Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  كاكتوس كاكتوس

گل و گیاه ظرافت

كاشت و نگهداري كاكتوس بانوي پير (ماميلاريا هانيانا)

كاكتوس ماميلاريا هانيانا (Mammillaria Hahniana) با نام كاكتوس بانوي پير نيز شناخته مي‌شود. خانواده ماميلاريا حدود ۲۰۰ گونه كاكتوس دارد كه بيشتر آن‌ها بومي مكزيك هستند. كاكتوس بانوي پير بخشي از خانواده كاكتاسه است. از آنجايي كه مراقبت از كاكتوس ماميلاريا هانيانا آسان است، انتخاب بسيار محبوبي براي افزودن به هر باغي چه در داخل و چه در خارج از خانه است.

خصوصيات كاكتوس ماميلاريا هانيانا

كاكتوس ماميلاريا هانيانا داراي ساقه‌هاي كروي خيره‌كننده است كه با خارهاي سفيد تيز و پايين سفيد پوشيده شده است. اين كره‌ها حدود ۴ اينچ قد و ۵ اينچ عرض دارند، اگرچه در طي چندين سال مي‌تواند تا ارتفاع ۱۰ اينچ تكامل يابد. كاكتوس ماميلاريا هانيانا كاكتوسي است كه از تنهايي خوشش نمي‌آيد و اغلب به‌صورت گروهي رشد مي‌كند و مجموعه‌اي از كره‌ها را ايجاد مي‌كند. سپس در بهار و تابستان اتفاقي مي‌افتد. چيزي كه به سادگي يك گياه توپ به نظر سيخ دار بود، ظاهر جديدي به خود مي‌گيرد. آن‌ها با گل‌هاي بنفش مايل به قرمز گل مي‌دهند كه تاجي را در بالاي گياهان تشكيل مي‌دهند. با اين وجود اين گل‌ها مانند يك هدبند كامل به نظر مي‌رسند كه جلوه هاله‌اي روي كاكتوس ايجاد مي‌كنند.

كاكتوس بانوي پير (ماميلاريا هانيانا)

آيا كاكتوس ماميلاريا هانيانا به آب نياز دارد؟

براي هر چيزي زماني وجود دارد و همين امر در مورد آبياري كاكتوس ماميلاريا هانيانا شما نيز صدق مي‌كند. اما چگونه زمان مناسب را مي‌دانيد؟ هنگام تعيين اينكه آيا نياز به آبياري كاكتوس خود داريد، بايد مطمئن شويد كه خاك كاملاً خشك است. اگر خاك را احساس كرديد و حتي مقداري رطوبت وجود دارد، به گياه خود آب نزنيد.

هنگامي كه خاك كاملاً خشك شد، كاكتوس را آبياري كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه آب تا انتها از خاك عبور مي‌كند. گلدان شما بايد سوراخ‌هاي زهكشي مناسبي داشته باشد. گياه را نبايد در آب قرار داد زيرا اين امر مي‌تواند منجر به پوسيدگي ريشه و در نهايت از بين رفتن آن شود، به همين دليل زهكشي ضروري است. فصول بر آبياري نيز تأثير مي‌گذارد. هر چه هوا سردتر باشد، گياه شما به آب كمتري نياز خواهد داشت. بهار و تابستان بهترين زمان براي آبياري گياه شماست. در زمستان كاكتوس بانوي پير خود را آبياري نكنيد.

چه خاكي براي كاكتوس بانوي پير لازم است؟

احتباس آب واقعاً مي‌تواند بر رشد كاكتوس‌هاي شما تأثير بگذارد، بنابراين انتخاب خاك شما بسيار مهم است. شما به خاكي نياز داريد كه نسبتاً سريع زهكشي كند، متخلخل باشد و از نظر مواد مغذي نيز غني باشد. براي بهترين نتيجه به دنبال يك تركيب خوب كاكتوس باشيد. مخلوطي كه بافت شني داشته باشد بهترين گزينه خواهد بود.

كاكتوس ماميلاريا هانيانا خود را با كود تغذيه كنيد

زمان‌بندي همه چيز در مورد تغذيه كاكتوس‌ها با كود است. كاكتوس‌ها فصل رشد را طي مي‌كنند، بهار و تابستان زمان رشد كاكتوس‌ها است. در زمستان، رشد متوقف مي‌شود. كود را فقط بايد در طول فصل رشد به يك دليل ساده اضافه كرد. كود بيش از حد از شكوفه دادن گل‌ها در كاكتوس شما جلوگيري مي‌كند. بهتر است از كود مايع با اين گياه استفاده كنيد. سعي كنيد و مطمئن شويد كه از كود با محتواي پتاسيم بالا استفاده مي‌كنيد زيرا اين به رشد گياه كمك مي‌كند. در زمستان كه گياه خواب است، در تغذيه كاكتوس صرفه‌جويي كنيد. كاكتوس‌هاي شما به آن نياز ندارند. گاهي اوقات اگر ببينيم ساكولنت ها يا كاكتوس‌هاي ما به كمك كمي نياز دارند تا به ريشه خود برگردند از كود استفاده مي‌كنيم.

تكثير كاكتوس بانوي پير شما

كاكتوس ماميلاريا هانيانا از پاجوش‌ها رشد مي‌كند. اين‌ها كره‌هاي كوچك‌تري هستند كه در پايه گياهان پيرتر يافت مي‌شوند. براي تكثير صحيح در اينجا كاري است كه مي‌توانيد انجام دهيد.

چند دستكش باغباني ضخيم بپوشيد.

كوچك‌ترين پاجوش را پيدا كنيد و به آرامي آن را از كارخانه اصلي جدا كنيد.

پاجوش را روي مقداري دستمال خشك در جاي خشك نگه داريد.

بگذاريد چند روز آنجا بماند تا خشك شود.

جايي كه پاجوش گياه اصلي را قطع مي‌كنيد، مقداري هورمون ريشه‌زايي قرار دهيد.

يك گلدان كوچك برداريد و مقداري مخلوط كاكتوس (خاك مخصوصي كه زهكشي مناسبي براي گياه فراهم مي‌كند) به آن اضافه كنيد.

پاجوش را در اين گلدان بكاريد.

هر هفته، حدود چهار هفته، كمي آب به آن بدهيد.

هنگام تكثير به ياد داشته باشيد كه كاكتوس خود را از نور شديد، به‌ويژه نور مستقيم خورشيد دور نگه داريد. پس از اينكه متوجه شديد ريشه‌دار شده و به رشد خود ادامه داده است، مي‌توانيد دوباره آن را در معرض ديد قرار دهيد.

كاكتوس بانوي پير (ماميلاريا هانيانا)

كاشت

براي كاشت بذر كاكتوس ماميلاريا هانيانا اول گلداني را براي كاشت بذر كاكتوس بانوي پير انتخاب كنيد كه زهكشي مناسبي داشته باشد. براي اين منظور مي‌توانيد سطح زيرين گلدان خود را كمي سوراخ كنيد. در مرحله بعد سنگ‌هاي نسبتاً درشت جمع‌آوري كرده و آن‌ها را به ارتفاع ۲ الي ۳ سانتي‌متر (البته مقدار سنگ به ميزان بزرگي و كوچكي گلدان شما بستگي دارد) در انتهاي گلدان بريزيد. بعد از آن مقداري ماسه ساختماني تهيه و يا خريداري كنيد. اين ماسه را بشوريد تا رس آن كاملاً جدا شود. آن‌قدر شست‌وشو را ادامه دهيد تا آب صاف از ماسه سرازير شود، سپس با استفاده از يك الك ماسه را الك كنيد تا سنگ‌هاي ريزودرشت آن از هم جدا شود. سپس سنگ‌هاي ريز ماسه را با پيت ماس مخلوط كنيد (يك پيمانه پيت ماس به اضافه دو پيمانه ماسه ريز به اضافه يك يا نصف پيمانه زغال كبابي خردشده). اگر در خانه مايكروفر داريد حدود ۵ دقيقه مخلوط آماده شده را در درون آن بگذاريد. پس از سرد شدن مخلوط را روي سنگ‌هاي درشتي كه در مرحله نخست آماده كرده بوديد بريزيد. بعد از آن با فشار دادن دست بر روي سطح موردنظر بستر را محكم كنيد و يك لايه نازك سنگ‌ريزه روي بستر بريزيد.

در مرحله آخر بذر كاكتوس ماميلاريا هانيانا را بر روي سطح موردنظر بپاشيد طوري كه بذرها به فاصله ۱ الي ۲ سانتي‌متر از يكديگر فاصله داشته باشند. سپس در ظرف را بگذاريد در غير اين صورت نايلون يا پلاستيك بر روي آن بكشيد و سپس بذر كاكتوس بانوي پير كاشته شده را در دماي ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتي‌گراد قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه بذر كاكتوس زير نور مستقيم خورشيد نباشد. بعد از ۱۰ روز بذرها جوانه مي‌زنند و شروع به رشد مي‌كنند. شما بايد پس از كاشت بذر، هر دو هفته يك‌بار سم قارچ‌كش را بر روي بستر خاك به اندازه استاندارد اسپري كنيد. كاكتوس تا سه ماهگي نياز به هيچ كودي ندارد. به بذر كاكتوس ماميلاريا هانيانا هر از چند گاهي سر بزنيد تا حشرات و موارد مشكوك را شناسايي كنيد.

با تعويض گلدان كاكتوس بانوي پير خود به سلامتي مطلوب دست يابيد

در بالاي خاك چيزهاي زيادي اتفاق مي‌افتد. كره عالي و گل‌هاي درخشان همان چيزي است كه مي‌بينيد. اگر مي‌خواهيد واقعاً بگوييد كه كاكتوس‌هايتان چقدر خوب هستند، بايد زير سطح را نيز نگاه كنيد. حداقل يك بار در سال گلدان مجدد مي‌تواند به زنده ماندن گياه شما كمك كند و فضاي لازم براي رشد را به آن بدهد. فصل گرم بهترين زمان براي گل‌كاري است. گياه را به آرامي از خاك خارج كنيد، البته به خاطر داشته باشيد كه ابتدا خاك بايد خشك شود. هنگامي كه گياه از گلدان خارج مي‌شود، مي‌توانيد ريشه‌هاي مرده يا ممكن است پوسيده را شناسايي كنيد. با اين وجود اين برش‌ها را قطع كنيد و روي اين برش‌ها يك قارچ‌كش قرار دهيد.

سپس به آرامي تا جايي كه مي‌توانيد خاك قديمي را كنار بگذاريد. در يك گلدان جديد، كاكتوس‌ها را قرار دهيد و مقداري خاك گلدان به آن اضافه كنيد. برخي از گلدان‌هاي محبوبي كه مي‌توانيد استفاده كنيد، گلدان‌هاي تراكوتا هستند، برخي از گلدان‌ها را اينجا براي خانه خود پيدا كنيد. پس از اتمام كار كاكتوس‌ها را در گلدان بگذاريد و بعد از حدود يك هفته مي‌توانيد كمي آن را آبياري كنيد. علاوه بر اين دليل آبياري نكردن بلافاصله پس از كاشت مجدد، جلوگيري از پوسيدگي ريشه است. آن‌ها به مدتي نياز دارند تا در خاك تازه يا مخلوط كاكتوس مستقر شوند.

گلدهي كاكتوس ماميلاريا هانيانا

گل‌هاي درخشان اين كاكتوس همان چيزي است كه به آن شخصيت مي‌بخشد. بنابراين هنگام مراقبت از كاكتوس ماميلاريا هانيانا خود، مي‌خواهيد هر كاري كه ممكن است انجام دهيد تا آن گل‌ها ظاهر شوند. بايد براي فصل‌ها برنامه‌ريزي كنيد. آيا مي‌خواهيد بدانيد اين گل‌هاي دوست داشتني چگونه شكل مي‌گيرند؟ كاكتوس بانوي پير داراي غده است و خارها از اينجا مي‌آيند. غده‌ها مي‌توانند منبسط شده و آب را ذخيره كنند و از زير بغل در غده‌ها، گل‌ها بيرون مي‌آيند. مطمئن شويد كه كاكتوس خود را در معرض آب زياد قرار ندهيد.

نوردهي صحيح براي كاكتوس بانوي پير

اين گياه نيز مانند ساير كاكتوس‌ها در معرض نور خورشيد رشد مي‌كند. با اين حال نور خورشيد بيش‌ازحد براي كاكتوس ماميلاريا هانيانا مناسب نيست. در حالت ايده آل حدود چهار تا شش ساعت نور مستقيم خورشيد در روز تمام چيزي است كه اين گياه به آن نياز دارد. اين بدان معني است كه اگر در خارج از منزل رها شود عملكرد خوبي خواهد داشت. بايد چند گياه بلندتر در اطراف خود داشته باشد تا كمي سايه و محافظت از آن بخصوص در ماه‌هاي گرم‌تر باشد.

اگر اين گياه را در خانه پرورش مي‌دهيد، مطمئن شويد كه در طول روز دائماً در معرض نور قرار مي‌گيرد. مكاني را پيدا كنيد كه نور ثابت و ثابتي داشته باشد و گياه را در كنار پنجره قرار دهيد. اگر در مكاني زندگي مي‌كنيد كه دريافت نور خورشيد يك مشكل است، بهتر است نوري نزديك به گياهان خود داشته باشيد. نور رشدي كه در بالا پيوند داديم بخشي از دفتر ما است كه نور زيادي ندارد، براي رشد گياهان گوشه‌اي كه داريم معجزه مي‌كند.

براي خريد بذر انواع كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت (https://zerafat.com) مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/8/29 ساعت: ۰۶ توسط:zerafatcom :

كاشت، پرورش و نگهداري كاكتوس پيرمرد (اولدمن)

كاكتوس پيرمرد آند (Oreocereus celsianus) يك كاكتوس ستوني و تحسين برانگيز است كه با زندگي در محيطي بسيار خشن سازگار شده است. كاكتوس پيرمرد بومي آند پرو، بوليوي و شمال آرژانتين است. پوشش ضخيم آن از موهاي سفيد و پشمي از آن در برابر آفتاب سوختگي و هواي سرد محافظت مي‌كند. ساعت‌هاي بيشتر آفتاب مستقيم باعث مي‌شود كه پوشش ضخيم‌تري داشته باشد. در طبيعت ساقه‌ها مي‌توانند در پايه‌هاي خود منشعب مي‌شوند. در بهار با گل‌هاي سريز شكوفا مي‌شود. اگر در زمستان خشك نگه داشته شود مي‌تواند يخبندان‌هاي كوتاه تا ۱۰ درجه فارنهايت را تحمل كند. اين گياه كاملاً ريشه‌دار است. گلدان مناسب براي كاكتوس پيرمرد گلدان گرد پلاستيكي ۳٫۵ اينچي است.

كاكتوس پيرمرد در برابر يخبندان سخت جان سالم به درنمي‌برد اما اگر خطر يخ‌زدگي وجود داشته باشد، مي‌توان آن را به داخل خانه آورد تا در آستانه پنجره آفتابي يا زير نور رشد كند. كاكتوس براي جلوگيري از پوسيدگي به نور آفتاب روشن، زهكشي عالي و آب كم نياز دارد. ظروف داراي سوراخ زهكشي را انتخاب كنيد و از كاكتوس با زهكشي خوب و خاك آبدار با ۷۰ تا ۸۰ درصد شن معدني مانند ماسه درشت، پوكه يا پرليت استفاده كنيد. قبل از آبياري عميق صبر كنيد تا خاك كاملاً خشك شود. در زمستان خشك نگه داريد.

كاكتوس پيرمرد گونه‌اي متعلق به خانواده كاكتسه ها است كه بومي شيلي، پرو، آرژانتين و بوليوي است. آرئول ها بزرگ، سفيد و بيضي شكل و در قسمت‌هاي جوان گياه بسيار پشمالو هستند. يكي ديگر از ويژگي‌هاي گياه و آنچه متفاوت است، موهاي بلند، نازك و ابريشمي است. كاكتوس پيرمرد توسط پشم فراوان پوشيده شده كه از آن از در مقابل نور خورشيد و احتمالاً از تغييرات ناگهاني دما محافظت مي‌كند.

كاكتوس پيرمرد

گلدهي

گل‌هاي كاكتوس پيرمرد گاهي اوقات زمان زيادي طول مي‌كشد تا ظاهر شود، اگرچه كاكتوس پيرمرد بيش از همه به دليل بافت شگفت انگيزش موردتوجه قرار مي‌گيرد. گل‌ها صورتي تيره هستند و در بالاي آن ظاهر مي‌شوند. خارهاي شعاعي مخروطي و سفت، زرد مايل به قهوه‌اي و طول آن حدود ۲ سانتي‌متر است. خارهاي مركزي ضخيم‌تر هستند و طول آن به ۸ سانتي‌متر مي‌رسد و قهوه‌اي هستند. كاكتوس پيرمرد براي مبتديان ساكولنت ايده آل است زيرا رشد آن آسان است و از گياه كم مراقبت مي‌شود و براي كلكسيونرهاي ساكولنت، اين گياه رنگ و بوي متفاوتي به مجموعه مي‌بخشد.

نور

كاكتوس پيرمرد را در تمام طول سال در آفتاب كامل قرار دهيد. در داخل خانه بايد در زير نورگير يا نزديك پنجره قرار گيرد كه نور خوبي دريافت مي‌كند. گلدان را به‌طور منظم بچرخانيد تا تمام چهره‌هاي كاكتوس به يك اندازه نور دريافت كنند و به‌طور كامل رشد كنند.

دما

كاكتوس پيرمرد حداقل دماي صفر درجه سانتي‌گراد را در زمستان تحمل مي‌كند. در دماهاي پايين‌تر گياه ممكن است بميرد. در مورد زمستان‌هاي خيلي سرد بهترين گزينه قرار دادن گياه در داخل است. مراقبت از گياه در برابر رطوبت محيط بسيار مهم است زيرا در صورت مرطوب بودن هوا كاكتوس پيرمرد بسيار مستعد پوسيدگي است. كاكتوس پيرمرد در سرما رشد خود را متوقف مي‌كند.

آبياري

از بهار تا پايان تابستان هر ۷ يا ۱۰ روز يك‌بار مي‌توانيد اين گياه را آبياري كنيد. در زمستان نياز به آب بسيار كم و در حد صفر دارد. نكته مهم اين است كه قبل از آبياري بعدي به‌خصوص در فصل زمستان اجازه دهيد بستر كاملاً خشك شود (در اين زمان توصيه مي‌شود كه بستر خشك براي چند روز باقي بماند).

كود

كاكتوس پيرمرد از بهار تا اوايل پاييز نياز به يك كود خوب دارد. فقط كود مايع مخصوص كاكتوس‌ها به آن بدهيد.

پيوند زدن

بهتر است پيوند كاكتوس پيرمرد در فصل بهار انجام گيرد. در مورد گياهان جوان، سالي يك بار و به دنبال آن وقتي گياه به اندازه كافي بالغ شود كه هر ۳ يا ۴ سال يا در مواقع ضروري اين كار را انجام گيرد.

كاكتوس پيرمرد

كاشت و تكثير

تكثير با بذر كاكتوس پيرمرد يا قلمه در بهار انجام گيرد. بذر كاكتوس پيرمرد به سرعت جوانه مي‌زند و نهال‌ها از سنين پايين كاملاً مقاوم هستند. بهترين زمان براي كاشت بذر كاكتوس پيرمرد فصل بهار است. فقط بايد از يك گلدان كوچك استفاده كنيد و يك بستر مخصوص براي بذر كاكتوس‌ ها و ساكولنت ها با زهكشي خوب اضافه كنيد. سپس بذر كاكتوس پيرمرد  را روي بستر پخش كنيد و يك لايه بسيار سبك از بستر را به دانه‌ها اضافه كنيد. بستر را مرطوب نگه داريد (اما از غرق شدن آب خودداري كنيد) و گلدان را در مكاني نگهداري كنيد كه نور خورشيد را به‌خوبي دريافت كند. پس از رسيدن گياه و مناسب براي دست‌كاري، مي‌توان آن را به گلدان قطعي پيوند زد.

هرس

اين گياه نيازي به هرس ندارد. فقط برگ‌هايي را كه كوبيده يا خشك شده‌اند جدا كنيد تا ظاهر گياه بهتر شود.

آفات و بيماري‌ها

كاكتوس پيرمرد عمدتاً توسط شپشك هاي آردآلود موردحمله قرار مي‌گيرد كه به ساقه‌هاي برهنه حمله مي‌كند. معمولاً بيشترين غلظت اين آفت در انتهاي ساقه‌هاي در حال رشد در جايي كه اپيدرم نرم‌تر است مشاهده مي‌شود.

براي خريد بذر انواع كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت (https://zerafat.com) مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/8/10 ساعت: ۰۶ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

دراگون فروت (ميوه اژدها) گياهي از خانواده كاكتوس است كه هم جنبه‌هاي زينتي دارد و هم براي ميوه‌هاي خوراكي‌اش كشت مي‌شود.

بذر كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

زمان كاشت

زمان مشخصي براي كاشت بذر دراگون فروت در نظر گرفته نشده است. اين كاكتوس زندگي طولاني دارد و مي‌توان آن را در هر زماني كاشت. فقط بايد از نظر دمايي گياه را تحت نظر داشت و نبايد آن را در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد قرار داد. براي كاشت بذر دراگون فروت بهتر است بعد از رفع سرما اين كار انجام شود. به نظر مي‌رسد رشد گياه بالغ كه داراي گل است متوقف مي‌شود. توليد ميوه ابتدا با گل‌دهي شروع مي‌شود و بهترين ميوه زماني توليد مي‌شود كه گياه به بالاترين نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهي، توليد ميوه ۶ هفته تا چند ماه ممكن است طول بكشد.

يكي از مشكلاتي كه باعث مي‌شود بذر دراگون فروت از بين برود آبياري بيش‌ازحد و يا ماندن آب در خاك است، بنابراين بايد اطمينان داشته باشيد خاكي كه استفاده مي‌كنيد زهكشي خوبي داشته باشد. بذر دراگون فروت در خاك‌هاي سبك حاوي كمپوست و هوموس به‌خوبي رشد مي‌كند. بذر دراگون فروت در خاك‌هاي سنگين به‌سرعت پوسيده مي‌شود. براي كوددهي به بذر دراگون فروت مي‌توان يك يا دو بار در سال از مخلوط كودهاي مرغ و بلدرچين استفاده كرد. بايد مواظب بود كود با فاصله از ساقه يا تنه گياه ريخته شود. همچنين مي‌توان از كودهاي تجاري موجود در بازار نيز استفاده كرد. بذر دراگون فروت در شرايط سخت نيز رشد مي‌كند ولي با مراقبت از آن عملكرد گياه بهتر خواهد بود.

بذر كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاشت

دراگون فروت گياهي نيمه اپيفيت است كه توانايي خزيدن، بالاروندگي و چسبيدن به هر تكيه گاهي را با استفاده از ريشه‌هاي هوايي خود دارند. پرورش آن‌ها بر روي سطح زمين توصيه نمي‌شود، زيرا عمليات زراعي آن (گرده افشاني، برداشت و غيره) دشوار است و تماس با زمين باعث آسيب به پيچك‌ها مي‌شود. بنابراين بذر دراگون فروت بهترين رشد را روي قيم خواهد داشت. قيم‌ها قبل از كشت گياه در محل اصلي استقرار مي‌يابند، عموماً از پايه‌هاي چوبي، ستون‌هاي سيماني و يا داربست‌هاي فلزي به‌عنوان قيم استفاده مي‌شود. كشت گلخانه‌اي بذر دراگون فروت، روشي براي بهبود كيفيت ميوه و توليد عملكرد بالاتر است.

مهم‌ترين نياز براي گلخانه‌هاي بذر دراگون فروت در مناطق گرمسيري و نيمه‌گرمسيري استفاده از پوشش براي خنك كردن فضاي داخل گلخانه است، زيرا شدت تابش نور خورشيد در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري بالا است و دماي درون گلخانه مي‌تواند بالاتر از حداكثر دماي موردنياز گياهان (۴۰ -۳۵ درجه سانتي‌گراد) برسد. جهت پرورش بذر دراگون فروت در گلخانه، آماده‌سازي خاك گلخانه و اصلاح آن قبل از كشت صورت مي‌گيرد. محدوده pH بستر كشت بذر دراگون فروت بين ۵ تا ۸٫۵ است. فاصله بين بذر دراگون فروت ۶۰ تا ۸۰ سانتي‌متر، فاصله بين رديف‌هاي كشت ۶۰-۱۵۰ سانتيمتر و عمق كشت ۴۰ تا ۶۰ سانتيمتر در نظر گرفته مي‌شود. از مخلوط پيت، كود آلي، ماسه، خاك زراعي به نسبت ۶:۱:۱:۲ براي بهبود بافت خاك استفاده مي‌شود. اين تركيبات را با هم مخلوط كرده و در گودال كشت مورد استفاده قرار مي‌دهند.

بذر كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

داشت

اگرچه بذر دراگون فروت مي‌تواند با كمترين ميزان بارندگي (چند ماه خشكي) زنده بماند، اما براي ميوه‌هاي باكيفيت، آبياري منظم موردنياز است. سيستم ريشه دراگون فروت سطحي است و در عمق ۱۵-۳۰ سانتي‌متري قرار دارد و مي‌تواند بنابراين عناصر غذايي را در اين محدوده جذب نمايد. تغذيه با مواد معدني و آلي سودمند است و تركيب آن‌ها با هم اثر مفيدتري برجاي مي‌گذارد. با توجه به شرايط آب و هوايي، ميزان كود پيشنهاد شده براي بذر دراگون فروت بسيار متغير است.

برداشت ميوه اژدها

ميوه اژدها بعد از برداشت رسيده نمي‌شود، بنابراين قبل از برداشت اطمينان حاصل كنيد كه ميوه كاملاً رسيده شده باشد. ميوه رسيده رنگ آن كاملاً از سبز به زرد يا قرمز تغيير پيدا مي‌كند. همچنين زماني كه ميوه به‌آرامي فشرده مي‌شود بايد پوست آن كمي نرم شده باشد

براي خريد بذر دراگون فروت و بذر كاكتوس هاي ديگر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/29 ساعت: ۰۰ توسط:zerafatcom :

آموزش پرورش كاكتوس

كاكتوس يكي از گياهان زيبا و تزئيني است كه معمولاً در همه خانه‌ها يك يا چند نوع از آن پيدا مي‌شود. پرورش بذر كاكتوس كار دشواري نيست و به راحتي مي‌توانيد در منزل پرورش كاكتوس را انجام دهيد. هنوز براي پرورش كاكتوس از بذر روشي كه واقعاً يكي باشد نداريم و با متدهاي مختلفي بين پرورش دهندگان اين گونه گياه پرورش داده مي‌شود. در نظر داشته باشيد از هزاران بذري كه در طبيعت به‌صورت تصادفي به گياه تبديل مي‌شود شايد چند مورد بالغ شوند.

بذر كاكتوس

مزاياي كاشت بذر كاكتوس

گفته مي‌شود كه بسياري از گياهان كاكتوس مي‌توانند به‌راحتي و از طريق قلمه‌زني پرورش داده شوند. گياهان بزرگ‌تر يا داراي رشد كامل نيز در بسياري از گلخانه‌ها و فروشگاه‌هاي مخصوص اين كار مشاهده مي‌شوند. پس چرا كاكتوس را از طريق بذر پرورش دهيم؟

پرورش بذر كاكتوس چندين مزيت دارد كه در اينجا مي‌توان به چند مورداشاره كرد:

بذر كاكتوس ها ارزان هستند، غالباً به ازاي هر بسته از آن‌ها چند هزار تومان پرداخت كرده يا حتي مي‌توانيد آن‌ها را به‌صورت رايگان از روي گياه خودتان برداشت كنيد.

گياهان زيادي خواهيد داشت كه مي‌توانيد آن‌ها را به دوستانتان هديه داده يا با آن‌ها تبادل كنيد.

مي‌توانيد گونه‌ها و واريته‌هايي را داشته باشيد كه به‌عنوان گياه در بازار موجود نيستند مانند واريته هاي كمياب و خاص كاكتوس

مي‌توانيد تنوع بيشتري نسبت به حالت پرورش با قلمه داشته باشيد.

مي‌توانيد چرخه‌ كامل پرورش بذر كاكتوس را مشاهده كنيد كه خيلي‌ها واقعاً عاشق اين قسمت خواهند شد و لذت بسيار زيادي دارد

كاكتوس‌هايي كه از بذر توليد مي‌شود نسبت به گياه قلمه‌اي رشد بالاتر داشته و به آفات و بيماري‌ها نيز مقاوم‌تر هستند

با تشخيص اين مزايا، تعدادي عيب و محدوديت هم وجود دارد كه بزرگ‌ترين آن‌ها موضوع زمان است. براي اين‌كه بتوانيد گل‌ها را روي گياه مشاهده نماييد، امكان دارد براي برخي از گونه‌ها به سال‌ها زمان نياز داشته باشيد. حتي گونه‌هايي كه زود گل مي‌دهند، حداقل يك سال زمان مي‌خواهند تا به شكوفه‌دهي برسند. سايرين در بازه‌ي زماني ۳ سال يا بيشتر گل مي‌دهند. همچنين نگه‌داري جوانه‌ها در ابتدا نسبت به گياهان بزرگ‌سال سخت‌تر است. در غالب موارد، جوانه‌ها توانايي تحمل تغييرات دمايي شديد، حملات آفات يا ساير چالش‌هايي كه كاكتوس بالغ معمولاً از آن‌ها سربلند بيرون مي‌آيد را ندارند.

بذر كاكتوس

سه اصل مهم براي جوانه‌زني بذر كاكتوس

براي جوانه‌زني بذر كاكتوس هاي، سه شرط موردنياز هستند: نور، حرارت و رطوبت. برعكس تمام آموزش‌ها كه اصرار روي بستر دارند، بستر كاشت براي جوانه‌‎زني اهميت ندارد و در يك سري از واريته هاي خاص از كاكتوس‌ها بايد رعايت شود در كل بستر كاشت بعد از جوانه‌زني جوانه‌ها نقش مهمي را ايفا خواهد كرد. بذر كاكتوس به ميزان اندكي نور براي جوانه‌زني احتياج دارد، اما نه نوري كه از طريق آفتاب مستقيم حاصل شود مي‌توانيد اين نور ملايم را با قرار دادن ورقه‌اي نازك كه شدت نور را بكاهد روي گلدان خود قرار دهيد.

بعضي از گونه‌ها احتياج به سرمادهي دارند (مدت سرمادهي ۱۰ روز درون يخچال در قسمت جا ميوه‌اي مي‌باشد يعني بذرها را به مدت ۱۰ روز بعد از خريد درون يخچال نگاهداري نماييد) اين سرمادهي بيشتر براي واريته‌هاي گوناگون آمريكايي كه در ارتفاع بالا رشد كرده و گونه‌هاي متفاوت اپونتيا مورد نياز است.

موارد مورد نياز براي كاشت بذر كاكتوس

۱-ظرف كه مي‌تواند گلدان باشد- ظرف ميوه‌هاي يك‌بار مصرف كه در مجالس استفاده مي‌شود البته ظرفي كه شل نباشد، ظرف كيفيت خوب يا ساير ظرف‌هاي مشابه در كل مهم اين است كه حتماً ته ظرف‌ها سوراخ شود براي زهكشي خوب بستر.

۲- ضدعفوني بستر: ماكرو فر يا قارچ‌كش كاربندازيوم يا بنوميل يا ساير قارچ‌كش‌ها

۳- نايلون‌هاي زيپ كيپ يا يك نايلون شفاف همراه با كش براي بستن درب

۴- ماسه ساختماني به مقدار لازم

۵-پيت ماس

۶-سنگ‌هاي درشت يك الي دو سانتي‌متري براي كف بستر يا گلدان

۷- سنگ‌ريزه‌هاي ۱ الي دو ميلي‌متري

۸-مقداري زغال كبابي خرد شده اين مورد زياد مهم نيست

۹-يك كاغذ نازك كه شدت نور خورشيد را گرفته و آن را ملايم كند

مراحل كاشت بذر كاكتوس

مرحله اول: ابتدا ظرف خود را تميز شسته و آن را سوراخ مي‌كنيد تا زهكشي خوبي داشته باشد. در مرحله بعدي سنگ‌هاي درشت يك سانتي‌متري يا درشت‌تر را به انتهاي گلدان يا بستر خودمان به اندازه حدود يكي دو سانتي‌متر مي‌ريزيم اين مقدار بستگي به ظرفيت گلدان شما دارد در كل يك لايه باشد

مرحله دوم: ماسه ساختماني خريداري شده را بايد تفكيك كنيم اين تفكيك بايد بدين صورت انجام شود كه ابتدا خوب ماسه رو شسته تا رس آن جدا شود بايد چندين بار در تشت خوب بشوريد تا رس ها جدا شود تا جايي كه تقريباً آب صاف شود سپس با يك الك يا سبد سنگ‌هاي ريزودرشت را از هم جدا كنيد. سنگ‌ريزه‌هاي ريز را بايد با پيت ماس مخلوط كنيد بدين صورت كه يك پيمانه پيت ماس+۲ پيمانه ماسه ريز يك ميلي‌متري يا دو ميلي‌متري+يك پيمانه يا نيم پيمانه زغال كبابي خردشده مخلوط موردنظر را اگر ماكروفر داريد مي‌توانيد به مدت ۵ دقيقه قرار دهيد سپس بعد از سر شدن روي سنگ‌هاي درشت كه در مرحله اول آماده كرده بوديم تا مقداري كمي مانده به سر گلدان يا بستر مي‌ريزيم. بعد اين كار با فشار دست كمي فشار دهيد تا بستر محكم شود

مرحله سوم: مقداري از سنگ‌ريزه‌هاي ريز يك ميلي‌متري روي بستر مي پاشيم .اين مقدار مي‌تواند يك لايه خيلي نازك باشد.

مرحله چهارم: بهتر است بذر كاكتوس هاي درشت كمي درون آب قرار دهيد تا كمي آماده شوند براي بذرهاي ريز اين كار احتياج نيست. بذر كاكتوس ‌ها بندرت درشت دارند منظور بذرهايي همانند اپونتيا و ساير بذرهاي مشابه آن هست. بذرهاي ريز روي سطح خاك پاشيده شود. بذر كاكتوس را وقتي بستر آماده شده روي آن بريزيد دقت فرماييد هر بذر كاكتوس حدود ۵ برابر قطر بذر از هم فاصله داشته باشند. بذرهاي متوسط هم به همين صورت روي بستر پاشيده شده و با فشار خيلي كم دست همين كه بستر رو لمس كنه يا ۵۰ درصد آن داخل بستر باشد كافي هست اين به اين دليل است كه ما قصد داريم كاري كنيم كه بذر كاكتوس هاي  نور را احساس كنند.

مرحله پنجم: آماده سازي قارچ‌كش، براي تهيه قارچ‌كش اگر خريدتان خوب باشد مي‌توانيد از فروشگاه تقاضاي قارچ‌كش نماييد تا به‌صورت رايگان براي شما ارسال شود دقت فرماييد بعد از خريد قارچ‌كش‌ها حتماً آن را دور از دسترس كودكان قرار دهيد. براي درست كردن محلول قارچ‌كش به مقدار دو در هزار استفاده نماييد يك قاشق چاي‌خوري براي ميزان يك ظرف نوشابه خانواده مي‌باشد. مي‌توانيد قارچ‌كش را در ظرفي كه بزرگ‌تر از ظرف بستر شما است درست كنيد و بعد از اماده‌سازي ظرف بستر خود را درون آن قرار داده (دقت كنيد محلول شما بايد تا كمر ظرف بستر شما باشد) به مدت چند ثانيه بستر خود را درون اين محلول قرار دهيد انتهاي بستر شما كه سوراخ هست محلول را كشيده و تا بالا هدايت مي‌شود، به محض خيس شدن آن را به آرامي برداشته و اجازه دهيد آب اضافي خارج شود.

مرحله ششم: بعد از خارج شدن آب محلول قارچ‌كش ظرف را درون يك نايلون زيپ دار قرار دهيد و درب آن را خوب ببنديد تا رطوبت به ۱۰۰ درصد برسد سپس در مكاني كه دماي آن بين ۲۰ الي ۳۰ درجه است قرار دهيد سعي كنيد مكاني كه قرار مي‌دهيد داراي نور ضعيف باشد دقت كنيد نور ضعيف عرض كرديم و اين خيلي مهم است چنانچه نور شما در آن مكان قوي هست كاغذي نازك روي آن قرار داده تا شدت نور قوي گرفته شود.

مرحله هفتم: هر يك هفته يك بار بستر را چك كرده و درب آن را باز نماييد و بررسي كنيد كه آيا بستر قارچ زده شده يا نه اگر كپك‌هاي سفيد ديديد از محلول قارچ‌كش كاربتدازيوم يا مانكوزب براي قارچ‌كشي موردنظر استفاده كنيد و با اسپره روي آن اسپري كنيد.

مرحله هشتم: چنانچه بذر كاكتوس هاي به‌صورت كامل جوانه‌زني كردند مقدار نور بيشتر شود ولي باز تأكيد مي‌كنيم نور مستقيم نباشد باز تا چند ماه بايد طبق روش گفته شده ادامه دهيد شما هر ۴ روز يك‌بار نايلون رو باز كرده و بررسي كنيد كه مشكلي نداشته باشد همين مقدار براي تعويض هواي بستر هم كافي و هواي بستر عوض مي‌شده و احتياج نيست كه نايلون را برداريد و مهم‌تر اين كه هر ۱۵ روز يك‌بار نايلون را باز كرده و با قارچ‌كش مقداري اسپري نماييد اين مدت تا حداقل ۴ ماه معمولاً ادامه دهيد و بعد اين مدت كه جوانه‌ها كمي رشد داشتند و قوي‌تر شدن يك سوراخ در نايلون ايجاد كنيد تا كمي رطوبت كمتر شده و گياه شما به هواي بيرون عادت كند كه اصطلاحاً آداپته شدن گياه ناميده مي‌شود و به مرور بعد چند هفته اين يك سوراخ به دوتا و همين‌طور بيشتر.

بذر كاكتوس

چند نكته مهم در رابطه با كاشت بذر كاكتوس

۱- درب زيپ پك شما خوب بسته شود احتياجي به آبياري مجدد ندارد ولي اگر احساس كرديد رطوبت كم شده مجدداً عمل مرحله پنج را انجام دهيد

۲-چنانچه بستر شما قارچ زده شد يا جلبك‌هاي سبز زد با يك آب‌پاش از محلول قارچ‌كش روي آن اسپري نماييد البته هر دو هفته يك بار اگر روي بستر خود را با قارچ‌كش اسپري نماييد هم مشكلي ندارد.

۳-جوانه‌زني بذر كاكتوس ها كاملاً متفاوت هستند بين يك هفته الي ۳ ماه زمان مي‌برد پس صبور باشيد. كاشت آناكامپسروس، كونوفيتوم، اچوريا، كراسولاكيا، ليتوپس و مسمبريانتموم نياز به دماي بالاتر از ۲۰ درجه تا زمان جوانه‌زني ندارد و نبايد پوشانده شود اگر چنانچه بذرهاي شما جوانه‌زني نكردند مجدداً بذرها را از بستر خارج نموده خشك كرده به مدت ۱۰ روز درون يخچال نگهداري نماييد و اعمال جوانه‌زني را مجدداً اجرا نماييد

۴-روي هر بستري با يك ليبل نام بذر كاكتوس هاي كاشته شده همراه با تاريخ كاشت آن را بزنيد كه بعدها متوجه شديد گياه شما چه بوده؟

۵-بعد از جوانه‌زني به مدت يك الي چند ماه نشاها را به همان صورت درب بسته قرار دهيد و بعد از گذشت زمان موردنظر به‌مرور رطوبت را كاهش دهيد تا آداپته شده و به‌مرور گياهان را از خزانه به گلدان‌ها انتقال دهيد.

۶-آفتاب براي اكثر جوانه‌ها بسيار شديد بوده و در طبيعت وحشي آن‌ها معمولاً زير يك سنگ يا گياه ديگر به رشد ادامه مي‌دهند. با در نظر گرفتن اين مورد، گلدان‌ها را در نقطه‌‌اي روشن و زير قفسه‌ي گلخانه يا پنجره قرار دهيد تا فقط در مقاطعي از روز نور دريافت نمايد. براي كنترل بهتر، نورپردازي مصنوعي ايدئال است.

۷-اكثر جوانه‌هاي كاكتوس به دماي بين ۲۱ الي ۳۲ درجه‌ي سانتي‌گراد براي جوانه‌زني نياز دارند. البته اين يك نتيجه‌گيري عمومي است. برخي از گونه‌ها نظير فروكاكتوس در دماي پايين جوانه نمي‌زنند و بايد گرما را زياد كنيد دقت كنيد تأكيد مي‌كنيم دما خيلي مهم هست.

مراقبت‌هاي بعد از كاشت بذر كاكتوس

۱- بستر يا خاك كشت بذر كاكتوس هميشه بايد مرطوب باشد و درصورتي‌كه احساس كرديد رطوبت آن كم شده بايد آب اسپري كنيد.

۲- هر ۱۰ الي ۱۵ روز حتماً بايد سم قارچ‌كش بر روي بستر با دوز استاندارد اسپري كنيد به گونه‌اي كه به ريشه‌هاي جوانه‌ها نيز برسد.

۳- بعد از سبز شدن همه بذر كاكتوس دما تا ۴۰ درجه نيز مي‌تواند افزايش يابد ولي توجه داشته باشيد در دماي بالا رشد كندتري خواهند داشت.

۴- حتماً هر روز به بستر كاشت سر بزنيد تا در صورت مشاهده موارد مشكوك مانند حشرات يا قارچ‌ها بتوانيد زود اقدام به درمان نماييد.

۵- براي كاهش بيماري‌ها بهتر است ظرف‌هاي كاشت را در محلي جداگانه و به دور از گياهان بزرگ نگهداري كنيد.

۶- جوانه‌هاي كاكتوس تا ۳ ماهگي نيازي به كود ندارند و تمام مواد غذايي موردنياز تا سه ماهگي در پيت ماس موجود مي‌باشد. بعد از سه ماهگي مي‌توانيد با كودهاي NPK ازت پايين و پتاس بالا تغذيه كنيد.

براي خريد بذر كاكتوس و ساير بذر كاكتوس ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/18 ساعت: ۰۸ توسط:zerafatcom :

كاكتوس هاماتو

هاماتو كاكتوس

كاكتوس هاماتو يكي از انواع كاكتوس‌ ها است كه گاهي اوقات از پايه كاكتوس‌هاي جديدي توليد مي‌كند. اين كاكتوس بومي جنوب تگزاس و مكزيك شمالي است. كاكتوس هاماتو گل‌هاي زرد زرق و برق‌دار بسيار زيبايي به قطر ۳ تا ۷ سانتي‌متر در بالاي ساقه ايجاد مي‌كند، درواقع اين كاكتوس يك كاكتوس گل‌دار بسيار جذابي است. كاكتوس هاماتو به توليد گل‌هاي زيبا و معطر معروف است. ساقه كاكتوس هاماتو كروي يا استوانه‌اي شكل است و به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتي‌متر رشد مي‌كند. در سطح كاكتوس برآمدگي‌ها يا آرئول‌هاي مارپيچي به طول ۵ تا ۱۴ ميلي‌متر و عرض ۲ تا ۷ ميلي‌متر وجود دارد كه در لبه اين برآمدگي‎ها خارهاي كوچك و نازكي به اندازه ۱ تا ۳ سانتي‌متر ديده مي‌شود. بين آرئول‌ها ۱۵ ميلي‌متر فاصله وجود دارد.

http://zerafat.com/1318-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA%D9%88-%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B3

ريشه كاكتوس هاماتو فيبري و بلند مي‌باشد. ميوه كاكتوس هاماتو، ميوه‌هاي قرمز كروي يا بيضي شكل به اندازه ۸ تا ۱۱ ميلي‌متر توليد مي‌كند كه پوست ميوه‌ها بعد از بلوغ شكاف مي‌خورند. كاكتوس هاماتو به خوبي گل مي‌دهد، حتي زماني كه جوان است و در تمام طول تابستان گل‌هاي زيادي توليد مي‌كند. اين گونه به‌خوبي و آساني رشد مي‌كند و رشد بسيار خوبي در گلدان دارد و براي نگهداري در خانه و بالكن بسيار مناسب است. زماني كه به گل‌دهي مي‌رسد به مراقبت و نگه‌داري بسيار كمي نياز دارد. كاكتوس هاماتو در خاك‌هاي غني با زهكشي خوب با آفتاب كامل در تمام طول سال به‌خوبي رشد مي‌كند (اما در تابستان بهتر است در يك مكان سايه آفتاب باشد). كاكتوس هاماتو در يك گلدان داراي سوراخ زهكشي كه با خاك كاكتوس پر شده است به خوبي رشد مي‌كند.

خاك كاكتوسي كه براي كاشت كاكتوس هاماتو استفاده مي‌شود نبايد مقدار زيادي هوموس داشته باشد. براي داشتن بهترين رشد بايد به‌طور مرتب به گياه آب داده شود. هفته‌اي يك بار آب براي كاكتوس هاماتو كافي است. زماني كه گياه در معرض نور خورشيد است نبايد بدنه كاكتوس خيس شود. در صورتي كه بدنه كاكتوس مرطوب باشد و در معرض نور خورشيد قرار بگيرد باعث ايجاد زخم، عفونت قارچي و يا حتي مرگ كاكتوس مي‌شود. بايد به‌خوبي از گياه مواظبت شود تا از تشكيل كپك‌هاي ريز در نزديكي آرئول‌ها جلوگيري گردد. كاكتوس هاماتو در طول زمستان در دماي ۵ درجه سانتي‌گراد خشك مي‌شود. براي حفظ گياه سالم‌تر بايد گياه در دماي زير ۵ درجه سانتي‌گراد قرار نگيرد. ولي با توجه به زيستگاه طبيعي آن، كاكتوس هاماتو مي‌تواند در دماي ۷- درجه سانتي‌گراد نيز زنده بماند.

هاماتو كاكتوس

تكثير كاكتوس هاماتو از طريق بذر كاكتوس يا قلمه كاكتوس صورت مي گيرد. بذرها روش معمول براي توليد كاكتوس هاماتو مي‌باشند. اين كاكتوس به‌آساني از طريق بذر رشد مي‌كند. براي روش كاشت كاكتوس هاماتو بذرها را مي‌توان در بهار يا تابستان در گلدان‌هاي حاوي خاك كاكتوس كاشت. گلدان بايد داراي سوراخ زهكشي باشد. همچنين خاكي كه براي كاشت استفاده مي‌شود بايد غني بوده و زهكشي خوبي داشته باشد. بذرها را در سطح خاك قرار دهيد و با لايه بسيار نازكي شن، بذر كاكتوس هاماتو را بپوشانيد. سپس خاك را مرطوب كنيد و يك شيشه روي گلدان قرار دهيد تا رطوبت حفظ شود. گلدان را تا زمان جوانه‌زني در يك مكان گرم قرار دهيد و خاك را مرطوب نگه‌داريد ولي از خيس شدن خاك پرهيز كنيد. بعد از جوانه‌زني شيشه را برداريد تا گياه بتواند نور و هوا دريافت كند. نهال‌ها را مي‌توان بعدازاين كه كمي رشد كردند در گلدان‌هاي جداگانه كاشت.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. از نظر شرايط نگهداري كاكتوس هاماتو اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/9/19 ساعت: ۰۷ توسط:zerafatcom :

كاكتوس اچينو

كاكتوس اچينو

كاكتوس گياهي است از تيره كاكتوسيان (Cactaceae) تيره‌اي از ميخك‌سانان كه اغلب خاردار و گوشتي هستند. انواع كاكتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحي مركزي آمريكا رشد مي‌كرد اما امروزه در بسياري از مناطق گرم و خشك جهان توسط مردم پراكنده شده است. كاكتوس طي طوفان‌هاي ناگهاني آب ذخيره كرده و آب ذخيره‌شده را طي ماه‌هاي خشك‌سالي به مصرف مي‌رساند. كاكتوسيان در ايران گونه بومي ندارند. بيشتر كاكتوس‌ها ريشه‌هاي عميقي داشته و ساقه شبكه مانندي دارند كه به‌عنوان منبع ذخيره آب عمل مي‌كنند ساقه كاكتوس توسط تيغ‌هايي محافظت مي‌شود. كاكتوس‌ها برگ‌هاي خيلي كوچكي داشته يا اصلاً برگ ندارند.

شايد به جرأت مي‌توان گفت كه كاكتوس اچينو يكي از محبوب‌ترين كاكتوس‌هاي خاردار در بين طرفداران كاكتوس و حتي كساني كه براي نخستين بار تمايل به خريد كاكتوس پيدا مي‌كنند است. اچينو نوعي كاكتوس است. كاكتوس اچينو همانند ساير كاكتوس‌ها نيازمند مراقبت ويژه و خاص خود است. اچينو در سال‌هاي گذشته يكي از گياهان در معرض خطر انقراض به دليل آب‌گرفتگي توسط سدي كه در نزديك زيستگاهش وجود داشت به شمار مي‌رفت. يكي از گياه شناسان مكزيكي اين گياه را در باغ گياه‌شناسي خود حفظ و تكثير كرد. او براي افزايش آگاهي كودكان از اين گياه آن را در اختيار كودكان گذاشت و باعث شد امروزه اچينو يكي از محبوب‌ترين كاكتوس‌ها به شمار برود. كاكتوس اچينو فوسالو، كاكتوس اچينو تيغ زرد، كاكتوس اچينو تيغ سفيد، كاكتوس اچينوپسيس و كاكتوس اچينو گرزوني از جمله انواع كاكتوس اچينو هستند.

سرزمين مادري اين گياه مكزيك است. صحراهاي بلند و گرم و صخره‌ها و دامنه‌هاي به وجود آمده مكان موردعلاقه براي رشد اين گياه است. علاقه‌مندي اين گياه به آفتاب مستقيم براي تمامي طول روز مسئله‌اي دور از انتظار نيست. اين گياه شكلي كروي همراه با برآمدگي‌هاي پوشيده از تيغ دارد. براي اين گياه تهويه اهميت ويژه‌اي دارد پس گياهتان در اتاقي قرار بدهيد كه تهويه آن كافي است. در فصل تابستان شما مي‌توانيد گياه خود را در بيرون از منزل نگهداري كنيد. طراحي دكور تراس يا حياط به‌وسيله اين گياه خاص و جذاب مي‌تواند جلوه ويژه‌اي به فضاي شما ببخشد. اگر گياه شما به سن گلدهي رسيده باشد قطعاً منظره به وجود آمده از جمله زيباترين مناظر موجود خواهد بود. آزتك هاي باستاني اين گياه را نماد خداي باران مي‌دانند. البته در نظر گرفتن اين گياه به‌عنوان خداي باران بسيار عجيب است اما پشت اين نماد فلسفه خاص خود وجود دارد. اين گياه به دليل اندازه بزرگ خود مخزني براي ذخيره آب در صحرا به‌حساب مي‌رود و به افراد بومي نحوه ذخيره‌سازي و صرفه‌جويي آب در صحرا را مي‌آموزد.

اچينو از يك ساقه تغيير شكل يافته كروي تشكيل شده است كه به‌كندي رشد مي‌كند. اين گياه در دوره بلوغ خود قطري حدود ۹۰ تا ۱۸۰ سانتي‌متر پيدا مي‌كند. تيغ‌هاي فراوان اين گياه كه به‌صورت شعاعي و منظم بر روي گياه پديدار مي‌شوند شهرت بسياري دارد.

خاك مناسب براي كاكتوس

يكي از معيارهاي تعيين‌كننده خاك مناسب براي كاكتوس‌ها، آب‌وهوا است. به‌گونه‌اي كه در آب‌وهواي گرم نياز اين گياهان به خاك قابل‌نفوذ و سبك بيشتر احساس مي‌شود درحالي‌كه در آب‌وهواي سرد كه گياهان نياز به آبياري چنداني ندارند به خاكي سنگين‌تر نياز خواهد بود. به‌طوركلي كاكتوس‌ها خاك‌هاي با PH كمتر از ۷ تا نزديك به ۷ را مي‌پسندند. در بيشتر متون، تركيب اصلي خاك كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي زير سفارش شده است: يك قسمت خاك باغچه به‌اضافه يك قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوي) به‌اضافه يك قسمت كمپوست (مواد پوسيده گياهي و خاك‌برگ)، يا يك‌دوم قسمت خاك رسي به‌اضافه يك قسمت ماسه به‌اضافه يك قسمت خاك باغچه، يا يك قسمت كمپوست به‌اضافه يك قسمت خاك پيت به‌اضافه يك قسمت ماسه. هرگاه به تركيب‌هاي بالا در انتها، ۵ درصد خاك زغال اضافه شود اثر ويژه‌اي در جلوگيري از پوسيدگي و ديگر بيماري‌هاي قارچي خواهد داشت (حضور پتاس در خاك زغال، باعث اين امر مي‌شود).

البته در متون مختلف و در گفته‌هاي افراد باتجربه در زمينه توليد و پرورش كاكتوس به فرمول‌هاي مختلف ديگري نيز اشاره شده است. برخي از افراد در تركيب خاك خود از كود حيواني و برخي ديگر از ورمي كمپوست استفاده مي‌كنند. به‌عنوان‌مثال مي‌توان به اين تركيب اشاره كرد: دو قسمت شن ريز شسته شده و شيرين (فاقد املاح) به‌اضافه كمتر از يك قسمت كود گاوي پوسيده به‌اضافه يك قسمت خاك‌برگ پوسيده با اندازه متوسط ذرات به‌اضافه مقدار بسيار كمي از قطعات خورد شده زغال چوب. خاك مناسب ديگري كه معمولاً استفاده مي‌كنند ۶۰ درصد شن شسته شده ۲۰ درصد پيت ماس و ۱۵ درصد ورمي كمپوست به‌علاوه مقداري زغال است.

شرايط محيطي مناسب براي كاكتوس

حرارت

اين گياه، به حد متوسط گرما در فصل بهار تا پاييز و شب‌هاي خنك نياز دارد. هواي زمستان بايد خنك باشد (حدود ۱۰ تا ۱۴ درجه سانتي‌گراد). كاكتوس‌هايي كه تار دارند بايد در محلي با دماي حداقل ۱۶ درجه نگهداري شوند. همچنين توجه داشته باشيد كه تهويه مناسب از جمله نيازهاي كاكتوس است. بهترين درجه براي نگهداري كاكتوس‌ها ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتي‌گراد است.

نور

بايد توجه داشته باشيد كه ميزان تابش نور و روشنايي محيط نگهداري كاكتوس‌ها در شكل ظاهري كاكتوس‌ها، رنگ گل، تعداد گل‌ها، ساقه‌ها و شكل غنچه‌هاي گل اهميت فراواني دارد. اما توجه داشته باشيد به‌طوركلي، كاكتوس‌ها به نور زياد (نزديك پنجره‌هاي شرقي و غربي) و نور خيلي زياد (نزديك پنجره‌هاي جنوبي) نياز دارند. نكته حائز اهميت در مورد ميزان نور محيط نگهداري كاكتوس‌ها در اين است كه چنانچه نور محيط كم باشد كاكتوس‌ها طراوت و زيبايي خود را از دست مي‌دهند و در مورد كاكتوس‌هايي كه گل دارند، توانايي گل‌دهي خود را از دست مي‌دهند. كاكتوس بعد از مدتي در نور كم از بين مي‌رود. البته نور زياد در تابستان باعث آفتاب‌سوختگي مي‌شود.

رطوبت

رطوبت براي گياه كاكتوس اهميت چنداني ندارد. چرا كه بومي مناطق خشك و صحراهاي آمريكا است.

هوا

آب‌وهواي گياه كاكتوس بايد تقريباً گرم يا كوهستاني باشد.

پرورش كاكتوس‌ها

تركيب خاكي كاكتوس‌ها، بايد شني رسي و درصد بيشتري از شن يا سنگريزه باشد. كاكتوس‌ها آبياري منظم و با فواصل بيش از گياهان معمول نياز دارند و بسته به‌سرعت رشد و فصل، تعداد و فواصل آبياري تنظيم مي‌شود. كاكتوس‌ها در مناطق گرم و پرنور رشد مي‌كنند زيرا بومي آمريكاي لاتين هستند. كاكتوس‌ها به نور زيادي احتياج دارند و در محيط‌هاي كم‌نور معمولاً رشد علفي مي‌كنند و منظره ظاهري آن‌ها از حالت كاكتوس بودن خارج مي‌شود.

تكثير كاكتوس‌ها

تكثير كاكتوس‌ها به دو شيوه انجام مي‌شود: جنسي و غيرجنسي. بعضي از كاكتوس‌ها نظير ماميلاريا گل‌دهي منظم هر ساله دارند. بذر سياه‌رنگ كوچك توليد مي‌كنند. بعضي ديگر از كاكتوس‌ها نظير زيئو كاكتوس كه گل‌هاي بسيار كم‌دوامي دارند توليد بذر كمتري مي‌كنند.

تكثير بذري كاكتوس‌ها

عموم كاكتوس‌ها بذرهاي بسيار ريز با قوه ناميه نسبتاً كوتاه دارند. نكات مهم در كشت بذر كاكتوس: - بذرها قوه ناميه مناسبي داشته باشند؛ يعني تعداد جوانه‌زني گياه در زمان معين به‌اندازه قابل‌قبول باشد؛ نحوه كشت طوري باشد كه بذرهاي ريز بتوانند جوانه بزنند؛ بنابراين كاكتوس‌ها را در سبدهاي پلاستيكي كم‌عمق با يك خاك بسيار سبك (ترجيحاً پيت ماس) كشت مي‌كنند. آبياري بسترهاي كشت در پاي گياه انجام مي‌گيرد، يا اينكه سبدها را در ظرف‌هاي آبي قرار داده كه به‌تدريج آب را جذب مي‌كند و گياه و بذرها مرطوب شده و بعد جوانه مي‌زنند. مثل هر گياه ديگر بذركاري باعث طولاني شدن زمان رشد و نمو و بلوغ گياه مي‌شود.

تكثير رويشي كاكتوس

قلمه زدن

عمده‌ترين تكثير رويشي كاكتوس‌ها قلمه زدن (به انگليسي Cutting) است. قلمه زدن در كاكتوس به فصل بستگي دارد و بهترين فصل براي آن اوايل تابستان است. به‌طوري‌كه آن‌ها را در يك بستر سبك و محيط با رطوبت كافي با آبياري منظم كشت مي‌كنند. اما قبل از اينكه قلمه كاكتوس مخصوصاً كاكتوس‌هاي گوشتي نظير سرئوس‌ها وارد بسترهاي كشت شوند بايد شيرابه گياه را قطع كرد. براي انجام چنين عملي قبلاً قطعات جداشده يا قلمه‌هاي كاكتوس را به مدت چندين ساعت در معرض تابش مستقيم آفتاب در تابستان قرار مي‌دادند تا اينكه جريان شيرابه قطع مي‌شد و سپس اقدام به كشت آن مي‌كردند. اما امروزه با توجه به اينكه ريشه‌دار كردن گياهان در كمترين زمان حائز اهميت است قلمه‌ها را در آب ولرم حدود ۴۵ درجه سانتي‌گراد قرار مي‌دهند؛ كه درنتيجه جريان شيرابه قلمه‌ها قطع مي‌شود. سپس آن‌ها را در بستر كاشت قرار مي‌دهند. روش معمول اين است كه قلمه با توجه به سطح برش داده‌شده چند روزي در سايه و سپس در شن خالي كاشته مي‌شود

پيوند زدن

كار ديگري كه بيشتر به‌عنوان يك هنر به نظر مي‌رسد عمل پيوند (به انگليسي: Grafting) در كاكتوس است. پيوند زدن كاكتوس‌ها نيز مسئله‌اي است كه توجه بسياري از دوستداران گل‌ها و گياهان را به خود جلب مي‌كند. اگرچه پيوند زني يكي از روش‌هاي كاشت كاكتوس محسوب مي‌شود؛ اما بسياري از پرورش‌دهندگان سعي مي‌كنند تا با پيوند زدن انواع مختلف كاكتوس بر روي‌هم، گياهاني با منظره‌اي جالب‌توجه ايجاد كنند. به‌هرحال دليل هر چه كه باشد اصول انجام كار فرقي نمي‌كند. كاكتوس‌ها را در هر سني مي‌توان روي هم پيوند زد؛ اما بهتر است كه كاكتوسي را كه پيوندك (قسمت بالايي) را تشكيل مي‌دهد، گياهي جوان و به سن يك يا دو ساله باشد. ساده‌ترين روش پيوند زني اين است كه پيوندك را به طول چند سانتيمتر از قسمت جوانه انتهايي ساقه و يا شاخه‌ها به شكل افقي بريد. سپس سر كاكتوسي را كه نقش پايه را دارد نيز به‌وسيله چاقو و يا تيغ تيز به شكل افقي قطع كرد و اين دو را بر روي هم قرار داد و يا اصطلاحاً سوار كرد. با فشار ملايم پيوندك بر روي پايه اتصال آنان را محكم‌تر مي‌كنيم. براي اتصال و استحكام بيشتر پيوندك بر روي پايه مي‌توان از نوارهاي پلاستيكي نيز استفاده كرد. اين نوارها در حدود ۳-۲ هفته مي‌توانند باقي بمانند و سپس برداشته شوند. البته سوار كردن پيوندك بر روي پايه ظرافت كاري خود را نيز دارد. زيرا اصولاً گياهان در درون ساقه خود لايه‌اي با نام آوند دارند كه نقش آنان توليد سلول‌هاي جديد است. حال اگر در زمان پيوند زني بتوان طوري پيوندك را بر روي پايه قرار داد كه آوند آنان با يكديگر تماس داشته باشند، بعد از مدتي و با توليد سلول‌هاي جديد، پيوندك و پايه با يكديگر ارتباط برقرار خواهند كرد و اصطلاحاً جوش خواهند خورد.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس اچينو و ساير بذر كاكتوس ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/16 ساعت: ۱۵ توسط:zerafatcom :

كاكتوس اچينو گرزوني تيغ زرد

كاكتوس اچينو گرزوني تيغ زرد

كاكتوس گياهي است از تيره كاكتوسيان (Cactaceae) تيره‌اي از ميخك‌سانان كه اغلب خاردار و گوشتي هستند. انواع كاكتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحي مركزي آمريكا رشد مي‌كرد اما امروزه در بسياري از مناطق گرم و خشك جهان توسط مردم پراكنده شده است. كاكتوس طي طوفان‌هاي ناگهاني آب ذخيره كرده و آب ذخيره‌شده را طي ماه‌هاي خشك‌سالي به مصرف مي‌رساند. كاكتوسيان در ايران گونه بومي ندارند. بيشتر كاكتوس‌ها ريشه‌هاي عميقي داشته و ساقه شبكه مانندي دارند كه به‌عنوان منبع ذخيره آب عمل مي‌كنند ساقه كاكتوس توسط تيغ‌هايي محافظت مي‌شود. كاكتوس‌ها برگ‌هاي خيلي كوچكي داشته يا اصلاً برگ ندارند.

كاكتوس اچينو گروزني تيغ زرد يكي از بهترين گزينه‌ها براي طراحي دكوراسيون خانه، فضاي سبز، تراريوم و پاسيو است. كاكتوس اچينو گروزني يكي از معروف‌ترين كاكتوس‌ها در جهان مي‌باشد تا حدي كه خيلي‌ها كاكتوس را با اچينو گروزني مي‌شناسند. اچينو گروزني كاكتوسي است كروي، مقاوم و زيبا كه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سالگي گل مي‌دهد. اچينو گرزوني در فصل بهار و تابستان رشد مي‌كند. به راحتي دماي بالا و نور زياد را تحمل مي‌كند. هرچقدر نور بيشتري دريافت كند تيغ‌هاي زيباتري خواهد داشت البته بايد از آفتاب سوختگي جلوگيري شود. اچينو گروزني بومي كشور مكزيك است. اچينو در اوايل زندگي خود رشد سريعي دارد اما به سرعت رشد آن كند شده به طوري كه براي رسيدن به ارتفاعي در حدود ۲۴ سانتي‌متر به ۱۰ سال زمان نياز دارد. اچينو بومي مكزيك است و در شرايطي كه شبيه به زادگاهش باشد تا قطر ۹۰ سانتي‌متر نيز رشد مي‌كند. كاكتوس اچينو گروزني تيغ زرد در صورتي كه شرايط برايش مهيا باشد، در اواسط تابستان گل‌هاي زرد رنگ زيبايي مي‌تواند داشته باشد و دمايي بين ۱۰ تا ۲۴ درجه براي آن مناسب است. البته بايد مراقب باشيد دما هرگز به زير ۵ درجه نرسد. نور كامل آفتاب مي‌خواهد. البته نور مستقيم در روزهاي بسيار گرم ممكن است باعث سوختگي اين كاكتوس شود و از طريق بذر تكثير مي‌شود.

شرايط محيطي

يكي از معيارهاي تعيين‌كننده خاك مناسب براي كاكتوس‌ها، آب‌وهوا است. به‌گونه‌اي كه در آب‌وهواي گرم نياز اين گياهان به خاك قابل‌نفوذ و سبك بيشتر احساس مي‌شود درحالي‌كه در آب‌وهواي سرد كه گياهان نياز به آبياري چنداني ندارند به خاكي سنگين‌تر نياز خواهد بود. به‌طوركلي كاكتوس‌ها خاك‌هاي با PH كمتر از ۷ تا نزديك به ۷ را مي‌پسندند. در بيشتر متون، تركيب اصلي خاك كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي زير سفارش شده است: يك قسمت خاك باغچه به‌اضافه يك قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوي) به‌اضافه يك قسمت كمپوست (مواد پوسيده گياهي و خاك‌برگ)، يا يك‌دوم قسمت خاك رسي به‌اضافه يك قسمت ماسه به‌اضافه يك قسمت خاك باغچه، يا يك قسمت كمپوست به‌اضافه يك قسمت خاك پيت به‌اضافه يك قسمت ماسه. هرگاه به تركيب‌هاي بالا در انتها، ۵ درصد خاك زغال اضافه شود اثر ويژه‌اي در جلوگيري از پوسيدگي و ديگر بيماري‌هاي قارچي خواهد داشت (حضور پتاس در خاك زغال، باعث اين امر مي‌شود). البته در متون مختلف و در گفته‌هاي افراد باتجربه در زمينه توليد و پرورش كاكتوس به فرمول‌هاي مختلف ديگري نيز اشاره شده است. برخي از افراد در تركيب خاك خود از كود حيواني و برخي ديگر از ورمي كمپوست استفاده مي‌كنند. به‌عنوان‌مثال مي‌توان به اين تركيب اشاره كرد: دو قسمت شن ريز شسته شده و شيرين (فاقد املاح) به‌اضافه كمتر از يك قسمت كود گاوي پوسيده به‌اضافه يك قسمت خاك‌برگ پوسيده با اندازه متوسط ذرات به‌اضافه مقدار بسيار كمي از قطعات خورد شده زغال چوب. خاك مناسب ديگري كه معمولاً استفاده مي‌كنند ۶۰ درصد شن شسته شده ۲۰ درصد پيت ماس و ۱۵ درصد ورمي كمپوست به‌علاوه مقداري زغال است.

اين گياه در حد متوسط گرما در فصل بهار تا پاييز و شب‌هاي خنك نياز دارد. هواي زمستان بايد خنك باشد (حدود ۱۰ تا ۱۴ درجه سانتي‌گراد). كاكتوس‌هايي كه تار دارند بايد در محلي با دماي حداقل ۱۶ درجه نگهداري شوند. همچنين توجه داشته باشيد كه تهويه مناسب از جمله نيازهاي كاكتوس است. بهترين درجه براي نگهداري كاكتوس‌ها ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتي‌گراد است.بايد توجه داشته باشيد كه ميزان تابش نور و روشنايي محيط نگهداري كاكتوس‌ها در شكل ظاهري كاكتوس‌ها، رنگ گل، تعداد گل‌ها، ساقه‌ها و شكل غنچه‌هاي گل اهميت فراواني دارد. اما توجه داشته باشيد به‌طوركلي، كاكتوس‌ها به نور زياد (نزديك پنجره‌هاي شرقي و غربي) و نور خيلي زياد (نزديك پنجره‌هاي جنوبي) نياز دارند. نكته حائز اهميت در مورد ميزان نور محيط نگهداري كاكتوس‌ها در اين است كه چنانچه نور محيط كم باشد كاكتوس‌ها طراوت و زيبايي خود را از دست مي‌دهند و در مورد كاكتوس‌هايي كه گل دارند، توانايي گل‌دهي خود را از دست مي‌دهند. كاكتوس بعد از مدتي در نور كم از بين مي‌رود. البته نور زياد در تابستان باعث آفتاب‌سوختگي مي‌شود. رطوبت براي گياه كاكتوس اهميت چنداني ندارد. چرا كه بومي مناطق خشك و صحراهاي آمريكا است. آب‌وهواي گياه كاكتوس بايد تقريباً گرم يا كوهستاني باشد.

كاشت

ابتدا گلداني را براي كاشت كاكتوس انتخاب كنيد كه زهكشي مناسبي داشته باشد. براي اين منظور مي‌توانيد سطح زيرين گلدان خود را كمي سوراخ كنيد. سپس سنگ‌هاي نسبتاً درشت جمع‌آوري كنيد و آن‌ها را به ارتفاع ۲ الي ۳ سانتي‌متر (البته مقدار سنگ به ميزان بزرگي و كوچكي گلدان شما بستگي دارد) در انتهاي گلدان بريزيد. بعد از آن مقداري ماسه ساختماني تهيه و يا خريداري كنيد. اين ماسه را در ابتدا بشوريد تا رس آن كاملاً جدا شود. آن‌قدر شست‌وشو را ادامه دهيد تا آب صاف از ماسه سرازير شود، سپس با استفاده از يك الك ماسه را الك كنيد تا سنگ‌هاي ريزودرشت آن از هم جدا شود. سپس سنگ‌هاي ريز ماسه را با پيت ماس مخلوط كنيد (يك پيمانه پيت ماس به اضافه دو پيمانه ماسه ريز به اضافه يك يا نصف پيمانه زغال كبابي خردشده). اگر در خانه مايكروفر داريد حدود ۵ دقيقه مخلوط آماده شده را در درون آن بگذاريد. پس از سرد شدن مخلوط را روي سنگ‌هاي درشتي كه در مرحله نخست آماده كرده بوديد بريزيد. بعد از آن با فشار دادن دست بر روي سطح موردنظر بستر را محكم كنيد و يك لايه نازك سنگ ريزه روي بستر بريزيد.

در مرحله آخر بذر كاكتوس را بر روي سطح موردنظر بپاشيد طوري كه بذرها به فاصله ۱ الي ۲ سانتي‌متر از يكديگر فاصله داشته باشند. سپس در ظرف را بگذاريد در غير اين صورت نايلون يا پلاستيك بر روي آن بكشيد و سپس بذر كاشته شده را در دماي ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتي‌گراد قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه بذر زير نور مستقيم خورشيد نباشد. بعد از ۱۰ روز بذرها جوانه مي‌زنند و شروع به رشد مي‌كنند. شما بايد پس از كاشت كاكتوس بذر، هر دو هفته يك‌بار سم قارچ‌كش را بر روي بستر خاك به اندازه استاندارد اسپري كنيد. كاكتوس تا سه ماهگي نياز به هيچ كودي ندارد. به بذر كاكتوس هر از چند گاهي سر بزنيد تا حشرات و موارد مشكوك را شناسايي كنيد.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/12 ساعت: ۱۷ توسط:zerafatcom :

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت يا ميوه اژدها (Dragon Fruit) كه با نام علمي Hylocereus Undatus يكي از ميوه‌هاي شناخته‌شده در غرب جهان است كه در ساير نقاط جهان نيز يافت مي‌شود. ميوه اژدها احتمالاً به دليل شكل ظاهري آن كه پوستي پوشيده از فلس دارد به اين اسم ناميده مي‌شود. ميوه اژدها در واقع بومي مكزيك و جنوب آمريكا است و به‌خوبي در آسيا شناخته شده و به‌طور گسترده در سراسر اين منطقه پرورش داده مي‌شود. ميوه اژدها بخشي از خانواده كاكتوس‌ ها است و مانند بسياري از انواع كاكتوس ظاهر جذابي دارد و وقتي‌كه در باغچه يا گلدان كاشته مي‌شود نظرات همه را به خود جلب مي‌كند. اين گياه به‌صورت بالارونده يا خوابيده رشد مي‌كند و ۳۰ تا ۹۰ سانتي‌متر بلند مي‌شود و تنه آن ۱۰ سانتي‌متر عرض دارد.

دراگون فروت در آسيا يك ميوه محبوب است و مزارع زيادي از اين ميوه در اين منطقه وجود دارد. ميوه اژدها در غرب جهان هم بسيار محبوب است و مزارع تجاري زيادي از ميوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به‌هرحال اين ميوه خيلي شناخته‌شده نيست و در اكثر ميوه‌فروشي‌ها ديده نمي‌شود و معمولاً به اين ميوه به چشم يك ميوه عجيب‌وغريب نگاه مي‌كنند. ميوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولي شايع‌ترين آن‌ها كه باردهي زيادي دارند به رنگ زرد و قرمز مي‌باشند. رنگ‌هاي ميوه اژدها عبارت‌اند از: ميوه با پوست قرمز و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، ميوه با پوست زرد و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت صورتي، ميوه با پوست صورتي و گوشت سفيد.

طعم اين ميوه با ساير ميوه‌هاي گرمسيري قابل‌مقايسه نيست ولي نكته اصلي اين است كه اين ميوه طعم خوبي دارد. در كل اين ميوه طعم شيرين و مطلوبي دارد، اما به نظر من طعم آن شبيه هندوانه است. اين ميوه داراي دانه‌هاي كوچكي شبيه كيوي است و خرد كردن اين دانه‌ها زير دندان طعم بسيار دلپذيري دارد. بهتر است اين ميوه سرد خورده شود (بايد در يخچال نگه‌داري و سپس مورداستفاده قرار گيرد). ميوه را بايد از وسط نصف كرده و با استفاده از يك قاشق گوشت دروني ميوه را بيرون آورده و بعد خورده شود. اين ميوه بسيار خوش‌طعم و با طراوت است و خوردن آن بسيار لذت‌بخش است. مي‌توان ميوه اژدها را به قطعات كوچك برش داده و از آن در سالاد، دسر، ژله، نوشيدني و بستني نيز استفاده كرد. ميوه اژدها زرد رنگ طعم شيرين‌تري نسبت به ميوه قرمز دارد، بااين‌حال نقطه ضعف براي پرورش انواع زرد رنگ، خارهاي بلندي است كه در سطح ميوه وجود دارد كه بايد با دقت به آن دست زد.

دلايل پرورش ميوه اژدها

ارزش تغذيه‌اي: علاوه بر سالم بودن و طعم عالي ميوه اژدها و مغذي بودن آن، اين ميوه حاوي مقادير زيادي فيبر، مواد معدني، ويتامين‌ها (به‌خصوص ويتامين c) و آنتي اكسيد آن‌ها براي مقابله با سرطان است.

ارزش زينتي: بسياري از مردم كاكتوس‌ها را براي ايجاد منظره‌هاي زيبا نگه‌داري مي‌كنند و پرورش مي‌دهند، گل‌هايي كه ميوه اژدها توليد مي‌كنند بسيار زيبا هستند.

متفاوت بودن با ساير گياهان: ميوه اژدها و بوته آن در مقايسه با ديگر گياهان بسيار متفاوت است و بسيار چشم‌نواز است. قرار دادن گلدان ميوه اژدها روي يك ميز يا در يك مهماني همه نگاه‌ها را به خود جلب مي‌كند و مورد صحبت همه مهمانان قرار مي‌گيرد.

رشد آسان: ميوه اژدها رشد آساني دارد و مراقبت از آن نيز آسان است.

كسب درآمد: بسياري از مردم براي كسب درآمد و فروش، ميوه اژدها را پرورش مي‌دهند. در استراليا سوپرماركت‌ها و ميوه‌فروشي‌هاي زيادي ميوه اژدها را مي‌فروشند.

كاشت و نگهداري

ميوه اژدها تقريباً در اكثر نقاط دنيا قادر به رشد است. در مناطق خيلي سرد ميوه اژدها به محافظت نياز دارد و نبايد در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد نگه‌داري شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد مي‌كند. دماي مناسب براي رشد ميوه اژدها، درجه حرارت متوسط بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. گياه ميوه اژدها مي‌تواند در شرايط خشكي زنده بماند، بااين‌حال به نظر مي‌رسد با دادن آب به‌صورت منظم به اين گياه، عملكرد آن بهتر خواهد شد و ميوه‌هاي آن طعم بهتري خواهند داشت و باردهي آن نيز بيشتر مي‌شود. خاكي كه براي كاشت كاكتوس ميوه اژدها مورداستفاده قرار مي‌گيرد بايد زهكشي خوبي داشته باشد تا آب به‌راحتي بتواند از آن عبور كند. ميوه اژدها توسط بذر يا قلمه كاشته مي‌شود، از دانه‌هايي كه درون ميوه اژدها است مي‌توان براي كاشت گياه جديد استفاده كرد. ميوه اژدها در آفتاب كامل بهتر رشد مي‌كند، هرچند اين گياه در سايه جزئي هم قادر به رشد است.

زمان مشخصي براي كاشت ميوه اژدها در نظر گرفته نشده است. اين كاكتوس زندگي طولاني دارد و مي‌توان آن را در هرزماني كاشت. فقط بايد از نظر دمايي گياه را تحت نظر داشت و نبايد آن را در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد قرار داد. كاشت بذر ميوه اژدها بهتر است بعد از رفع سرما اين كار انجام شود. باردهي مي‌تواند در طول سال متفاوت باشد. درصورتي‌كه گل‌دهي در تابستان باشد توليد ميوه در پاييز و زمستان انجام مي‌شود. گل‌هاي ميوه اژدها گاهي اوقات داراي گلبرگ‌هايي با اندازه بيش از ۲۰ سانتي‌متر مي‌شوند. گل ميوه اژدها بسيار زيبا است و گلبرگ‌هاي بيروني آن سفيد و پرچم آن زرد است. بهترين زمان براي ديدن گل‌ها موقع طلوع آفتاب است. گل‌ها معمولاً در طول شب باز هستند، بااين‌حال گل‌هاي باز در طول روز هم ديده شده‌اند. به نظر مي‌رسد رشد گياه بالغ كه داراي گل است متوقف مي‌شود. توليد ميوه ابتدا با گل‌دهي شروع مي‌شود و بهترين ميوه زماني توليد مي‌شود كه گياه به بالاترين نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهي، توليد ميوه ۶ هفته تا چند ماه ممكن است طول بكشد.

يكي از مشكلاتي كه باعث مي‌شود كاكتوس از بين برود آبياري بيش‌ازحد و يا ماندن آب در خاك است، بنابراين بايد اطمينان داشته باشيد خاكي كه استفاده مي‌كنيد زهكشي خوبي داشته باشد. بذر كاكتوس ميوه اژدها در خاك‌هاي سبك حاوي كمپوست و هوموس به‌خوبي رشد مي‌كند. اين گياه در خاك‌هاي سنگين به‌سرعت پوسيده مي‌شود. براي كوددهي به گياه ميوه اژدها مي‌توان يك يا دو بار در سال از مخلوط كودهاي مرغ و بلدرچين استفاده كرد. بايد مواظب بود كود با فاصله از ساقه يا تنه گياه ريخته شود. همچنين مي‌توان از كودهاي تجاري موجود در بازار نيز استفاده كرد. اين گياه در شرايط سخت نيز رشد مي‌كند ولي با مراقبت از آن عملكرد گياه بهتر خواهد بود.

ميوه اژدها بعد از برداشت رسيده نمي‌شود، بنابراين قبل از برداشت اطمينان حاصل كنيد كه ميوه كاملاً رسيده شده باشد. ميوه رسيده رنگ آن كاملاً از سبز به زرد يا قرمز تغيير پيدا مي‌كند. همچنين زماني كه ميوه به‌آرامي فشرده مي‌شود بايد پوست آن كمي نرم شده باشد. براي جدا كردن ميوه، آن را بچرخانيد و سپس با يك كشش آن را از درخت جدا كنيد. ميوه رسيده بايد به‌آساني جدا شود، درصورتي‌كه به‌راحتي جدا نشود هنوز كاملاً نرسيده است. در چيدن ميوه‌هاي زرد، خارهاي آن به دست آسيب مي‌رسانند و نبايد با دست به‌صورت مستقيم آن را برداشت كرد. مثلاً مي‌توان با كمك يك انبر ميوه‌ها را برداشت كرد و يا از دستكش‌هاي ضخيم براي برداشت ميوه اژدهاي زرد استفاده كرد. درصورتي‌كه ميوه رسيده باشد بايد مقداري از خارها ريخته شده باشند، به‌هرحال براي چيدن آن‌ها بايد مواظب بود. ميوه اژدها در دماي ۷ تا ۱۰ درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبي ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگه‌داري است.

آفات

آفات شامل مورچه‌ها و كرم‌ها هستند. زماني كه ميوه‌ها رسيده مي‌شوند ممكن است موردحمله پرندگان قرار بگيرند. بااين‌حال به دليل خاردار بودن گياه اين اتفاق به‌ندرت مي‌افتد و به نظر نمي‌رسد بالا رفتن از درخت ميوه اژدها و نشستن روي درخت براي حيوانات كار آساني باشد. در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممكن است مشكلات قارچي به وجود آيد كه باعث ايجاد لكه‌هاي زنگ روي گياه مي‌شود. در صورت بروز مشكلات قارچي بايد از قارچ‌كش استفاده شود و همچنين شاخه‌هايي كه دچار آسيب شده‌اند را بايد جدا كرد. درصورتي‌كه گياه دچار آفتاب‌سوختگي شود، آبياري به پايه گياه باعث بهبود آفتاب‌سوختگي مي‌شود.

خواص ميوه اژدها

۱ – اين ميوه داراي مقادير بسيار كم كلسترول است و درنهايت به شما كمك مي‌كند تا با مصرف آن بدني شاد و سلامت داشته باشيد و همچنين در كاهش وزن مؤثر است و براي دندان‌ها نيز مفيد است.

۲ – اين ميوه در حفظ سلامت قلب بسيار مؤثر است. در آمريكا بيماري‌هاي قلبي و عروقي بسيار افزايش يافته است، خوشبختانه اين ميوه داراي يك قدرت شگفت‌انگيز است كه سطح كلسترول بد بدن را كاهش مي‌دهد و كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد. ميوه اژدها يك منبع عالي از چربي‌هاي اشباع‌نشده است كه به قلب كمك مي‌كند تا در شرايط خوبي قرار بگيرد.

۳ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي فيبر است و خوردن آن به هضم ضعيف و يبوست كمك مي‌كند. خوردن گوشت ميوه و دانه‌هاي آن‌كه حاوي پروتئين‌هاي خوب هستند، استقامت و قوت بدن را افزايش مي‌دهد.

۴ – ميوه اژدها داراي آنتي اكسيدآن‌هاي فعال است كه خواص ضد سرطان دارند و به بدن در رهايي از راديكال‌هاي آزاد كمك مي‌كند.

۵ – ميوه اژدها به دليل داشتن ميزان زياد فيبر در تنظيم ديابت مؤثر است، زيرا مي‌تواند قند خون را با سركوب كردن خوشه‌هاي قندي در يك سطح ثابت نگه دارد. بااين‌حال با هر گونه تغيير در رژيم غذايي، با دكتر خود مشورت كنيد و در صورت تائيد از سمت دكتر آن را به مصرف برسانيد.

۶ – خوردن ميوه اژدها به دليل داشتن آنتي اكسيدآن‌هاي قوي باعث مي‌شود پوست شاداب و جوان بماند. شما همچنين مي‌توانيد ميوه اژدها را با عسل مخلوط كنيد و از آن به‌عنوان ماسك ضد پيري استفاده كنيد.

۷ – ميوه اژدها براي تقويت موها و درمان موهاي آسيب‌ديده توسط رنگ بسيار مؤثر است و باعث حفظ رنگ مو مي‌شود. كافي است كه آب‌ميوه يا ميوه نرم شده را روي پوست سر خود قرار دهيد. ميوه اژدها باعث مي‌شود فوليكول‌هاي مو باز نگه داشته شوند و اجازه مي‌دهد موها به‌راحتي تنفس داشته باشند و صاف و سالم باقي بمانند.

۸ – بيماري آرتروز به‌طور مستقيم بر روي مفاصل تأثير مي‌گذارد و باعث دردهاي شديد و عدم تحرك مي‌شود. اضافه كردن ميوه اژدها به رژيم غذايي مي‌تواند به شما در مبارزه با اين بيماري كمك كند. مزاياي ميوه اژدها براي افراد مبتلا به ورم مفاصل آن‌قدر زياد است كه اين ميوه را به‌عنوان يك ميوه ضدالتهاب معرفي مي‌كنند.

۹ – ميوه اژدها در درمان آكنه بسيار مؤثر است و فقط مختص نوجوانان نيست، اين ميوه سرشار از ويتامين c است و مي‌توان به‌صورت يك پماد موضعي از آن براي درمان جوش استفاده كرد. يك تكه از ميوه اژدها را له كنيد و سپس آن را به نقاط قرمز صورت و جاهايي كه جوش دارد بماليد و بعد از ۲۰ دقيقه آن را با آب بشوييد. براي گرفتن نتايج بهتر بايد روزي دو بار اين كار انجام شود.

۱۰ – ميوه اژدها مي‌تواند پوست‌هايي كه توسط آفتاب آسيب ديده‌اند را درمان كند. با تركيب ميوه اژدها با خيار و عسل، يك تركيبي شبيه آلوئه ورا درست مي‌شود كه در درمان پوست‌هاي آفتاب‌سوخته مؤثر است. ميوه اژدها به دليل مقادير فراوان ويتامين B3 باعث مرطوب شدن پوست و درمان منطقه آسيب ديده مي‌شود.

۱۱ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي ويتامين B1 و B2 است كه باعث توليد انرژي مي‌شود.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/24 ساعت: ۱۹ توسط:zerafatcom :