گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

گل اطلسي پرگل

گل اطلسي پرگل

گل اطلسي گياهي رونده كه گاهي ارتفاع آن شايد به بيش از ۶۰ سانتي‌متر برسد داراي تنوع بسيار زياد در رنگ، فرم و سايزهاي متفاوت است. اين گياه نياز به‌صورت آويز نيز مي‌توان كاشت كه در اين صورت بايد به‌صورت منظم سرزني شود. بذر اطلسي در اواخر اسفند ماه كشت و گلدهي از خرداد تا آبان ماه است و با هرس گل‌هاي پژمرده به رشد بهتر گياه و ظهور گل‌هاي جديد كمك مي‌كنيد.

به‌منظور كاشت اطلسي بين ۶ الي ۸ هفته از اتمام فصل زمستان اقدام به كاشت بذر اطلسي در بستر كشت و مقداري پيت ماس، كوكو پيت و شن و يا خاك‌برگ الك شده و صورت گيرد. مخلوط بستر كشت را با اسپري مرطوب (تا بذرها بهتر به خاك بچسبند) و سپس بذرها را بر روي بستر كشت قرار مي‌دهند. بذرها رو به‌آرامي به خاك فشرده تا به سطح خاك بچسبد. براي حفظ رطوبت بستر كشت از پوشش نايلوني روشن استفاده كنيد. پس از ۷ الي ۱۰ روز از زمان كاشت بر شروع به جوانه‌زني مي‌كند. براي رويش بهتر بذر اطلسي به محيطي كاملاً روشن و به‌دوراز تابش مستقيم آفتاب نياز است در صورت نياز مي‌توانيد از لامپ‌هاي فلورسنت معمولي بين ۱۴ الي ۱۶ ساعت براي تأمين روشنايي استفاده كنيد. پس از سه برگي شدن گياهان براي تقويت گياهان جوان مي‌توان از كود رقيق‌شده رشد مخصوص گياهان زينتي هر پانزده روز يك‌بار استفاده كرد. پس از ۴ برگي شدن نشاهاي گل اطلسي و رفع خطر سرمازدگي در اواسط بهار هنگامي‌كه دماي خاك به حدود ۱۰ درجه مي‌رسد مي‌توان گياهان را به محيط باز منتقل كرد.

خاك مناسب باغچه براي كشت اطلسي خاكي با زهكشي مناسب و تقويت‌شده توسط كمپوست و يا خاك‌برگ و يا كود پوسيده دامي عاري از علف هرز است. خاك را تا عمق ۲۰ سانتيمتري شخم زده و با كمك تقويت‌كننده‌ها و كمي شن بستر را براي انتقال نشاهاي اطلسي آماده مي‌كنيم. براي كاشت گياه بايد مناطقي از باغچه كه روزانه بين حداقل ۵ تا ۶ ساعت از تابش مستقيم نور خورشيد برخوردار هستند انتخاب نمود. تابش بيشتر آفتاب به رشد بهتر گل كمك مي‌كند. در سايه قرار دادن گياه باعث كاهش گلدهي و كشيده شدن ساقه منجر مي‌شود. گياهان را در محيط كاملاً آفتابي بافاصله بين ۲۰ الي ۳۰ سانتيمتر و در محيط‌هاي كمي آفتابي بين ۱۰ الي ۲۰ سانتيمتر و در گلدان نيز در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتيمتري از يكديگر كشت كنيد. براي داشتن گل‌بوته‌اي زيبا ساقه‌هايي كه طول آنها از ۱۵ سانتيمتر بلندتر شدند آنها را هرس كرده تا به توسعه بهتر گياه كمك مي‌كنيم. بعد از پژمرده شدن گياه نيز گل‌ها را به‌آرامي از ساقه جدا مي‌كنيم تا فرصت رشد دوباره براي گل‌هاي جديد را فراهم آوريم.

گياه اطلسي براي داشتن گل‌هاي پر و رشد مناسب به آبياري منظم نياز دارد. خاك هميشه بايد مرطوب باشد در طول هفته حداقل بايد يك‌بار اقدام به آبياري به‌صورت غرقابي نماييد و در روزهاي گرم تابستان تا دو بار نيز نياز به آبياري كامل دارد.

براي خريد بذر گل اطلسي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: اطلسي، بذر اطلسي، گل اطلسي، بذر، بذر گل، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۵۹:۰۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

آشنايي با گشنيز

گشنيز

گشنيز با نام علمي Coriandrum Sativum از خانواده چتريان (Apiaceae) گياهي علفي و يك‌ساله، بدون كرك، به ارتفاع ۶۰-۳۰ سانتي‌متر كه داراي ساقه راست، شفاف و كم‌وبيش شياردار است. اگرچه منشأ اصلي آن به نواحي جنوب غربي آسيا و مديترانه نسبت داده مي‌شود، ولي امروزه در سرتاسر جهان يافت شده و پرورش مي‌يابد. قسمت مورداستفاده گياه،‌ ساقه و برگ و دانه (بذر) آن است. دانه گشنيز گرد و به رنگ زرد و سبز تيره است. بوي تازه آن مطبوع نبوده و تقريباً بد بو است ولي بر اثر خشك شدن اين بو از بين رفته و خوشبو مي‌شود. بذر گشنيز حاوي ۰/۵ تا ۱ درصد روغن ضروري است كه سرشار از مواد مغذي گياهي مفيدي نظير كارون، ژرانيول، ليمونن، بورنئول، كامفور، المول و لينالول است.

متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي جات در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.

روش كاشت در گلدان

بذر، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد مي‌شود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت سبزي گشنيز در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس مي‌كنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر مي‌كنيم (بيش از ۳/۴ گلدان). گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان مي‌كنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك مي‌ريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك مي‌ريزيم. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نمي‌توانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد به صورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد. قبل از سبز شدن بذر سبزي نبايد اجازه دهيد سطح خاك خيلي خشك شود در اين صورت از جوانه زدن خبري نيست. آبياري زياد نيز باعث مي‌شود هوا به بذرها نرسد و خفه شوند و جوانه‌زني صورت نگيرد. هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري مجدد كنيد. البته مي‌توانيد بدون خيس كردن بذرها در آب، آن‌ها را به‌صورت دست پاش بر روي سطح خاك بريزيد و با چنگال سطح خاك را زيرورو كنيد تا بذرها به زير خاك بروند. كوددهي را از هفته دوم بعد از جوانه‌زني شروع كنيد.

روش كاشت در باغچه و زمين

براي كاشت گشنيز در باغچه و زمين بهتر است ابتدا مقداري خاك‌برگ يا كمپوست يا كود حيواني بر روي باغچه ريخته و با بيلچه خاك را زيرورو مي‌كنيم و سپس خاك را نرم و تخت و يكدست مي‌كنيم. بذرها را به‌صورت دست پاش و يكنواخت در محل موردنظر ريخته و سپس با شن كش يا چنگال خاك را با آرامي زيرورو مي‌كنيم تا بذرها به زير خاك بروند. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌صورتي كه آب بذرها را جابجا نكند و با خود نبرد. تا قبل از سبز شدن باغچه بهتر است هر روز يا روزي دو بار باغچه را آبياري كنيم.

برداشت از باغچه يا گلدان

براي برداشت سبزي به‌خصوص در اولين برداشت‌ها بهتر است از قيچي استفاده كنيم زيرا بذرها زياد در عمق قرار نداشته و ريشه قوي نداشته درنتيجه ممكن است از خاك دربيايند. براي برداشت سبزي‌ها را نبايد از ريشه دربياوريم بلكه تنها نوك آن را جدا كنيم و مصرف كنيم. بعد از گذشت چند روز از برداشت سبزي، مجدد مي‌توانيم آن را برداشت كنيم و سبزي‌ها دوباره سبز مي‌شوند.

خواص بذر گشنيز

۱- بذر گشنيز و خواص آنتي‌اكسيداني و ضدسرطاني

خاصيت آنتي‌اكسيداني بذر گشنيز به علت وجود تركيبات مختلفي همانند: كوئرستين، كامفرول، رامنتين، اپي‌ژنين، كافئيك اسيد، كلروژنيك اسيد و تيانين است. فلاوونوئيدها و ساير تركيبات مذكورِ موجود در بذر گشنيز علاوه بر كاهش پراكسيداسيون ليپيدها و بهبود فعاليت آنزيم‌هاي شركت‌كننده در دفاع آنتي‌اكسيداني بدن مانند گلوتاتيون پراكسيداز (GPx)، گلوتاتيون ردوكتاز (GR)، سوپر اكسيد ديسموتاز (SOD) و كاتالاز، مانع تشكيل راديكال‌هاي آزاد مخرب سلامتي نيز مي‌شوند. بررسي‌هاي علمي ثابت كرده‌اند بذر گشنيز از طريق تأثير بر متابوليسم چربي‌ها و افزايش تبديل كلسترول به اسيدهاي صفراوي سبب كاهش كلسترول سرم در بيماران مبتلا به كلسترول بالاي خون مي‌شود. در مطالعات گوناگون، فعاليت آنتي اكسيداني گياهان دارويي به محتواي فنولي آن‌ها نسبت داده شده است. گزارش شده است كه بيشترين مقدار فنول گياه گشنيز مربوط به دانه آن است كه مي‌تواند با اثرگذاري بر مسير كاسپازهاي (گروهي از آنزيم‌ها كه به خانواده پروتئازها تعلق داشته و نقش مهمي در مرگ برنامه ريزي شده سلول‌ها ايفا مي‌كنند) درون سلولي و مسيرهاي اپوپتوز (مرگ برنامه ريزي شده سلولي) ميتوكندري، سلول‌هاي سرطاني را مهار نمايد. علاوه بر اين، آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در بذر اين گياه مي‌تواند سطح H2O2 (هيدروژن پراكسيد، تجزيه اين ماده باعث ايجاد راديكال‌هاي آزاد شده كه با خاصيت شديد اكسيدكنندگي خود، انواع مواد آلي و معدني را اكسيد مي‌كنند و مي‌توانند زمينه ايجاد انواع سرطان‌ها را پديد آورند) را كاهش داده و احتمالاً از تكثير و مهاجرت سلول‌هاي سرطاني جلوگيري كند.

۲- دانه گشنيز و كنترل ديابت

از دسته گياهان دارويي كه به نظر مي‌رسد در درمان و كنترل ديابت نقش مهمي داشته باشد، بذر گشنيز را مي‌توان نام برد كه اثرات مفيد و كارآمد خود در اين زمينه را از ۳ طريق مختلف اعمال مي‌كند:

۱- آثار ضد هايپرگليسمي عصاره‌ي بذر گشنيز ممكن است به دليل بازسازي پاسخ انسولين از طريق وجود فعاليت شبه انسولين و انسولين آزاد ضدهايپرگليسميكي اين بذر رخ دهد.

۲- كنترل ضعيف قند خون در ديابت نوع يك با افزايش آسيب اكسايشي آپوليپوپروتئين A-I همراه است كه بسياري از مطالعات نشان داده‌اند عصاره‌ي بذر گشنيز مي‌تواند موجب بهبود كنترل گلوكز خون از طريق تعديل مسير فوق شود.

۳- اثر هيپوگليسميك فلاونوئيدهاي بذر گشنيز مي‌تواند نتيجه افزايش فعاليت هگزوكيناز و گلوكوكيناز كبدي، محافظت و حتي افزايش تراكم سلول‌هاي β در جزاير لانگرهانس به علت خاصيت آنتي‌اكسيداني آن‌ها، افزايش بيان ناقلان گلوكز در سلول‌هاي عضلاني، تعديل فعاليت افزايش يافته آنزيم كبدي گلوكز ۶- فسفاتاز و يا افزايش جذب گلوكز به وسيله سلول‌هاي كبد، چربي و عضله باشد.

روش استفاده: هر شب تعدادي تخم گشنيز را در آب خيس كنيد و روز بعد آب عصاره‌ي آن‌ها را بنوشيد.

۳- دانه گشنيز و كنترل چربي خون

استفاده از عصاره بذر گشنيز سطوح كلسترول تام، تري گليسيريد، LDL-C و VLDL-C سرم را كاهش داده و سطح HDL-C سرم را افزايش مي‌دهد. بعلاوه يافته‌هاي حاصل از بررسي‌هاي علمي ثابت كرده‌اند بذر گشنيز از طريق تأثير بر متابوليسم چربي‌ها و افزايش تبديل كلسترول به اسيدهاي صفراوي سبب كاهش كلسترول سرم در بيماران مبتلا به كلسترول بالاي خون مي‌شود.

۴- بذر گشنيز و سلامت پوست

در مطالعات اخير حيواني اثر عصاره بذر گشنيز به منظور بررسي اثر محافظتي اين عصاره در برابر اشعه ماوراءبنفش به صورت آزمايشگاهي بر روي فيبروبلاست‌هاي پوست و نيز روي پوست بدون مو آزمايش شده است. در سلول‌هايي كه با عصاره بذر گشنيز درمان شده بودند مقادير بيشتري از پروكلاژن نوع يك و مقادير كمتري از MMPI (آنزيمي كه موجب تخريب و تجزيه پروتئين‌هاي ساختماني ماتريكس پوست نظير كلاژن و الاستين مي‌شود) ديده شده است. همچنين مشاهده شد پوست‌هاي درمان شده با عصاره بذر گشنيز لايه‌هاي نازك‌تر پوستي و كلاژن فشرده‌تري از پوست‌هاي درمان نشده داشتند. در تحقيقات ميكروسكوپي نيز در سلول‌هاي پوست‌هاي درمان شده با بذر گشنيز مقادير بيشتري پروكلاژن و مقادير كمتري MMPI ديده شد. همه اين نتايج نشان‌دهنده آن است كه عصاره بذر گشنيز مي‌تواند به عنوان يك ماده ضد چروك كه از طريق محافظت پوست در مقابل اثر UVB اثر مي‌كند، در محصولات آرايشي- بهداشتي و دارويي مورد استفاده قرار گيرد.

از ديگر خواص تخم گشنيز در سلامت پوست مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

* درمان اگزما

تخم گشنيز داراي خواص ضدعفوني‌كننده است و مي‌تواند براي درمان بيماري‌هاي پوستي از جمله اگزما و بثورات استفاده شود.

روش استفاده: تخم گشنيز پودر شده را با يك قاشق غذاخوري عسل و مقداري آب تركيب كنيد، خمير به دست آمده را بر روي مناطق آسيب‌ديده بماليد و بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند، سپس با آب سرد خوب بشوييد.

محققان دريافتند كه تخم گشنيز مانند يك داروي ضد اسپاسم عمل مي‌كند و براي بهبود هضم غذا، درمان نفخ، درمان معده درد، سندروم روده تحريك‌پذير و سلامت دستگاه گوارش مفيد است

* درمان آكنه و جوش صورت

دانه گشنيز داراي خواص ضد باكتري بوده و به عنوان يك درمان مؤثر براي آكنه و جوش صورت محسوب مي‌شود.

روش استفاده: پودر تخمه گشنيز را با عسل و زردچوبه تركيب كنيد و آن را بر روي صورت بماليد، بگذاريد تا خشك شود و سپس با آب سرد بشوييد.

* رفع خارش پوست

براي خارش‌هاي پوستي نيز مي‌توان از محلول‌هاي موضعي تخم گشنيز استفاده كرد.

۵- تخم گشنيز و رينيت آلرژيك

از ديگر خواص گشنيز اين كه تحقيقات علمي نشان داده‌اند تركيبات فلاونوئيدي، فنولي و ترپني عصاره بذر گشنيز سبب بهبودي در علائم رينيت آلرژيك همچون احتقان، آبريزش و سوزش بيني مي‌شوند. فلاوونوئيدهايي همچون لوتئولين، اپيژنين و فيستين به عنوان مهاركننده‌هاي طبيعي احتمالي IgE (نوعي ايمونوگلوبولين كه با پيوند به عامل حساسيت‌زا باعث آزاد شدن هيستامين از ماست‌سل و بازوفيل مي‌شود و علائم آلرژي را پديد مي‌آورد) در نظر گرفته مي‌شوند كه فعاليت‌هاي ضد آلرژيك قوي همچون مهار آزادسازي هيستامين از اينترلوكين هاي نوع ۴ و ۳ (مولكول‌هايي از جنس پروتئين كه نقش مهمي در بروز پاسخ آلرژيك و علائم آن دارند) سنتزي و جلوگيري از ترشح گيرنده CD40 (مولكولي كه در صورت تحريك مجموعه‌اي از واكنش‌هاي مرتبط درون سلولي را رهبري مي‌كند) به وسيله بازوفيل‌ها و شايد ماست‌سل‌ها دارند. همچنين، كوئرستين موجود در اين بذر ترشح CD63 و CD203c و آزاد شدن هيستامين در بازوفيل هاي فعال شده با آنتي IgE را مهار مي‌كند.

۶- دانه گشنيز و سلامت مو

دانه گشنيز ريشه‌هاي مو را تقويت مي‌كنند و باعث افزايش رشد مو مي‌شوند، همچنين با تقويت مو از ريزش مو جلوگيري مي‌كنند.

روش استفاده: پودر دانه گشنيز را در مقداري روغن‌زيتون بريزيد و بر روي موها و پوست سر خوب ماساژ دهيد، بگذاريد ۳۰ دقيقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشوييد.

۷- دانه گشنيز و كمك به گوارش

محققان دريافتند كه تخم گشنيز مانند يك داروي ضد اسپاسم عمل مي‌كند و براي بهبود هضم غذا، درمان نفخ، درمان معده درد، سندروم روده تحريك‌پذير و سلامت دستگاه گوارش مفيد است.

روش استفاده: اگر سو هاضمه و نفخ داريد مي‌توانيد هر روز يك عدد تخم گشنيز را بجويد و يا تخم گشنيز را يك شب در آب خيس كنيد و صبح روز بعد ناشتا آب آن را بنوشيد.

۸- بذر گشنيز و تسكين عفونت ادراري

تخم گشنيز به درمان عفونت ادراري و عفونت مثانه كمك مي‌كند و چون خواص ديورتيك دارد براي سلامت كليه‌ها مفيد است.

روش استفاده: ۱٫۵ قاشق چاي‌خوري تخم گشنيز را در دو فنجان آب بريزيد و ناشتا بنوشيد.

۹- تخم گشنيز و كاهش درد قاعدگي

تخم گشنيز با كمك به تنظيم عملكرد مناسب غدد درون‌ريز و هورمون‌هايي كه دوره‌هاي قاعدگي را تنظيم مي‌كنند به بهبود بي‌نظمي قاعدگي و درمان گرفتگي و درد پريود كمك مي‌كند.

روش استفاده: ۶ گرم تخم گشنيز را در نيم ليتر آب جوش بريزيد و بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند تا دم بكشد، اين چاي گشنيز گرم را با عسل تركيب كنيد و روزي سه بار مصرف كنيد تا درد قاعدگي را كاهش دهد.

۱۰- بذر گشنيز و درمان كم‌خوني

تخم گشنيز حاوي مقادير بالايي آهن است كه براي پيشگيري و درمان كم‌خوني مفيد است.

روش استفاده: براي درمان كم‌خوني هر روز يك قاشق چاي‌خوري تخم گشنيز را در يك ليوان آب جوش بريزيد و بگذاريد ۱۰ دقيقه بماند تا دم بكشد سپس اين دمنوش گشنيز را با عسل يا خرما بخوريد.

ديگر خواص تخم گشنيز

تخم گشنيز حاوي مقادير بالايي پتاسيم است؛ از اين رو به عنوان يك ديوروتيك طبيعي عمل كرده و باعث كاهش فشارخون بالا، ادم و ورم مي‌شود. اين دانه گياهي همچنين حاوي مقادير بالايي ويتامين C است كه باعث تقويت سيستم ايمني بدن شده و به درمان سرماخوردگي و آنفلوانزا كمك مي‌كند. مي‌توان ۲ تا ۳ گرم تخم گشنيز را دم كرد و ۳ بار در روز آن را مصرف كنند كه براي كاهش قند خون، افزايش شير مادران و هضم غذا مفيد است.

عوارض و مضرات تخم گشنيز

* كساني كه از ديابت و فشارخون بالا رنج مي‌برند، نبايد در مصرف تخم گشنيز زياده روي كنند چون ممكن است باعث كاهش شديد قند خون و فشارخون شود.

* تخم گشنيز ممكن است باعث واكنش‌هاي آلرژيك در افراد حساس شود.

براي خريد بذر گشنيز و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: گشنيز، بذر گشنيز، خواص گشنيز، تخم گشنيز، چاي گشنيز، سبزيجات،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۲۸:۱۴ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كلم بروكلي

كلم بروكلي

كلم بروكلي گياهي بسيار خوش‌طعم و مقوي است كه مي‌توان آن را به‌صورت خام و پخته مصرف كرد. اين گياه كه سرشار از آهن و آنتي‌اكسيدان است را مي‌توان به‌عنوان يك غذاي كامل مصرف كرد و از آن لذت برد. بروكلي از ميان خانواده كلم كاشت ساده‌تري دارد و نسبت به آفات و بيماري‌ها نيز مقاوم‌تر است. كلم بروكلي سبزي فصل سرد است و بوته آن گاهي تا يك متر نيز رشد مي‌كند. اندازه كلم بروكلي در صورت دريافت آب زياد و كافي بزرگ‌تر مي‌شود. كلم بروكلي گياهي است كه براي پرورش خانگي گزينه بسيار مناسبي است و مي‌توان آن را از طريق بذر پرورش داد و محصولي ارگانيك را توليد و مصرف كرد. اين كلم داراي بوته‌اي بزرگ است كه از ميان آن‌ها گلچه‌هاي بروكلي بيرون آمده‌اند. اين گلچه‌ها را در زمان بلوغ مي‌توان برداشت كرد و تا زماني كه سرما يا گرماي شديد شروع نشده باشد، اين گلچه‌ها رشد مي‌كنند و مي‌توانيد بارها از آن‌ها برداشت كنيد و لذت ببريد.

كلم بروكلي گياهي مناسب براي كاشت در باغچه و گلدان سايز بزرگ است. بروكلي را معمولاً به‌صورت خام و بخارپز، آب­پز و سرخ‌كرده استفاده مي‌كنند. كلم بروكلي نياز به آفتاب كامل دارد و در مناطق گرمسيري بهتر است در سايه جزئي كاشته شود (بروكلي به روزانه ۸ ساعت نور احتياج دارد). سطح خاك كاشت بروكلي بايد هميشه مرطوب باشد ولي غرق آبي و خيس نبايد باشد.

كاشت

كاشت كلم بروكلي از بذر تكثير مي‌شود، خاك انتخابي بايد غني باشد براي اين كار مي‌توانيد بستر كشت را با كمپوست يا كود حيواني مخلوط كنيد. بذر كلم بروكلي را معمولاً در اوايل بهار يا اواسط تابستان مي‌كارند (۸ تا ۱۰ هفته قبل از آخرين سرماي منطقه). دانه‌ها را در عمق حداكثر يك سانتي‌متري بكاريد و بهتر است قبل از كاشت ۲۴ ساعت خيس كنيد. بهتر است كلم بروكلي را ابتدا نشاء كنيد به اين منظور ابتدا بذرها را داخل سيني نشاء يا گلدان‌هاي كوچك (ليوان يك‌بارمصرف) بكاريد و بعد از چهار برگه شدن آن را به گلدان بزرگ‌تر يا زمين اصلي منتقل كنيد (براي كاشت در گلدان بايد سايز بزرگي را انتخاب كرد). كلم بروكلي بعد از گذشت حدوداً ۷۰ روز از زمان كاشت بذر كلم قابل‌برداشت است. دماي كاشت كلم بروكلي بايد حداكثر ۲۵ درجه باشد و هم‌چنين بروكلي در دماهاي كمتر از صفر درجه آسيب مي‌بيند در دماهاي بالاتر گياه به گل مي‌رود و رشد آن متوقف مي‌شود. به‌طوركلي تمامي كلم‌ها محصول فصل خنك مي‌باشند. در شهرهاي معتدل جنوبي كلم را در زمستان و در مناطق معتدل شمالي در فصل تابستان اقدام به كاشت مي‌كنند. دماي مناسب كاشت كلم بروكلي ۱۵ تا ۲۰ درجه است (دماي ميانگين ماهيانه ۱۶ درجه). در مناطقي كه زمستان ملايمي دارند بروكلي در زمستان نيز قادر به توليد محصول است.

بعد از كاشت بذر در گلدان يا سيني نشاء (بهتر است براي نتيجه‌گيري بهتر از خاك استريل و آماده استفاده كنيد، تركيبات پيت ماس يا كوكوپيت و پرليت، كمپوست مناسب است). ابتدا قبل از كاشت كلم بذر خاك را خوب آبياري كنيد تا آب از سوراخ‌هاي انتهايي آن خارج شود. در هر گلدان دو عدد بذر قرار دهيد. بذرها را در عمق حداكثر يك سانتي‌متري بكاريد و با افشانه به‌آرامي خاك را مرطوب كنيد. بذر كلم بروكلي فيورنتينو معمولاً بين ۴ تا ۷ روز جوانه مي‌زند. تا قبل از جوانه‌زني مي‌توانيد بستر كشت را با پلاستيك بپوشانيد تا رطوبت حفظ شود و جوانه‌زني سريع‌تر اتفاق بيفتد. گلدان با سيني نشاء را نبايد در آفتاب مستقيم قرار دهيد ولي در محيطي پرنور بايد باشد (دماي جوانه‌زني حدوداً ۲۵ درجه بايد باشد). بعد از چهار برگي شدن نشاءها آن‌ها را به محلي با نور مستقيم آفتاب انتقال دهيد (۶ تا ۸ ساعت نور كافي است).

نبايد اجازه دهيد در اين مدت سطح خاك كاملاً خشك شود درصورتي‌كه مشاهده كرديد خاك در حال خشك شدن است اقدام به مرطوب كردن آن كنيد. آبياري بايد به‌گونه‌اي باشد كه از سوراخ‌هاي انتهايي آن آب اضافي خارج شود، آبياري بيش‌ازحد باعث مرگ گياه مي‌شود. زماني كه ارتفاع گياه حدوداً به ۱۵ سانتي‌متر رسيد يا تعداد برگ‌هاي آن بيشتر شد هر گياه را به گلدان سايز بزرگ جداگانه منتقل كنيد (به زمين اصلي). هميشه مراقب دماي محيط باشيد و به دماي هر مرحله از كاشت توجه كنيد. براي كاشت در زمين نشاءها را در رديف‌هايي به فاصله حداقل ۵۰ سانتي‌متر بكاريد و همچنين فاصله هر بوته با بوته بعدي را ۵۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد.

برداشت

قبل از شروع يخبندان و زرد شدن بروكلي‌ها برداشت را شروع كنيد. درست زير جايي را كه ساقه‌ها شروع به جدا شدن مي‌كنند ببريد. وقتي سر اصلي بروكلي را برداشت كرديد، گلچه‌هاي ترد جانبي ديگري شروع به رشد مي‌كنند. به برداشت ادامه دهيد تا گياه‌تان به توليد گلچه ادامه دهد. اين روند ادامه دارد تا وقتي‌كه هوا خيلي سرد يا خيلي گرم شود. بروكلي‌ها را كنسرو و فريز و ترش كنيد يا مي‌توانيد براي ۲ هفته آن‌ها را در يخچال نگه‌داريد. ممكن است موقع برداشت متوجه كرم كلم و لارو شاپرك نشويد و اين موجودات وارد بروكلي‌هاي پخته شوند. براي جلوگيري از اين اتفاق قبل از پخت بروكلي‌ها را براي ۱۵ دقيقه در آب گرم و مقدار كمي سركه بخيسانيد تا اين موجودات بيرون بيايند.

فوايد كلم بروكلي

از خواص كلم بروكلي اين كه حاوي موادي است كه به‌طور فراواني تعداد و اندازه سلول‌هاي سرطاني را كاهش مي‌دهد و به بهبود بدن كمك مي‌كند.

سرشار از فيبر، كاروتنوئيد، ويتامين A، ويتامين C و ويتامين K است كه اين مواد از بروز سرطان روده و معده جلوگيري مي‌كند.

وجود فيبر فراوان در آن، سبب شده كه براي افراد ديابتي و درمان آن‌ها بسيار مفيد باشد.

سرشار از كلسيم است به‌طوري‌كه مي‌توان گفت كلسيم آن به‌اندازه شير است و براي تقويت استخوان و جلوگيري از پوكي استخوان كمك‌كننده و بسيار مؤثر است.

پتاسيم موجود در آن فشارخون را كنترل نموده و به تنظيم عملكرد قبل كمك مي‌كند.

ويتامين C و بتاكارتون موجود در آن براي چشم مفيد است و از بيماري آب‌مرواريد مناسب است.

سرشار از ويتامين D است كه به جذب كلسيم كمك نموده و از پوكي استخوان پيشگيري مي‌كند.

از مضرات كلم بروكلي اين كه زياده روي در مصرف كلم بروكلي باعث التهاب روده و يا افزايش گار روده مي گردد.

براي خريد بذر كلم در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كلم، بذر كلم، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص كلم،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۵۲:۳۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كاهو فرانسوي

كاهو فرانسوي

كاهو در ميان سبزي‌ها ديگر كاشت بسيار ساده‌اي دارد و قابل كاشت در اكثر خاك‌ها است. همچنين در كمترين فضا حتي در كوچك‌ترين گلدان‌ها نيز مي‌توان اقدام به كاشت نمود. ارزش غذايي كاهو زياد و حاوي ويتامين‌هاي A و C و فولات و آهن است. در سال ۱۹۹۹ دانشمندان دانشگاه گلاسكو دريافتند كه ميزان آنتي‌اكسيدان آن حدود ۱۰۰ برابر بيشتر از كاهوهاي معمولي است. كاهو داراي انواع مختلفي مانند كاهو پيچ، كاهو كلم، كاهو چيني، كاهو بنفش و كاهو فرانسوي است. كاهو فرانسوي به دليل طعم و عطر و همچنين رنگ جذاب آن يكي از ارقام محبوب در ميان مصرف‌كنندگان است. از خواص كاهو فرانسوي اين كه حاوي آنتي اكسيدان و ويتامين هاي فراواني است،

كاهو يكي از پرمصرف‌ترين سبزي‌هاي جهان است كه به دليل مصرف بالاي آن تمامي فصول به‌صورت فضاي باز و گلخانه‌اي كشت مي‌شود. مقاومت اين رقم از كاهو نسبت به سرما و تغييرات دما بالا بوده و مناسب كاشت براي تمامي فصل بخصوص پاييز است (دماي ايده آل براي جوانه‌زني ۱۸ تا ۲۰ درجه است).

شرايط آب‌وهوايي كاشت بذر

دما

كاهو نسبت به سبزي‌هاي ديگر تحمل سرماي بيشتري را دارد و در آب‌وهواي خنك نتيجه بهتري دارد. درنتيجه در شهرهاي خنك كاشت بهاره و در شهرهاي با آب‌وهواي گرم كاشت پاييزه و زمستانه آن بهتر است. البته براي كاشت خانگي در هر شرايط آب‌وهوايي مي‌توان كشت نمود. گرما، كم‌آبي و خشكي باعث مي‌شود كاهو زودتر به گل برود و در نتيجه كيفيت آن كاهش پيدا كند. كاهو دماي كمتر از صفر درجه را نيز تحمل مي‌كند ولي اگر سرما پايدار باشد باعث بد فرم شدن برگ‌ها و جمع شدن آن‌ها و باعث تغييراتي در رنگ برگ كاهو مي‌شود.

خاك

كاهو در اكثر خاك‌ها قابل رشد است ولي در خاك‌هاي فقير عملكرد و كيفيت محصول كاهش مي‌يابد. بهترين نتيجه را در خاك‌هاي نيمه سبك و غني دارد. براي كاشت خانگي خاك‌هاي نيمه سبك عملكرد خوبي دارد. خاك رسي شني يا تركيبي از كود حيواني و خاك باغچه يا خاك‌برگ گزينه‌هاي مناسبي است. (اگر گلدان را در پشت پنجره و در خانه نگه‌داري مي‌كنيد بهتر است از كمپوست آماده استفاده كنيد). قبل از كاشت در باغچه مي‌توانيد كود حيواني را در سطح خاك پخش و خاك را زيرورو كرده و سپس اقدام به كاشت بنماييد.

آموزش كاشت بذر

كاهو را در مناطق گرم كه زمستان ملايمي هم دارند در پاييز و زمستان كاشته مي‌شود و در شهرهاي سرد كه زمستان سردي دارند در بهار اقدام به كاشت آن مي‌كنند. در كاشت پاييزه بذرها را در شهريور ماه مي‌كارند. در كاشت بهاره در ارديبهشت يا خرداد اقدام به كاشت آن مي‌كنند. البته براي كاشت خانگي در باغچه يا گلدان در تمامي طول بهار و تابستان مي‌توان اقدام به كاشت كاهو نمود كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. بذر كاهو را با فاصله ۱۵ تا ۳۰ سانتي‌متر از يكديگر مي‌كارند و بر روي آن لايه‌نازكي از خاك نرم مي‌ريزند و به‌آرامي آبياري مي‌كنند به‌طوري‌كه بذرها جابه‌جا نشوند. بذرها بعد از گذشت ۳ تا ۵ روز از خاك بيرون مي‌آيند. كاهو را مي‌توان در سيني نشاء يا زميني ديگر يا گلداني نشاء كرد و سپس بعد از رشد آن به زمين و محل اصلي انتقال داد و با فاصله‌هاي يكسان و مرتب كاشت. در روشي ديگر مي‌توان بذرها را به‌صورت دست پاش كاشت و بعد از رشد آن و رسيدن به طول ۵ سانتي‌متر اقدام به تنك كردن بوته‌ها و كاهش تراكم آن‌ها نمود.

كاشت بذر در منزل

بهتر است كاهو در اوايل بهار يا پاييز كه هوا خنك است كاشته شود. اگر خواستار كاشت در فصل گرم يا در داخل آپارتمان يا پشت پنجره هستيد بايد نياز سرمايي بذرها را برطرف كنيد. اين عمل درصد موفقيت را بسيار بالا مي‌برد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم. براي كاشت كاهو در داخل آپارتمان و پشت پنجره منزل يا در فصلي كه هوا گرم است براي موفقيت بيشتر در كاشت بايد ابتدا نياز سرمايي بذر كاهو را برطرف كنيم تا درصد جوانه‌زني بالاتر برود. براي اين كار تمامي بذرهاي موجود را بين چند لايه دستمال خيس گذاشته و داخل پلاستيك فريزر قرار مي‌دهيم و در طول روز داخل يخچال و در قسمتي كه امكان يخ زدن وجود ندارد مي‌گذاريم (طبقه پايين يخچال) و شب آن را بيرون قرار مي‌دهيم، اين عمل را تا ۲۰ روز انجام مي‌دهيم و با مشاهده جوانه زدن بذرها اقدام به كاشت آن‌ها مي‌كنيم.

براي كاشت در باغچه بعد از آماده‌سازي خاك، بذر كاهو را در گودال‌هاي نيم سانتي‌متري با فاصله ۱۵ سانتي‌متر به‌صورت خطي بكاريد. كاهو را بايد در مكاني كاشت تا روزانه حداقل ۶ ساعت آفتاب بخورد. خاك گلدان يا محل كاشت بايد نيمه سبك، غني و داراي زهكشي بالا باشد. سطح خاك بايد هميشه مرطوب باشد ولي غرق آبي نباشد. براي كاشت در گلدان، گلداني را انتخاب كنيد كه حداقل ۱۰ سانتي‌متر باشد. بذرها را با فاصله چند سانتي‌متر (۲ تا ۳ سانتي‌متر) بر روي گلدان قرار دهيد و بر روي آن به اندازه نيم سانتي‌متر خاك نرم بريزيد و سپس به‌آرامي آبياري كنيد. گلدان را بايد در جاي نورگير قرار دهيد و تا قبل از جوانه‌زني اجازه ندهيد خاك خشك شود. وقتي كاهوها رشد كردند مي‌توانيد بوته‌ها را تنك كنيد (بوته‌هاي اضافي را حذف كنيد) تا فضاي بيشتري براي باقي كاهوها باشد. كاهوهايي كه تنك كرده‌ايد را مي‌توانيد در گلداني يا محلي ديگر به‌صورت جداگانه بكاريد. براي اينكه كاهو طعم و كيفيت بالايي داشته باشد بايد خاك آن هميشه مرطوب باشد. البته نبايد خاك را خيس نگه داشت بلكه بايد مرطوب باشد. اگر هوا گرم شد بهتر است گلدان كاهو را در نيم‌سايه قرار دهيد. اگر كاهو دير برداشت شود برگ‌ها بد فرم شده و به گل مي‌روند.

براي خريد بذر كاهو در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كاهو، بذر كاهو، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص كاهو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۲۷:۴۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاكتوس دراگون فروت يا ميوه اژدها (Dragon Fruit) كه با نام علمي Hylocereus Undatus يكي از ميوه‌هاي شناخته‌شده در غرب جهان است كه در ساير نقاط جهان نيز يافت مي‌شود. ميوه اژدها احتمالاً به دليل شكل ظاهري آن كه پوستي پوشيده از فلس دارد به اين اسم ناميده مي‌شود. ميوه اژدها در واقع بومي مكزيك و جنوب آمريكا است و به‌خوبي در آسيا شناخته شده و به‌طور گسترده در سراسر اين منطقه پرورش داده مي‌شود. ميوه اژدها بخشي از خانواده كاكتوس‌ ها است و مانند بسياري از انواع كاكتوس ظاهر جذابي دارد و وقتي‌كه در باغچه يا گلدان كاشته مي‌شود نظرات همه را به خود جلب مي‌كند. اين گياه به‌صورت بالارونده يا خوابيده رشد مي‌كند و ۳۰ تا ۹۰ سانتي‌متر بلند مي‌شود و تنه آن ۱۰ سانتي‌متر عرض دارد.

دراگون فروت در آسيا يك ميوه محبوب است و مزارع زيادي از اين ميوه در اين منطقه وجود دارد. ميوه اژدها در غرب جهان هم بسيار محبوب است و مزارع تجاري زيادي از ميوه اژدها در غرب جهان موجود است، اما به‌هرحال اين ميوه خيلي شناخته‌شده نيست و در اكثر ميوه‌فروشي‌ها ديده نمي‌شود و معمولاً به اين ميوه به چشم يك ميوه عجيب‌وغريب نگاه مي‌كنند. ميوه اژدها در پنج رنگ وجود دارد ولي شايع‌ترين آن‌ها كه باردهي زيادي دارند به رنگ زرد و قرمز مي‌باشند. رنگ‌هاي ميوه اژدها عبارت‌اند از: ميوه با پوست قرمز و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت قرمز، ميوه با پوست زرد و گوشت سفيد، ميوه با پوست قرمز و گوشت صورتي، ميوه با پوست صورتي و گوشت سفيد.

طعم اين ميوه با ساير ميوه‌هاي گرمسيري قابل‌مقايسه نيست ولي نكته اصلي اين است كه اين ميوه طعم خوبي دارد. در كل اين ميوه طعم شيرين و مطلوبي دارد، اما به نظر من طعم آن شبيه هندوانه است. اين ميوه داراي دانه‌هاي كوچكي شبيه كيوي است و خرد كردن اين دانه‌ها زير دندان طعم بسيار دلپذيري دارد. بهتر است اين ميوه سرد خورده شود (بايد در يخچال نگه‌داري و سپس مورداستفاده قرار گيرد). ميوه را بايد از وسط نصف كرده و با استفاده از يك قاشق گوشت دروني ميوه را بيرون آورده و بعد خورده شود. اين ميوه بسيار خوش‌طعم و با طراوت است و خوردن آن بسيار لذت‌بخش است. مي‌توان ميوه اژدها را به قطعات كوچك برش داده و از آن در سالاد، دسر، ژله، نوشيدني و بستني نيز استفاده كرد. ميوه اژدها زرد رنگ طعم شيرين‌تري نسبت به ميوه قرمز دارد، بااين‌حال نقطه ضعف براي پرورش انواع زرد رنگ، خارهاي بلندي است كه در سطح ميوه وجود دارد كه بايد با دقت به آن دست زد.

دلايل پرورش ميوه اژدها

ارزش تغذيه‌اي: علاوه بر سالم بودن و طعم عالي ميوه اژدها و مغذي بودن آن، اين ميوه حاوي مقادير زيادي فيبر، مواد معدني، ويتامين‌ها (به‌خصوص ويتامين c) و آنتي اكسيد آن‌ها براي مقابله با سرطان است.

ارزش زينتي: بسياري از مردم كاكتوس‌ها را براي ايجاد منظره‌هاي زيبا نگه‌داري مي‌كنند و پرورش مي‌دهند، گل‌هايي كه ميوه اژدها توليد مي‌كنند بسيار زيبا هستند.

متفاوت بودن با ساير گياهان: ميوه اژدها و بوته آن در مقايسه با ديگر گياهان بسيار متفاوت است و بسيار چشم‌نواز است. قرار دادن گلدان ميوه اژدها روي يك ميز يا در يك مهماني همه نگاه‌ها را به خود جلب مي‌كند و مورد صحبت همه مهمانان قرار مي‌گيرد.

رشد آسان: ميوه اژدها رشد آساني دارد و مراقبت از آن نيز آسان است.

كسب درآمد: بسياري از مردم براي كسب درآمد و فروش، ميوه اژدها را پرورش مي‌دهند. در استراليا سوپرماركت‌ها و ميوه‌فروشي‌هاي زيادي ميوه اژدها را مي‌فروشند.

كاشت و نگهداري

ميوه اژدها تقريباً در اكثر نقاط دنيا قادر به رشد است. در مناطق خيلي سرد ميوه اژدها به محافظت نياز دارد و نبايد در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد نگه‌داري شود و در مناطق گرم با زمستان معتدل بهتر رشد مي‌كند. دماي مناسب براي رشد ميوه اژدها، درجه حرارت متوسط بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. گياه ميوه اژدها مي‌تواند در شرايط خشكي زنده بماند، بااين‌حال به نظر مي‌رسد با دادن آب به‌صورت منظم به اين گياه، عملكرد آن بهتر خواهد شد و ميوه‌هاي آن طعم بهتري خواهند داشت و باردهي آن نيز بيشتر مي‌شود. خاكي كه براي كاشت كاكتوس ميوه اژدها مورداستفاده قرار مي‌گيرد بايد زهكشي خوبي داشته باشد تا آب به‌راحتي بتواند از آن عبور كند. ميوه اژدها توسط بذر يا قلمه كاشته مي‌شود، از دانه‌هايي كه درون ميوه اژدها است مي‌توان براي كاشت گياه جديد استفاده كرد. ميوه اژدها در آفتاب كامل بهتر رشد مي‌كند، هرچند اين گياه در سايه جزئي هم قادر به رشد است.

زمان مشخصي براي كاشت ميوه اژدها در نظر گرفته نشده است. اين كاكتوس زندگي طولاني دارد و مي‌توان آن را در هرزماني كاشت. فقط بايد از نظر دمايي گياه را تحت نظر داشت و نبايد آن را در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد قرار داد. كاشت بذر ميوه اژدها بهتر است بعد از رفع سرما اين كار انجام شود. باردهي مي‌تواند در طول سال متفاوت باشد. درصورتي‌كه گل‌دهي در تابستان باشد توليد ميوه در پاييز و زمستان انجام مي‌شود. گل‌هاي ميوه اژدها گاهي اوقات داراي گلبرگ‌هايي با اندازه بيش از ۲۰ سانتي‌متر مي‌شوند. گل ميوه اژدها بسيار زيبا است و گلبرگ‌هاي بيروني آن سفيد و پرچم آن زرد است. بهترين زمان براي ديدن گل‌ها موقع طلوع آفتاب است. گل‌ها معمولاً در طول شب باز هستند، بااين‌حال گل‌هاي باز در طول روز هم ديده شده‌اند. به نظر مي‌رسد رشد گياه بالغ كه داراي گل است متوقف مي‌شود. توليد ميوه ابتدا با گل‌دهي شروع مي‌شود و بهترين ميوه زماني توليد مي‌شود كه گياه به بالاترين نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهي، توليد ميوه ۶ هفته تا چند ماه ممكن است طول بكشد.

يكي از مشكلاتي كه باعث مي‌شود كاكتوس از بين برود آبياري بيش‌ازحد و يا ماندن آب در خاك است، بنابراين بايد اطمينان داشته باشيد خاكي كه استفاده مي‌كنيد زهكشي خوبي داشته باشد. بذر كاكتوس ميوه اژدها در خاك‌هاي سبك حاوي كمپوست و هوموس به‌خوبي رشد مي‌كند. اين گياه در خاك‌هاي سنگين به‌سرعت پوسيده مي‌شود. براي كوددهي به گياه ميوه اژدها مي‌توان يك يا دو بار در سال از مخلوط كودهاي مرغ و بلدرچين استفاده كرد. بايد مواظب بود كود با فاصله از ساقه يا تنه گياه ريخته شود. همچنين مي‌توان از كودهاي تجاري موجود در بازار نيز استفاده كرد. اين گياه در شرايط سخت نيز رشد مي‌كند ولي با مراقبت از آن عملكرد گياه بهتر خواهد بود.

ميوه اژدها بعد از برداشت رسيده نمي‌شود، بنابراين قبل از برداشت اطمينان حاصل كنيد كه ميوه كاملاً رسيده شده باشد. ميوه رسيده رنگ آن كاملاً از سبز به زرد يا قرمز تغيير پيدا مي‌كند. همچنين زماني كه ميوه به‌آرامي فشرده مي‌شود بايد پوست آن كمي نرم شده باشد. براي جدا كردن ميوه، آن را بچرخانيد و سپس با يك كشش آن را از درخت جدا كنيد. ميوه رسيده بايد به‌آساني جدا شود، درصورتي‌كه به‌راحتي جدا نشود هنوز كاملاً نرسيده است. در چيدن ميوه‌هاي زرد، خارهاي آن به دست آسيب مي‌رسانند و نبايد با دست به‌صورت مستقيم آن را برداشت كرد. مثلاً مي‌توان با كمك يك انبر ميوه‌ها را برداشت كرد و يا از دستكش‌هاي ضخيم براي برداشت ميوه اژدهاي زرد استفاده كرد. درصورتي‌كه ميوه رسيده باشد بايد مقداري از خارها ريخته شده باشند، به‌هرحال براي چيدن آن‌ها بايد مواظب بود. ميوه اژدها در دماي ۷ تا ۱۰ درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبي ۹۰ تا ۹۸ درصد، به مدت ۲ تا ۳ ماه قابل نگه‌داري است.

آفات

آفات شامل مورچه‌ها و كرم‌ها هستند. زماني كه ميوه‌ها رسيده مي‌شوند ممكن است موردحمله پرندگان قرار بگيرند. بااين‌حال به دليل خاردار بودن گياه اين اتفاق به‌ندرت مي‌افتد و به نظر نمي‌رسد بالا رفتن از درخت ميوه اژدها و نشستن روي درخت براي حيوانات كار آساني باشد. در صورت بالا بودن رطوبت در تابستان ممكن است مشكلات قارچي به وجود آيد كه باعث ايجاد لكه‌هاي زنگ روي گياه مي‌شود. در صورت بروز مشكلات قارچي بايد از قارچ‌كش استفاده شود و همچنين شاخه‌هايي كه دچار آسيب شده‌اند را بايد جدا كرد. درصورتي‌كه گياه دچار آفتاب‌سوختگي شود، آبياري به پايه گياه باعث بهبود آفتاب‌سوختگي مي‌شود.

خواص ميوه اژدها

۱ – اين ميوه داراي مقادير بسيار كم كلسترول است و درنهايت به شما كمك مي‌كند تا با مصرف آن بدني شاد و سلامت داشته باشيد و همچنين در كاهش وزن مؤثر است و براي دندان‌ها نيز مفيد است.

۲ – اين ميوه در حفظ سلامت قلب بسيار مؤثر است. در آمريكا بيماري‌هاي قلبي و عروقي بسيار افزايش يافته است، خوشبختانه اين ميوه داراي يك قدرت شگفت‌انگيز است كه سطح كلسترول بد بدن را كاهش مي‌دهد و كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد. ميوه اژدها يك منبع عالي از چربي‌هاي اشباع‌نشده است كه به قلب كمك مي‌كند تا در شرايط خوبي قرار بگيرد.

۳ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي فيبر است و خوردن آن به هضم ضعيف و يبوست كمك مي‌كند. خوردن گوشت ميوه و دانه‌هاي آن‌كه حاوي پروتئين‌هاي خوب هستند، استقامت و قوت بدن را افزايش مي‌دهد.

۴ – ميوه اژدها داراي آنتي اكسيدآن‌هاي فعال است كه خواص ضد سرطان دارند و به بدن در رهايي از راديكال‌هاي آزاد كمك مي‌كند.

۵ – ميوه اژدها به دليل داشتن ميزان زياد فيبر در تنظيم ديابت مؤثر است، زيرا مي‌تواند قند خون را با سركوب كردن خوشه‌هاي قندي در يك سطح ثابت نگه دارد. بااين‌حال با هر گونه تغيير در رژيم غذايي، با دكتر خود مشورت كنيد و در صورت تائيد از سمت دكتر آن را به مصرف برسانيد.

۶ – خوردن ميوه اژدها به دليل داشتن آنتي اكسيدآن‌هاي قوي باعث مي‌شود پوست شاداب و جوان بماند. شما همچنين مي‌توانيد ميوه اژدها را با عسل مخلوط كنيد و از آن به‌عنوان ماسك ضد پيري استفاده كنيد.

۷ – ميوه اژدها براي تقويت موها و درمان موهاي آسيب‌ديده توسط رنگ بسيار مؤثر است و باعث حفظ رنگ مو مي‌شود. كافي است كه آب‌ميوه يا ميوه نرم شده را روي پوست سر خود قرار دهيد. ميوه اژدها باعث مي‌شود فوليكول‌هاي مو باز نگه داشته شوند و اجازه مي‌دهد موها به‌راحتي تنفس داشته باشند و صاف و سالم باقي بمانند.

۸ – بيماري آرتروز به‌طور مستقيم بر روي مفاصل تأثير مي‌گذارد و باعث دردهاي شديد و عدم تحرك مي‌شود. اضافه كردن ميوه اژدها به رژيم غذايي مي‌تواند به شما در مبارزه با اين بيماري كمك كند. مزاياي ميوه اژدها براي افراد مبتلا به ورم مفاصل آن‌قدر زياد است كه اين ميوه را به‌عنوان يك ميوه ضدالتهاب معرفي مي‌كنند.

۹ – ميوه اژدها در درمان آكنه بسيار مؤثر است و فقط مختص نوجوانان نيست، اين ميوه سرشار از ويتامين c است و مي‌توان به‌صورت يك پماد موضعي از آن براي درمان جوش استفاده كرد. يك تكه از ميوه اژدها را له كنيد و سپس آن را به نقاط قرمز صورت و جاهايي كه جوش دارد بماليد و بعد از ۲۰ دقيقه آن را با آب بشوييد. براي گرفتن نتايج بهتر بايد روزي دو بار اين كار انجام شود.

۱۰ – ميوه اژدها مي‌تواند پوست‌هايي كه توسط آفتاب آسيب ديده‌اند را درمان كند. با تركيب ميوه اژدها با خيار و عسل، يك تركيبي شبيه آلوئه ورا درست مي‌شود كه در درمان پوست‌هاي آفتاب‌سوخته مؤثر است. ميوه اژدها به دليل مقادير فراوان ويتامين B3 باعث مرطوب شدن پوست و درمان منطقه آسيب ديده مي‌شود.

۱۱ – ميوه اژدها داراي مقادير زيادي ويتامين B1 و B2 است كه باعث توليد انرژي مي‌شود.

نحوه نگهداري كاكتوس در خانه

با توجه به استقامت و بردباري كاكتوس‌ها نسبت به شرايط محيطي و گسترش آپارتمان‌نشيني و زندگي پرمشغله امروزي سال‌به‌سال بر تعداد پرورش‌دهندگان اين گياه افزوده مي‌شود. كاكتوس يكي از گياهان پرطرفدار است كه مي‌توانيد يك گياه عالي براي آپارتمان‌هاي بدون بالكن امروزي باشد. برخي از افراد به اين دليل كاكتوس‌ها را دوست دارند كه فكر مي‌كنند اين گياه مقاومت بيشتري نسبت به ساير گياهان دارد و در نتيجه نگهداري از آن هم زحمت كمتري خواهد داشت. اين طرز فكر تا حدودي درست است به اين دليل كه كاكتوس مي‌تواند آب اضافي را در خود ذخيره كند و هنگام كم‌آبي از آن تغذيه كند، اما بايد به ياد داشته باشيم اين به آن معنا نيست كه نگهداري كاكتوس بدون كمترين زحمتي امكان‌پذير است. البته باز هم تأكيد مي‌كنيم كاكتوس به دليل توان ذخيره آب، بهترين گياه براي نواحي خشك و كم آب به‌حساب مي‌آيد. شايد شما هم در صحراهاي خشك كاكتوس‌هاي بزرگي را ديده باشيد كه در شرايط آب و هوايي بسيار بد هم دوام آورده‌اند؛ دليل اين موضوع آن است كه كاكتوس مي‌تواند با يك‌بار ذخيره آب، ماه‌ها بدون آب به زندگي خود ادامه دهد. اين نكته هم جالب است كه ذخيره آب توسط ريشه‌هاي كاكتوس انجام مي‌شود.

كاكتوس ريشه‌هاي بسيار بلندي دارد كه به كمك آن‌ها مي‌تواند آب موردنياز را در خود ذخيره كند. شايد بتوان گفت اين بزرگ‌ترين تفاوت كاكتوس با ساير گياهان است. اگر شما در خانه گياه كاكتوس داريد دقت كنيد درون خاك كاكتوس بايد از شن و سنگريزه نيز استفاده كنيد. همچنين به خاطر داشته باشيد اين گياه به نور زياد احتياج دارد و بايد در محيطي گرم قرار بگيرد. از ديگر نكاتي كه بايد به آن توجه كنيد آبياري كاكتوس است. به خاطر داشته باشيد كاكتوس نسبت به ساير گياهان بايد با فاصله زماني طولاني‌تري آبياري شود. البته آبياري كاكتوس بايد با توجه به نوع آن، فصل، گرماي محيط و اندازه گياه تعيين شود. با در نظر گرفتن همه اين موارد و از آنجا كه امروزه كاكتوس‌ها در اندازه‌هاي مختلف ارائه و فروخته مي‌شوند، مي‌توانيد با توجه به فضاي خانه خود، تعدادي از اين گياه را در نقاط مختلف نگهداري كنيد. گلدان‌هاي رنگي و كوچك كاكتوس به‌خوبي مي‌توانند پشت پنجره، روي ميزهاي كنار ديوار و كنار قاب عكس‌هاي روميزي قرار بگيرند و جلوه‌اي خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

براي خريد بذر كاكتوس به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: كاكتوس، بذر كاكتوس، ميوه اژدها، بذر، دراگون فروت، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۲۹:۳۴ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

فلفل سبز شيرين

فلفل سبز شيرين

فلفل گياهي است يك‌ساله كه درجه حرارت پايين باعث كم شدن دوره رشدش مي‌شود. در بعضي از مناطق كه آب‌وهوا مساعد باشد، ممكن است ساقه خشبي شود و بيش از يك سال عمر كند و به‌صورت گياه دوساله درآيد. وقتي‌كه ساقه اصلي آن ۱۰ تا ۱۲ برگ توليد ميوه مي‌كند. سپس شاخه‌هاي جانبي آن به وجود مي‌آيند كه در انتهاي آن‌ها گل‌ها ظاهر مي‌شوند. در بعضي از ارقام آن بوته عرضي رشد كرده، روي زمين پهن مي‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بيضي شكل و متناوب روي ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهاي ريشه قطع نشود، ممكن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متري در داخل خاك رشد كند. هر گل فلفل داراي گلبرگ پيوسته است كه به رنگ سفيد يا ارغواني ديده مي‌شود. گاهي رنگ پرچم‌ها به‌صورت آبي ديده مي‌شود و حشرات در گرده‌افشاني آن نقش مهمي ايفا مي‌‌كنند. ميوه آن به‌صورت سته است كه داراي تعداد زيادي بذر است و داخل آن از چند حفره يا قسمت تشكيل شده است كه ممكن است بين ۲ تا ۴ و گاهي تا ۵ قسمت متغير باشد. گاهي روي يك بوته تمام انواع ميوه با حفره‌هاي مختلف ديده مي‌شود.

شكل ميوه بسيار متغير است. آن‌ها به‌صورت كشيده، نوك‌تيز، گرد و كروي، مخروطي و يا استوانه‌اي مشاهده مي‌گردند. رنگ ميوه نارس سبز است ولي وقتي‌كه رسيد به رنگ‌هاي زرد، قرمز و يا قهوه‌اي ظاهر مي‌شود. فلفل از جمله سبزي‌هاي بسيار خوش‌طعم است كه تقريباً در همه غذاها و خوراك‌ها از آن استفاده مي‌كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه‌اي موجود است. فلفل‌ها اندازه‌هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌اي و ساده دارند. به‌طوركلي، خانواده فلفل‌ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بي‌شماري در سراسر دنيا دارند؛ اما به‌طوركلي فلفل را به دو دسته فلفل تند يا فلفل شيرين تقسيم‌بندي مي‌كنند. بهترين نمونه فلفل شيرين، فلفل دلمه‌اي است. البته فلفل‌هاي ديگري نيز هستند كه شيرين هستند؛ اما فلفل دلمه‌اي هميشه و در هر شرايطي شيرين است. دليل تند بودن فلفل‌هاي چيلي نيز كپساي سين (نوعي الكالوئيد) است كه در آن‌ها وجود دارد. ميزان تندي فلفل‌ها نيز با هم فرق دارد. به‌طور مثال، فلفل‌هاي قرمز بسيار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فرم فلفل شيرين سبز كشيده و رنگ آن سبز روشن و طعمش شيرين بوده و مناسب تازه خوري است. اين فلفل به رنگ سبز بوده ولي اگر بيش‌ازاندازه بر روي بوته بماند به رنگ قرمز درمي‌آيد و ممكن است مزه آن تند شود. آبياري به‌اندازه در حفظ طعم شيرين آن مؤثر است. بذر فلفل سبز شيرين به مدت ۷۵ تا ۸۰ روز بعد از كاشت شروع به باردهي مي‌كند و تا قبل از شروع سرما محصول دهي را ادامه مي‌دهد. در فصل سرما نيز مي‌توانيد (اگر در گلدان كاشته‌ايد) آن را به‌جاي گرم‌تر منتقل كنيد و در تمامي سال از برداشت محصول آن لذت ببريد. بوته‌هاي اين فلفل نسبتاً پربار بوده و بهتر است آن را در آفتاب كامل يا سايه جزئي كاشت، براي كاشت گلداني بايد دقت شود در محيطي قرار بگيرد كه روزانه حداقل ۶ تا ۷ ساعت نور كافي داشته باشد. (پشت پنجره‌هاي نورگير يا بالكن محفوظ از سرما)

احتياجات آب‌وهوايي

فلفل مانند گوجه فرنگي و بادمجان يك سبزي فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. كليه احتياجات آب‌وهوايي، كودي، اعمال زراعي آن شبيه گوجه فرنگي و بادمجان است. ذكر اين نكته لازم است كه شايد فلفل خشكي را بهتر تحمل كند. مقادير نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و ميوه آن است. حرارت زياد و رطوبت كم باعث ريزش گل و ميوه مي‌گردد. در طول دوره رشد، دما نبايد از ۳۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر شود و يا از ۱۸ درجه سانتي‌گراد پايين‌تر رود. مناسب‌ترين دما براي رشد فلفل بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. شايان‌ذكر است كه دما در شب در تشكيل ميوه تأثير بسزايي دارد. چنانچه دما در شب پايين‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتي‌گراد و يا بالاتر از ۲۴ سانتي‌گراد برسد، ميوه تشكيل نمي‌شود.

خاك مناسب

خاك‌هاي لوم شني كه رطوبت را تا اندازه‌اي در خود نگه مي‌دارد، براي فلفل مناسب است. فلفل نسبت به كودهاي آلي و شيميايي عكس‌العمل مثبت نشان مي‌دهد. pH بين ۵/۶ تا ۵/۷ براي رشد آن مناسب است؛ ولي در pH كمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نيز مي‌تواند به‌خوبي رشد كند و محصول بدهد. فلفل pH كمي اسيدي را بهتر از گوجه فرنگي و بادمجان تحمل مي‌كند. البته خاك‌هاي كمي اسيدي را مي‌توان با آهك اصلاح نمود.

كاشت

فلفل را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

براي كاشت فلفل در گلدان نيز مي‌توانيد از تركيب خاك‌برگ و كود حيواني و خاك باغچه استفاده كنيد. البته اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داريد بهتر است براي دوري از آفات و بيماري‌هاي خاك باغچه و كود حيواني از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. داخل گلدان گودال‌هاي كوچك ايجاد كنيد. اكنون نشاء را از جاي خود به همراه خاك اطراف ريشه برداريد و در حفره‌اي كه در گلدان ايجاد كرده‌ايد بكاريد. بهتر است مقداري از ساقه نيز درون خاك برود. حال با دست خاك اطراف نشاء را فشار دهيد. گلدان را خوب آبياري كنيد و در محيطي پرنور و گرم (دماي ۲۱ تا ۳۰ درجه) قرار دهيد و منتظر رشد آن باشيد. اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش در نظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده آل است. اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد. براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متري گياه قرار دهيد. (معمولاً براي فلفل مي‌توانيد در روز حدود ۱۵ ساعت از اين نور بهره ببريد). آبياري بايد هر چند روز يك‌بار هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد انجام شود. آبياري بيش‌ازحد باعث ريختن گل‌ها و آسيب ديدن گياه مي‌شود. گل‌هاي فلفل به‌طور طبيعي در محيط بيرون از خانه گرده‌افشاني مي‌شوند و به محصول تبديل مي‌شوند. ولي اگر گلدان‌ها را داخل منزل و پشت پنجره يا حتي داخل بالكن نگه‌داري نموده‌ايد بايد براي گرده‌افشاني دست‌به‌كار شويد. براي گرده‌افشاني از يك قلم‌مو يا يك عدد گوش پاك‌كن مي‌توانيد كمك بگيريد. گوش پاك‌كن را به‌آرامي به گرده بساك گل نر مالش دهيد و آن را به كلاله گل ماده منتقل كنيد. بعد از گرده‌افشاني گل‌ها به‌مرور تبديل به فلفل مي‌شوند. اجازه دهيد تا فلفل به حداكثر اندازه خود برسد و سپس با قيچي يا چاقو به‌آرامي آن را از بوته جدا كنيد. فلفل سبز شيرين در ابتدا سبز بوده و اگر خيلي روي بوته بماند اكثر اوقات طعم شيريني دارد ولي ممكن است بستگي به شرايط كاشت اعم از آبياري و خشكي و رطوبت هوا طعم آن به‌تندي برود.

اهميت غذايي و دارويي

خواص فلفل خيلي زياد است. فلفل داراي انواع ويتامين‌هاي A، B۱، B۲، نياسين و C است. بخصوص فلفل از نظر ويتامين‌هاي A از اهميت خاصي برخوردار است. همچنين فلفل داراي املاح كاني فراوان است. عناصري هم چون كلسيم، فسفر، آهن، سديم و به‌خصوص پتاسيم در فلفل به حدود وفور وجود دارد. همچنين فلفل داراي پروتئين، چربي، كربوهيدرات و تركيبات فيبري است. بيش از ۹۰ درصد وزن فلفل را آب تشكيل مي‌دهد. تندي فلفل مربوط به تركيبات فنوليك به نام كاپسا ايسين مي‌باشد كه مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزي رنگ فلفل در هنگام رسيدن ميوه مربوط به تركيبات مختلف شيميايي به نام كاپ سانتين، كاپ سانوهين، كاپ سوربين، زي زانتين، كريپتوزانتين و لوتئين است كه براي خوش‌رنگ و خوش‌طعم كردن غذا به آن اضافه مي‌كنند. از فلفل به‌عنوان دارو استفاده مي‌شود و آن در درمان روماتيسم، سوءهاضمه، ناراحتي‌هاي اعصاب و لمباگو تجويز مي‌گردد. فلفل داراي ويتامين‌هاي A، B، B6، C، پروتئين، كاليم، كلسيم، منيزيم، چربي، روغن، فيبر، بتاكاروتن، هيدروكربن، شكر، بيوفلاونيدن، كپساسين و آنتي اكسيدان است كه باعث جلوگيري از سرطان دستگاه گوارشي و پائين آوردن كلسترول خون و افزايش جريان خون مي‌گردد. فلفل باعث ترشح آنتي باكتري‌ها و جلوگيري از عفونت روده‌ها مي‌گردد و در تسكين و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزايي دارد. همچنين به دستگاه گوارشي در هضم غذا كمك مي‌كند.

چگونگي برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگي دارد. ارقام فلفل شيرين را وقتي برداشت مي‌كنند كه ميوه‌هاي آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولي بايد به رشد كاملشان رسيده باشند. اين نوع فلفل را به‌عنوان سبزي مصرف مي‌‌نمايند. براي تهيه ادويه بايد ميوه كاملاً رسيده و قرمز باشد.

آفات و بيماري‌ها

از آفات مهم فلفل مي‌توان از شته‌ها، تريپس، كرم شب‌پره زمستانه، كك‌هاي گياهي و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بيماري‌هاي مهم فلفل آنتراكنوز، پژمردگي باكتريايي، لكه برگي، پوسيدگي ميوه، سفيدك حقيقي، بيماري بوته ميري فيتوفترايي فلفل و بيماري‌هاي ويروسي قابل ذكر است.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۶:۰۲:۳۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

فلفل دلمه سبز

فلفل دلمه اي سبز

فلفل گياهي است يك‌ساله كه درجه حرارت پايين باعث كم شدن دوره رشدش مي‌شود. در بعضي از مناطق كه آب‌وهوا مساعد باشد، ممكن است ساقه خشبي شود و بيش از يك سال عمر كند و به‌صورت گياه دوساله درآيد. وقتي‌كه ساقه اصلي آن ۱۰ تا ۱۲ برگ توليد ميوه مي‌كند. سپس شاخه‌هاي جانبي آن به وجود مي‌آيند كه در انتهاي آن‌ها گل‌ها ظاهر مي‌شوند. در بعضي از ارقام آن بوته عرضي رشد كرده، روي زمين پهن مي‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بيضي شكل و متناوب روي ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهاي ريشه قطع نشود، ممكن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متري در داخل خاك رشد كند. هر گل فلفل داراي گلبرگ پيوسته است كه به رنگ سفيد يا ارغواني ديده مي‌شود. گاهي رنگ پرچم‌ها به‌صورت آبي ديده مي‌شود و حشرات در گرده‌افشاني آن نقش مهمي ايفا مي‌‌كنند. ميوه آن به‌صورت سته است كه داراي تعداد زيادي بذر است و داخل آن از چند حفره يا قسمت تشكيل شده است كه ممكن است بين ۲ تا ۴ و گاهي تا ۵ قسمت متغير باشد. گاهي روي يك بوته تمام انواع ميوه با حفره‌هاي مختلف ديده مي‌شود.

شكل ميوه بسيار متغير است. آن‌ها به‌صورت كشيده، نوك‌تيز، گرد و كروي، مخروطي و يا استوانه‌اي مشاهده مي‌گردند. رنگ ميوه نارس سبز است ولي وقتي‌كه رسيد به رنگ‌هاي زرد، قرمز و يا قهوه‌اي ظاهر مي‌شود. فلفل از جمله سبزي‌هاي بسيار خوش‌طعم است كه تقريباً در همه غذاها و خوراك‌ها از آن استفاده مي‌كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه‌اي موجود است. فلفل‌ها اندازه‌هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌اي و ساده دارند. به‌طوركلي، خانواده فلفل‌ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بي‌شماري در سراسر دنيا دارند؛ اما به‌طوركلي فلفل را به دو دسته فلفل تند يا فلفل شيرين تقسيم‌بندي مي‌كنند. بهترين نمونه فلفل شيرين، فلفل دلمه است. البته فلفل‌هاي ديگري نيز هستند كه شيرين هستند؛ اما فلفل دلمه‌اي هميشه و در هر شرايطي شيرين است. دليل تند بودن فلفل‌هاي چيلي نيز كپساي سين (نوعي الكالوئيد) است كه در آن‌ها وجود دارد. ميزان تندي فلفل‌ها نيز با هم فرق دارد. به‌طور مثال، فلفل‌هاي قرمز بسيار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فلفل دلمه سبز آشناترين رنگ در ميان فلفل‌هاي دلمه‌اي است. طعم بسيار شيرين و بافتي بسيار ترد از ويژگي‌هاي اين فلفل است. فلفل دلمه سبز گوشتي ضخيم دارد و معمولاً چهار لوب است. ارتفاع بوته‌هاي آن حدوداً ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متر و به‌راحتي قابل كاشت و نگه‌داري در گلدان است. فلفل دلمه‌اي سبز بوته‌هايي پربار و نسبت به بيماري مقاومت بالايي دارد. فلفل‌ها در ابتدا به رنگ سبز بوده و بعد از ماندن بر روي بوته به رنگ قرمز در مي‌آيند.

احتياجات آب‌وهوايي

فلفل مانند گوجه فرنگي و بادمجان يك سبزي فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. كليه احتياجات آب‌وهوايي، كودي، اعمال زراعي آن شبيه گوجه فرنگي و بادمجان است. ذكر اين نكته لازم است كه شايد فلفل خشكي را بهتر تحمل كند. مقادير نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و ميوه آن است. حرارت زياد و رطوبت كم باعث ريزش گل و ميوه مي‌گردد. در طول دوره رشد، دما نبايد از ۳۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر شود و يا از ۱۸ درجه سانتي‌گراد پايين‌تر رود. مناسب‌ترين دما براي رشد فلفل بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. شايان‌ذكر است كه دما در شب در تشكيل ميوه تأثير بسزايي دارد. چنانچه دما در شب پايين‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتي‌گراد و يا بالاتر از ۲۴ سانتي‌گراد برسد، ميوه تشكيل نمي‌شود.

خاك مناسب

خاك‌هاي لوم شني كه رطوبت را تا اندازه‌اي در خود نگه مي‌دارد، براي فلفل مناسب است. فلفل نسبت به كودهاي آلي و شيميايي عكس‌العمل مثبت نشان مي‌دهد. pH بين ۵/۶ تا ۵/۷ براي رشد آن مناسب است؛ ولي در pH كمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نيز مي‌تواند به‌خوبي رشد كند و محصول بدهد. فلفل pH كمي اسيدي را بهتر از گوجه فرنگي و بادمجان تحمل مي‌كند. البته خاك‌هاي كمي اسيدي را مي‌توان با آهك اصلاح نمود.

كاشت

فلفل را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

براي كاشت فلفل در گلدان نيز مي‌توانيد از تركيب خاك‌برگ و كود حيواني و خاك باغچه استفاده كنيد. البته اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داريد بهتر است براي دوري از آفات و بيماري‌هاي خاك باغچه و كود حيواني از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. داخل گلدان گودال‌هاي كوچك ايجاد كنيد. اكنون نشاء را از جاي خود به همراه خاك اطراف ريشه برداريد و در حفره‌اي كه در گلدان ايجاد كرده‌ايد بكاريد. بهتر است مقداري از ساقه نيز درون خاك برود. حال با دست خاك اطراف نشاء را فشار دهيد. گلدان را خوب آبياري كنيد و در محيطي پرنور و گرم (دماي ۲۱ تا ۳۰ درجه) قرار دهيد و منتظر رشد آن باشيد. اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش در نظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده آل است. اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد. براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متري گياه قرار دهيد. (معمولاً براي فلفل مي‌توانيد در روز حدود ۱۵ ساعت از اين نور بهره ببريد). آبياري بايد هر چند روز يك‌بار هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد انجام شود. آبياري بيش‌ازحد باعث ريختن گل‌ها و آسيب ديدن گياه مي‌شود. گل‌هاي فلفل به‌طور طبيعي در محيط بيرون از خانه گرده‌افشاني مي‌شوند و به محصول تبديل مي‌شوند. ولي اگر گلدان‌ها را داخل منزل و پشت پنجره يا حتي داخل بالكن نگه‌داري نموده‌ايد بايد براي گرده‌افشاني دست‌به‌كار شويد. براي گرده‌افشاني از يك قلم‌مو يا يك عدد گوش پاك‌كن مي‌توانيد كمك بگيريد. گوش پاك‌كن را به‌آرامي به گرده بساك گل نر مالش دهيد و آن را به كلاله گل ماده منتقل كنيد. بعد از گرده‌افشاني گل‌ها به‌مرور تبديل به فلفل مي‌شوند. اجازه دهيد تا فلفل به حداكثر اندازه خود برسد و سپس با قيچي يا چاقو به‌آرامي آن را از بوته جدا كنيد. فلفل سبز شيرين در ابتدا سبز بوده و اگر خيلي روي بوته بماند اكثر اوقات طعم شيريني دارد ولي ممكن است بستگي به شرايط كاشت اعم از آبياري و خشكي و رطوبت هوا طعم آن به‌تندي برود.

اهميت غذايي و دارويي

خواص فلفل خيلي زياد است. فلفل داراي انواع ويتامين‌هاي A، B۱، B۲، نياسين و C است. بخصوص فلفل از نظر ويتامين‌هاي A از اهميت خاصي برخوردار است. همچنين فلفل داراي املاح كاني فراوان است. عناصري هم چون كلسيم، فسفر، آهن، سديم و به‌خصوص پتاسيم در فلفل به حدود وفور وجود دارد. همچنين فلفل داراي پروتئين، چربي، كربوهيدرات و تركيبات فيبري است. بيش از ۹۰ درصد وزن فلفل را آب تشكيل مي‌دهد. تندي فلفل مربوط به تركيبات فنوليك به نام كاپسا ايسين مي‌باشد كه مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزي رنگ فلفل در هنگام رسيدن ميوه مربوط به تركيبات مختلف شيميايي به نام كاپ سانتين، كاپ سانوهين، كاپ سوربين، زي زانتين، كريپتوزانتين و لوتئين است كه براي خوش‌رنگ و خوش‌طعم كردن غذا به آن اضافه مي‌كنند. از فلفل به‌عنوان دارو استفاده مي‌شود و آن در درمان روماتيسم، سوءهاضمه، ناراحتي‌هاي اعصاب و لمباگو تجويز مي‌گردد. چگونگي برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگي دارد. ارقام فلفل شيرين را وقتي برداشت مي‌كنند كه ميوه‌هاي آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولي بايد به رشد كاملشان رسيده باشند. اين نوع فلفل را به‌عنوان سبزي مصرف مي‌‌نمايند. براي تهيه ادويه بايد ميوه كاملاً رسيده و قرمز باشد.

آفات و بيماري‌ها

از آفات فلفل مي‌توان از شته‌ها، تريپس، كرم شب‌پره زمستانه، كك‌هاي گياهي و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بيماري‌هاي مهم فلفل آنتراكنوز، پژمردگي باكتريايي، لكه برگي، پوسيدگي ميوه، سفيدك حقيقي، بيماري بوته ميري فيتوفترايي فلفل و بيماري‌هاي ويروسي قابل ذكر است.

فلفل داراي ويتامين‌هاي A، B، B6، C، پروتئين، كاليم، كلسيم، منيزيم، چربي، روغن، فيبر، بتاكاروتن، هيدروكربن، شكر، بيوفلاونيدن، كپساسين و آنتي اكسيدان است كه باعث جلوگيري از سرطان دستگاه گوارشي و پائين آوردن كلسترول خون و افزايش جريان خون مي‌گردد. فلفل باعث ترشح آنتي باكتري‌ها و جلوگيري از عفونت روده‌ها مي‌گردد و در تسكين و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزايي دارد. همچنين به دستگاه گوارشي در هضم غذا كمك مي‌كند.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۴۳:۱۱ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

فلفل تند چيلي

فلفل تند چيلي

فلفل گياهي است يك‌ساله كه درجه حرارت پايين باعث كم شدن دوره رشدش مي‌شود. در بعضي از مناطق كه آب‌وهوا مساعد باشد، ممكن است ساقه خشبي شود و بيش از يك سال عمر كند و به‌صورت گياه دوساله درآيد. وقتي‌كه ساقه اصلي آن ۱۰ تا ۱۲ برگ توليد ميوه مي‌كند. سپس شاخه‌هاي جانبي آن به وجود مي‌آيند كه در انتهاي آن‌ها گل‌ها ظاهر مي‌شوند. در بعضي از ارقام آن بوته عرضي رشد كرده، روي زمين پهن مي‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بيضي شكل و متناوب روي ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهاي ريشه قطع نشود، ممكن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متري در داخل خاك رشد كند. هر گل فلفل داراي گلبرگ پيوسته است كه به رنگ سفيد يا ارغواني ديده مي‌شود. گاهي رنگ پرچم‌ها به‌صورت آبي ديده مي‌شود و حشرات در گرده‌افشاني آن نقش مهمي ايفا مي‌‌كنند. ميوه آن به‌صورت سته است كه داراي تعداد زيادي بذر است و داخل آن از چند حفره يا قسمت تشكيل شده است كه ممكن است بين ۲ تا ۴ و گاهي تا ۵ قسمت متغير باشد. گاهي روي يك بوته تمام انواع ميوه با حفره‌هاي مختلف ديده مي‌شود.

شكل ميوه بسيار متغير است. آن‌ها به‌صورت كشيده، نوك‌تيز، گرد و كروي، مخروطي و يا استوانه‌اي مشاهده مي‌گردند. رنگ ميوه نارس سبز است ولي وقتي‌كه رسيد به رنگ‌هاي زرد، قرمز و يا قهوه‌اي ظاهر مي‌شود. فلفل از جمله سبزي‌هاي بسيار خوش‌طعم است كه تقريباً در همه غذاها و خوراك‌ها از آن استفاده مي‌كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه‌اي موجود است. فلفل‌ها اندازه‌هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌اي و ساده دارند. به‌طوركلي، خانواده فلفل‌ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بي‌شماري در سراسر دنيا دارند؛ اما به‌طوركلي فلفل را به دو دسته فلفل تند يا فلفل شيرين تقسيم‌بندي مي‌كنند. بهترين نمونه فلفل شيرين، فلفل دلمه‌اي است. البته فلفل‌هاي ديگري نيز هستند كه شيرين هستند؛ اما فلفل دلمه‌اي هميشه و در هر شرايطي شيرين است. دليل تند بودن فلفل‌هاي چيلي نيز كپساي سين (نوعي الكالوئيد) است كه در آن‌ها وجود دارد. ميزان تندي فلفل‌ها نيز با هم فرق دارد. به‌طور مثال، فلفل‌هاي قرمز بسيار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فلفل قلمي قرمز تند داراي طعمي بسيار تند است و موارد مصرف آن، ساخت ترشي، تازه خوري و استفاده از خشك‌شده و پودر آن است. مي‌توانيد در هر فصلي با به وجود آوردن شرايط كاشت فلفل، اين بذر را در گلدان و در بالكن آفتاب‌گير خود پرورش دهيد. فلفل قلمي قرمز تند، قلمي بوده و در ابتداي تشكيل بر روي بوته سبز بوده و به‌مرور به رنگ قرمز تبديل مي‌شود.

احتياجات آب‌وهوايي

فلفل مانند گوجه فرنگي و بادمجان يك سبزي فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. كليه احتياجات آب‌وهوايي، كودي، اعمال زراعي آن شبيه گوجه فرنگي و بادمجان است. ذكر اين نكته لازم است كه شايد فلفل خشكي را بهتر تحمل كند. مقادير نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و ميوه آن است. حرارت زياد و رطوبت كم باعث ريزش گل و ميوه مي‌گردد. در طول دوره رشد، دما نبايد از ۳۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر شود و يا از ۱۸ درجه سانتي‌گراد پايين‌تر رود. مناسب‌ترين دما براي رشد فلفل بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. شايان‌ذكر است كه دما در شب در تشكيل ميوه تأثير بسزايي دارد. چنانچه دما در شب پايين‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتي‌گراد و يا بالاتر از ۲۴ سانتي‌گراد برسد، ميوه تشكيل نمي‌شود.

خاك مناسب

خاك‌هاي لوم شني كه رطوبت را تا اندازه‌اي در خود نگه مي‌دارد، براي فلفل مناسب است. فلفل نسبت به كودهاي آلي و شيميايي عكس‌العمل مثبت نشان مي‌دهد. pH بين ۵/۶ تا ۵/۷ براي رشد آن مناسب است؛ ولي در pH كمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نيز مي‌تواند به‌خوبي رشد كند و محصول بدهد. فلفل pH كمي اسيدي را بهتر از گوجه فرنگي و بادمجان تحمل مي‌كند. البته خاك‌هاي كمي اسيدي را مي‌توان با آهك اصلاح نمود.

كاشت

فلفل را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

باغبان‌هايي كه به غذاهاي تند علاقه دارند و طرفدار فلفل تند هستند، مي‌بايست پرورش فلفل‌هاي چيلي در باغ خودشان را مد نظر داشته باشند. حتي اگر فضاي لازم براي كشت فلفل را در باغ نداريد، گونه‌هاي مختلفي از اين گياه موجود هستند كه مي‌توانند در داخل خانه پرورش داده شوند. در حقيقت، پرورش فلفل چيلي در داخل خانه براي تازه‌كارها راحت‌تر است، زيرا مي‌توانند كنترل بهتري بر آب، درجه حرارت و نور (به‌عنوان سه عنصر حياتي در توليد يك محصول موفق) داشته باشند.

مرحله‌ي ۱: آماده‌سازي فلفل

گونه‌ي فلفل چيلي دلخواهتان را انتخاب كنيد. گونه‌هايي از فلفل‌هاي تزئيني كوتاه‌قد موجود هستند كه كاشتشان در داخل خانه راحت‌تر و بهتر است.

۱- گونه‌ي چيلي دلخواهتان را انتخاب كنيد. گونه‌هايي از فلفل‌هاي تزئيني كوتاه‌قد موجود هستند كه كاشتشان در داخل خانه راحت‌تر و بهتر است، زيرا در صورت انتخاب گونه‌هاي بزرگ‌تر، امكان دارد فضاي كافي براي رشد ريشه‌ي آن‌ها در داخل يك گلدان وجود نداشته باشد. انتخاب گلدان پلاستيكي نسبت به گلدان رسي بهتر است. گلدان‌هاي رسي (نظير خاك‌هاي رس قرمزرنگ) تمايل زيادي به جذب رطوبت خاك علي‌الخصوص در شرايط گرم و پرنور موردنياز براي رشد دارند.

۲- انتخاب گلدان پلاستيكي نسبت به گلدان رسي بهتر است. گلدان‌هاي رسي (نظير خاك‌هاي رس قرمزرنگ) تمايل زيادي به جذب رطوبت خاك،علي‌الخصوص در شرايط گرم و پرنور موردنياز براي رشد فلفل‌هاي چيلي، دارند. اين فلفل‌ها نياز به ميزان زيادي از رطوبت براي رشدشان دارند و امكان خشك شدن آن‌ها در گلدان رسي وجود دارد.

۳- گلداني را انتخاب كنيد كه داراي سوراخ تخليه باشد. ازآنجايي‌كه فلفل‌هاي چيلي نياز به آبياري زياد براي رشدشان دارند، مي‌بايست سوراخ‌هاي تخليه در گلدان وجود داشته باشد تا آب اضافي خارج‌شده و ريشه‌ها را غرق در آب يا پوسيده نكند.

۴- قبل از استفاده گلدان را ضدعفوني كنيد. قبل از استفاده گلدان را ضدعفوني كنيد. بسياري از گلدان‌ها، علي‌الخصوص مواردي كه قبلاً مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

داراي باكتري‌ها يا تخم حشرات مخفي هستند كه مي‌توانند زندگي گياه را به سمت نابودي بكشانند. گلدانتان را با استفاده از آب گرم و صابون بشوييد تا اين تهديدها را خنثي نماييد.

۵-مخلوط خاك گلدان تهيه نماييد. خاك باغچه معمولاً داراي باكتري‌هايي است كه به بذرهاي فلفل آسيب‌زده، از جوانه‌زدن جلوگيري كرده و مانعي براي رشد بوته‌ها مي‌شوند. مي‌توانيد مخلوطي از خاك و كمپوست را از فروشگاه‌ها تهيه نماييد تا كيفيت خاكتان افزايش پيدا كند. هر قدر كيفيت خاك بيشتر باشد، احتمال پرورش موفق گياه افزايش پيدا خواهد كرد. در ادامه كيفيت خاكتان را با افزايش مقداري ورمي كوليت افزايش دهيد.

مرحله‌ي ۲: تسريع فرايند جوانه‌زدني فلفل

۱-.يك مشت بذر فلفل چيلي را ميان ورقه‌هاي حوله‌ي كاغذي مرطوب بگذاريد. بذرها مي‌بايست به‌صورت صاف و تك‌لايه روي حوله قرار گيرند تا رطوبت به‌صورت مساوي ميان آن‌ها توزيع شود.

۲- بذرها و حوله‌ي كاغذي را در داخل محفظه‌اي دردار بگذاريد. مي‌توانيد از يك ظرف غذاي پلاستيكي با در محكم استفاده كنيد.

۳- بذرها را در قفسه‌اي گرم و داراي تهويه بگذاريد. هم گرما وهم رطوبت از موارد لازم براي جوانه‌ زدن هستند.

۴- پس از گذشت ۲ الي ۵ روز، بذرها را بررسي كنيد. اگر متورم شده باشند، براي كاشت آماده هستند. حتي امكان دارد كه جوانه‌هاي كوچكي از داخل برخي از بذرها بيرون زده باشد.

مرحله‌ي ۳: كاشت بذر فلفل

۱- گلدان را با مخلوط خاك پر كنيد. فاصله خالي حداقل ۲.۵ سانتي‌متري ميان سطح بالاي خاك و لبه گلدان در نظر بگيريد.

۲- بذرهايتان را در داخل گلدان بكاريد. فاصله‌ي ميان هر دو بذر مي‌بايست ۵ سانتي‌متر باشد.

۳- مقدار كمي كمپوست روي بذرها بريزيد. شما مي‌بايست فقط حدود ۰.۵ نيم سانتيمتر كمپوست روي بذرها داشته باشيد تا صرفاً مواد معدني لازم براي خاك مهيا شود.

۴- با استفاده از اسپري آب روي بذرها بپاشيد. هر چند وقت يك‌بار اين كار را انجام دهيد تا رطوبت خاك حفظ شود. آب براي فلفل‌هاي چيلي علي‌الخصوص در مراحل اوليه‌ي كاشت ضروري است.

۵- وضعيت گلدان را براي مشاهده‌ي رشد بذرها رصد كنيد. بسته به گونه‌ي فلفلي كه انتخاب كرده‌ايد، يك الي ۶ هفته طول مي‌كشد تا اولين جوانه بر روي خاك ظاهر شود.

مرحله‌ي ۴: داشت و برداشت فلفل

۱- فلفل‌هاي چيلي را در نزديكي يك پنجره‌ي آفتاب‌گير بگذاريد. پنجره‌اي را انتخاب كنيد كه رو به غرب يا جنوب باشد تا بهترين و گرم‌ترين نور براي گياه فراهم شود. فلفل‌هاي چيلي با استفاده از نور كامل آفتاب رشد مي‌كنند، بنابراين گياه را در نزديك‌ترين فاصله‌ي ممكن به پنجره قرار دهيد تا امكان برخورد نور آفتاب با آن ماكزيمم شود.

۲- نور فلورسنت براي گياه فراهم كنيد. اگر نمي‌توانيد نور طبيعي كافي را براي گياه در داخل خانه به وجود آوريد، آن‌ها را در زير نور مصنوعي فلورسنت قرار دهيد. اين چراغ‌ها مي‌بايست حدوداً ۲۰ سانتي­متر بالاي گلدان قرار گيرند و بين ۱۴ الي ۱۶ ساعت در هر روز روي گياه روشن باشند تا نور و گرماي كافي را براي آن فراهم كنند.

۳- جريان هواي لازم را به‌صورت روزانه براي گياه مهيا كنيد اما از جريان‌هاي هواي شديد دوري نماييد. به مدت چند ساعت در روز، پنجره‌اي را باز كرده يا پنكه‌اي با دور كند روشن كنيد. ايده‌آل اين است كه جريان هوا دماي اتاق را در حالت نسبتاً گرم نگهداري. جريان‌هاي شديد هواي داغ و سرد مي‌توانند مانع رشد شوند، بنابراين بوته‌هاي فلفلتان را از وسايل تهويه يا دريچه‌هاي هواساز دور نگهداريد.

۴- پس از مشاهده‌ي جوانه‌ها در بالاي خاك، فلفل‌هايتان را كاملاً خيس كنيد. هرگاه حس كرديد سطح خاكتان خشك شده، فلفل‌هاي چيلي را آبياري كنيد. آن‌قدر به گياه آب بدهيد تا اينكه آب اضافي از طريق سوراخ‌هاي انتهايي گلدان تخليه شوند.

۵- فرايند رشد را با استفاده از كود سبزي‌ها به‌صورت ماهيانه تقويت كنيد. از يك كود متعادل ۱۵ -۱۵-۱۵ كه حاوي نيتروژن، فسفر و پتاسيم است استفاده كنيد.

سه عددي كه روي كيسه‌ي كود نوشته‌شده، نشان‌دهنده‌ي درصد نيتروژن، فسفر و پتاسيم موجود در كود است. كود ۱۵-۱۵-۱۵ درصد يكساني براي اين سه عنصر دارد و اين بدين‌ معناست كه شاخ‌ و برگ، سيستم ريشه، گل‌ها و ميوه‌ي فلفل به‌اندازه‌ي مساوي از غذا بهره‌مند مي‌شوند. نيتروژن باعث تقويت شاخ‌ و برگ مي‌شود، پتاسيم به رشد گل‌ها و قدرت كلي گياه كمك مي‌كند و فسفر نيز كيفيت ريشه و ميوه را ارتقا مي‌دهد.

۶- فلفل‌هايتان را به‌صورت جداگانه بچينيد. به سايز و رنگ استاندارد (قرمز،نارنجي،زرد يا سبز) براي گونه‌ي چيلي خاصي كه انتخاب كرده‌ايد، توجه كنيد. هنگامي‌كه فلفلتان به آن سايز و رنگ استاندارد رسيد، از قيچي براي چيدن فلفل استفاده كنيد و ساقه‌ي بالاي ميوه را جدا نماييد. بوته‌هاي فلفل چيلي ۹۰ روز پس از جوانه ‌زدن، آماده‌ي بهره‌برداري هستند و مي‌توانيد فلفل‌هايشان را برداشت كنيد.

اهميت غذايي و دارويي

خواص فلفل خيلي زياد است. فلفل داراي انواع ويتامين‌هاي A، B۱، B۲، نياسين و C است. بخصوص فلفل از نظر ويتامين‌هاي A از اهميت خاصي برخوردار است. همچنين فلفل داراي املاح كاني فراوان است. عناصري هم چون كلسيم، فسفر، آهن، سديم و به‌خصوص پتاسيم در فلفل به حدود وفور وجود دارد. همچنين فلفل داراي پروتئين، چربي، كربوهيدرات و تركيبات فيبري است. بيش از ۹۰ درصد وزن فلفل را آب تشكيل مي‌دهد. تندي فلفل مربوط به تركيبات فنوليك به نام كاپسا ايسين مي‌باشد كه مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزي رنگ فلفل در هنگام رسيدن ميوه مربوط به تركيبات مختلف شيميايي به نام كاپ سانتين، كاپ سانوهين، كاپ سوربين، زي زانتين، كريپتوزانتين و لوتئين است كه براي خوش‌رنگ و خوش‌طعم كردن غذا به آن اضافه مي‌كنند. از فلفل به‌عنوان دارو استفاده مي‌شود و آن در درمان روماتيسم، سوءهاضمه، ناراحتي‌هاي اعصاب و لمباگو تجويز مي‌گردد. چگونگي برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگي دارد. ارقام فلفل شيرين را وقتي برداشت مي‌كنند كه ميوه‌هاي آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولي بايد به رشد كاملشان رسيده باشند. اين نوع فلفل را به‌عنوان سبزي مصرف مي‌‌نمايند. براي تهيه ادويه بايد ميوه كاملاً رسيده و قرمز باشد.

آفات و بيماري‌ها

از آفات مهم فلفل مي‌توان از شته‌ها، تريپس، كرم شب‌پره زمستانه، كك‌هاي گياهي و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بيماري‌هاي مهم فلفل آنتراكنوز، پژمردگي باكتريايي، لكه برگي، پوسيدگي ميوه، سفيدك حقيقي، بيماري بوته ميري فيتوفترايي فلفل و بيماري‌هاي ويروسي قابل ذكر است.

فلفل داراي ويتامين‌هاي A، B، B6، C، پروتئين، كاليم، كلسيم، منيزيم، چربي، روغن، فيبر، بتاكاروتن، هيدروكربن، شكر، بيوفلاونيدن، كپساسين و آنتي اكسيدان است كه باعث جلوگيري از سرطان دستگاه گوارشي و پائين آوردن كلسترول خون و افزايش جريان خون مي‌گردد. فلفل باعث ترشح آنتي باكتري‌ها و جلوگيري از عفونت روده‌ها مي‌گردد و در تسكين و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزايي دارد. همچنين به دستگاه گوارشي در هضم غذا كمك مي‌كند.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۲۷:۴۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

آشنايي با شويد

شويد

تركيبات موجود در شويد عبارتاند از كربوهيدراتها، فيبر، ويتامين B1، B2، B3، B5، B12، ويتامين A، ويتامين C و همچنين كلسيم، آهن، منيزيم، منگنز، پتاسيم، فسفر، سديم و روي. تركيبات معطر شويد شامل Apiole، dillapiole، Carvone، Myristicin و Umbelliferone ميشود. شويد به صورت هاي مختلف مانند شويد تازه، شويد خشك و عرق شويد مصرف مي شود. دانه شويد داراي ۵/۲ تا ۴ درصد اسانس است كه مقدار آن براساس منطقه جغرافيايي و فصل تغيير ميكند و تا ۷/۷ درصد هم ميرسد. بذر شويد ميتوانند بين ۳ تا ۱۰ سال قوه ناميه خود را حفظ كنند. فصل گلدهي شويد شهريور و مهر است. بهترين زمان برداشت برگها در زماني است كه گلها شروع به باز شدن ميكنند. خواص شويد عبارت اند از درمان كمبود اشتها، سرماخوردگي، برونشيت، مشكلات كبد و صفرا. بهترين خاك براي كاشت سبزي جات كمپوست¬هاي آماده است. اگر فقط ميخواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخابها هستند. براي اينكه سبزيهاي شما هميشهسبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند ميتوانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

روش كاشت بذر سبزي شويد در گلدان

بذر شويد، خاك استاندارد (كمپوست پيشنهاد ميشود)، گلدان مناسب، دستكش، آبپاش كوچك، بيلچه و الك تنها ابزارهاي كاشت شويد در آپارتمان هستند. ابتدا بذرها را براي مدت ۱۰ ساعت و حداكثر ۳ روز خيس ميكنيم. خاك را الك كرده تا نرم و يكدست شود. گلدان موردنظر را از خاك مرغوب (كمپوست آماده) پر ميكنيم (بيش از ۳/۴ گلدان)، گلدان انتخابي بايد زهكشي خوبي داشته باشد (در انتهاي آن سوراخ مناسبي براي خروج آب اضافي باشد). سپس اقدام به آبياري گلدان ميكنيم تا آب كاملاً از گلدان خارج شود. بعد از چند ساعت از آبياري گلدان بذرها را بر روي خاك ميريزيم و حداكثر به ارتفاع دو برابر طول بذرها روي آن خاك ميريزيم. ريختن خاك زياد روي بذرها باعث خفه شدن آن شده و نميتوانند رشد كنند. سپس با افشانه آب را بر روي سطح خاك اسپري كنيد بهصورتي كه مطمئن شويد آب به بذرها رسيده و اين كار را هر روز يا روزي دو بار انجام دهيد.

براي خريد بذر شويد و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راههاي زير نيز ميتوانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب: شويد، بذر شويد، خواص شويد، شويد خشك، عرق شويد، سبزي جات،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۳۵:۱۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

شبدر

شبدر

شَبدَر جزء مهم‌ترين گياهان علوفه اي خانواده لگومينز در مناطق معتدل و مرطوب است كه از نظر علوفه‌اي و مرتعي داراي ارزش بسيار زيادي است و در تغذيه دام‌ها نقش بسزايي دارند. شبدرها گياهي سه برگچه‌اي‌اند و به همين خاطر اسم علمي آن‌ها از دو كلمه لاتين "Tria" به معني سه و "Folia" به معني سه برگچه‌اي گرفته شده است. تعداد گونه‌هاي شبدر در دنيا حدود ۳۰۰ گونه ذكر شده كه از اين تعداد ۲۵ گونه از نظر كشاورزي مهم است كه از اين تعداد فقط ۹ گونه آن‌ها از جمله شبدر زيرزميني به‌صورت تجارتي كشت مي‌شوند. بيشترين پراكنش شبدرها در منطقه مديترانه است، به‌طوري‌كه در منطقه آسيا ۱۶۰–۱۵۰ گونه، آمريكا ۶۵–۶۰ گونه و در آفريقا ۳۰–۲۵ گونه گزارش شده است. بر اساس تحقيقات بانك ژن گياهي و ذخاير توارثي مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر تعداد گونه‌هاي تاكنون شناخته شده شبدر در ايران حدود ۵۴ گونه است.

خصوصيات كلي شبدرها

تمام شبدرها در آب‌وهواي خنك بهترين عملكرد را دارند. در بين شبدرها شبدر سفيد از همه مقاوم‌تر است. ميزان قند در شبدرها بيش از يونجه است و سطح برگ بيشتري نسبت به يونجه دارند اما مقاومت شبدرها به شوري كمتر از يونجه است و نياز آبي شبدرها نيز كمتر از يونجه است. البته بايد توجه داشت كه شبدرها به لحاظ كميت توليد در سطح پايين‌تري از يونجه قرار دارند و ميزان مواد غذايي قابل‌هضم يونجه از شبدرها بيشتر است. به‌صورت كلي تفاوت شبدرها با يونجه اين است كه برگ يونجه بيضي شكل ولي برگ شبدر گلابي شكل است. همچنين رنگ برگ‌ها در شبدر سبز و شفاف و در يونجه سبز تيره است.

خصوصيات بذر شبدرها

تحقيقات انجام‌گرفته نشان مي‌دهد مهم‌ترين عامل ايجاد بذرهاي با پوسته سخت در شبدرها خشكي و كمي رطوبت نسبي هوا در زمان رسيدگي است. خواب بذر شبدر را به‌وسيله سرما دادن مي‌توان شكست. بذر هيچ‌يك از شبدرها در زمان جوانه‌زني به نور نياز ندارند. به عبارت بهتر بذر هيچ‌يك از شبدرها فيتوبلاست نيستند. همان‌طور كه ملاحظه مي‌شود بزرگ‌ترين بذرها در بين گياهان علوفه‌اي تيره بقولات مربوط به اسپرس و ماشك‌ها است. بايد توجه داشت هرچه اندازه بذر بزرگ‌تر باشد معمولاً زودتر جوانه مي‌زنند و گياهچه بزرگ‌تري توليد مي‌كنند. البته پوسته سخت بذر را نيز بايد در نظر گرفت (مسلم است بذرهاي داراي پوسته سخت ديرتر جوانه مي‌زنند) موضوع ذكرشده در بالا به شرطي صحيح است كه پوسته سخت بذرها صفر در نظر گرفته شود. در واقع هم ميزان بذرهاي سخت در بعضي از شبدرها مانند شبدر برسيم و شبدر لاكي بسيار پايين است. بذر بعضي از شبدرها مانند شبدر پنجه كلاغي (Lotus cornicaltus) بسيار به‌كندي جوانه مي‌زند و گياهچه بسيار ضعيفي توليد مي‌كند، به‌طوري‌كه ايجاد يك مزرعه كامل از اين شبدر ممكن است تا دو سال به طول انجامد.

طرز كاشت بذر شبدر

شبدر از طريق بذر تكثير مي‌شود براي كاشت شبدر قبل از كشت زمين موردنظر را پس از شخم زدن و اضافه نمود كود صاف و براي كشت بذر شبدر آماده كنيد. توجه داشته باشيد كه سطح زير كشت بايد كاملاً نرم و مسطح باشد. به دليل ريز بودن بذر شبدر بهتر است آن را با خاك نرم مخلوط كنيد و بر سطح موردنظر بپاشيد. همچنين مي‌توان از دستگاه بذرافشان نيز براي كشت بذر استفاده كنيد. پس از كاشت بذر آن را آبياري كنيد. پس از مدتي بذر جوانه مي‌زند.

زمان كاشت بذر: كشت بذر شبدر در مناطق سردسير و نيمه سردسير از نيمه شهريور ماه تا نيمه مهرماه است. كشت بهاره اين گياه نيز در برخي از مناطق متداول است.

ارتفاع: ارتفاع اين گياه با توجه به گونه‌هاي مختلفي كه دارد متفاوت و بين ۳۰ تا ۱۰۰ سانتي‌متر است.

فاصله كاشت گياه: در روش كشت مكانيزه براي توليد علوفه فاصله شبدر بين ۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر است. براي تهيه بذر بين ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متر است.

عمق كاشت بذر: پس از كاشت بذر در صورت نياز لايه نازكي خاك بريزيد

خاك مناسب رشد: بهترين خاك براي رشد شبدر خاك‌هاي قليايي و مرطوب مي‌باشند.

دماي مناسب رشد: دماي مناسب براي رشد شبدر بين ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتي‌گراد است.

مقدار آبدهي: به آبياري متوسط و منظمي نياز دارد بين دو آبياري بايد سطح موردنظر خشك باشد.

نور: از جمله گياهان آفتاب دوست است كه براي رشد به نور زياد و همچنين هواي خنك نيازمند است.

خصوصيات تغذيه‌اي شبدرها

شبدر محصول علوفه‌اي مهمي است. به همين دليل است كه به‌طور گسترده‌اي در كشت علوفه‌اي و مراتع استفاده مي‌شود. شبدرها به‌عنوان علوفه سبز، علوفه خوراكي و چمن پوششي استفاده مي‌شوند. ۱۰۰ كيلوگرم از شاخ و برگ شبدر علوفه شامل ۸/۱۹ واحد و ۷/۲ كيلوگرم پروتئين قابل‌هضم است. شبدر اسيدهاي آمينه ضروري بيشتري تر (سيستئين، تريپتوفان و لوسين) نسبت به دانه ذرت و دانه جو و گندم هستند. در شبدرها فسفر به‌ندرت از ۴۴/۱ گرم در هر كيلو ماده خشك پايين‌تر است و از اين نظر نسبت به يونجه برتر هستند و دام‌هايي كه از شبدر تغذيه مي‌كنند، كمتر دچار كمبود فسفر مي‌شوند. گونه شبدرهاي حقيقي با Genus Trifolium همگي علفي و داراي برگ‌هاي سه‌تايي هستند. گل‌ها كوچك بسياري دارند كه روي يك دمگل كوتاه پرگل واقع شده است. گلبرگ پهن خارجي تنها اندكي بزرگ‌تر از ساير گلبرگ‌هاست. شبدرهاي حقيقي مي‌توانند يك‌ساله، دوساله يا چندساله باشند.

مواد ضد تغذيه‌اي در شبدرها: شبدرها داراي موادي هستند كه از ارزش غذايي آن‌ها مي‌كاهد. مثلاً شبدر قرمز داراي ماده‌اي به نام فورموننتين است كه نوعي شبه استروژن گياهي است و مي‌تواند سبب سقط‌جنين در گوسفندان شود همين‌طور شبدر سفيد داراي هيدرو سيانيدريد (HCN) كه براي دام‌ها مي‌تواند بسيار مضر باشد و مصرف زياد آن فعاليت غده تيروئيد را افزايش مي‌دهد، شبدر پنجه كلاغي نيز داراي مقداري هيدروسيانيدريد است اما مقدار آن به حدي نيست كه براي دام‌ها اسميت بسيار بالا ايجاد كند. شبدر شيرين داراي يك ماده ضد تغذيه به نام كومارين است براي دام‌ها مضر است و سبب انعقاد خون در دام‌ها مي‌شود و بسيار خطرناك است. همين‌طور مصرف زياد شبدر ايراني مي‌تواند سبب افزايش برخي از اختلالات مربوط به دام مانند: enterotoxaemia (كليه كاغذي)، photosensitisation ادرار سنگ (سنگ شبدر) در گوسفندان شود.

نفخ در اثر مصرف شبدرها: مصرف علوفه تازه شبدرها مانند بسياري از بقولات ديگر به دليل پروتئين زيادي كه دارند در دام‌ها توليد نفخ مي‌كند در اثر مصرف شبدر سفيد، شبدر قرمز، شبدر شيرين و شبدر ايراني در دام‌ها نفخ ايجاد مي‌شود اما مصرف شبدر پنجه كلاغي و شبدر برسيم (مصري) در دام‌ها هيچ‌گونه نفخي ايجاد نمي‌كند، دليل اين موضوع وجود تانن‌ها قابل اتصال به پروتئين‌ها در اين دو شبدر است كه با رسوب پروتئين در شكمبه كمك مي‌كند و مانع ايجاد نفخ مي‌شود. در بين شبدرها خطرناك‌ترين آن‌ها به لحاظ نفخ زايي شبدر سفيد لادينو است.

خواص شبدر

از جمله خواص شبدر به اين مورد اشاره نمود كه مواد (به‌اصطلاح ضد تغذيه) موجود در شبدر مي‌توانند براي انسان خواص دارويي داشته باشند و مفيد باشند مثلاً كومارين موجود در شبدر شيرين و گياه Ferula badrakema مي‌تواند سبب توقف رشد سلول‌هاي سرطاني مثانه شود. همين‌طور فورمونتين موجود در شبدر قرمز از ارزش دارويي خاصي برخوردار است، آزمايش انجام‌گرفته در سال ۲۰۱۰ نشان داده است كه فورموننتين مي‌تواند از رشد سلول‌هاي سرطان سينه در زنان جلوگيري كند، اما مصرف آن سبب مشكلات جنسي در مردان مي‌شود. عرق شبدر چاق‌كننده است. مولد خون و نيرودهنده‌ي قواي جنسي مي‌باشد. نرمي استخوان اطفال را درمان كرده و تصفيه كننده‌ي خون است. عسل شبدر همچنين مي تواند به تنظيم فشار خون كمك كند. مصرف روزانه حداقل يك يا دو قاشق چاي خوري از اين عسل در اوايل روز به حفظ فشار خون كمك مي كند.

براي خريد بذر شبدر و ساير علوفه به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب: شبدر، بذر شبدر، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص شبدر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۶:۲۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)