گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

شنبليله

شنبليله

شَنبَليله يا شنبليد (نام علمي Trigonella foenum-graecum) گياهي است از تيره Leguminosae. گياهي است علفي به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتيمتر با گل‌هايي منفرد و به رنگ روشن كه رنگ ميوه‌هاي آن زرد تا قهوه‌اي است. اين گياه بومي ايران بوده و در بيشتر نواحي ايران از جمله آذربايجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان مي‌رويد و به‌عنوان سبزي خوراكي كاشته شده و مصرف مي‌شود. شنبليله در كنار راه‌ها نيز مي‌رويد و به اين خاطر در قديم به آن گل راه‌رو هم مي‌گفتند. بذر شنبليله يك بذر ارگانيك است. شنبليله را مي‌توان به‌صورت خام با سبزي خوراكي و همچنين پخته‌شده مصرف كرد. اين گياه داراي طعم معطري است. شنبليله از جمله گياهان بومي ايران است. گياهي خوش‌خوراك كه ارزش غذايي بالايي دارد. علاوه بر شاخ و برگ شنبليله، دانه شنبليله نيز سرشار از مواد مغذي است و قابل‌مصرف است. شنبليله داراي مواد چربي، نشاسته مواد ازت و فسفر به همراه ماده به نام گونل لين است.

متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي جات در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي شنبليله كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت شنبليله در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.

خواص شنبليله

شنبليله به صورت هاي مختلفي مانند شنبليله تازه، دمنوش شنبليله، عرق شنبليله، شنبليله خشك و روغن شنبليله مورد مصرف قرار مي گيرد.

براي خريد بذر شنبليله و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شنبليله، بذر شنبليله، سبزي شنبليله، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۴:۰۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

شلغم بنفش و سفيد

 شلغم بنفش و سفيد

شلغم گياهي سرشار از خاصيت است. اين سبزي در رنگ‌هاي مختلف سفيد، بنفش در اندازه‌هاي مختلف ديده مي‌شود كه داراي خواص درماني بسياري است. شلغم از جمله صيفي جاتي است كه در پاييز به بازار عرضه مي‌شود و مورد مصرف قرار مي‌گيرد. شلغم بنفش و سفيد يك نوع شلغم به رنگ سفيد و بنفش است. طعم آن شيرين ملس است. مناسب براي تازه خوري با آب‌ليمو و پخته با نمك مي‌باشد.

كاشت

براي كاشت شلغم در باغچه ابتدا بايد زميني را كه مي‌خواهيد بذر شلغم در آن بكاريد را شخم بزنيد و به خاك آن كود دامي اضافه كنيد و خاك را خوب به هم بزنيد تا كود با خاك تركيب شود سپس خاك را خوب خورد كرده و سطح خاك را صاف كنيد. توجه داشته باشيد اضافه كردن كود دامي كهنه به خاك باعث رشد بهتر سبزي مي‌شود. بذرها را بر روي بستري كه آماده كرديد بپاشيد. بذرها خيلي نزديك هم و فشرده پاشيده نشوند. بهترين فاصله براي ترب­ها ۱۰ سانتيمتر هست؛ زيرا بعداز اينكه بزرگ‌تر شدند توي هم رفته و رشد خوبي نخواهند داشت و محصول خوبي نمي‌دهند. كافي است بر روي بذر شلغم حدود نيم سانتيمتر كود دامي يا خاك بپاشيد و به‌آرامي خوب آب بدهيد. بهتر است ۱۰ روز اول با آبپاش آبياري بكنيد تا بذرها جابجا نشوند. در حدود ۵ تا ۱۰ روز طول مي‌كشد كه بذرها سبز بشوند. بعد از اينكه بذرها سبز شده و كمي بزرگ‌تر شدند اگر فاصله برخي شلغم‌ها به هم نزديك هست بهتر است برخي‌ها را از خاك دربياوريد و تراكم را كمتر كنيد.

براي اينكه شلغم به شما مغز خيلي خوب و حجيمي بدهد بذر شلغم‌ها را بهتر است در گلدان نكاريد يا اگر در گلدان مي‌كاريد حتماً گلدان شما بزرگ باشد و فاصله بين بوته‌هاي شلغم بيشتر باشد و اگر بعد از سبز شدن ديديد فاصله نزديك هست بخشي از آن‌ها را دربياوريد تا خلوت‌تر شود. در دنياي امروز خيلي‌ها آپارتمان‌نشين هستند و ممكن است باغچه‌اي براي كاشت سبزي نداشته باشند اما در گلدان و بستري كوچك هم مي‌توان سبزي كاشت. ابتدا گلداني به‌اندازه دلخواهتان تهيه كنيد سپس خاكي مناسب (تركيبي از ۶۰ درصد خاك باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد كود دامي) را درون گلدان بريزيد و بذرها را روي خاك با فاصله‌اي بين ۵ الي ۱۰ سانتي­متر بپاشيد و روي آن حدود نيم سانتي­متر كود دامي (اگر كود دامي در دسترس نبود از ورمي كمپوست استفاده كنيد) يا خاك بريزيد و خوب آب بديد بهتر است روي آن نايلون فريزر بكشيد و كنار پنجره جنوبي يا بالكن بگذاريد. حتماً به نور توجه شود چون كه به نور زيادي نياز دارند. در مجموع بهتر است در بالكن در مكاني با نور مستقيم آفتاب نگهداري شود. در صورت كمبود نور ساقه‌ها بلند شده و سبزي‌ها كيفيت خوبي نخواهند داشت.

شلغم توسط بذر پرورش داده مي‌شود. اين سبزي براي رشد كردن و جوانه زدن به ميزان آب زيادي نياز دارد. سطح خاك بايد هميشه مرطوب باشد. شلغم اين قابليت را دارد تا در هر نوع خاكي كاشته شود؛ اما زمين‌هاي با خاك سنگين كه رطوبت را در خود نگه مي‌دارند بهترين گزينه هستند. براي اين منظور زمين‌هاي رسي گزينه مناسبي هستند. شلغم در دماي ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتي‌گراد به‌خوبي رشد خود را ادامه مي‌دهد. اين سبزي هواي معتدل سرد را بيشتر مي‌پسندد. شلغم براي رشد نياز به نور كامل خورشيد دارد.

مراقبت‌ها

بذر مرغوب تهيه كنيد.

قبل از كاشت بذر بايد زمين را شخم بزنيد و كودپاشي كنيد.

از كودهاي حيواني تازه استفاده نكنيد.

بعد از سبز شدن جوانه‌ها بايد بوته‌ها را تنك كنيد.

اگر شلغم زيادي در زمين باقي بماند پوك مي‌شود.

خواص شلغم

بهترين داروي سرماخوردگي مي‌باشد.

درمان‌كننده جوش‌هاي غرور جواني است.

تخمدان‌ها را تقويت كرده و براي باروري آماده مي‌كند.

فيبر زيادي را دارد و در نتيجه روده‌ها را به‌خوبي پاك مي‌كند.

مسكن اعصاب است.

برونشيت و اسم را درمان مي‌كند.

شلغم به‌عنوان يك سبزي آنتي باكتريال شناخته شده است. ازاين‌رو در درمان گلودرد كاربرد دارد.

موجب تقويت حافظه و افزايش تمركز مي‌شود.

سيستم عصبي را كنترل و تقويت مي‌كند.

شلغم خام سرشار از ويتامين C مي‌باشد.

براي خريد بذر شلغم و ساير صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شلغم، بذر شلغم، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۱۴:۱۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

درخت زردآلو

زردآلو

زردآلو نام ميوه‌اي خوراكي، گرد و كروي مانند است. ميوه اين گياه هسته‌دار مي‌باشد كه هسته آن نيز بسيار خوشمزه است كه طرفداران زيادي دارد. زردآلو از تيره گل‌سرخيان و رزاسه و جزو دسته بادامي هاست كه داراي ميوه شفت مي‌باشند. ميوه آن به شكل قلب نوك تيز به رنگ سبز روشن مايل به زرد مي‌باشد. گل‌هاي آن درشت و به رنگ سفيد متمايل به قرمز است و دوجنسي مي‌باشند. هسته آن صاف، قهوه‌اي و بيضي شكل است. گل‌هاي زردآلو در بهار معمولاً زودتر از اكثر ميوه‌هاي ديگر باز مي‌شود و به همين دليل بايد اين گياه را در مناطقي كه سرماي ديررس بهاره وجود نداشته باشد كاشت. منشأ اين گياه را ارمنستان مي‌دانند ولي به‌طورقطع اصل اين درخت از آسياي غربي و مركزي است. بومي چين بخصوص چين غربي و سيبري است. درخت زردآلو چندان مرتفع نمي‌باشد و ارتفاعش تا ۶ متر هم مي‌رسد.

ميوه اين گياه شيرين و به رنگ زرد مي‌باشد كه در ابتداي رشد به رنگ سبز است. شكوفه‌هاي زيبا و بزرگي به رنگ سفيد و صورتي دارد كه به هنگام شكفتن منظره زيبايي را پديد مي‌آورد. برگ‌هاي بيضي مانندي به رنگ سبز دارد. ميوه اين گياه گوشتي و درعين‌حال آبدار است. ميوه اين گياه در اوايل فصل تابستان مي‌رسد. به سرماي ديررس تابستان حساس است. اين درخت تا ۴۰ سال نيز عمر مي‌كند. ميوه اين گياه خواص بسياري دارد. در بيشتر مناطق رشد مي‌كند. در هر گره يك شاخه يك ساله و يا اسپور زردآلو، معمولاً سه جوانه در محور برگ رشد مي‌كند. جوانه وسطي رويشي و در جوانه كناري جوانه‌هاي گل هستند. تعداد جوانه‌هاي گل موجود در هر واحد رشد يا هر گره بسته به رقم متفاوت است. واحدهاي ثانويه رشد طولي (كه بعد برداشت تشكيل مي‌شوند) تعداد گل بيشتري نسبت به واحدهاي اوليه رشد طولي (كه طي گلدهي و ميوه دهي ايجاد مي‌شوند) توليد مي‌كنند و احتمال تبديل يك گل به ميوه در واحدهاي ثانويه رشد، بيشتر است. به عبارت ديگر شيب تعداد گل‌ها در شاخه‌هاي بلند از پايين به سمت نوك شاخه افزايش يافته و گل‌ها به‌صورت تدريجي در جهتي مشابه باز مي‌شوند. زمان گلدهي زردآلو به رقم و تعداد ساعات سرماي بين ۰ الي ۷ درجه سانتي‌گراد در طي فصل خواب بستگي دارد و طول مدت گلدهي بسته به رقم و شرايط جوي تغيير مي‌كند. تمايز يابي زردآلو در اواخر تابستان روي شاخه‌هاي فصل جاري و اسپورهاي كوتاه مسن‌تر صورت مي‌گيرد و گل‌ها فقط روي جوانه‌هاي جانبي به وجود مي‌آيند.

درختان زردآلو بيشترين خسارت را از سرماهاي بهاره متحمل مي‌شوند زيرا زودتر از ساير درختان ميوه گل مي‌دهند. زردآلو يك گونه كاملاً مستعد براي تشكيل نامنظم ميوه است كه سبب حذف ارقام خوب زردآلو با وجود داشتن خواص كمي و كيفي مناسب و تقاضاي زياد بازار براي آن‌ها مي‌شود. به دليل سختي ارزيابي تمام عوامل احتمالي مؤثر بر تشكيل ميوه در شرايط باغ، اين رفتار به‌خوبي شناسايي و ارزيابي نشده است ولي دلايل متعددي براي بي‌نظمي تشكيل ميوه زردآلو متصور است.

شرايط محيطي موردنياز

شرايط محيطي موردنياز درخت زردآلو، بسيار شبيه هلو است؛ با اين تفاوت كه كمتر از آن به سرماي زمستانه نياز دارد.

كوددهي

با توجه به اين كه اكثر خاك‌هاي تحت كشت زردآلو آهكي- فقير- شني بوده است. مديريت صحيح كودها يكي از عوامل مؤثر در افزايش كيفيت و بهبود خواص كيفي ميوه زردآلو است. در ميان عناصر غذايي پتاسيم، كلسيم، روي و بر در افزايش عملكرد و بهبود كيفيت زردآلو نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كنند.

خاك

زردآلو در اكثر خاك‌هاي عميق كه به‌خوبي زهكشي شده باشند قادر به رشد است. ريشه زردآلو در برابر غرقاب شدن بسيار حساس است و خاك‌هاي كه به نسبت سبك و شني هستند مناسب‌ترند. خاك محل زردآلو بايد ۳ متر عمق داشته باشد در صورتي كه خاك زهكشي خوبي داشته باشد مقدار زياد آهك در خاك تأثيري بر روي ريشه درخت نخواهد داشت. زمين‌هاي مرطوب براي كاشت زردآلو بسيار نامناسب است ولي برعكس در زمين‌هاي خشك و ريگي و آهكي به‌خوبي به عمل مي‌آيد. در خاك‌هاي عميق، رطوبت كم و سبك بهتر بارور مي‌شود. در زمين‌هاي مرطوب از تنه و شاخه‌هاي درخت صمغ تراوش مي‌كند.

آبياري

ريشه‌هاي درخت زردآلو نسبتاً سطحي است يعني اين درختان توانايي يافتن و جذب آب را از اعماق خاك را ندارند و به همين دليل آبياري مناسب و وجود رطوبت مناسب در خاك براي رشد و ميوه دهي اين درختان اهميت دارد. اگر در منطقه‌اي كه زندگي مي‌كنيد ميزان ريزش باران كم است مي‌بايست حداكثر هر ۱۰ روز يك بار نسبت به آبياري گياهان اقدام كرد. بعد از آبياري نيز بهتر است كه رطوبت تا عمق حدود ۱۸۰ سانتيمتري خاك نفوذ كند زيرا بيشترين حجم ريشه‌هاي درخت در اين عمق از خاك قرار دارند. اينكه چه مقدار از آب را بايد استفاده كنيم تا اين عمق از خاك خيس شود بستگي به بافت خاك دارد. براي خاك‌هاي سبك به آب كمتر و براي خاك‌هاي سنگين به آب بيشتر نياز است.

نور

درختان زردآلو براي رشد مناسب به مكاني با نور كامل و مستقيم آفتاب حداقل به ميزان ۸ ساعت در طي فصل رشد نياز دارند. نور كم مكان كاشت، موجب رشد ضعيف درختان، ريز شدن برگ‌ها، افزايش فاصله برگ‌ها نسبت به يكديگر، پريدگي رنگ برگ‌ها، عدم شكل‌گيري جوانه گل و ميوه و يا ريزش ميوه‌ها در مراحل اوليه رشد و شكل‌گيري ميوه‌هاي ريز و بدون كيفيت مي‌شود. اگر رطوبت موردنياز اين گياه به‌خوبي تأمين شود اين گياه نسبت به نور فصول پر نوري همانند تابستان هيچ‌گونه مشكلي نخواهد داشت.

دما

درختان زردآلو جهت استراحت و برطرف شدن نياز سرمايي به ۹۰۰-۳۰۰ ساعت دماي زير ۷ درجه نياز دارد. همچنين در مناطقي كه زمستان‌هاي گرم دارند، شكوفه‌هاي اين درختان در بهار ريزش مي‌كند به همين دليل در مناطق نيمه گرمسيري و يا گرمسيري نمي‌توان اين درخت را پرورش داد. از نظر تحمل سرماي زمستان نيز اكثر انواع درختان زردآلو سرماي هوا را در زمستان حداكثر تا ۲۵- درجه سانتي‌گراد تحمل مي‌كنند البته انواعي از زردآلو همانند زردآلوي سيبريه Prunus sibirica نيز وجود دارند كه سرماي زمستان را تا ۵۰- درجه سانتي‌گراد تحمل مي‌كند. اما ميوه‌هاي خوراكي با كيفيت پاييني و به تعداد كم توليد مي‌كنند. نوسانات دما در طي فصل رشد مي‌تواند موجب از بين رفتن قسمتي از تاج درخت زردآلو شود كه اين مشكل با نام آپوپلكسي يا مرگ پيش رس معروف است؛ زيرا اين نوسانات دمايي مي‌توانند موجب ترك خوردن پوست درخت و باز شدن راهي براي ورود ساير آفات و موارد بيماري باز شود و فعاليت اين عوامل موجب از بين رفتن برخي قسمت­هاي تاج و پوست تنه درختان زردآلو مي‌شود.

كاشت

زردآلو از طريق بذر، خواباندن، پيوند و قلمه تكثير مي‌شود. بذر اين گياه براي رشد بهتر نياز به يك دوره سرمادهي دارد براي اين كار مي‌توانيد بذر اين گياه را در فصل پاييز بكاريد تا در فصل بهار جوانه بزند و رشد كند. همچنين مي‌توانيد به مدت دو تا سه ماه بذر اين گياه را در فريزر و در دماي مناسب نگهداري كنيد سپس آن را در بستر خاك يا گلدان در عمق مناسبي بكاريد و روي آن را با خاك نرم بپوشانيد پس از گذشت مدتي گياه جوانه مي‌زند و شروع به رشد مي‌كند زماني كه گياه رشد كرد و به حد معيني از رشد رسيد نهال به دست آمده را به زمين اصلي منتقل كنيد. عمق كاشت بذر ۱ تا ۳ سانتيمتر است. فاصله كاشت بذر ۳ تا ۵ متر مي‌باشد. ارتفاع اين گياه بين ۳ تا ۸ متر و گاهي بيشتر است.

پيوند زني يكي از روش‌هاي اصلي تكثير اين درختان است. در اين روش پيوندك‌ها از درختان زردآلو كه صفات مناسبي در ميوه دهي و كيفيت ميوه دارند تهيه مي‌شود. از آنجايي كه ريشه‌هاي درختان زردآلو به خاك‌هاي سنگين حساس هستند و در مكان‌هايي كه تعويض خاك مشكل است مي‌توان از پايه‌هايي استفاده كرد كه نسبت به چنين شرايطي حساسيت كمتري دارند. پايه‌هاي بذري زردآلو و يا به بيان ديگر پايه‌هايي كه از كاشت هسته زردآلو به دست مي‌آيند مناسب خاك‌هايي عميق با زهكش مناسب هستند همچنين به طور كلي با استفاده از پايه‌هاي بذري زردآلو محصولي بهتر و رشدي بيشتر به دست مي‌آيد. اما اگر خاك سبك‌تر و شني و با محدوديت آبياري باشد مي‌توان از پايه بادام براي درختان زردآلو استفاده كرد. درختان هلو نيز يكي از پايه‌هاي متداول براي درختان زردآلو هستند كه بخصوص در زمين‌هاي شني كه زهكش خوبي دارند و آبياري مي‌شوند مناسب است. نتيجه استفاده از پايه هلو پاكوتاه شدن درخت زردآلو است. البته در اين پيوند يعني زردآلو بر روي پايه هلو احتمال عدم گرفتن پيوند و ناسازگاري در محل پيوند وجود دارد و از طرفي كاشتن پايه‌هاي هلو در باغي كه قبلاً درختان هلو در آن رشد مي‌كردند نتيجه خوبي نخواهد داشت. در زمين‌هاي سنگين و مرطوب مي‌توان از پايه آلو بخصوص آلوي ميروبالان P.cerasifera استفاده كرد البته يكي از مشكلات اين پايه حساس بودن آن به پژمردگي ريشه و طوقه با عامل قارچي ورتيسليوم است.

نوع پيوندي كه براي عمليات پيوند زردآلو استفاده مي‌شود پيوند T و يا پيوند شكمي است و زمان انجام اين پيوند نيز خرداد ماه است. در اين زمان از پايه‌هايي استفاده مي‌شود كه ضخامتي برابر با قطر يك مداد (حدود ۶ ميلي‌متر) داشته باشند و انجام عمل پيوند بر روي پايه‌هايي كه كمتر از اين حد ضخامت دارند را تا شهريور به تعويق مي‌اندازند. محل پيوند بر روي پايه نيز حدود ۲۵-۱۰ سانتيمتر از سطح خاك بالاتر است. بعد از گرفتن پيوندك مي‌توان مابقي ساقه مربوط به پايه را از بالاتر از مكان پيوند است قطع كرد و بريد. البته اين كار را مي‌توان به‌تدريج نيز انجام داد به شكلي كه يك هفته بعد از انجام عمل پيوند ادامه ساقه پايه را از حدود ۱۰ سانتيمتري بالاي پيوندك بريد و بعد از گذشت دو هفته ديگر و مشاهده رشد پيوندك، باقيمانده پايه از بالاي پيوندك حذف كرد.

هرس كردن

در هنگام كاشت نهال جوان، شاخه اصلي از ارتفاع حدود ۷۰ سانتيمتري بالاي سطح خاك بريده مي‌شود و ۵-۳ شاخه اصلي كه البته فواصل مناسبي از يكديگر دارند و در اطراف تاج درخت پراكنده هستند نگهداري مي‌شوند. اين شاخه‌ها در اصل چهارچوب اصلي درخت را در آينده تشكيل مي‌دهند. اين شاخه‌ها نيز تا حدود يك‌سوم ارتفاعي كه دارند سرزني مي‌شوند و حدود دوسوم آن‌ها باقي مي‌ماند البته در صورت لزوم مي‌توان اين مقادير را كاهش و يا افزايش داد. در سال دوم، سوم و چهارم هرس اين درختان شامل كم كردن شاخه‌هايي كه موجب شلوغ شدن تاج درخت و همچنين قطع كردن و كوتاه كردن شاخه‌هايي است كه با هم اصطكاك دارند. ميوه‌هاي درختان زردآلو اكثراً بر روي شاخه‌هاي كوچك دو ساله (سيخك هاي دوساله) شكل مي‌گيرند و هر سيخك بعد از ۴-۳ سال عمر خشكيده مي‌شود و از بين مي‌رود و يا در هنگام برداشت ميوه‌ها همراه با ميوه‌ها از درخت جدا مي‌شوند هرس سالانه اين درختان به‌منظور تحريك گياه به توليد سيخك انجام مي‌شود. بنابراين ساقه‌هاي اين درختان در زمان هرس سرزني مي‌شوند به‌نحوي‌كه يك‌سوم از طول آن‌ها كوتاه شود و دوسوم از طول باقي بمانند. اين سرزني رشد و نمو سيخك­ها را تحريك مي‌كند. در درختان بالغ زردآلو شاخه‌هاي يك‌ساله در درختان جوان و بالغ كه به ميوه دهي رسيده‌اند ۶۰-۵۰ سانتيمتر و در درختان نسبتاً مسن كه هنوز توانايي مناسبي در توليد ميوه دارند حدود ۳۵-۲۵ سانتي­متر بايد در طي سال رشد كنند. اما اگر رشد بيش از اين مقدار است مي‌بايست كه از رشد بي‌رويه آنان با كمك عمل هرس جلوگيري كرد. البته با كوتاه كردن و سرزني شاخه‌ها امكان رشد شاخه‌هاي جانبي بشمار نيز هست كه تعداد آن‌ها را نيز مي‌بايست كنترل كرد و قطع كرد تا تاج درخت دچار ازدحام و شلوغي نشود.

تنك كردن

عمل ديگري كه مي‌بايست در زمان شكل‌گيري ميوه‌ها انجام داد تنك ميوه است زيرا تعداد ميوه شكل گرفته در اين درختان مي‌تواند زياد باشد كه در نتيجه تمامي ميوه‌ها از فضاي كافي جهت بزرگ شدن برخوردار نيستند و در نتيجه ميوه‌هايي كوچك و ريز شكل مي‌گيرد اما با كم كردن تعداد ميوه‌هاي نارس در ابتداي رشد مي‌توان كاري كرد كه ميوه‌ها از فضاي كافي برخوردار باشند. حدود ۴۰ روز بعد از عمل گرده‌افشاني و يا به بيان ديگر زماني كه قطر ميوه‌هاي جوان ۱٫۵ سانتي­متر شده بودند عمل تنك انجام مي‌شود. بين هر دو ميوه حدود ۸-۵ سانتي­متر فاصله در نظر گرفته مي‌شود و بقيه ميوه‌ها حذف مي‌شوند.

آفات و بيماري ها

از آفات درختان زردآلو مي‌توان به شته، شپشك، كنه تار عنكبوتي، مگس ميوه، پيچاننده برگ، سوسك چوب‌خوار و زنبور مغز خوار زردآلو اشاره كرد. از بيماري‌هاي درخت زردآلو مي‌توان به بيماري پوسيدگي قهوه‌اي، شانكر باكتريايي، سفيدك پودري، پژمردگي به دليل قارچ ورتيسليوم اشاره كرد. براي مبارزه با پوسيدگي قهوه‌اي كه گل‌ها و سرشاخه‌ها را گرفتار مي‌كند در فصل بهار زماني كه غنچه‌ها شروع به شكوفايي كردند درختان را با سم قارچ‌كش همانند كلروتالونيل (غلظت بر اساس دستورالعمل كارخانه سازنده سم) سم‌پاشي كنيد.

خواص زردآلو

زردآلو يكي از ميوه‌هاي خوبي است كه ورزشكاران بعد از ورزش مي‌توانند بخورند. به‌شرط آنكه بعد از خوردن، آب ننوشند. در زمستان مي‌توانند از برگه زردآلو استفاده كنند و در تابستان اگر مي‌خواهند همراه آب باشد از برگه زردآلو خيسانده در آب استفاده شود.

زردآلو بازكننده گرفتگي‌هاي مجاري عروق و نرم‌كننده سفتي‌ها است. ۱۰ صبح و ۵ عصر ميل شود.

زردآلو خاصيت آرام بخشي و نشاط‌آوري دارد؛ در ضمن خوردن آن به آن‌هايي كه ناراحتي‌هاي قلبي دارند نيز توصيه مي‌شود.

زردآلو به علت داشتن مقداري اسيد سالسيليك، براي درد مفاصل و رماتيسم مفيد است.

خيس شده آن را اگر شخصي كه مبتلابه تب است ميل كند و پشت سر آن آب گرم و عسل ميل كند باعث قطع تب مي‌شود.

در برگه زردآلو مقاديري ويتامين D وجود دارد كه در رشد استخوان و دندان‌ها بسيار مؤثر است.

مصرف برگه زردآلو سبب هضم غذا مي‌شود و از يبوست جلوگيري مي‌كند. بدين منظور، ابتدا آن را با آب بشوييد. سپس آن را در آب خيس كنيد و بگذاريد يك شب بماند. سپس يك دانه ليموترش در آن بيندازيد و صبح ناشتا، برگه خيس خورده را همراه با آب آن ميل كنيد كه براي رفع يبوست بسيار مفيد است.

وجود فلوئور در زردآلو از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كند.

زردآلو، باعث رفع تشنگي و عطش مي‌شود.

هيچ‌گاه بعد از غذا زردآلو نخوريد و بعد از خوردن زردآلو حمام سرد ننماييد.

براي درمان اسهال ۱۰ گرم برگ خشك آن را با آب سرد ميل نماييد

براي از بين بردن كرم معده ۵ گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتياط مصرف شود.

زردآلو حاوي آنتي‌اكسيدان بالايي است. بيشترين ميزان آنتي‌اكسيدان آن متعلق به فلاونوئيد پلي فنوليك مانند لوتئين، زآگزانتين و بتاكريپتو گزانتين ها است؛ مجموعه اين‌ها موجب حفاظت بيشتر سلول‌ها در برابر راديكال‌هاي آزاد اكسيژن كه دليل پيري، سرطان‌ها و بيماري‌هاي مختلف مي‌باشند، مي‌شود.

براي خرد كردن سنگ مثانه ۵ گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتياط مصرف شود. سپس هر ۴ ساعت يك ليوان عرق خارشتري.

شكوفه‌هاي خشك شده زردآلو خونريزي داخلي و بيروني را بند مي‌آورد.

زردآلو ضد سرطان است (مخصوصاً سرطان ريه و لوزالمعده).

زردآلوي رسيده به علت دارا بودن ويتامين‌هاي گروه B براي درمان بيماري‌هاي عصبي و روحي، بي‌خوابي، خستگي شديد، گيجي، فراموشي و ... مفيد است.

كساني كه كارهاي فكري زياد دارند خوردن زردآلو را فراموش نكنند.

براي كساني كه لاغر هستند خوردن زردآلو در فواصل غذا مفيد است.

زردآلو براي خانم‌هاي حامله به‌عنوان عصرانه بسيار مفيد است.

زردآلو سرشار از ويتامين A است كه به رشد اطفال كمك كرده و باعث تقويت بينايي در آن‌ها مي‌شود.

در بين سبزيجات، هويج و در بين ميوه‌ها، زردآلو بيشترين مقدار بتاكاروتن را دارند و هيچ ميوه ديگري به اين اندازه داراي بتاكاروتن نيست. بتاكارتوتن از پوست در برابر اشعه ماوراي بنفش محافظت مي‌كند.

بتاكاروتن موجود در زردآلو مانع پينه بستن و خشك شدن پوست مي‌شود. وقتي پوست بدن پوسته پوسته شده و سفيد يا خاكستري رنگ مي‌شود، نشانه كمبود بتاكاروتن است.

پوست‌هايي كه خيلي خشك هستند چند برگه خشك زردآلو را در روغن زيتون خيس نموده سپس كوبيده به‌صورت ماسك روي پوست صورت بگذاريد.

براي ترك دست‌وپا از تركيب برگه زردآلو كه در روغن بادام زميني خيسانده استفاده شود.

براي رفع چروك صورت آب زردآلوي تازه را با كمي شير و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گياهي شسته سپس با اين محلول ماساژ دهيد.

ماسك زردآلو لطيف كننده پوست صورت و گردن است.

براي رفع چروك صورت آب زردآلوي تازه را با كمي شير و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گياهي شسته سپس با اين محلول ماساژ دهيد.

براي جلوگيري از نفخ خوب است كه هسته زردآلو را هم بخوريم.

هسته تلخ زردآلو مواد سمي به نام اسيد سيانيدريك و اسيد پروسيك دارد. لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناك است.

مغز هسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك و برگ و گل آن سرد و خشك است.

مغز زردآلو آن تقويت‌كننده قواي جنسي است

خواص روغن زردآلو

روغن هسته زردآلو را اگر در گوش بچكانيد صداهاي گوش را از بين برده و سنگيني گوش را درمان مي‌كند.

روغن مغز هسته براي نرم كردن پوست مفيد است

روغن مغز هسته اگر تلخ باشد كشنده كرم معده و روده است

روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بين برده و سنگ مثانه را خرد مي‌كند.

دم كرده برگ زردآلو براي قطع اسهال مفيد است

مضرات زردآلو

اشخاص سالخورده و كودكان بايد از زياد خوردن آن احتراز كنند. هميشه بايد زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آن را نيز تناول نمود زيرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آن را آن آسان مي‌سازد.

افرادي كه ناراحتي كبدي دارند، بايد از زياد خوردن زردآلو پرهيز كنند.

مصرف زياد زردآلو باعث ايجاد لك‌هاي سفيد پوستي مي‌شود.

زردآلو از نظر طب قديم ايران سرد و تر است، لذا براي سردمزاجان مضر است.

اين ميوه را هنگام ناشتا و با معده خالي نخوريد، زيرا سبب دل‌پيچه مي‌شود.

هرگز زردآلو را بعد از غذاهاي سنگين نخوريد.

بعد از خوردن زردآلو آب سرد ننوشيد يا با آب سرد استحمام نكنيد، زيرا باعث ايجاد گاز و نفخ در معده مي‌شود.

اگر بعد از خوردن زردآلو دچار سنگيني و نفخ معده شديد، فوراً مقداري زيره را دم كرده و ميل نماييد يا مقداري عرق زيره يا عرق نعنا بخوريد.

زردآلو خشك شده اغلب با سولفيت‌ها عمل‌آوري مي‌شوند تا عمر طولاني‌تري داشته باشند و در برابر اكسيداسيون و بي‌رنگ شدن در طي خشك شدن مقاومت بيشتري داشته باشند مانند آن چه براي ديگر ميوه‌هاي خشك مانند انجير نيز اتفاق مي‌افتد.

سولفيت كه رنگ نارنجي روشن زردآلو را در طي فرايند خشك شدن تثبيت مي‌كند موجب ايجاد حالت‌هاي حاد تنفسي در برخي افراد حساس مبتلا به آسم مي‌شود. بنابراين افراد حساس به سولفيت مي‌توانند در عوض از ميوه‌هاي خشك بدون سولفور كه قهوه‌اي رنگ هستند استفاده نمايند.

براي خريد بذر زردآلو و ساير درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: زردآلو، بذر زردآلو، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، درخت زردآلو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۱۴:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

درخت زالزالك

زالزالك

زالزالك نام‌هاي لاتين Hawthorn, Common Hawthorn، نام علمي Crataegus Monogyna خانواده Rosaceae مي‌باشند. زالزالك‌ها درختچه‌ها يا درختاني با ارتفاع ۵ تا ۱۲ متر با شاخه‌هاي انبوه مي‌باشند. پوست تنه آن‌ها به رنگ قهوه‌اي كم‌رنگ با شكاف‌هاي عمودي نارنجي رنگ است. ساقه‌هاي جوان داراي خار‌هايي به طول ۱ تا ۱٫۵ سانتيمتر است. برگ زالزالك به طول ۲ تا ۴ سانتيمتر، تخم مرغي شكل و داراي بريدگي‌هاي عميق است. سطح رويي برگ‌ها به رنگ سبز تيره و سطح زيرين آن بي‌رنگ است. گل‌هاي درخت زالزالك به‌صورت هرمافروديت بوده و در بهار ظاهر مي‌شوند (ممكن است گل‌ها در مناطقي كه بومي اين گياه است زودتر نيز ظاهر شود). گل‌هاي زالزالك معطر بوده و گرده‌افشاني آن‌ها توسط زنبورعسل و ديگر حشرات صورت مي‌گيرد. ۵ تا ۲۵ شاخه گل با هم وجود دارند و هر گل حدود ۱ سانتيمتر قطر داشته و داراي ۵ گلبرگ سفيد به همراه پرچم‌هاي متعدد قرمز رنگ و يك خامه است. ميوه زالزالك كوچك، تخم مرغي شكل، اغلب به رنگ قرمز تيره، به طول ۱ سانتيمتر، شبه سته، اما از نظر ساختماني يك ميوه دانه‌دار حاوي يك بذر است. پرندگان ميوه اين گياه را مي‌خورند و بذر زالزالك را از طريق مدفوع، دفع و پراكنده مي‌كنند. زالزالك در ايران از جمله در بلندي‌هاي بالاي ۲۵۰۰ متر در استان كهگيلويه و بويراحمد، استان فارس و استان اصفهان به‌خصوص شهرستان نجف‌آباد مي‌رويد. اين گياه در استان آذربايجان شرقي و استان كردستان و شمال استان آذربايجان غربي هم به‌وفور يافت مي‌شود.

كاشت

درختچه زالزالك به خاك تقريباً سبك يا متوسط نياز دارد اما خاك‌هاي سنگين و فقير از نظر مواد غذايي را نيز مي‌تواند تحمل كند. در خاك‌هايي با pH اسيدي، خنثي و قليايي رشد مي‌كند. همچنين مي‌تواند در خاك‌هاي بسيار اسيدي و بسيار قليايي نيز رشد كند. خاك آن از نظر رطوبتي بايد مرطوب باشد و آبياري مناسبي انجام شود. ولي خشكي را نيز تحمل مي‌كند. درخت يا درختچه زالزالك مي‌تواند آلودگي هوا را نيز تحمل كند. زالزالك محل‌هاي آفتابي كامل تا نيمه سايه را ترجيح مي‌دهد.

كاشت زالزالك با استفاده از كشت بذر صورت مي‌گيرد. ابتدا بذرها را در نايلوني كه چند سوراخ دارد قرار دهيد سپس بذرها را لابه‌لاي ماسه مرطوب قرار دهيد. منظور از مرطوب اين است كه كاملاً خيس نباشد و وقتي ماسه را در دست مي‌گيريد و مي‌فشاريد آب از آن چكه نكند. سپس آن را در نايلوني كه عرض كرديم قرار دهيد و به مدت ۸ هفته در مكاني گرم قرار دهيد و هر چند روز يك‌بار رطوبت را چك كنيد. دقت كنيد رطوبت خيلي مهم است. بعد از انجام مراحل نوبت به مرحله سرمادهي است. مرحله سرمادهي حدود ۲ ماه الي ۳ ماه مي‌باشد و در همين مرحله امكان اين هست كه جوانه‌زني كند. بذر درخت زالزالك براي جوانه‌زني بهتر به يك دوره سرمادهي نيز نياز دارد. به علت وضعيت پوششي بذر درخت زالزالك و هم طي دوره جنيني، اصولاً بذر اين نهال دير سبز مي‌كند به همين جهت براي جوانه زدن سريع ميوه‌ها چيده و مي‌گذارند و سپس به مدت ۳ يا ۴ ماه در دماي ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتي‌گراد بعد به مدت ۵ ماه در دماي ۴ درجه سانتي‌گراد در ماسه يا خزه مرطوب نگهداري مي‌كنند و آنگاه در بهار مي‌كارند.

خواص

زالزالك داراي مواد معدني گوناگون، ويتامين‌ها، مقدار زيادي تانن و كلسيم، پكتين، اسيد تارتاريك، اسيد ماليك، روغن چرب، قندهاي گلوكز و فروكتوز است. بسيار قابض و در درمان اسهال خوني مؤثر است. براي تقويت قلب و معده بسيار توصيه شده است. براي معالجه بيماران مبتلا به فعاليت نامنظم قلب كاربرد دارد. در مواقع كم‌خوني و سل اثر خوبي دارد. براي روماتيسمي‌ها و مبتلايان به ورم روده مفيد است. اشتها را زياد مي‌كند. جهت درمان قطره‌قطره آمدن ادرار توصيه شده است. شربت زالزالك همراه با شكر سرخ، براي رفع سردرد شديد مفيد است. گل زالزالك، ضد تشنج بوده و حركات نامنظم قلب را تنظيم مي‌كند. داروي مفيد و خاصي بر ضد تپش قلب و ضربان شديد آن است. زالزالك كه يك گياه ضد نارسائي قلبي و كاهش‌دهنده فشارخون است. داراي خاصيت ضد اضطراب نيز است. در يك مطالعه اثربخشي عصاره گياهي زالزالك در درمان اختلالات ناشي از اضطراب بر روي ۲۶۴ نفر مورد بررسي قرار گرفت و نتايج نشان داد كه اين دارو در درمان اضطراب كاملاً مؤثر است. در اغلب كشورهاي اروپايي خصوصاً آلمان براي درمان بي‌نظمي ضربان قلب از گياه زالزالك استفاده مي‌شود. همچنين زالزالك در درمان آنژين و تصلب شرايين (سفت شدن ديواره رگ‌ها)‌ بسيار كاربرد دارد.

از ديگر خواص زالزالك تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه زالزالك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي محسوب شده و مي‌تواند به‌عنوان يك مكمل غذايي مقوي عمل كرده و در تنظيم وزن، گلوكز خون و التهاب نقش داشته باشد. محققان آمريكايي طي بررسي‌هايي كه روي زالزالك انجام دادند، دريافتند اين ميوه زالزالك به خاطر داشتن مقادير بالايي از مواد آنتوسيانين، بسيار مفيد است و در رنگ‌هاي مختلف اين ميوه آنتوسيانين هاي زياد و متفاوتي يافت مي‌شود كه دانه‌هاي زالزالك را از فشار اكسايشي نور خورشيد حفظ مي‌كنند. خوردن زالزالك بدن ما را از موقعيت‌هاي زيان‌آور مانند قرار گرفتن در معرض آلودگي و راديكال‌هاي آزاد حفظ مي‌كند. به عبارتي تحقيقات نشان مي‌دهد مصرف زالزالك در درمان برخي بيماري‌ها از سرطان گرفته تا چاقي اثر مثبت مي‌گذارد و اين تأثير به دليل خواص ضدالتهابي ماده آنتوسيانين موجود در آن است.

مواد موجود در زالزالك زرد قند خون و عملكرد انسولين خون را بهبود مي‌بخشد. يكي از مواد مفيد موجود در زالزالك فلاونوييدهايي مي‌باشند كه نسبت به رنگ ميوه شدت اثرات آنتي‌اكسيداني آن‌ها تغيير مي‌كند. ميوه‌هاي قرمزرنگ داراي اثر قوي، صورتي اثري ضعيف و زرد اثر ضعيف‌تري دارند. زالزالك اگر به‌خوبي خشك شود تنها مقداري از ويتامين C خود را از دست مي‌دهد ولي ديگر تركيبات شيميايي خود را حفظ مي‌كند. لذا براي نگهداري زالزالك خشك بايد آن را در محلي كه تهويه مناسبي دارد نگه داشت.

چاي زالزالك، دمنوش زالزالك آرام بخش هست؛ بنابر اين افرادي كه از بيخوابي رنج مي‌برند و يا گريبانگير انقباضات مكرر عضلاني ميشوند بهتر هست اين نوشيدني را بيشتر مصرف كرده و آن را جاي گزين چاي در محل كار خود كنند.

براي خريد بذر زالزالك و ساير درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: زالزالك، بذر زالزالك، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، درخت زالزالك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۰:۱۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

درخت كاج سيمبرا (سوئيسي)

درخت كاج سيمبرا (سوئيسي)

درخت كاج سيمبرا (سوئيسي) كه به كاج سنگ سوئيسي معروف است. ارتفاع آن معمولاً به ۲۵ متر مي‌رسد و قطر تنه به ۱/۵ متر هم مي‌رسد. رشد آن كند بوده و نسبت به دماي ۲۰ درجه زير صفر و باد زياد بسيار مقاوم است. كاشت كاج با بذر كاج ساده‌ترين روش تكثير درخت كاج است. در فصل تابستان هفته اي دو بار و در فصل زمستان هفته اي يك بار اقدام به آبياري كاج كنيد. توجه كنيد كه بهتر است خاك درخت هميشه مرطوب باشد. برگ‌هاي سوزني آن، انبوهي زيبا از رنگ سبز تيره است كه چشم همگان را به خود خيره مي‌كند. اين درخت در فضاهاي بسياري مانند پارك‌ها، حياط خانه‌ها و جنگل‌ها ديده مي‌شود. كاج از خانواده بازدانگان است كه از كهن‌ترين گياهان روي زمين هستند. زيستگاه اصلي كاج در استراليا است. انواع درخت كاج علاوه بر آنكه جنبه ي زينتي دارند، بسيار مقاوم در برابر بادهاي شديد مي باشند و لذا در امر باد شكني نيز مورد استفاده هستند.

براي خريد بذر درخت كاج و ساير درختان غيرمثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كاج، بذر كاج، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، درخت كاج،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۵۴:۳۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

درخت افرا روبروم قرمز

درخت افرا روبروم قرمز

افرا روبروم به دليل داشتن برگ‌هايي به رنگ قرمز بيشتر با نام افرا روبروم قرمز يا درخت افرا قرمز شناخته مي‌شود. درختي زيبا و زينتي است كه به‌صورت بوسناي نيز قابل كشت است. اين درخت زيبا برگ‌هاي سه تا پنج لبه‌اي دانه‌دانه داري به رنگ قرمز تا نارنجي دارد. اين درخت زيبا تاجي بيضي مانند دارد. افرا روبروم قرمز بومي مناطقي از آمريكاي شمالي است. اين درخت به دليل زيبايي منحصربه‌فردي كه دارد موردتوجه قرار مي‌گيرد. ارتفاع افرا روبروم قرمز با توجه به شرايط اقليمي متغير و بين ۵ تا ۱۵ متر و گاهي بيشتر تا ۲۰ متر نيز مي‌رسد. از خواص افرا اين نكته قابل ذكر است كه شيره افرا يكي از شيريني هاي مورد نياز شما است كه مي توانيد جايگزين شكر كنيد. شيره افرا به وسيله جوشاندن شيره جمع آوري شده از درخت افراي شيرين بدست مي آيد.

كاشت

كاشت افرا روبروم قرمز از طريق بذر و قلمه صورت مي گيرد. براي اين منظور پس از آماده نمودن زمين سطح كشت بذرها را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب ولرم خيس كنيد، سپس بذر افرا را در درون كيسه‌اي سربسته كه در درون آن خاك گلدان، پيت ماس، شن و ماسه قرار دارد بگذاريد. پس از آن چندين سوراخ در پلاستيك براي گردش هوا ايجاد كنيد. بذرها را تا زمان جوانه‌زني مرطوب نگه داريد. پس از گذشت مدت زماني بذرها جوانه مي‌زنند. در اين هنگام مي‌توانيد بذرها را به گلدان منتقل كنيد. همچنين مي‌توانيد بذرها را به‌صورت مستقيم در گلدان نيز مورد كشت قرار دهيد. پس از آنكه نهال به حد معيني از رشد رسيد آن را به زمين اصلي يا گلدان بزرگ‌تر منتقل كنيد.

در روش قلمه‌زني از شاخه‌هاي تازه درختچه افرا قلمه تهيه كنيد و سپس آن را بكاريد و آبياري كنيد، طوري كه هميشه مرطوب باشد. پس از مدتي قلمه صاحب ريشه مي‌شود و رشد خود را آغاز مي‌كند. فاصله كاشت بذر افرا روبروم بين ۲۰ تا ۴۰ سانتي‌متر و فاصله كاشت نهال بين ۱٫۵ تا ۲ متر است. عمق كاشت بذر ۱ تا ۳ سانتي‌متر مي‌باشد. براي رشد به خاك حاصلخيز و غني نياز دارد، خاك بايد از زهكشي مناسبي برخوردار باشد. گلدهي درخت افرا روبروم قرمز فصل بهار است. به آبياري متوسط و كمي نياز دارد. افرا روبروم به نور خورشيد براي رشد نياز دارد.

براي خريد بذر درخت افرا و ساير درختان غيرمثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: افرا، بذر افرا، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، درخت افرا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۱۵:۰۳ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

چمن آكواريومي مونت كارلو

چمن آكواريومي مونت كارلو

چمن مونت‌كارلو نوعي چمن است كه برگ‌هاي به نسبت درشت و بزرگي دارد. از مشخصات اين نوع چمن داشتن برگ‌هاي گرد است. رشد سريعي دارد. اين نوع چمن آبي بيشتر در درون آكواريوم براي زيباسازي كشت مي‌شود. چمن مونت‌كارلو به رنگ سبز روشن است. كف‌پوش فوق‌العاده زيبايي براي سطح موردنظر مي‌باشد، طوري كه زيبايي را به محيط تزريق مي‌كند. اين نوع چمن را بيشتر در آكواريوم مي‌كارند. با استفاده از چمن مونت‌كارلو مي‌توانيد محيط آكواريوم خود را به‌طور طبيعي زيبا و دل‌باز كنيد و محيط واقعي به وجود بياوريد و از آن لذت ببريد. از گياهان چندساله است.دماي مناسب براي رشد اين گياه ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتي‌گراد است. به آبياري زيادي نياز دارد. هميشه بايد پر آب باشد. از گياهان آفتاب دوست است كه براي رشد به نور زياد خورشيد نياز دارد. در برابر سايه مقاوم است.

كاشت

براي كاشت بذر چمن آكواريوم بهتر است از خاك مخصوص چمن آكواريوم استفاده نماييد. اين خاك به‌صورت شن ريز است و تمام مواد مغذي موردنياز گياه را در خود دارد.دليل اينكه از اين خاك براي آكواريوم استفاده مي‌شود اين است كه مثل شن است نه آب را كثيف مي‌كند و نه بر روي سطح آب مي‌آيد. ابتدا مقداري شن دانه متوسط يا دانه ريز كف ظرف خود بريزيد. سپس يك لايه ۲ الي ۳ سانتي از خاك مخصوص آكواريوم بر روي شن‌ها ريخته و سطح را صاف كنيد سپس روي سطح خاك خوب آب اسپره كنيد. اكنون بذر چمن مونت‌كارلو را روي خاك بپاشيد و مجدد روي آن آب اسپره كنيد. اينكه چه مقدار بذر چمن را بر روي خاك بريزيد بستگي به شما دارد هر چقدر بيشتر بريزيد چمن شما پرپشت‌تر مي‌شود هرچند اگر كمتر هم بريزيد بعد از مدتي سطح پر خواهد شد. حالا روي ظرف را با سلفون خوب ببنديد و ظرف كاشته شده را در مكاني گرم مثل پشت بخاري بگذاريد هر چقدر جاي بذر چمن آكواريوم گرم باشد زودتر سبز مي‌شوند معمولاً بين ۳ الي ۵ روز جوانه‌ها نمايان مي‌شوند اما اگر مكان شما گرم نباشد دير جوانه مي‌زنند. اين نوع چمن را مي‌توانيد هم براي چمن آكواريوم و هم براي چمن تراريوم بكاريد.

براي خريد بذر چمن به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: چمن، بذر چمن، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، چمن آكواريومي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۴۶:۵۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

چغندر لبويي

چغندر لبويي

در حدود چهار قرن قبل از ميلاد به خواص درماني چغندر آَشنا بوده و از آن استفاده مي‌كرده‌اند. چغندر به‌طور بومي در ناحيه مديترانه و شرق اروپا وجود داشته است و در حال حاضر در بيشتر نقاط دنيا كشت مي‌شود. چُغُندَر (چگندر، چندر) گياهي از خانوادۀ اسفناجيان با ريشه غده‌اي و قندي و برگ‌هاي درشت و پهن كه مواد غذايي در ريشه‌ي ستبرش اندوخته مي‌شود. چغندر دو نوع است. يك نوع آن چغندر معمولي است به رنگ بنفش تيره و يا قرمز و نوع ديگر آن چغندرقند است به رنگ زرد روشن كه به مقدار بسيار زياد در نقاط مختلف دنيا براي استفاده از شكر آن كشت مي‌شود. چغندر گياهي يك‌ساله تا چندساله است. در سال اول برگ‌هاي روزت با دم برگ نسبتاً طولاني توليد مي‌كند و در سال دوم به فاز زايشي مي‌رود. اغلب گياهان اين خانواده هالوفيتوپساموفيت هستند و داراي اهميت اكولوژيكي و اقتصادي مي‌باشند. خانواده Chenopodiaceae عمدتاً علفي و يك‌ساله‌اند ولي در ميان آن‌ها انواع چندساله، درختچه‌اي و بندرت درختي هم مشاهده مي‌شود. ساكارز در برگ‌هاي بزرگ چغندر در هنگام روز ساخته مي‌شود و شب به ريشه مي‌رود در آنجا ذخيره مي‌گردد و طبقه‌هاي ريشه كلفت مي‌گردد. رنگ ريشه‌هاي چغندر ممكن است زرد يا سفيد يا سرخ تيره باشد. چغندر در سال اول توليد ريشه متورم و ضخيم و مغزدار مي‌كند كه پر از مواد غذايي است و در سال دوم توليد ساقه سفت گل دهنده و بذر مي‌نمايد. گرده‌افشاني با باد و يا حشرات انجام مي‌گيرد.

چغندر لبويي را به خاطر ريشه‌هاي شيرين آن مي‌كارند و به‌عنوان پيش‌غذا و در سالاد و برخي از غذاها استفاده مي‌شود، چغندر لبويي گياهي دوساله بوده، در سال اول كاشت، چغندر توليد ريشه مي‌كند و در همان سال قابل‌برداشت است و در سال دوم توليد گل و بذر مي‌كند و مواد قندي به ساقه‌هاي آن مي‌رود و در نتيجه برگ‌هاي شيرين‌تري به وجود مي‌آورد. چغندر لبويي در هر آب و هوايي رشد مي‌كند ولي هواي خنك را ترجيح مي‌دهد و بهترين رشد را دارد. چغندر لبويي روزبلند بوده به اين معنا كه طول روز نبايد كمتر از ۱۰ ساعت باشد تا محصول مرغوب‌تري را توليد كند. لبو همان چغندر پخته‌ است. در زبان آشور و بابل چغندر را لپتو مي‌خوانده‌اند و در آرامي لپتا و ليپتا مي‌ناميده‌اند و بعيد نيست كه اصل لبوي فارسي همين باشد.

كاشت بذر چغندر در گلدان

چغندر به‌سادگي در گلدان رشد مي‌كند و علاوه بر ريشه خوراكي آن به خاطر برگ‌هاي زيبايش گلدان جذابي را به وجود مي‌آورد. قطر ريشه چغندر حدوداً از ۳ تا ۷ سانتي‌متر بوده و طول برگ‌هاي آن گاهي به ۳۰ سانتي‌متر نيز مي‌رسد. انشعابات اطراف ريشه متورم گاهي به ۹۰ سانتي‌متر نيز توسعه پيدا مي‌كنند. مكان نگه‌داري چغندر بايد نورگير و داراي آفتاب مستقيم باشد. خاك گلدان و محل كشت نبايد خيلي سنگين (فشرده) يا خيلي سبك باشد، چغندر در اين خاك‌ها بدفرم مي‌شود. چغندر تحمل خشكي را دارد ولي بهتر است هميشه سطح خاك مرطوب باشد و آبياري بعد از خشك شدن كامل خاك انجام شود. بهتر است قبل از كاشت بذر چغندرها را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خيس كنيد، چغندر را معمولاً از اوايل بهار تا اواسط پاييز مي‌كارند ولي بهترين زمان براي كاشت بهاره، دو هفته قبل از آخرين سرما و براي كاشت پاييزه يك ماه قبل از شروع سرما است.

بهتر است گلدان بزرگي را براي كاشت انتخاب كنيد تا فضاي كافي براي رشد ريشه باشد. گلدان را با خاك نيمه سبك و نسبتاً غني پر كنيد. تركيب خاك باغچه و خاك‌برگ يا كود دامي پوسيده مناسب است. مي‌توانيد از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست نيز استفاده كنيد. استفاده از خاك‌هاي آماده محصول ايده آل را تضمين مي‌كند. بذرها را در عمق ۳ تا حداكثر ۴ سانتي‌متر قرار دهيد و بر روي آن خاك نرم بريزيد و گلدان را آبياري كنيد. طوري آبياري نكنيد كه بذرها جابجا شود. چغندر را معمولاً به خاطر ريشه آن مي‌كارند به همين دليل فاصله بين بذرها بايد ۱۵ تا ۳۰ سانتي‌متر باشد تا ريشه‌هاي خوش‌فرم و ايده آلي داشته باشيم. اگر چغندر را به خاطر مصرف برگ‌هاي آن مي‌كاريد مي‌توانيد فاصله بذرها را ۱۰ سانتي‌متر يا كمي كمتر در نظر بگيريد. بذر چغندر بعد از گذشت ۳ تا ۵ روز جوانه مي‌زند. دماي ايده آل براي كاشت چغندر لبويي ۱۶ تا ۱۸ درجه است. بعد از گذشت ۵۰ تا ۶۰ روز از كاشت بذر چغندر لبويي قرمز تيره، آماده برداشت است. برگ‌ها را هنگامي‌كه به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتي‌متر مي‌رسند و ريشه‌ها را در قطر ۳ تا ۵ سانتي‌متر برداشت مي‌كنند. (ريشه‌ها بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه آماده برداشت هستند)

كاشت بذر چغندر در باغچه

چغندر لبويي را در مناطق سرد و معتدل اوايل اسفند و در مناطق گرم اواخر تابستان و شهرهاي گرمسيري كه زمستان‌هاي گرمي دارند در اواخر پاييز اقدام به كاشت چغندر مي‌كنند. مرحله اول آماده‌سازي زمين كاشت است. ابتدا مقداري كود دامي پوسيده بر بستر كشت ريخته و خاك را زيرورو كنيد تا نرم و يكنواخت شود. خاك چغندر لبويي بايد داراي زهكشي خوبي باشد. خاك‌هاي سنگين باعث بدفرم شدن ريشه مي‌شود. اگر هنگام كاشت چغندر لبويي در اوايل بار با شرايط خاصي روبرو شويم و سرما براي مدت طولاني ادامه داشته باشد ممكن است به گل (بذر) برود. قبل از كاشت بهتر است بذرها به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خيس بخورد. بذرها را در عمق ۳ تا ۴ سانتي‌متري بكاريد و بر روي آن خاك نرم بريزيد تا قبل از جوانه‌زني نبايد اجازه دهيد خاك كاملاً خشك شود. آبياري‌هاي اوليه بايد به‌آرامي صورت پذيرد تا بذرها جابجا نشود. جوانه‌زني معمولاً در شرايط مناسب و طي ۳ تا ۵ روز اتفاق مي‌افتد. چغندر را معمولاً به دو صورت دست پاش و رديفي مي‌كارند.

روش دست پاش

در روش دست پاش بذرها را به‌طور يكنواخت بر روي سطح خاك ريخته و بر روي آن خاك نرم مي‌ريزيم يا با شن كش سطح خاك را زيرورو مي‌كنيم تا بذرها زير خاك برود. بعد از رشد چغندرها و هنگامي‌كه طول جوانه‌ها به ۷ سانتي‌متر رسيد اقدام به تنك كردن (حذف بوته‌هاي اضافه و كاهش تراكم چغندر) مي‌كنيم. به اين صورت كه تربچه‌ها را با فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متر در نظر مي‌گيريم و گياهاني كه در بين آن‌ها روييده‌اند را حذف مي‌كنيم.

روش كاشت رديفي

در اين روش فاصله رديف‌ها را ۳۰ تا ۴۵ سانتي‌متر و فاصله بين بوته‌ها را ۸ تا ۱۰ سانتي‌متر در نظر مي‌گيريم. همانند روش قبل بذر چغندر ر ا در عمق ۳ تا ۴ سانتي‌متر مي‌كاريم. آبياري چغندر بايد به گونه‌اي باشد كه سطح خاك خشك نشود و غرق آبي هم نباشد. زمين كاشت چغندر لبويي بايد عاري از هر گونه علف هرز باشد. برداشت چغندر لبويي هنگامي فرا مي‌رسد كه قطر آن بين ۳ تا ۵ سانتي‌متر باشد، البته تا قطر ۷ سانتي‌متر نيز قابل‌قبول است ولي بيشتر از اين باعث سخت شدن و خشبي شدن شده و از كيفيت آن مي‌كاهد و به پوكي ريشه‌ها مي‌انجامد.

خواص چغندر

۱-چغندر خوب آن است كه زياد در خاك نمانده باشد زيرا چغندري كه زياد رسيده باشد سفت مي‌شود.

۲-طبع چغندر گرم و تر است.

۳-رنگ ارغواني چغندر به دليل وجود تركيبي به نام بتاسيانين است كه خاصيت ضد سرطاني داشته و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان كولون جلوگيري مي‌كند.

۴-فيبر زياد موجود در آن، موجب كاهش سطح كلسترول خون و كاهش خطر بروز سكته‌هاي قلبي در بيماران قلبي است.

۵-مصرف لبو از بروز جذام جلوگيري مي‌كند.

۶-پخته اين گياه، رعشه را معالجه مي‌كند و بسيار آرامش‌بخش است.

۷-لبو براي مغز و اعصاب مفيد است

۸-آب لبوي خام براي التهاب مثانه، رفع يبوست مفيد است و علاوه بر آن اين گياه داراي ويتامين‌هايي است كه اشتهاآور است.

۹-مصرف لبو لكه‌هاي سفيدي كه در پوست بدن پديد آمده و موجب مرض پيسي مي‌شود را از بين مي‌برد.

۱۰٫ چغندر لبويي براي درد مفاصل و نقرس مفيد است

۱۱٫ شيره چغندر سيستم گردش خون را بهبود مي‌بخشد و سيستم ايمني بدن را ارتقاء مي‌دهد

۱۲٫ توليد گلبول‌هاي قرمز خون

۱۳٫ قرار دادن دست و پاي ترك‌خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب برطرف شدن عارضه مي‌شود

۱۴٫ ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسي و زگيل مؤثر است و چنانچه با حنا مصرف شود براي روياندن مجدد مو و نكويي آن تأثير به سزايي خواهد داشت.

۱۵٫ كمك به حفظ سلامت سلول‌ها

۱۶٫ كمك به حفظ سلامت كل بدن

۱۷٫ شستشوي سر با جوشانده برگ چغندر، شوره و چربي مو را از بين مي‌برد و ضد شپش است.

۱۸٫ كمك به جذب بهتر بسياري از مواد مغذي

۱۹٫ كمك به درمان يبوست دائمي

۲۰٫ شستشوي معده

۲۱٫ چغندر لبويي حاوي مقدار زيادي عناصر معمولي و كمياب همچون پتاسيم، گوگرد، يد، آهن و مس است

۲۲٫ مقوي براي كودكان و خانم‌هاي ضعيف

۲۳٫ چغندر قرمز يا لبو به دليل داشتن فيبر فراوان كه خاصيت كاهش چربي خون را دارد و همچنين اسيد فوليك، بهتر است در سبد غذايي بيماران قلبي و زنان باردار قرار بگيرد.

۲۴٫ درمان‌كننده التهاب مجاري ادرار است.

۲۵٫ براي درمان التهاب مثانه و بواسير مفيد است

۲۶٫ خوردن چغندر پخته، براي رعشه مفيد است خصوصاً اگر برگ آن سرخ‌رنگ باشد.

۲۷٫ چغندر مخلوط با آب هويج دفع‌كننده سنگ كيسه صفراست.

۲۸٫ برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود مي‌بخشد

۲۹٫ آب چغندر بهترين نوشابه و تقويت‌كننده بدن و دافع سموم بدن است (براي تهيه شربت چغندر، با آبميوه گيري آب سه تا چهار عدد چغندر خام را بگيريد و آن را با يك ليوان آب‌معدني مخلوط كنيد).

۳۰٫ لبو همچنين نقش بسزايي در درمان و پيشگيري از كبد چرب و كاهش چربي خون دارد.

۳۱٫ خواص آنتي اكسيداني لبو براي پيشگيري از سرماخوردگي و تقويت سيستم ايمني مفيد است و همچنين در پيشگيري از آلزايمر و پاركينسون نقش دارد.

براي خريد بذر چغندر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: چغندر، بذر چغندر، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۸:۴۲:۳۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

توت فرنگي كاماروسا

توت فرنگي كاماروسا

توت فرنگي كاماروسا بسيار شيرين و درشت با رنگ قرمز ملايم است و يكي از محبوب‌ترين ارقام براي كشت در گلخانه و فضاي باز است. كاماروسا روزكوتاه است و ميوه‌هايي سفت و قرمز را به وجود مي‌آورد و تا حدودي خودگرده‌افشان است ولي براي داشتن ميوه‌هاي بهتر در گلخانه بايد از زنبور استفاده كرد و همچنين در فضاي باز به‌طور معمولي گرده‌افشاني انجام مي‌شود. توت فرنگي رقم كاماروسا مخروطي كشيده است و داراي عطروطعم خوبي است و بازارپسندي بالايي دارد. نام‌هاي ديگر توت فرنگي كه شايد نشنيده باشيم: چيلك، چليك يا چيالك جنگلي، چَلَم و شالكَه.

كاشت

به‌طوركلي بذر توت فرنگي كاماروسا از طريق پاجوش، رانر (رونده) و تقسيم ريشه تكثير مي‌شود و كاشت بذر توت بخصوص براي كاشت تجاري مناسب نيست و تنها براي يادگيري و آموزش، كارهاي تحقيقاتي، كاشت خانگي و… از كاشت بذر بهره مي‌برند. كاشت بذر توت فرنگي كاماروسا كمي مشكل بوده و به مبتديان توصيه نمي‌شود ولي مي‌توانيد براي شروع در بسته‌هاي كوچك تهيه نموده و شروع به كاشت توت نماييد. معمولاً بذرها بدون رفع نياز سرمايي نيز جوانه مي‌زنند ولي سرما دادن به بذر قبل از كاشت باعث بالا رفتن درصد جوانه‌زني و موفقيت خواهد شد. توت فرنگي نياز سرمايي كوتاهي دارد. ابتدا بذر توت فرنگي را به مدت ۱۰ تا ۲۰ روز در يخچال قرار مي‌دهيم. بذرها را با همان بسته‌بندي مي‌توانيد داخل يخچال قرار دهيد يا اينكه آن‌ها را درون ظرف درب­دار شفاف كه با پيت ماس پر شده است بكاريد و سپس درون يخچال بگذاريد.

گلداني مناسب براي كاشت توت فرنگي در نظر مي‌گيريم و با خاكي سبك آن را پر مي‌كنيم. براي كاشت بذر توت فرنگي بهتر است از پيت ماس به‌تنهايي يا از تركيب زير استفاده نماييد: كوكوپيت ۳۰ درصد + پيت ماس ۵۰ درصد + ۱۰ درصد ورمي كمپوست + ۱۰ درصد پرليت دانه‌ريز. خاك را در ليوان يك‌بار مصرف يا ظرف‌هاي درب دار شفاف يا سيني نشاء بريزيد و خوب آبياري كنيد. سپس بذرها را روي خاك قرار دهيد و روي آن را كمي پيت ماس بريزيد تا بذرها مخفي شود ولي زير خاك نرود سپس با اسپري (افشانه) آب را بر روي خاك بريزيد. كف ظرف كاشت بايد براي خروج اضافي آب و عبور هوا سوراخ به‌اندازه كافي داشته باشد. اكنون بر روي بستر كاشت مشماي پلاستيكي يا سلفون قرار دهيد تا رطوبت خاك بالا رود. اين كار به جوانه‌زني و شكستن پوسته بذر كمك مي‌كند.

تا قبل از جوانه‌زني نبايد اجازه دهيد خاك خشك شود، آبياري بيش‌ازحد هم باعث مرگ و خفگي جوانه مي‌شود. گلدان را بايد در جايي پرنور و به دور از نور مستقيم آفتاب قرار دهيد تا جوانه بزند. هنگامي‌كه گياه داراي سه برگ شد مي‌توانيد اقدام به جابجايي آن به گلداني بزرگ‌تر كنيد. بعد از گل دادن گياه توت فرنگي اولين كار حذف گل‌هاي اوليه است اين كار باعث مي‌شود تا گياه ريشه قوي‌تري را به وجود بياورد. معمولاً ۳ تا ۴ ماه بعد از كاشت بذر باردهي بوته‌ها شروع مي‌شود. البته اكثراً گياه توت فرنگي در سال اول ميوه توليد نمي‌كند. بعد از آماده شدن نشاءها آن‌ها را به باغچه يا گلدان بزرگ‌تر يا... منتقل كنيد. براي كاشت در فضاي باز آفتاب‌گيرترين نقطه از باغ را انتخاب كنيد. مي‌توانيد از مالچ پاشي پاي بوته‌هاي گياه توت فرنگي براي كنترل رطوبت و گياهان هرز بهره ببريد (مي‌توان از كاه استفاده كرد)

اين ميوه امروزه اغلب به‌صورت هيدروپونيك (آبكشت) كشت مي‌شود. ازآنجاكه در اين نوع كشت اغلب شرايط محيط قابل‌كنترل است، نتيجه مطلوب‌تر است و ميزان عملكرد به‌صورت چشمگيري افزايش خواهد داشت. البته تنش‌هاي موجود در طبيعت خود باعث افزايش طعم و بوي آن مي‌شوند كه با سيستم آبكشت اين عطروطعم كاهش مي‌يابد.

خواص

خواص توت فرنگي يكي آن كه حاوي مقادير زيادي آنتي‌اكسيدان، ويتامين و مواد مغذي است. توت فرنگي خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي، سكته مغزي، سرطان، فشارخون، يبوست و ديابت را كاهش مي‌دهد. همچنين توت فرنگي به دليل اينكه حاوي اسيدفوليك است، براي زنان باردار توصيه مي‌شود. يك‌دانه توت فرنگي ۱۰۰ گرمي شامل تقريباً ۳۳ كيلوكالري انرژي، منبع عالي از ويتامين ث، منبع خوبي از منگنز است و ميزان كمي از ويتامين‌هاي ديگر و مواد معدني موردنياز در رژيم غذايي را فراهم مي‌كند.

توت فرنگي به دليل دارا بودن فيتو كميكال، اثرات مثبت بسياري بر روي مغز مي‌گذارد و مي‌تواند اثرات نامطلوب پيري بر مغز را كاهش دهد. توت‌فرنگي ميوه‌اي نسبتاً جديد است كه تا ۲۵۰–۳۰۰ سال قبل به اين شكل امروزي وجود نداشت و بيشتر موارد استفاده دارويي داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت‌فرنگي‌هاي وحشي از جنگل به زمين زراعتي منتقل شد و از آن به‌عنوان يك گياه اهلي استفاده گرديد. در جنگل‌هاي شمال ايران توت فرنگي وحشي به‌طور فراوان يافت مي‌شود. به نظر مي‌رسد كه اولين رقم اصلاح‌شده در زمان صدارت اتابك اعظم از فرانسه به ايران آمد و به نام اتابكي خوانده شد.

براي خريد بذر توت و ساير درختان مثمر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: توت فرنگي، بذر توت فرنگي، ميوه توت فرنگي، بذر، بذر ميوه، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۵۱:۵۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

پونه

پونه

 گياه پونه گونه ديگري از جنس Mentha است. پونه نسبت به نعناع سازگاري اقليمي بيشتري دارد. برگ‌هاي پونه بيشتر خاكستري بوده و در ايران انواع خودروي آن به‌طور معمول در كنار نهرهاي آب، در همه مناطق گسترش دارد. موارد مصرف گياه پونه مشابه با نعناع است. پونه گياهي علفي بوده و از خانواده نعنائيان به شمار مي‌رود. طعم اين گياه در ابتدا گرم، تقريباً گس و تلخ است و بعد از مدتي در فرد ايجاد حس خنكي مي‌نمايد. پونه علاوه بر مصارف آشپزي، به‌عنوان يكي از گياهان دارويي نيز كاربرد فراوان دارد. جوشانده پونه براي درمان سرماخوردگي و آنفولانزا بسيار مثمر ثمر بوده و به‌عنوان يك پني‌سيلين طبيعي باعث رفع عفونت بدن مي‌گردد. علاوه بر اين براي درمان ناراحتي‌هاي معده، تقويت لثه‌ها و تقويت سيستم ايمني بدن نيز كاربرد فراوان دارد. همچنين به دليل عطر تند و قوي پونه، كاشتن اين گياه در كنار ساير سبزيجات باغچه از جمله لوبيا بسيار مفيد بوده و باعث دفع حشرات و آفات از آن‌ها خواهد شد.

كاشت

قبل از كاشت پونه ابتدا زمين را شخم زده و سپس سطح خاك را به‌خوبي صاف نماييد. بستر كشت را قبل از بذرپاشي به‌خوبي آبياري نماييد. كرت‌هايي با فاصله ۵۰ الي ۶۰ سانتي‌متر از هم ايجاد كرده و سپس بذر پونه را با فاصله ۲۰ الي ۳۰ سانتي‌متري و در عمق نيم سانتي‌متري خاك قرار دهيد. بهتر است حدود نيم الي يك سانتي‌متر روي بستر كشت كود دامي سرند شده بپاشيد. مجدداً از طريق آبپاش اقدام به آبياري زمين كشت شده نماييد. بعد از رويش گياهان، نياز مراقبتي آن‌ها به حداقل مي‌رسد.

پونه از جمله گياهان حساس به سرما بخصوص در مراحل اوليه رشد است. ازاين‌رو بهترين زمان كاشت آن فصل بهار و پس از گذر سرماي زمستانه (اواخر ارديبهشت تا اواخر خردادماه) است. البته گفتني ست كه در فصل پاييز نيز مي‌توان نسبت به كاشت بذر پونه پونه اقدام نمود. بايد توجه داشته باشيد كه بستر كشت گياه پونه بايد در معرض تابش آفتاب مستقيم قرار گيرد تا بدين ترتيب گياه به نحو احسن رشد كرده و اسانس توليدي آن افزايش يابد. پونه گياهي با ريشه‌هاي سطحي است كه توانايي جذب آب از عمق خاك را ندارد. ازاين‌رو توصيه مي‌شود آبياري گياه پونه به‌صورت سطحي و در فاصله‌هاي زماني كوتاه و منظم صورت پذيرد. با توجه به شرايط محيطي گياه را روزانه دو بار آبياري نماييد.

به‌طوركلي مي‌توان اظهار داشت كه خاك‌هاي اسيدي با زهكشي مناسب بهترين بستر براي پرورش گياه پونه مي‌باشند. همچنين از دو تركيب پيشنهادي زير نيز مي‌توانيد جهت آماده‌سازي بستر كشت بذرهاي پونه استفاده نماييد:

۱٫ پيت ماس (۵۰ درصد) + كوكوپيت (۳۰ درصد) + پرليت (۲۰ درصد)

۲٫ خاك باغچه (۶۰ درصد) + ماسه (۲۰ درصد) + كود حيواني (۲۰ درصد)

روش كاشت بذر پونه در باغ و باغچه

كاشت بذر پونه در خانه (گلدان)

گلداني متناسب با سليقه و دكوراسيون منزل خود انتخاب نماييد. (گلدان كم‌عمق ولي با دهانه بزرگ)

گلدان را با تركيب خاك پيشنهادي در قسمت بالا پر نماييد.

خاك گلدان را به‌خوبي آبياري نماييد تا خاك نشست كند.

بذرها را با فاصله ۳۰ سانتي‌متري از هم قرار دهيد. (بذرهاي پونه نيازي به پوشانده شدن توسط خاك ندارند.)

گلدان را با يك نايلون شفاف بپوشانيد. (جهت حفظ رطوبت)

گلدان را به قسمت نورگير منزل خود انتقال دهيد. (لبه پنجره جنوبي)

تا زمان جوانه‌زني از خشك شدن سطح خاك جلوگيري به عمل‌آوريد.

با گذشت ۷ الي ۲۰ روز از زمان كاشت، بذرها شروع به جوانه‌زني مي‌كنند.

جدا كردن شكوفه‌ها از گياه پونه باعث مطلوب‌تر شدن عطروطعم آن مي‌گردد.

با رسيدن جوانه‌ها به ارتفاع ۱۵ سانتي‌متري مي‌توانيد نسبت به برداشت آن‌ها اقدام نماييد.

خواص پونه

پونه براي مقابله با بيماري‌هاي زير سودمند است:

حالت تهوع و استفراغ

مشكلات و ناراحتي‌هاي گوارشي به‌طوري‌كه از ترش كردن معده جلوگيري مي‌كند و براي هضم غذا و برطرف كردن سكسكه مفيد است.

سرماخوردگي، آنفلوانزا، آسم

سرفه و سياه سرفه

گرفتگي بيني

با توجه به خواص ضدميكروبي كه در دمنوش پونه و اسانس پونه وجود دارد، مي‌توان از اين فراورده‌ها به‌عنوان جايگزين طبيعي براي آنتي‌بيوتيك‌ها استفاده كرد. با گياه پونه مي‌توان يك دم‌كرده گياهي فوق‌العاده تهيه نمود. براي تهيه يك فنجان دم‌كرده اين گياه، يك قاشق غذاخوري سرخالي از برگ يا گل پونه تازه و يا يك قاشق چاي‌خوري برگ پونه خشك‌شده را در چاي صاف كن درون يك ليوان ريخته و يك فنجان آب در حال جوش را روي آن بريزيد. اجازه دهيد مدت ۱۰ دقيقه دم بكشد و رنگ چاي دربيايد. اگر دوست داشتيد مي‌توانيد آن را كمي شيرين كنيد. برگ‌ها و گل‌هاي پونه و همچنين ساقه‌هاي آن مي‌توانند جايگزين مناسبي براي بسياري از آنتي‌بيوتيك‌ها باشند. اين گياه همچنين بادشكن، معرق، مدر و محرك نيز است. از دم‌كرده اين گياه براي درمان سرماخوردگي، زكام، سردردها، مشكلات گوارشي، كم كردن تب خفيف، تسكين گلودرد و براي بهبود نفخ شكم، حالت تهوع، دردهاي قاعدگي و بي‌خوابي استفاده مي‌شود. پونه را به‌عنوان تحريك‌كننده توليد صفرا نيز مي‌شناسند. عصاره پونه داراي خاصيت تسكين‌دهنده درد نيز است.

براي خريد بذر پونه و ساير گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: پونه، بذر پونه، سبزي پونه، بذر، بذر سبزي، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۴:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)