايه جزئي را نيز مي‌تواند تحمل كند. گل آفتابگردان نياز به رطوبت و آبياري نسبتاً زياد و منظم دارد، در فصل گرم سال بهتر است هميشه پاي گياه مرطوب باشد. دماي ايده ­آل براي رشد گياه آفتابگردان ۱۸ تا ۲۵ درجه بوده البته دماهاي بالاتر (حدوداً ۳۵ درجه) را نيز تحمل مي‌كند.

از لحاظ خواص آفتابگردان، تخمه هاي آفتاب گردان سرشار از منابع ويتامين ها و مواد معدني و روغن هاي ضروري هستند. نه تنها خوراكي عالي مي باشند بلكه فوايد خارق العاده اي نيز براي سلامتي دارند. روغن آفتابگردان نيز روغني است كه از دانه‌هاي روغني گل آفتابگردان استخراج مي‌كنند. از اين روغن براي مصارف خوراكي استفاده مي‌شود.

كاشت

بذر گل آفتابگردان داراي بذرهاي درشت و قوي بوده كه در اكثر اوقات به‌صورت مستقيم در زمين اصلي كشت مي‌شود (دماي محيط حداقل ۱۵ درجه باشد). گل آفتابگردان زينتي داراي بذرهاي كوچك‌تري نسبت به تخمه آفتابگردان خوراكي بوده و به‌سادگي تحت شرايط دمايي مناسب جوانه مي‌زنند. اولين قدم براي كاشت بذر گل آفتابگردان الوان تزئيني انتخاب خاك مناسب است. برخي از خاك‌هاي باغچه ممكن است مانع سبز شدن بذر و مرگ جوانه بشود بهتر است از خاك‌هاي آماده و بسته‌بندي استفاده كنيد. بهترين تركيب خاك براي كاشت اين بذر شامل ۳۰ درصد كوكوپيت + ۵۰ درصد پيت ماس يا ورمي كمپوست + ۲۰ درصد پرليت دانه‌ريز است. ابتدا بذر آفتابگردان را داخل آب ولرم بريزيد تا به مدت چند ساعت خيس بخورند (حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت). اين عمل باعث شده تا پوست خارجي بذرها نرم و شكسته شود و جوانه‌زني تسريع شود. بذرها به‌طور طبيعي بعد از اين مدت بايد ته طرف بروند.

براي اينكه تصميم بگيريم بذرها را نشاء كنيم يا مستقيم بكاريم بايد چند نكته را مدنظر داشته باشيم:

۱. در چه فصلي قرار داريم؟ اگر هوا هنوز سرد است بايد اقدام به نشاء كردن در محيطي گرم همانند منزل يا گلخانه كنيم و بعد از اتمام سرما به محل اصلي كاشت در فضاي باز (باغچه يا باغ) منتقل كنيم، اگر نه در فصل گرم سال هستيم مي‌توانيد به‌راحتي در فضاي باز اقدام به كاشت مستقيم در گلدان و باغچه كنيم.

۲. قصد كاشت آفتابگردان در گلدان داريد يا باغچه؟ درصورتي‌كه مي‌خواهيد اقدام به كاشت در گلدان كنيد كاشت مستقيم مناسب است ولي براي كاشت در باغچه و براي اينكه فواصل كاشت منظم باشد نشاء كردن بذرها توصيه مي‌شود.

بذرها را مي‌توانيد در گلدان يا سيني نشاء و يا حتي ليوان‌هاي يك‌بارمصرف نشا كنيد يا اينكه مستقيم در محل اصلي بكاريد، نشاء كردن نسبت به كاشت مستقيم مزاياي بيشتري دارد.

نشاء كردن بذر گل آفتابگردان

ظرف كشت خود (ليوان يك‌بارمصرف يا سيني نشاء) را با خاك موردنظر پر كنيد، سپس اقدام به آبياري كنيد تا آب از انتهاي ظرف كشت خارج شود و خاك نشست كند. سپس سوراخي ريز به عمق ۱ تا ۲سانتي‌متر ايجاد كنيد و يك يا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهيد و سپس با خاك ورمي كمپوست روي بذرها بريزيد، البته مي‌توانيد از همان تركيب خاك نيز بر روي بذر بريزيد ولي استفاده از كمپوست باعث به وجود آمدن نشاءهايي قوي‌تر مي‌شود. دماي ايده­آل براي كاشت بذر ۱۵ تا ۲۵ درجه است و نياز به محيطي خيلي گرم ندارد.

اكنون ظرف كاشت را به محيطي مناسب ببريد و با اسپري خوب آبياري كنيد تا آب به بذرها برسد و خاك كاملاً مرطوب شود. تا قبل از جوانه زدن بذرها نبايد اجازه دهيد سطح خاك خشك شود، اگر ظرف كاشت را در مقابل آفتاب مستقيم قرار داده‌ايد مشكلي نيست ولي بايد بيشتر مراقب بود تا خاك رطوبتش را از دست ندهد، چون بذر در عمق كمي كاشته شده كه به‌سرعت ممكن است در مقابل آفتاب خشك شود و جوانه بميرد. بعد از اينكه نشاء چهار برگه شد و رشد كافي كرد آنها را به گلدان اصلي يا باغچه منتقل كنيد. اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش درنظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده­آل مي‌باشد، اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰سانتي‌متري گياه قرار دهيد.

كاشت مستقيم بذر گل آفتابگردان در باغچه

براي كاشت مستقيم بذر اولين نكته كه بايد به آن توجه نمود دماي محيط كاشت است. براي كاشت مستقيم در گلدان و در منزل در هر فصلي مي‌توان اقدام نمود ولي براي كاشت مستقيم در گلدان و فضاي باز يا در باغچه بايد بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به كاشت بذر كرد. دماي محيط كاشت بايد ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد. ابتدا كود دامي پوسيده را بر روي بستر باغچه مي‌ريزيم و به عمق ۱۵ تا ۲۰سانتي‌متر زيرورو مي‌كنيم تا مخلوط شود. سپس اقدام به آبياري مناسب مي‌كنيم تا خاك كاملاً خيس شود. بعد از گذشت چند ساعت از آبياري بذرها را با فاصله ۲۰ تا ۳۰سانتي‌متر از يكديگر در عمق ۲ تا ۳سانتي‌متري قرار مي‌دهيم و بر روي آن خاك قرار مي‌دهيم. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌طوري‌كه بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آنها مي‌مانيم تا قبل از جوانه‌زني خاك هرگز خشك نشود.

كاشت مستقيم بذر گل آفتابگردان در گلدان

براي كاشت مستقيم بذر در گلدان ابتدا مطمئن مي‌شويم كه ته گلدان سوراخ‌هاي مناسبي براي خروج آب اضافي دارد سپس به ارتفاع ۴سانتي‌متر كف آن ماسه درشت مي‌ريزيم و سپس گلدان را با تركيب خاكي كه در بالا گفته شد پر مي‌كنيم و خوب آبياري مي‌كنيم تا خاك نشست كند و آب از ته گلدان خارج شود. اكنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۱ تا ۲سانتي‌متر) و در فواصل ۲۰ تا ۳۰سانتي‌متري مي‌كاريم و روي آن را با كمپوست پوسيده يا همان تركيب خاك اصلي پر مي‌كنيم و به‌آرامي آبياري مي‌كنيم، بهتر است با افشانه يا اسپري آبياري شود تا بذرها جابجا نشود.

تا قبل از جوانه‌زني بذرها اجازه ندهيد خاك خشك شود و هميشه مرطوب باشد، بعد از جوانه‌زني بذرها بايد گلدان در جاي پرنور باشد. اگر اقدام به نگهداري گلدان در آپارتمان مي‌كنيد بايد توجه نمود كه ميزان نور دريافتي روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبياري گياه بايد هر چند روز يك‌بار هنگامي‌كه سطح خاك كمي خشك شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها و درصورتي‌كه هوا خيلي گرم نبود مي‌توانيد گلدان را با مشما شفاف كاور كنيد (بپوشانيد) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زني سريع‌تر اتفاق بيفتد.

براي خريد بذر آفتابگردان در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: گل آفتابگردان، آفتابگردان، بذر آفتابگردان، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۵۲:۱۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كدو حلوائي سبز

كدو حلوائي سبز

كدو حلوائي سبز به‌صورت پخته، سرخ‌شده، كباب شده، تهيه سوپ كدو و انواع غذا مورداستفاده قرار مي‌گيرد. پوست خارجي اين كدو تنبل تيره بوده و داراي خطوط و شيارهاي كم عمق و نقاطي پراكنده به رنگ روشن‌تر است. گوشت اين كدو به رنگ زرد و نارنجي است و بافت آن شباهت زيادي با سيب‌زميني دارد. اين كدو نسبتاً فضاي زيادي را اشغال مي‌كند. اين كدو شيرين‌مزه است و پوست آن ضخيم و گوشتي است. دانه‌هاي درون كدو تنبل هم خوراكي هستند. تخمه كدو كه از همين دانه‌ها تهيه مي‌شود به‌صورت تنقلات به مصرف مي‌رسد. همچنين برگ‌هاي اين گياه و حتي گل آن‌هم مصرف خوراكي دارد. دوره كاشت تا برداشت كدو تنبل از ۸۰ تا ۱۱۰ روز است.

شرايط محيط رشد

بيشتر كدوئيان زراعي براي رشد در دماهاي از ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتي‌گراد سازگار شده‌اند و كمتر در دماهاي پايين‌تر رشد مي‌كنند و با يخبندان خسارت مي‌بينند و از بين مي‌روند. بذر كدو در دماي ۱۲ درجه سانتي‌گراد شروع به جوانه زدن كرده ولي دماي اپتيمم براي جوانه‌زني ۳۳ تا ۳۴ درجه سانتي‌گراد است. رشد گرده در كدوها در دماي ۸ تا ۱۰ درجه سانتي‌گراد آغاز مي‌شود، به‌عبارت‌ديگر تلقيح اين گياهان برخلاف خيار (۱۴ تا ۱۵ درجه سانتي‌گراد) و طالبي (۱۸ درجه سانتي‌گراد) در دماي پايين نيز انجام مي‌گيرد. طول دوره رويش نسبت به انواع مختلف آن متفاوت بوده و بين ۱۰۰ تا ۱۵۰ روز است. مناطق آفتابي و زمين‌هاي مرطوب براي كاشت اين گياه بسيار مناسب است (سطح آب زيرزميني بيش از ۷۵ سانتيمتر). بايد توجه داشت كه اين گياه در مقايسه با ساير سبزي‌ها بيش‌ازاندازه نسبت به وزش باد حساس است. از اين نظر كشت توأم با ذرت شيرين توصيه مي‌شود. زمين‌هاي نيمه سنگين و داراي هوموس كافي براي كشت اين گياه مناسب است. خاك‌هاي حاصلخيز يا زهكشي خوب با دامنه‌اي از پي اچ ۶٫۵ تا ۷٫۵ بهترين وضعيت براي رشد و باردهي خوب هستند. به علت نيازهاي رطوبتي بالاي اين محصولات خاك‌هايي با ظرفيت نگهداري آب بالا و رطوبت ذخيره شده مناسب بازده محصولات بالايي دارند.

چگونگي كاشت

ابتدا تصميم بگيريد براي كاشت كدو چه راهي را مي‌خواهيد انتخاب كنيد. براي كاشت كدو دو را وجود دارد: مي‌توان از طريق بذر آن را كاشت و يا بوته‌هاي كوچك و آماده آن را از بيرون تهيه كرد و در زمين كاشت. در زمان كاشت كدو شما مي‌توانيد بذرها را به‌صورت جوي و پشته‌اي يا به‌صورت خطي بكاريد كه بستگي به ميزان فضاي شما دارد.

آماده كردن زمين براي كاشت

قبل از كاشت كدو خاك را با مالچ و كود باغباني مخلوط كنيد تا مواد مغذي براي رشد كدو تأمين شود. pH خاك را آزمون كنيد و در صورت لزوم آن را اصلاح كنيد. PH مناسب براي رشد كدو ۶ تا ۷.۵ است. اگر PH بيشتر از اين مقدار بود مقداري آهك به خاك اضافه كنيد تا PH پايين آيد و اگر PH پايين بود خاك را با مقداري كود گياهي مخلوط كنيد تا PH به حد مناسب برسد. خاكي كه كدو در آن كاشته مي‌شود بايد زهكشي خوبي داشته باشد. اگر خاك شما زهكشي خوبي ندارد، مقداري شن به خاك اضافه كنيد تا به زهكشي خاك كمك كند.

كاشت به‌صورت جوي و پشته‌اي

بعد از گذشت سرما خاك را به‌صورت جوي و پشته‌اي آماده كنيد. به صورتي كه پشته‌ها به‌اندازه ۱۵ تا ۳۰ سانتي‌متر از زمين فاصله داشته باشند و عرض آن‌ها ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر باشد. فاصله پشته‌ها از هم را بايد ۵۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر در نظر گرفت. روي پشته‌ها گودال‌هايي به عمق ۳ سانتي‌متر حفر كنيد و در هر گودال ۴ يا ۵ بذر قرار دهيد. فاصله گودال‌هاي كاشت را ۷۵ سانتي‌متر در نظر بگيريد. بعد از اين‌كه بذرها جوانه زدند و برگ واقعي تشكيل دادند، آن‌ها را تنك كنيد و دو يا سه بوته قوي‌تر را نگه‌داريد. شما همچنين مي‌توانيد ۴ تا ۶ هفته قبل از آخرين سرما، بذر كدو را در خانه بكاريد و بعد از اين‌كه سرما به‌طور كامل رفع شد، بوته‌هاي كدو را به زمين اصلي منتقل كنيد.

كاشت به‌صورت خطي

دانه‌هاي كدو سبز را مي‌توان بعد از رفع سرما در منطقه كاشت. دماي مناسب براي كاشت كدو ۱۳ درجه سانتي‌گراد است. در هر گودال دو يا سه بذر كدو را در عمق ۳ سانتي‌متر با هم بكاريد. فاصله گودال‌هاي كاشت را ۷۵ سانتي‌متر و فاصله رديف‌ها را ۹۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. بعدازآن كه دانه‌ها جوانه زدند و برگ واقعي تشكيل دادند بوته‌ها را تنك كنيد.

نكاتي در مورد رشد كدو

زماني كه نهال‌هاي كدو به وجود آمدند اطراف آن‌ها مالچ اضافه كنيد. مالچ باعث حفظ رطوبت خاك مي‌شود، همچنين باعث مي‌شود دماي زمين ثابت بماند. اين دو مورد باعث مي‌شوند كه گياه كدو در زمان كوتاه‌تري محصول بدهد و باردهي بيشتري هم داشته باشد. بوته‌هاي كدو در هر هفته به ميزان ۲ اينچ آب نياز دارند. اگر در منطقه شما بارندگي به‌اندازه كافي انجام نمي‌شود، بايد آبياري دستي انجام دهيد. با استفاده از شلنگ آبياري را در زير برگ‌ها انجام دهيد. آبياري باراني ممكن است باعث ايجاد كپك پودري روي برگ‌هاي كدو شود. زماني كه كدوها كوچك هستند آن‌ها را برداشت كنيد زيرا طعم بهتري دارند و اگر براي فروش در بازار كاشت كدو را انجام مي‌دهيد، معمولاً كدوهاي كوچك طرفداران بيشتري دارند و بهتر فروش مي‌روند. زماني كه كدوها به‌اندازه ۱۰ سانتي‌متر شدند مي‌توانيد آن‌ها را برداشت كنيد. با استفاده از چاقو كدوها را از بوته جدا كنيد.

آفات و بيماري‌ها

تنش رطوبت در اثر شرايط بسيار گرم و خشك تنش‌هاي غذايي به دليل كمبود عناصر غذايي مي‌تواند موجب از بين رفتن ميوه گردد. خسارت برخي آفات از قبيل مگس ميوه و غيره مي‌تواند ميوه‌ها را از بين ببرد. در شرايط مزرعه بوته‌ها كدو ظاهر سالم دارند، خوب رشد مي‌كنند، گل مي‌دهند اما خيلي از گل‌ها دچار ريزش مي‌شوند. ميوه‌ها ممكن است به ظاهر شروع به رشد نمايند اما وقتي تلقيح آن‌ها كامل نباشد لذا پس از مدتي زرد شده و از بين مي‌روند. گياهان خانواده كدوئيان مانند خربزه، كدو، هندوانه و غيره بدون گرده‌افشاني قادر به توليد ميوه نيستند. شرايط آب‌وهوا از عوامل مهم در موفقيت گرده‌افشاني مي‌باشند. رطوبت زياد موجب چسبيدن گرده‌ها به هم شده و به‌خوبي انتقال پيدا نمي‌كنند. كدوها براي گرده‌افشاني به فعاليت زنبورهاي عسل نياز دارند و زنبورهاي عسل در آب‌وهواي ابري، سرد پرواز نمي‌كنند. در ضمن زنبورهاي عسل به كاربرد حشره‌كش‌ها در زمان گلدهي حساس هستند و در اثر تأثير سم از بين مي‌روند و درنتيجه گرده‌افشاني به‌خوبي انجام نمي‌گيرد.

گياهان خانواده كدوئيان تك‌پايه هستند و گل‌هاي نر و ماده به‌طور جداگانه روي يك بوته ظاهر مي‌شوند. ابتدا گل‌هاي نر باز مي‌شوند، به دنبال آن گل‌هاي ماده باز مي‌شوند. فقط زماني گرده‌افشاني صورت مي‌گيرد كه گل‌هاي نر و ماده در يك زمان باز شده باشند. گل ماده فقط به مدت يك روز باز است و بيشتر در ساعات ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر دريافت‌كننده گرده است. در طي اين مدت يك گل ماده براي دريافت گرده كافي جهت تشكيل يك ميوه كامل نياز به حدود ۱۵ بار بازديد زنبورعسل است. گل‌هاي تلقيح نشده يا تلقيح ناقص دچار ريزش مي‌شوند. موفقيت گرده‌افشاني در آب‌وهواي سرد كاهش مي‌يابد. براي انجام موفقيت در گرده‌افشاني تنش‌ها را به حداقل رساند، فاصله بوته‌ها را به‌درستي تنظيم نمود. مديريت آفت و آبياري را به‌خوبي انجام داد. مصرف كود ازته به مقدار زياد موجب رشد رويشي زياد شده و در نتيجه تشكيل گل كاهش مي‌يابد. از كندوهاي زنبورعسل در مزرعه كدو استفاده شود و از كاربرد حشره‌كش‌ها در ساعات فعالين زنبورها و گرده‌افشاني بوته‌ها اجتناب گردد.

آبياري منظم، بخصوص در شرايط خشك لازم است، هر چه ميوه‌ها بزرگ‌تر كه مي‌شوند نياز آن‌ها به آب بيشتر مي‌گردد و درنتيجه رقابت ميوه بزرگ و كوچك جهت دريافت آب كافي مي‌تواند موجب زرد و ريزش ميوه‌هاي ريز گردد. كاهش تعداد ميوه‌هاي روي يك بوته و رساندن تعداد آن‌ها به يك يا دو عدد روي يك بوته يا ساقه موجب بزرگ‌تر شدن ميوه مي‌گردد. برخي از عوامل موجب زرد شدن و ريزش ميوه و يا از بين رفتن آن در بوته‌هاي كدو مي‌شوند. تنش رطوبت در اثر شرايط بسيار گرم و خشك، تنش‌هاي غذايي به دليل كمبود عناصر غذايي مي‌تواند موجب از بين رفتن ميوه گردد. خسارت برخي آفات از قبيل مگس ميوه و غيره مي‌تواند ميوه‌ها را از بين ببرد. كمبود كلسيم مي‌تواند سبب پوسيدگي گلگاه، زرد شدن ميوه كوچك و ريزش ميوه گردد و دماهاي بالا، تنش آب و استفاده زياد از كودهاي ازته و پتاسه مي‌تواند مانع جذب كلسيم توسط گياه از خاك شوند. در مورد رفع برخي كمبودهاي عناصر غذايي بخصوص عناصر كلسيم و بور كودهاي ذيل جهت تقويت رشد بوته‌هاي كدو و جلوگيري از ريزش گل و ميوه توصيه مي‌شود. تكنوكل آمينو كه ۱۰ درصد كلسيم و ۰.۲ درصد عنصر بور دارد. كود مايع كلسان كه ۳۵ درصد كلسيم دارد. كود مايع بوران كه ۱۰ درصد بور دارد.

آبياري

كدوها به آب زياد براي حداكثر رشد خود و ميوه‌ها نياز دارند. اگرچه تا حدودي به خشكي متحمل هستند اما آبياري منظم در طي فصل خشك براي دست‌يابي به عملكرد زيادتر توصيه مي‌شود. آبياري بيش‌ازحد و ايجاد خفگي خفيف در ريشه‌ها نيز موجب زرد و از بين رفتن ميوه‌هاي كوچك مي‌گردد. مزرعه را به‌صورت شياري به فاصله هر ۱۰-۷ روز به بسته به بافت خاك به‌ويژه در طي مراحل مهم رشد نظير زمان كاشت، مرحله رشد رويشي، گلدهي و مراحل اوليه ميوه دهي آبياري كنيد. در ضمن استفاده از بادشكن‌ها به‌صورت دائمي و موقتي مي‌تواند به كاهش هدرروي آب و خسارت باد به گل‌ها و ميوه‌هاي جوان و ساقه‌ها كمك نمايد كاهش سرعت باد به فعاليت زنبورهاي عسل كمك مي‌نمايد.

خواص دارويي و درماني

كدو حلوايي، سينه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان مي‌كند. اگر كدوحلوايي را پخته و به‌صورت كرم به‌صورت بماليد و نيم ساعت صبر كنيد، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت براق و زيبا مي‌شود، خوردن كدو موجب برطرف شدن غم و اندوه است. كدو براي درمان قولنج مفيد است. مغز را تقويت مي‌كند. روغن تخمه كدو براي تسكين درد بواسير بسيار مفيد است. خوردن كدو باعث تجديدقواي جسمي و روحي بدن و موجب استحكام بافت‌هاي بدن مي‌شود. طبع كدو سرد است، صفرا را تسكين مي‌دهد، شيره تخم كدو يبوست را برطرف مي‌كند لذا بايد صبح ناشتا يك فنجان از آن ميل شود، ابن‌سينا كدو را براي رفع سرد درد و رفع بي‌خوابي و درمان خستگي اعصاب تجويز مي‌كرد. براي مبتلايان به سنگيني معده و اسهال، گوشت كدو را تكه‌تكه كنيد و در يك ليتر آن‌قدر بجوشانيد تا نصف آب بخار شود و پس از صاف كردن آب آن را بگيريد و با مقداري شكر آن را شيرين كرده و هر وقت مايل بوديد آن را مصرف كنيد، آب كدويي كه به اين صورت به دست مي‌آيد براي تسكين درد بواسير مؤثر است لذا نوشيدن سه بار در روز از آب كدو تجويز شده است.

از خواص كدو اين كه كمپوت كدو مخلوط با سيب از غذاهاي مفيد براي بيماران مبتلا به ورم پروستات است، آب كدو پخته ادرارآور بوده و براي رفع اختلالات كليه و مثانه مفيد است، كوبيده كدو براي درد سر و درد شقيقه بسيار سودمند است، مرهم كدو حلوايي براي درمان دمل مفيد است. مرباي كدو تقويت‌كننده بدن و اعصاب است. ترشي كدو اشتهاآور و هضم‌كننده غذا است. كدو حلوايي را پخته و به‌صورت مرهم براي رفع ورم و التهاب در محل قرار مي‌دهند، قرقره با آب كدوي پخته براي درمان گلودرد مفيد است، سوخته شده پوست كدو براي بند آوردن خون اثر معجزه‌آسا و بسيار سريعي دارد به‌طوري‌كه فوراً خونريزي را بند مي‌آورد و دو لبه زخم را به هم مي‌چسباند و سوزش و ناراحتي زخم را خيلي زود تسكين مي‌دهد.

براي خريد بذر كدو به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كدو، بذر كدو، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، كدو حلوائي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۳۲:۴۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كاكتوس اچينو گرزوني تيغ زرد

كاكتوس اچينو گرزوني تيغ زرد

كاكتوس گياهي است از تيره كاكتوسيان (Cactaceae) تيره‌اي از ميخك‌سانان كه اغلب خاردار و گوشتي هستند. انواع كاكتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحي مركزي آمريكا رشد مي‌كرد اما امروزه در بسياري از مناطق گرم و خشك جهان توسط مردم پراكنده شده است. كاكتوس طي طوفان‌هاي ناگهاني آب ذخيره كرده و آب ذخيره‌شده را طي ماه‌هاي خشك‌سالي به مصرف مي‌رساند. كاكتوسيان در ايران گونه بومي ندارند. بيشتر كاكتوس‌ها ريشه‌هاي عميقي داشته و ساقه شبكه مانندي دارند كه به‌عنوان منبع ذخيره آب عمل مي‌كنند ساقه كاكتوس توسط تيغ‌هايي محافظت مي‌شود. كاكتوس‌ها برگ‌هاي خيلي كوچكي داشته يا اصلاً برگ ندارند.

كاكتوس اچينو گروزني تيغ زرد يكي از بهترين گزينه‌ها براي طراحي دكوراسيون خانه، فضاي سبز، تراريوم و پاسيو است. كاكتوس اچينو گروزني يكي از معروف‌ترين كاكتوس‌ها در جهان مي‌باشد تا حدي كه خيلي‌ها كاكتوس را با اچينو گروزني مي‌شناسند. اچينو گروزني كاكتوسي است كروي، مقاوم و زيبا كه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سالگي گل مي‌دهد. اچينو گرزوني در فصل بهار و تابستان رشد مي‌كند. به راحتي دماي بالا و نور زياد را تحمل مي‌كند. هرچقدر نور بيشتري دريافت كند تيغ‌هاي زيباتري خواهد داشت البته بايد از آفتاب سوختگي جلوگيري شود. اچينو گروزني بومي كشور مكزيك است. اچينو در اوايل زندگي خود رشد سريعي دارد اما به سرعت رشد آن كند شده به طوري كه براي رسيدن به ارتفاعي در حدود ۲۴ سانتي‌متر به ۱۰ سال زمان نياز دارد. اچينو بومي مكزيك است و در شرايطي كه شبيه به زادگاهش باشد تا قطر ۹۰ سانتي‌متر نيز رشد مي‌كند. كاكتوس اچينو گروزني تيغ زرد در صورتي كه شرايط برايش مهيا باشد، در اواسط تابستان گل‌هاي زرد رنگ زيبايي مي‌تواند داشته باشد و دمايي بين ۱۰ تا ۲۴ درجه براي آن مناسب است. البته بايد مراقب باشيد دما هرگز به زير ۵ درجه نرسد. نور كامل آفتاب مي‌خواهد. البته نور مستقيم در روزهاي بسيار گرم ممكن است باعث سوختگي اين كاكتوس شود و از طريق بذر تكثير مي‌شود.

شرايط محيطي

يكي از معيارهاي تعيين‌كننده خاك مناسب براي كاكتوس‌ها، آب‌وهوا است. به‌گونه‌اي كه در آب‌وهواي گرم نياز اين گياهان به خاك قابل‌نفوذ و سبك بيشتر احساس مي‌شود درحالي‌كه در آب‌وهواي سرد كه گياهان نياز به آبياري چنداني ندارند به خاكي سنگين‌تر نياز خواهد بود. به‌طوركلي كاكتوس‌ها خاك‌هاي با PH كمتر از ۷ تا نزديك به ۷ را مي‌پسندند. در بيشتر متون، تركيب اصلي خاك كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي زير سفارش شده است: يك قسمت خاك باغچه به‌اضافه يك قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوي) به‌اضافه يك قسمت كمپوست (مواد پوسيده گياهي و خاك‌برگ)، يا يك‌دوم قسمت خاك رسي به‌اضافه يك قسمت ماسه به‌اضافه يك قسمت خاك باغچه، يا يك قسمت كمپوست به‌اضافه يك قسمت خاك پيت به‌اضافه يك قسمت ماسه. هرگاه به تركيب‌هاي بالا در انتها، ۵ درصد خاك زغال اضافه شود اثر ويژه‌اي در جلوگيري از پوسيدگي و ديگر بيماري‌هاي قارچي خواهد داشت (حضور پتاس در خاك زغال، باعث اين امر مي‌شود). البته در متون مختلف و در گفته‌هاي افراد باتجربه در زمينه توليد و پرورش كاكتوس به فرمول‌هاي مختلف ديگري نيز اشاره شده است. برخي از افراد در تركيب خاك خود از كود حيواني و برخي ديگر از ورمي كمپوست استفاده مي‌كنند. به‌عنوان‌مثال مي‌توان به اين تركيب اشاره كرد: دو قسمت شن ريز شسته شده و شيرين (فاقد املاح) به‌اضافه كمتر از يك قسمت كود گاوي پوسيده به‌اضافه يك قسمت خاك‌برگ پوسيده با اندازه متوسط ذرات به‌اضافه مقدار بسيار كمي از قطعات خورد شده زغال چوب. خاك مناسب ديگري كه معمولاً استفاده مي‌كنند ۶۰ درصد شن شسته شده ۲۰ درصد پيت ماس و ۱۵ درصد ورمي كمپوست به‌علاوه مقداري زغال است.

اين گياه در حد متوسط گرما در فصل بهار تا پاييز و شب‌هاي خنك نياز دارد. هواي زمستان بايد خنك باشد (حدود ۱۰ تا ۱۴ درجه سانتي‌گراد). كاكتوس‌هايي كه تار دارند بايد در محلي با دماي حداقل ۱۶ درجه نگهداري شوند. همچنين توجه داشته باشيد كه تهويه مناسب از جمله نيازهاي كاكتوس است. بهترين درجه براي نگهداري كاكتوس‌ها ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتي‌گراد است.بايد توجه داشته باشيد كه ميزان تابش نور و روشنايي محيط نگهداري كاكتوس‌ها در شكل ظاهري كاكتوس‌ها، رنگ گل، تعداد گل‌ها، ساقه‌ها و شكل غنچه‌هاي گل اهميت فراواني دارد. اما توجه داشته باشيد به‌طوركلي، كاكتوس‌ها به نور زياد (نزديك پنجره‌هاي شرقي و غربي) و نور خيلي زياد (نزديك پنجره‌هاي جنوبي) نياز دارند. نكته حائز اهميت در مورد ميزان نور محيط نگهداري كاكتوس‌ها در اين است كه چنانچه نور محيط كم باشد كاكتوس‌ها طراوت و زيبايي خود را از دست مي‌دهند و در مورد كاكتوس‌هايي كه گل دارند، توانايي گل‌دهي خود را از دست مي‌دهند. كاكتوس بعد از مدتي در نور كم از بين مي‌رود. البته نور زياد در تابستان باعث آفتاب‌سوختگي مي‌شود. رطوبت براي گياه كاكتوس اهميت چنداني ندارد. چرا كه بومي مناطق خشك و صحراهاي آمريكا است. آب‌وهواي گياه كاكتوس بايد تقريباً گرم يا كوهستاني باشد.

كاشت

ابتدا گلداني را براي كاشت كاكتوس انتخاب كنيد كه زهكشي مناسبي داشته باشد. براي اين منظور مي‌توانيد سطح زيرين گلدان خود را كمي سوراخ كنيد. سپس سنگ‌هاي نسبتاً درشت جمع‌آوري كنيد و آن‌ها را به ارتفاع ۲ الي ۳ سانتي‌متر (البته مقدار سنگ به ميزان بزرگي و كوچكي گلدان شما بستگي دارد) در انتهاي گلدان بريزيد. بعد از آن مقداري ماسه ساختماني تهيه و يا خريداري كنيد. اين ماسه را در ابتدا بشوريد تا رس آن كاملاً جدا شود. آن‌قدر شست‌وشو را ادامه دهيد تا آب صاف از ماسه سرازير شود، سپس با استفاده از يك الك ماسه را الك كنيد تا سنگ‌هاي ريزودرشت آن از هم جدا شود. سپس سنگ‌هاي ريز ماسه را با پيت ماس مخلوط كنيد (يك پيمانه پيت ماس به اضافه دو پيمانه ماسه ريز به اضافه يك يا نصف پيمانه زغال كبابي خردشده). اگر در خانه مايكروفر داريد حدود ۵ دقيقه مخلوط آماده شده را در درون آن بگذاريد. پس از سرد شدن مخلوط را روي سنگ‌هاي درشتي كه در مرحله نخست آماده كرده بوديد بريزيد. بعد از آن با فشار دادن دست بر روي سطح موردنظر بستر را محكم كنيد و يك لايه نازك سنگ ريزه روي بستر بريزيد.

در مرحله آخر بذر كاكتوس را بر روي سطح موردنظر بپاشيد طوري كه بذرها به فاصله ۱ الي ۲ سانتي‌متر از يكديگر فاصله داشته باشند. سپس در ظرف را بگذاريد در غير اين صورت نايلون يا پلاستيك بر روي آن بكشيد و سپس بذر كاشته شده را در دماي ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتي‌گراد قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه بذر زير نور مستقيم خورشيد نباشد. بعد از ۱۰ روز بذرها جوانه مي‌زنند و شروع به رشد مي‌كنند. شما بايد پس از كاشت كاكتوس بذر، هر دو هفته يك‌بار سم قارچ‌كش را بر روي بستر خاك به اندازه استاندارد اسپري كنيد. كاكتوس تا سه ماهگي نياز به هيچ كودي ندارد. به بذر كاكتوس هر از چند گاهي سر بزنيد تا حشرات و موارد مشكوك را شناسايي كنيد.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كاكتوس، بذر كاكتوس، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، كاكتوس اچينو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۰۵:۲۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

فيساليس (عروسك پشت پرده) نارنجي

فيساليس (عروسك پشت پرده) نارنجي

فيساليس يا عروسك پشت پرده كه ميوه رسيده آن جنبه خوراكي، دارويي و صنعتي دارد. گياه فيساليس كه داراي انواع يك‌ساله و چندساله نيز است. از ارتفاعي حدود ۱۰۰ سانتيمتر برخوردار است. فيساليس گياه بومي كشور مكزيك بوده و از آنجا به سراسر اروپا انتشار يافته است. ميزان توليد آن در سال ۲۰۰۱ ميلادي حدود ۶۰۰ تن گزارش شده كه ۸۰ درصد آن به ايالات متحده صادر شده است. اين سبزي ميوه‌اي جزو پنج سبزي برتر مكزيك محسوب شده و به‌طور متوسط هر مكزيكي در سال، ۵/۳ كيلوگرم از آن را مصرف مي‌كند. ميوه فيساليس كه به گيلاس زميني نيز شهرت دارد، داراي بافتي همچون گوجه فرنگي و طعمي همچون آناناس و توت فرنگي مي‌باشد و از اين جهت ميوه‌اي منحصربه‌فرد محسوب مي‌شود. در كشورهايي مانند تركيه فيساليس از جايگاه ويژه‌اي در زمينه صادرات برخوردار است. اين گياه در ايران به عروسك پشت پرده نيز معروف است و در كشورهاي همسايه به نام‌هاي گيلاس زميني و فانوس چيني نيز شناخته مي‌شود.

برگ‌هاي فيساليس به‌صورت متناوب و قلبي تا بيضوي شكل و كرك دار است و حاشيه برگ‌ها به‌صورت ساده مي‌باشد. طول دم برگ بين ۴ -۵ سانتي‌متر و پهنك برگ به ابعاد ۶ در ۵/۳ سانتي‌متر است. گل‌هاي عروسك پشت پرده، در زاويه بين برگ‌ها و شاخه اصلي توليد مي‌شوند و به رنگ‌هاي سفيد، آبي، زرد و ارغواني ديده مي‌شوند گل‌آذين منفرد و هرمافروديت، داراي گل‌هاي متقارن با تخمدان تحتاني مي‌باشد كه از ۵ كاسبرگ پيوسته و ۵ گلبرگ به رنگ زرد كمرنگ با لكه‌هاي سياه و كرك دار، ۵ پرچم و يك مادگي تشكيل گرديده است. تخمدان گل‌هاي فيساليس، دوبرچه­اي پيوسته بوده و تخمك‌هاي زيادي در هر برچه به رنگ سبز روشن و بدون كرك در آن ديده مي‌شود. لازم به ذكر است كه فيساليس تقريباً در سرتاسر سال گلدهي و باردهي دارد. ريشه گياه عروسك پشت پرده، افشان و سطحي هست. البته در برخي از گونه‌ها اندامي شبيه ريزوم نيز ديده مي‌شود. ساقه فيساليس راست، چهارگوش و توخالي و بدون دم برگ است. ميوه عروسك پشت پرده از نوع سته بوده و در پوششي از كاسبرگ محصور شده است. اين ميوه داراي رنگ‌هاي فيساليس زرد، فيساليس نارنجي، فيساليس بنفش، فيساليس سبز و فيساليس قرمز است و مقدار زيادي دانه به رنگ قهوه‌اي مايل به زرد دارد. لازم به ذكر است طول ميوه تقريباً ۳ سانتيمتر و قطر آن، به ۵/۲ سانتي‌متر مي‌رسد.

از شاخص‌هاي رسيدگي ميوه فيساليس مي‌توان به تغيير رنگ زمينه از سبز به نارنجي يا زرد طلايي اشاره كرد. چنانچه با فشارسنج، رسيدگي ميوه كنترل گردد، بايستي تحمل نيروي معادل ۵/۴ نيوتن را داشته باشد. تجمع مواد جامد محلول و تغيير نوع مواد پكتيني از ديگر شاخص‌هاي رسيدگي عروسك پشت پرده است. به‌طوري كه قند كل ميوه در زمان برداشت بالاي ۶% و مواد جامد محلول ۱۶ – ۸% و اسيديته ميوه نيز ۹۲ -۷۳% و pH آن بين ۴/۳ – ۷/۴ باشد. محتويات ميوه فيساليس در ۱۰۰ گرم ميوه عبارت است از: ۸۵ گرم آب، ۸۵ كيلوكالري انرژي، ۷/۰ گرم چربي، ۱ ميلي‌گرم آهن، ۹/۱ گرم پروتئين، ۲% چربي، ۳ ميلي‌گرم بتاكاروتن، ۸ گرم مواد قندي، ۹ ميلي‌گرم كلسيم، ۴۰ ميلي‌گرم فسفر، ۸/۲ ميلي‌گرم نياسين، ۱۱/۰ گرم تيامين، ۱۱ ميلي‌گرم ويتامين ث، ۴/ ۰ ميلي‌گرم ريبوفلاوين و ۷۲۰ واحد ويتامين آ است.

علاوه بر تازه خوري در اغلب كشورهاي اروپايي از محصول فيساليس به‌صورت فرآوري شده در شكل‌هاي كشمش، ميوه خشك، ژله، تهيه سس سالسا، مربا، كمپوت، مارمالاد و بستني كوكتل ميوه استفاده مي‌شود. از روغن و چربي اين ميوه براي استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي و توليد لوسيون­هاي بهداشتي استفاده مي‌گردد. اگرچه روغن موجود در تركيبات استروئيدي آن، ظرفيت تركيب آن را با روغن‌هاي ديگر مانند روغن خرما و نارگيل جهت مصرف خوراكي بالا برده است.

كاشت

فيساليس گياهي است كم‌توقع و مناسب براي اقليم‌هاي نيمه گرمسيري. اگرچه ارقامي از اين گياه در كوهستان‌ها و مناطق سردسيري رشد مي‌كنند اما براي توليد تجاري و اقتصادي، كشت و پرورش آن در فضاهاي بسته اعم از زيرپوشش پلاستيك يا سايه‌بان صورت مي‌گيرد. با اينكه فيساليس جزو گياهان بي‌تفاوت به طول روز بوده اما نياز به حداقل ۹-۸ ساعت نور آفتاب دارد. چنانچه اين گياه در شرايط نور زياد قرار گيرد بايستي از سايه‌بان‌هاي ۳۰% براي كنترل نور استفاده نمود. از نظر دما، صفر فيزيولوژيك اين گياه، ۳/۶ درجه سانتي‌گراد است. اولين جوانه‌هاي گل در ۵/۵ درجه ظاهر مي‌شوند و ميوه دهي در ۵/۱۰ درجه اتفاق مي‌افتد. دماي مناسب جوانه‌زني دانه فيساليس، ۲۱ درجه سانتي‌گراد (ظرف ۱۰ ساعت) و يا ۳۲ درجه (ظرف ۱۴ ساعت) است. اگر دماي خاك براي جوانه‌زني، ۲۵ درجه سانتي‌گراد باشد، مناسب‌ترين دما تلقي مي‌گردد. بافت خاك مناسب براي كاشت فيساليس، خاك سبك لومي شني با pH بين ۸ – ۵/۴ است. همچون ساير گياهان اين خانواده نسبت به EC بالاتر از ۴ نيز متحمل است. تغذيه گياهي جهت افزايش توليد بسيار ضروري است اما نسبت به خاك‌هاي فقير نيز متحمل مي‌باشد. نياز اين گياه به آبياري، در طول فصل رشد بالاست اما در زمان رسيدن محصول، نياز آبي آن كاهش مي‌يابد. در هر صورت براي ۱۰۰۰ مترمربع گلخانه فيساليس، ۵/۱ مترمكعب در روز آب نياز است. در هر دوره كشت براي آبياري فيساليس براي هر ۱۰۰۰ مترمربع، به‌طور متوسط ۸ – ۷ مترمكعب آب نياز است. اين گياه در زمان توليد ميوه نياز آبي كمتري داشته و در پايان دوره توليد از آبياري بي‌نياز مي‌گردد.

ازدياد اين گياه عمدتاً از طريق دانه مي‌باشد اما از قلمه‌هاي يك‌ساله چوبي نرم نيز تحت تأثير هورمون ريشه‌زايي اكسين مي‌توان استفاده نمود كه با موفقيت حدود ۳۸ درصدي همراه بوده است. همچنين از طريق خوابانيدن هوايي و تقسيم بوته نيز مي‌توان آن را تكثير كرد. شيوه كاشت فيساليس همچون ساير گياهان اين خانواده به‌صورت انتقال نشا است. از زمان كاشت تا نمو اولين ميوه حدود ۹۰ روز طول مي‌كشد. بهترين زمان كاشت در اواخر تابستان تا اوايل پائيز مي‌باشد. در برخي از مناطق اين محصول تا ۴ بار در سال كشت مي‌شود. جوانه گل پس از ۴۰ روز ظاهر مي‌شود و اولين ميوه پس از ۸۰ روز ظاهر مي‌گردد. در مناطق عاري از يخ‌زدگي، گلدهي ۳-۲ بار در طول سال اتفاق مي‌افتد.

تراكم كاشت فيساليس در شرايط فضاي باز و شرايط گلخانه متفاوت است. به‌طوري كه در شرايط گلخانه‌اي، تعداد بوته براي ۱۰۰۰ متر گلخانه بين ۱۰۰۰ – ۲۰۰۰ بوته است؛ اما در شرايط فضاي باز تا ۲۵۰۰۰ بوته در هكتار نيز گزارش شده است. تاريخ كاشت در شرايط گلخانه در استان تهران، شهريور تا مهر مي‌باشد. در گلخانه فاصله كاشت بين دو بوته ۵۰ سانتيمتر و فاصله رديف‌ها ۱۲۰ سانتي‌متر است. استفاده از قيم نخي همچون گوجه فرنگي گلخانه‌اي براي هدايت ساقه‌هاي فيساليس ضروري است و بوته‌ها پس از رسيدن به انتهاي نخ يا قطع مي‌گردند و يا آويزان مي‌شوند. در شرايط فضاي باز بوته را با هرس تا ارتفاع ۳۰ سانتي‌متري نگه مي‌دارند.

دوره رشد گياه از زمان كاشت دانه تا توليد ميوه، در شرايط فضاي باز، ۹۰ روز مي‌باشد كه ۷۰ روز آن مربوط به دوره رشد ميوه است اما در شرايط گلخانه‌اي دوره رويش از دانه تا پايان توليد، ۹ ماه است كه ۶-۵ ماه آن مربوط به دوره باردهي است. اگرچه برخي ارقام مقاوم به سرما تا ۱۰ درجه زير صفر را نيز تحمل مي‌كنند اما بهتر است براي جلوگيري از سرمازدگي در اواخر پائيز، سطح خاك و ريشه‌ها را مالچ پاشي كرد.

اين گياه نسبت به گياهان هم‌خانواده خود كم‌توقع‌تر است به‌طوري كه ميزان كود نيتروژن مصرفي براي يك هكتار ۲۴۰ – ۱۲۰ كيلوگرم و ميزان فسفر مصرفي براي يك هكتار ۱۵۰ -۶۰ كيلوگرم مي‌باشد. همچنين در خاك‌هاي لومي شني براي افزايش عملكرد، مصرف ۱۸۰ – ۹۰ كيلوگرم كود كامل در هكتار و محلول‌پاشي پتاسيم كلرايد ۱% قبل و بعد از شكوفه دهي توصيه مي‌شود. ارقام فيساليس خود ناسازگار بوده و براي تشكيل ميوه نيازمند ارقام گرده­زا و خودبارور است. همچنين استفاده از زنبورهاي گرده‌افشان در گلخانه توصيه مي‌شود.

فيساليس به‌طور اختصاصي فاقد بيماري يا آفت مي‌باشد اما مهم‌ترين آفات آن همان آفات و بيماري‌هاي مشترك گوجه و فلفل مانند شته، مگس سفيد مينوز و كنه تارعنكبوتي است. مهم‌ترين بيماري‌هاي ميوه مذكور نيز نماتد آفريقاي جنوبي است كه خسارت فراواني را وارد نموده و همچنين بيماري و آفات ديگري چون عنكبوت قرمز، خرگوش صحرايي، سوسك كك Chrysomelidae، بيماري كپك پودري و نقطه برگ باكتريايي Xanthomonas گزارش گرديده است.

برداشت محصول در شرايط گلخانه‌هاي در ايران از اواسط بهمن آغاز مي‌گردد و هر كارگر مي‌تواند در فصل برداشت، روزانه به‌طور متوسط ۱۲- ۱۰ كيلوگرم برداشت كند. رنگ ميوه در زمان رسيدن به نارنجي تا قرمز تمايل پيدا مي‌كند. ميوه را با همان پوشش در ظروف كوچك ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرمي بسته به نياز بازار بسته‌بندي مي‌كنند. عملكرد متوسط آن در هكتار حدود ۱۵ تن گزارش شده است. فيساليس داراي پوشش سلولزي است كه به حفظ و ماندگاري آن كمك فراواني مي‌كند به‌طوري كه عمر نگهداري ميوه با كاسه گل در دماي ۳۰ درجه سانتي‌گراد به يك ماه نيز مي‌رسد. ولي ميوه خشك‌شده آن در دماي ۳۰ درجه تا ۵ ماه قابليت نگهداري دارد. براي افزايش عمر انباري اين محصول توصيه مي‌گردد كه ميوه به‌صورت نيمه رسيده برداشت گردد. نتايج به‌دست‌آمده از يك تحقيق نشان مي‌دهد كه كيفيت ظاهري و رنگ ميوه پس از ۶۴ روز انبارداري كاهش يافته و پس از ۷۴ روز انبارداري، ميوه‌ها از محل اتصال به ساقه، شروع به پوسيدگي مي‌كنند. ميوه‌ها تا ۵۶ روز نگهداري در انبار هنوز داراي كيفيت مناسبي است. پس از روز ۶۴، سطوحي از پوسيدگي قهوه‌اي رنگ روي آن‌ها ديده مي‌شود و از روز هفتاد و چهارم به بعد رشد ميسيليوم قابل‌مشاهده است؛ بنابراين بهترين دماي انباري اين محصول، دماي ۱۰ درجه سانتي‌گراد است كه قادر است محصول را تا بيش از ۶۰ روز نگهداري نمايد.

خواص

ميوه فيساليس داراي بافتي همچون گوجه فرنگي و تركيبي از طعم ميوه‌هاي توت فرنگي، گيلاس، كيوي و آناناس است. اين ميوه از رده گياهان تك‌لپه‌اي و از رسته بادمجان سانان است كه به دليل قرار گرفتن در لفاف كاغذي شكل فاقد هرگونه آلودگي و عوامل بيماري‌زا است و بدون نگهداري در يخچال بيش از ۱۰ روز ماندگاري دارد و در صورت نگهداري در يخچال حدود ۲ ماه مدت زمان ماندگاري اين ميوه نيز افزايش مي‌يابد. از نظر خواص فيساليس، اين ميوه سرشار از ويتامين‌هاي A، E، C، P و F و مواد معدني آهن، فسفر، پتاسيم و منيزيم و سرشار از آنتي‌اكسيدان و ضدسرطان است. فيساليس منبع غني و طبيعي از آنتي‌اكسيدان‌ها بوده و ويتامين‌هاي A، E، C، P و F را در خود دارد. اين ميوه بدن انسان را در مقابل خنثي‌سازي راديكال‌هاي آزاد كه موجب بروز بيماري‌هايي چون سرطان، سكته قلبي، پروستات، آسم و آلرژي مي‌شود، حفاظت مي‌كند. فيساليس غني از مواد معدني مانند آهن، پتاسيم، فسفر و منيزيم است.

علاوه بر خواص دارويي فراوان اين ميوه، از برگ و ساقه‌هاي آن نيز به‌صورت دم‌نوش استفاده مي‌كنند. دم‌كرده آن براي درمان آسم مؤثر است. اين ميوه براي بيماري‌هاي پوستي خاصيت ضدالتهابي و ضدعفوني‌كننده دارد. برگ‌هاي آن براي درمان مالاريا، هپاتيت، روماتيسم و ناراحتي كبدي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. از جمله خواص اين ميوه تقويت‌كننده سيستم دفاعي بدن است. خاصيت ضدسرطاني، ضدباكتري و ضدويروسي دارد. از ديگر مزاياي اين ميوه تأثير بسزايي است كه در شادابي و طراوت پوست و تقويت قواي جنسي دارد. ويتامين P موجود در آن به بدن در جذب ويتامين C كمك مي‌كند و سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. ويتامين‌هاي B كمپلكس در اين ميوه مانند تيامين براي سوخت‌وساز سالم بدن، پوست، چشم و مغز لازم است. پكتين نوعي فيبر موجود در اين ميوه است كه كاهش‌دهنده كلسترول است. فيساليس غني از مواد معدني مانند آهن، پتاسيم، فسفر و منيزيم است. از ميوه فيساليس در تهيه كرم‌هاي آرايشي نيز استفاده مي‌شود همچنين مصرف اين ميوه تأثير بسزايي در شادابي و طراوت پوست دارد. فيساليس زرد حاوي مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌ها و خواص ضدالتهابي هستند.

مهم‌ترين خواص دارويي و درماني ميوه فيساليس عبارت‌اند از:

سرطان: فيساليس زرد حاوي مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌ها و خواص ضدالتهابي هستند كه راديكال‌هاي آزاد بدن را كاهش داده و با افزايش آپوپتوز و مرگ سلول‌هاي سرطاني، خطر ابتلا به انواع سرطان را از بين مي‌برند.

ضدالتهاب طبيعي: مقادير بالاي آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در گلدن بري به‌عنوان ضدالتهاب طبيعي عمل كرده و خطر ابتلا به انواع بيماري‌هاي التهابي مانند آرتروز، نقرس، درد مزمن و حتي هموروئيد يا بواسير را كاهش مي‌دهد.

افزايش انرژي: ميوه فيساليس حاوي دوزهاي خوبي از ويتامين B است. مواد غذايي كه براي توليد انرژي در بدن ضروري مي‌باشند. مصرف كافي ويتامين B به حفظ انرژي شما كمك كرده و مانع از خستگي مي‌گردد. ۱۰۰ گرم ميوه فيساليس داراي ۱۱/۰ ميلي‌گرم تيامين، ۰۴/۰ ميلي‌گرم ريبوفلاوين و ۸/۲ ميلي‌گرم نياسين است. همه اين ويتامين‌ها نقش مهمي را در توليد انرژي از كربوهيدرات‌ها و چربي‌هاي رژيم غذايي ايفاء مي‌كنند.

لاغري و كاهش وزن: فيساليس يك ميوه كم‌كالري است و به دليل مقادير بالاي مواد مغذي كه دارد به لاغري و كاهش وزن افراد كمك مي‌كند. چون ۱۰۰ گرم از اين ميوه تنها ۵۳ كالري دارد. محتواي كل چربي (۷۰/ گرم) در اين ميوه نيز ناچيز است و علاوه بر اين داراي كلسترول كمي است. ميوه فيساليس داراي كالري بسيار كمي بوده و ازاين‌رو افزايش مصرف آن مطمئناً نمي‌تواند منجر به افزايش وزن گردد.

فشارخون: تركيبات ضدالتهابي موجود در فيساليس به كاهش التهاب شريان‌ها و عروق خوني كمك كرده و خطر ابتلا به فشارخون بالا و بيماري‌هاي قلبي را از بين مي‌برد.

كلسترول خون و قلب: اسيدهاي چرب ضروري موجود در فيساليس به كاهش كلسترول خون كمك كرده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهند.

ديابت و قند خون: برخي از تركيبات موجود در فيساليس مي‌توانند تجزيه و مصرف قندهاي ساده از كربوهيدرات‌ها را كاهش داده و نوسانات شديد قند خون را يكي از علل اصلي ابتلا به ديابت نوع ۲ مي‌باشند را بهبود مي‌بخشند.

منبع خوبي از پروتئين‌ها: بعضي افراد تصور مي‌كنند كه گوشت تنها منبع خوب پروتئين است، اما اين تصور اشتباه است. ميوه فيساليس خام و خشك نيز مي‌تواند حاوي مقادير قابل‌توجهي از پروتئين‌ها باشد. اين ميوه داراي ۱۸ نوع مختلف آمينواسيدها از جمله تمام ۸ آمينواسيد ضروري مي‌باشد. آمينواسيدها تركيبات آلي هستند كه به‌عنوان بلوك‌هاي ساختاري پروتئين‌ها عمل مي‌كنند. ۱۰۰ گرم ميوه فيساليس خشك شده حاوي ۱۶ درصد مقدار مصروف روزانه توصيه‌شده از پروتئين است؛ بنابراين گياه‌خواراني كه به دنبال يافتن منابع غيرگوشتي به‌منظور افزايش جذب پروتئين هستند مي‌توانند از اين ميوه در رژيم غذايي خود استفاده كنند.

كبد: برخي تحقيقات نشان مي‌دهند كه فيساليس با سم‌زدايي و پاك‌سازي بدن به سلامت كبد كمك كرده و خطر تخريب آن را كاهش مي‌دهد.

بهبود سلامت چشم: ميوه فيساليس يك ميوه دوستدار چشم در نظر گرفته مي‌شود، چون اين ميوه داراي ويتامين A بالايي است. تنها ۱۰۰ گرم ميوه فيساليس را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد. بنابراين مصرف منظم اين ميوه قطعاً مي‌تواند به حفاظت از بينايي چشم شما در برابر مشكلات مرتبط با پيري مانند تخريب ماكولا كمك كند. علاوه بر اين، ويتامين A فعاليت آنتي‌اكسيداني قوي را نشان داد كه به اين معني است كه مصرف اين ميوه مي‌تواند نقش حياتي را در كاهش آسيب راديكال‌هاي آزاد ايفا كند. كاربرد خارجي آب اين ميوه براي درمان مشكلات چشمي مانند ناخنك استفاده مي‌شود.

كليه: گلدن بري يك ديورتيك طبيعي در طب سنتي است كه با افزايش ادرار به دفع سموم سيستم لنفاوي از طريق كليه‌ها و بهبود سلامت آن‌ها كمك مي‌كند.

تقويت سيستم ايمني بدن: تنها با مصرف ۱۰۰ گرم ميوه فيساليس ۱۸ درصد ويتامين C مجاز توصيه شده تأمين مي‌شود. مطمئن باشيد كه مصرف روزانه اين ميوه كمك فوق‌العاده‌اي به تقويت سيستم ايمني بدن شما مي‌كند. ويتامين C توسط افزايش سنتز سلول‌هاي مبارزه كننده با عفونت باعث افزايش تقويت سيستم ايمني بدن مي‌گردد. اين ميوه منبع خوبي از پلي ساكاريدها بوده كه به افزايش ايمني كمك مي‌كنند.

عوارض فيساليس

مسموميت: از خوردن فيساليس سبز و نارس خودداري كنيد چون ممكن است سمي باشد و باعث مسموميت شود. همچنين توصيه شده كه از مصرف فيساليس وحشي جدا خودداري كنيد.

آلرژي و حساسيت: اگر به انواع توت‌ها آلرژي و حساسيت داريد ممكن است فيساليس هم باعث آلرژي و حساسيت در شما شود.

نحوه مصرف

همان‌طور كه قبلاً ذكر شد ميوه فيساليس توسط يك پوسته كاغذي غيرمعمول احاطه شده است. بنابراين هنگام مصرف فيساليس، در مرحله اول شما نياز به جدا كردن پوست از ميوه داريد. اين كار به اين دليل است كه پوسته غيرخوراكي است. ازاين‌رو حذف آن از ميوه ضروري مي‌باشد. بعد از برداشتن پوسته ميوه را با آب بشوييد و سپس آن را يا به‌صورت خام مصرف كنيد و يا مي‌توانيد به‌صورت پخته شده به انواعي از غذاهاي اضافه كنيد. ميوه فيساليس برش داده شده مي‌توانند به هر نوع سالادي اضافه شوند. اين ميوه طعم ترش و شيريني را به غذاها مي‌دهد. در مقايسه با فيساليس خام نوع خشك اين ميوه حاوي مواد تغذيه‌اي متمركزتري مي‌باشد؛ بنابراين مصرف منظم فيساليس خشك قطعاً مي‌تواند مصرف مواد تغذيه‌اي شما را به حداكثر برساند. بافت اين ميوه خشك شده نرم و چروكيده و شبيه يك كشمش مي‌باشد. ازآنجا كه اين ميوه باعث افزايش بالقوه انرژي مي‌گردد، آن‌ها اغلب به شكلات‌هاي انرژي‌زا اضافه مي‌شوند.

براي خريد بذر فيساليس و ساير صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: فيساليس، بذر فيساليس، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۵:۲۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

طالبي سمسوري

طالبي سمسوري

طالبي با نام علمي Cucumis Melo Var.Cantalupensis مانند بقيه گياهان خانواده Cucurbitaceae طالب آب‌وهواي گرم و آفتابي است. آنها گياهان يك‌ساله‌اند و احتياج به فصل رشد طولاني دارند. طالبي بومي آسيا و به‌احتمال‌زياد ايران است. طالبي در مناطقي كاشته مي‌شود كه بين آخرين سرماي بهاره و او بين سرماي پاييزه حدود ۱۴۰ روز فاصله باشد. هواي مرطوب مناسب رشد آن‌ها نيست و ميوه آن‌ها در اين نوع هوا شيرين نمي‌شود ضمن اينكه هواي مرطوب در آن‌ها موجب اشاعه بيماري‌هاي قارچي مي‌شود. هواي گرم و خشك باعث شيرين‌تر شدن ميوه در اين گياه مي‌گردد. همين‌طور هواي ابري مناسب رشد خربزه نيست. اين گياه يك‌پايه بوده و گل‌هاي نر و ماده از هم جدا و حشرات در گرده‌افشاني آن‌ها نقش دارند. طالبي سمسوري يا Magenta Melon شبيه يك توپ گرد بوده و داراي يك گوشت نارنجي و آناناسي و شيرين‌مزه است. پوست آن نازك و داراي عطر دل‌نشيني بوده و رنگ پوست آن سفيد و داراي شيارهاي موازي و سبز است. هرچه رنگ آن زرد روشن‌تر باشد رسيده‌تر و شيرين‌تر است. اين رقم زودرس و شيرين بوده و كامل مناسب و سازگار با آب‌وهواي ايران توليد شده است.

ويژگي‌ها

پوشش دهي برگي عالي كه از آفتاب‌سوختگي ميوه جلوگيري مي‌كند.

ميوه‌اي گرد شكل همراه با رگه‌هاي جذاب.

حفره تخم نسبتاً كوچك همراه با گوشتي سفت.

ميوه دهي بالا همراه با بوته‌اي قوي.

ميان‌رس است (حدود ۹۵ تا ۱۰۵ روز بعد از كاشت طالبي).

توربندي مناسبي دارد.

بسيار شيرين و مطبوع است

خاك

هرچند كه خربزه در طيف وسيعي از انواع خاك‌ها كشت مي‌شود ولي تنها در خاك‌هاي حاصلخيز كه داراي مواد غذايي آلي و معدني كافي باشند بهترين نتيجه را مي‌دهند. بهترين زمين براي كاشت اين گياه خاك‌هاي شني و سبك با pH بين ۵/۵ تا ۷ است. در كشت بايد به اين نكته توجه كرد كه خربزه در زمين‌هاي سنگين و رسي رشد خوبي ندارد و بايد كمي هوموسي و داراي مواد آلي باشد. خربزه از جمله صيفي‌هايي است كه مواد غذايي زيادي از زمين جذب مي‌كند، به همين دليل استفاده از كودهاي شيميايي كامل ازت فسفر و پتاسيم توصيه مي‌شود.

نور

نور كامل و آفتاب مستقيم براي اين گياه مناسب است. هواي ابري و باراني در موقع رسيدن ميوه باعث مي‌شود كه خربزه طعم مطبوع و كيفيت لازم را پيدا نكند.

آبياري

صرف‌نظر از اينكه در باغچه يا در گلدان مي‌كاريد هميشه خاك آن را بايد مرطوب نگهداريد. مخصوصاً زماني كه گياه در حال رشد است بايد هميشه خاك آن خيس باشد. البته بايد گلدان و يا خاك باغچه شما زهكشي مناسبي داشته باشد زيرا كه آبياري زياد نيز موجب گنديدن گياه مي‌شود.

كاشت

كاشت خربزه به‌صورت مستقيم صورت مي‌گيرد به خاطر اينكه ريشه‌هاي آن حساس به جابه‌جايي است. در مناطق معتدل بذر خربزه را مستقيماً در اواخر يا اواسط بهار در محل اصلي مي‌كارند و در مناطق گرمسير بذر طالبي در اواسط زمستان كاشته مي‌شود. آب‌وهواي مناسب براي خربزه يك فصل نسبتاً طولاني عاري از يخبندان همراه با نور فراوان و حرارت هواي خشك و رطوبت كافي خاك است. كشت طالبي مانند بقيه گياهان هم‌خانواده به‌صورت جوي پشته و كپه‌اي و به روش نمكاري است. تعداد ۳ الي ۵ بذر خيس‌خورده در هر كپه كاشته مي‌شود. بعد از سبز شدن تعداد بوته‌ها به ۲ يا ۳ و گاهي به يك بوته كاهش داده مي‌شود و اين زماني است كه بوته ۴ برگي شده باشد فاصله بين دو بته حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر و فاصله دو خط كشت بين ۲ تا ۳ متر است. براي داشتن محصولي زودرس يا در مناطقي كه دوره رشد كوتاه است مي‌توان در گلخانه يا شاسي داخل گلدان‌هاي جيفي پات اقدام به كشت كرد و در زمان مناسب بوته‌هاي آماده‌شده در جيفي پات را به محل اصلي منتقل نمود. مقاوم كردن بوته‌ها قبل از انتقال به محل اصلي الزامي است.

داشت

مراقبت‌هاي لازم پس از كاشت نشاء خربزه عبارت‌اند از آبياري، دفع علف‌هاي هرز و سله شكني است. پس از كشت آبياري اهميت زيادي دارد. به‌طوري‌كه يك دوره خشكي شديد باعث ريزش گل‌ها و ميوه‌ها مي‌شود. پس از انتقال نشا بايد ابتدا روزانه آبياري صورت گيرد و پس از آن بسته به نوع خاك و شرايط آب و هوايي هر ۷ روز يك‌بار بايد آبياري انجام گيرد.

برداشت

زمان برداشت به عوامل مختلفي بستگي دارد، اين گياه گونه‌هاي زودرس، ميان‌رس و ديررسي دارد. لذا موقع برداشت آن‌ها به نوع واريته هم بستگي دارد. از ديگر عوامل زمان برداشت فاصله تا بازار مصرف است. اگر بازار نزديك باشد بهتر است ديرتر برداشت شود تا شيرين‌تر شود و كامل برسد ولي درصورت دوري بازار مصرف توصيه مي‌شود زودتر برداشت شود چون ميوه‌هاي رسيده شديد در هنگام جابجايي آسيب مي‌بيند.

خواص طالبي

از نظر خواص خربزه، طالبي يكي از بهترين منابع ويتامين آ است و مملو از بتاكاروتن بوده كه در بدن تبديل به ويتامين آ مي‌شود. بتاكاروتن يك آنتي‌اكسيدان بسيار عالي است كه از سرطان پيشگيري مي‌كند، كلسترول را كاهش مي‌دهد و درصد بيماري‌هاي قلب و عروق را به طرز چشمگيري كم مي‌كند. اين ويتامين در بهبود بينايي و حفظ سلامت و طراوت پوست، نقش ارزنده‌اي دارد. به‌علاوه بتاكاروتن بالاي طالبي، مانع بروز آب مرواريد در سالمندان مي‌شود. طالبي همچنين حاوي ويتامين ث و علاوه بر آن، مواد مغذي ديگري مثل پتاسيم، اسيد فوليك، فيبر، منيزيم، يد و ويتامين‌هاي ب ۶ است. وجود مجموعه‌اي از ويتامين‌ها در خربزه و تخمه خربزه به‌خصوص ويتامين‌هاي گروه ب در اين ميوه، آن را به ماده‌اي بسيار خوب براي تنظيم متابوليسم در بدن تبديل كرده و ازاين‌رو ميوه‌اي بسيار مفيد براي افزايش وزن كودكان و نوجوانان و افراد لاغر است.

طالبي ميوه‌اي خنك و اشتهاآور است و به دليل دارا بودن درصد بالاي آب، فيبر و مواد معدني مناسب، ادرارآور و ملين است. مصرف اين ميوه همچنين به افرادي كه از كم‌خوني رنج مي‌برند توصيه مي‌شود. مطالعات نشان داده است كه افرادي كه از آسم رنج مي‌برند در صورت استفاده از ميوه‌هايي كه خاصيت آنتي‌اكسيداني بالايي دارند، كمتر دچار حملات تنفسي مي‌شوند. ازاين‌رو مصرف طالبي براي كساني كه سل ريوي دارند، مفيد است. طالبي و گرمك به دليل دارا بودن مقدار زيادي فيبر براي كساني كه از يبوست رنج مي‌برند، مفيد است. همچنين ميوه‌هايي كه پتاسيم بالايي دارند نظير طالبي، موز، سيب و… از بروز نارسايي قلبي جلوگيري كرده و در صورت بروز، از شدت آن مي‌كاهند. ازآنجاكه كلسترول، فشارخون و هموسيستيئن بالا، زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي قلبي هستند، مصرف طالبي به دليل دارا بودن مواد مغذي براي كنترل اين سه فاكتور مفيد است و در سلامت قلب نقش كارآمدي دارد. البته افرادي كه از بيماري قند رنج مي‌برند در مصرف طالبي بايد جانب احتياط را رعايت كنند. همچنين دانشمندان با تحقيق بر پوست ميوه‌هايي مثل خربزه و طالبي دريافته‌اند كه پوست اين ميوه‌ها مي‌تواند منبعي براي مسموميت غذايي باشد؛ ازاين‌رو شستن كامل ميوه‌ها بسيار توصيه مي‌شود.

براي خريد بذر خربزه و ساير صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: خربزه، بذر خربزه، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۴۹:۲۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)