Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  شلغم شلغم

گل و گیاه ظرافت

شلغم بنفش و سفيد

 شلغم بنفش و سفيد

شلغم گياهي سرشار از خاصيت است. اين سبزي در رنگ‌هاي مختلف سفيد، بنفش در اندازه‌هاي مختلف ديده مي‌شود كه داراي خواص درماني بسياري است. شلغم از جمله صيفي جاتي است كه در پاييز به بازار عرضه مي‌شود و مورد مصرف قرار مي‌گيرد. شلغم بنفش و سفيد يك نوع شلغم به رنگ سفيد و بنفش است. طعم آن شيرين ملس است. مناسب براي تازه خوري با آب‌ليمو و پخته با نمك مي‌باشد.

كاشت

براي كاشت شلغم در باغچه ابتدا بايد زميني را كه مي‌خواهيد بذر شلغم در آن بكاريد را شخم بزنيد و به خاك آن كود دامي اضافه كنيد و خاك را خوب به هم بزنيد تا كود با خاك تركيب شود سپس خاك را خوب خورد كرده و سطح خاك را صاف كنيد. توجه داشته باشيد اضافه كردن كود دامي كهنه به خاك باعث رشد بهتر سبزي مي‌شود. بذرها را بر روي بستري كه آماده كرديد بپاشيد. بذرها خيلي نزديك هم و فشرده پاشيده نشوند. بهترين فاصله براي ترب­ها ۱۰ سانتيمتر هست؛ زيرا بعداز اينكه بزرگ‌تر شدند توي هم رفته و رشد خوبي نخواهند داشت و محصول خوبي نمي‌دهند. كافي است بر روي بذر شلغم حدود نيم سانتيمتر كود دامي يا خاك بپاشيد و به‌آرامي خوب آب بدهيد. بهتر است ۱۰ روز اول با آبپاش آبياري بكنيد تا بذرها جابجا نشوند. در حدود ۵ تا ۱۰ روز طول مي‌كشد كه بذرها سبز بشوند. بعد از اينكه بذرها سبز شده و كمي بزرگ‌تر شدند اگر فاصله برخي شلغم‌ها به هم نزديك هست بهتر است برخي‌ها را از خاك دربياوريد و تراكم را كمتر كنيد.

براي اينكه شلغم به شما مغز خيلي خوب و حجيمي بدهد بذر شلغم‌ها را بهتر است در گلدان نكاريد يا اگر در گلدان مي‌كاريد حتماً گلدان شما بزرگ باشد و فاصله بين بوته‌هاي شلغم بيشتر باشد و اگر بعد از سبز شدن ديديد فاصله نزديك هست بخشي از آن‌ها را دربياوريد تا خلوت‌تر شود. در دنياي امروز خيلي‌ها آپارتمان‌نشين هستند و ممكن است باغچه‌اي براي كاشت سبزي نداشته باشند اما در گلدان و بستري كوچك هم مي‌توان سبزي كاشت. ابتدا گلداني به‌اندازه دلخواهتان تهيه كنيد سپس خاكي مناسب (تركيبي از ۶۰ درصد خاك باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد كود دامي) را درون گلدان بريزيد و بذرها را روي خاك با فاصله‌اي بين ۵ الي ۱۰ سانتي­متر بپاشيد و روي آن حدود نيم سانتي­متر كود دامي (اگر كود دامي در دسترس نبود از ورمي كمپوست استفاده كنيد) يا خاك بريزيد و خوب آب بديد بهتر است روي آن نايلون فريزر بكشيد و كنار پنجره جنوبي يا بالكن بگذاريد. حتماً به نور توجه شود چون كه به نور زيادي نياز دارند. در مجموع بهتر است در بالكن در مكاني با نور مستقيم آفتاب نگهداري شود. در صورت كمبود نور ساقه‌ها بلند شده و سبزي‌ها كيفيت خوبي نخواهند داشت.

شلغم توسط بذر پرورش داده مي‌شود. اين سبزي براي رشد كردن و جوانه زدن به ميزان آب زيادي نياز دارد. سطح خاك بايد هميشه مرطوب باشد. شلغم اين قابليت را دارد تا در هر نوع خاكي كاشته شود؛ اما زمين‌هاي با خاك سنگين كه رطوبت را در خود نگه مي‌دارند بهترين گزينه هستند. براي اين منظور زمين‌هاي رسي گزينه مناسبي هستند. شلغم در دماي ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتي‌گراد به‌خوبي رشد خود را ادامه مي‌دهد. اين سبزي هواي معتدل سرد را بيشتر مي‌پسندد. شلغم براي رشد نياز به نور كامل خورشيد دارد.

مراقبت‌ها

بذر مرغوب تهيه كنيد.

قبل از كاشت بذر بايد زمين را شخم بزنيد و كودپاشي كنيد.

از كودهاي حيواني تازه استفاده نكنيد.

بعد از سبز شدن جوانه‌ها بايد بوته‌ها را تنك كنيد.

اگر شلغم زيادي در زمين باقي بماند پوك مي‌شود.

خواص شلغم

بهترين داروي سرماخوردگي مي‌باشد.

درمان‌كننده جوش‌هاي غرور جواني است.

تخمدان‌ها را تقويت كرده و براي باروري آماده مي‌كند.

فيبر زيادي را دارد و در نتيجه روده‌ها را به‌خوبي پاك مي‌كند.

مسكن اعصاب است.

برونشيت و اسم را درمان مي‌كند.

شلغم به‌عنوان يك سبزي آنتي باكتريال شناخته شده است. ازاين‌رو در درمان گلودرد كاربرد دارد.

موجب تقويت حافظه و افزايش تمركز مي‌شود.

سيستم عصبي را كنترل و تقويت مي‌كند.

شلغم خام سرشار از ويتامين C مي‌باشد.

براي خريد بذر شلغم و ساير صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/12 ساعت: ۰۹ توسط:zerafatcom :