گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

پياز سفيد

پياز سفيد

پياز با نام علمي Allium cepa گياهي از خانواده نرگسيان يكي از سبزي‌ها پرمصرف در جهان است. پياز قدمت بسيار طولاني‌اي دارد. اسناد به‌جامانده از اهرام مصر نشان مي‌دهد چند هزار سال قبل از ميلاد مسيح در مصر كاشته مي‌شده است و به‌عنوان غذاي اصلي مصرف مي‌شده است. پياز گياهي دو يا سه‌ساله است كه قسمت زيرزميني آن قابل‌مصرف است و ساقه هوايي آن آبدار و توخالي است كه كمتر مورد مصرف قرار مي‌گيرد. در سال اول و با انجام غذاسازي گياه پياز زيرزمين تشكيل مي‌شود و در سال دوم ساقه‌هاي گل‌دار ظاهر شده و برداشت بذر پياز آغاز مي‌شود.

پياز معمولاً به سه دسته روزبلند، روزمتوسط و روزكوتاه تقسيم مي‌شود اين ويژگي مشخص مي‌كند كه پياز بايد در چه فصلي كاشته شود به اين صورت كه پيازهاي روزبلند در بهار كه طول روزبلند بوده كاشته مي‌شود و پيازهاي روزكوتاه در اواخر تابستان و پاييز كه طول روزكوتاه است كاشته مي‌شود. رعايت اين موضوع به تشكيل پيازهاي باكيفيت‌تر مي‌انجامد. طول روزكوتاه يعني پياز به نور كمتر و حرارت كمتر براي تشكيل سوخ (bulb) و غذاسازي دارد.

ساقه‌هاي پياز معمولاً ۱۵ تا ۴۵ سانتي‌متر ارتفاع مي‌گيرند. كشاورزان ساقه‌ها را هنگامي‌كه بلند مي‌شوند از ارتفاع حدوداً ۱۰ سانتي‌متري زمين قطع مي‌كنند يا مي‌شكنند تا انرژي گياه صرف رشد قسمت‌هاي زيرزميني شود و پيازهاي درشت‌تري را توليد كند. البته به‌طوركلي هنگامي‌كه پياز بالغ مي‌شود، ذخاير غذايي شروع به انباشته شدن در ته برگ و برجستگي پياز مي‌كنند.

طبقه‌بندي پيازها

طبقه‌بندي بر اساس رنگ

رنگ زرد يا قهوه‌اي مناسب سرخ كردن و پخت‌وپز (كباب، شامي، سس، سوپ)

پياز قرمز يا ارغواني مناسب خام خوردن (ترشي، سالاد و ساندويچ)

پياز سفيد، تردترين و معمولاً تندترين (سالسا، چاشني)

پيازهاي ايراني

سفيد:‌ پياز سفيد كاشان،‌ سفيد قم

قرمز:‌ پياز طارم،‌ ري،‌ آذرشهر

صورتي:‌ پياز نوشهر

بنفش:‌ پياز كهريزك

پيازهاي آمريكايي

زرد:‌ كُره زرد Yellow globe

سفيد:‌ كره سوت پرت سفيد South white globe

قرمز:‌ كره قرمز سوت پرت South port red globe

طبقه‌بندي پياز بر اساس طول روز

همان‌طور كه گفته شد انواع پياز با توجه به نيازش به نور و دما به سه دسته روزبلند و روزكوتاه و روز متوسط تقسيم مي‌شود.

۱- پيازهاي روزكوتاه

پيازهاي روزكوتاه به كمترين ميزان روز نياز دارند در نتيجه مناسب براي كاشت پاييزه بوده و در روزهايي با طول ۱۱ تا ۱۲ ساعت پياز به‌خوبي تشكيل مي‌شود و ۶ تا ۷ ماه بعد و در زمستان يا اوايل بهار برداشت مي‌شود.

۲- پيازهاي روز متوسط

آب‌وهواي ملايم و معتدل براي كاشت اين نوع پياز مناسب است و در روزهايي با طول ۱۳ تا ۱۴ ساعت نياز دارند و معمولاً اين نوع پياز در زمستان كاشته مي‌شود و به ۵ تا ۶ ماه زمان براي رشد نياز دارد و معمولاً در خرداد يا تيرماه سال بعد برداشت مي‌شود.

۳- پيازهاي روزبلند

اين مدل پيازها به روزهاي بلند و گرم نياز دارند. روزهايي با طول ۱۶ ساعت كه طولاني‌ترين روزهاي سال مي‌باشند براي كاشت و غده زني اين رقم پيازها مناسب است، اين ارقام پياز در مناطق معتدل سرد كاشته مي‌شود، فصل كاشت بذر اين ارقام اوايل بهار است و در يك دوره ۶ ماهه قابل‌برداشت شده و در شهريور يا مهرماه نيز برداشت مي‌شود.

بيشتر ارقام پياز حدود ۸۹٪ آب، ۴٪ قند، ۱٪ پروتئين، ۲٪ فيبر و ۰٫۱٪ چربي دارند. پياز مواد غذايي ضروري و چربي كمي دارد و در هر ۱۰۰ گرم ۱۶۶ كيلو ژول (۴۰ كيلوكالري) انرژي توليد مي‌كند. بدون افزايش محسوس ميزان كالري غذاها را خوش‌طعم مي‌كنند. پيازهاي خردشده تركيبات معيني را منتشر مي‌كنند كه موجب مي‌شود غدد اشكي چشم اذيت شده و اشك ترشح كنند، در سال ۲۰۰۸، مؤسسه غذا و محصول نيوزيلند به‌وسيله استفاده از خاموشي ژن و زيست‌فناوري و براي جلوگيري از تجزيه به‌وسيله آنزيم LFS، پيازي را توليد كردند كه هيچ اشكي توليد نمي‌كند. جالب است بدانيد كه در قرون‌وسطي در اروپا پياز در كنار كلم و حبوبات يكي از سبزي‌ها اصلي خوراك مردم فقير و غني بود و چنان اهميتي داشت كه مردم براي پرداخت اجاره و حتي هديه عروسي از آن استفاده مي‌كردند. همچنين براي پياز درماني، درمان سردرد، مارگزيدگي و ريختن موي سر پياز تجويز مي‌شد.

زمان برداشت پياز و بذر گياه

معمولاً در فصل پاييز ساقه‌هاي پياز زرد شده و از بين مي‌روند و پوست خارجي پياز در زيرخاك خشك مي‌شود و برداشت آغاز مي‌شود، اگر پيازها برداشت نشود قسمت مياني پياز مجدد در فصل بهار شروع به برگ دهي مي‌كند و در اين بار ساقه‌هاي گل دهنده رشد مي‌كنند و گل‌ها تبديل به دانه قابل كاشت شده، بعد از رسيدن بذرها مي‌توان آن‌ها را برداشت و براي كاشت پياز سال بعد ذخيره نمود. گل‌هاي پياز معمولاً سفيد و دانه‌هاي آن مشكي هستند. پياز به‌سادگي تكثير مي‌يابد و مي‌توان آن را در فضاي كوچك باغچه يا گلدان‌هاي سايز متوسط پرورش داد. البته پياز به فراواني يافت مي‌شود و شايد انتخاب ايده آلي براي كاشت خانگي نباشد ولي هميشه به اين نكته توجه داشته باشيد كه گياهي كه در منزل پرورش مي‌دهيد و از سلامت آبياري و خاك و رشد آن اطمينان داريد باارزش‌تر است.

طريقه كاشت بذر پياز

پياز بسته به اينكه در چه نوع خاك و زميني كشت شود ممكن است تند شود و يا تندي آن كم‌تر گردد و اصطلاحاً رو به شيرين شدن بگذارد. خاك‌هاي گلي چون محتوي سولفور زيادي هستند پياز را تند مي‌كنند. در مقابل خاك‌هاي شني و رسي باعث رشد مناسب پياز مي‌شوند. مكان مناسب براي كشت پياز، جايي است كه نور زياد آفتاب را دريافت نمايد. همچنين آب‌وهواي مناسب براي كاشت پياز آب‌وهواي خنك است. پس مكان‌ها و زمان‌هايي كه هواي خنك داشته و طول روزبلند است. براي كاشت گياه پياز مناسب مي‌باشند. البته پياز در گستره وسيعي از آب‌وهوا قادر به رشد است اما دما و شرايط مطلوب براي رشد گياه پياز همان بود كه توضيح داده شد. در موقع كاشت پيازها بهتر است كه فاصله رديف‌ها از ۲۵ سانتي‌متر كمتر نگردد و فاصله بوته‌هاي پياز از هم نيز بهتر است ۱۰ سانتي‌متر باشد. لازم است جهت گرفتن نتايج بهتر آبياري در فواصل مشخص مثلاً سه چهار هفته يك‌بار انجام گيرد.

براي كاشت در باغچه منزل بذر پياز را به‌صورت مستقيم بعد از رفع سرما و در فصل مناسب كه در بالا توضيح داديم در رديف‌هايي (خطوطي) به فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتي‌متر و بذرها را به فاصله ۲ تا ۶ سانتي‌متر از هم بكاريد. در هر گود دو تا سه عدد بذر به عمق ۲ سانتي‌متر قرار مي‌دهيم يا اينكه بذرها را در سيني نشاء يا گلداني ديگر مي‌كاريم و بعد از رشد و رسيدن به حداقل ۵ سانتي‌متر به زمين و باغچه به فواصلي كه در بالا گفته شد انتقال مي‌دهيم. روش ديگر براي كاشت بذر به‌صورت رديفي و دست پاش است به اين صورت كه به فواصل ۲۰ سانتي‌متر از يكديگر شيارهاي به عمق ۵ سانتي‌متر ايجاد مي‌كنيم و بذرها را در سرتاسر كف شيارها مي‌ريزيم و سپس با خاك نرم بر روي بذرها را به ارتفاع ۲ سانتي‌متر پر مي‌كنيم، بعد از رشد پيازها گياهان را به فواصل ۵ سانتي‌متر از هم تنك مي‌كنيم.

بذر پياز را مي‌توان به‌صورت دست پاش نيز در باغچه همانند بذر سبزي و پيازچه كاشت ولي بايد توجه داشت كه براي اينكه پيازهاي درشت‌تري داشته باشيم بعد از رشد بذرها گياهان را به فواصل حداقل ۵ سانتي‌متر از يكديگر تنك كنيم و گياهان اضافي را به‌آرامي از خاك خارج كنيم. براي كاشت بذر در گلدان نيز ابتدا گلدان را با خاك مناسب پر كنيد و سپس بذرها را به‌صورت مستقيم به فواصل ۱ تا ۲ سانتي‌متر از يكديگر در عمق ۲ تا ۳ سانتي‌متر بكاريد، بعد از رشد پيازها گياهان را به فواصل ۵ سانتي‌متر از يكديگر تنك كنيد و چند گياه قوي‌تر را نگه‌داريد.

زمان كاشت پياز

گياه پياز را بسته به اينكه روزبلند، روز متوسط و يا روزكوتاه است كشت مي‌كنند. مثلاً زمان كاشت ارقام روزبلند پياز در فروردين‌ماه است. پيازهاي روزكوتاه در مناطق با زمستان‌هاي معتدل در پاييز كشت مي‌گردند. ارقام روز متوسط پياز در مناطق ملايم در زمستان كاشت مي‌شود. پيازهاي روزبلند از لحاظ طعم با پيازهاي روزكوتاه تفاوت دارند. پيازهاي روزكوتاه تندي كمتري داشته و مزه آن‌ها شيرين‌تر است.

برداشت پياز

پياز را بسته به اينكه هدف توليد بذر پياز باشد و يا محصول پياز در سال اول و يا دوم كشت برداشت مي‌كنند. اگر هدف درايفت محصول پياز است كه در سال اول بعد از كاشت برداشت مي‌گردد. ولي اگر هدف برداشت بذر و توليد بذر پياز باشد مي‌بايست تا سال دوم صبر نمود تا ساقه‌ها تشكيل شوند و به گل بنشينند.

آفات پياز

مهم‌ترين آفات پياز عبارت‌اند از: مگس پياز، تريپس و بيماري نماتد ساقه پياز.

خواص و فوايد پياز

مهم ترين خواص پياز عبارت اند از:

پياز بسيار ادرارآور است و در افرادي كه مشكل دفع ادرار دارند چه به‌صورت خام و چه پخته مي‌توانند از آن استفاده كنند. از طرفي همين ادرار بودن باعث دفع سموم از بدن مي‌گردد.

پياز خاصيت مدر بودن را دارد؛ بنابراين براي دفع سنگ كليه نافع است.

كليه سموم را به‌راحتي از كليه و كبد دفع مي‌كند.

براي پايين آوردن حرارت بدن مؤثر است.

ميزان زيادي فيبر در اين گياه وجود دارد؛ بنابراين براي رفع يبوست بسيار مفيد است.

موجب بهبود گردش خون در بدن مي‌شود.

آب اين گياه براي رفع جوش‌هاي غرور جواني و سفيد كردن پوست كاربرد دارد.

به دليل وجود كلسيم در درمان و پيشگيري از پوكي استخوان مؤثر است.

به دليل وجود مواد آنتي باكتريالي، ضدعفوني‌كننده سيستم گوارشي است.

به دليل وجود فيبر، در پيشگيري و درمان سرطان روده بزرگ مؤثر است

پياز از سرطان روده و معده پيشگيري مي‌كند و حتي مي‌تواند مانع از رشد سلول‌هاي سرطاني شود.

از طريق امگا ۳ موجود در خود، مي‌تواند كلسترول خون را كاهش دهد و از سكته قلبي جلوگيري كند.

گردش خون را بهبود بخشيده و مانع از لخته شدن خون در رگ‌ها و گرفتگي عروق مي‌شود.

سرشار از فيبر است و درنتيجه باعث احساس سيري در معده شده و به همين دليل در رژيم‌هاي لاغري پركاربرد است.

يك انسولين گياهي است كه ميزان قند خون را كاهش مي‌دهد و براي افراد ديابتي مفيد است.

خاصيت آنتي باكتريال دارد و ضدعفوني‌كننده سيستم گوارش است.

پياز گردش خون را بهبود مي‌بخشد. پس استفاده از ماسك پياز بر روي صورت موجود حركت خون به سمت صورت شده و پوست را شفاف مي‌كند.

حاوي كلسيم است و درنتيجه به استحكام استخوان كمك نموده و از پوكي استخوان جلوگيري مي‌كند.

سينه را نرم نموده و در زمان سرماخوردگي بهبود گلو را سريع‌تر مي‌كند.

براي افزايش تمايلات جنسي، تخم پياز مفيد است.

براي خريد بذر پياز و ساير صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: پياز، پياز، بذر پياز، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۲۸:۲۴ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

پشن فروت زرد

پشن فروت زرد

پشن فروت گياهي چندساله و بالارونده است كه به شاخ و برگ گياه، داربست و … مي‌چسبد و بالا مي‌رود. اين گياه را با نام ميوه گل ساعتي نيز مي‌شناسند. پشن فروت زرد درختي زيبا و تزئيني است كه عمر اين درخت در حدود ۱۰ الي ۱۵ سال با بار عمر اقتصادي است. در شرايط آب و هوايي مساعد اين گياه در تمام طول سال ميوه و گل مي‌دهد. ارتفاع اين گياه بين ۱ تا ۵ متر و گاهي بيشتر نيز است. ميوه اين گياه پوستي ضخيمي و داخلي سفيد رنگ دارد. پشن فروت از جمله درختاني بشمار مي‌رود كه به‌راحتي در گلدان كاشته مي‌شود. براي مناطق مختلف با هر نوع آب و هوايي مناسب است. شما مي‌توانيد در فصول سرد سال گياه را به داخل خانه منتقل كنيد. درخت پشن فروت به‌سرعت رشد مي‌كند و بالا مي‌رود.

برگ‌هاي اين گياه بزرگ و پنجه‌اي مانند و به رنگ سبز است. گل‌هاي زيباي سفيد رنگي دارد كه بسيار معطر است طوري كه به هنگام شكفتن فضا را دل‌نشين و عطرآگين مي‌كند. به‌طور معمول در هر گره اين گياه يك گل به وجود مي‌آيد. به دليل ظاهر گل‌هاي اين گياه به ساعت به آن گل ساعتي مي‌گويند. به دليل داشتن ريشه‌هاي مقاوم در برابر سرما مقاوم است. در فصل زمستان به دليل سرما از بين مي‌رود ولي دوباره با شروع فصل بهار رشد مي‌كند.

كاشت

اين ميوه از طريق بذر پشن فروت و قلمه زدن پشن فروت تكثير مي‌شود. در كشت بذري ابتدا بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب ولرم خيس كنيد، سپس بذرها را در عمق مناسبي از خاك بكاريد و روي آن را با لايه نازكي از خاك بپوشانيد و گياه را آبياري كنيد. براي تسريع در جوانه‌زني روي بذرها را با نايلون روشني بپوشانيد طوري كه هوا در آن جريان داشته باشد و رطوبت گياه حفظ شود. پس از گذشت ۱ تا ۳ هفته بذر جوانه مي‌زند و سر از خاك بيرون مي‌آورد. اين گياه رشد سريعي دارد.

فاصله كاشت بذر پشن فروت ۲۰ تا ۴۰ سانتيمتر است. عمق كاشت پشن فروت ۰٫۵ تا ۲ سانتيمتر است. پشن فروت براي رشد به خاك لومي و شني سنگين با ph 6.5 تا ۷٫۵ نياز دارد. خاك بايد از زهكشي مناسبي برخوردار باشد. دماي مناسب براي رشد اين گياه ۱۰ تا ۳۵ درجه سانتي‌گراد است. دماي مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري را مي‌پسندد. تا دماي ۵- را تحمل مي‌كند. گلدهي اين گياه از اواخر فصل بهار و تابستان شروع مي‌شود. پشن فروت به آبياري متوسط و مرطوبي نياز دارد. پشن فروت براي رشد به نور زياد خورشيد نياز دارد.

خواص پشن فروت

كمك به درمان ديابت

شاخص قند پايين و فيبر بالاي اين ميوه، ديابت را مهار مي‌كند. ميوه پشن فروت همچنين سرشار از پكتين نوعي فيبر است كه به شما انرژي زيادي مي‌دهد، بدون اينكه كالري بدن شما را افزايش داد. با توجه به فيبر بالاي آن، قند موجود در اين ميوه به آهستگي در خون جذب مي‌شود و اين موضوع از تمايل و اشتياق شديد به شكر و قند جلوگيري مي‌كند.

پشن فروت به جلوگيري از سرطان كمك مي‌كند

اين گياه لبريز از آنتي‌اكسيدان‌هايي است كه با راديكال‌هاي آزاد ايجادكننده سرطان مبارزه مي‌كنند. همچنين اين گياه حاوي ويتامين آ، فلاونوئيد و ساير تركيبات فنوليكي است كه به ممانعت از سرطان كمك مي‌كند. يكي از اين تركيبات موجود در ميوه، كريسين است كه فعاليت‌هاي ضد سرطاني را از خود بروز مي‌دهد. پيكيتانول تركيب ديگر موجود در پشن فروت، سلول‌هاي سرطاني را از بين مي‌برد.

پشن فروت براي تنظيم فشارخون و محافظت از قلب

پشن فروت همچنين سرشار از پتاسيم است، ماده معدني كه فشارخون را تنظيم مي‌كند. پتاسيم رگ‌هاي خوني را شل كرده و جريان خون را زياد مي‌كند. اين ماده معدني فشار قلب را كاهش داده و سلامت كلي قلب را بهبود مي‌بخشد. مهم‌تر از بقيه تحركات بين غشاي سلول‌ها، اغلب صرفاً از طريق كانال‌هاي پتاسيمي ميسر است كه اين دليل ديگري براي اهميت حياتي اين ماده معدني است.

پشن فروت براي افزايش ايمني

پشن فروت حاوي ويتامين ث، كاروتن و كريپتوكسانتين است كه همگي اين موارد به ارتقاي سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند. ويتامين ث همچنين فعاليت گلبول‌هاي سفيد خون را تحريك مي‌كند كه به معناي سيستم ايمني قوي‌تر و جلوگيري از امراض رايج است.

پشن فروت براي ارتقاي سلامت گوارش

پشن فروت يك افزودني ايده آل به رژيم غذايي بدوم دردسر براي سيستم گوارشي است كه منبع عالي فيبر است. اين ميوه حاوي فيبر محلول است كه در ساقه و پوست آن نيز وجود دارد و مانند يك ملين عمل كرده و حركات روده را بهبود مي‌بخشد. اين فيبر رژيمي به جلوگيري از يبوست كمك كرده و سطح كلي كلسترول را با دفع چربي كاهش مي‌دهد.

پشن فروت براي بهبود سلامت مغز و كاهش اضطراب

پتاسيم و فولات موجود در پشن فروت مسئول اين اقدامات هستند. در حاليكه پتاسيم جريان خون و عملكرد شناختي را ارتقا مي‌دهد، فولات از آلزايمر و عدم شناخت نيز جلوگيري مي‌كند. بعضي منابع نيز مي‌گويند كه پشن فروت مي‌تواند به كاهش اضطراب نيز كمك كند.

پشن فروت براي استحكام استخوان‌ها

سرشار از مواد معدني بودن، مانند وجود منيزيم، كلسيم، آهن و فسفر، مصرف پشن فروت را به يكي مؤثرترين خوراكي‌ها براي مستحكم كردن استخوان تبديل كرده است. اين منابع معدني زماني كه در كنار ديگر منابع غني مصرف مي‌شوند، تراكم استخوان را تثبيت و حتي از پوكي استخوان نيز جلوگيري مي‌كنند.

درمان بيماري‌هاي تنفسي با پشن فروت

تركيب بديع فلاونوئيدها در پشن فروت مي‌تواند تأثيرات مثبتي بر روي سيستم تنفسي داشته باشد. مطالعات نشان مي‌دهد كه عصاره اين ميوه مي‌تواند به تسهيل آسم، خس‌خس و حتي سياه‌سرفه نيز كمك كند.

پشن فروت براي كمك به خواب

اين ميوه حاوي هارمن، يك تركيب آرام‌بخش است. مطالعات نشان داده‌اند كه پشن فروت براي درمان بي‌خوابي و بي‌قراري استفاده مي‌شده است.

پشن فروت براي بهبود گردش خون

پتاسيم موجود در پشن فروت خواص گشادكننده عروق دارد و زماني كه با آهن و مس موجود در ميوه تركيب مي‌شود، به بهترين نحو عمل مي‌كند. آهن و مس اجزاي ضروري هستند كه در توليد گلبول‌هاي قرمز خون نقش دارند. زماني كه تعداد گلبول‌هاي سفيد خون افزايش پيدا مي‌كنند، خون مي‌تواند به‌آساني جريان پيدا كند.

پشن فروت مفيد در دوران بارداري

فولات موجود در پشن فروت به رشد و نمو جنين كمك كرده و مانع ايجاد نواقص عصبي در نوزادان مي‌شود. فولات قبل و حين بارداري هنگام شيردهي بسيار ضروري است. اين ميوه همچنين ايمني و سلامت استخوان هنگام بارداري را افزايش مي‌دهد.

پشن فروت براي كمك به كاهش وزن

هر چند مطالعات كمي در اين باره موجود است، بعضي از مطالعات مي‌گويند كه فيبر موجود در اين ميوه مي‌تواند به كاهش وزن و مديريت آن كمك كند.

ميوه پشن فروت براي بهبود رنگ پوست

اين ميوه منبع قوي از ويتامين آ، يك ماده مغذي و مفيد به‌ويژه براي پوست است. ديگر آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در ميوه مانند ويتامين ث، ريبوفلاوين و كاروتن، نيز سلامت پوست و رنگ آن را ارتقا داده و علائم پيري را به تأخير مي‌اندازد.

پشن فروت براي تثبيت سلامت چشم

بينايي و سلامت چشم شما با توجه به پيري و در افراد جوان‌تر به علت عفونت‌ها و ضعف اعصاب چشمي، كم كن از بين مي‌رود. امروزه شما مي‌توانيد حتي كودكاني رل بياييد كه عينك‌هاي ضخيمي به چشم مي‌زنند كه تا قسمتي به علت زياده‌روي در نگاه به صفحات مانند تلويزيون و رايانه است و باقي دلايل مي‌تواند به خاطر عادات غذايي ناصحيح باشد. خبر خوب اينكه از دست دادن بينايي و به طور كلي از دست دادن بهبود در بينايي مي‌تواند با خوردن غذاهاي سالم برطرف شود.

پشن فروت در ميان آن غذاهاي سالم است كه فوايد آن براي چشم اثبات شده است. اين ميوه حاوي مقدار زيادي آنتي‌اكسيدان مانند ويتامين‌هاي آ و ث و فلاونوئيد است. اين مواد مغذي از چشم در مقابل آسيب‌هاي راديكال آزاد مراقبت كرده و از غشاي مخاطي لايه قرنيه چشم محافظت مي‌كند.

كنترل آسم به‌وسيله پشن فروت بنفش

درخصوص خواص ميوه پشن فروت يك مطالعه و تحقيق جزئياتي تشخيص داد كه پوست اين ميوه مي‌تواند بيماران مبتلا به آسم را التيام بخشد. اين مطالعه اين‌گونه استنباط كرد كه اين ميوه مي‌تواند خواص ضد حساسيت، آنتي‌اكسيدان و ضدالتهاب داشته باشد. فلاونوئيد موجود در پشن فروت مي‌تواند در به كنترل درآوردن علائم آسم مفيد باشد. محتواي فيبري پشن فروت از روده در مقابل سرطان محافظت مي‌كند. پشن فروت حاوي فيبر محلول است. فيبر محلول سموم تجمع يافته در روده را به‌وسيله تحريك حركات منظم روده، از بين مي‌برد. جداي از محتواي فيبري آن، آنتي‌اكسيدان موجود در پشن فروت به پاك‌سازي روده نيز كمك مي‌كند. سموم تجمع يافته در روده‌ها و دستگاه گوارشي تا قسمتي مسئول عفونت‌هايي هستند كه رشد آن‌ها سرطاني را وخيم‌تر مي‌كند.

فوايد دانه‌هاي پشن فروت

مرطوب‌كننده پوست

دانه پشن فروت حاوي روغن‌هاي ضروري هستند كه به‌صورت طبيعي مي‌توانند پوست را مرطوب كنند و البته مي‌توانند به‌صورت سالمي آن رطوبت را د پوست ذخيره كنند. اين يك دليل عمده است كه مردم آمريكاي جنوبي و آفريقا دوست دارند تا دانه‌هاي اين ميوه را به عصاره تبديل كرده و براي درمان موضعي پوست خود به كار برند.

كنترل‌كننده سبوم (غدد چربي ساز مو)

روغن‌هاي ضروري دانه‌هاي پشن فروت قادر هستند تا سبوم را كنترل كنند. سبوم در پوست و پوست سر وجود دارد. ود پوست بزرگ‌ترين مشكل چرب بودن پوست است كه منجر به جوش‌هاي سرسياه، آكنه و پوست كدر صورت مي‌شود. چربي زياد در پوست سر ممكن است باعث موي چرب مي‌شود. شما از چيزي لذت نخواهيد برد و فقط موي بد و چربي براي شما مي‌ماند. علاوه بر آن، به‌وسيله توانايي دانه‌هاي پشن فروت در تنظيم سبوم پوست سر، متوجه خواهيد شد كه چرا روغن دانه‌هاي پشن فروت براي موهايتان خوب است.

درمان زخم‌هاي سطحي

مواد سازنده دانه‌هاي پشن فروت براي درمان زخم‌ها بسيار قدرتمند هستند. اين دانه‌ها و روغن آن براي تسهيل و التيام زخم‌هاي ناشي از سوزش و التهاب مفيد هستند.

خاصيت ضد قارچ

بسيار رايج است كه پا و ناخن‌ها بيشترين ريسك را درباره عفونت قارچي دارند. در اين مورد، روغن دانه‌هاي پشن فروت قادر به مهار رشد قارچ‌هاي پا و ناخن‌ها هستند.

روغن دانه‌هاي پشن فروت مناسب براي مو

به كار بردن روغن دانه‌هاي پشن فروت، بدن را قادر خواهد ساخت تا درخشش طبيعي مو بازگردانده شود بدون آنكه آن را چرب كند. از طرفي مصرف پشن فروت به همراه دانه‌هايش مي‌تواند جايگزيني براي ماسك شيميايي پوستتان باشد از آنجا كه اين گياه مو را با مواد غذايي با ارزشي مانند ويتامين ث و كلاژن تغذيه مي‌كند كه اين كار از مو در مقابل آسيب محافظت مي‌كند.

دانه‌هاي پشن فروت از بين بردن چين و چروك

دانه‌هاي پشن فروت حاوي ويتامين‌هاي ث و آ هستند كه هردو آنتي‌اكسيدان قوي محسوب مي‌شوند. علاوه بر آن اثبات شده است كه روغن دانه‌هاي پشن فروت مي‌توانند به از بين بردن چين‌وچروك كمك كنند.

دانه‌هاي پشن فروت براي التيام آكنه

خواص آنتي باكتريائي و ضدالتهابي موجود در روغن دانه‌هاي پشن فروت قادر است تا آكنه را التيام داده و فرآيند ريكاوري را افزايش داده، درد و قرمزي را نيز كم كند و از ديگر علائم آن مانند نقاط سياه نيز جلوگيري كند.

عوارض جانبي پشن فروت

براي بيشتر مردم پشن فروت براي خوردن بسيار سالم است. گرچه برخي به اين ميوه حساسيت دارند. يك پزشك مي‌تواند حساسيت‌ها به اين ميوه را با انجام چندين تست تشخيص داد. بعضي افراد كه به شيره گياه حساسيت دارند ممكن است به اين ميوه نيز حساسيت نشان دهند، به اين وضعيت واكنش ضربدري گفته مي‌شود. علت اين حساسيت‌ها وجود برخي از پروتئين‌ها در شيره گياهي است كه بعضاً با برخي مواد در پشن فروت مشابه است. افراد با چنين حساسيتي بايد هنگام خوردن پشن فروت مراقب باشند.

براي خريد بذر پشن فروت و ساير درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: پشن فروت، بذر پشن فروت، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۰۰:۵۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

بلوبري

بلوبري

بلوبري يا زغال اخته آبي ميوه بومي آمريكاي شمالي است كه تا سال ۱۹۳۰ به اروپا معرفي نشده بود. بلوبري در فصل گوجه‌سبز يا آلوچه يافت مي‌شود و ترك‌هاي غرب گيلان به اين ميوه ترش و شيرين قاراگيله مي‌گويند. اين ميوه دوست‌داشتني، محبوب و مغذي كه كالري كم و خواص زيادي دارد در بين طرفدارانش به گل سرسبد ميوه‌ها (superfood) معروف است و كمتر كسي پيدا مي‌شود كه به اين ميوه علاقه نداشته باشد. طعم ميوه‌هاي اين گياه شيرين است. بوته‌هاي آن مي‌تواند ميوه از ماه مي تا ماه ژوئن (به مدت يك ماه) است كه البته مدت ميوه‌داري اين گياه را مي‌توان تغيير داد. و اين تحت تأثير شرايط محلي گياه مثل ارتفاع و پهناي جغرافيايي مي‌باشد. اين ميوه يكي از خوشمزه‌ترين ميوه‌هاي تابستاني است. اين ميوه به ظاهر كوچك نقش مؤثري در نرم كردن پوست‌هاي خشك، ارتقا عملكرد مغز و پيشگيري از سرطان دارد.

كاشت

گياه بلوبري براي آن كه رشد خوبي داشته باشد بايد در معرض نور كامل خورشيد قرار گيرد. بلوبري در هر خاكي امكان رشد را دارد. فقط لازم است كه PH خاك اسيدي -بين ۴ تا ۵- و غني از مواد آلي باشد. همچنين لازم است خاك به‌خوبي زه كشي شده باشد. دماي مناسب براي جوانه زدن بذر بلوبري حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه‌ي سانتي‌گراد و دماي مناسب براي رشد نهالش بين ۲۲ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. بذر بلوبري در مناطق گرم در پاييز كاشته مي‌شود و در منطق سرد در بهار. براي كاشت بلوبري نياز به سرمادهي دارد ولي اين بذرها سرمادهي توسط شركت توليدكننده داده شده است پس نيازي به اين كار نيست.

براي كاشت بذرها يك سيني نشا يا يك گلدان را از پيت ماس پر كنيد و بذرها را در سطح خاك قرار دهيد. بذرها نبايد با خاك پوشانده شوند. خاك را بايد به‌طور مداوم مرطوب نگه داريد. جوانه‌زني بلوبري ممكن است بين ۱ تا ۲ ماه زمان ببرد. وقتي ارتفاع نهال بلوبري به ۸ سانتي‌متر رسيد آماده‌ي انتقال به گلدان بزرگ‌تر يا زمين است. بايد نهال را در يك مكان گرم و آفتاب‌گير بكاريد و خاك را هميشه مرطوب نگه داريد. بعد از ۲ يا ۳ هفته كه از انتقال نهال بلوبري به محل اصلي كاشت آن گذشت، مي‌توانيد از يك كود مايع براي بارور كردن آن استفاده كنيد. توليد ميوه زماني شروع مي‌شود كه ارتفاع نهال بلوبري به ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر برسد كه معمولاً در سال دوم كاشت اين اتفاق رخ مي‌دهد. فاصله بين نهال‌هاي بلوبري در زمين بايد بين نيم تا يك و نيم متر باشد. بعد از آن كه نهال‌هاي بلوبري را در زمين كاشتيد به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتي‌متر مالچ در اطراف گياه اضافه كنيد تا هم رطوبت خاك حفظ شود و هم از رشد علف‌هاي هرز جلوگيري به عمل آيد. اين عمل سبب غني‌سازي خاك نيز مي‌شود. هر دو سال يك مرتبه مالچ اضافه كنيد.

ميزان آب دهي به بلوبري در هر هفته بايد بين يك تا دو اينچ باشد. آبياري نبايد بيش از حد انجام شود. بوته بلوبري لازم است كه هر زمستان شاخ و برگ اضافي آن چيده و هرس شود. در سال اول پس از آن كه بوته بلوبري شكوفه داد لازم است كه تمام شكوفه‌ها را هرس كنيد. اين كار سبب مي‌شود گياه رشد بهتري داشته باشد. مي‌توانيد براي بهتر شدن رشد گياه از كودهاي نيتروژن دار نيز استفاده كنيد. كود دهي را يك بار در اوايل بهار و بار ديگر در اواخر بهار انجام دهيد. هر دو سال يك بار لازم است كه PH خاك تست شود. اگر اسيديته خاك كمتر ۴ بود لازم است خاك اسيدي‌تر شود. براي اين منظور مي‌توانيد از كمپوست‌هاي اسيدي استفاده كنيد. اگر اسيديته خاك بيشتر از ۴٫۵ بود، خاك را با گرانول گوگرد مخلوط كنيد تا PH خاك كاهش يابد.

خواص

۱. بلوبري كالري كمي دارد اما بسيار مغذي است.

بلوبري هم مانند ديگر افراد خانواده‌اش يعني كرنبري (Cranberry) و هاكلبري (huckleberry) معمولاً به‌صورت بوته يا درختچه‌هاي گل‌دار به‌عمل مي‌آيد و رنگ ميوه آن از آبي تا بنفش متغير است. اين ميوه كوچك معمولاً بين ۵ تا ۱۶ ميلي‌متر قطر و انتهاي آن زائده‌اي تاج‌مانند وجود دارد. بلوبري در ابتدا سبز‌ و هنگامي كه كاملاً رسيده مي‌شود، از سبز به آبي‌ و بنفش تغيير رنگ مي‌دهد. از نظر خواص بلوبري، اين ميوه يكي از مغذي‌ترين انواع توت‌هاست و يك فنجان (۱۴۸ گرم) از اين ميوه دوست‌داشتني ۴ گرم فيبر، ۲۴ درصد ويتامين C از شاخص RDA (معياري مربوط به پروتئين و ساير مواد مغذي موردنياز بدن انسان از سوي سازمان غذا و تغذيه وابسته به شوراي تحقيقات ملي و آكادمي علوم آمريكا كه هر چند سال يك‌بار تجديدنظر و منتشر مي‌شود. اين معيار نشان‌دهنده ميزان موردنياز مواد غذايي براي افراد معمولي و سالم است)، ۳۶ درصد ويتامين K از شاخص RDA، ۲۵ درصد منگنز از شاخص RDA و مقادير كمي از ساير مواد مغذي دارد. ۸۵ درصد بلوبري آب است و يك فنجان سرپر از اين ميوه آبدار حدوداً ۸۴ كالري و ۱۵ گرم كربوهيدرات دارد. بايد بدانيد كه كالري بلوبري تماماً تبديل به انرژي مي‌شود و اين موضوع بلوبري را كه كالري كمي دارد اما سرشار از فيبر، ويتامين C و K است به يك منبع عالي مواد مغذي تبديل مي‌كند. قرص لاغري بلوبري يكي از قوي ترين محصولات لاغري و چربي سوز با كاهش وزن بالا مي باشد. كپسول لاغري بلوبري موجب كاهش كلسترول و ارتقا سطح گلوكز خون مي شود.

۲. بلوبري پادشاه خوراكي‌هاي حاوي آنتي‌اكسيدان است

همان‌طور كه خودتان هم مي‌دانيد آنتي‌اكسيدان‌ها عناصر مهمي براي سلامتي بدن هستند، اين عناصر مانع آسيب راديكال‌هاي آزاد به بدن مي‌شوند. راديكال‌هاي آزاد مولكول‌هاي ناپايداري هستند كه مي‌توانند به ساختار سلولي آسيب بزنند و به روند پيري و پيشرفت بيماري‌هاي خطرناك مانند سرطان كمك كنند. دانشمندان معتقدند كه بلوبري در ميان تمامي ميوه‌ها و سبزيجاتي كه مصرف آن‌ها متداول است، بالاترين ميزان آنتي‌اكسيدان را دارد. تركيبات اصلي آنتي‌اكسيداني در بلوبري متعلق به خانواده بزرگي از پلي‌فنول‌هاست كه به نام فلاونوئيدها شناخته مي‌شوند. خوب است بدانيد كه گروهي از فلاونوئيدها به‌ويژه خانواده آنتوسيانين‌ها به‌عنوان عناصر مؤثر و مفيد براي سلامتي بدن شناخته مي‌شوند و مي‌توانند سطح آنتي‌اكسيدان‌ها در بدن را به مقدار چشمگيري افزايش دهند.

۳. بلوبري آسيب‌هاي DNA را كه مي‌توانند به روند پيري و بروز سرطان كمك كنند، كاهش مي‌دهد

آسيب‌هاي اكسيداتيو DNA (پيروزي راديكال‌هاي آزاد بر دفاع آنتي‌اكسيداني بدن) بخشي از زندگي روزمره‌ي ما هستند كه ده‌ها هزار بار در روز براي هر كدام از سلول‌هاي بدن رخ مي‌دهند. اين نوع آسيب بخشي از روند رشد پيري است و نقش مهمي در توسعه‌ي بيماري‌هايي مانند سرطان دارد. از آنجايي‌كه بلوبري مقادير زيادي آنتي‌اكسيدان دارد، مي‌تواند برخي از راديكال‌هاي آزاد را كه به DNA آسيب وارد مي‌كنند، خنثي كند.

۴. بلوبري در برابر آسيب‌ها از كلسترول خون محافظت مي‌كند

بايد بدانيد كه آسيب‌هاي اكسيداتيو به سلول‌ها و DNA محدود نمي‌شود. هر زمان كه ليپوپروتئين‌هاي كلسترول بد خون (LDL) در روند به گردش درآمدن، اكسيد مي‌شوند هم بدن دچار مشكل خواهد شد. در واقع اكسيداتيو LDL يكي از مراحل مهم در پيشروي ناراحتي‌هاي قلبي شناخته مي‌شود. اما خوشبختانه آنتي‌اكسيدان موجود در بلوبري مي‌تواند كلسترول بد خون را كاهش دهد و به كاهش روند اكسيدشدن LDL كمك كند. خبر خوب اين است كه مصرف روزانه ۵۰ گرم بلوبري در عرض ۸ هفته مي‌تواند ميزان اكسيداسيون LDL را در افراد چاق ۲۷ درصد كاهش دهد. از طرفي مطالعه‌ي ديگري در همين زمينه بيانگر اين حقيقت است كه مصرف ۷۵ گرم بلوبري همراه با يكي از وعده‌هاي غذايي مي‌تواند روند اكسيداسيون ليبوپروتئين‌هاي LDL را كاهش دهد.

۵. بلوبري فشارخون را پايين مي‌آورد

همان‌طور كه مي‌دانيد فشارخون يكي از قاتلين پيشتاز جهان است و متأسفانه سالانه افراد زيادي قرباني مي‌گيرد. از آنجايي‌كه فشارخون يكي از مهم‌ترين عوامل حملات قلبي و سكته‌ي مغزي است، پيامدهاي بالقوه‌ و گسترده‌اي دارد و بلوبري با توجه به مزاياي فراوانش، تهديدي جدي براي اين قاتل بالفطره شناخته مي‌شود.

۶. بلوبري مي‌تواند به جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي كمك كند

همان‌طور كه گفتيم بلوبري فشارخون و اكسيداسيون كلسترول بد (LDL) را كاهش مي‌دهد. اما بايد بدانيد فشارخون بالا و كلسترول بد بيماري نيستند، بلكه ريسك ابتلا به بيماري را بالا مي‌برند. پس مسئله مهم اين است كه آيا بلوبري مي‌تواند مانع مشكلات قلبي جدي و خطرناكي مانند سكته‌ي قلبي شود؟ در پاسخ اين پرسش بايد بگوييم در سال ۲۰۱۳ مطالعه‌اي در همين زمينه روي ۹۳۶۰۰ پرستار انجام شد كه نشان مي‌داد خطر بروز حمله قلبي در اين افراد با مصرف آنتوسيانين (اصلي‌ترين آنتي‌اكسيدان موجود در بلوبري) تا ۳۲ درصد كاهش داشته است. هرچند تحقيق عنوان‌شده يك مطالعه‌ي ميداني محسوب مي‌شود و نمي‌تواند ثابت كند كه بلوبري خطر بروز حمله قلبي را كاهش مي‌دهد، اما به‌نظر مي‌رسد كه بلوبري اثرات مثبتي بر عوامل بروز مشكلات قلبي دارد و آن‌ها را كاهش مي‌دهد.

۷. بلوبري مي‌تواند به حفظ عملكرد مغز و بهبود حافظه كمك كند

همان‌طور كه مي‌دانيد استرس اكسيداتيو (پيروزي راديكال‌هاي آزاد بر دفاع آنتي‌اكسيداني بدن) روند پيري مغز را سرعت مي‌بخشد و تأثير منفي روي عملكرد آن دارد. طبق مطالعاتي كه روي نمونه‌هاي حيواني انجام شده است، آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در بلوبري در مناطقي از مغز كه براي هوش ضروري هستند تجمع مي‌كنند. اين آنتي‌اكسيدان‌ها به‌طور مستقيم با نورون‌هاي سالم ارتباط برقرار مي‌كنند كه اين مسئله موجب بهبود سيگنال‌هاي سلولي مي‌شود. البته خالي از لطف نيست بدانيد كه مطالعات روي انسان هم در اين مورد نتايج اميدواركننده‌اي داشته است.

۸. آنتوسيانين‌هاي موجود در بلوبري مي‌تواند اثرات ضدديابتي داشته باشد

ميزان شكر موجود در بلوبري نسبت به ساير ميوه‌ها مناسب‌تر است. از اين لحاظ مي‌توان ميزان قند موجود در يك فنجان بلوبري يعني معادل ۱۵ گرم از اين ميوه را با قند موجود در يك سيب كوچك يا يك پرتقال نسبتاً بزرگ برابر دانست، اما نكته مهم اين است كه تركيبات زيست فعال بلوبري اثرات مخرب قند را كاهش مي‌دهد و قندخون را كنترل مي‌كند. تحقيقات مختلف گوياي اين حقيقت است كه آنتوسيانين‌هاي بلوبري مي‌توانند بر ميزان حساسيت انسولين و متابوليسم گلوكز تأثير مثبت داشته باشد. خبر خوب اين است كه اين اثرات ضدديابتي بلوبري نه‌تنها در خود ميوه بلوبري بلكه در آب بلوبري، دمنوش بلوبري و همين‌طور عصاره‌ي آن تأييد شده است.

۹. عناصر موجود در بلوبري مي‌توانند با عفونت‌هاي دستگاه ادراري مبارزه كنند

همان‌طور كه مي‌دانيد عفونت‌هاي دستگاه ادراري يكي از مشكلات رايج در زنان است. آن‌طور كه مطالعات مختلف مشخص مي‌كند آب بلوبري مي‌تواند باعث جلوگيري از اين عفونت‌ها شود. از آنجايي كه بلوبري بسيار شبيه به خانواده كرنبري‌هاست، بسياري از مواد فعال موجود در بلوبري شبيه به تركيبات موجود در كرنبري‌ها هستند. اين مواد كه ضدچسبندگي نام دارند، به متصل نشدن باكتري‌هاي اشيريشيا كُلي (E.coli) به ديواره مثانه كمك مي‌كند.

۱۰. بلوبري ممكن است بتواند به كاهش آسيب‌هاي عضلاني ناشي از تمرينات شديد ورزشي كمك كند

همان‌طور كه حتماً حداقل يك‌بار تجربه كرده‌ايد، ورزش شديد مي‌تواند باعث درد عضلاني و خستگي شود كه دليل اين امر التهاب موضعي و استرس اكسيداتيو به‌وجودآمده در بافت عضلاني است. طبق تجربه‌هاي به‌دست‌آمده مكمل‌هاي حاوي بلوبري ممكن است بتوانند آسيب‌هايي را كه در سطح مولكولي رخ مي‌دهد كاهش بدهند، درد را به حداقل برسانند و از طرفي ضعف عملكرد عضلات را كاهش دهند. طبق مطالعاتي كه در همين زمينه روي ۱۰ زن ورزشكار انجام شد، مصرف بلوبري پس از تمرينات شديد ورزشي پا، بهبود زيادي در سرعت عملكرد ماهيچه‌ها و عضلات داشته است.

براي خريد بذر بلوبري و ساير درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: بلوبري، بذر بلوبري، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۲۸:۵۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

بادمجان سياه قلمي

بادمجان سياه قلمي

بادمجان كه به عربي بادنجان ناميده مي‌شود گياهي است يك‌ساله و داراي ساقه نسبتاً ضخيم و پوشيده از كرك است. برگ‌هاي آن بيضي‌شكل با نوك‌باريك و گل‌هاي آن بنفش‌رنگ است. ميوه اين گياه دراز و باريك و يا گرد، و به رنگ‌هاي بنفش، سياه، زرد و سفيد ديده مي‌شود. بادمجان بومي هندوستان بوده است و اين گياه در تمام مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري رشد مي‌كند. ارتفاع آن به ۴۰ تا ۱۵۰ سانتي‌متر نيز مي‌رسد.

كاشت

بادمجان بومي نواحي گرم بوده و در مقابل سرما حساس است (دماي كمتر از ۱۶ درجه سانتي‌گراد خسارت ببار مي‌آورد). بادمجان را بايد بعد از رفع سرماي زمستان در زمين اصلي بكاريد يا اينكه در اسفندماه نشاء كنيد و بهار به زمين اصلي يا گلدان موردنظر منتقل كنيد.

بهترين خاك براي كاشت بادمجان خاكه‌اي شني لومي (sandy Loam) است. همچنين خاك آن بايد عميق، حاصلخيز و زهكشي خوبي داشته باشد. بادمجان ازجمله سبزي‌هايي است كه مواد غذايي زيادي از زمين جذب مي‌كند، به همين دليل استفاده از كودهاي دامي به ميزان ۳۰ تا ۴۰ تن در هكتار توصيه مي‌شود چنانچه زمين شني و يا ضعيف باشد بايد به ميزان ۴۰ تا ۵۰ تن و حتي ۷۰ تن در هكتار كود دامي به زمين داد چنانچه كود دامي در دسترس نباشد مي‌توان براي تقويت خاك به كاشت گياهان خانواده بقولات به‌عنوان كود سبز در سال قبل از كاشت اقدام نمود. استفاده از كودهاي كامل ازت فسفر و پتاسيم بايد در برنامه كودي و آماده كردن زمين قرار گيرد. pH مناسب خاك بين ۵/۵ تا ۶/۸ است.

احتياجات بادمجان سياه قلمي به گرما و آفتاب زياد است. بادمجان را جزو گياهان خنثي طبقه‌بندي مي‌كنند. ولي براي رشد و نمو بهتر نياز به گرما و نور كافي دارد. نور ضعيف در ايام زمستان در گلخانه‌ها باعث بدشكل شدن ميوه و افتادن گل‌ها و غنچه‌ها مي‌شود. به همين دليل نشاها در شكل‌هاي زودتر از موعد گلخانه‌ها با منابع نور مصنوعي تغذيه مي‌شوند. درعين‌حال ميزان گرماي داخل گلخانه نبايد پائين تر از ۲۰ درجه سانتي‌گراد باشد. كاهش گرماي هوا و به‌ويژه گرماي خاك (كمتر از ۱۸ درجه سانتي‌گراد) نيز اغلب اختلالاتي مثل افتادن گل و غنچه را به دنبال دارد.

بادمجان به دو طريق كشت مستقيم و تهيه خزانه ازدياد مي‌شود. در كشت مستقيم بايد تا برطرف شدن سرما در بهار كشت به تأخير افتد ولي مي‌توان در گلخانه اقدام به تهيه خزانه و كشت كنيم و به‌محض مساعد شدن هوا و برطرف شدن سرما نشاها به محل اصلي منتقل مي‌شود. بذر بادمجان برخلاف گوجه‌فرنگي براي جوانه زدن احتياج به يك دوره استراحت طولاني دارد و در بعضي مواقع حتي با سپري شدن دوره استراحت و كاشت بادمجان بذر در شرايط مناسب باز هم درصد كمي از بذر جوانه زده و رشد نشاهاي جوان نيز بسيار كند است. به‌طوري‌كه بسته به شرايط آب و هوايي و زمان لازم از بذركاري تا انتقال نشاء به زمين اصلي از ۶ تا ۱۲ هفته متغير است. بذر اين گياه كوچك و به رنگ‌هاي زرد يا سفيد ديده مي‌شود كه قوه ناميه را ۶ تا ۷ سال حفظ مي‌كند بذرهاي دوساله داراي حداكثر قوه ناميه هستند. بعد از كاشت بذر بادمجان، در صورت رعايت كردن شرايط كشت، ظرف ۲۰ الي ۲۵ روز جوانه‌ها ظاهر خواهند شد.

پس‌ازآن كه بوته‌هاي آن چهار برگه شدند آن‌ها را از خزانه خارج ساخته و در زميني كه قبلاً آماده ساخته‌اند روي رديف‌ها نشاء مي‌كنند. فاصله بين رديف‌ها بايستي يك متر منظور گردد. در طول تابستان هر چهار روز يك مرتبه آبياري ضرورت دارد. در هفته اول بعد از انتقال گياه به گلدان براي تشويق به رشد بيشتر و توسعه ريشه دما در طول روز و شب بايد ۲۴ درجه سانتي‌گراد باشد. زماني كه ميوه‌ها شروع به رشد مي‌كنند درجه حرارت را در طول روز ۲۲ درجه سانتي‌گراد و در طول شب ۱۹ درجه سانتي‌گراد تنظيم كنيد. زماني كه ميوه كامل شد درجه حرارت در طول روز ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتي‌گراد و در طول شب ۱۷ تا ۱۹ درجه سانتي‌گراد بايد باشد.

ميوه بادمجان از زماني كه حدود يك‌سوم آن تشكيل شده و اندازه نهائي خود را پيدا كرده باشد تا رسيدن كامل آن قابل برداشت است. ميوه كاملاً رسيده پررنگ شده به مدت زيادي مي‌تواند روي بوته مادري باقي بماند. بدون آن كه زياد ماندن روي بوته تغييري در كيفيت آن ايجاد كند زياد ماندن ميوه روي بوته فقط روي كميت آن اثر مي‌گذارد و كمتر مي‌شود. ميوه با كاسبرگ‌هاي بزرگ همراه است كه با قسمتي از ساقه كه بسيار سخت و چوبي است توأم است. بادمجان‌ها را بعد از برداشت در گلخانه رها نكنيد زيرا باعث گرم شدن و كاهش كيفيت آن‌ها مي‌شود. بادمجان را بايد با رطوبت نسبي ۸۰ درصد و دماي ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتي‌گراد ذخيره كرد. بادمجان‌ها را با محصولاتي كه اتيلن توليد مي‌كنند (مثل گوجه‌فرنگي) ذخيره نكنيد. بدن بادمجان به كم‌آبي حساس است. بنابراين اگر مي‌خواهيد آن را به مدت طولاني ذخيره كنيد براي جلوگيري از خشكي بايد آن‌ها را بپيچانيد.

خواص

بادمجان در تهيه غذاهاي مختلف مورداستفاده قرار مي‌گيرد. آن در تهيه انواع ترشي به كار مي‌رود. در خارج از ايران بادمجان را مي‌پزند و به غذاهاي مختلف اضافه مي‌كنند و به مصرف مي‌رسانند. خواص بادمجان متعدد است. در بادمجان تركيبات زير وجود دارد: آب ۹۳ درصد، كربوهيدرات ۴ درصد، پروتئين ۴/۱ درصد، چربي ۳/۰ درصد، مواد كاني ۳/۰ درصد و تركيبات فيبري ۳/۱ درصد. بادمجان داراي مقدار زيادي اصلاح معدني، به خصوص پتاسيم، گوگرد و فسفر است. همچنين داراي ويتامين‌هاي A و C است. ريشه بادمجان براي درمان آسم به كار مي‌رود. در برگ بادمجان تركيباتي وجود دارد كه باعث ترشح بزاق مي‌گردد. همچنين از برگ آن در معالجه بيماري برونشيت، آسم و بيماري‌هاي دستگاه مجاري ادراري استفاده مي‌شود. آب‌ميوه بادمجان براي درمان بيماري‌هاي گوش تجويز مي‌گردد.

از مهم‌ترين فوايد بادمجان به موارد زير مي‌توان اشاره نمود:

بادمجان از دسته سبزيجات گرم و خشك است كه براي بيماراني كه قند دارند بسيار مفيد است

درمان نقرس يكي ديگر از خواص اين ميوه است.

كساني كه از يبوست رنج مي‌برند مي‌توانند از بادمجان در وعده‌هاي غذايي خود استفاده كنند.

درمان فشارخون بالا نيز با خوردن اين ميوه امكان‌پذير است.

آفات و بيماري‌ها

كنه يكي از مهم‌ترين آفات بادمجان به‌خصوص در منطقه خوزستان است. ساير آفات مانند شته، عنكبوت قرمز، انواع سوسك‌ها آسيب چنداني به بادمجان نمي‌توانند وارد كنند. براي مبارزه با كنه مي‌توان از انواع سموم كنه‌كش، مانند تديون استفاده كرد. ساير حشرات مضر را مي‌توان با انواع حشره‌كش‌ها كنترل نمود. بعضي از قارچ‌هايي كه به گوجه فرنگي حمله مي‌كنند، مانند فوزاريوم، آلترناريا و ورتيسليوم مي‌توانند در اين گياه توليد بيماري نمايند و باعث پوسيدگي و خشك شدن برگ‌ها و ميوه آن شوند. براي جلوگيري از شيوع اين بيماري‌ها بايد اولاً بذور ضدعفوني شده كشت شوند، ثانياً از كاشتن بذر بادمجان در زميني كه قبلاً گوجه فرنگي و يا سيب‌زميني در آن كشت شده است خودداري كرد و ثالثاً بوته‌ها، به‌خصوص در زماني كه كوچك هستند به‌وسيله قارچ‌كش‌ها سم‌پاشي گردند.

براي خريد بذر بادمجان در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: بادمجان، بادمجان، بذر بادمجان، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۱۹:۵۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

انگور فرنگي (كارنت) سفيد (شيشه اي)

http://zerafat.com/1052-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%88%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C

انگور فرنگي سفيد يكي از جذاب‌ترين رنگ‌هاي خانواده‌هاي انگور فرنگي است، يكي از عوامل جذابيت آن ظاهر شيشه‌اي و پيدا بودن دانه‌هاي آن از بيرون است (البته در برخي موارد دانه‌ها شفاف نيست و به رنگ سفيد مات مي‌باشد). دانه‌هاي انگور وايت كارنت از رقم قرمز و سياه آن كمي ريزتر بوده و داراي طعم شيرين‌تري است. انگور فرنگي سفيد از خانواده انگور فرنگي و بومي اروپا است. اين انگور فرنگي بوته‌اي برگ‌ريز است كه ارتفاع و پهنايش به يك متر مي‌رسد و برگ‌هايي شبيه به پنجه و ميوه‌اش به شكل توده‌هايي كروي است كه در تابستان قابل خوردن است. انگور فرنگي سفيد از نظر طعم و رنگ كه سفيد مات (شيشه‌اي) است با انگور فرنگي قرمز و بلك كارنت متفاوت مي‌باشد. رد كارنت جوانه‌زني سخت‌تري نسبت به بذرهاي بري ديگر همانند رزبري و بلك بري و توت فرنگي دارد و براي جوانه‌زني شرايط بايد مهيا باشد. انگور فرنگي سفيد ميوه‌اي سردسيري است و آن را در شهرهاي سردسيري و معتدل و حتي نيمه گرمسيري در سراسر جهان مي‌توان كاشت. انگور فرنگي شيشه‌اي در سال‌هاي اول به‌صورت درختچه است و شاخه‌هاي ظريفي دارد. برخلاف انگور فرنگي قرمز و سياه اين رقم براي تزيين و ميوه‌شان كشت مي‌شوند، رقم «انگور فرنگي سفيد» جايزه كيفيت انجمن سلطنتي باغباني و كشاورزي انگلستان را به دست آورده است.

اندازه ميوه كارنت معمولاً هم اندازه آلبالو است و ارتفاع اين درختچه حداكثر به دو متر مي‌رسد. با توجه به اينكه انگور فرنگي حالت درختچه‌اي است و پاكوتاه است مي‌توان آن را در گلدان و در بالكن منازل نيز نگه‌داري كرد. انگور فرنگي سفيد همانند رنگ‌هاي ديگر اين خانواده (قرمز، مشكي و…) كمي ترش بوده ولي ترشي آن كمتر از بقيه است به همراه يك شيريني ملايم. جنس شاخه‌هاي اين ميوه از نظر ظاهر و جنس تقريباً شبيه آلبالو است. طعم وايت كارنت يا همان انگور فرنگي سفيد را مي‌توان تركيبي از طعم كيوي، آلبالو و انگور دانست. انگور فرنگي سفيد منبع بسيار خوبي از ويتامين C است و خواص درماني تقريباً مشابه با رنگ‌هاي ديگر دارد. انگور فرنگي سفيد يا شيشه‌اي يك جهش ژني طبيعي از گونه قرمز آن (رد كارنت) است. اين ميوه بومي مركز و شرق اروپا و بخش‌هايي از آسيا است. پوست ميوه وايت كارنت بسيار نازك است و در جابجايي‌ها معمولاً با كوچك‌ترين ضربه آسيب مي‌بيند. انگور فرنگي در توليد مربا، دسر، شربت و طعم‌دهنده‌ها مورداستفاده قرار مي‌گيرد.

كاشت

كاشت بذر انگور فرنگي سفيد خيلي ساده نيست ولي با رعايت چندين نكته مي‌توان به‌راحتي نتيجه گرفت، به‌طور كلي براي كاشت كارنت ، انگور از طريق قلمه تكثير مي‌شود ولي كاشت بذر نيز يكي از راه‌هاي تكثير است. انگور فرنگي سفيد گياهي سردسيري بوده در نتيجه بذرها براي جوانه‌زني نياز به سرمادهي و خواب‌شكني دارند، بذر كارنت بايد به مدت دو تا سه ماه در دماي -۵ درجه قرار بگيرند تا آماده جوانه‌زني شود، البته براي نتيجه‌گيري بهتر مي‌توانيد قبل از كاشت بذرها را بين دستمال تميز مرطوب قرار داده و در طبقه پايين يخچال به مدت ۳ هفته قرار دهيد.

جوانه‌زني بذر انگور كارنت در شرايط مختلف ممكن است تا يك ماه يا بيشتر زمان ببرد در نتيجه با توجه به اينكه بذر مدت زمان زيادي بايد در زير خاك باشد و ممكن است دچار آفات و بيماري شود. تركيب پيت ماس و كوكوپيت ريز يكي از بهترين تركيب‌ها براي كاشت است. بهترين تركيب ما براي بذر انگور فرنگي سفيد عبارت است از: كوكوپيت ۲۰ درصد + پيت ماس ۴۰ درصد + شن دانه‌ريز ماشي ۴۰ درصد + مقدار خيلي كمي ورمي كمپوست. بذرها را قبل از كاشت ۴۸ ساعت در آب خيس كنيد يا به نحوه بالا سرمادهي كنيد سپس ظرف كاشت خود را با خاك موردنظر پر كنيد و با دست فشار دهيد و آبياري كنيد تا كاملاً نشست كند. سپس در حفره‌اي به عمق كمتر از نيم سانتي­متر در همان خاك بكاريد و مجدد به آرامي آبياري كنيد تا بذر با خاك تماس برقرار كند.

نكته بسيار مهم براي جوانه‌زني بذرهاي سردسيري دماي كاشت است، دماي جوانه‌زني و دماي خاك بايد ۲۰ تا ۲۵ درجه باشد در غير اين صورت جوانه‌زني به‌شدت تحت تأثير قرار مي‌گيرد. نكته مهم ديگر براي كاشت رطوبت بوده، بذرها پوسته سختي دارند و بايد در رطوبت بالاي ۸۰ درصد كاشته بشوند در نتيجه بايد بر روي بستر كاشت مشما شفاف قرار داد يا اينكه بذرها را در ظرف درب دار شفاف بكاريد. ظرف كاشت بايد در محيطي پرنور قرار بگيرد ولي زير نور مستقيم آفتاب به هيچ وجه قرار نگيرد (البته تا قبل از جوانه‌زني) دليل آن هم اين است كه با تابيدن خورشيد دماي زير مشما به شدت بالا رفته و بذر از بين مي‌رود، دماي زير مشما بايد ۲۰ تا ۲۵ درجه باشد. آبياري فقط زماني انجام شود كه خاك رطوبت خود را از دست داد، وقتي رطوبت كاهش يافت با اسپري آب را بر روي بستر كاشت بريزيد. مي‌توان بر روي مشما چند سوراخ ايجاد نمود تا رطوبت به‌طور نسبي كاهش يابد. به محض جوانه‌زني سوراخ‌هاي بيشتري را بر روي مشما ايجاد كنيد تا رطوبت كاهش يابد، اين كار را هر چند روز يك‌بار انجام دهيد تا گياه به رطوبت كم عادت كند و براي انتقال به فضاي باز عادت كند و به‌مرور با انتقال به محيطي پرنورتر نور دريافتي آن را بيشتر كنيد.

خواص

در خصوص خواص كارنت قابل ذكر است اين ميوه سرشار از ويتامين C است. ساير مواد موجود در اين ميوه عبارت‌اند از: ويتامين B1، ويتامين B2، ويتامين B3، ويتامين B5، ويتامين B6، ويتامين B9 و ويتامين E، ويتامين K و كلسيم، آهن، منگنز، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم و روي است.

اين ميوه بسيار خوش طعم است و در شيريني پزي استفاده مي‌شود.

اين ميوه به كاهش وزن كمك مي‌كند.

ويتامين C موجود در اين ميوه سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند.

كلاژن موجود در اين ميوه موجب تقويت و سلامت پوست مي‌شود.

ويتامين k موجود در اين ميوه به لخته سازي خون كمك مي‌كند.

آهن اين ميوه به اكسيژن رساني ماهيچه‌ها و ساير نقاط بدن كمك مي‌كند.

اين ميوه سرشار از آنتي‌اكسيدان است كه احتمال ريسك به سرطان، مشكلات قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.

براي خريد بذر كارنت و ساير درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: انگور فرنگي، بذر انگور فرنگي، كارنت، بذر كارنت، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۰:۲۰:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

يونجه

يونجه

يونجه گياهي است چندساله يا دائمي كه ريش‌هايي راست و مستقيم دارد و به ريشه اوليه يونجه معروف است به‌موازات پيدايش ريشه اوليه، قسمت هيپوكوتيل در زير سطح خاك قرار مي‌گيرد و با طويل شدن زير لپه باعث جوانه زدن و خارج شدن از سطح خاك مي‌شود. يونجه جوانه‌زده در اين موقع نسبت به آب بيش‌ازاندازه، كمبود آب، شوري خاك يا سله بستن سطح خاك حساسيت خاصي نشان مي‌دهد. چنانچه در اين موقع سطح خاك سله ببندد، زير لپه يونجه كه به‌صورت قوسي در زير سطح خاك قرار گرفته‌است نمي‌تواند به سهولت سطح خاك را بشكافد و از آن خارج شود چنانچه زير لپه يونجه بتواند از سطح خاك خارج گردد در اين موقع يونجه جوانه‌زده فقط داراي دو لپه يا كوتيلدون است كه به‌صورت برگ‌هاي متورم به نظر مي‌آيند. اين برگ اوليه ساده و معمولاً قلبي شكل است و شباهتي با برگ‌هاي اصلي يونجه ندارد. بعد از گذشت مدتي، نخستين برگ مركب سه برگچه‌اي يونجه به وجود مي‌آيد كه به‌تدريج با ادامه رشد و نمو، ساير برگ‌هاي مركب نيز تشكيل مي‌شود. گياه يونجه علاوه بر ريشه راست و مستقيم اوليه، ريشه‌هاي جانبي نيز دارد كه از سلول‌هاي حاشيه استوانه مركزي ريشه اصلي سرچشمه مي‌گيرند عامل موفقيت يونجه در مقاومت به كليه عوامل نامساعد و همچنين استفاده از مواد غذايي تحت‌الارض، برخورداري از يك سيستم ريشه قوي است. ارتفاع آن تا يك متر مي‌رسد برگ‌هاي آن داراي سه برگچه است برگچه‌هاي نوك تيز، سبز رنگ و بيضي‌شكل است. گل‌هاي يونجه به شكل سبز و به رنگ بنفش تيره يا آبي روشن است ميوه يونجه مانند صدف بوده و دانه داخل ميوه مانند لوبيا ولي كوچك‌تر از آن است.

يونجه به دليل وجود ويتامين‌هاي B, K, E, D, A، پروتئين و مواد معدني موجود در آن غذايي كامل محسوب مي‌شود و به «سلطان گياهان» معروف است. ويتامين C موجود در يونجه دو برابر جعفري و چهار برابر ليموترش است. يونجه علاوه بر استفاده به عنوان علوفه دام توسط انسان نيز به صورت هاي مختلف مانند به صورت تازه، جوانه يونجه، عرق يونجه و دمنوش يونجه استفاده شده و عسل يونجه نيز پرطرفدار است. خواص يونجه فراوان است كه مي‌توان به چند مورد اشاره كرد: آهن زياد، تقويت اعضاي بدن، درمان كم‌خوني، ضعف بنيه، درمان سنگ كليه، معالج رعشه و ناراحتي اعصاب، چاق‌كننده، نيروبخشي، كاهش قند خون، ويتامين A مانع از شب‌كوري، تصفيه خون، ازدياد شير مادران، ترك اعتياد، رقيق‌كننده خون و مانع ابتلا به بيماري قلبي، كاهش‌دهنده كلسترول بد و ... . پزشكان قديم ايران از مخلوط تعفن يونجه و چند گياه ديگر براي ترك اعتياد و تنفر از آن براي ترك اعتياد استفاده مي‌كردند. در حال حاضر براي معالجه معتادان به سيگار و ترياك و هروئين شاهد تأثيرات فوق‌العاده‌اي هستيم.

كاشت و برداشت

يونجه گياهي چندساله (تقريباً ۵-۷ سال) است بنابراين با زدن شخم عميق، خاك را براي كاشت يونجه آماده كنيد. زمان مناسب كاشت ترجيحاً پاييز و بهار است كه بهترين زمان براي كشت بذر يونجه پاييز، اوايل تا اواسط شهريور و براي كشت بهار، نيمه دوم ارديبهشت الي خرداد ماه است. بذر يونجه ها را در عمق يك الي دو سانتيمتري ترجيحاً خاك سبك و شني كاشت كنيد. براي جلوگيري از خشك شدن خاك بعد از اولين آبياري به ترتيب ۳ روز بعد و دور آبياري بين ۷ تا ۱۲ روز است.

در برداشت اول بعد از ۵۰-۷۰ درصد از گلدهي و بيشتر و در برداشت‌هاي بعدي ۱۰-۱۵ درصد گل‌هاي بنفش (بيشترين كيفيت علوفه) انجام مي‌شود. برداشت بذر يونجه بعد از قطع آبياري در مرحله شروع به قهوه‌اي شدن غلاف‌ها و زماني كه پنجاه درصد غلاف‌ها قهوه‌اي شده‌اند.

براي خريد بذر يونجه و ساير علوفه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: يونجه، بذر يونجه، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص يونجه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۱۱:۲۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

گوجه چري زرد

بذر گوجه چري زرد

نام علمي گوجه فرنگي Lycopersicon esculentum Mill است كه متعلق به تيره بادمجانيان است. گياه گوجه فرنگي ممكن است يك‌ساله و يا چند‌ساله باشد. البته در مناطق سردسيري بيشتر يك‌ساله است، ولي اگر در نواحي گرمسيري به‌صورت دائمي درآيد، طول دوره زندگي آن چندان طولاني نيست. در انواع پابلند آن ساقه آن ابتدا ايستاده، بعد به‌صورت خزنده درمي‌آيد و بر اثر تماس با خاك توليد ريشه‌هاي نابجا مي‌كند. برگ‌هاي مركب و ساقه نوجوان آن پوشيده از كرك‌هاي ريز و سفيد مي‌باشند. ساقه آن در ابتدا كه گياه جوان است سبز رنگ، كرك دار، گرد و خيلي شكننده است و به علت داشتن كيسه‌هاي ترشحي بوي گوجه به‌خوبي استشمام مي‌شود. ولي با افزايش عمر آن رنگ آن تغيير كرده، بدون كرك مي‌شود و ساقه آن نيز زاويه‌دار و خشن مي‌گردد. برگ گوجه مركب است كه به‌صورت متناوب روي ساقه قرار دارد. گل‌هاي آن كامل است و به‌صورت خوشه‌اي روي ساقه، بين دو گره قرار مي‌گيرند. هر خوشه گل بين ۴ تا ۸ عدد گل دارد.

تعداد خوشه‌هاي گل آن نسبت به رقم گوجه بين ۴ تا ۱۰۰ متغير است. گوجه يك گياه خودگشن است. در بعضي از شرايط ممكن است ميوه به طريق بكرزايي به وجود آيد. اگر گوجه مستقيماً در زمين اصلي كشت شود، توليد ريشه عميق و اصلي مي‌كند؛ ولي اگر نشا شود، چون ريشه اصلي آن قطع مي‌گردد، بنابراين توليد ريشه‌هاي افشان مي‌نمايد. ميوه گوجه «سته» مركب است؛ كه شكل، اندازه و رنگ آن در ارقام مختلف با يكديگر كاملاً متفاوت است. در داخل ميوه حجره‌هاي فراواني وجود دارد كه تعداد آن‌ها بين ۲ تا ۱۵ عدد متغير است و در داخل آن‌ها بذر وجود دارد. افرادي كه به ارگانيك بودن محصولاتي مصرفي خود اهميت مي‌دهند علاقه‌مند به پرورش سبزي‌ها و صيفي‌جات داخل منزل هستند؛ اما به دليل محدوديت‌هايي كه در زندگي‌هاي امروزي وجود دارد پرورش همه گياهان امكان‌پذير نيست.

گوجه چري يا گوجه گيلاسي ازجمله گياهاني است كه شما مي‌توانيد آن را از طريق بذر در منزل پرورش دهيد. گوجه چري زرد ميوه‌اي بسيار لذيذ است و انتخاب خوبي براي پرورش در منزل است و به دليل سايز كوچك و مينياتوري، ظاهر بسيار زيبايي نيز دارد و اغلب براي تزيين سالاد از آن‌ها استفاده مي‌شود. گوجه چري خواص درماني گسترده‌اي نيز دارند. آنتي‌اكسيدان و ويتامين C موجود در چري باعث جلوگيري از مبتلا به سرطان شده و در درمان كم‌خوني و ميگرن بسيار مؤثر است؛ اما اين خواص در صورتي تأثيرگذارند كه گوجه‌ها به‌صورت ارگانيك كشت شوند؛ بنابراين بهتر است شما اين ميوه‌هاي لذيذ را در منزل و طريق بذر آن پرورش دهيد.

كاشت گوجه چري

ابتدا بذر گوجه چري را در سيني نشاء و يا يك گلدان معمولي در عمق نيم سانتيمتري خاك كاشت بزنيد. پس از كاشت گوجه گيلاسي ، گلدان رو آبياري كنيد و سعي كنيد حداقل هر ۲ روز يك‌بار آب دهيد. پس از كاشت گوجه چري حدوداً يك هفته تا ۱۰ روز طول مي‌كشد تا بذرها جوانه بزنند و بعد از جوانه‌زني حدوداً ۲ هفته كافي است تا گوجه‌ها سه برگي شوند. پس از سه برگي شدن نشاءها را به گلدان اصلي انتقال داده و در محلي با نور كافي قرار دهيد. دقت كنيد هنگام انتقال نشاءها به گلدان اصلي، پس از قرار دادن آن‌ها در خاك و اضافه كردن خاك، براي صفت شدن آن از آب استفاده و از فشار دادن خاك با دست بپرهيزيد. اين كار به ريشه نشاءها آسيب وارد مي‌كند.

آبياري: هر دو روز يك‌بار

زمان كاشت: اول فروردين تا اواخر خرداد

زمان جوانه زدن: يك هفته تا ۱۰ روز

زمان برداشت: ۲ ماه پس از كاشت بذر

نور: نور مستقيم آفتاب

براي خريد بذر گوجه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گوجه، بذر گوجه، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص گوجه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۵۳:۱۴ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)