Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  سم سم

گل و گیاه ظرافت

علف كش تيفيس Tifis WG

تيفيس

تيفيس علف‌كشي پس رويشي از گروه شيميائي سولفونيل اوره و بازدارنده‌هاي ALS است كه از دو ماده مؤثره همراه با ايمن كننده گندم تشكيل شده است. ماده ايمن كننده تيفيس به‌صورت يك كاتاليزور عمل مي‌كند و موجب تجزيه سريع مواد مؤثره علف‌ كش دومنظوره تيفيس در گندم مي‌شود. علف كش تيفيس علف‌هاي هرز باريك برگ و پهن برگ را در مزارع گندم كنترل مي‌كند. مواد مؤثره سم تيفيس دبليو جي پس از تماس با برگ علف‌هاي هرز داخل آوندهاي چوب و آبكش به‌طرف بالا و پايين گياه حركت مي‌كند و از طريق جلوگيري از ساخت آنزيم استوهيدروكسي اسيد مانع ادامه رشد آن مي‌گردد.

مواد مؤثره علف‌كش تيفيس

مزو سولفورون ۳۰ گرم در كيلوگرم + يدوسولفورون متيل سديم ۶ گرم در كيلوگرم + مفن پاير دي اتيل ۹۰ گرم در كيلوگرم (ايمن كننده گندم)

مقدار مصرف تيفيس

۳۰۰ گرم در هكتار به‌صورت محلول‌پاشي (۲۰۰ تا ۳۰۰ ليتر آب در هكتار مصرف گردد)

در صورت وجود تراكم بالاي علف‌هاي هرز اين مقدار مي‌تواند تا ۴۰۰ گرم در هكتار افزايش يابد.

زمان مصرف تيفيس

بهترين زمان مصرف علف كش تيفيس از مرحله ۲ برگي تا اواسط پنجه‌زني علف‌هاي هرز كشيده برگ و ۲ تا ۶ برگي علف‌هاي هرز پهن برگ است.

تيفيس

براي خريد انواع سم و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/11/2 ساعت: ۱۱ توسط:zerafatcom :

كاربرد باكتري كش و قارچ كش بردوفيكس

بردوفيكس چيست؟

بردوفيكس قارچ كش و باكتري كش حفاظتي تماسي است كه براي پيشگيري و درمان انواع بيماري‌هاي درختان ميوۀ دانه‌دار، هسته‌دار، نيمه گرمسيري خزان‌دار، خشكباري، هميشه سبز، دانه ريز، سبزي، صيفي، زينتي و غيرمثمر توصيه مي‌شود. قارچ كش بردوفيكس با داشتن pH حدود ۷، در تمام فصل‌هاي سال قابل‌استفاده است. پس از پاشيده شدن روي گياه سم بردوفيكس در اثر رطوبت و گازكربنيك محيط و گياه به‌تدريج تبديل به تركيبات كمپلكسي مي‌شود كه مرتباً يون مس آزاد مي‌كند. بردوفيكس بدون بافت كريستالي است و به‌صورت توده به هم چسبيده و يكنواخت روي گياه كاملاً مي‌نشيند درحالي‌كه ساير تركيبات مسي به دليل داشتن بافت كريستالي ذراتي جدا از هم داشته و كمتر بر روي گياه مي‌نشينند.

ويژگي‌هاي بردوفيكس

ديرپايي بردوفيكس

بردوفيكس به دليل آزاد كردن تدريجي يون مس اثر ديرپايي دارد. اثر قارچ كشي و باكتري كشي تركيبات مسي مربوط به آزاد شدن حداقل يك پي‌پي‌ام يون مس (Cu++1ppm) است كه مي‌تواند تا حدودي بيماري را كنترل كند. براي كنترل شدن كنيدي و كنيدي فورهاي قارچ در اواخر آلودگي به ۳ تا ۵ پي‌پي‌ام يون مس نياز است. بردوفيكس بيشتر از ۵ پي‌پي‌ام يون مس آزاد مي‌كند، درحالي‌كه ديگر تركيبات مسي نمي‌تواند اين ميزان يون مس را آزاد كنند تا در كنترل عوامل بيماري‌زا مؤثر باشد. بردوفيكس با دانه‌بندي ۲ تا ۳ ميكرون، مؤثرتر از ديگر سموم مسي است. بردوفيكس به دليل دانه‌بندي بسيار ريز و چسبندگي مطلوب، كارايي مؤثري داشته و در مقايسه با سموم پودري مقرون به‌صرفه است.

ماندگاري پس از بارش

به دليل دانه‌بندي بسيار ريز، چسبندگي بالا و تثبيت شدن به‌صورت كمپلكس روي بافت گياه حتي پس از بارش‌هاي طولاني نيز يون‌هاي مس روي گياه باقي مانده و نسبت به ساير سموم مسي ماندگاري طولاني‌تري روي گياهان دارد.

سميت

بردوفيكس با داشتن LD50 Oral for rat>4000 mg/ kg جزء سالم‌ترين سموم است و براي انسان سميتي ندارد.

جلوگيري از سرمازدگي

بردوفيكس به دليل از بين بردن باكتري‌هايي كه هسته اوليه بلورهاي يخ Bacterial Ice Nucleation را مي‌سازند، خطر سرمازدگي را كم مي‌كند.

دافع حشرات

بردوفيكس براي زنبورعسل بي‌خطر و دافع حلزون و حشراتي مانند زنجرك و موريانه است.

ضدباكتري

بردوفيكس بهترين قارچ كش و باكتري كش مسي با اثر حفاظتي، با LD۵۰>۴۰۰۰ mg/kg و جزو سالم‌ترين سموم معدني است.

اختلاط با ساير سموم

بردوفيكس با اكثر سموم و كودها و روغن ولك قابل اختلاط است.

نحوه اثر بردوفيكس

قارچ كش بردوفيكس يك بازدارنده چند نقطه اثر است. يون‌هاي مس پس از جذب شدن در ديواره سلول باكتري يا قارچ، هم‌زمان بازدارنده چندين روند فيزيولوژيكي درون سلول است. بردوفيكس با ايجاد پيوندهاي شيميايي جديد، پروتئين‌ها را درهم شكسته، كاركرد آنزيم‌ها را برهم زده، در روندهاي حياتي سلول مانند تنفس اختلال به وجود آورده، فعاليت غشاء سلولي را كاهش داده و در نهايت منجر به مرگ سلول مي‌شود. اين ويژگي سبب مي‌شود عامل بيماري نتواند خود را در برابر بردوفيكس مقاوم كند.

روش‌هاي مصرف سم بردوفيكس

محلول‌پاشي

متداول‌ترين روش براي پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي قارچي و باكتريايي با بردوفيكس مي‌باشد. دوزهاي مورداستفاده بسته به زمان مصرف متفاوت مي‌باشند.

روش ساخت دوزهاي مختلف بردوفيكس براي محلول‌پاشي

منظور از محلول‌پاشي با دوزهاي ۵ يا ۱۰ در هزار، مخلوط كردن ۵ يا ۱۰ ليتر بردوفيكس در۱۰۰۰ ليترآب مي‌باشد. اين ميزان آب بسته به حجم سم‌پاش قابل‌تغيير است. براي مثال، براي تهيه دوز ۵ در هزار درسم‌پاشي به حجم ۲۰۰ ليتر، يك بطري يك ليتري را به‌شدت تكان داده و به داخل سم‌پاشي كه در آن مقداري آب وجود دارد مي‌ريزيم. سپس سم‌پاش را تا ۲۰۰ ليتر با آب پر كرده، كاملاً به هم زده و شروع به سم‌پاشي مي‌كنيم.

رنگ بردو

براي كنترل بيماري‌هايي مانند پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه گياهان، انواع شانكرها و بلايت ها، سرطان‌ها و گال هاي طوقه و ريشه، محلول‌پاشي ها به‌تنهايي كافي نبوده و لازم است بافت آلوده با ابزار تيزي تراشيده شده و بافت سالم گياه با بردوفيكس رقيق نشده رنگ شود. اين كار براي ضدعفوني محل هرس گياهان نيز بايد انجام شود. در صورت استفاده از اين روش ديگر نيازي به استفاده از چسب باغباني و … نمي‌باشد.

محلول در آب زراعي

براي كنترل بيماري‌هايي مانند پوسيدگي‌هاي طوقه و ريشه گياهان، سرطان‌ها و گال هاي طوقه و ريشه كه عامل بيماري‌زا خاكزي است محلول‌پاشي‌ها به‌تنهايي كافي نبوده و لازم است خاك نيز ضدعفوني شود. براي اين منظور مقدار ۱۰ در هزار بردوفيكس آماده شده و گياهان با اين محلول آبياري شوند. براي درختان مسن‌تر آبياري سايه‌انداز و بيل زدن خاك نيز ضروري است.

سم‌پاشي‌هاي دوره‌اي چهارگانه

منظور از سم‌پاشي‌هاي دوره‌اي چهارگانه درختان ميوه، سم‌پاشي در چهار مرحله زير مي‌باشد:

پس از ريزش ۷۰ درصد برگ‌ها با بردوفيكس ۱۰ در هزار

قبل از تورم جوانه‌ها با بردوفيكس ۱۰ در هزار

بعد از ريزش گلبرگ‌ها يا شاتون ها با بردوفيكس ۵ در هزار

بعد از تشكيل ميوه با بردوفيكس ۵ در هزار

نكات مهم در پيشگيري از وقوع يا گسترش بيماري‌هاي قارچي، باكتريايي و سرمازدگي

ضدعفوني بذر قبل از كاشت به‌وسيله سم‌پاشي با سم بردوفيكس ۱۰ در هزار

ضدعفوني خاك زراعي به‌وسيله آبياري با بردوفيكس ۱۰ در هزار بلافاصله بعد از كاشت

ضدعفوني قلمه‌ها، ريشه نهال‌ها و ابزار هرس به‌وسيله آغشته كردن با بردوفيكس ۱۰ در هزار

سم‌پاشي درختان با بردوفيكس ۵ در هزار بعد از وقوع باران شديد، تگرگ، طوفان و هر عامل تنش‌زاي ديگر

براي جلوگيري از وقوع سرمازدگي، سم‌پاشي با بردوفيكس ۵ در هزار هنگام هشدار ايستگاه‌هاي هواشناسي قبل از وقوع سرما

ساخت محلول بردوفيكس

محلول بردو عبارت است از سولفات مس كه به‌وسيله آهك خنثي شده باشد. بايد توجه داشت كه به علت خنثي شدن، تركيب بردو دست‌ساز را، بايد به اندازه مصرف روزانه تهيه كرده و از نگهداري آن براي مصرف روزهاي بعد خودداري شود.

جهت مصرف در زمستان چون درختان فاقد برگ مي‌باشند با دُز ۵ تا ۱۰ در هزار قابل تغيير مي‌باشد يعني اگر آلودگي به قارچ كم بود ۵ در هزار و اگر آلودگي زياد بود تا ۱۰ در هزار قابل‌مصرف است.

جهت مصرف در زماني كه درختان برگ دارند با دز ۲ تا ۵ در هزار قابل‌تغيير است يعني اگر آلودگي به قارچ كم بود با دوز ۲ در هزار و اگر آلودگي به قارچ زياد بود تا ۵ در هزار قابل‌مصرف است.

براي اينكه توضيحات فوق بهتر جا بيافتد ساخت بردوفيكس ۱۰ در هزار را توضيح مي‌دهيم: به زبان ساده ۱۰ در هزار يعني ۱۰ كيلو در هزار ليترآب است كه شما مي‌توانيد به نسبت نياز و مصرفتان اين واحد را كم و يا زياد نماييد.

جدول تهيه بردوفيكس به نسبت‌هاي متفاوت

سولفات مس ۱۰۰ گرم

آهك ۱۰۰ گرم

۱۰ ليتر آب

سولفات مس يك كيلوگرم

آهك يك كيلوگرم

۱۰۰ ليتر آب

سولفات مس ۱۰ كيلوگرم

آهك ۱۰ كيلوگرم

۱۰۰۰ ليتر آب

سولفات مس ۲۰ كيلوگرم

آهك ۲۰ كيلوگرم

۲۰۰۰ ليتر آب

مرحله اول: ۱۰ كيلو سولفات مس و ۱۰ كيلو آهك، آماده تهيه كنيد. براي خانه‌دارها مي‌توانند اين مواد را به مقدار كم از عطاري‌ها به‌راحتي تهيه كنند.

مرحله دوم: سولفات مس را با آب ولرم حل مي‌كنيم (۱۰ كيلو سولفات مس را مي‌توانيم در ۵ مرتبه ۲ كيلويي با آب ۱۰ ليتري ريخته هم زده تا حل شود از ريختن يكجا به آب بپرهيزيد).

مرحله سوم: آهك را با آب حل مي‌كنيم (۱۰ كيلو آهك را مي‌توانيم در ۵ مرتبه ۲ كيلويي با آب ۱۰ ليتري ريخته هم زده تا حل شود از ريختن يكجا به آب بپرهيزيد).

سپس آب آهك را با پارچه توري صاف كنيد تا دانه‌هاي درشت حل‌نشده از شيره آهك جدا شود.

مرحله چهارم: اضافه كردن محلول‌هاي آماده شده آهك و سولفات مس به مخزن اصلي.

بايد به اين نكته توجه داشت اول محلول آهك بايد اضافه كرده سپس محلول مس كم‌كم به آن اضافه كنيد در غير اين صورت محلول به‌صورت لخته‌اي مي‌شود (مثل شيرترش مي‌برد)

سپس آن‌قدر به آن آب اضافه مي‌كنيم تا حجم آن به ۱۰۰۰ ليتر برسد.

حتماً سم‌ پاش مجهز به همزن خوب باشد تا از ته‌نشين شدن محلول جلوگيري شود در غير اين صورت هر چند دقيقه محلول را با بيل يا چوب هم بزنيد تا ته نگيرد.

هنگام پاشش بردوفيكس به تنه و شاخه درخت اگر بعد از فصل خزان است حتماً برگ‌هاي روي زمين ريخته را هم به قارچ كش آغشته نماييد چون قارچ از طريق خاك آلوده به درخت انتقال پيدا مي‌كند.

براي خريد انواع سم و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/15 ساعت: ۱۲ توسط:zerafatcom :

بيماري گموز مركبات

گموز مركبات انگومك كه به آن پوسيدگي فيتوفترايي طوقه و ريشه ميگويند و ريشه مركبات و گموز مركبات ناميده مي‌شود.

نشانه‌هاي بيماري

پوسيدگي طوقه و تنه مركبات: بروي طوقه و بن درخت مشاهده مي‌شود ولي اگر گياه رقم مقاوم باشد قسمت پيوندي درخت از پايه به بالا بروز مي‌كند و قسمت‌هاي عفوني ديده مي‌شود. انگوم خارج شده از درخت در آب انحلال‌پذير است و ممكن است بعد بارندگي شديد از بين برود.

پوسيدگي ريشه: فساد ريشه‌اي از ويژگي‌هاي مهم فيتوفترا است. رنگ ريشه عوض شده و نرم مي‌شود. آبگز شده و به‌صورت رشته‌اي مي‌شود كه به‌راحتي كنده مي‌شود.

پوسيدگي ميوه: باعث ايجاد پوسيدگي قهوه روي ميوه مي‌شود. بافت ميوه چرمي مي‌شود. در ايران ميوه‌هايي كه اغلب نزديك به ميوه هستند آلوده مي‌شوند.

قارچ‌كش رودر (Roder) توليد شركت دوگال تركيه با ماده مؤثره فوزتيل آلومينيوم براي كنترل بيماري گموز مركبات در ايران است. خاصيت قارچ كشي اين ماده در حدود 40 سال پيش مشخص گرديد و تاكنون كارايي آن در كنترل بيماري‌هاي گياهي حفظ شده است. اين قارچ‌ كش در طبقه‌بندي FRAC (Fungicide Resistance Action Committee) در گروه P يعني موادي كه مكانيسم دفاعي گياه را تقويت مي‌كنند قرار دارد.

رودر مثالي كمياب از محصولاتي است كه در هر دو آوند چوبي و آبكش (رو به بالا و پايين) حركت دارند. به اين ترتيب مي‌توان اين قارچ‌ كش را به‌صورت محلول‌پاشي و آبياري مصرف نمود. توانايي قارچ‌كش رودر در كنترل بيماري‌ها احتمالاً به دليل تجزيه شدن فوزتيل و توليد اسيد فسفونيك (Phosphonic acid) است. اين ماده به دو طريق، تقويت مكانيسم طبيعي گياه و اثر مستقيم بر روي بيمارگر از بروز و شدت بيماري مي‌كاهد. اين قارچ‌ كش مانع از جوانه‌زني اسپور و نمو ميسليوم و توليد اسپور مي‌شود. بيماري‌هاي مهم و متعددي كه توسط قارچ‌هاي فيتوفترا (Phytophthora spp.)، پيتيوم (Pythium spp.)، پلاسموپارا (Plasmopara spp.)، برميا (Bremia spp.) و ... ايجاد مي‌شوند مي‌تواند به‌وسيله قارچ كش رودر كنترل شوند. برخي از بيماري‌هاي مهم و شناخته‌شده عبارت‌اند از: گموز مركبات، گموز پسته، سفيدك داخلي در ميوه‌ها و سبزيجات.

ميزان مصرف رودر براي كنترل بيماري گموز مركبات 2 در هزار به‌صورت محلول‌پاشي است.

براي خريد انواع سم و ساير محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما شامل انواع بذر، كود، سموم و ... را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/14 ساعت: ۱۹ توسط:zerafatcom :