Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بادمجان بادمجان

گل و گیاه ظرافت

آموزش كاشت و پرورش بادمجان در گلدان

بادمجان در غذاهاي سنتي ايراني بسيار مورداستفاده قرار مي‌گيرد؛ بنابراين براي داشتن باغچه‌اي تكميل به لحاظ تأمين سبد غذايي از كاشت بذر بادمجان غافل نشويد. بادمجان‌ها هم مانند گوجه فرنگي‌ها از تيره سيب زميني سانان هستند و به‌صورت متراكم بر روي بوته‌هاي كوچك و بزرگ رشد مي‌كنند. بذر بادمجان ها داراي انواع متفاوتي مي‌باشند كه متقابلاً به منظورهاي متفاوتي نيز مورد مصرف قرار مي‌گيرند. بادمجان از سبزي‌هاي مغذي است كه در غذاهاي ايتاليايي، آسيايي و هندي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. داراي انواع و رنگ‌هاي متفاوتي است مانند؛ بادمجان باريك، گرد و پهن و از جمله رنگ‌هاي آن؛ سفيد، نارنجي، بنفش.

بذر بادمجان

شرايط لازم براي كاشت بذر بادمجان

  • پيش از خريد بذر بادمجان نوع محصول موردنظر را انتخاب كنيد. كاشت ارقام خاص بادمجان نياز به مشورت با متخصص كشاورزي دارد. توجه كنيد كه حداكثر قوه ناميه بذر بادمجان دو سال است. برخي ويروس‌ها در انبار طي سال اول از بين مي‌روند؛ بهتر است بذر بادمجان دو ساله را تهيه كنيد.
  • بذرهاي بادمجان را مي‌توان از فروشگاه‌هاي محصولات كشاورزي خريداري كرد.
  • بعد از تهيه بذر بادمجان، آن‌ها را داخل كيسه‌هايي از جنس پارچه و در شرايط مرطوب نگهداري كنيد
  • بذر بادمجان بعد از گذشت ۱۴_۷ روز جوانه ميزند و آماده كاشت در خاك است.
  • بذرهاي جوانه زده را داخل خاكي كه به‌خوبي زهكشي شده است، به عمق ۳ سانتي‌متر مي‌كاريم و آن را آبياري مي‌كنيم.
  • اگر قصد نشاء كردن بادمجان را داريد به ياد داشته باشيد كه اين گياه بسيار به نشاكاري حساس بوده و پس از كاشت بذر بادمجان ۱۰-۸ هفته زمان مي‌برد تا نشاء آماده انتقال شود.
  • خاكي كه در آن بذر بادمجان كاشته شده است بايد هميشه مرطوب باشد.
  • بذر بادمجان براي رشد علاوه بر رطوبت كافي، به گرما و حرارت خاك نياز دارد.
  • براي رشد بهتر بذر بادمجان، محل كاشت بايد داراي نورگير خوبي باشد.
  • گاهي در گلخانه‌هاي خانگي، علاوه بر نور آفتاب، نور مكمل نيز استفاده مي‌شود كه به رشد بهتر و بيشتر بذر بادمجان كمك مي‌كند. اما استفاده از نور مكمل تا قبل از جوانه‌زني گياه، ضروري نيست. مالچ پاشي در سطح خاك باغچه و مزارع پس از كاشت بذر باعث مي‌شود كه خاك گرماي خود را حفظ كند و يكي از شرايط مهم براي رشد بذر بادمجان، يعني بالا بودن دماي خاك را مهيا كند.
  • اگرچه بادمجان يك گياه نسبتاً آسان براي پرورش است، اما بهتر است براي رشد بيشتر و بهتر آن از برنامه تغذيه استفاده كنيم. با استفاده از كوددهي مناسب، مي‌توان نياز گياه به مواد مغذي مانند نيتروژن و پتاسيم و … را تأمين كرد و باعث رشد بهتر بذر بادمجان نيز مي‌شود.
  • حدود ۷۰ روز پس از كاشت بذر بادمجان، محصول آماده برداشت است.

بذر بادمجان

مراحل كاشت بادمجان در گلدان

  • يك گلدان بزرگ با ظرفيت ۴ ليتر انتخاب كنيد.
  • بهتر است بدانيد پرورش بادمجان در ظروف نياز به ۳۵_۳۰ سانتي‌متر فضا براي گياه دارد بنابراين هرچه فضا بيشتر و بزرگ‌تر باشد، رشد بذر بادمجان نيز بهتر انجام مي‌شود.
  • مي‌توان سه بذر بادمجان را در يك ظرف ۵۰ سانتي‌متري قرار دهيم.
  • گلدان‌هاي سفالي بدون لعاب سريع‌تر از گلدان‌هاي لعاب‌دار خشك مي‌شوند، اما اين گلدان‌ها امكان تبخير رطوبت اضافي را فراهم مي‌كنند. بنابراين بهتر است، گلدان بدون لعاب را انتخاب كنيد.
  • مطمئن شويد كه در انتهاي گلدان، حفره‌هاي بزرگ وجود دارد كه تخليه آب به راحتي انجام شود.
  • بهترين تركيب بستر كشت براي كاشت بذر بادمجان در ظرف و گلدان، تركيب دو قسمت خاك گلدان با كيفيت خوب و يك قسمت شن با يكديگر است. اين تركيب مواد مغذي كافي براي جوانه‌زني بذر بادمجان را تأمين خواهد كرد. وظيفه حفظ آب به عهده بخش شن بستر كاشت است.
  • با استفاده از نوك انگشتان حفره‌هايي به عمق ۳_۲ سانتي‌متر داخل خاك ايجاد كرده و بذر بادمجان را در آن‌ها بكاريد.
  • گلدان‌ها را به‌خوبي آب دهيد و به بذر بادمجان اجازه دهيد تا رشد كنند.
  • هنگام آبياري مراقب باشيد بذرها در اثر فشار آب شروع به حركت نكنند.

شرايط دمايي كاشت بادمجان

  • بادمجان به سرماي هوا بسيار حساس است؛ هنگام كاشت بذر بادمجان بهتر است دماي هوا بالاتر از ۱۶ درجه سانتي‌گراد باشد.
  • دماي بهينه جوانه‌زني بذر بادمجان و رشد مطلوب آن، در طول روز ۳۰-۲۲ و در طول شب ۲۴-۱۸ درجه سانتي‌گراد مي‌باشد.

آفات و بيماري در بادمجان

از جمله آفات رايج در فرايند كاشت بادمجان؛ كنه‌ها، شته‌ها و سوسك‌ها هستند كه با حمله به بادمجان، باعث نابودي گياه مي‌شوند.

بذر بادمجان

براي خريد بذر بادمجان و ساير بذر صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/16 ساعت: ۰۸ توسط:zerafatcom :

بادمجان سياه قلمي

بادمجان سياه قلمي

بادمجان كه به عربي بادنجان ناميده مي‌شود گياهي است يك‌ساله و داراي ساقه نسبتاً ضخيم و پوشيده از كرك است. برگ‌هاي آن بيضي‌شكل با نوك‌باريك و گل‌هاي آن بنفش‌رنگ است. ميوه اين گياه دراز و باريك و يا گرد، و به رنگ‌هاي بنفش، سياه، زرد و سفيد ديده مي‌شود. بادمجان بومي هندوستان بوده است و اين گياه در تمام مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري رشد مي‌كند. ارتفاع آن به ۴۰ تا ۱۵۰ سانتي‌متر نيز مي‌رسد.

كاشت

بادمجان بومي نواحي گرم بوده و در مقابل سرما حساس است (دماي كمتر از ۱۶ درجه سانتي‌گراد خسارت ببار مي‌آورد). بادمجان را بايد بعد از رفع سرماي زمستان در زمين اصلي بكاريد يا اينكه در اسفندماه نشاء كنيد و بهار به زمين اصلي يا گلدان موردنظر منتقل كنيد.

بهترين خاك براي كاشت بادمجان خاكه‌اي شني لومي (sandy Loam) است. همچنين خاك آن بايد عميق، حاصلخيز و زهكشي خوبي داشته باشد. بادمجان ازجمله سبزي‌هايي است كه مواد غذايي زيادي از زمين جذب مي‌كند، به همين دليل استفاده از كودهاي دامي به ميزان ۳۰ تا ۴۰ تن در هكتار توصيه مي‌شود چنانچه زمين شني و يا ضعيف باشد بايد به ميزان ۴۰ تا ۵۰ تن و حتي ۷۰ تن در هكتار كود دامي به زمين داد چنانچه كود دامي در دسترس نباشد مي‌توان براي تقويت خاك به كاشت گياهان خانواده بقولات به‌عنوان كود سبز در سال قبل از كاشت اقدام نمود. استفاده از كودهاي كامل ازت فسفر و پتاسيم بايد در برنامه كودي و آماده كردن زمين قرار گيرد. pH مناسب خاك بين ۵/۵ تا ۶/۸ است.

احتياجات بادمجان سياه قلمي به گرما و آفتاب زياد است. بادمجان را جزو گياهان خنثي طبقه‌بندي مي‌كنند. ولي براي رشد و نمو بهتر نياز به گرما و نور كافي دارد. نور ضعيف در ايام زمستان در گلخانه‌ها باعث بدشكل شدن ميوه و افتادن گل‌ها و غنچه‌ها مي‌شود. به همين دليل نشاها در شكل‌هاي زودتر از موعد گلخانه‌ها با منابع نور مصنوعي تغذيه مي‌شوند. درعين‌حال ميزان گرماي داخل گلخانه نبايد پائين تر از ۲۰ درجه سانتي‌گراد باشد. كاهش گرماي هوا و به‌ويژه گرماي خاك (كمتر از ۱۸ درجه سانتي‌گراد) نيز اغلب اختلالاتي مثل افتادن گل و غنچه را به دنبال دارد.

بادمجان به دو طريق كشت مستقيم و تهيه خزانه ازدياد مي‌شود. در كشت مستقيم بايد تا برطرف شدن سرما در بهار كشت به تأخير افتد ولي مي‌توان در گلخانه اقدام به تهيه خزانه و كشت كنيم و به‌محض مساعد شدن هوا و برطرف شدن سرما نشاها به محل اصلي منتقل مي‌شود. بذر بادمجان برخلاف گوجه‌فرنگي براي جوانه زدن احتياج به يك دوره استراحت طولاني دارد و در بعضي مواقع حتي با سپري شدن دوره استراحت و كاشت بادمجان بذر در شرايط مناسب باز هم درصد كمي از بذر جوانه زده و رشد نشاهاي جوان نيز بسيار كند است. به‌طوري‌كه بسته به شرايط آب و هوايي و زمان لازم از بذركاري تا انتقال نشاء به زمين اصلي از ۶ تا ۱۲ هفته متغير است. بذر اين گياه كوچك و به رنگ‌هاي زرد يا سفيد ديده مي‌شود كه قوه ناميه را ۶ تا ۷ سال حفظ مي‌كند بذرهاي دوساله داراي حداكثر قوه ناميه هستند. بعد از كاشت بذر بادمجان، در صورت رعايت كردن شرايط كشت، ظرف ۲۰ الي ۲۵ روز جوانه‌ها ظاهر خواهند شد.

پس‌ازآن كه بوته‌هاي آن چهار برگه شدند آن‌ها را از خزانه خارج ساخته و در زميني كه قبلاً آماده ساخته‌اند روي رديف‌ها نشاء مي‌كنند. فاصله بين رديف‌ها بايستي يك متر منظور گردد. در طول تابستان هر چهار روز يك مرتبه آبياري ضرورت دارد. در هفته اول بعد از انتقال گياه به گلدان براي تشويق به رشد بيشتر و توسعه ريشه دما در طول روز و شب بايد ۲۴ درجه سانتي‌گراد باشد. زماني كه ميوه‌ها شروع به رشد مي‌كنند درجه حرارت را در طول روز ۲۲ درجه سانتي‌گراد و در طول شب ۱۹ درجه سانتي‌گراد تنظيم كنيد. زماني كه ميوه كامل شد درجه حرارت در طول روز ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتي‌گراد و در طول شب ۱۷ تا ۱۹ درجه سانتي‌گراد بايد باشد.

ميوه بادمجان از زماني كه حدود يك‌سوم آن تشكيل شده و اندازه نهائي خود را پيدا كرده باشد تا رسيدن كامل آن قابل برداشت است. ميوه كاملاً رسيده پررنگ شده به مدت زيادي مي‌تواند روي بوته مادري باقي بماند. بدون آن كه زياد ماندن روي بوته تغييري در كيفيت آن ايجاد كند زياد ماندن ميوه روي بوته فقط روي كميت آن اثر مي‌گذارد و كمتر مي‌شود. ميوه با كاسبرگ‌هاي بزرگ همراه است كه با قسمتي از ساقه كه بسيار سخت و چوبي است توأم است. بادمجان‌ها را بعد از برداشت در گلخانه رها نكنيد زيرا باعث گرم شدن و كاهش كيفيت آن‌ها مي‌شود. بادمجان را بايد با رطوبت نسبي ۸۰ درصد و دماي ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتي‌گراد ذخيره كرد. بادمجان‌ها را با محصولاتي كه اتيلن توليد مي‌كنند (مثل گوجه‌فرنگي) ذخيره نكنيد. بدن بادمجان به كم‌آبي حساس است. بنابراين اگر مي‌خواهيد آن را به مدت طولاني ذخيره كنيد براي جلوگيري از خشكي بايد آن‌ها را بپيچانيد.

خواص

بادمجان در تهيه غذاهاي مختلف مورداستفاده قرار مي‌گيرد. آن در تهيه انواع ترشي به كار مي‌رود. در خارج از ايران بادمجان را مي‌پزند و به غذاهاي مختلف اضافه مي‌كنند و به مصرف مي‌رسانند. خواص بادمجان متعدد است. در بادمجان تركيبات زير وجود دارد: آب ۹۳ درصد، كربوهيدرات ۴ درصد، پروتئين ۴/۱ درصد، چربي ۳/۰ درصد، مواد كاني ۳/۰ درصد و تركيبات فيبري ۳/۱ درصد. بادمجان داراي مقدار زيادي اصلاح معدني، به خصوص پتاسيم، گوگرد و فسفر است. همچنين داراي ويتامين‌هاي A و C است. ريشه بادمجان براي درمان آسم به كار مي‌رود. در برگ بادمجان تركيباتي وجود دارد كه باعث ترشح بزاق مي‌گردد. همچنين از برگ آن در معالجه بيماري برونشيت، آسم و بيماري‌هاي دستگاه مجاري ادراري استفاده مي‌شود. آب‌ميوه بادمجان براي درمان بيماري‌هاي گوش تجويز مي‌گردد.

از مهم‌ترين فوايد بادمجان به موارد زير مي‌توان اشاره نمود:

بادمجان از دسته سبزيجات گرم و خشك است كه براي بيماراني كه قند دارند بسيار مفيد است

درمان نقرس يكي ديگر از خواص اين ميوه است.

كساني كه از يبوست رنج مي‌برند مي‌توانند از بادمجان در وعده‌هاي غذايي خود استفاده كنند.

درمان فشارخون بالا نيز با خوردن اين ميوه امكان‌پذير است.

آفات و بيماري‌ها

كنه يكي از مهم‌ترين آفات بادمجان به‌خصوص در منطقه خوزستان است. ساير آفات مانند شته، عنكبوت قرمز، انواع سوسك‌ها آسيب چنداني به بادمجان نمي‌توانند وارد كنند. براي مبارزه با كنه مي‌توان از انواع سموم كنه‌كش، مانند تديون استفاده كرد. ساير حشرات مضر را مي‌توان با انواع حشره‌كش‌ها كنترل نمود. بعضي از قارچ‌هايي كه به گوجه فرنگي حمله مي‌كنند، مانند فوزاريوم، آلترناريا و ورتيسليوم مي‌توانند در اين گياه توليد بيماري نمايند و باعث پوسيدگي و خشك شدن برگ‌ها و ميوه آن شوند. براي جلوگيري از شيوع اين بيماري‌ها بايد اولاً بذور ضدعفوني شده كشت شوند، ثانياً از كاشتن بذر بادمجان در زميني كه قبلاً گوجه فرنگي و يا سيب‌زميني در آن كشت شده است خودداري كرد و ثالثاً بوته‌ها، به‌خصوص در زماني كه كوچك هستند به‌وسيله قارچ‌كش‌ها سم‌پاشي گردند.

براي خريد بذر بادمجان در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/7 ساعت: ۱۷ توسط:zerafatcom :