Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  فلفل فلفل

گل و گیاه ظرافت

فلفل پاپريكا چيست؟

فلفل پاپريكا در اكثر نقاط جهان به دليل غلاف آن كشت مي شود. اين گونه شامل بيشتر فلفل هاي شيرين و بسياري از انواع تند و با طعم قوي است. بسته به تنوع، غلاف ها ممكن است ۰٫۵ اينچ تا ۱ فوت (۱۲٫۵ ميلي متر تا ۰٫۳ متر) طول داشته باشند، شكلي بلند، گرد يا مخروطي دارند و رنگ هاي زرد، قهوه اي، بنفش يا قرمز دارند. يك ستون مركزي اسفنجي دانه هاي صاف و كليه شكل را نشان مي دهد. فلفل پاپريكا در اوايل بهار كاشته مي شوند و در تابستان و پاييز كه غلاف ها براق و رسيده هستند برداشت مي شوند. سپس غلاف ها خشك و آسياب مي شوند تا پاپريكا توليد شود. وقتي پاپريكاهاي ملايم درست مي‌شوند، ابتدا هسته مركزي آن جدا مي‌شود.

فلفل پاپريكا مقداري قند دارد كه با تنوع آن متفاوت است و از نظر ويتامين C غني تر از مركبات است. تندي توسط تركيب نيتروژن كپسايسين ايجاد مي شود كه معمولاً در C. annuum نسبت به ساير گياهان هم جنس كمتر است. يك عامل رنگ دهنده، اولئورزين پاپريكا، از غلاف هاي آسياب شده استخراج مي شود و براي دادن رنگ قرمز روشن به گوشت و محصولات سوسيس و ساير غذاهاي فرآوري شده استفاده مي شود.

فلفل پاپريكا

فلفل پاپريكا پاپريكا يك چاشني محبوب در بسياري از غذاها است. رنگ روشن آن را به يك چاشني عالي براي غذاهاي غير شيرين و با رنگ روشن تبديل مي كند. اغلب در آشپزي اسپانيا، مكزيك و كشورهاي شبه جزيره بالكان استفاده مي شود. مخصوصاً با غذاهاي مجارستاني مرتبط است و براي غذاهاي تند و تند خورش مجارستاني مانند گولياس (كه در ايالات متحده گولاش ناميده مي شود)، پوركولت، پاپريكاس و توكاني ضروري است.

پاپريكا در مقابل پودر فلفل قرمز

رايج ترين ادويه اي كه با فلفل پاپريكا اشتباه گرفته مي شود، پودر فلفل قرمز آسياب شده است. در نگاه اول، اين دو تقريباً يكسان به نظر مي رسند. تنها تفاوت فيزيكي ممكن است يك تغيير جزئي در تن رنگ باشد. با اين حال، جايي كه پاپريكا و پودر فلفل قرمز بيشترين تفاوت را دارند در مواد تشكيل دهنده آنها است. پودر پاپريكا از فلفل هاي بسيار خاصي كه در كشورهاي توليد كننده پاپريكا مانند اسپانيا و مجارستان يافت مي شود تهيه مي شود. از طرف ديگر، پودر فلفل قرمز آسياب شده، مخلوطي از ادويه جات است كه شامل فلفل چيلي آسياب شده و همچنين زيره سبز، پودر سير، نمك و در واقع پاپريكا است. دومين تفاوت آشكار بين پودر فلفل پاپريكا و پودر فلفل قرمز طعم است. يك پاپريكا معمولي طعم شيريني دارد، در حالي كه پودر فلفل قرمز طعم خاكي تري با كمي ادويه دارد.

مزه فلفل پاپريكا

بسته به نوع فلفل پاپريكا، مي تواند از ملايم و شيرين تا تند و دودي متغير باشد. عامل گرما به نحوه توليد پودرهاي قرمز مربوط مي شود. پاپريكاي شيرين يا ملايم فاقد هرگونه كپسايسين است زيرا دانه ها و غشاهاي آن جدا مي شوند و همين باعث گرماي فلفل مي شود. براي پاپريكاهاي تند، مقداري از دانه‌ها و جفت و غدد كپسايسين (يا رگه‌ها) روي فلفل باقي مي‌مانند كه خشك مي‌شوند و به پودر تبديل مي‌شوند. پاپريكا دودي طعم خود را از دود كردن روي آتش بلوط بدست مي آورد.

فلفل پاپريكا

آشپزي با فلفل پاپريكا

نوع فلفل پاپريكا (چه شيرين، تند يا دودي) نحوه استفاده از آن را در آشپزي تعيين مي كند. يك نسخه معمولي و با طعم ملايم، بدون اينكه طعم غذا را تحت تأثير قرار دهد، رنگي به رنگ اضافه مي‌كند و مي‌توان آن را به مارينادها و مالش‌ها اضافه كرد يا روي يك ظرف آماده مانند هوموس پاشيد. يك فلفل پاپريكا با طعم بيشتر، مانند مجارستاني و اسپانيايي، نقش اصلي را در دستور العمل ها دارد. نسخه هاي شيرين يا داغ، ماده اصلي غذاهاي سنتي مجارستاني مانند پاپريكاش مرغ و گولاش هستند كه به طعم قابل توجهي و رنگ قرمز تيره به غذا كمك مي كنند. ادويه پودر شده را به همراه ساير مواد اضافه كرده و روي حرارت ملايم مي پزند. فلفل پاپريكا دودي اسپانيايي بيشترين تاثير را در يك غذا مي گذارد، زيرا دودي طعم غالب مي شود، مانند دستور پخت مرغ و سبزيجات آهسته يا ماهي ماهي كبابي. به خاطر داشته باشيد كه جايگزيني يك نوع فلفل پاپريكا با نوع ديگر مي تواند طعم غذا را به ميزان قابل توجهي تغيير دهد.

اكثر دستور العمل ها نياز به اضافه كردن ادويه به طور مستقيم به يك دستور غذا دارند، اما براي اينكه فلفل پاپريكا طعم، عطر و رنگ خود را به طور كامل آزاد كند، ابتدا بايد به سرعت در كمي روغن پخته شود. (بسياري از آشپزهاي مجارستاني به اين مرحله سوگند ياد مي كنند.) اگر حتي چند ثانيه بيش از حد پخته شود، مي تواند از بهشتي به تلخ و ناخوشايند تبديل شود، پس دقت كنيد.

اين غلاف‌هاي قرمز روشن از نوع آناهيم به طول ۶ اينچ رشد مي‌كنند و از سبز به قرمز بسيار روشن مي‌رسند. آنها رايحه شيرين دودي دارند و خيلي خوب خشك مي شوند. ارتفاع گياهان به ۳ اينچ مي رسد و در تمام فصل تا يخبندان محصول توليد مي كنند. در اوايل بهار، ۸ هفته قبل از دماي گرم شبانه، بذرها را در داخل خانه شروع كنيد. دانه ها را در محيط هاي استريل قرار دهيد و به عمق ۱/۴ اينچ بپوشانيد. گرماي زير ۸۵ درجه فارنهايت، نور روشن و هميشه مرطوب نگه داريد. بذرها در عرض ۷ تا ۲۱ روز جوانه مي زنند. نهال ها را در گلدان بكاريد و رشد كنيد تا ۶ برگ واقعي روي گياه باقي بماند. آنها را مستقيماً در خاك غني به فاصله ۳۰ اينچ در باغ يا در ظروف بزرگ ۵ گالن بكاريد. وقتي فلفل ها كاملا قرمز شدند برداشت كنيد.

براي خريد بذر فلفل پاپريكا و ساير انواع بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت (https://zerafat.com) مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/3/14 ساعت: ۲۱ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش فلفل در خانه

توجه داشته باشيد كه در واقع فلفل از جمله سبزي‌هاي خوش عطروطعم محسوب مي‌شود كه اغلب در همه غذاها و خوراكي‌هاي مصرفي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. به‌طوركلي فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد و نارنجي يافت مي‌شود و شما مي‌توانيد در اندازه‌هاي مختلفي آن را تهيه نماييد.

فلفل

دستورالعمل‌هاي كاشت انواع فلفل‌ها

همان‌طور كه متوجه شديد فلفل‌ها داراي انواع مختلفي هستند و به همين منظور در ادامه سعي داريم تا به بيان نحوه كاشت فلفل سبز و كاشت فلفل دلمه‌اي و كاشت فلفل چيلي در گلدان بپردازيم تا بتوانيد در روند كاشت و پرورش از آن استفاده نماييد:

مراحل كشت فلفل سبز در گلدان

بهتر است بدانيد كه فلفل سبز درواقع گياهي مقاوم است كه به‌راحتي مي‌تواند با فضاي آپارتمان سازگار شود و توصيه مي‌شود براي كاشت آن بذر فلفل را از مراكز توليد گل و گياه تهيه نماييد. پس از تهيه بذر فلفل بايستي آن‌ها را درون سيني نشا در لايه سطحي بستر كشت قرار دهيد و روي آن را با لايه نازكي از كمپوست به ضخامت ۵ ميلي‌متر بپوشانيد. توجه داشته باشيد كه بهترين بستر كشت براي كاشت بذر فلفل تركيبي از شن، ماسه و كمپوست است. توصيه مي‌شود كه سيني نشا را در يك محل گرم و مرطوب قرار دهيد و به‌طوركلي يكي از بهترين فضاها براي قرار دادن سيني آشپزخانه و پشت پنجره است. توجه داشته باشيد كه مي‌توانيد سطح سيني را با پلاستيك بپوشانيد.

زيرا استفاده از پلاستيك باعث ايجاد شرايط گلخانه‌اي گرم و مرطوب خواهد شد. توجه داشته باشيد كه سطح بستر كشت بايستي در طول دوران جوانه‌زني مرطوب بماند و براي اينكه بستر رطوبت خود را از دست ندهد بايستي بذر فلفل ها را به‌صورت روزانه آبياري نماييد و چنانچه بستر بيش از اندازه خشك شده بود مي‌توانيد آن را دو مرتبه آبياري كنيد به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه نبايد سطح خاك غرقابي گردد. بهتر است بدانيد كه بذر فلفل سبز با قرارگيري در شرايط محيطي مناسب در طول مدت زمان ۱ الي ۲ هفته جوانه خواهد زد. توصيه مي‌شود كه پس از دو برگي شدن جوانه‌ها جوانه‌هاي ضعيف را حذف نماييد و گياهچه هاي قوي‌تر را به گلدان اصلي انتقال دهيد. توجه داشته باشيد براي اين كار بايستي گلداني نسبتاً بزرگ را انتخاب نماييد كه تقريباً ۲۰ ليتر فضا داشته باشد. به‌طوركلي فلفل سبز با قرارگرفتن در شرايط مساعد و مناسب پس از گذشت مدت زمان ۶۰ الي ۱۲۰ روز آماده برداشت خواهد بود.

فلفل

مراحل كشت فلفل دلمه‌اي در گلدان

توجه داشته باشيد كه براي كاشت اين بذر فلفل بايستي آن را از مراكز فروش گل و گياه تهيه نماييد و پيش از كاشت بايستي حدود ۲ الي ۸ ساعت آن‌ها را درون آب بخيسانيد تا سرعت جوانه‌زني در گياه افزايش پيدا كند. حالا بايد گلدان موردنظر خود را براي كاشت انتخاب نماييد و توصيه مي‌شود گلداني را انتخاب كنيد كه از گلدان فلفل سبزها بزرگ‌تر باشد. همچنين شما مي‌توانيد اين نوع بذر فلفل را نيز درون باكس‌هايي پرورش دهيد و در اين روند بايستي باكس‌هاي حاوي بذر فلفل را در محيط بالكن قرار دهيد. توصيه مي‌شود كه گلدان را با بستر كشت مناسب پر كنيد و به‌طوركلي خاك مناسب براي كاشت بذر فلفل تركيبي از كوكوپيت، پرليت و پيت ماس است كه شما مي‌توانيد اين موارد را از مراكز خوب باغباني تهيه نماييد.

توجه داشته باشيد كه در صورت فراهم كردن شرايط محيطي مناسب مدت زمان ۶ الي ۸ هفته طول خواهد كشيد تا بذر فلفل ها جوانه بزنند و شما مي‌توانيد ابتدا بذر فلفل ها را درون سيني نشا بكاريد و پس از جوانه زدن و دو برگي شدن آن را به گلدان اصلي انتقال دهيد. به‌طوركلي فلفل دلمه‌اي براي رشد خوب نياز به دما و نور كافي دارد و بايستي مراقبت‌هاي لازم را انجام دهيد. توجه داشته باشيد كه از زمان كاشت تا برداشت فلفل‌ها حدود ۶ الي ۱۰ هفته طول خواهد كشيد و بايستي برداشت را زماني انجام دهيد كه ۸۵ درصد رنگ ميوه‌ها كامل شده باشد همچنين شما مي‌توانيد در طول هفته يك الي سه مرتبه محصول خود را برداشت نماييد. توصيه مي‌شود كه براي بريدن فلفل‌ها از قيچي يا چاقوي تميز استفاده نماييد. پس از برداشت مي‌توانيد از خواص فلفل دلمه‌اي كه موردتوجه عموم است استفاده نماييد.

فلفل

مراحل كشت فلفل چيلي در گلدان

بهتر است بدانيد كه كشت اين نوع فلفل كه بدان فلفل هندي نيز گفته مي‌شود مانند سايرين انجام خواهد شد و نكته‌اي كه دانستن آن مهم است اين است كه فلفل چيلي در هواهاي گرم رنگ تند و قرمزي به خود خواهد گرفت و در هواهاي خنك نيز شيرين‌تر و رنگي قرمز روشن به خود مي‌گيرد.

براي كاشت اين نوع فلفل بايستي در مرحله اول بذر فلفل چيلي را درون گلدان بكاريد و پس از چند برگي شدن آن را به گلدان اصلي انتقال دهيد. همچنين مي‌توانيد بستر گياه را پر از كود پوسيده و خاك برگ كنيد و گلدان را در فضايي گرم قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه اگرچه فلفل چيلي گرما و فصل گرما را دوست دارد اما قرارگيري در دماي بيش از ۲۸ درجه سانتي‌گراد به پژمرده شدن برگ‌ها منجر خواهد شد و به‌تدريج گلدهي آن به تعويق خواهد افتاد. بهتر است بدانيد كه بذر فلفل هاي چيلي به مدت زمان حدود ۸ الي ۱۰ هفته نياز دارد تا بتواند جوانه بزند و عمل محصول دهي خود را انجام دهد. پس پرورش دادن اين نوع فلفل مي‌توانيد از خواص فلفل هندي در غذاهاي خود استفاده نماييد.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/31 ساعت: ۰۸ توسط:zerafatcom :

آشنايي با خواص انواع فلفل

فلفل يكي از پرمصرف‌ترين ادويه‌ها در آشپزي و خانه‌داري است. در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع فلفل و كاربردهاي آن در آشپزي آشنا كنيم. فلفل سياه، سفيد، قرمز و سبز، همه از يك گياه تهيه مي‌شوند. رنگ ‌فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. فلفل فوايد زيادي دارد. مصرف فلفل سيستم هاضمه را تقويت مي‌كند و به گردش خون سرعت مي‌بخشد. كاشت فلفل به‌تدريج در كشورهاي نزديك به منطقه مالابار هم كه آب و هواي مشابهي دارند رايج شده، از جمله سريلانكا، مالزي، اندونزي و تايلند. در حال حاضر صادركنندگان جديدي مانند ويتنام و برزيل به جمع اين كشورها پيوسته‌اند. فلفل پيش از بسته‌بندي بايد ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاك جدا شود. فلفل پس از خشك شدن در رنگ‌هاي سياه، قرمز و سفيد يافت مي‌شود. انواع فلفل متناسب با كيفيت و رنگ و بو، قيمت‌هاي متفاوتي دارند.

خواص فلفل

فلفل پرزهاي چشايي را تحريك مي‌كند و پيامي ‌به معده مي‌فرستد كه باعث ترشح اسيد هيدروكلوريك و در نتيجه هضم بهتر غذا مي‌شود. اسيد هيدروكلوريك براي هضم پروتئين‌ها و ديگر مواد غذايي در معده ضروري است. هنگامي‌كه مقدار اسيد هيدروكلوريك بدن كافي نباشد، غذا به مدت طولاني در معده باقي مي‌ماند كه منجر به سوءهاضمه مي‌شود. به‌علاوه، فلفل تعرق و ادرار را افزايش مي‌دهد. فلفل همچنين اثرات مفيد آنتي‌اكسيدان و آنتي باكتريال مؤثر را در خود نشان داده است.

فلفل

سياه، سفيد، قرمز، سبز

رنگ فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. رايج‌ترين نوع فلفل، فلفل سياه است كه براي آن بايد ميوه‌هاي فلفل را زماني چيد كه نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جريان تخمير و خشك شدن چروكيده و سياه رنگ مي‌شوند. ديگر نوع متداول، فلفل سفيد است. براي به دست آوردن فلفل سفيد، دانه‌ها هنگام برداشت بايد كاملاً رسيده و به رنگ كبود متمايل به قرمز تيره باشند. دانه‌ها را در آب قرار مي‌دهند تا خيس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقي مي‌مانند كه در جريان خشك شدن رنگ سفيد متمايل به زرد پيدا مي‌كنند.

فلفل قرمز نيز از ميوه‌هاي كاملاً رسيده گياه فلفل به دست مي‌آيد، با اين تفاوت كه فرايند خشك كردن دانه‌ها بايد سريع انجام گيرد. محصول نادرتر اين گياه فلفل سبز است. براي تهيه آن دانه‌هاي فلفل به‌صورت زرد و نارس برداشت مي‌شوند و سپس بايد در معرض نمك يا سركه قرار گيرند تا از تخمير شدن آن‌ها جلوگيري شود. گونه‌هاي مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطروطعم و همين‌طور درجه تندي هم تفاوت‌هايي با هم دارند. فلفل‌هاي سياه و سبز معطرتر از فلفل سفيد هستند. اما فلفل سفيد تندتر از انواع ديگر است و معمولاً براي تهيه سس ماهي استفاده مي‌شود. فلفل سبز براي تهيه سس غذاهاي كبابي كاربرد دارد. دانه‌هاي فلفل سبز را معمولاً نمي‌سايند. فلفل قرمز هم تند و هم داراي طعم شيرين ملايمي است و مانند فلفل سياه هنگام پخت گوشت قرمز از آن‌ها استفاده مي‌شود.

كاربردهاي مختلف فلفل در آشپزي

برخلاف اينكه نام هر سه نوع مورد نام برده شده فلفل مي‌باشد، اما خواص و كاربردهاي آن‌ها يكسان نيست و متفاوت با يكديگر هستند.

فلفل سفيد

اين گونه از فلفل، زماني به دست مي‌آيد كه پوست بيروني دانه‌ها بر اثر تابش نور خورشيد خشك و باز شود. دانه‌هاي سفيد درون اين پوست‌ها، فلفل سفيد است. فلفل سفيد، عطروطعم ماندگاري ندارد و پس از گذشت زمان به سرعت رايحه آن از بين خواهد رفت. به دليل رنگ سفيد اين فلفل، بهتر است در غذاهايي از آن استفاده كنيد كه بخواهيد رنگ يك دستي داشته باشند و دانه‌هاي فلفل در آن مشخص نباشند؛ مانند تهيه سس سفيد و يا پوره سيب زميني.

فلفل سياه

فراوان‌ترين نوع از فلفل كه در دسترس است، فلفل سياه است. اين فلفل به‌طور طبيعي از لايه بيروني كه توسط تابش نور خورشيد به رنگ سياه در آمده، به دست مي‌آيد. عطر آن بسيار بيشتر از فلفل سفيد است. همچنين تركيب اجزاي درون آن فوايد زيادي براي سلامتي دارد. فلفل سياه مي‌تواند در مدت زمان طولاني‌تري تازه بماند، بدون اينكه از خاصيت و عطروطعم آن كم شود. استفاده از فلفل سياه به جاي سفيد در وعده‌هاي غذايي، به دليل برتري عطر و ماندگاري بيشتر، رايج‌تر است.

فلفل قرمز

فرآيند ساخته شدن فلفل قرمز با دو گونه قبلي به كلي متفاوت است. اين فلفل از ماده Capsicum موجود در فلفل‌هاي چيلي به دست مي‌آيد. مواد موجود در فلفل‌هاي سفيد و سياه از نوع ماده Piperine است. حال آنكه در فلفل قرمز، اين ماده متفاوت بوده و در واقع Capsicum است.

هر ۳ نوع فلفل مي‌توانند هم در خواص دارويي مفيد باشند و هم در طعم بخشي به غذاها؛ اما فلفل قرمز در بحث آنتي‌اكسيدان‌ها و اثرات مفيدي كه بر روي سلامت دارد، بسيار قدرتمندتر از ديگر انواع است. همچنين فلفل قرمز بسيار تندتر است و طبيعت گرم آن نيز بيشتر است.

فلفل

خواص فلفل دلمه‌اي

فلفل دلمه‌اي يكي از سبزي‌هايي است كه به علت شكل زيبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ‌هاي متنوع بسيار موردتوجه قرار دارد. اين گياه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجي و قرمز در بازار عرضه مي‌شود. جالب است بدانيد كه هر كدام از اين رنگ‌ها معرف خاصيت ويژه‌اي از اين گياه است.

با اين كه همه اين فلفل‌هاي دلمه‌اي خواص مشابهي دارند، ولي داراي تفاوت‌هاي زيادي نيز هستند. فلفل دلمه‌اي به علت دارا بودن آب ميان بافتي فراوان يكي از كم كالري ترين سبزي‌ها مي‌باشد. با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز رنگ در ميان اكثر افراد شناخته شده تر مي‌باشد، اما پيگمآن‌هاي ايجادكننده رنگ قرمز، نارنجي و زرد خواص بسياري دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه‌اي سبز كمي تلخ‌تر است و فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز شيرين‌تر هستند و به حالت ميوه‌اي بيشتر شبيه مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي گياه تندي نيست؛ زيرا كاپسايسين كه باعث طعم تندي در فلفل مي‌شود، در اين فلفل به مقدار بسيار ناچيزي وجود دارد.

فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي گروه ب مانند تيامين، ريبوفلاوين و B6 است كه ويتامين‌هاي مؤثر در تبديل مواد غذايي به انرژي مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي همچنين گياهي سرشار از فيبر، پروتئين و آهن است. فيبر در غذاهاي گياهي مانند ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات كامل و حبوبات يافت مي‌شود و بدن برخلاف پروتئين، كربوهيدرات و چربي نمي‌تواند آن را هضم كند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربي‌ها و افزايش دفع آن‌ها، موجب كاهش فشارخون و كلسترول خون مي‌گردد. همچنين موجب جذب آهسته‌تر قند خون مي‌شود. در نتيجه باعث مي‌شود تا قند خون در حيطه نرمال ثابت بماند. از اثرات ديگر فيبر، التيام التهاب‌هاي ايجادشده در قسمت‌هاي مختلف بدن است.

فلفل دلمه‌اي سبز رنگ وقتي خيلي رسيده مي‌شود به رنگ قرمز تبديل مي‌شود كه رسيده‌تر، شيرين‌تر و با طعمي ملايم‌تر است. ويتامين ث و كاروتنوئيدها در حالت رسيده بيشتر هستند. هم چنين ظرفيت آنتي‌اكسيداني در فلفل دلمه‌اي قرمزرنگ بيشتر از فلفل دلمه‌اي سبز است. به منظور تهيه فلفل دلمه‌اي قرمز، بايد توجه كرد كه رنگ آن روشن باشد و پوست سفتي داشته باشد. ولي فلفل‌هايي كه پوست كدر و چروكيده دارند، به سمت فرآيند فساد پيش مي‌روند و مواد مغذي‌شان به شدت افت مي‌كند.

با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز و زرد هم منابع خوبي از ويتامين ث مي‌باشند، اما فلفل دلمه‌اي قرمز بيش‌ترين ميزان ويتامين ث را دارا مي‌باشد. به گونه اي كه دو برابر نياز روزانه به ويتامين ث را تأمين مي‌كند. ويتامين ث يك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي مي‌باشد. ويتامين ث در تسريع روند بهبود عفونت‌ها، ترميم زخم‌ها و جراحات پوستي، توليد كلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل استخواني، تأمين سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و استحكام رگ‌هاي خوني مؤثر است.

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه‌اي، ليكوپن مي‌باشد كه آنتي‌اكسيدان بسيار قوي است؛ و تحقيقات متعدد ثابت كرده است كه ليكوپن از سرطان پروستات و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كند. ليكوپن ماده‌اي است كه وقتي در معرض حرارت قرار بگيرد، آزاد مي‌شود. بدين منظور لازم است كمي آن را در روغن تفت داد يا كبابي كرد. فلفل دلمه‌اي قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نياز روزانه بدن به مواد مغذي موردنياز در سلامت استخوان را تأمين مي‌نمايد. اين مسئله به دليل دارا بودن مقادير فراواني از ريزمغذي‌هايي چون: كلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم و روي است كه همگي، از مواد مغذي موردنياز در استحكام و حفظ بافت استخواني مي‌باشند.

پاپريكا، ادويه‌اي برگرفته از فلفل قرمز

ادويه پاپريكا، از فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ يا فلفل چيلي قرمز گرفته مي‌شود. اين ادويه به‌منظور بهبود طعم در غذاها بسيار كاربرد دارد. اين ادويه سرشار از ويتامين A و نيز ويتامين ب است كه ويتامينِ در تقويت نوروترانسميترهاي سيستم اعصاب و رشد و نمو سلول‌هاي بدن مؤثر مي‌باشد.

علت رنگ سبز اين فلفل دلمه‌اي، مقادير فراوان كلروفيل در آن است كه در پيوند با منيزيم است. منيزيم در بهبود حافظه و يادگيري اثرات زيادي دارد. همچنين منيزيم در جهت كاهش فشارخون مؤثر است. مقادير فراوان B6 و منيزيم موجود در فلفل دلمه‌اي سبز، باعث كاهش اضطراب ناشي از سندرم پيش از قاعدگي مي‌شود و به‌منظور بهبود علائم اين سندرم مؤثر مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي سبز ويتامينِ فراواني دارد كه در بهبود عملكرد سيستم ايمني و محافظت سلولي اثر دارد.

فلفل

فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي، عينك آفتابي طبيعي

فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز منبع بسيار خوبي از كاروتنوئيدها هستند. كاروتنوئيدها گروهي از مواد شيميايي گياهي مي‌باشند كه سلامت چشم‌ها را به همراه دارند. كاروتنوئيدهاي موجود در فلفل‌هاي دلمه‌اي عبارت‌اند از:

۱. بتاكاروتن كه مسئول ايجاد رنگ نارنجي در هويج، كدو حلوايي، فلفل دلمه‌اي نارنجي و... است، در سلول‌هاي بينايي تبديل به ويتامين ا مي‌شود؛ كه اين ويتامين به‌منظور تقويت فرآيند بينايي بالأخص در نور كم كاربرد دارد. همچنين اين ويتامين در بهبود عملكرد سيستم ايمني و سلول‌هاي شاخي پوست مؤثر است. بتاكاروتن همچنين از آنتي‌اكسيدان‌هاي بسيار قوي مي‌باشد كه افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند.

۲. لوتئين و زآگزانتين كه رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه‌اي زرد و ... ايجاد مي‌كند. از مواد اصلي تشكيل دهنده ماكولاي چشم مي‌باشند و ماكولاي چشم را از آسيب‌هاي ناشي از افزايش سن محافظت مي‌كنند و كمبود آن‌ها آب مرواريد را در پي دارد. در حقيقت فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي را مي‌توان نوعي عينك آفتابي طبيعي براي چشم‌ها دانست.

براي خريد بذر فلفل و ساير انواع بذرها و ديگر محصولات كشاورزي به به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/3/31 ساعت: ۱۳ توسط:zerafatcom :

آشنايي با خواص انواع فلفل

فلفل يكي از پرمصرف‌ترين ادويه‌ها در آشپزي و خانه‌داري است. در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع فلفل و كاربردهاي آن در آشپزي آشنا كنيم. فلفل سياه، سفيد، قرمز و سبز، همه از يك گياه تهيه مي‌شوند. رنگ ‌فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. فلفل فوايد زيادي دارد. مصرف فلفل سيستم هاضمه را تقويت مي‌كند و به گردش خون سرعت مي‌بخشد. كاشت فلفل به‌تدريج در كشورهاي نزديك به منطقه مالابار هم كه آب و هواي مشابهي دارند رايج شده، از جمله سريلانكا، مالزي، اندونزي و تايلند. در حال حاضر صادركنندگان جديدي مانند ويتنام و برزيل به جمع اين كشورها پيوسته‌اند. فلفل پيش از بسته‌بندي بايد ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاك جدا شود. فلفل پس از خشك شدن در رنگ‌هاي سياه، قرمز و سفيد يافت مي‌شود. انواع فلفل متناسب با كيفيت و رنگ و بو، قيمت‌هاي متفاوتي دارند.

خواص فلفل

فلفل پرزهاي چشايي را تحريك مي‌كند و پيامي ‌به معده مي‌فرستد كه باعث ترشح اسيد هيدروكلوريك و در نتيجه هضم بهتر غذا مي‌شود. اسيد هيدروكلوريك براي هضم پروتئين‌ها و ديگر مواد غذايي در معده ضروري است. هنگامي‌كه مقدار اسيد هيدروكلوريك بدن كافي نباشد، غذا به مدت طولاني در معده باقي مي‌ماند كه منجر به سوءهاضمه مي‌شود. به‌علاوه، فلفل تعرق و ادرار را افزايش مي‌دهد. فلفل همچنين اثرات مفيد آنتي‌اكسيدان و آنتي باكتريال مؤثر را در خود نشان داده است.

فلفل

سياه، سفيد، قرمز، سبز

رنگ فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. رايج‌ترين نوع فلفل، فلفل سياه است كه براي آن بايد ميوه‌هاي فلفل را زماني چيد كه نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جريان تخمير و خشك شدن چروكيده و سياه رنگ مي‌شوند. ديگر نوع متداول، فلفل سفيد است. براي به دست آوردن فلفل سفيد، دانه‌ها هنگام برداشت بايد كاملاً رسيده و به رنگ كبود متمايل به قرمز تيره باشند. دانه‌ها را در آب قرار مي‌دهند تا خيس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقي مي‌مانند كه در جريان خشك شدن رنگ سفيد متمايل به زرد پيدا مي‌كنند.

فلفل قرمز نيز از ميوه‌هاي كاملاً رسيده گياه فلفل به دست مي‌آيد، با اين تفاوت كه فرايند خشك كردن دانه‌ها بايد سريع انجام گيرد. محصول نادرتر اين گياه فلفل سبز است. براي تهيه آن دانه‌هاي فلفل به‌صورت زرد و نارس برداشت مي‌شوند و سپس بايد در معرض نمك يا سركه قرار گيرند تا از تخمير شدن آن‌ها جلوگيري شود. گونه‌هاي مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطروطعم و همين‌طور درجه تندي هم تفاوت‌هايي با هم دارند. فلفل‌هاي سياه و سبز معطرتر از فلفل سفيد هستند. اما فلفل سفيد تندتر از انواع ديگر است و معمولاً براي تهيه سس ماهي استفاده مي‌شود. فلفل سبز براي تهيه سس غذاهاي كبابي كاربرد دارد. دانه‌هاي فلفل سبز را معمولاً نمي‌سايند. فلفل قرمز هم تند و هم داراي طعم شيرين ملايمي است و مانند فلفل سياه هنگام پخت گوشت قرمز از آن‌ها استفاده مي‌شود.

كاربردهاي مختلف فلفل در آشپزي

برخلاف اينكه نام هر سه نوع مورد نام برده شده فلفل مي‌باشد، اما خواص و كاربردهاي آن‌ها يكسان نيست و متفاوت با يكديگر هستند.

فلفل سفيد

اين گونه از فلفل، زماني به دست مي‌آيد كه پوست بيروني دانه‌ها بر اثر تابش نور خورشيد خشك و باز شود. دانه‌هاي سفيد درون اين پوست‌ها، فلفل سفيد است. فلفل سفيد، عطروطعم ماندگاري ندارد و پس از گذشت زمان به سرعت رايحه آن از بين خواهد رفت. به دليل رنگ سفيد اين فلفل، بهتر است در غذاهايي از آن استفاده كنيد كه بخواهيد رنگ يك دستي داشته باشند و دانه‌هاي فلفل در آن مشخص نباشند؛ مانند تهيه سس سفيد و يا پوره سيب زميني.

فلفل سياه

فراوان‌ترين نوع از فلفل كه در دسترس است، فلفل سياه است. اين فلفل به‌طور طبيعي از لايه بيروني كه توسط تابش نور خورشيد به رنگ سياه در آمده، به دست مي‌آيد. عطر آن بسيار بيشتر از فلفل سفيد است. همچنين تركيب اجزاي درون آن فوايد زيادي براي سلامتي دارد. فلفل سياه مي‌تواند در مدت زمان طولاني‌تري تازه بماند، بدون اينكه از خاصيت و عطروطعم آن كم شود. استفاده از فلفل سياه به جاي سفيد در وعده‌هاي غذايي، به دليل برتري عطر و ماندگاري بيشتر، رايج‌تر است.

فلفل قرمز

فرآيند ساخته شدن فلفل قرمز با دو گونه قبلي به كلي متفاوت است. اين فلفل از ماده Capsicum موجود در فلفل‌هاي چيلي به دست مي‌آيد. مواد موجود در فلفل‌هاي سفيد و سياه از نوع ماده Piperine است. حال آنكه در فلفل قرمز، اين ماده متفاوت بوده و در واقع Capsicum است.

هر ۳ نوع فلفل مي‌توانند هم در خواص دارويي مفيد باشند و هم در طعم بخشي به غذاها؛ اما فلفل قرمز در بحث آنتي‌اكسيدان‌ها و اثرات مفيدي كه بر روي سلامت دارد، بسيار قدرتمندتر از ديگر انواع است. همچنين فلفل قرمز بسيار تندتر است و طبيعت گرم آن نيز بيشتر است.

فلفل

خواص فلفل دلمه‌اي

فلفل دلمه‌اي يكي از سبزي‌هايي است كه به علت شكل زيبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ‌هاي متنوع بسيار موردتوجه قرار دارد. اين گياه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجي و قرمز در بازار عرضه مي‌شود. جالب است بدانيد كه هر كدام از اين رنگ‌ها معرف خاصيت ويژه‌اي از اين گياه است.

با اين كه همه اين فلفل‌هاي دلمه‌اي خواص مشابهي دارند، ولي داراي تفاوت‌هاي زيادي نيز هستند. فلفل دلمه‌اي به علت دارا بودن آب ميان بافتي فراوان يكي از كم كالري ترين سبزي‌ها مي‌باشد. با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز رنگ در ميان اكثر افراد شناخته شده تر مي‌باشد، اما پيگمآن‌هاي ايجادكننده رنگ قرمز، نارنجي و زرد خواص بسياري دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه‌اي سبز كمي تلخ‌تر است و فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز شيرين‌تر هستند و به حالت ميوه‌اي بيشتر شبيه مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي گياه تندي نيست؛ زيرا كاپسايسين كه باعث طعم تندي در فلفل مي‌شود، در اين فلفل به مقدار بسيار ناچيزي وجود دارد.

فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي گروه ب مانند تيامين، ريبوفلاوين و B6 است كه ويتامين‌هاي مؤثر در تبديل مواد غذايي به انرژي مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي همچنين گياهي سرشار از فيبر، پروتئين و آهن است. فيبر در غذاهاي گياهي مانند ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات كامل و حبوبات يافت مي‌شود و بدن برخلاف پروتئين، كربوهيدرات و چربي نمي‌تواند آن را هضم كند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربي‌ها و افزايش دفع آن‌ها، موجب كاهش فشارخون و كلسترول خون مي‌گردد. همچنين موجب جذب آهسته‌تر قند خون مي‌شود. در نتيجه باعث مي‌شود تا قند خون در حيطه نرمال ثابت بماند. از اثرات ديگر فيبر، التيام التهاب‌هاي ايجادشده در قسمت‌هاي مختلف بدن است.

فلفل دلمه‌اي سبز رنگ وقتي خيلي رسيده مي‌شود به رنگ قرمز تبديل مي‌شود كه رسيده‌تر، شيرين‌تر و با طعمي ملايم‌تر است. ويتامين ث و كاروتنوئيدها در حالت رسيده بيشتر هستند. هم چنين ظرفيت آنتي‌اكسيداني در فلفل دلمه‌اي قرمزرنگ بيشتر از فلفل دلمه‌اي سبز است. به منظور تهيه فلفل دلمه‌اي قرمز، بايد توجه كرد كه رنگ آن روشن باشد و پوست سفتي داشته باشد. ولي فلفل‌هايي كه پوست كدر و چروكيده دارند، به سمت فرآيند فساد پيش مي‌روند و مواد مغذي‌شان به شدت افت مي‌كند.

با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز و زرد هم منابع خوبي از ويتامين ث مي‌باشند، اما فلفل دلمه‌اي قرمز بيش‌ترين ميزان ويتامين ث را دارا مي‌باشد. به گونه اي كه دو برابر نياز روزانه به ويتامين ث را تأمين مي‌كند. ويتامين ث يك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي مي‌باشد. ويتامين ث در تسريع روند بهبود عفونت‌ها، ترميم زخم‌ها و جراحات پوستي، توليد كلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل استخواني، تأمين سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و استحكام رگ‌هاي خوني مؤثر است.

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه‌اي، ليكوپن مي‌باشد كه آنتي‌اكسيدان بسيار قوي است؛ و تحقيقات متعدد ثابت كرده است كه ليكوپن از سرطان پروستات و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كند. ليكوپن ماده‌اي است كه وقتي در معرض حرارت قرار بگيرد، آزاد مي‌شود. بدين منظور لازم است كمي آن را در روغن تفت داد يا كبابي كرد. فلفل دلمه‌اي قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نياز روزانه بدن به مواد مغذي موردنياز در سلامت استخوان را تأمين مي‌نمايد. اين مسئله به دليل دارا بودن مقادير فراواني از ريزمغذي‌هايي چون: كلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم و روي است كه همگي، از مواد مغذي موردنياز در استحكام و حفظ بافت استخواني مي‌باشند.

پاپريكا، ادويه‌اي برگرفته از فلفل قرمز

ادويه پاپريكا، از فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ يا فلفل چيلي قرمز گرفته مي‌شود. اين ادويه به‌منظور بهبود طعم در غذاها بسيار كاربرد دارد. اين ادويه سرشار از ويتامين A و نيز ويتامين ب است كه ويتامينِ در تقويت نوروترانسميترهاي سيستم اعصاب و رشد و نمو سلول‌هاي بدن مؤثر مي‌باشد.

علت رنگ سبز اين فلفل دلمه‌اي، مقادير فراوان كلروفيل در آن است كه در پيوند با منيزيم است. منيزيم در بهبود حافظه و يادگيري اثرات زيادي دارد. همچنين منيزيم در جهت كاهش فشارخون مؤثر است. مقادير فراوان B6 و منيزيم موجود در فلفل دلمه‌اي سبز، باعث كاهش اضطراب ناشي از سندرم پيش از قاعدگي مي‌شود و به‌منظور بهبود علائم اين سندرم مؤثر مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي سبز ويتامينِ فراواني دارد كه در بهبود عملكرد سيستم ايمني و محافظت سلولي اثر دارد.

فلفل

فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي، عينك آفتابي طبيعي

فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز منبع بسيار خوبي از كاروتنوئيدها هستند. كاروتنوئيدها گروهي از مواد شيميايي گياهي مي‌باشند كه سلامت چشم‌ها را به همراه دارند. كاروتنوئيدهاي موجود در فلفل‌هاي دلمه‌اي عبارت‌اند از:

۱. بتاكاروتن كه مسئول ايجاد رنگ نارنجي در هويج، كدو حلوايي، فلفل دلمه‌اي نارنجي و... است، در سلول‌هاي بينايي تبديل به ويتامين ا مي‌شود؛ كه اين ويتامين به‌منظور تقويت فرآيند بينايي بالأخص در نور كم كاربرد دارد. همچنين اين ويتامين در بهبود عملكرد سيستم ايمني و سلول‌هاي شاخي پوست مؤثر است. بتاكاروتن همچنين از آنتي‌اكسيدان‌هاي بسيار قوي مي‌باشد كه افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند.

۲. لوتئين و زآگزانتين كه رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه‌اي زرد و ... ايجاد مي‌كند. از مواد اصلي تشكيل دهنده ماكولاي چشم مي‌باشند و ماكولاي چشم را از آسيب‌هاي ناشي از افزايش سن محافظت مي‌كنند و كمبود آن‌ها آب مرواريد را در پي دارد. در حقيقت فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي را مي‌توان نوعي عينك آفتابي طبيعي براي چشم‌ها دانست.

براي خريد بذر فلفل و ساير انواع بذرها و ديگر محصولات كشاورزي به به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/3/31 ساعت: ۱۳ توسط:zerafatcom :

فلفل سبز شيرين

فلفل سبز شيرين

فلفل گياهي است يك‌ساله كه درجه حرارت پايين باعث كم شدن دوره رشدش مي‌شود. در بعضي از مناطق كه آب‌وهوا مساعد باشد، ممكن است ساقه خشبي شود و بيش از يك سال عمر كند و به‌صورت گياه دوساله درآيد. وقتي‌كه ساقه اصلي آن ۱۰ تا ۱۲ برگ توليد ميوه مي‌كند. سپس شاخه‌هاي جانبي آن به وجود مي‌آيند كه در انتهاي آن‌ها گل‌ها ظاهر مي‌شوند. در بعضي از ارقام آن بوته عرضي رشد كرده، روي زمين پهن مي‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بيضي شكل و متناوب روي ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهاي ريشه قطع نشود، ممكن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متري در داخل خاك رشد كند. هر گل فلفل داراي گلبرگ پيوسته است كه به رنگ سفيد يا ارغواني ديده مي‌شود. گاهي رنگ پرچم‌ها به‌صورت آبي ديده مي‌شود و حشرات در گرده‌افشاني آن نقش مهمي ايفا مي‌‌كنند. ميوه آن به‌صورت سته است كه داراي تعداد زيادي بذر است و داخل آن از چند حفره يا قسمت تشكيل شده است كه ممكن است بين ۲ تا ۴ و گاهي تا ۵ قسمت متغير باشد. گاهي روي يك بوته تمام انواع ميوه با حفره‌هاي مختلف ديده مي‌شود.

شكل ميوه بسيار متغير است. آن‌ها به‌صورت كشيده، نوك‌تيز، گرد و كروي، مخروطي و يا استوانه‌اي مشاهده مي‌گردند. رنگ ميوه نارس سبز است ولي وقتي‌كه رسيد به رنگ‌هاي زرد، قرمز و يا قهوه‌اي ظاهر مي‌شود. فلفل از جمله سبزي‌هاي بسيار خوش‌طعم است كه تقريباً در همه غذاها و خوراك‌ها از آن استفاده مي‌كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه‌اي موجود است. فلفل‌ها اندازه‌هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌اي و ساده دارند. به‌طوركلي، خانواده فلفل‌ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بي‌شماري در سراسر دنيا دارند؛ اما به‌طوركلي فلفل را به دو دسته فلفل تند يا فلفل شيرين تقسيم‌بندي مي‌كنند. بهترين نمونه فلفل شيرين، فلفل دلمه‌اي است. البته فلفل‌هاي ديگري نيز هستند كه شيرين هستند؛ اما فلفل دلمه‌اي هميشه و در هر شرايطي شيرين است. دليل تند بودن فلفل‌هاي چيلي نيز كپساي سين (نوعي الكالوئيد) است كه در آن‌ها وجود دارد. ميزان تندي فلفل‌ها نيز با هم فرق دارد. به‌طور مثال، فلفل‌هاي قرمز بسيار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فرم فلفل شيرين سبز كشيده و رنگ آن سبز روشن و طعمش شيرين بوده و مناسب تازه خوري است. اين فلفل به رنگ سبز بوده ولي اگر بيش‌ازاندازه بر روي بوته بماند به رنگ قرمز درمي‌آيد و ممكن است مزه آن تند شود. آبياري به‌اندازه در حفظ طعم شيرين آن مؤثر است. بذر فلفل سبز شيرين به مدت ۷۵ تا ۸۰ روز بعد از كاشت شروع به باردهي مي‌كند و تا قبل از شروع سرما محصول دهي را ادامه مي‌دهد. در فصل سرما نيز مي‌توانيد (اگر در گلدان كاشته‌ايد) آن را به‌جاي گرم‌تر منتقل كنيد و در تمامي سال از برداشت محصول آن لذت ببريد. بوته‌هاي اين فلفل نسبتاً پربار بوده و بهتر است آن را در آفتاب كامل يا سايه جزئي كاشت، براي كاشت گلداني بايد دقت شود در محيطي قرار بگيرد كه روزانه حداقل ۶ تا ۷ ساعت نور كافي داشته باشد. (پشت پنجره‌هاي نورگير يا بالكن محفوظ از سرما)

احتياجات آب‌وهوايي

فلفل مانند گوجه فرنگي و بادمجان يك سبزي فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. كليه احتياجات آب‌وهوايي، كودي، اعمال زراعي آن شبيه گوجه فرنگي و بادمجان است. ذكر اين نكته لازم است كه شايد فلفل خشكي را بهتر تحمل كند. مقادير نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و ميوه آن است. حرارت زياد و رطوبت كم باعث ريزش گل و ميوه مي‌گردد. در طول دوره رشد، دما نبايد از ۳۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر شود و يا از ۱۸ درجه سانتي‌گراد پايين‌تر رود. مناسب‌ترين دما براي رشد فلفل بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. شايان‌ذكر است كه دما در شب در تشكيل ميوه تأثير بسزايي دارد. چنانچه دما در شب پايين‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتي‌گراد و يا بالاتر از ۲۴ سانتي‌گراد برسد، ميوه تشكيل نمي‌شود.

خاك مناسب

خاك‌هاي لوم شني كه رطوبت را تا اندازه‌اي در خود نگه مي‌دارد، براي فلفل مناسب است. فلفل نسبت به كودهاي آلي و شيميايي عكس‌العمل مثبت نشان مي‌دهد. pH بين ۵/۶ تا ۵/۷ براي رشد آن مناسب است؛ ولي در pH كمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نيز مي‌تواند به‌خوبي رشد كند و محصول بدهد. فلفل pH كمي اسيدي را بهتر از گوجه فرنگي و بادمجان تحمل مي‌كند. البته خاك‌هاي كمي اسيدي را مي‌توان با آهك اصلاح نمود.

كاشت

فلفل را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

براي كاشت فلفل در گلدان نيز مي‌توانيد از تركيب خاك‌برگ و كود حيواني و خاك باغچه استفاده كنيد. البته اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داريد بهتر است براي دوري از آفات و بيماري‌هاي خاك باغچه و كود حيواني از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. داخل گلدان گودال‌هاي كوچك ايجاد كنيد. اكنون نشاء را از جاي خود به همراه خاك اطراف ريشه برداريد و در حفره‌اي كه در گلدان ايجاد كرده‌ايد بكاريد. بهتر است مقداري از ساقه نيز درون خاك برود. حال با دست خاك اطراف نشاء را فشار دهيد. گلدان را خوب آبياري كنيد و در محيطي پرنور و گرم (دماي ۲۱ تا ۳۰ درجه) قرار دهيد و منتظر رشد آن باشيد. اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش در نظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده آل است. اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد. براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متري گياه قرار دهيد. (معمولاً براي فلفل مي‌توانيد در روز حدود ۱۵ ساعت از اين نور بهره ببريد). آبياري بايد هر چند روز يك‌بار هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد انجام شود. آبياري بيش‌ازحد باعث ريختن گل‌ها و آسيب ديدن گياه مي‌شود. گل‌هاي فلفل به‌طور طبيعي در محيط بيرون از خانه گرده‌افشاني مي‌شوند و به محصول تبديل مي‌شوند. ولي اگر گلدان‌ها را داخل منزل و پشت پنجره يا حتي داخل بالكن نگه‌داري نموده‌ايد بايد براي گرده‌افشاني دست‌به‌كار شويد. براي گرده‌افشاني از يك قلم‌مو يا يك عدد گوش پاك‌كن مي‌توانيد كمك بگيريد. گوش پاك‌كن را به‌آرامي به گرده بساك گل نر مالش دهيد و آن را به كلاله گل ماده منتقل كنيد. بعد از گرده‌افشاني گل‌ها به‌مرور تبديل به فلفل مي‌شوند. اجازه دهيد تا فلفل به حداكثر اندازه خود برسد و سپس با قيچي يا چاقو به‌آرامي آن را از بوته جدا كنيد. فلفل سبز شيرين در ابتدا سبز بوده و اگر خيلي روي بوته بماند اكثر اوقات طعم شيريني دارد ولي ممكن است بستگي به شرايط كاشت اعم از آبياري و خشكي و رطوبت هوا طعم آن به‌تندي برود.

اهميت غذايي و دارويي

خواص فلفل خيلي زياد است. فلفل داراي انواع ويتامين‌هاي A، B۱، B۲، نياسين و C است. بخصوص فلفل از نظر ويتامين‌هاي A از اهميت خاصي برخوردار است. همچنين فلفل داراي املاح كاني فراوان است. عناصري هم چون كلسيم، فسفر، آهن، سديم و به‌خصوص پتاسيم در فلفل به حدود وفور وجود دارد. همچنين فلفل داراي پروتئين، چربي، كربوهيدرات و تركيبات فيبري است. بيش از ۹۰ درصد وزن فلفل را آب تشكيل مي‌دهد. تندي فلفل مربوط به تركيبات فنوليك به نام كاپسا ايسين مي‌باشد كه مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزي رنگ فلفل در هنگام رسيدن ميوه مربوط به تركيبات مختلف شيميايي به نام كاپ سانتين، كاپ سانوهين، كاپ سوربين، زي زانتين، كريپتوزانتين و لوتئين است كه براي خوش‌رنگ و خوش‌طعم كردن غذا به آن اضافه مي‌كنند. از فلفل به‌عنوان دارو استفاده مي‌شود و آن در درمان روماتيسم، سوءهاضمه، ناراحتي‌هاي اعصاب و لمباگو تجويز مي‌گردد. فلفل داراي ويتامين‌هاي A، B، B6، C، پروتئين، كاليم، كلسيم، منيزيم، چربي، روغن، فيبر، بتاكاروتن، هيدروكربن، شكر، بيوفلاونيدن، كپساسين و آنتي اكسيدان است كه باعث جلوگيري از سرطان دستگاه گوارشي و پائين آوردن كلسترول خون و افزايش جريان خون مي‌گردد. فلفل باعث ترشح آنتي باكتري‌ها و جلوگيري از عفونت روده‌ها مي‌گردد و در تسكين و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزايي دارد. همچنين به دستگاه گوارشي در هضم غذا كمك مي‌كند.

چگونگي برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگي دارد. ارقام فلفل شيرين را وقتي برداشت مي‌كنند كه ميوه‌هاي آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولي بايد به رشد كاملشان رسيده باشند. اين نوع فلفل را به‌عنوان سبزي مصرف مي‌‌نمايند. براي تهيه ادويه بايد ميوه كاملاً رسيده و قرمز باشد.

آفات و بيماري‌ها

از آفات مهم فلفل مي‌توان از شته‌ها، تريپس، كرم شب‌پره زمستانه، كك‌هاي گياهي و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بيماري‌هاي مهم فلفل آنتراكنوز، پژمردگي باكتريايي، لكه برگي، پوسيدگي ميوه، سفيدك حقيقي، بيماري بوته ميري فيتوفترايي فلفل و بيماري‌هاي ويروسي قابل ذكر است.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/24 ساعت: ۱۹ توسط:zerafatcom :

فلفل دلمه سبز

فلفل دلمه اي سبز

فلفل گياهي است يك‌ساله كه درجه حرارت پايين باعث كم شدن دوره رشدش مي‌شود. در بعضي از مناطق كه آب‌وهوا مساعد باشد، ممكن است ساقه خشبي شود و بيش از يك سال عمر كند و به‌صورت گياه دوساله درآيد. وقتي‌كه ساقه اصلي آن ۱۰ تا ۱۲ برگ توليد ميوه مي‌كند. سپس شاخه‌هاي جانبي آن به وجود مي‌آيند كه در انتهاي آن‌ها گل‌ها ظاهر مي‌شوند. در بعضي از ارقام آن بوته عرضي رشد كرده، روي زمين پهن مي‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بيضي شكل و متناوب روي ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهاي ريشه قطع نشود، ممكن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متري در داخل خاك رشد كند. هر گل فلفل داراي گلبرگ پيوسته است كه به رنگ سفيد يا ارغواني ديده مي‌شود. گاهي رنگ پرچم‌ها به‌صورت آبي ديده مي‌شود و حشرات در گرده‌افشاني آن نقش مهمي ايفا مي‌‌كنند. ميوه آن به‌صورت سته است كه داراي تعداد زيادي بذر است و داخل آن از چند حفره يا قسمت تشكيل شده است كه ممكن است بين ۲ تا ۴ و گاهي تا ۵ قسمت متغير باشد. گاهي روي يك بوته تمام انواع ميوه با حفره‌هاي مختلف ديده مي‌شود.

شكل ميوه بسيار متغير است. آن‌ها به‌صورت كشيده، نوك‌تيز، گرد و كروي، مخروطي و يا استوانه‌اي مشاهده مي‌گردند. رنگ ميوه نارس سبز است ولي وقتي‌كه رسيد به رنگ‌هاي زرد، قرمز و يا قهوه‌اي ظاهر مي‌شود. فلفل از جمله سبزي‌هاي بسيار خوش‌طعم است كه تقريباً در همه غذاها و خوراك‌ها از آن استفاده مي‌كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه‌اي موجود است. فلفل‌ها اندازه‌هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌اي و ساده دارند. به‌طوركلي، خانواده فلفل‌ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بي‌شماري در سراسر دنيا دارند؛ اما به‌طوركلي فلفل را به دو دسته فلفل تند يا فلفل شيرين تقسيم‌بندي مي‌كنند. بهترين نمونه فلفل شيرين، فلفل دلمه است. البته فلفل‌هاي ديگري نيز هستند كه شيرين هستند؛ اما فلفل دلمه‌اي هميشه و در هر شرايطي شيرين است. دليل تند بودن فلفل‌هاي چيلي نيز كپساي سين (نوعي الكالوئيد) است كه در آن‌ها وجود دارد. ميزان تندي فلفل‌ها نيز با هم فرق دارد. به‌طور مثال، فلفل‌هاي قرمز بسيار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فلفل دلمه سبز آشناترين رنگ در ميان فلفل‌هاي دلمه‌اي است. طعم بسيار شيرين و بافتي بسيار ترد از ويژگي‌هاي اين فلفل است. فلفل دلمه سبز گوشتي ضخيم دارد و معمولاً چهار لوب است. ارتفاع بوته‌هاي آن حدوداً ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متر و به‌راحتي قابل كاشت و نگه‌داري در گلدان است. فلفل دلمه‌اي سبز بوته‌هايي پربار و نسبت به بيماري مقاومت بالايي دارد. فلفل‌ها در ابتدا به رنگ سبز بوده و بعد از ماندن بر روي بوته به رنگ قرمز در مي‌آيند.

احتياجات آب‌وهوايي

فلفل مانند گوجه فرنگي و بادمجان يك سبزي فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. كليه احتياجات آب‌وهوايي، كودي، اعمال زراعي آن شبيه گوجه فرنگي و بادمجان است. ذكر اين نكته لازم است كه شايد فلفل خشكي را بهتر تحمل كند. مقادير نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و ميوه آن است. حرارت زياد و رطوبت كم باعث ريزش گل و ميوه مي‌گردد. در طول دوره رشد، دما نبايد از ۳۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر شود و يا از ۱۸ درجه سانتي‌گراد پايين‌تر رود. مناسب‌ترين دما براي رشد فلفل بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. شايان‌ذكر است كه دما در شب در تشكيل ميوه تأثير بسزايي دارد. چنانچه دما در شب پايين‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتي‌گراد و يا بالاتر از ۲۴ سانتي‌گراد برسد، ميوه تشكيل نمي‌شود.

خاك مناسب

خاك‌هاي لوم شني كه رطوبت را تا اندازه‌اي در خود نگه مي‌دارد، براي فلفل مناسب است. فلفل نسبت به كودهاي آلي و شيميايي عكس‌العمل مثبت نشان مي‌دهد. pH بين ۵/۶ تا ۵/۷ براي رشد آن مناسب است؛ ولي در pH كمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نيز مي‌تواند به‌خوبي رشد كند و محصول بدهد. فلفل pH كمي اسيدي را بهتر از گوجه فرنگي و بادمجان تحمل مي‌كند. البته خاك‌هاي كمي اسيدي را مي‌توان با آهك اصلاح نمود.

كاشت

فلفل را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

براي كاشت فلفل در گلدان نيز مي‌توانيد از تركيب خاك‌برگ و كود حيواني و خاك باغچه استفاده كنيد. البته اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داريد بهتر است براي دوري از آفات و بيماري‌هاي خاك باغچه و كود حيواني از خاك‌هاي آماده همانند كمپوست استفاده كنيد. داخل گلدان گودال‌هاي كوچك ايجاد كنيد. اكنون نشاء را از جاي خود به همراه خاك اطراف ريشه برداريد و در حفره‌اي كه در گلدان ايجاد كرده‌ايد بكاريد. بهتر است مقداري از ساقه نيز درون خاك برود. حال با دست خاك اطراف نشاء را فشار دهيد. گلدان را خوب آبياري كنيد و در محيطي پرنور و گرم (دماي ۲۱ تا ۳۰ درجه) قرار دهيد و منتظر رشد آن باشيد. اگر مي‌خواهيد گلدان را در منزل نگه‌داري كنيد حتماً بايد محيطي پرنور را برايش در نظر بگيريد، پشت پنجره جنوبي با حداقل ۸ ساعت نور در روز ايده آل است. اگر اين شرايط را نمي‌توانيد فراهم كنيد بايد از نورهاي كمكي (فلورسنت) استفاده كنيد. براي اين كار بايد چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتي‌متري گياه قرار دهيد. (معمولاً براي فلفل مي‌توانيد در روز حدود ۱۵ ساعت از اين نور بهره ببريد). آبياري بايد هر چند روز يك‌بار هنگامي‌كه سطح خاك خشك شد انجام شود. آبياري بيش‌ازحد باعث ريختن گل‌ها و آسيب ديدن گياه مي‌شود. گل‌هاي فلفل به‌طور طبيعي در محيط بيرون از خانه گرده‌افشاني مي‌شوند و به محصول تبديل مي‌شوند. ولي اگر گلدان‌ها را داخل منزل و پشت پنجره يا حتي داخل بالكن نگه‌داري نموده‌ايد بايد براي گرده‌افشاني دست‌به‌كار شويد. براي گرده‌افشاني از يك قلم‌مو يا يك عدد گوش پاك‌كن مي‌توانيد كمك بگيريد. گوش پاك‌كن را به‌آرامي به گرده بساك گل نر مالش دهيد و آن را به كلاله گل ماده منتقل كنيد. بعد از گرده‌افشاني گل‌ها به‌مرور تبديل به فلفل مي‌شوند. اجازه دهيد تا فلفل به حداكثر اندازه خود برسد و سپس با قيچي يا چاقو به‌آرامي آن را از بوته جدا كنيد. فلفل سبز شيرين در ابتدا سبز بوده و اگر خيلي روي بوته بماند اكثر اوقات طعم شيريني دارد ولي ممكن است بستگي به شرايط كاشت اعم از آبياري و خشكي و رطوبت هوا طعم آن به‌تندي برود.

اهميت غذايي و دارويي

خواص فلفل خيلي زياد است. فلفل داراي انواع ويتامين‌هاي A، B۱، B۲، نياسين و C است. بخصوص فلفل از نظر ويتامين‌هاي A از اهميت خاصي برخوردار است. همچنين فلفل داراي املاح كاني فراوان است. عناصري هم چون كلسيم، فسفر، آهن، سديم و به‌خصوص پتاسيم در فلفل به حدود وفور وجود دارد. همچنين فلفل داراي پروتئين، چربي، كربوهيدرات و تركيبات فيبري است. بيش از ۹۰ درصد وزن فلفل را آب تشكيل مي‌دهد. تندي فلفل مربوط به تركيبات فنوليك به نام كاپسا ايسين مي‌باشد كه مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزي رنگ فلفل در هنگام رسيدن ميوه مربوط به تركيبات مختلف شيميايي به نام كاپ سانتين، كاپ سانوهين، كاپ سوربين، زي زانتين، كريپتوزانتين و لوتئين است كه براي خوش‌رنگ و خوش‌طعم كردن غذا به آن اضافه مي‌كنند. از فلفل به‌عنوان دارو استفاده مي‌شود و آن در درمان روماتيسم، سوءهاضمه، ناراحتي‌هاي اعصاب و لمباگو تجويز مي‌گردد. چگونگي برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگي دارد. ارقام فلفل شيرين را وقتي برداشت مي‌كنند كه ميوه‌هاي آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولي بايد به رشد كاملشان رسيده باشند. اين نوع فلفل را به‌عنوان سبزي مصرف مي‌‌نمايند. براي تهيه ادويه بايد ميوه كاملاً رسيده و قرمز باشد.

آفات و بيماري‌ها

از آفات فلفل مي‌توان از شته‌ها، تريپس، كرم شب‌پره زمستانه، كك‌هاي گياهي و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بيماري‌هاي مهم فلفل آنتراكنوز، پژمردگي باكتريايي، لكه برگي، پوسيدگي ميوه، سفيدك حقيقي، بيماري بوته ميري فيتوفترايي فلفل و بيماري‌هاي ويروسي قابل ذكر است.

فلفل داراي ويتامين‌هاي A، B، B6، C، پروتئين، كاليم، كلسيم، منيزيم، چربي، روغن، فيبر، بتاكاروتن، هيدروكربن، شكر، بيوفلاونيدن، كپساسين و آنتي اكسيدان است كه باعث جلوگيري از سرطان دستگاه گوارشي و پائين آوردن كلسترول خون و افزايش جريان خون مي‌گردد. فلفل باعث ترشح آنتي باكتري‌ها و جلوگيري از عفونت روده‌ها مي‌گردد و در تسكين و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزايي دارد. همچنين به دستگاه گوارشي در هضم غذا كمك مي‌كند.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/24 ساعت: ۱۹ توسط:zerafatcom :

فلفل تند چيلي

فلفل تند چيلي

فلفل گياهي است يك‌ساله كه درجه حرارت پايين باعث كم شدن دوره رشدش مي‌شود. در بعضي از مناطق كه آب‌وهوا مساعد باشد، ممكن است ساقه خشبي شود و بيش از يك سال عمر كند و به‌صورت گياه دوساله درآيد. وقتي‌كه ساقه اصلي آن ۱۰ تا ۱۲ برگ توليد ميوه مي‌كند. سپس شاخه‌هاي جانبي آن به وجود مي‌آيند كه در انتهاي آن‌ها گل‌ها ظاهر مي‌شوند. در بعضي از ارقام آن بوته عرضي رشد كرده، روي زمين پهن مي‌شود. برگ‌ها به‌صورت ساده، منفرد، بيضي شكل و متناوب روي ساقه قرار دارند. اگر بر اثر جابه‌جا شدن بوته انتهاي ريشه قطع نشود، ممكن است تا عمق ۵۰ تا ۶۰ سانتي‌متري در داخل خاك رشد كند. هر گل فلفل داراي گلبرگ پيوسته است كه به رنگ سفيد يا ارغواني ديده مي‌شود. گاهي رنگ پرچم‌ها به‌صورت آبي ديده مي‌شود و حشرات در گرده‌افشاني آن نقش مهمي ايفا مي‌‌كنند. ميوه آن به‌صورت سته است كه داراي تعداد زيادي بذر است و داخل آن از چند حفره يا قسمت تشكيل شده است كه ممكن است بين ۲ تا ۴ و گاهي تا ۵ قسمت متغير باشد. گاهي روي يك بوته تمام انواع ميوه با حفره‌هاي مختلف ديده مي‌شود.

شكل ميوه بسيار متغير است. آن‌ها به‌صورت كشيده، نوك‌تيز، گرد و كروي، مخروطي و يا استوانه‌اي مشاهده مي‌گردند. رنگ ميوه نارس سبز است ولي وقتي‌كه رسيد به رنگ‌هاي زرد، قرمز و يا قهوه‌اي ظاهر مي‌شود. فلفل از جمله سبزي‌هاي بسيار خوش‌طعم است كه تقريباً در همه غذاها و خوراك‌ها از آن استفاده مي‌كنيم. فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد، زرد، نارنجي، قرمز، سبز، بنفش و حتي قهوه‌اي موجود است. فلفل‌ها اندازه‌هاي بزرگ يا كوچك دارند. كشيده و قلمي يا چاق و گرد هستند. انواع دلمه‌اي و ساده دارند. به‌طوركلي، خانواده فلفل‌ها بسيار وسيع و گسترده است و همه آن‌ها طرفداران بي‌شماري در سراسر دنيا دارند؛ اما به‌طوركلي فلفل را به دو دسته فلفل تند يا فلفل شيرين تقسيم‌بندي مي‌كنند. بهترين نمونه فلفل شيرين، فلفل دلمه‌اي است. البته فلفل‌هاي ديگري نيز هستند كه شيرين هستند؛ اما فلفل دلمه‌اي هميشه و در هر شرايطي شيرين است. دليل تند بودن فلفل‌هاي چيلي نيز كپساي سين (نوعي الكالوئيد) است كه در آن‌ها وجود دارد. ميزان تندي فلفل‌ها نيز با هم فرق دارد. به‌طور مثال، فلفل‌هاي قرمز بسيار تندتر از فلفل سبز تند هستند.

فلفل قلمي قرمز تند داراي طعمي بسيار تند است و موارد مصرف آن، ساخت ترشي، تازه خوري و استفاده از خشك‌شده و پودر آن است. مي‌توانيد در هر فصلي با به وجود آوردن شرايط كاشت فلفل، اين بذر را در گلدان و در بالكن آفتاب‌گير خود پرورش دهيد. فلفل قلمي قرمز تند، قلمي بوده و در ابتداي تشكيل بر روي بوته سبز بوده و به‌مرور به رنگ قرمز تبديل مي‌شود.

احتياجات آب‌وهوايي

فلفل مانند گوجه فرنگي و بادمجان يك سبزي فصل گرم است. فوق‌العاده به سرما حساس است. كليه احتياجات آب‌وهوايي، كودي، اعمال زراعي آن شبيه گوجه فرنگي و بادمجان است. ذكر اين نكته لازم است كه شايد فلفل خشكي را بهتر تحمل كند. مقادير نامناسب آب و حرارت دو عامل مهم در افتادن گل و ميوه آن است. حرارت زياد و رطوبت كم باعث ريزش گل و ميوه مي‌گردد. در طول دوره رشد، دما نبايد از ۳۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر شود و يا از ۱۸ درجه سانتي‌گراد پايين‌تر رود. مناسب‌ترين دما براي رشد فلفل بين ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. شايان‌ذكر است كه دما در شب در تشكيل ميوه تأثير بسزايي دارد. چنانچه دما در شب پايين‌تر از ۵/۱۶ درجه سانتي‌گراد و يا بالاتر از ۲۴ سانتي‌گراد برسد، ميوه تشكيل نمي‌شود.

خاك مناسب

خاك‌هاي لوم شني كه رطوبت را تا اندازه‌اي در خود نگه مي‌دارد، براي فلفل مناسب است. فلفل نسبت به كودهاي آلي و شيميايي عكس‌العمل مثبت نشان مي‌دهد. pH بين ۵/۶ تا ۵/۷ براي رشد آن مناسب است؛ ولي در pH كمتر از ۵/۶ تا ۵/۵ نيز مي‌تواند به‌خوبي رشد كند و محصول بدهد. فلفل pH كمي اسيدي را بهتر از گوجه فرنگي و بادمجان تحمل مي‌كند. البته خاك‌هاي كمي اسيدي را مي‌توان با آهك اصلاح نمود.

كاشت

فلفل را مي‌توان مانند گوجه فرنگي و بادمجان مستقيماً كاشت و يا خزانه‌گيري كرد. حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ گرم بذر فلفل براي تهيه نشا براي يك هكتار زمين كافي است. بوته‌ها ممكن است ۷ تا ۱۰ هفته در خزانه باقي بمانند. فلفل را در جوي و پشته نشا مي‌كنند. عرض پشته‌ها كه همان فاصله دو خط كشت است، حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتي‌متر و فاصله دو بوته روي خط كشت بين ۳۰ تا ۶۰ سانتي‌متر متغير است.

باغبان‌هايي كه به غذاهاي تند علاقه دارند و طرفدار فلفل تند هستند، مي‌بايست پرورش فلفل‌هاي چيلي در باغ خودشان را مد نظر داشته باشند. حتي اگر فضاي لازم براي كشت فلفل را در باغ نداريد، گونه‌هاي مختلفي از اين گياه موجود هستند كه مي‌توانند در داخل خانه پرورش داده شوند. در حقيقت، پرورش فلفل چيلي در داخل خانه براي تازه‌كارها راحت‌تر است، زيرا مي‌توانند كنترل بهتري بر آب، درجه حرارت و نور (به‌عنوان سه عنصر حياتي در توليد يك محصول موفق) داشته باشند.

مرحله‌ي ۱: آماده‌سازي فلفل

گونه‌ي فلفل چيلي دلخواهتان را انتخاب كنيد. گونه‌هايي از فلفل‌هاي تزئيني كوتاه‌قد موجود هستند كه كاشتشان در داخل خانه راحت‌تر و بهتر است.

۱- گونه‌ي چيلي دلخواهتان را انتخاب كنيد. گونه‌هايي از فلفل‌هاي تزئيني كوتاه‌قد موجود هستند كه كاشتشان در داخل خانه راحت‌تر و بهتر است، زيرا در صورت انتخاب گونه‌هاي بزرگ‌تر، امكان دارد فضاي كافي براي رشد ريشه‌ي آن‌ها در داخل يك گلدان وجود نداشته باشد. انتخاب گلدان پلاستيكي نسبت به گلدان رسي بهتر است. گلدان‌هاي رسي (نظير خاك‌هاي رس قرمزرنگ) تمايل زيادي به جذب رطوبت خاك علي‌الخصوص در شرايط گرم و پرنور موردنياز براي رشد دارند.

۲- انتخاب گلدان پلاستيكي نسبت به گلدان رسي بهتر است. گلدان‌هاي رسي (نظير خاك‌هاي رس قرمزرنگ) تمايل زيادي به جذب رطوبت خاك،علي‌الخصوص در شرايط گرم و پرنور موردنياز براي رشد فلفل‌هاي چيلي، دارند. اين فلفل‌ها نياز به ميزان زيادي از رطوبت براي رشدشان دارند و امكان خشك شدن آن‌ها در گلدان رسي وجود دارد.

۳- گلداني را انتخاب كنيد كه داراي سوراخ تخليه باشد. ازآنجايي‌كه فلفل‌هاي چيلي نياز به آبياري زياد براي رشدشان دارند، مي‌بايست سوراخ‌هاي تخليه در گلدان وجود داشته باشد تا آب اضافي خارج‌شده و ريشه‌ها را غرق در آب يا پوسيده نكند.

۴- قبل از استفاده گلدان را ضدعفوني كنيد. قبل از استفاده گلدان را ضدعفوني كنيد. بسياري از گلدان‌ها، علي‌الخصوص مواردي كه قبلاً مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

داراي باكتري‌ها يا تخم حشرات مخفي هستند كه مي‌توانند زندگي گياه را به سمت نابودي بكشانند. گلدانتان را با استفاده از آب گرم و صابون بشوييد تا اين تهديدها را خنثي نماييد.

۵-مخلوط خاك گلدان تهيه نماييد. خاك باغچه معمولاً داراي باكتري‌هايي است كه به بذرهاي فلفل آسيب‌زده، از جوانه‌زدن جلوگيري كرده و مانعي براي رشد بوته‌ها مي‌شوند. مي‌توانيد مخلوطي از خاك و كمپوست را از فروشگاه‌ها تهيه نماييد تا كيفيت خاكتان افزايش پيدا كند. هر قدر كيفيت خاك بيشتر باشد، احتمال پرورش موفق گياه افزايش پيدا خواهد كرد. در ادامه كيفيت خاكتان را با افزايش مقداري ورمي كوليت افزايش دهيد.

مرحله‌ي ۲: تسريع فرايند جوانه‌زدني فلفل

۱-.يك مشت بذر فلفل چيلي را ميان ورقه‌هاي حوله‌ي كاغذي مرطوب بگذاريد. بذرها مي‌بايست به‌صورت صاف و تك‌لايه روي حوله قرار گيرند تا رطوبت به‌صورت مساوي ميان آن‌ها توزيع شود.

۲- بذرها و حوله‌ي كاغذي را در داخل محفظه‌اي دردار بگذاريد. مي‌توانيد از يك ظرف غذاي پلاستيكي با در محكم استفاده كنيد.

۳- بذرها را در قفسه‌اي گرم و داراي تهويه بگذاريد. هم گرما وهم رطوبت از موارد لازم براي جوانه‌ زدن هستند.

۴- پس از گذشت ۲ الي ۵ روز، بذرها را بررسي كنيد. اگر متورم شده باشند، براي كاشت آماده هستند. حتي امكان دارد كه جوانه‌هاي كوچكي از داخل برخي از بذرها بيرون زده باشد.

مرحله‌ي ۳: كاشت بذر فلفل

۱- گلدان را با مخلوط خاك پر كنيد. فاصله خالي حداقل ۲.۵ سانتي‌متري ميان سطح بالاي خاك و لبه گلدان در نظر بگيريد.

۲- بذرهايتان را در داخل گلدان بكاريد. فاصله‌ي ميان هر دو بذر مي‌بايست ۵ سانتي‌متر باشد.

۳- مقدار كمي كمپوست روي بذرها بريزيد. شما مي‌بايست فقط حدود ۰.۵ نيم سانتيمتر كمپوست روي بذرها داشته باشيد تا صرفاً مواد معدني لازم براي خاك مهيا شود.

۴- با استفاده از اسپري آب روي بذرها بپاشيد. هر چند وقت يك‌بار اين كار را انجام دهيد تا رطوبت خاك حفظ شود. آب براي فلفل‌هاي چيلي علي‌الخصوص در مراحل اوليه‌ي كاشت ضروري است.

۵- وضعيت گلدان را براي مشاهده‌ي رشد بذرها رصد كنيد. بسته به گونه‌ي فلفلي كه انتخاب كرده‌ايد، يك الي ۶ هفته طول مي‌كشد تا اولين جوانه بر روي خاك ظاهر شود.

مرحله‌ي ۴: داشت و برداشت فلفل

۱- فلفل‌هاي چيلي را در نزديكي يك پنجره‌ي آفتاب‌گير بگذاريد. پنجره‌اي را انتخاب كنيد كه رو به غرب يا جنوب باشد تا بهترين و گرم‌ترين نور براي گياه فراهم شود. فلفل‌هاي چيلي با استفاده از نور كامل آفتاب رشد مي‌كنند، بنابراين گياه را در نزديك‌ترين فاصله‌ي ممكن به پنجره قرار دهيد تا امكان برخورد نور آفتاب با آن ماكزيمم شود.

۲- نور فلورسنت براي گياه فراهم كنيد. اگر نمي‌توانيد نور طبيعي كافي را براي گياه در داخل خانه به وجود آوريد، آن‌ها را در زير نور مصنوعي فلورسنت قرار دهيد. اين چراغ‌ها مي‌بايست حدوداً ۲۰ سانتي­متر بالاي گلدان قرار گيرند و بين ۱۴ الي ۱۶ ساعت در هر روز روي گياه روشن باشند تا نور و گرماي كافي را براي آن فراهم كنند.

۳- جريان هواي لازم را به‌صورت روزانه براي گياه مهيا كنيد اما از جريان‌هاي هواي شديد دوري نماييد. به مدت چند ساعت در روز، پنجره‌اي را باز كرده يا پنكه‌اي با دور كند روشن كنيد. ايده‌آل اين است كه جريان هوا دماي اتاق را در حالت نسبتاً گرم نگهداري. جريان‌هاي شديد هواي داغ و سرد مي‌توانند مانع رشد شوند، بنابراين بوته‌هاي فلفلتان را از وسايل تهويه يا دريچه‌هاي هواساز دور نگهداريد.

۴- پس از مشاهده‌ي جوانه‌ها در بالاي خاك، فلفل‌هايتان را كاملاً خيس كنيد. هرگاه حس كرديد سطح خاكتان خشك شده، فلفل‌هاي چيلي را آبياري كنيد. آن‌قدر به گياه آب بدهيد تا اينكه آب اضافي از طريق سوراخ‌هاي انتهايي گلدان تخليه شوند.

۵- فرايند رشد را با استفاده از كود سبزي‌ها به‌صورت ماهيانه تقويت كنيد. از يك كود متعادل ۱۵ -۱۵-۱۵ كه حاوي نيتروژن، فسفر و پتاسيم است استفاده كنيد.

سه عددي كه روي كيسه‌ي كود نوشته‌شده، نشان‌دهنده‌ي درصد نيتروژن، فسفر و پتاسيم موجود در كود است. كود ۱۵-۱۵-۱۵ درصد يكساني براي اين سه عنصر دارد و اين بدين‌ معناست كه شاخ‌ و برگ، سيستم ريشه، گل‌ها و ميوه‌ي فلفل به‌اندازه‌ي مساوي از غذا بهره‌مند مي‌شوند. نيتروژن باعث تقويت شاخ‌ و برگ مي‌شود، پتاسيم به رشد گل‌ها و قدرت كلي گياه كمك مي‌كند و فسفر نيز كيفيت ريشه و ميوه را ارتقا مي‌دهد.

۶- فلفل‌هايتان را به‌صورت جداگانه بچينيد. به سايز و رنگ استاندارد (قرمز،نارنجي،زرد يا سبز) براي گونه‌ي چيلي خاصي كه انتخاب كرده‌ايد، توجه كنيد. هنگامي‌كه فلفلتان به آن سايز و رنگ استاندارد رسيد، از قيچي براي چيدن فلفل استفاده كنيد و ساقه‌ي بالاي ميوه را جدا نماييد. بوته‌هاي فلفل چيلي ۹۰ روز پس از جوانه ‌زدن، آماده‌ي بهره‌برداري هستند و مي‌توانيد فلفل‌هايشان را برداشت كنيد.

اهميت غذايي و دارويي

خواص فلفل خيلي زياد است. فلفل داراي انواع ويتامين‌هاي A، B۱، B۲، نياسين و C است. بخصوص فلفل از نظر ويتامين‌هاي A از اهميت خاصي برخوردار است. همچنين فلفل داراي املاح كاني فراوان است. عناصري هم چون كلسيم، فسفر، آهن، سديم و به‌خصوص پتاسيم در فلفل به حدود وفور وجود دارد. همچنين فلفل داراي پروتئين، چربي، كربوهيدرات و تركيبات فيبري است. بيش از ۹۰ درصد وزن فلفل را آب تشكيل مي‌دهد. تندي فلفل مربوط به تركيبات فنوليك به نام كاپسا ايسين مي‌باشد كه مقدار آن در ارقام مختلف فلفل متفاوت است و قرمزي رنگ فلفل در هنگام رسيدن ميوه مربوط به تركيبات مختلف شيميايي به نام كاپ سانتين، كاپ سانوهين، كاپ سوربين، زي زانتين، كريپتوزانتين و لوتئين است كه براي خوش‌رنگ و خوش‌طعم كردن غذا به آن اضافه مي‌كنند. از فلفل به‌عنوان دارو استفاده مي‌شود و آن در درمان روماتيسم، سوءهاضمه، ناراحتي‌هاي اعصاب و لمباگو تجويز مي‌گردد. چگونگي برداشت فلفل به نوع فلفل و طرز مصرف آن بستگي دارد. ارقام فلفل شيرين را وقتي برداشت مي‌كنند كه ميوه‌هاي آن‌ها هنوز سبز هستند؛ ولي بايد به رشد كاملشان رسيده باشند. اين نوع فلفل را به‌عنوان سبزي مصرف مي‌‌نمايند. براي تهيه ادويه بايد ميوه كاملاً رسيده و قرمز باشد.

آفات و بيماري‌ها

از آفات مهم فلفل مي‌توان از شته‌ها، تريپس، كرم شب‌پره زمستانه، كك‌هاي گياهي و انواع مختلف نماتدها همچون Root-knot-nematode نام برد. از بيماري‌هاي مهم فلفل آنتراكنوز، پژمردگي باكتريايي، لكه برگي، پوسيدگي ميوه، سفيدك حقيقي، بيماري بوته ميري فيتوفترايي فلفل و بيماري‌هاي ويروسي قابل ذكر است.

فلفل داراي ويتامين‌هاي A، B، B6، C، پروتئين، كاليم، كلسيم، منيزيم، چربي، روغن، فيبر، بتاكاروتن، هيدروكربن، شكر، بيوفلاونيدن، كپساسين و آنتي اكسيدان است كه باعث جلوگيري از سرطان دستگاه گوارشي و پائين آوردن كلسترول خون و افزايش جريان خون مي‌گردد. فلفل باعث ترشح آنتي باكتري‌ها و جلوگيري از عفونت روده‌ها مي‌گردد و در تسكين و آرامش اعصاب قبل از خواب نقش بسزايي دارد. همچنين به دستگاه گوارشي در هضم غذا كمك مي‌كند.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

1- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

2- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

3- تماس با شماره موبايل: 09135555833


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/24 ساعت: ۱۷ توسط:zerafatcom :