Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  گوجه گوجه

گل و گیاه ظرافت

چگونگي پرورش گوجه فرنگي

گوجه فرنگي از جمله سبزي‌ها پرخاصيت است كه به‌صورت پخته و خام مصرف مي‌شود. اگرچه در سال‌هاي اخير گوجه فرنگي در تمام فصول سال يافت مي‌شود اما گوجه فرنگي‌هاي ارگانيك تابستانه طعم بهتري دارند. شما مي‌توانيد در خانه بذر گوجه فرنگي ارگانيك بكاريد و از طعم بي‌نظير آن لذت ببريد، براي اين كار لازم نيست باغچه داشته باشيد بلكه در گلدان نيز مي‌توانيد بذر گوجه فرنگي بكاريد و شما فقط به آفتاب و گرماي مناسب نياز داريد. با كاشت گوجه فرنگي هر زمان كه بخواهيد، مي‌توانيد از گوجه‌هاي سالمي كه خود كاشته‌ايد استفاده كنيد. اگر مي‌خواهيد با طريقه كاشت بذر گوجه فرنگي آشنا شويد و بدانيد بهترين رشد گوجه فرنگي در چه آب و هوايي و چه زماني است با اين بخش همراه باشيد.

بذر گوجه

آموزش مراحل و روش كاشت و پرورش گوجه فرنگي در منزل

براي ساده‌تر شدن كار براي شما مراحل را به‌صورت طبقه‌بندي توضيح خواهيم داد تا طبق همان پيش برويد، مراحلي كه شامل:

۱ـ از بذر گوجه آغاز كنيد

گوجه فرنگي را مي‌توان از بذر گوجه هاي خشك بسته‌بندي شده، دانه‌هاي تازه‌اي كه از گوجه فرنگي‌هاي برش خورده جدا كرده‌ايد و يا از نشاءهاي آماده، رشد و پرورش دهيد. اگر مي‌خواهيد دانه‌هاي گياه را جمع كنيد، به حداقل يك گوجه فرنگي نياز خواهيد داشت. اطمينان حاصل كنيد بذر گوجه فرنگي از گياه موروثي يا با دانه‌هاي گرده‌افشاني است اگر گوجه فرنگي را از يك گياه پيوندي با دانه‌هاي كنترل شده به‌طور شيميايي انتخاب كنيد، نتايج ممكن است چشمگير نباشد.

۲ـ گوجه فرنگي را داخل ظرف پلاستيكي بريزيد

براي بذرگيري از گوجه فرنگي شما به يك ظرف پلاستيكي با درپوش گشاد براي چند روز نياز داريد. براي بذرگيري ابتدا گوجه فرنگي‌ها را از وسط نصف كنيد و درون ظرف بريزيد.

۳ـ بر روي ظرف برچسب بزنيد

اگر از چندين نوع مختلف گوجه براي بذرگيري استفاده مي‌كنيد، روي ظرف برچسب بزنيد تا از هر گونه اشتباهي جلوگيري كنيد. درپوش را روي ظرف قرار دهيد اما آن را نبنديد تا اكسيژن به آن برسد.

۴ـ گوجه فرنگي‌ها را در جاي مناسب قرار دهيد

ظرفي را كه در آن گوجه ريخته‌ايد را در جايي مناسب و دور از نور مستقيم خورشيد مانند انباري و... قرار دهيد زيرا فرآيند تخمير مي‌تواند بوي ناخوشايندي را به همراه داشته باشد.

بذر گوجه

۵ـ ظرف را هر روز به هم بزنيد

بعد از چند روز يك لايه از قارچ روي دانه‌ها ظاهر خواهد شد. اين فرآيند مي‌تواند بسياري از بيماري‌هاي ناشي از بذر گوجه را از بين ببرد كه مي‌تواند بر توليد بعدي گياهان تأثير بگذارد. دقت كنيد كه دانه‌ها را كمي بعد از تشكيل قارچ برداشت تا دانه‌ها در ظرف جوانه نزنند.

۶ـ لايه قارچي را جدا كنيد

با استفاده از دستكش لايه قارچي را برداريد. دانه‌هاي گوجه فرنگي در كف ظرف فرو خواهند رفت.

۷ـ بذر گوجه فرنگي را جدا كنيد

تمام محتويات ظرف را در صافي بريزيد و مراقب باشيد بذر گوجه ها را دور نيندازيد. بعد از اين كه تمام دانه‌ها را در صافي جمع كرديد، آن‌ها را به‌طور كامل با آب بشوييد.

۸ـ دانه‌ها را خشك كنيد

بذر گوجه ها را پس از شستن روي يك سطح نچسب مانند يك ظرف شيشه‌اي و يا كاشي سراميك، ورق، تكه‌اي تخته و... پخش كنيد زيرا برداشتن دانه‌هاي خشك از روي كاغذ يا پارچه مي‌تواند بسيار دشوار باشد. اجازه دهيد تا چندين روز دانه‌ها كامل خشك شوند و سپس آن‌ها را در يك كيسه پلاستيكي بسته‌بندي كنيد. دقت كنيد كه انواع دانه‌ها را در ظرف برچسب بزنيد.

۹ـ بذرها را در مكاني خنك و تاريك نگه داريد

بذر گوجه هايي را كه خشك و بسته‌بندي كرده‌ايد را در يك ظرف محفوظ از هوا در يخچال بگذاريد تا آب‌وهواي زمستاني را شبيه‌سازي كنيد. بذر گوجه‌ ها را در فريزر قرار ندهيد، اين كار به آن‌ها آسيب خواهد رساند.

پرورش گوجه فرنگي با استفاده از روش كاشت دانه‌ها

اگر قصد پرورش گوجه فرنگي با استفاده از روش كاشت بذر گوجه را داريد بايد:

بذر گوجه فرنگي را در اوايل بهار بكاريد

بهتر است در اوايل بهار كه بيرون از خانه هوا هنوز سرد است، بذر گوجه فرنگي را در گلدان بكاريد و درون خانه بگذاريد تا رشد كند زيرا دماي سرد در اوايل بهار مي‌تواند باعث كشتن نهال‌هاي جوان شود. كشت بذر گوجه ها را در داخل خانه شروع كنيد تا شانس توليد را بهبود بخشيد.

بذر گوجه

گلدان مناسبي انتخاب كنيد

براي كاشت بذر گوجه گلدان‌هاي پلاستيكي يا قابلمه‌هاي كوچك مشابه خريداري كنيد. ظرف را با خاك مناسب پر كنيد. قبل از پر كردن خاك ظروف موردنظر براي كاشت را ضدعفوني كنيد و سپس آن را با خاك مناسب براي كشت بذر گوجه (مخلوط كوكوپيت و پرليت) پر كنيد. ۲ يا ۳ بذر گوجه در ۱ / ۴ اينچي حدود ۱۰/۴ سانتي‌متر عمق خاك در هر گلدان فرو كنيد. روي بذر گوجه را با ۱ سانتي‌متر خاك بپوشانيد و آن را آبياري كنيد و در جايي پرنور قرار دهيد.

گلدان را هر روز بررسي كنيد

براي اينكه رطوبت خاك بذر گوجه ها حفظ شود مي‌توانيد آن‌ها را درون يك كيسه پلاستيكي قرار دهيد. هر روز مكان كاشت بذر گوجه‌ها را چك كنيد تا از مرطوب بودن خاك گلدان مطمئن شويد. با گذشت ۵-۱۰ روز بذر گوجه شما جوانه مي‌زند. زماني كه گياهان به بيرون از خاك آورده مي‌شوند، به‌سرعت رشد خواهند كرد. پس از جوانه زدن آن‌ها را به جايي منتقل كنيد كه نور آفتاب بر روي جوانه‌ها بتابد.

براي خريد بذر گوجه و ساير بذر صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/14 ساعت: ۰۶ توسط:zerafatcom :

گوجه چري زرد

بذر گوجه چري زرد

نام علمي گوجه فرنگي Lycopersicon esculentum Mill است كه متعلق به تيره بادمجانيان است. گياه گوجه فرنگي ممكن است يك‌ساله و يا چند‌ساله باشد. البته در مناطق سردسيري بيشتر يك‌ساله است، ولي اگر در نواحي گرمسيري به‌صورت دائمي درآيد، طول دوره زندگي آن چندان طولاني نيست. در انواع پابلند آن ساقه آن ابتدا ايستاده، بعد به‌صورت خزنده درمي‌آيد و بر اثر تماس با خاك توليد ريشه‌هاي نابجا مي‌كند. برگ‌هاي مركب و ساقه نوجوان آن پوشيده از كرك‌هاي ريز و سفيد مي‌باشند. ساقه آن در ابتدا كه گياه جوان است سبز رنگ، كرك دار، گرد و خيلي شكننده است و به علت داشتن كيسه‌هاي ترشحي بوي گوجه به‌خوبي استشمام مي‌شود. ولي با افزايش عمر آن رنگ آن تغيير كرده، بدون كرك مي‌شود و ساقه آن نيز زاويه‌دار و خشن مي‌گردد. برگ گوجه مركب است كه به‌صورت متناوب روي ساقه قرار دارد. گل‌هاي آن كامل است و به‌صورت خوشه‌اي روي ساقه، بين دو گره قرار مي‌گيرند. هر خوشه گل بين ۴ تا ۸ عدد گل دارد.

تعداد خوشه‌هاي گل آن نسبت به رقم گوجه بين ۴ تا ۱۰۰ متغير است. گوجه يك گياه خودگشن است. در بعضي از شرايط ممكن است ميوه به طريق بكرزايي به وجود آيد. اگر گوجه مستقيماً در زمين اصلي كشت شود، توليد ريشه عميق و اصلي مي‌كند؛ ولي اگر نشا شود، چون ريشه اصلي آن قطع مي‌گردد، بنابراين توليد ريشه‌هاي افشان مي‌نمايد. ميوه گوجه «سته» مركب است؛ كه شكل، اندازه و رنگ آن در ارقام مختلف با يكديگر كاملاً متفاوت است. در داخل ميوه حجره‌هاي فراواني وجود دارد كه تعداد آن‌ها بين ۲ تا ۱۵ عدد متغير است و در داخل آن‌ها بذر وجود دارد. افرادي كه به ارگانيك بودن محصولاتي مصرفي خود اهميت مي‌دهند علاقه‌مند به پرورش سبزي‌ها و صيفي‌جات داخل منزل هستند؛ اما به دليل محدوديت‌هايي كه در زندگي‌هاي امروزي وجود دارد پرورش همه گياهان امكان‌پذير نيست.

گوجه چري يا گوجه گيلاسي ازجمله گياهاني است كه شما مي‌توانيد آن را از طريق بذر در منزل پرورش دهيد. گوجه چري زرد ميوه‌اي بسيار لذيذ است و انتخاب خوبي براي پرورش در منزل است و به دليل سايز كوچك و مينياتوري، ظاهر بسيار زيبايي نيز دارد و اغلب براي تزيين سالاد از آن‌ها استفاده مي‌شود. گوجه چري خواص درماني گسترده‌اي نيز دارند. آنتي‌اكسيدان و ويتامين C موجود در چري باعث جلوگيري از مبتلا به سرطان شده و در درمان كم‌خوني و ميگرن بسيار مؤثر است؛ اما اين خواص در صورتي تأثيرگذارند كه گوجه‌ها به‌صورت ارگانيك كشت شوند؛ بنابراين بهتر است شما اين ميوه‌هاي لذيذ را در منزل و طريق بذر آن پرورش دهيد.

كاشت گوجه چري

ابتدا بذر گوجه چري را در سيني نشاء و يا يك گلدان معمولي در عمق نيم سانتيمتري خاك كاشت بزنيد. پس از كاشت گوجه گيلاسي ، گلدان رو آبياري كنيد و سعي كنيد حداقل هر ۲ روز يك‌بار آب دهيد. پس از كاشت گوجه چري حدوداً يك هفته تا ۱۰ روز طول مي‌كشد تا بذرها جوانه بزنند و بعد از جوانه‌زني حدوداً ۲ هفته كافي است تا گوجه‌ها سه برگي شوند. پس از سه برگي شدن نشاءها را به گلدان اصلي انتقال داده و در محلي با نور كافي قرار دهيد. دقت كنيد هنگام انتقال نشاءها به گلدان اصلي، پس از قرار دادن آن‌ها در خاك و اضافه كردن خاك، براي صفت شدن آن از آب استفاده و از فشار دادن خاك با دست بپرهيزيد. اين كار به ريشه نشاءها آسيب وارد مي‌كند.

آبياري: هر دو روز يك‌بار

زمان كاشت: اول فروردين تا اواخر خرداد

زمان جوانه زدن: يك هفته تا ۱۰ روز

زمان برداشت: ۲ ماه پس از كاشت بذر

نور: نور مستقيم آفتاب

براي خريد بذر گوجه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/3 ساعت: ۱۵ توسط:zerafatcom :