Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  خربزه خربزه

گل و گیاه ظرافت

معرفي برخي ارقام خربزه

خربزه

خربزه داراي ارقام زيادي است. خربزه پوست سبز داراي پوست سبز رنگ تيره است و چروك‌هاي بزرگي بر روي پوست وجود دارد. خربزه پوست سبز داراي گوشت سبز رنگ است. خربزه خاتوني داراي پوست زرد به همراه خطوط موازي سبز كمرنگ و ميوه به صورت دوكي شكل كشيده با گوشتي سفيد و مايل به زرد مي‌‎باشد. خربزه سرشار از ويتامين A و C است. خربزه گوشت زرد ميوه‌اي مناسب براي افرادي است كه در روزهاي گرم تابستان به دنبال يك ميوه شيرين و تازه مي‌گردند. اين ميوه معمولاً به خاطر پوست صاف و گوشت رنگ زردشناخته شده است و يكي از محبوب‌ترين اعضاي خانواده Cucumis melo همراه با هندوانه و طالبي است. خربزه گوشت زرد همچنين داراي ارزش غذايي بالايي است. از ويتامين B تا زينك، هر تكه از اين ميوه حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي است. اندازه آن معمولاً از كوچك تا متوسط در شكل گرد يا بيضي‌شكل است. برخلاف ساير خربزه‌هايي كه در آب‌وهواي گرمسيري رشد خوبي دارند، خربزه گوشت زرد در مناطق گرم و خشك بهتر رشد مي‌كنند.

خربزه تيل نوعي خربزه از خانواده Cucurbitaceae با نام علمي Galia Melom است. خربزه تيل آتشي بسيار شبيه به طالبي است ولي بسيار شيرين‌تر مي‌باشد و به دليل شيريني بسيار زياد معروف شده است. بوته خربزه تيل آتشي مانند ساير خربزه‌ها است. گياه داراي ساقه طويل و خزنده بوده و برگ‌هاي درشت آن به‌صورت متناوب در طول ساقه مي‌رويند. در هر بوته ۳ تا ۵ ميوه توليد مي‌شود. خربزه تيل آتشي داراي ويتامين C، ويتامين A، كاروتنوئيد، بيوفلاوونويدها، مواد معدني مختلف مانند پتاسيم، كلسيم و آهن است و همچنين حاوي مقادير قابل‌توجهي از فيبرهاي غذايي، ازجمله پكتين است. همچنين چربي، كلسترول و كالري كمي دارند.

يكي از اين ارقام مشهور خربزه آناناسي (Ananas Melon) از خانواده Cucurbitaceae است. خربزه آناناس براي اولين بار در آفريقا يافت شد. سپس از آفريقا در سال ۱۷۷۷ ميلادي به فرانسه راه يافت. توماس جفرسون در سال ۱۷۹۴ آن را در Monticello (خانه شخصي و آرامگاه توماس جفرسون، نويسنده اعلاميه استقلال آمريكا و از بنيان‌گذاران كشور ايالات‌متحده است) كشت نمود. اين نوع خربزه داراي عطري خوش و مزه‌اي بسيار لذيذ و خوشمزه است و گوشت آن زرد تيره تا نارنجي‌رنگ مي‌باشد. خربزه آناناس در سراسر خاورميانه كاشته مي‌شود. بوته‌هاي آن رونده بوده و بر روي زمين پخش مي‌شوند. خربزه آناناسي مخزني از بتا كاروتن، فولات، پتاسيم، منيزيم، منگنز، مس، ويتامين A، C و K و فيبر رژيمي بوده. بوته‌هاي را به‌صورت رديفي كشت مي‌كنند. فاصله بين هر دو بوته را ۵۰ سانتي‌متر و فاصله رديف‌هاي كاشت را ۱۵۰ سانتي‌متر در نظر مي‌گيرند.

خربزه گوشت سبز ميوه‌اي مناسب براي افرادي است كه در روزهاي گرم تابستان به دنبال يك ميوه شيرين و تازه مي‌گردند. اين ميوه معمولاً به خاطر پوست صاف زرد و گوشت رنگ سبز شناخته شده است و يكي از محبوب‌ترين اعضاي خانواده Cucumis melo همراه با هندوانه و طالبي است. خربزه گوشت سبز همچنين داراي ارزش غذايي بالايي است. از ويتامين B تا زينك، هر تكه از اين ميوه حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني مختلفي است. اندازه آن معمولاً از كوچك تا متوسط در شكل گرد يا بيضي‌شكل است. اگر چه اين ميوه به‌طورمعمول براي داشتن گوشت سبز مايل به سبز و پوست زرد شناخته شده است، اما در واقع در ساير رنگ‌ها و بافت نيز موجود مي‌باشد. تعدادي از آن داراي پوست زرد روشن به علت جهش هستند، درحالي‌كه گونه‌هاي ديگر داراي گوشت نارنجي فوق‌العاده هستند. برخلاف ساير خربزه‌هايي كه در آب‌وهواي گرمسيري رشد خوبي دارند، خربزه گوشت سبز در مناطق گرم و خشك بهتر رشد مي‌كنند. اگر در يك منطقه مرطوب كاشته شوند ممكن است ميوه‌هاي كوچك‌تر را با مقاومت كم‌تر نسبت به آفات و بيماري‌ها توليد كنند.

خربزه مينو يا خربزه مشهدي (تايباد) يا راكت زرد نام محبوب‌ترين خربزه در ايران بوده كه ممكن نيست طعم آن را نچشيده باشيد، اين خربزه درصورتي‌كه در زمان مناسب از بوته جدا شود و به‌طور كامل رسيده باشد طعم شيرين دارد. شهرستان‌هاي تايباد در خراسان رضوي، گرمسار، سمنان و سرخه از مكان‌هاي مهم كشت خربزه در ايران است كه در اين بين خربزه تايباد (كه بعضاً به اشتباه خربزه مشهدي ناميده مي‌شود) به لحاظ طعم و كيفيت و شهرت در رتبه بالاتري قرار دارد.

خربزه كاناري يا خربزه قناري كه به دليل رنگ زرد قناري آن نام گرفته است و ربطي به جزاير قناري ندارد اغلب با نام جون كاناري (Juan Canaria) شناخته مي‌شود. اين خربزه شيرين‌تر از خربزه عسل بوده و بافت داخلي آن همانند گلابي ولي نرم‌تر از آن است. خربزه كاناري گاهي با نام‌هايي همچون خربزه اسپانيايي، خوان كانري، Jaune des Canaries و Amarillo نيز شناخته مي‌شود. خربزه كاناري بيشتر در مناطق آسيايي مانند ژاپن، كره جنوبي و مراكش يافت مي‌شود. در ايران نيز به‌صورت محدودتر از خربزه‌هاي تايباد و مشهد كاشته مي‌شود. خربزه كاناري نسبتاً ميان‌رس بوده و بعد از ۹۰ تا ۱۰۰ روز از كاشت برداشت آغاز مي‌شود. يكي از ويژگي‌هاي خربزه كاناري ماندگاري بالاي آن است كه باعث شده جزو خربزه‌هاي صادراتي در جهان محسوب شود. خربزه‌هاي كاناري منبع خوبي از ويتامين‌هاي A و C هستند. آن‌ها همچنين يك منبع آروماتيك فيبر هستند. همچنين بهبوددهنده بيماري قلبي، ديابت، چاقي و فشارخون بالا است.

كاشت

كاشت خربزه مانند بقيه گياهان هم‌خانواده به‌صورت جوي پشته و كپه‌اي و به روش نم­كاري است. تعداد ۳ الي ۵ بذر خربزه خيس‌خورده در هر كپه كاشته مي‌شود. بعد از سبز شدن تعداد بوته‌ها به ۲ يا ۳ و گاهي به يك بوته كاهش داده مي‌شود و اين زماني است كه بوته ۴ برگي شده باشد فاصله بين دو بته حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر و فاصله دو خط كشت بين ۲ تا ۳ متر است.

براي داشتن محصولي زودرس يا در مناطقي كه دوره رشد كوتاه است مي‌توان در گلخانه يا شاسي داخل گلدان‌هاي جيفي پات اقدام به كشت كرد و در زمان مناسب بوته‌هاي آماده‌شده در جيفي پات را به محل اصلي منتقل نمود. مقاوم كردن بوته‌ها قبل از انتقال به محل اصلي الزامي است.

داشت

مراقبت‌هاي لازم پس از كاشت نشاء عبارت‌اند از آبياري، دفع علف‌هاي هرز و سله شكني است. پس از كشت، آبياري اهميت زيادي دارد. به‌طوري‌كه يك دوره خشكي شديد باعث ريزش گل‌ها و ميوه‌ها مي‌شود. پس از انتقال نشا بايد ابتدا روزانه آبياري صورت گيرد و پس از آن بسته به نوع خاك و شرايط آب و هوايي هر ۷ روز يك‌بار بايد آبياري انجام گيرد. طول دوره رشد خربزه بين ۸۰ تا ۱۰۰ روز متفاوت است. سله شكني، آبياري و وجين علف‌هاي هرز از جمله مراقبت‌هاي زراعي خربزه است. هرس و گل گيري در خربزه مرسوم است. به‌اين‌ترتيب كه پس‌ازآنكه گياه گل داد، به ازاي هر ساقه ۲ تا ۴ ميوه را نگه‌داشته و بقيه را حذف مي‌كنند. در هرس خربزه، ساقه اصلي را بعد از برگ سوم و ساقه فرعي را بعد از برگ پنجم قطع مي‌كنند.

برداشت

زمان برداشت به عوامل مختلفي بستگي دارد، اين گياه گونه‌هاي زودرس، ميان‌رس و ديررسي دارد. لذا موقع برداشت آن‌ها به نوع واريته هم بستگي دارد. از ديگر عوامل زمان برداشت فاصله تا بازار مصرف است. اگر بازار نزديك باشد بهتر است ديرتر برداشت شود تا شيرين‌تر شود و كامل برسد ولي در صورت دوري بازار مصرف توصيه مي‌شود زودتر برداشت شود چون ميوه‌هاي رسيده شديد در هنگام جابجايي آسيب مي‌بيند. معمولاً خربزه را در زمان رسيدن كامل برداشت مي‌كنند زيرا در اين زمان ميوه‌ها داراي قند زيادتر هستند. خربزه زماني رسيده است كه در اطراف دم ميوه خطوط مدوري تشكيل گردد. همچنين خربزه رسيده را مي‌توان از برجستگي شبكه‌هاي روي خربزه، تغيير رنگ پوست آن و نرم شدن سر خربزه تشخيص داد.

آب‌وهوا

خربزه مانند بقيه گياهان خانواده Cucurbitaceae طالب آب‌وهواي گرم و آفتابي است. آها گياهان يك‌ساله‌اند و احتياج به فصل رشد طولاني دارند. در مناطقي كاشته مي‌شود كه بين آخرين سرماي بهاره و اولين سرماي پاييزه حدود ۱۴۰ روز فاصله باشد. هواي مرطوب مناسب رشد آن‌ها نيست و ميوه آن‌ها در اين نوع هوا شيرين نمي‌شود. ضمن اينكه هواي مرطوب در آن‌ها موجب اشاعه بيماري‌هاي قارچي مي‌شود. هواي گرم و خشك باعث شيرين‌تر شدن ميوه در اين گياه مي‌گردد. همين‌طور هواي ابري مناسب رشد خربزه نيست.

خاك

بهترين زمين براي كاشت اين گياه خاكه‌اي شني و سبك با pH بين ۵/۵ تا ۷ است. در كشت بايد به اين نكته توجه كرد كه خربزه در زمين‌هاي سنگين و رسي رشد خوبي ندارد و بايد كمي هوموسي و داراي مواد آلي باشد. خربزه از جمله صيفي‌هايي است كه مواد غذايي زيادي از زمين جذب مي‌كند. به همين دليل استفاده از كودهاي شيميايي كامل ازت فسفر و پتاسيم توصيه مي‌شود.

نور

نور كامل و آفتاب مستقيم براي اين گياه مناسب است.

آبياري

صرف‌نظر از اينكه در باغچه يا در گلدان مي‌كاريد، هميشه خاك آن را بايد مرطوب نگهداريد. مخصوصاً زماني كه گياه در حال رشد است بايد هميشه خاك آن خيس باشد. البته بايد گلدان و يا خاك باغچه شما زهكشي مناسبي داشته باشد زيرا كه آبياري زياد نيز موجب گنديدن گياه مي‌شود.

براي خريد بذر خربزه و ساير صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/17 ساعت: ۰۷ توسط:zerafatcom :

طالبي سمسوري

طالبي سمسوري

طالبي با نام علمي Cucumis Melo Var.Cantalupensis مانند بقيه گياهان خانواده Cucurbitaceae طالب آب‌وهواي گرم و آفتابي است. آنها گياهان يك‌ساله‌اند و احتياج به فصل رشد طولاني دارند. طالبي بومي آسيا و به‌احتمال‌زياد ايران است. طالبي در مناطقي كاشته مي‌شود كه بين آخرين سرماي بهاره و او بين سرماي پاييزه حدود ۱۴۰ روز فاصله باشد. هواي مرطوب مناسب رشد آن‌ها نيست و ميوه آن‌ها در اين نوع هوا شيرين نمي‌شود ضمن اينكه هواي مرطوب در آن‌ها موجب اشاعه بيماري‌هاي قارچي مي‌شود. هواي گرم و خشك باعث شيرين‌تر شدن ميوه در اين گياه مي‌گردد. همين‌طور هواي ابري مناسب رشد خربزه نيست. اين گياه يك‌پايه بوده و گل‌هاي نر و ماده از هم جدا و حشرات در گرده‌افشاني آن‌ها نقش دارند. طالبي سمسوري يا Magenta Melon شبيه يك توپ گرد بوده و داراي يك گوشت نارنجي و آناناسي و شيرين‌مزه است. پوست آن نازك و داراي عطر دل‌نشيني بوده و رنگ پوست آن سفيد و داراي شيارهاي موازي و سبز است. هرچه رنگ آن زرد روشن‌تر باشد رسيده‌تر و شيرين‌تر است. اين رقم زودرس و شيرين بوده و كامل مناسب و سازگار با آب‌وهواي ايران توليد شده است.

ويژگي‌ها

پوشش دهي برگي عالي كه از آفتاب‌سوختگي ميوه جلوگيري مي‌كند.

ميوه‌اي گرد شكل همراه با رگه‌هاي جذاب.

حفره تخم نسبتاً كوچك همراه با گوشتي سفت.

ميوه دهي بالا همراه با بوته‌اي قوي.

ميان‌رس است (حدود ۹۵ تا ۱۰۵ روز بعد از كاشت طالبي).

توربندي مناسبي دارد.

بسيار شيرين و مطبوع است

خاك

هرچند كه خربزه در طيف وسيعي از انواع خاك‌ها كشت مي‌شود ولي تنها در خاك‌هاي حاصلخيز كه داراي مواد غذايي آلي و معدني كافي باشند بهترين نتيجه را مي‌دهند. بهترين زمين براي كاشت اين گياه خاك‌هاي شني و سبك با pH بين ۵/۵ تا ۷ است. در كشت بايد به اين نكته توجه كرد كه خربزه در زمين‌هاي سنگين و رسي رشد خوبي ندارد و بايد كمي هوموسي و داراي مواد آلي باشد. خربزه از جمله صيفي‌هايي است كه مواد غذايي زيادي از زمين جذب مي‌كند، به همين دليل استفاده از كودهاي شيميايي كامل ازت فسفر و پتاسيم توصيه مي‌شود.

نور

نور كامل و آفتاب مستقيم براي اين گياه مناسب است. هواي ابري و باراني در موقع رسيدن ميوه باعث مي‌شود كه خربزه طعم مطبوع و كيفيت لازم را پيدا نكند.

آبياري

صرف‌نظر از اينكه در باغچه يا در گلدان مي‌كاريد هميشه خاك آن را بايد مرطوب نگهداريد. مخصوصاً زماني كه گياه در حال رشد است بايد هميشه خاك آن خيس باشد. البته بايد گلدان و يا خاك باغچه شما زهكشي مناسبي داشته باشد زيرا كه آبياري زياد نيز موجب گنديدن گياه مي‌شود.

كاشت

كاشت خربزه به‌صورت مستقيم صورت مي‌گيرد به خاطر اينكه ريشه‌هاي آن حساس به جابه‌جايي است. در مناطق معتدل بذر خربزه را مستقيماً در اواخر يا اواسط بهار در محل اصلي مي‌كارند و در مناطق گرمسير بذر طالبي در اواسط زمستان كاشته مي‌شود. آب‌وهواي مناسب براي خربزه يك فصل نسبتاً طولاني عاري از يخبندان همراه با نور فراوان و حرارت هواي خشك و رطوبت كافي خاك است. كشت طالبي مانند بقيه گياهان هم‌خانواده به‌صورت جوي پشته و كپه‌اي و به روش نمكاري است. تعداد ۳ الي ۵ بذر خيس‌خورده در هر كپه كاشته مي‌شود. بعد از سبز شدن تعداد بوته‌ها به ۲ يا ۳ و گاهي به يك بوته كاهش داده مي‌شود و اين زماني است كه بوته ۴ برگي شده باشد فاصله بين دو بته حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر و فاصله دو خط كشت بين ۲ تا ۳ متر است. براي داشتن محصولي زودرس يا در مناطقي كه دوره رشد كوتاه است مي‌توان در گلخانه يا شاسي داخل گلدان‌هاي جيفي پات اقدام به كشت كرد و در زمان مناسب بوته‌هاي آماده‌شده در جيفي پات را به محل اصلي منتقل نمود. مقاوم كردن بوته‌ها قبل از انتقال به محل اصلي الزامي است.

داشت

مراقبت‌هاي لازم پس از كاشت نشاء خربزه عبارت‌اند از آبياري، دفع علف‌هاي هرز و سله شكني است. پس از كشت آبياري اهميت زيادي دارد. به‌طوري‌كه يك دوره خشكي شديد باعث ريزش گل‌ها و ميوه‌ها مي‌شود. پس از انتقال نشا بايد ابتدا روزانه آبياري صورت گيرد و پس از آن بسته به نوع خاك و شرايط آب و هوايي هر ۷ روز يك‌بار بايد آبياري انجام گيرد.

برداشت

زمان برداشت به عوامل مختلفي بستگي دارد، اين گياه گونه‌هاي زودرس، ميان‌رس و ديررسي دارد. لذا موقع برداشت آن‌ها به نوع واريته هم بستگي دارد. از ديگر عوامل زمان برداشت فاصله تا بازار مصرف است. اگر بازار نزديك باشد بهتر است ديرتر برداشت شود تا شيرين‌تر شود و كامل برسد ولي درصورت دوري بازار مصرف توصيه مي‌شود زودتر برداشت شود چون ميوه‌هاي رسيده شديد در هنگام جابجايي آسيب مي‌بيند.

خواص طالبي

از نظر خواص خربزه، طالبي يكي از بهترين منابع ويتامين آ است و مملو از بتاكاروتن بوده كه در بدن تبديل به ويتامين آ مي‌شود. بتاكاروتن يك آنتي‌اكسيدان بسيار عالي است كه از سرطان پيشگيري مي‌كند، كلسترول را كاهش مي‌دهد و درصد بيماري‌هاي قلب و عروق را به طرز چشمگيري كم مي‌كند. اين ويتامين در بهبود بينايي و حفظ سلامت و طراوت پوست، نقش ارزنده‌اي دارد. به‌علاوه بتاكاروتن بالاي طالبي، مانع بروز آب مرواريد در سالمندان مي‌شود. طالبي همچنين حاوي ويتامين ث و علاوه بر آن، مواد مغذي ديگري مثل پتاسيم، اسيد فوليك، فيبر، منيزيم، يد و ويتامين‌هاي ب ۶ است. وجود مجموعه‌اي از ويتامين‌ها در خربزه و تخمه خربزه به‌خصوص ويتامين‌هاي گروه ب در اين ميوه، آن را به ماده‌اي بسيار خوب براي تنظيم متابوليسم در بدن تبديل كرده و ازاين‌رو ميوه‌اي بسيار مفيد براي افزايش وزن كودكان و نوجوانان و افراد لاغر است.

طالبي ميوه‌اي خنك و اشتهاآور است و به دليل دارا بودن درصد بالاي آب، فيبر و مواد معدني مناسب، ادرارآور و ملين است. مصرف اين ميوه همچنين به افرادي كه از كم‌خوني رنج مي‌برند توصيه مي‌شود. مطالعات نشان داده است كه افرادي كه از آسم رنج مي‌برند در صورت استفاده از ميوه‌هايي كه خاصيت آنتي‌اكسيداني بالايي دارند، كمتر دچار حملات تنفسي مي‌شوند. ازاين‌رو مصرف طالبي براي كساني كه سل ريوي دارند، مفيد است. طالبي و گرمك به دليل دارا بودن مقدار زيادي فيبر براي كساني كه از يبوست رنج مي‌برند، مفيد است. همچنين ميوه‌هايي كه پتاسيم بالايي دارند نظير طالبي، موز، سيب و… از بروز نارسايي قلبي جلوگيري كرده و در صورت بروز، از شدت آن مي‌كاهند. ازآنجاكه كلسترول، فشارخون و هموسيستيئن بالا، زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي قلبي هستند، مصرف طالبي به دليل دارا بودن مواد مغذي براي كنترل اين سه فاكتور مفيد است و در سلامت قلب نقش كارآمدي دارد. البته افرادي كه از بيماري قند رنج مي‌برند در مصرف طالبي بايد جانب احتياط را رعايت كنند. همچنين دانشمندان با تحقيق بر پوست ميوه‌هايي مثل خربزه و طالبي دريافته‌اند كه پوست اين ميوه‌ها مي‌تواند منبعي براي مسموميت غذايي باشد؛ ازاين‌رو شستن كامل ميوه‌ها بسيار توصيه مي‌شود.

براي خريد بذر خربزه و ساير صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/12 ساعت: ۱۳ توسط:zerafatcom :