گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

آشنايي با خواص انواع فلفل

فلفل يكي از پرمصرف‌ترين ادويه‌ها در آشپزي و خانه‌داري است. در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع فلفل و كاربردهاي آن در آشپزي آشنا كنيم. فلفل سياه، سفيد، قرمز و سبز، همه از يك گياه تهيه مي‌شوند. رنگ ‌فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. فلفل فوايد زيادي دارد. مصرف فلفل سيستم هاضمه را تقويت مي‌كند و به گردش خون سرعت مي‌بخشد. كاشت فلفل به‌تدريج در كشورهاي نزديك به منطقه مالابار هم كه آب و هواي مشابهي دارند رايج شده، از جمله سريلانكا، مالزي، اندونزي و تايلند. در حال حاضر صادركنندگان جديدي مانند ويتنام و برزيل به جمع اين كشورها پيوسته‌اند. فلفل پيش از بسته‌بندي بايد ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاك جدا شود. فلفل پس از خشك شدن در رنگ‌هاي سياه، قرمز و سفيد يافت مي‌شود. انواع فلفل متناسب با كيفيت و رنگ و بو، قيمت‌هاي متفاوتي دارند.

خواص فلفل

فلفل پرزهاي چشايي را تحريك مي‌كند و پيامي ‌به معده مي‌فرستد كه باعث ترشح اسيد هيدروكلوريك و در نتيجه هضم بهتر غذا مي‌شود. اسيد هيدروكلوريك براي هضم پروتئين‌ها و ديگر مواد غذايي در معده ضروري است. هنگامي‌كه مقدار اسيد هيدروكلوريك بدن كافي نباشد، غذا به مدت طولاني در معده باقي مي‌ماند كه منجر به سوءهاضمه مي‌شود. به‌علاوه، فلفل تعرق و ادرار را افزايش مي‌دهد. فلفل همچنين اثرات مفيد آنتي‌اكسيدان و آنتي باكتريال مؤثر را در خود نشان داده است.

فلفل

سياه، سفيد، قرمز، سبز

رنگ فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. رايج‌ترين نوع فلفل، فلفل سياه است كه براي آن بايد ميوه‌هاي فلفل را زماني چيد كه نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جريان تخمير و خشك شدن چروكيده و سياه رنگ مي‌شوند. ديگر نوع متداول، فلفل سفيد است. براي به دست آوردن فلفل سفيد، دانه‌ها هنگام برداشت بايد كاملاً رسيده و به رنگ كبود متمايل به قرمز تيره باشند. دانه‌ها را در آب قرار مي‌دهند تا خيس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقي مي‌مانند كه در جريان خشك شدن رنگ سفيد متمايل به زرد پيدا مي‌كنند.

فلفل قرمز نيز از ميوه‌هاي كاملاً رسيده گياه فلفل به دست مي‌آيد، با اين تفاوت كه فرايند خشك كردن دانه‌ها بايد سريع انجام گيرد. محصول نادرتر اين گياه فلفل سبز است. براي تهيه آن دانه‌هاي فلفل به‌صورت زرد و نارس برداشت مي‌شوند و سپس بايد در معرض نمك يا سركه قرار گيرند تا از تخمير شدن آن‌ها جلوگيري شود. گونه‌هاي مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطروطعم و همين‌طور درجه تندي هم تفاوت‌هايي با هم دارند. فلفل‌هاي سياه و سبز معطرتر از فلفل سفيد هستند. اما فلفل سفيد تندتر از انواع ديگر است و معمولاً براي تهيه سس ماهي استفاده مي‌شود. فلفل سبز براي تهيه سس غذاهاي كبابي كاربرد دارد. دانه‌هاي فلفل سبز را معمولاً نمي‌سايند. فلفل قرمز هم تند و هم داراي طعم شيرين ملايمي است و مانند فلفل سياه هنگام پخت گوشت قرمز از آن‌ها استفاده مي‌شود.

كاربردهاي مختلف فلفل در آشپزي

برخلاف اينكه نام هر سه نوع مورد نام برده شده فلفل مي‌باشد، اما خواص و كاربردهاي آن‌ها يكسان نيست و متفاوت با يكديگر هستند.

فلفل سفيد

اين گونه از فلفل، زماني به دست مي‌آيد كه پوست بيروني دانه‌ها بر اثر تابش نور خورشيد خشك و باز شود. دانه‌هاي سفيد درون اين پوست‌ها، فلفل سفيد است. فلفل سفيد، عطروطعم ماندگاري ندارد و پس از گذشت زمان به سرعت رايحه آن از بين خواهد رفت. به دليل رنگ سفيد اين فلفل، بهتر است در غذاهايي از آن استفاده كنيد كه بخواهيد رنگ يك دستي داشته باشند و دانه‌هاي فلفل در آن مشخص نباشند؛ مانند تهيه سس سفيد و يا پوره سيب زميني.

فلفل سياه

فراوان‌ترين نوع از فلفل كه در دسترس است، فلفل سياه است. اين فلفل به‌طور طبيعي از لايه بيروني كه توسط تابش نور خورشيد به رنگ سياه در آمده، به دست مي‌آيد. عطر آن بسيار بيشتر از فلفل سفيد است. همچنين تركيب اجزاي درون آن فوايد زيادي براي سلامتي دارد. فلفل سياه مي‌تواند در مدت زمان طولاني‌تري تازه بماند، بدون اينكه از خاصيت و عطروطعم آن كم شود. استفاده از فلفل سياه به جاي سفيد در وعده‌هاي غذايي، به دليل برتري عطر و ماندگاري بيشتر، رايج‌تر است.

فلفل قرمز

فرآيند ساخته شدن فلفل قرمز با دو گونه قبلي به كلي متفاوت است. اين فلفل از ماده Capsicum موجود در فلفل‌هاي چيلي به دست مي‌آيد. مواد موجود در فلفل‌هاي سفيد و سياه از نوع ماده Piperine است. حال آنكه در فلفل قرمز، اين ماده متفاوت بوده و در واقع Capsicum است.

هر ۳ نوع فلفل مي‌توانند هم در خواص دارويي مفيد باشند و هم در طعم بخشي به غذاها؛ اما فلفل قرمز در بحث آنتي‌اكسيدان‌ها و اثرات مفيدي كه بر روي سلامت دارد، بسيار قدرتمندتر از ديگر انواع است. همچنين فلفل قرمز بسيار تندتر است و طبيعت گرم آن نيز بيشتر است.

فلفل

خواص فلفل دلمه‌اي

فلفل دلمه‌اي يكي از سبزي‌هايي است كه به علت شكل زيبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ‌هاي متنوع بسيار موردتوجه قرار دارد. اين گياه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجي و قرمز در بازار عرضه مي‌شود. جالب است بدانيد كه هر كدام از اين رنگ‌ها معرف خاصيت ويژه‌اي از اين گياه است.

با اين كه همه اين فلفل‌هاي دلمه‌اي خواص مشابهي دارند، ولي داراي تفاوت‌هاي زيادي نيز هستند. فلفل دلمه‌اي به علت دارا بودن آب ميان بافتي فراوان يكي از كم كالري ترين سبزي‌ها مي‌باشد. با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز رنگ در ميان اكثر افراد شناخته شده تر مي‌باشد، اما پيگمآن‌هاي ايجادكننده رنگ قرمز، نارنجي و زرد خواص بسياري دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه‌اي سبز كمي تلخ‌تر است و فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز شيرين‌تر هستند و به حالت ميوه‌اي بيشتر شبيه مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي گياه تندي نيست؛ زيرا كاپسايسين كه باعث طعم تندي در فلفل مي‌شود، در اين فلفل به مقدار بسيار ناچيزي وجود دارد.

فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي گروه ب مانند تيامين، ريبوفلاوين و B6 است كه ويتامين‌هاي مؤثر در تبديل مواد غذايي به انرژي مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي همچنين گياهي سرشار از فيبر، پروتئين و آهن است. فيبر در غذاهاي گياهي مانند ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات كامل و حبوبات يافت مي‌شود و بدن برخلاف پروتئين، كربوهيدرات و چربي نمي‌تواند آن را هضم كند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربي‌ها و افزايش دفع آن‌ها، موجب كاهش فشارخون و كلسترول خون مي‌گردد. همچنين موجب جذب آهسته‌تر قند خون مي‌شود. در نتيجه باعث مي‌شود تا قند خون در حيطه نرمال ثابت بماند. از اثرات ديگر فيبر، التيام التهاب‌هاي ايجادشده در قسمت‌هاي مختلف بدن است.

فلفل دلمه‌اي سبز رنگ وقتي خيلي رسيده مي‌شود به رنگ قرمز تبديل مي‌شود كه رسيده‌تر، شيرين‌تر و با طعمي ملايم‌تر است. ويتامين ث و كاروتنوئيدها در حالت رسيده بيشتر هستند. هم چنين ظرفيت آنتي‌اكسيداني در فلفل دلمه‌اي قرمزرنگ بيشتر از فلفل دلمه‌اي سبز است. به منظور تهيه فلفل دلمه‌اي قرمز، بايد توجه كرد كه رنگ آن روشن باشد و پوست سفتي داشته باشد. ولي فلفل‌هايي كه پوست كدر و چروكيده دارند، به سمت فرآيند فساد پيش مي‌روند و مواد مغذي‌شان به شدت افت مي‌كند.

با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز و زرد هم منابع خوبي از ويتامين ث مي‌باشند، اما فلفل دلمه‌اي قرمز بيش‌ترين ميزان ويتامين ث را دارا مي‌باشد. به گونه اي كه دو برابر نياز روزانه به ويتامين ث را تأمين مي‌كند. ويتامين ث يك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي مي‌باشد. ويتامين ث در تسريع روند بهبود عفونت‌ها، ترميم زخم‌ها و جراحات پوستي، توليد كلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل استخواني، تأمين سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و استحكام رگ‌هاي خوني مؤثر است.

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه‌اي، ليكوپن مي‌باشد كه آنتي‌اكسيدان بسيار قوي است؛ و تحقيقات متعدد ثابت كرده است كه ليكوپن از سرطان پروستات و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كند. ليكوپن ماده‌اي است كه وقتي در معرض حرارت قرار بگيرد، آزاد مي‌شود. بدين منظور لازم است كمي آن را در روغن تفت داد يا كبابي كرد. فلفل دلمه‌اي قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نياز روزانه بدن به مواد مغذي موردنياز در سلامت استخوان را تأمين مي‌نمايد. اين مسئله به دليل دارا بودن مقادير فراواني از ريزمغذي‌هايي چون: كلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم و روي است كه همگي، از مواد مغذي موردنياز در استحكام و حفظ بافت استخواني مي‌باشند.

پاپريكا، ادويه‌اي برگرفته از فلفل قرمز

ادويه پاپريكا، از فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ يا فلفل چيلي قرمز گرفته مي‌شود. اين ادويه به‌منظور بهبود طعم در غذاها بسيار كاربرد دارد. اين ادويه سرشار از ويتامين A و نيز ويتامين ب است كه ويتامينِ در تقويت نوروترانسميترهاي سيستم اعصاب و رشد و نمو سلول‌هاي بدن مؤثر مي‌باشد.

علت رنگ سبز اين فلفل دلمه‌اي، مقادير فراوان كلروفيل در آن است كه در پيوند با منيزيم است. منيزيم در بهبود حافظه و يادگيري اثرات زيادي دارد. همچنين منيزيم در جهت كاهش فشارخون مؤثر است. مقادير فراوان B6 و منيزيم موجود در فلفل دلمه‌اي سبز، باعث كاهش اضطراب ناشي از سندرم پيش از قاعدگي مي‌شود و به‌منظور بهبود علائم اين سندرم مؤثر مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي سبز ويتامينِ فراواني دارد كه در بهبود عملكرد سيستم ايمني و محافظت سلولي اثر دارد.

فلفل

فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي، عينك آفتابي طبيعي

فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز منبع بسيار خوبي از كاروتنوئيدها هستند. كاروتنوئيدها گروهي از مواد شيميايي گياهي مي‌باشند كه سلامت چشم‌ها را به همراه دارند. كاروتنوئيدهاي موجود در فلفل‌هاي دلمه‌اي عبارت‌اند از:

۱. بتاكاروتن كه مسئول ايجاد رنگ نارنجي در هويج، كدو حلوايي، فلفل دلمه‌اي نارنجي و... است، در سلول‌هاي بينايي تبديل به ويتامين ا مي‌شود؛ كه اين ويتامين به‌منظور تقويت فرآيند بينايي بالأخص در نور كم كاربرد دارد. همچنين اين ويتامين در بهبود عملكرد سيستم ايمني و سلول‌هاي شاخي پوست مؤثر است. بتاكاروتن همچنين از آنتي‌اكسيدان‌هاي بسيار قوي مي‌باشد كه افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند.

۲. لوتئين و زآگزانتين كه رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه‌اي زرد و ... ايجاد مي‌كند. از مواد اصلي تشكيل دهنده ماكولاي چشم مي‌باشند و ماكولاي چشم را از آسيب‌هاي ناشي از افزايش سن محافظت مي‌كنند و كمبود آن‌ها آب مرواريد را در پي دارد. در حقيقت فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي را مي‌توان نوعي عينك آفتابي طبيعي براي چشم‌ها دانست.

براي خريد بذر فلفل و ساير انواع بذرها و ديگر محصولات كشاورزي به به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۵:۱۳ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

آشنايي با خواص انواع فلفل

فلفل يكي از پرمصرف‌ترين ادويه‌ها در آشپزي و خانه‌داري است. در اين مقاله قصد داريم شما را با انواع فلفل و كاربردهاي آن در آشپزي آشنا كنيم. فلفل سياه، سفيد، قرمز و سبز، همه از يك گياه تهيه مي‌شوند. رنگ ‌فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. فلفل فوايد زيادي دارد. مصرف فلفل سيستم هاضمه را تقويت مي‌كند و به گردش خون سرعت مي‌بخشد. كاشت فلفل به‌تدريج در كشورهاي نزديك به منطقه مالابار هم كه آب و هواي مشابهي دارند رايج شده، از جمله سريلانكا، مالزي، اندونزي و تايلند. در حال حاضر صادركنندگان جديدي مانند ويتنام و برزيل به جمع اين كشورها پيوسته‌اند. فلفل پيش از بسته‌بندي بايد ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاك جدا شود. فلفل پس از خشك شدن در رنگ‌هاي سياه، قرمز و سفيد يافت مي‌شود. انواع فلفل متناسب با كيفيت و رنگ و بو، قيمت‌هاي متفاوتي دارند.

خواص فلفل

فلفل پرزهاي چشايي را تحريك مي‌كند و پيامي ‌به معده مي‌فرستد كه باعث ترشح اسيد هيدروكلوريك و در نتيجه هضم بهتر غذا مي‌شود. اسيد هيدروكلوريك براي هضم پروتئين‌ها و ديگر مواد غذايي در معده ضروري است. هنگامي‌كه مقدار اسيد هيدروكلوريك بدن كافي نباشد، غذا به مدت طولاني در معده باقي مي‌ماند كه منجر به سوءهاضمه مي‌شود. به‌علاوه، فلفل تعرق و ادرار را افزايش مي‌دهد. فلفل همچنين اثرات مفيد آنتي‌اكسيدان و آنتي باكتريال مؤثر را در خود نشان داده است.

فلفل

سياه، سفيد، قرمز، سبز

رنگ فلفل به زمان برداشت و شيوه عمل آوردن آن بستگي دارد. رايج‌ترين نوع فلفل، فلفل سياه است كه براي آن بايد ميوه‌هاي فلفل را زماني چيد كه نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جريان تخمير و خشك شدن چروكيده و سياه رنگ مي‌شوند. ديگر نوع متداول، فلفل سفيد است. براي به دست آوردن فلفل سفيد، دانه‌ها هنگام برداشت بايد كاملاً رسيده و به رنگ كبود متمايل به قرمز تيره باشند. دانه‌ها را در آب قرار مي‌دهند تا خيس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقي مي‌مانند كه در جريان خشك شدن رنگ سفيد متمايل به زرد پيدا مي‌كنند.

فلفل قرمز نيز از ميوه‌هاي كاملاً رسيده گياه فلفل به دست مي‌آيد، با اين تفاوت كه فرايند خشك كردن دانه‌ها بايد سريع انجام گيرد. محصول نادرتر اين گياه فلفل سبز است. براي تهيه آن دانه‌هاي فلفل به‌صورت زرد و نارس برداشت مي‌شوند و سپس بايد در معرض نمك يا سركه قرار گيرند تا از تخمير شدن آن‌ها جلوگيري شود. گونه‌هاي مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطروطعم و همين‌طور درجه تندي هم تفاوت‌هايي با هم دارند. فلفل‌هاي سياه و سبز معطرتر از فلفل سفيد هستند. اما فلفل سفيد تندتر از انواع ديگر است و معمولاً براي تهيه سس ماهي استفاده مي‌شود. فلفل سبز براي تهيه سس غذاهاي كبابي كاربرد دارد. دانه‌هاي فلفل سبز را معمولاً نمي‌سايند. فلفل قرمز هم تند و هم داراي طعم شيرين ملايمي است و مانند فلفل سياه هنگام پخت گوشت قرمز از آن‌ها استفاده مي‌شود.

كاربردهاي مختلف فلفل در آشپزي

برخلاف اينكه نام هر سه نوع مورد نام برده شده فلفل مي‌باشد، اما خواص و كاربردهاي آن‌ها يكسان نيست و متفاوت با يكديگر هستند.

فلفل سفيد

اين گونه از فلفل، زماني به دست مي‌آيد كه پوست بيروني دانه‌ها بر اثر تابش نور خورشيد خشك و باز شود. دانه‌هاي سفيد درون اين پوست‌ها، فلفل سفيد است. فلفل سفيد، عطروطعم ماندگاري ندارد و پس از گذشت زمان به سرعت رايحه آن از بين خواهد رفت. به دليل رنگ سفيد اين فلفل، بهتر است در غذاهايي از آن استفاده كنيد كه بخواهيد رنگ يك دستي داشته باشند و دانه‌هاي فلفل در آن مشخص نباشند؛ مانند تهيه سس سفيد و يا پوره سيب زميني.

فلفل سياه

فراوان‌ترين نوع از فلفل كه در دسترس است، فلفل سياه است. اين فلفل به‌طور طبيعي از لايه بيروني كه توسط تابش نور خورشيد به رنگ سياه در آمده، به دست مي‌آيد. عطر آن بسيار بيشتر از فلفل سفيد است. همچنين تركيب اجزاي درون آن فوايد زيادي براي سلامتي دارد. فلفل سياه مي‌تواند در مدت زمان طولاني‌تري تازه بماند، بدون اينكه از خاصيت و عطروطعم آن كم شود. استفاده از فلفل سياه به جاي سفيد در وعده‌هاي غذايي، به دليل برتري عطر و ماندگاري بيشتر، رايج‌تر است.

فلفل قرمز

فرآيند ساخته شدن فلفل قرمز با دو گونه قبلي به كلي متفاوت است. اين فلفل از ماده Capsicum موجود در فلفل‌هاي چيلي به دست مي‌آيد. مواد موجود در فلفل‌هاي سفيد و سياه از نوع ماده Piperine است. حال آنكه در فلفل قرمز، اين ماده متفاوت بوده و در واقع Capsicum است.

هر ۳ نوع فلفل مي‌توانند هم در خواص دارويي مفيد باشند و هم در طعم بخشي به غذاها؛ اما فلفل قرمز در بحث آنتي‌اكسيدان‌ها و اثرات مفيدي كه بر روي سلامت دارد، بسيار قدرتمندتر از ديگر انواع است. همچنين فلفل قرمز بسيار تندتر است و طبيعت گرم آن نيز بيشتر است.

فلفل

خواص فلفل دلمه‌اي

فلفل دلمه‌اي يكي از سبزي‌هايي است كه به علت شكل زيبا، جنس جذاب، طعم متفاوت و رنگ‌هاي متنوع بسيار موردتوجه قرار دارد. اين گياه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجي و قرمز در بازار عرضه مي‌شود. جالب است بدانيد كه هر كدام از اين رنگ‌ها معرف خاصيت ويژه‌اي از اين گياه است.

با اين كه همه اين فلفل‌هاي دلمه‌اي خواص مشابهي دارند، ولي داراي تفاوت‌هاي زيادي نيز هستند. فلفل دلمه‌اي به علت دارا بودن آب ميان بافتي فراوان يكي از كم كالري ترين سبزي‌ها مي‌باشد. با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز رنگ در ميان اكثر افراد شناخته شده تر مي‌باشد، اما پيگمآن‌هاي ايجادكننده رنگ قرمز، نارنجي و زرد خواص بسياري دارند. از نظر طعم، فلفل دلمه‌اي سبز كمي تلخ‌تر است و فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز شيرين‌تر هستند و به حالت ميوه‌اي بيشتر شبيه مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي گياه تندي نيست؛ زيرا كاپسايسين كه باعث طعم تندي در فلفل مي‌شود، در اين فلفل به مقدار بسيار ناچيزي وجود دارد.

فلفل دلمه‌اي سرشار از ويتامين‌هاي گروه ب مانند تيامين، ريبوفلاوين و B6 است كه ويتامين‌هاي مؤثر در تبديل مواد غذايي به انرژي مي‌باشند. فلفل دلمه‌اي همچنين گياهي سرشار از فيبر، پروتئين و آهن است. فيبر در غذاهاي گياهي مانند ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات كامل و حبوبات يافت مي‌شود و بدن برخلاف پروتئين، كربوهيدرات و چربي نمي‌تواند آن را هضم كند و در دستگاه گوارش با اتصال به چربي‌ها و افزايش دفع آن‌ها، موجب كاهش فشارخون و كلسترول خون مي‌گردد. همچنين موجب جذب آهسته‌تر قند خون مي‌شود. در نتيجه باعث مي‌شود تا قند خون در حيطه نرمال ثابت بماند. از اثرات ديگر فيبر، التيام التهاب‌هاي ايجادشده در قسمت‌هاي مختلف بدن است.

فلفل دلمه‌اي سبز رنگ وقتي خيلي رسيده مي‌شود به رنگ قرمز تبديل مي‌شود كه رسيده‌تر، شيرين‌تر و با طعمي ملايم‌تر است. ويتامين ث و كاروتنوئيدها در حالت رسيده بيشتر هستند. هم چنين ظرفيت آنتي‌اكسيداني در فلفل دلمه‌اي قرمزرنگ بيشتر از فلفل دلمه‌اي سبز است. به منظور تهيه فلفل دلمه‌اي قرمز، بايد توجه كرد كه رنگ آن روشن باشد و پوست سفتي داشته باشد. ولي فلفل‌هايي كه پوست كدر و چروكيده دارند، به سمت فرآيند فساد پيش مي‌روند و مواد مغذي‌شان به شدت افت مي‌كند.

با وجود اينكه فلفل دلمه‌اي سبز و زرد هم منابع خوبي از ويتامين ث مي‌باشند، اما فلفل دلمه‌اي قرمز بيش‌ترين ميزان ويتامين ث را دارا مي‌باشد. به گونه اي كه دو برابر نياز روزانه به ويتامين ث را تأمين مي‌كند. ويتامين ث يك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي مي‌باشد. ويتامين ث در تسريع روند بهبود عفونت‌ها، ترميم زخم‌ها و جراحات پوستي، توليد كلاژن موجود در غضروف‌ها و مفاصل استخواني، تأمين سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها و استحكام رگ‌هاي خوني مؤثر است.

مسئول رنگ قرمز شفاف در فلفل دلمه‌اي، ليكوپن مي‌باشد كه آنتي‌اكسيدان بسيار قوي است؛ و تحقيقات متعدد ثابت كرده است كه ليكوپن از سرطان پروستات و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كند. ليكوپن ماده‌اي است كه وقتي در معرض حرارت قرار بگيرد، آزاد مي‌شود. بدين منظور لازم است كمي آن را در روغن تفت داد يا كبابي كرد. فلفل دلمه‌اي قرمز ۵۵ تا ۷۵ درصد نياز روزانه بدن به مواد مغذي موردنياز در سلامت استخوان را تأمين مي‌نمايد. اين مسئله به دليل دارا بودن مقادير فراواني از ريزمغذي‌هايي چون: كلسيم، آهن، منيزيم، فسفر، پتاسيم و روي است كه همگي، از مواد مغذي موردنياز در استحكام و حفظ بافت استخواني مي‌باشند.

پاپريكا، ادويه‌اي برگرفته از فلفل قرمز

ادويه پاپريكا، از فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ يا فلفل چيلي قرمز گرفته مي‌شود. اين ادويه به‌منظور بهبود طعم در غذاها بسيار كاربرد دارد. اين ادويه سرشار از ويتامين A و نيز ويتامين ب است كه ويتامينِ در تقويت نوروترانسميترهاي سيستم اعصاب و رشد و نمو سلول‌هاي بدن مؤثر مي‌باشد.

علت رنگ سبز اين فلفل دلمه‌اي، مقادير فراوان كلروفيل در آن است كه در پيوند با منيزيم است. منيزيم در بهبود حافظه و يادگيري اثرات زيادي دارد. همچنين منيزيم در جهت كاهش فشارخون مؤثر است. مقادير فراوان B6 و منيزيم موجود در فلفل دلمه‌اي سبز، باعث كاهش اضطراب ناشي از سندرم پيش از قاعدگي مي‌شود و به‌منظور بهبود علائم اين سندرم مؤثر مي‌باشد. فلفل دلمه‌اي سبز ويتامينِ فراواني دارد كه در بهبود عملكرد سيستم ايمني و محافظت سلولي اثر دارد.

فلفل

فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي، عينك آفتابي طبيعي

فلفل‌هاي زرد، نارنجي و قرمز منبع بسيار خوبي از كاروتنوئيدها هستند. كاروتنوئيدها گروهي از مواد شيميايي گياهي مي‌باشند كه سلامت چشم‌ها را به همراه دارند. كاروتنوئيدهاي موجود در فلفل‌هاي دلمه‌اي عبارت‌اند از:

۱. بتاكاروتن كه مسئول ايجاد رنگ نارنجي در هويج، كدو حلوايي، فلفل دلمه‌اي نارنجي و... است، در سلول‌هاي بينايي تبديل به ويتامين ا مي‌شود؛ كه اين ويتامين به‌منظور تقويت فرآيند بينايي بالأخص در نور كم كاربرد دارد. همچنين اين ويتامين در بهبود عملكرد سيستم ايمني و سلول‌هاي شاخي پوست مؤثر است. بتاكاروتن همچنين از آنتي‌اكسيدان‌هاي بسيار قوي مي‌باشد كه افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كند.

۲. لوتئين و زآگزانتين كه رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه‌اي زرد و ... ايجاد مي‌كند. از مواد اصلي تشكيل دهنده ماكولاي چشم مي‌باشند و ماكولاي چشم را از آسيب‌هاي ناشي از افزايش سن محافظت مي‌كنند و كمبود آن‌ها آب مرواريد را در پي دارد. در حقيقت فلفل دلمه‌اي زرد و نارنجي را مي‌توان نوعي عينك آفتابي طبيعي براي چشم‌ها دانست.

براي خريد بذر فلفل و ساير انواع بذرها و ديگر محصولات كشاورزي به به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۴:۳۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

انواع كود NPK

كود NPK از جمله كودهاي مفيد و مؤثري است كه نقش اساسي را در رشد رويشي گياه ايفا مي‌كند، اين كود براي تمامي محصولات كشاورزي و زراعي مناسب است؛ داراي انواع گوناگوني است كه شما بسته به نوع گياه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. اين كود مخفف سه كلمه N نيتروژن، P فسفر و K پتاسيم مي‌باشد. گياهان مختلف براي رشد و نمو نياز به كود دارند تا بتوانند رشد كنند، كود ان پي كا بدون بو و افزودني‌هاي شيميايي است، باعث افزايش باردهي، گلدهي و كيفيت محصولات كشاورزي مي‌شود و از زرد شدن برگ‌ها و آفات جلوگيري مي‌كند.

تعريف كود NPK

هر گياهي براي رشد بهتر و جلوگيري از آفات و زرد شدن برگ‌ها نياز به كود دارد؛ كود NPK در واقعي نوعي كود پودري پركاربرد مي‌باشد كه در آب حل مي‌شود. اين كود از سه عنصر اساسي N نيتروژن، P فسفر و K پتاسيم تشكيل شده است كه اين سه عنصر نقش عمده‌اي را در رشد رويشي گياه و همچنين بذر ايفا مي‌كند. علاوه بر اين كود NPK داراي عناصر ديگري همچون روي، مس، منگنز، كلات و … نيز مي‌باشد.

عملكرد سه عنصر حياتي گياه در كود NPK:

كود NPK داراي ارقام مختلفي است كه اعداد موجود در كنار هر يك از كلمات نشان‌دهنده ميزان نيتروژن، فسفر و پتاسيم موجود در كود است، به‌طور مثال كود ۱۰ ۴۰ ۱۰ NPK به ترتيب داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۴۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است، به همين صورت اعداد موجود در ديگر كودها نيز نشان‌دهنده سه عنصر اساسي گياه است. از اين كود براي محصولات باغي همچون انواع درخت، صيفي‌جات، سبزي‌ها، محصولات زراعي و … استفاده مي‌شود.

نيتروژن N

وجود نيتروژن در كود باعث بهبود عملكرد شاخ و برگ گياه مي‌شود و به رشد گياه كمك شاياني مي‌كند.

عملكرد بذر را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود بذر زودتر جوانه بزند.

باعث افزايش كيفيت محصولات باغي مي‌شود.

به عمل فتوسنتز گياه كمك مي‌كند.

يكي از علائم كمبود نيتروژن در گياه تغيير رنگ برگ‌هاي گياه مي‌باشد كه در صورت مشاهده بهتر است از كود NPK با نيتروژن زياد استفاده كنيد.

فسفر P

وجود فسفر در كود سبب ريشه‌زايي بهتر گياه مي‌شود.

به افزايش گلدهي و شكوفه دهي گياه كمك شاياني مي‌كند.

گياه را براي مقابله با تنش‌هاي محيطي آماده مي‌كند، استرس و تنش‌هاي محيطي را كاهش و از بين مي‌برد.

از علائم كمبود فسفر در گياه اين است كه برگ‌هاي گياه كوچك و درعين‌حال جوانه‌هاي انتهايي گياه نيز كوچك مي‌شوند.

پتاسيم K

وجود پتاسيم در كود سبب بهبود كيفيت محصول و گل مي‌شود.

پروتئين موردنياز گياه را تأمين مي‌كند.

به بزرگ شدن ميوه‌ها كمك مي‌كند.

گياه را در برابر بيماري‌ها مقاوم مي‌كند، آفات و بيماري گياه را تا حدود زيادي كاهش مي‌دهد.

از جمله علائم كمبود پتاسيم در گياه مي‌توان به تغيير رنگ برگ‌ها و زرد شدن آن‌ها اشاره كرد.

ويژگي‌هاي كود NPK

كود NPK داراي گونه‌هاي مختلفي است كه شما بسته به نوع گياه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد، به‌طور مثال براي گياهي كه نياز به نيتروژن زياد دارد مي‌بايست از كودهايي با نيتروژن زياد استفاده كنيد و عملكرد گياه را طي دوران رشد بهبود مي‌بخشد و باعث مي‌شود گياه رشد بهتري را تجربه كند.

كود NPK باعث افزايش ميوه در گياه مي‌شود و شما مي‌توانيد محصولات بهتر و باكيفيت‌تري را توليد كنيد و استفاده آساني دارد به اين صورت كه در آب به‌راحتي حل مي‌شود.

كود NPK بايد در جاي خشك و خنگ نگهداري شود و مواد موردنياز را براي رشد گياه در اختيار ريشه قرار مي‌دهد و رشد گياه را تسهيل و باعث افزايش طول عمر گياه مي‌شود.

كود NPK براي گياهان مختلف مناسب مي‌باشد و باعث افزايش كيفيت محصولات كشاورزي، باردهي و گلدهي گياه مي‌شود و گياه را در برابر آفات و بيماري‌ها ايمن مي‌كند.

اين كود بدون بو و مواد شيميايي است و پاكيزه و بهداشتي است و در تهيه آن از مواد ارگانيك استفاده شده است و اين كود مي‌تواند جايگزين مناسبي براي انواع كودها شيمايي باشد.

انواع كود NPK

كود NPK 0 30 20

كود NPK از سه عنصر حياتي نيتروژن ۰ درصد، فسفر ۳۰ درصد و ۲۰ درصد پتاسيم تشكيل شده است كه مقادير زيادي اسيد آمينه و جلبك دريايي به همراه ساير مواد در آن وجود دارد، داراي فسفر زيادي است. وجود فسفر باعث تسريع در ريشه‌زايي گياه و بهبود عملكرد گياه مي‌شود. مواد آلي را براي رشد در اختيار گياه قرار مي‌دهد، به‌صورت پودري عرضه مي‌شود كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود.

كود NPK 10 10 40

كود ان پي كا مخفف سه كلمه نيتروژن، فسفر و پتاسيم است كه اين محصول به ترتيب داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۱۰ درصد فسفر و ۴۰ درصد پتاسيم مي‌باشد. داراي پتاسيم زيادي است در كنار سه عنصر حياتي عناصر ديگري نيز در اين كود به‌ كار رفته است كه باعث بهبود رشد گياه مي‌شود. اين كود به‌صورت محلول‌پاشي، آبياري و استفاده در خاك قابل‌استفاده است. از اين كود بيشتر در زماني استفاده مي‌شود كه ميوه گياه در حال شكل گرفتن مي‌باشد، باعث مي‌شود محصول باكيفيت‌تري را برداشت كنيد. براي تمامي محصولات كشاورزي مناسب مي‌باشد بدون بو است.

كود NPK 10 45 10

كود NPK 10 45 10 داراي فسفر زيادي است. طوري كه داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۴۵ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است علاوه بر اين داراي عناصر كم مصرفي همچون روي، مس، منگنز و … نيز مي‌باشد. اين محصول براي رشد ريز مغزي گياه مفيد مي‌باشد. به‌صورت آبياري و محلول‌پاشي قابل استفاده است. يكي از پرمصرف‌ترين و محبوب‌ترين كودها مي‌باشد. باعث افزايش رشد و تغذيه گياه مي‌شود و از زرد شدن برگ درختان جلوگيري مي‌كند. اين كود را بايد در جاي خشك و خنك و به دور از نور مستقيم خورشيد نگه‌داري كنيد.

كود NPK 10 52 10

كود NPK 10 52 10 داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۵۲ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است. داراي فسفر زيادي مي‌باشد كه باعث بهبود رشد گياه مي‌شود. به‌صورت پودري در بسته‌هاي آلومينيومي عرضه مي‌شود. اين كود براي رشد ساقه گياه بسيار مناسب است و يكي از كودهاي محبوب و پرمصرف جهان به شمار مي‌رود. براي كليه محصولات كشاورزي قابل‌استفاده و مصرف است. باعث جوانه‌زني بهتر گياه مي‌شود و از زرد شدن برگ‌ها جلوگيري مي‌كند.

كود NPK 12 12 36

كود NPK 12 12 36 داراي ۱۲ درصد نيتروژن، ۱۲ درصد فسفر و ۳۶ درصد پتاسيم مي‌باشد، در كنار اين عوامل اين كود داراي عناصري همچون مس، روي، منگنز و … نيز مي‌باشد كه مواد آلي را براي رشد بهتر گياه فراهم مي‌كند. براي افزايش گلدهي مناسب مي‌باشد. تأثير مثبتي را در عملكرد رشد گياه ايفا مي‌كند. پسماند موجود در اين كود بسيار ناچيز مي‌باشد و باعث از بين رفتن خاك نمي‌شود. توجه داشته باشيد كه اين كود را بايد در جاي خشك و خنك و به دور از نور مستقيم خورشيد نگه‌داري كنيد و براي گياهان مختلف قابل‌استفاده است.

npk

كود NPK 15 15 30

كود NPK 15 15 30 عناصر ضروري را براي رشد گياه تأمين مي‌كند، طوري كه داراي ۱۵ درصد نيتروژن، ۱۵ درصد فسفر و ۳۰ درصد پتاسيم است. پتاسيم موجود در اين كود بالاست طوري كه باعث افزايش باردهي گياه مي‌شود. در اين كود عناصري همچون كلات نيز وجود دارد كه باعث ماندگاري بيشتر در خاك و در نتيجه جذب توسط ريشه مي‌شود و شما مي‌توانيد محصول باكيفيتي را برداشت كنيد. به سوخت ساز گياه كمك شاياني مي‌كند. هر گياهي براي رشد و نمو نياز به مراقبت و كود دارد تا بتواند رشد كند. استفاده از اين كود سبب افزايش طعم، رنگ و كيفيت محصول مي‌شود و از ترك خوردگي پوست ميوه جلوگيري مي‌كند.

كود NPK 15 50 5

كود NPK 15 50 5 داراي ۱۵ درصد نيتروژن، ۵۰ درصد فسفر و ۵ درصد پتاسيم مي‌باشد. داراي فسفر زيادي است كه براي رشد انواع سبزي‌ها مناسب است. سبزي‌ها مختلف براي رشد نياز به كود دارند بنابراين اين محصول مي‌تواند انتخابي مناسب براي طيف وسيعي از سبزي‌ها براي رشد باشد. به سوخت ساز گياه كمك مي‌كند و باعث تقويت ريشه گياه مي‌شود. بهتر است در جاي خشك و خنك نگهداري شود. به‌صورت محلول‌پاشي و آبياري قابل استفاده است به‌راحتي در آب حل مي‌شود و قدرت جذب بالايي دارد.

كود NPK 18 18 18

كود ان پي كا ۱۸ ۱۸ ۱۸ داراي ۱۸ درصد نيتروژن، ۱۸ درصد فسفر و ۱۸ درصد پتاسيم در كنار ساير عناصر همچون روي، مس، منگنز و … دارد. براي رشد انواع گياهان زينتي من‌جمله انواع كاكتوس مناسب است. باعث تحريك رشد گياه مي‌شود. براي درختان مختلف نيز مناسب مي‌باشد. اين كود عناصر ضروري را به‌صورت مساوي در اختيار گياه قرار مي‌دهد. باعث بهبود عملكرد رشد گياه مي‌شود. به‌صورت پودري است. بدون بو مي‌باشد و از گياه شما در برابر آفات و پوسيدگي محافظت مي‌كند. كاكتوس از جمله گياهان زينتي است كه براي رشد نياز به مراقبت و كود دارد تا بتواند به‌درستي رشد كند.

كود NPK 20 20 20

كود NPK 20 20 20 همان‌طور كه از نامش پيداست داراي ۲۰ درصد نيتروژن به همراه ۲۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسيم است كه باعث مي‌شود گياه رشد بهتري را تجربه كند و از زرد شدن برگ‌ها جلوگيري مي‌كند. نوعي كود كامل به شمار مي‌رود كه تمامي احتياجات موردنياز گياه را برطرف مي‌كند. از اين كود مي‌توانيد در تمامي مراحل رشد گياه استفاده كنيد. جذب سريع و فوق‌العاده‌اي دارد و باعث تحريك رشد گياه مي‌شود. مواد آلي را براي رشد در اختيار گياه قرار مي‌دهد.

npk

كود NPK 3 11 38

كود NPK 3 11 38 داراي ۳ درصد نيتروژن به همراه ۱۱ درصد فسفر و ۳۸ درصد پتاسيم است. براي رشد انواع گياهان زينتي به‌خصوص انواع كاكتوس‌ها و ساكولنت ها مناسب است. تأثير مثبتي در عملكرد رويشي گياه ايفا مي‌كند. براي محصولات كشاورزي مناسب مي‌باشد. داراي پتاسيم زيادي است كه از زرد شدن برگ‌ها جلوگيري مي‌كند و به‌صورت پودري است كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود.

كود NPK 30 10 10

كود NPK 30 10 10 داراي ۳۰ درصد نيتروژن، ۱۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است. در كنار اين سه عنصر حياتي داراي عناصر ديگري همچون روي، مس و …نيز است. براي ريشه‌زايي انواع گياهان مناسب مي‌باشد. به‌صورت پودري است كه توسط ريشه جذب مي‌شود، قدرت جذب بالايي دارد، مواد آلي را براي رشد در اختيار گياه قرار مي‌دهد.

npk

كود NPK 4 5 40

كود NPK 4 5 40 داراي ۴ درصد نيتروژن، ۵ درصد فسفر و ۴۰ درصد پتاسيم است. براي داشتن ميوه بزرگ‌تر مي‌توانيد از اين محصول استفاده كنيد؛ علاوه بر اين استفاده از اين كود سبب مي‌شود تا ميوه شما علاوه بر بزرگ‌تر شدن، خوش‌طعم و خوش‌بو نيز شود گل‌هاي شما نيز بزرگ‌تر مي‌شود. اين كود را زماني استفاده كنيد كه شكوفه‌هاي گياه در حال ريزش است. به‌صورت پودري است كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود داراي پتاسيم زيادي است كه از زرد شدن برگ‌هاي جلوگيري مي‌كند. باعث ماندگاري محصول مي‌شود. براي محصولات كشاورزي مختلفي قابل‌استفاده است. از ريزش شكوفه‌ها نيز جلوگيري مي‌كند.

مشخصات كامل كود NPK

كود NPK در بسته‌هاي آلومينيومي و به‌صورت پودري عرضه مي‌شود. در تهيه اين محصول از سه عنصر حياتي كه گياه براي رشد به آن نياز دارد استفاده شده است اين سه عنصر به ترتيب نيتروژن، فسفر و پتاسيم است كه عناصر لازم و ضروري را در اختيار گياه قرار مي‌دهد تا گياه بتواند رشد كند. مدت تأثيرگذاري اين كود بر گياه در حدود يك سال است. بايد در جاي خشك و خنك نگهداري شود. در بسته‌هاي مختلف ۱ تا ۱۰ كيلوگرمي عرضه مي‌شود.

طريقه مصرف NPK

طريقه مصرف اين كود به اين صورت است كه پس از تهيه آن را در آب مخلوط‌ كنيد (اين كود به‌صورت پودري است كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود) سپس مورداستفاده قرار دهيد. براي استفاده هر دو گرم از اين كود را در دو ليتر آب حل كنيد. به‌صورت محلول‌پاشي و آبياري مصرف مي‌شود. توجه داشته باشيد كه ميزان مصرف اين كود بر روي محصول درج شده است. از استفاده بيش از حد خودداري كنيد چرا كه ممكن است به گياه آسيب برساند و قبل از گلدهي گياه از آن استفاده كنيد.

نتيجه‌گيري

كود ان پي كا يكي از كودهاي محبوب و پرطرفدار جهان است كه متناسب با گياهان مختلف در انواع مختلفي توليد مي‌شود كه شما بسته به نوع محصول خود مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. قابليت استفاده براي تمامي محصولات كشاورزي را دارد و افزايش كيفيت محصول و باردهي از ويژگي‌هاي بارز اين كود است. اين كود در بسته‌هاي آلومينيومي به‌صورت پودري عرضه مي‌شود. به‌صورت آبياري، محلول‌پاشي و همچنين در خاك قابل‌مصرف و استفاده است. رشد گياه را تسهيل مي‌كند يكي از كودهاي پرفروش جهان مي‌باشد. اين كود از مخفف سه كلمه N به معناي نيتروژن P به معناي فسفر و K به معناي پتاسيم تشكيل شده است. از زرد شدن برگ‌هاي جلوگيري مي‌كند و باعث تحريك رشد گياه مي‌شود.

براي خريد كود NPK و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، ان پي كا، خريد كود، فروشگاه كود، NPK،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۵:۱۲ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

انواع كود NPK

كود NPK از جمله كودهاي مفيد و مؤثري است كه نقش اساسي را در رشد رويشي گياه ايفا مي‌كند، اين كود براي تمامي محصولات كشاورزي و زراعي مناسب است؛ داراي انواع گوناگوني است كه شما بسته به نوع گياه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. اين كود مخفف سه كلمه N نيتروژن، P فسفر و K پتاسيم مي‌باشد. گياهان مختلف براي رشد و نمو نياز به كود دارند تا بتوانند رشد كنند، كود ان پي كا بدون بو و افزودني‌هاي شيميايي است، باعث افزايش باردهي، گلدهي و كيفيت محصولات كشاورزي مي‌شود و از زرد شدن برگ‌ها و آفات جلوگيري مي‌كند.

تعريف كود NPK

هر گياهي براي رشد بهتر و جلوگيري از آفات و زرد شدن برگ‌ها نياز به كود دارد؛ كود NPK در واقعي نوعي كود پودري پركاربرد مي‌باشد كه در آب حل مي‌شود. اين كود از سه عنصر اساسي N نيتروژن، P فسفر و K پتاسيم تشكيل شده است كه اين سه عنصر نقش عمده‌اي را در رشد رويشي گياه و همچنين بذر ايفا مي‌كند. علاوه بر اين كود NPK داراي عناصر ديگري همچون روي، مس، منگنز، كلات و … نيز مي‌باشد.

عملكرد سه عنصر حياتي گياه در كود NPK:

كود NPK داراي ارقام مختلفي است كه اعداد موجود در كنار هر يك از كلمات نشان‌دهنده ميزان نيتروژن، فسفر و پتاسيم موجود در كود است، به‌طور مثال كود ۱۰ ۴۰ ۱۰ NPK به ترتيب داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۴۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است، به همين صورت اعداد موجود در ديگر كودها نيز نشان‌دهنده سه عنصر اساسي گياه است. از اين كود براي محصولات باغي همچون انواع درخت، صيفي‌جات، سبزي‌ها، محصولات زراعي و … استفاده مي‌شود.

نيتروژن N

وجود نيتروژن در كود باعث بهبود عملكرد شاخ و برگ گياه مي‌شود و به رشد گياه كمك شاياني مي‌كند.

عملكرد بذر را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود بذر زودتر جوانه بزند.

باعث افزايش كيفيت محصولات باغي مي‌شود.

به عمل فتوسنتز گياه كمك مي‌كند.

يكي از علائم كمبود نيتروژن در گياه تغيير رنگ برگ‌هاي گياه مي‌باشد كه در صورت مشاهده بهتر است از كود NPK با نيتروژن زياد استفاده كنيد.

فسفر P

وجود فسفر در كود سبب ريشه‌زايي بهتر گياه مي‌شود.

به افزايش گلدهي و شكوفه دهي گياه كمك شاياني مي‌كند.

گياه را براي مقابله با تنش‌هاي محيطي آماده مي‌كند، استرس و تنش‌هاي محيطي را كاهش و از بين مي‌برد.

از علائم كمبود فسفر در گياه اين است كه برگ‌هاي گياه كوچك و درعين‌حال جوانه‌هاي انتهايي گياه نيز كوچك مي‌شوند.

پتاسيم K

وجود پتاسيم در كود سبب بهبود كيفيت محصول و گل مي‌شود.

پروتئين موردنياز گياه را تأمين مي‌كند.

به بزرگ شدن ميوه‌ها كمك مي‌كند.

گياه را در برابر بيماري‌ها مقاوم مي‌كند، آفات و بيماري گياه را تا حدود زيادي كاهش مي‌دهد.

از جمله علائم كمبود پتاسيم در گياه مي‌توان به تغيير رنگ برگ‌ها و زرد شدن آن‌ها اشاره كرد.

ويژگي‌هاي كود NPK

كود NPK داراي گونه‌هاي مختلفي است كه شما بسته به نوع گياه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد، به‌طور مثال براي گياهي كه نياز به نيتروژن زياد دارد مي‌بايست از كودهايي با نيتروژن زياد استفاده كنيد و عملكرد گياه را طي دوران رشد بهبود مي‌بخشد و باعث مي‌شود گياه رشد بهتري را تجربه كند.

كود NPK باعث افزايش ميوه در گياه مي‌شود و شما مي‌توانيد محصولات بهتر و باكيفيت‌تري را توليد كنيد و استفاده آساني دارد به اين صورت كه در آب به‌راحتي حل مي‌شود.

كود NPK بايد در جاي خشك و خنگ نگهداري شود و مواد موردنياز را براي رشد گياه در اختيار ريشه قرار مي‌دهد و رشد گياه را تسهيل و باعث افزايش طول عمر گياه مي‌شود.

كود NPK براي گياهان مختلف مناسب مي‌باشد و باعث افزايش كيفيت محصولات كشاورزي، باردهي و گلدهي گياه مي‌شود و گياه را در برابر آفات و بيماري‌ها ايمن مي‌كند.

اين كود بدون بو و مواد شيميايي است و پاكيزه و بهداشتي است و در تهيه آن از مواد ارگانيك استفاده شده است و اين كود مي‌تواند جايگزين مناسبي براي انواع كودها شيمايي باشد.

انواع كود NPK

كود NPK 0 30 20

كود NPK از سه عنصر حياتي نيتروژن ۰ درصد، فسفر ۳۰ درصد و ۲۰ درصد پتاسيم تشكيل شده است كه مقادير زيادي اسيد آمينه و جلبك دريايي به همراه ساير مواد در آن وجود دارد، داراي فسفر زيادي است. وجود فسفر باعث تسريع در ريشه‌زايي گياه و بهبود عملكرد گياه مي‌شود. مواد آلي را براي رشد در اختيار گياه قرار مي‌دهد، به‌صورت پودري عرضه مي‌شود كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود.

كود NPK 10 10 40

كود ان پي كا مخفف سه كلمه نيتروژن، فسفر و پتاسيم است كه اين محصول به ترتيب داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۱۰ درصد فسفر و ۴۰ درصد پتاسيم مي‌باشد. داراي پتاسيم زيادي است در كنار سه عنصر حياتي عناصر ديگري نيز در اين كود به‌ كار رفته است كه باعث بهبود رشد گياه مي‌شود. اين كود به‌صورت محلول‌پاشي، آبياري و استفاده در خاك قابل‌استفاده است. از اين كود بيشتر در زماني استفاده مي‌شود كه ميوه گياه در حال شكل گرفتن مي‌باشد، باعث مي‌شود محصول باكيفيت‌تري را برداشت كنيد. براي تمامي محصولات كشاورزي مناسب مي‌باشد بدون بو است.

كود NPK 10 45 10

كود NPK 10 45 10 داراي فسفر زيادي است. طوري كه داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۴۵ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است علاوه بر اين داراي عناصر كم مصرفي همچون روي، مس، منگنز و … نيز مي‌باشد. اين محصول براي رشد ريز مغزي گياه مفيد مي‌باشد. به‌صورت آبياري و محلول‌پاشي قابل استفاده است. يكي از پرمصرف‌ترين و محبوب‌ترين كودها مي‌باشد. باعث افزايش رشد و تغذيه گياه مي‌شود و از زرد شدن برگ درختان جلوگيري مي‌كند. اين كود را بايد در جاي خشك و خنك و به دور از نور مستقيم خورشيد نگه‌داري كنيد.

كود NPK 10 52 10

كود NPK 10 52 10 داراي ۱۰ درصد نيتروژن، ۵۲ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است. داراي فسفر زيادي مي‌باشد كه باعث بهبود رشد گياه مي‌شود. به‌صورت پودري در بسته‌هاي آلومينيومي عرضه مي‌شود. اين كود براي رشد ساقه گياه بسيار مناسب است و يكي از كودهاي محبوب و پرمصرف جهان به شمار مي‌رود. براي كليه محصولات كشاورزي قابل‌استفاده و مصرف است. باعث جوانه‌زني بهتر گياه مي‌شود و از زرد شدن برگ‌ها جلوگيري مي‌كند.

كود NPK 12 12 36

كود NPK 12 12 36 داراي ۱۲ درصد نيتروژن، ۱۲ درصد فسفر و ۳۶ درصد پتاسيم مي‌باشد، در كنار اين عوامل اين كود داراي عناصري همچون مس، روي، منگنز و … نيز مي‌باشد كه مواد آلي را براي رشد بهتر گياه فراهم مي‌كند. براي افزايش گلدهي مناسب مي‌باشد. تأثير مثبتي را در عملكرد رشد گياه ايفا مي‌كند. پسماند موجود در اين كود بسيار ناچيز مي‌باشد و باعث از بين رفتن خاك نمي‌شود. توجه داشته باشيد كه اين كود را بايد در جاي خشك و خنك و به دور از نور مستقيم خورشيد نگه‌داري كنيد و براي گياهان مختلف قابل‌استفاده است.

npk

كود NPK 15 15 30

كود NPK 15 15 30 عناصر ضروري را براي رشد گياه تأمين مي‌كند، طوري كه داراي ۱۵ درصد نيتروژن، ۱۵ درصد فسفر و ۳۰ درصد پتاسيم است. پتاسيم موجود در اين كود بالاست طوري كه باعث افزايش باردهي گياه مي‌شود. در اين كود عناصري همچون كلات نيز وجود دارد كه باعث ماندگاري بيشتر در خاك و در نتيجه جذب توسط ريشه مي‌شود و شما مي‌توانيد محصول باكيفيتي را برداشت كنيد. به سوخت ساز گياه كمك شاياني مي‌كند. هر گياهي براي رشد و نمو نياز به مراقبت و كود دارد تا بتواند رشد كند. استفاده از اين كود سبب افزايش طعم، رنگ و كيفيت محصول مي‌شود و از ترك خوردگي پوست ميوه جلوگيري مي‌كند.

كود NPK 15 50 5

كود NPK 15 50 5 داراي ۱۵ درصد نيتروژن، ۵۰ درصد فسفر و ۵ درصد پتاسيم مي‌باشد. داراي فسفر زيادي است كه براي رشد انواع سبزي‌ها مناسب است. سبزي‌ها مختلف براي رشد نياز به كود دارند بنابراين اين محصول مي‌تواند انتخابي مناسب براي طيف وسيعي از سبزي‌ها براي رشد باشد. به سوخت ساز گياه كمك مي‌كند و باعث تقويت ريشه گياه مي‌شود. بهتر است در جاي خشك و خنك نگهداري شود. به‌صورت محلول‌پاشي و آبياري قابل استفاده است به‌راحتي در آب حل مي‌شود و قدرت جذب بالايي دارد.

كود NPK 18 18 18

كود ان پي كا ۱۸ ۱۸ ۱۸ داراي ۱۸ درصد نيتروژن، ۱۸ درصد فسفر و ۱۸ درصد پتاسيم در كنار ساير عناصر همچون روي، مس، منگنز و … دارد. براي رشد انواع گياهان زينتي من‌جمله انواع كاكتوس مناسب است. باعث تحريك رشد گياه مي‌شود. براي درختان مختلف نيز مناسب مي‌باشد. اين كود عناصر ضروري را به‌صورت مساوي در اختيار گياه قرار مي‌دهد. باعث بهبود عملكرد رشد گياه مي‌شود. به‌صورت پودري است. بدون بو مي‌باشد و از گياه شما در برابر آفات و پوسيدگي محافظت مي‌كند. كاكتوس از جمله گياهان زينتي است كه براي رشد نياز به مراقبت و كود دارد تا بتواند به‌درستي رشد كند.

كود NPK 20 20 20

كود NPK 20 20 20 همان‌طور كه از نامش پيداست داراي ۲۰ درصد نيتروژن به همراه ۲۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسيم است كه باعث مي‌شود گياه رشد بهتري را تجربه كند و از زرد شدن برگ‌ها جلوگيري مي‌كند. نوعي كود كامل به شمار مي‌رود كه تمامي احتياجات موردنياز گياه را برطرف مي‌كند. از اين كود مي‌توانيد در تمامي مراحل رشد گياه استفاده كنيد. جذب سريع و فوق‌العاده‌اي دارد و باعث تحريك رشد گياه مي‌شود. مواد آلي را براي رشد در اختيار گياه قرار مي‌دهد.

npk

كود NPK 3 11 38

كود NPK 3 11 38 داراي ۳ درصد نيتروژن به همراه ۱۱ درصد فسفر و ۳۸ درصد پتاسيم است. براي رشد انواع گياهان زينتي به‌خصوص انواع كاكتوس‌ها و ساكولنت ها مناسب است. تأثير مثبتي در عملكرد رويشي گياه ايفا مي‌كند. براي محصولات كشاورزي مناسب مي‌باشد. داراي پتاسيم زيادي است كه از زرد شدن برگ‌ها جلوگيري مي‌كند و به‌صورت پودري است كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود.

كود NPK 30 10 10

كود NPK 30 10 10 داراي ۳۰ درصد نيتروژن، ۱۰ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسيم است. در كنار اين سه عنصر حياتي داراي عناصر ديگري همچون روي، مس و …نيز است. براي ريشه‌زايي انواع گياهان مناسب مي‌باشد. به‌صورت پودري است كه توسط ريشه جذب مي‌شود، قدرت جذب بالايي دارد، مواد آلي را براي رشد در اختيار گياه قرار مي‌دهد.

npk

كود NPK 4 5 40

كود NPK 4 5 40 داراي ۴ درصد نيتروژن، ۵ درصد فسفر و ۴۰ درصد پتاسيم است. براي داشتن ميوه بزرگ‌تر مي‌توانيد از اين محصول استفاده كنيد؛ علاوه بر اين استفاده از اين كود سبب مي‌شود تا ميوه شما علاوه بر بزرگ‌تر شدن، خوش‌طعم و خوش‌بو نيز شود گل‌هاي شما نيز بزرگ‌تر مي‌شود. اين كود را زماني استفاده كنيد كه شكوفه‌هاي گياه در حال ريزش است. به‌صورت پودري است كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود داراي پتاسيم زيادي است كه از زرد شدن برگ‌هاي جلوگيري مي‌كند. باعث ماندگاري محصول مي‌شود. براي محصولات كشاورزي مختلفي قابل‌استفاده است. از ريزش شكوفه‌ها نيز جلوگيري مي‌كند.

مشخصات كامل كود NPK

كود NPK در بسته‌هاي آلومينيومي و به‌صورت پودري عرضه مي‌شود. در تهيه اين محصول از سه عنصر حياتي كه گياه براي رشد به آن نياز دارد استفاده شده است اين سه عنصر به ترتيب نيتروژن، فسفر و پتاسيم است كه عناصر لازم و ضروري را در اختيار گياه قرار مي‌دهد تا گياه بتواند رشد كند. مدت تأثيرگذاري اين كود بر گياه در حدود يك سال است. بايد در جاي خشك و خنك نگهداري شود. در بسته‌هاي مختلف ۱ تا ۱۰ كيلوگرمي عرضه مي‌شود.

طريقه مصرف NPK

طريقه مصرف اين كود به اين صورت است كه پس از تهيه آن را در آب مخلوط‌ كنيد (اين كود به‌صورت پودري است كه به‌راحتي در آب حل مي‌شود) سپس مورداستفاده قرار دهيد. براي استفاده هر دو گرم از اين كود را در دو ليتر آب حل كنيد. به‌صورت محلول‌پاشي و آبياري مصرف مي‌شود. توجه داشته باشيد كه ميزان مصرف اين كود بر روي محصول درج شده است. از استفاده بيش از حد خودداري كنيد چرا كه ممكن است به گياه آسيب برساند و قبل از گلدهي گياه از آن استفاده كنيد.

نتيجه‌گيري

كود ان پي كا يكي از كودهاي محبوب و پرطرفدار جهان است كه متناسب با گياهان مختلف در انواع مختلفي توليد مي‌شود كه شما بسته به نوع محصول خود مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد. قابليت استفاده براي تمامي محصولات كشاورزي را دارد و افزايش كيفيت محصول و باردهي از ويژگي‌هاي بارز اين كود است. اين كود در بسته‌هاي آلومينيومي به‌صورت پودري عرضه مي‌شود. به‌صورت آبياري، محلول‌پاشي و همچنين در خاك قابل‌مصرف و استفاده است. رشد گياه را تسهيل مي‌كند يكي از كودهاي پرفروش جهان مي‌باشد. اين كود از مخفف سه كلمه N به معناي نيتروژن P به معناي فسفر و K به معناي پتاسيم تشكيل شده است. از زرد شدن برگ‌هاي جلوگيري مي‌كند و باعث تحريك رشد گياه مي‌شود.

براي خريد كود NPK و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، ان پي كا، خريد كود، فروشگاه كود، NPK،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۴:۰۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

اهميت آمينو اسيدها در كشاورزي و باغداري

صحبت از تغذيه گياه كه مي‌شود، غالباً اهميت آمينو اسيدها در كشاورزي و باغداري از همه بيشتر ناديده گرفته مي‌شود. چه بخواهيد سلول‌هاي گياهي را در برابر بيماري تقويت كنيد و چه بخواهيد مواد مغذي را براي تقويت ريشه در خاك پخش كنيد، آمينو اسيدها اجزاي سازنده‌ي عملكرد گياهي به شمار مي‌روند. آمينو اسيدها در زمره‌ي مهم‌ترين مكمل‌هاي در دسترس براي گياه‌تان هستند، ولي در مورد نقش‌شان در فيزيولوژي گياهان اطلاعات نه چندان زيادي در اختيار عموم قرار دارد. اين اسيدها، بالاخص وقتي حرف از گياهان مي‌شود، واقعاً شالوده‌ي حيات هستند.

آمينو اسيد

تا آنجا كه امروزه عقل‌مان قد مي‌دهد، در تمامي جنبه‌هاي حيات بر روي كره‌ي زمين، در بين ميليون‌ها پروتئيني كه در آفرينش تمامي گونه‌هاي گياهي و جانوري نقش دارند تعداد يك‌صد آمينو اسيد وجود دارد كه اجزاي سازنده‌ي پروتئين‌هاي مذكور به شمار مي‌روند و فقط بيست عدد از آن‌ها در بدن انسان و جانوران يافت مي‌شود. اصلاً فرقي نمي‌كند كه هدف‌تان داشتن گل‌هاي بزرگ‌تر باشد، شكستن ركورد برداشت محصول باشد يا فقط به‌دنبال رشد گياهي فراوان هستيد، وجود آمينو اسيدها ضروري است! نتايجي كه گياهان ارائه مي‌دهند به خاطر كيفيت بسيار بالاي سلول‌هايي است كه شالوده‌شان حاوي آمينو اسيد‌هاي توليد شده توسط گياه است. براي ساخت آمينو اسيد‌هاي لازم براي رشد چنين سلول‌هايي، گياه به انرژي نياز دارد.

اگر گياه‌تان بتواند به آمينو اسيد‌هاي مكملش دست يابد بدون اينكه مجبور شود آن‌ها را از اكسيژن، كربن، نيتروژن و هيدروژن و بعضي مواقع سولفور بسازد، انرژي بسيار مضاعفي در اختيار خواهد داشت كه در موقع نياز مي‌تواند از آن استفاده كند. اين مسئله در كنار رشد سالم و نيرومند درخت، مقاومت در برابر آفت‌ها و بيماري‌ها را نيز در بردارد. كيفيت آمينو اسيدها، يا از اين مهم‌تر، چيزي كه جاندار خودش توليد مي‌كند نقش مهمي در تقويت سلول‌ها دارد. اين نوع كيفيت كمك مي‌كند تا شكل سه‌بعدي كه توسط آمينو اسيدها شكل مي‌گيرد در كنار تقويت اين ساختارها موقع استفاده، يا جاي گيري‌شان درون سلول، مشخص شود. به همين خاطر هم است كه بايد از مكمل‌هاي آمينو اسيدي با پايه‌ي گياهي در باغ‌تان استفاده كنيد.

آمينو اسيدها به بسياري از فرآيندهاي سيمبيوتيك كه به بهبود بسياري از ابعاد گياهي، خاكي و ميكروبيولوژي ختم مي‌شود كمك مي‌كند. در خاك، شلاتورهاي شگفت‌انگيزي هستند. مي‌توانند توليد مفيد اكسين و فيتو هورمون‌ها را كليد بزنند يا پيش‌درآمدي براي آن دو باشند. همچنين با شيوه‌هاي مختلفي نظير تقويت ديواره‌هاي بيروني كه اجازه مي‌دهد در برابر شرايط سخت خارجي ايستادگي كنند، ميكروفلوراي مفيد را ارتقا مي‌بخشند. كلوني شاداب و قوي ميكروبي به جذب بهتر مواد مغذي در كنار وجود سيستم ريشه‌اي گسترده و سالم كه مي‌تواند عليه بيماري‌ها مبارزه كند و در شرايط زيست‌محيطي شديد كارايي‌اش را حفظ كند، كمك مي‌كند.

آمينو اسيد

با اينكه آمينو اسيدها فوايد مثبت زيادي در خاك دارند، بسياري از آن‌ها فقط از طريق روزنه‌هاي برگ و با تغذيه‌ي برگي و محلول‌پاشي در اختيار گياه قرار مي‌گيرند. اگر از آمينو اسيدها به‌درستي استفاده شود، تأثيرات عميقي خواهند داشت. بعضي از مهم‌ترين اثرات آن در ادامه ذكر شده است:

آمينو اسيدها و مقاومت در برابر استرس

عوامل استرس‌زا نظير دماهاي زياد، رطوبت كم، يخبندان‌ها، حملات افت، طوفان‌هاي تگرگ يا سيلاب روي متابوليسم گياه تأثيري منفي دارند و باعث مي‌شود ميزان كيفيت و كميت محصولات با كاهش روبه‌رو شود. بهره‌گيري از آمينو اسيدها قبل، در طول و بعد از شرايط استرس‌زا، موادي را در اختيار گياه قرار مي‌دهد كه مستقيماً مربوط به فيزيولوژي استرس است و از اين رو هم تأثير پيشگيرانه و هم تأثير بازيابي قواي گياهي را در بردارد.

آمينو اسيدها و فتوسنتز بهتر

در توليد كلروفيل، آمينو اسيدها بسيار ضروري هستند؛ كلروفيل موتور پشت پرده‌ي فتوسنتز است. آمينو اسيدها به تمركز بالاي كلروفيل در گياهان كمك مي‌كنند كه به‌نوبه‌ي خود ميزان فتوسنتز بسيار بالايي را رقم مي‌زنند كه در عوض، گياه انرژي بسيار بيشتري در اختيار خواهد داشت.

كاركرد آمينو اسيدها روي روزنه‌هاي برگ گياهان

علاوه بر عوامل خارجي نظير نور، رطوبت و درجه دما، روزنه‌هاي گياهان با كمك عوامل داخلي همچون، همانطور كه حدس زديد، آمينو اسيدها، باز و بسته مي‌شوند. اين باز و بسته شدن‌ها به كنترل توازن رطوبت در گياه كمك مي‌كند. ولي از اين مهم‌تر، سبب تسهيل دسترسي به گازهايي مثل كربن دي‌اكسيد مي‌شود كه براي رشد شديد و پيوسته‌اش لازم است.

آمينو اسيدها و تأثيرشان روي گرده‌افشاني و ميوه‌دهي

آمينو اسيدها به باروري گرده‌ها كمك كرده و براي همين براي گرده‌افشاني حياتي هستند. آن‌ها جوانه‌زني گرده و طول لوله گرده را افزايش مي‌دهند و به بار نشيني ميوه را بهبود مي‌بخشند، براي بالابردن ماندگاري ميوه‌ها، ديواره‌هاي سلولي را بيشتر تقويت مي‌كنند و در بهبود مرحله‌ي رسيدن ميوه كمك مي‌كنند كه روي داشتن طعم خوب تأثير مي‌گذارد.

تجربه نشان مي‌دهد كه براي رسيدن به بهترين نتيجه، استفاده از آمينو اسيدها بايد هر هفته يا هر سه هفته يك‌بار در خاك و هر پنج الي هفت روز به‌صورت محلول‌پاشي انجام گيرد. نه‌تنها مجاز هستيد، بلكه بايد غلظت آمينو اسيد در خاك نسبت به محلول‌پاشي را بيشتر باشد. براي آنكه آمينو اسيدها نيازها و ملزومات گياهان را هنگام محلول‌پاشي تأمين كنند نيازي نيست محلول غلظت زيادي داشته باشد، زيرا فقط برگ‌ها از آن بهره مي‌برند. با وجود اين، وقتي در خاك استفاده مي‌شود فقط ريشه‌ها نيستند كه از آمينو اسيدها استفاده مي‌برند.

زندگي ميكروبي و حتي مؤلفه‌هاي فيزيكي خاك نيز از چنين پيشكشي سخاوتمندانه‌اي نهايت استفاده را مي‌برند. اين را به خاطر داشته باشيد كه آمينو اسيدها در ساختار خود حاوي مقادير زيادي نيتروژن هستند و به خاطر حلاليت بالايشان در آب تا حدودي كود نيتروژن نيز محسوب مي‌شوند. براي جبران اين مشكل، تنظيم برنامه‌ي كوددهي‌تان به ميزان اندك ضرورت دارد.

حتي در آن چرخه‌ي حيات گياه كه نيازي به نيتروژن اضافه محسوس نيست، همچنان آمينو اسيدها سودمند هستند. كافي است در برنامه‌تان روي استفاده از ميزان اندكي آمينو اسيد در اسپري‌هاي مرطوب‌كننده، ولي به دفعات بيشتر، تمركز كنيد. بدين شكل گياهان، بدون ريسك تبديل شدن آمينو اسيدها به كود‌هاي نيتروژني، تمامي فوايد فيزيولوژيكي آن را دريافت خواهند كرد. طي مراحل رويشي يا فقط در گياهان رويشي كه نيازمند كودهاي نيتروژني هستند يا كه مي‌توانند از آن استفاده كنند، آمينو اسيدها در فراهم ساختن اين نيتروژن به ميزان قابل توجه و بسيار باكيفيت مثال‌زدني‌اند.

شيوه‌هاي مختلفي براي در اختيار قرار دادن آمينو اسيد به محصولات‌تان وجود دارد كه بعضي از آن‌ها بهتر از بعضي ديگر هستند. خبر خوب اينكه خود آمينو اسيدها كاملاً قابل حل در آب هستند و براي همين خيلي راحت مي‌توانيد از آن‌ها به شيوه‌هاي بسياري و با استفاده از سيستم‌هاي گوناگون زيادي در باغ‌تان استفاده كنيد.

همانطور كه قبلاً ذكر كردم، آمينو اسيدها شلاتورهاي مغذي طبيعي و بسيار مؤثري هستند. مي‌توانيد در بسياري از كود‌هايي كه حاوي مواد ميكرو‌مغذي هستند، بالاخص مواد حل‌شونده در آب، تركيبات داراي شلاتور را پيدا كنيد. بعضي از اين محصولات، آمينو اسيدها را در قالب تركيبات داراي شلاتور استفاده كرده‌اند. اين كار ضمن در دسترس قرار دادن مواد مغذي بيشتر، باعث مي‌شود مقاديري آمينو اسيد نيز براي گياه تأمين شود.

آمينو اسيدها نقشي بسزا در سلامت گياهان ايفا مي‌كنند و حس مي‌كنم بايد صد در صد مطمئن شويد كه گياه‌تان به هر اندازه آمينو اسيدي كه نياز دارد دسترسي داشته باشد. به تجربه دريافته‌ام بهترين روش براي كسب بيشترين فايده استفاده از مكمل‌هاي آمينو اسيد كامل، صد در صد محلول و مخصوص گياه است. بدين شكل روي اينكه كجا، كي و چه مقدار از آن را در اختيار گياه قرار دهيد كنترل كاملي خواهيد داشت؛ به همين دليل، خواهيد توانست بهترين ميزان استفاده‌اي واقف شويد كه به محصول‌تان اجازه مي‌دهد به ظرفيت كاملش برسد.

آمينو اسيد

براي خريد كود آمينو اسيد و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، آمينو اسيد، خريد كود، فروشگاه كود، كود آمينو اسيد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۳:۲۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

اهميت آمينو اسيدها در كشاورزي و باغداري

صحبت از تغذيه گياه كه مي‌شود، غالباً اهميت آمينو اسيدها در كشاورزي و باغداري از همه بيشتر ناديده گرفته مي‌شود. چه بخواهيد سلول‌هاي گياهي را در برابر بيماري تقويت كنيد و چه بخواهيد مواد مغذي را براي تقويت ريشه در خاك پخش كنيد، آمينو اسيدها اجزاي سازنده‌ي عملكرد گياهي به شمار مي‌روند. آمينو اسيدها در زمره‌ي مهم‌ترين مكمل‌هاي در دسترس براي گياه‌تان هستند، ولي در مورد نقش‌شان در فيزيولوژي گياهان اطلاعات نه چندان زيادي در اختيار عموم قرار دارد. اين اسيدها، بالاخص وقتي حرف از گياهان مي‌شود، واقعاً شالوده‌ي حيات هستند.

آمينو اسيد

تا آنجا كه امروزه عقل‌مان قد مي‌دهد، در تمامي جنبه‌هاي حيات بر روي كره‌ي زمين، در بين ميليون‌ها پروتئيني كه در آفرينش تمامي گونه‌هاي گياهي و جانوري نقش دارند تعداد يك‌صد آمينو اسيد وجود دارد كه اجزاي سازنده‌ي پروتئين‌هاي مذكور به شمار مي‌روند و فقط بيست عدد از آن‌ها در بدن انسان و جانوران يافت مي‌شود. اصلاً فرقي نمي‌كند كه هدف‌تان داشتن گل‌هاي بزرگ‌تر باشد، شكستن ركورد برداشت محصول باشد يا فقط به‌دنبال رشد گياهي فراوان هستيد، وجود آمينو اسيدها ضروري است! نتايجي كه گياهان ارائه مي‌دهند به خاطر كيفيت بسيار بالاي سلول‌هايي است كه شالوده‌شان حاوي آمينو اسيد‌هاي توليد شده توسط گياه است. براي ساخت آمينو اسيد‌هاي لازم براي رشد چنين سلول‌هايي، گياه به انرژي نياز دارد.

اگر گياه‌تان بتواند به آمينو اسيد‌هاي مكملش دست يابد بدون اينكه مجبور شود آن‌ها را از اكسيژن، كربن، نيتروژن و هيدروژن و بعضي مواقع سولفور بسازد، انرژي بسيار مضاعفي در اختيار خواهد داشت كه در موقع نياز مي‌تواند از آن استفاده كند. اين مسئله در كنار رشد سالم و نيرومند درخت، مقاومت در برابر آفت‌ها و بيماري‌ها را نيز در بردارد. كيفيت آمينو اسيدها، يا از اين مهم‌تر، چيزي كه جاندار خودش توليد مي‌كند نقش مهمي در تقويت سلول‌ها دارد. اين نوع كيفيت كمك مي‌كند تا شكل سه‌بعدي كه توسط آمينو اسيدها شكل مي‌گيرد در كنار تقويت اين ساختارها موقع استفاده، يا جاي گيري‌شان درون سلول، مشخص شود. به همين خاطر هم است كه بايد از مكمل‌هاي آمينو اسيدي با پايه‌ي گياهي در باغ‌تان استفاده كنيد.

آمينو اسيدها به بسياري از فرآيندهاي سيمبيوتيك كه به بهبود بسياري از ابعاد گياهي، خاكي و ميكروبيولوژي ختم مي‌شود كمك مي‌كند. در خاك، شلاتورهاي شگفت‌انگيزي هستند. مي‌توانند توليد مفيد اكسين و فيتو هورمون‌ها را كليد بزنند يا پيش‌درآمدي براي آن دو باشند. همچنين با شيوه‌هاي مختلفي نظير تقويت ديواره‌هاي بيروني كه اجازه مي‌دهد در برابر شرايط سخت خارجي ايستادگي كنند، ميكروفلوراي مفيد را ارتقا مي‌بخشند. كلوني شاداب و قوي ميكروبي به جذب بهتر مواد مغذي در كنار وجود سيستم ريشه‌اي گسترده و سالم كه مي‌تواند عليه بيماري‌ها مبارزه كند و در شرايط زيست‌محيطي شديد كارايي‌اش را حفظ كند، كمك مي‌كند.

آمينو اسيد

با اينكه آمينو اسيدها فوايد مثبت زيادي در خاك دارند، بسياري از آن‌ها فقط از طريق روزنه‌هاي برگ و با تغذيه‌ي برگي و محلول‌پاشي در اختيار گياه قرار مي‌گيرند. اگر از آمينو اسيدها به‌درستي استفاده شود، تأثيرات عميقي خواهند داشت. بعضي از مهم‌ترين اثرات آن در ادامه ذكر شده است:

آمينو اسيدها و مقاومت در برابر استرس

عوامل استرس‌زا نظير دماهاي زياد، رطوبت كم، يخبندان‌ها، حملات افت، طوفان‌هاي تگرگ يا سيلاب روي متابوليسم گياه تأثيري منفي دارند و باعث مي‌شود ميزان كيفيت و كميت محصولات با كاهش روبه‌رو شود. بهره‌گيري از آمينو اسيدها قبل، در طول و بعد از شرايط استرس‌زا، موادي را در اختيار گياه قرار مي‌دهد كه مستقيماً مربوط به فيزيولوژي استرس است و از اين رو هم تأثير پيشگيرانه و هم تأثير بازيابي قواي گياهي را در بردارد.

آمينو اسيدها و فتوسنتز بهتر

در توليد كلروفيل، آمينو اسيدها بسيار ضروري هستند؛ كلروفيل موتور پشت پرده‌ي فتوسنتز است. آمينو اسيدها به تمركز بالاي كلروفيل در گياهان كمك مي‌كنند كه به‌نوبه‌ي خود ميزان فتوسنتز بسيار بالايي را رقم مي‌زنند كه در عوض، گياه انرژي بسيار بيشتري در اختيار خواهد داشت.

كاركرد آمينو اسيدها روي روزنه‌هاي برگ گياهان

علاوه بر عوامل خارجي نظير نور، رطوبت و درجه دما، روزنه‌هاي گياهان با كمك عوامل داخلي همچون، همانطور كه حدس زديد، آمينو اسيدها، باز و بسته مي‌شوند. اين باز و بسته شدن‌ها به كنترل توازن رطوبت در گياه كمك مي‌كند. ولي از اين مهم‌تر، سبب تسهيل دسترسي به گازهايي مثل كربن دي‌اكسيد مي‌شود كه براي رشد شديد و پيوسته‌اش لازم است.

آمينو اسيدها و تأثيرشان روي گرده‌افشاني و ميوه‌دهي

آمينو اسيدها به باروري گرده‌ها كمك كرده و براي همين براي گرده‌افشاني حياتي هستند. آن‌ها جوانه‌زني گرده و طول لوله گرده را افزايش مي‌دهند و به بار نشيني ميوه را بهبود مي‌بخشند، براي بالابردن ماندگاري ميوه‌ها، ديواره‌هاي سلولي را بيشتر تقويت مي‌كنند و در بهبود مرحله‌ي رسيدن ميوه كمك مي‌كنند كه روي داشتن طعم خوب تأثير مي‌گذارد.

تجربه نشان مي‌دهد كه براي رسيدن به بهترين نتيجه، استفاده از آمينو اسيدها بايد هر هفته يا هر سه هفته يك‌بار در خاك و هر پنج الي هفت روز به‌صورت محلول‌پاشي انجام گيرد. نه‌تنها مجاز هستيد، بلكه بايد غلظت آمينو اسيد در خاك نسبت به محلول‌پاشي را بيشتر باشد. براي آنكه آمينو اسيدها نيازها و ملزومات گياهان را هنگام محلول‌پاشي تأمين كنند نيازي نيست محلول غلظت زيادي داشته باشد، زيرا فقط برگ‌ها از آن بهره مي‌برند. با وجود اين، وقتي در خاك استفاده مي‌شود فقط ريشه‌ها نيستند كه از آمينو اسيدها استفاده مي‌برند.

زندگي ميكروبي و حتي مؤلفه‌هاي فيزيكي خاك نيز از چنين پيشكشي سخاوتمندانه‌اي نهايت استفاده را مي‌برند. اين را به خاطر داشته باشيد كه آمينو اسيدها در ساختار خود حاوي مقادير زيادي نيتروژن هستند و به خاطر حلاليت بالايشان در آب تا حدودي كود نيتروژن نيز محسوب مي‌شوند. براي جبران اين مشكل، تنظيم برنامه‌ي كوددهي‌تان به ميزان اندك ضرورت دارد.

حتي در آن چرخه‌ي حيات گياه كه نيازي به نيتروژن اضافه محسوس نيست، همچنان آمينو اسيدها سودمند هستند. كافي است در برنامه‌تان روي استفاده از ميزان اندكي آمينو اسيد در اسپري‌هاي مرطوب‌كننده، ولي به دفعات بيشتر، تمركز كنيد. بدين شكل گياهان، بدون ريسك تبديل شدن آمينو اسيدها به كود‌هاي نيتروژني، تمامي فوايد فيزيولوژيكي آن را دريافت خواهند كرد. طي مراحل رويشي يا فقط در گياهان رويشي كه نيازمند كودهاي نيتروژني هستند يا كه مي‌توانند از آن استفاده كنند، آمينو اسيدها در فراهم ساختن اين نيتروژن به ميزان قابل توجه و بسيار باكيفيت مثال‌زدني‌اند.

شيوه‌هاي مختلفي براي در اختيار قرار دادن آمينو اسيد به محصولات‌تان وجود دارد كه بعضي از آن‌ها بهتر از بعضي ديگر هستند. خبر خوب اينكه خود آمينو اسيدها كاملاً قابل حل در آب هستند و براي همين خيلي راحت مي‌توانيد از آن‌ها به شيوه‌هاي بسياري و با استفاده از سيستم‌هاي گوناگون زيادي در باغ‌تان استفاده كنيد.

همانطور كه قبلاً ذكر كردم، آمينو اسيدها شلاتورهاي مغذي طبيعي و بسيار مؤثري هستند. مي‌توانيد در بسياري از كود‌هايي كه حاوي مواد ميكرو‌مغذي هستند، بالاخص مواد حل‌شونده در آب، تركيبات داراي شلاتور را پيدا كنيد. بعضي از اين محصولات، آمينو اسيدها را در قالب تركيبات داراي شلاتور استفاده كرده‌اند. اين كار ضمن در دسترس قرار دادن مواد مغذي بيشتر، باعث مي‌شود مقاديري آمينو اسيد نيز براي گياه تأمين شود.

آمينو اسيدها نقشي بسزا در سلامت گياهان ايفا مي‌كنند و حس مي‌كنم بايد صد در صد مطمئن شويد كه گياه‌تان به هر اندازه آمينو اسيدي كه نياز دارد دسترسي داشته باشد. به تجربه دريافته‌ام بهترين روش براي كسب بيشترين فايده استفاده از مكمل‌هاي آمينو اسيد كامل، صد در صد محلول و مخصوص گياه است. بدين شكل روي اينكه كجا، كي و چه مقدار از آن را در اختيار گياه قرار دهيد كنترل كاملي خواهيد داشت؛ به همين دليل، خواهيد توانست بهترين ميزان استفاده‌اي واقف شويد كه به محصول‌تان اجازه مي‌دهد به ظرفيت كاملش برسد.

آمينو اسيد

براي خريد كود آمينو اسيد و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، آمينو اسيد، خريد كود، فروشگاه كود، كود آمينو اسيد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۳:۲۰ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كاربرد اسيد هيوميك در كشاورزي

هيوميك اسيد يك محرك زيستي طبيعي مي‌باشد كه از لئوناردايت مشتق شده است و در حال حاضر يكي از غليظ‌ترين مواد آلي در دسترس است. آناليز عنصري نشان داده كه هيوميك اسيد حاوي مقادير زيادي كربن و اكسيژن است (به ترتيب حدود ۵۰% و ۴۰%). اسيد هيوميك همچنين حاوي هيدروژن (حدود ۵%)، نيتروژن (حدود ۳%)، فسفر و سولفور (هر دو كمتر از حدود ۱%) است. اسيد هيوميك مجموعه‌اي از ريز‌مولكول هاي به‌شدت به هم مرتبط است. اندازه‌ي اين مولكول‌ها محدوده‌اي بين كمتر از ۱۰۰۰ تا بيشتر از ۱۰۰۰۰۰ دالتون را شامل مي‌شود كه جرم‌هاي كمتر، نشانگر مواد جوان‌تر است.

اسيد هيوميك

تركيبات هوموس، تركيبات آلي طبيعي و پيچيده‌اي هستند كه در خاك، توسط بقاياي گياهان و طي فرآيند ايجاد هوموس (humification) تشكيل مي‌شوند. مواد هوموس مجموعه‌اي پيچيده به رنگ‌هاي قهوه‌اي تا سياه از مواد آمورفوس هستند كه از تجزيه‌ي بقاياي گياهان و جانوران، توسط ميكروارگانيسم‌ها، تحت شرايط هوازي و بي‌هوازي، در خاك، خَلاش [خاك باتلاقي] و حوزه‌هاي آبي نشئت گرفته‌اند. از نظر شيميايي، هوموس شامل مواد تشكيل‌دهنده‌ي خاصي از مواد گياه اصلي كه نسبت به تجزيه در آينده مقاوم هستند، مواد در حال تجزيه، مجموعه‌ي حاصل تجزيه توسط فرآيندهاي هيدروليز يا اكسيداسيون و احيا و تركيبات متنوع ساخته شده توسط ميكروارگانيسم‌ها مي‌باشد.

نقش هيوميك اسيد در بهبود كيفيت خاك

بيشتر افراد سريعاً هيوميك اسيد را نوعي كود شيميايي مي‌نامند، اما در واقع يك اصلاح كننده‌ي خاك است. مزايا بر معايب پيشي مي‌گيرند و هم‌اكنون با توجه به فرسايش گسترده‌ي خاك در سرتاسر جهان، اسيد هيوميك ها محصولات مؤثري جهت برگرداندن فرآيند كنوني فرسايش مي‌باشند. در جهاني كه شاهد رشد جمعيت با نرخ نمايي و از دست دادن هكتارها زمين قابل‌كشت زراعي مي‌باشيم، ما ملزم هستيم كه با كودرساني به محصولات كشاورزي، محصول را به حداكثر برسانيم و گرسنگان را سير كنيم.

اسيد هيوميك

از طريق تأمين خاك با مقادير كافي هيوميك اسيد، به اتصال كاتيون‌ها (عناصر با بار مثبت) به يكديگر كمك مي‌كنيم. توانايي كلات كردن يون‌هاي مولتي‌والان با بار مثبت (منيزيم، كلسيم، آهن و ديگر مواد معدني كم‌نياز باارزش براي گياه) احتمالاً، مهم‌ترين نقش هيوميك اسيد، با توجه به خاك شما، است. با كلات كردن يون‌ها، هيوميك اسيد برداشت يون‌ها را توسط شماري از مكانيسم‌ها تسهيل مي‌كند كه يكي از آن‌ها ممانعت از ته‌نشيني مي‌باشد (عبور مواد از مابين دانه‌هاي خاك). مورد ديگر تأثير مستقيم و مثبت بر فراهمي زيستي است. همچنين مي‌تواند خاك را از فلزات سنگين پاك‌سازي كند. تحقيقات نشان داده است كه فلزات سنگين با اضافه كردن هيوميك اسيد، به دام مي‌افتند.

نقش هيوميك اسيد در بهبود رشد گياه

يكي از راه‌هاي بهبود رشد گياه توسط بهبود ساختماني خاك رسي و شني است كه اجازه‌ي نمو بهتر ريشه را مي‌دهد. رشد گياه، هم‌چنين، توسط توانايي گياه در برداشت و دريافت مواد مغذي بيشتر بهبود مي‌يابد. اسيد هيوميك به‌طور خاص، در آزادسازي مواد مغذي موجود در خاك مفيد است تا آن‌ها را متناسب با نياز گياه در اختيارش قرار دهد. براي مثال اگر يك مولكول آلومينيوم به يك مولكول فسفر متصل شود، هيوميك اسيد با جدا كردن آن‌ها از يكديگر، فسفر را براي استفاده‌ي گياه در دسترس مي‌گذارد. هيوميك اسيد هم‌چنين به علت توانايي‌اش در كلات كردن ريزمغذي‌ها و در نتيجه افزايش كارفرمايي زيستي آن‌ها، اهميت خاصي دارد. فعاليت‌هاي ميكروب‌هاي مفيد خاك براي پايداري رشد هر نوع گياهي ضروري هستند. هيوميك اسيد فعاليت ميكروبي را با تأمين كردن ميكروب‌هاي بومي با يك منبع كربن براي تغذيه، تحريك و در نتيجه رشد و فعاليت گياه را تقويت مي‌كند. ميكروب‌هاي خاك وظيفه‌ي حل كردن مواد مغذي حياتي، مانند فسفر را بر عهده دارند تا بعداً توسط هيوميك اسيد جذب شود و به‌نوبه خود براي رشد بهتر و نمو ريشه در اختيار گياه قرار گيرد. علاوه بر اين، ميكروب‌ها براي توسعه‌ي مداوم هوموس در خاك مسئول هستند كه به تجزيه‌ي موادآلي كه به‌طور كامل تجزيه نشده‌اند، ادامه مي‌دهد. اين توليد درجاي هوموس، به‌طور پيوسته به ميزان پايه‌ي هيوميك اسيد و مزاياي آن مي‌افزايد.

اسيد هيوميك

براي خريد اسيد هيوميك و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، اسيد هيوميك، خريد كود، فروشگاه كود،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۴:۵۳ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

كاربرد اسيد هيوميك در كشاورزي

هيوميك اسيد يك محرك زيستي طبيعي مي‌باشد كه از لئوناردايت مشتق شده است و در حال حاضر يكي از غليظ‌ترين مواد آلي در دسترس است. آناليز عنصري نشان داده كه هيوميك اسيد حاوي مقادير زيادي كربن و اكسيژن است (به ترتيب حدود ۵۰% و ۴۰%). اسيد هيوميك همچنين حاوي هيدروژن (حدود ۵%)، نيتروژن (حدود ۳%)، فسفر و سولفور (هر دو كمتر از حدود ۱%) است. اسيد هيوميك مجموعه‌اي از ريز‌مولكول هاي به‌شدت به هم مرتبط است. اندازه‌ي اين مولكول‌ها محدوده‌اي بين كمتر از ۱۰۰۰ تا بيشتر از ۱۰۰۰۰۰ دالتون را شامل مي‌شود كه جرم‌هاي كمتر، نشانگر مواد جوان‌تر است.

اسيد هيوميك

تركيبات هوموس، تركيبات آلي طبيعي و پيچيده‌اي هستند كه در خاك، توسط بقاياي گياهان و طي فرآيند ايجاد هوموس (humification) تشكيل مي‌شوند. مواد هوموس مجموعه‌اي پيچيده به رنگ‌هاي قهوه‌اي تا سياه از مواد آمورفوس هستند كه از تجزيه‌ي بقاياي گياهان و جانوران، توسط ميكروارگانيسم‌ها، تحت شرايط هوازي و بي‌هوازي، در خاك، خَلاش [خاك باتلاقي] و حوزه‌هاي آبي نشئت گرفته‌اند. از نظر شيميايي، هوموس شامل مواد تشكيل‌دهنده‌ي خاصي از مواد گياه اصلي كه نسبت به تجزيه در آينده مقاوم هستند، مواد در حال تجزيه، مجموعه‌ي حاصل تجزيه توسط فرآيندهاي هيدروليز يا اكسيداسيون و احيا و تركيبات متنوع ساخته شده توسط ميكروارگانيسم‌ها مي‌باشد.

نقش هيوميك اسيد در بهبود كيفيت خاك

بيشتر افراد سريعاً هيوميك اسيد را نوعي كود شيميايي مي‌نامند، اما در واقع يك اصلاح كننده‌ي خاك است. مزايا بر معايب پيشي مي‌گيرند و هم‌اكنون با توجه به فرسايش گسترده‌ي خاك در سرتاسر جهان، اسيد هيوميك ها محصولات مؤثري جهت برگرداندن فرآيند كنوني فرسايش مي‌باشند. در جهاني كه شاهد رشد جمعيت با نرخ نمايي و از دست دادن هكتارها زمين قابل‌كشت زراعي مي‌باشيم، ما ملزم هستيم كه با كودرساني به محصولات كشاورزي، محصول را به حداكثر برسانيم و گرسنگان را سير كنيم.

اسيد هيوميك

از طريق تأمين خاك با مقادير كافي هيوميك اسيد، به اتصال كاتيون‌ها (عناصر با بار مثبت) به يكديگر كمك مي‌كنيم. توانايي كلات كردن يون‌هاي مولتي‌والان با بار مثبت (منيزيم، كلسيم، آهن و ديگر مواد معدني كم‌نياز باارزش براي گياه) احتمالاً، مهم‌ترين نقش هيوميك اسيد، با توجه به خاك شما، است. با كلات كردن يون‌ها، هيوميك اسيد برداشت يون‌ها را توسط شماري از مكانيسم‌ها تسهيل مي‌كند كه يكي از آن‌ها ممانعت از ته‌نشيني مي‌باشد (عبور مواد از مابين دانه‌هاي خاك). مورد ديگر تأثير مستقيم و مثبت بر فراهمي زيستي است. همچنين مي‌تواند خاك را از فلزات سنگين پاك‌سازي كند. تحقيقات نشان داده است كه فلزات سنگين با اضافه كردن هيوميك اسيد، به دام مي‌افتند.

نقش هيوميك اسيد در بهبود رشد گياه

يكي از راه‌هاي بهبود رشد گياه توسط بهبود ساختماني خاك رسي و شني است كه اجازه‌ي نمو بهتر ريشه را مي‌دهد. رشد گياه، هم‌چنين، توسط توانايي گياه در برداشت و دريافت مواد مغذي بيشتر بهبود مي‌يابد. اسيد هيوميك به‌طور خاص، در آزادسازي مواد مغذي موجود در خاك مفيد است تا آن‌ها را متناسب با نياز گياه در اختيارش قرار دهد. براي مثال اگر يك مولكول آلومينيوم به يك مولكول فسفر متصل شود، هيوميك اسيد با جدا كردن آن‌ها از يكديگر، فسفر را براي استفاده‌ي گياه در دسترس مي‌گذارد. هيوميك اسيد هم‌چنين به علت توانايي‌اش در كلات كردن ريزمغذي‌ها و در نتيجه افزايش كارفرمايي زيستي آن‌ها، اهميت خاصي دارد. فعاليت‌هاي ميكروب‌هاي مفيد خاك براي پايداري رشد هر نوع گياهي ضروري هستند. هيوميك اسيد فعاليت ميكروبي را با تأمين كردن ميكروب‌هاي بومي با يك منبع كربن براي تغذيه، تحريك و در نتيجه رشد و فعاليت گياه را تقويت مي‌كند. ميكروب‌هاي خاك وظيفه‌ي حل كردن مواد مغذي حياتي، مانند فسفر را بر عهده دارند تا بعداً توسط هيوميك اسيد جذب شود و به‌نوبه خود براي رشد بهتر و نمو ريشه در اختيار گياه قرار گيرد. علاوه بر اين، ميكروب‌ها براي توسعه‌ي مداوم هوموس در خاك مسئول هستند كه به تجزيه‌ي موادآلي كه به‌طور كامل تجزيه نشده‌اند، ادامه مي‌دهد. اين توليد درجاي هوموس، به‌طور پيوسته به ميزان پايه‌ي هيوميك اسيد و مزاياي آن مي‌افزايد.

اسيد هيوميك

براي خريد اسيد هيوميك و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، اسيد هيوميك، خريد كود، فروشگاه كود،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۲۴:۲۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

استفاده از كلات آهن در محصولات كشاورزي

در كشاورزي بهتر است بدانيم كه كود كلاته آهن چيست و چگونه مي‌توان با استفاده از آن به بر كيفيت محصولات افزود. درواقع براي دستيابي به هدف افزايش محصولات استفاده از كود آهن اهميت كليدي دارد. مواد ريزمغذي يكي از فاكتورهاي اساسي محيطي براي رشد و توسعه گياه هستند. آهن جزو ريزمغذي‌ها طبقه‌بندي مي‌شود كه مي‌تواند به‌راحتي اكسيد و يا در خاك رسوب كرده و غيرقابل استفاده گردد.

تركيبات كود كلاته آهن چيست؟

تركيب يون مغذي فلزي با يك مولكول آلي طويل ليگاند يا كلاتگر ناميده مي‌شود. تركيب ليگاند يا كلاتگر با يك ريزمغذي كود كلاته را تشكيل مي‌دهد. كلات ريزمغذي از اكسيداسيون، رسوب و غيرمتحرك شدن در امان است. ليگاند مي‌تواند يك تركيب حلقه‌اي به دور ريزمغذي تشكيل دهد، نحوه اتصال ريزمغذي به ليگاند ويژگي‌هاي سطحي ريزمغذي را تغيير مي‌دهد و آن را براي جذب آسان توسط گياه آماده مي‌سازد.

چرا به كود كلات آهن نياز است؟

چون خاك ناهمگن و پيچيده است ميكرومغذي‌ها به‌سرعت اكسيد مي‌شوند و يا رسوب مي‌كنند. كلاته سازي ميكرومغذي را از واكنش‌هاي نامطلوب در خاك حفاظت مي‌كند. كود آهن دسترسي ميكرو مغذي‌هايي مثل آهن، مس، منگنز و روي را افزايش داده و به‌نوبه خود به بهره‌وري و سودآوري توليدات محصولات تجاري كمك مي‌كند. كود كلاته پتانسيل بالاتري براي افزايش عملكرد تجاري نسبت به ميكرومغذي‌هاي معمول را دارد.

اگر خاك نتواند نيازهاي غذايي محصولات را تأمين كند بايد از منابع كلاته استفاده كنيم. فاكتورهاي زيادي دسترسي آهن را كاهش مي‌دهند كه مي‌توان از pH بالاي خاك، محتواي بالاي بي‌كربنات، گونه‌هاي گياهي (گونه‌هاي چمني معمولاً بيشتر از ساير گونه‌ها ليگاندها را دفع مي‌كنند.) و تنش‌هاي غيرزنده نام برد.

گياهان به‌طورمعمول از آهن به فرم Fe2+ (فرو) استفاده مي‌كنند، آهن فرو مي‌تواند به‌راحتي اكسيد و از دسترس گياه خارج شود. فرم فريك (Fe3+) هنگامي كه pH خاك بالاتر از ۵٫۳ است غيرقابل دسترس مي‌شود. كمبود آهن معمولاً در pH بالاي ۷٫۴ رخ مي‌دهد. كلات آهن از تبديل فرو به فريك جلوگيري مي‌كند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كود آهن EDDHA كود آهن EDDHA[/caption]

كود كلات آهن

استفاده مستقيم از مواد مغذي مثل آهن در خاك ناكارآمد است (چون آهن به دليل بار مثبتي كه دارد به‌راحتي با اكسيژن و يا هيدروژن واكنش داده و تركيبات جديدي توليد مي‌كنند كه توسط گياه قابل‌جذب نيستند). ليگاندها مي‌توانند از ريزمغذي‌ها در برابر اكسيداسيون و رسوب محافظت كنند. استفاده از كلات آهن يك روش آسان و عملي براي جلوگيري از هدر رفت است.

در خاك ريشه گياهان مي‌تواند موادي ترشح كند كه شامل كلات‌هاي طبيعي است. اسيدآمينه‌هاي غير پروتئيني يكي از كلات‌هاي طبيعي فتوسيدروفور است كه توسط گياهان علفي كه در تنش آهن رشد مي‌كنند توليد مي‌شود. كلات‌هاي ترشح شده مثل وسيله نقليه عمل مي‌كنند و به گياهان براي جذب مواد مغذي در سيستم محلول ريشه و خاك كمك مي‌كنند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كلات آهن كلات آهن[/caption]

اصلاح كمبود آهن توسط كلاته آهن

درواقع بايد بدانيم كه مشكلات ناشي از كمبود كلاته آهن چيست و نقش كلات‌ها در تغذيه گياهان به چه صورت خواهد بود. كلروز ناشي از كمبود يك اختلال شايع تغذيه‌اي در بسياري از محصولات كشاورزي به‌ويژه در خاك‌هاي قليايي يا آهكي است. اصلاح كمبود آهن بستگي به پاسخ‌هاي متفاوت گياهان و ساير فاكتورها دارد. كلات آهن نسبت به كودهاي غير كلاته با افزايش دسترسي به مواد غذايي مؤثرتر بوده و باعث افزايش راندمان مي‌شوند.

كلات‌هاي آهن در توليدات تجاري كودهاي محلولي هستند كه توسط نور كارايي خود را از دست مي‌دهند. بنابراين براي ذخيره سازي كود بايد از بسته‌بندي و قوطي‌هاي مات استفاده نمود. فرم‌هاي جامد كود با نور تغيير ماهيت نمي‌دهند. اخيراً يك كلاتگر Fe2+ و Fe3+ با يك كمپلكس پايدار بين سيترات آهن و Fe-EDTA گزارش شده است كه مقاومت بالايي به واكنش‌هاي نوري دارد و براي استفاده در زمان مشاهده كلروز آهن مناسب است. دو روش براي استفاده از كلات آهن وجود دارد:

استفاده كلات آهن به‌صورت خاك مصرف

محلول‌پاشي كلات آهن

مزاياي كاربرد خاك مصرف شامل: استفاده از ريزمغذي در ابتداي چرخه زراعي بدون آسيب به گياه، فراهم كردن بقايا براي گياه، بدون نياز به اسپري (محلول‌پاشي) و مهارت خاص است. در صورت كاربرد خاك مصرف بهتر است براي شستن كلات‌ها به محيط ريشه از آب استفاده شود.

استفاده به‌صورت محلول‌پاشي (كلات آهن يا معدني) خيلي مؤثرتر از خاك مصرف است. محلول‌پاشي كلات آهن (ريزمغذي‌ها) جذب مواد غذايي براي گياه را افزايش مي‌دهد. از مزاياي محلول‌پاشي ميزان كاربرد كمتر، اثر فوري روي گياه، سهولت كاربرد يكنواخت و بدون آسيب است.

كدام كود كلات آهن بايد استفاده شود؟

تأثير كود آهن بستگي به pH و محيط رشد گياه دارد. ليگاندهاي EDTA، DTPA و EDDHA معمولاً در كود آهن استفاده مي‌شوند و اثربخشي متفاوتي دارند. كلات آهن EDDHA در pH هاي بالاتر از هفت پايدار است. پايداري سه كود آهن معمولي در pH هاي مختلف متفاوت است و طبق تحقيقي كه توسط Guodong Liu و همكاران انجام شد عملكرد محصولات اين سه كود كلاته (كلات آهن) به اين ترتيب به دست آمد:

FeEDDHA > FeDTPA > FeEDTA

فرم EDDHA بيشترين ميزان اثر را در pH بالاتر از ۷ داشت اما نسبت به فرم‌هاي ديگر گران قيمت‌تر است. پس از بررسي‌هاي انجام شده پيرامون اينكه كود كلاته آهن چيست و چه اثري در محصولات كشاورزي دارد مي‌توان به اين نتيجه دست يافت كه استفاده از ۲۰-۱۰ گرم كلات آهن در درختان نتايج رضايت بخشي نشان داده است. كاربرد FeEDDHA و Fe-قند به ميزان ۷ ميلي گرم آهن در ليتر منجر به سبز شدن دوباره برگ‌ها در زمان كمبود آهن شده است.

كلات‌ها براي جذب توسط گياه با يكديگر رقابت مي‌كنند. عوامل كلاتگري كه آهن از آن‌ها آزاد شده است و تحت شرايط مساعد خاكي هستند با كلات منگنز براي جذب شدن توسط گياه رقابت مي‌كنند. كلاتگرها اين توانايي را دارند كه آهن را به ميزان كافي براي تأمين آهن موردنياز در سطح ريشه نگه دارند تا رقابت بين منگنز-آهن را تحت تأثير قرار دهند.

طبق مطالعه‌اي كه روي اثر كلات آهن بر بادام زميني انجام گرفت مشخص شد تقابل طبيعي بين آهن و منگنز در بادام زميني بستگي به منبع كاربرد آهن دارد بطوريكه كلات آهن به فرم Fe-EDDHA نسبت به FeSO 4 كاهش جذب منگنز بيشتري به دنبال داشت.

خريد كود آهن كلاته

خريد كود آهن كلاته يكي از راه‌هاي مؤثر جهت اضافه كردن ميكرومغذي هايي نظير يون‌هاي آهن است. كودهاي كلات آهن به فرم‌هاي مايع و جامد به فروش مي‌رسند. كودهاي كلات آهن به‌صورت محلول‌پاشي و يا خاك مصرف، چالكود قابل استفاده مي‌باشند كود آهن ميكرولايز مشكل رسوب و گرفتگي شيرآلات كشاورزي و نازل ها را ندارد و با خيال راحت مي‌توان آن را هم‌زمان با آبياري نيز استفاده نمود. كودهاي كلاته بسيار زود عمل مي‌نمايند و در خاك نيز پايدارتر هستند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كلات آهن كود كلات آهن[/caption]

هر زمان كه علائم كمبود آهن را مشاهده نموديد و يا با آزمون خاك متوجه كمبود آهن شديد مي‌توانيد از كلات آهن استفاده كنيد. خريد كود كلاته آهن نياز گياه به آهن را برطرف خواهد نمود. كود آهن كلات مانع از اكسيداسيون آهن در خاك مي‌گردد. از فوايد ديگر كود آهن كلاته سنتز كلروفيل در گياه و احياي مسيرهاي واكنش‌هاي شيميايي در نتيجه افزايش متابوليسم گياه مي‌باشد. كلات‌ها نسبت به ساير كودها باعث كاهش آلودگي آب‌هاي زيرزميني مي‌شوند

براي خريد كود كلات آهن و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، كلات آهن، خريد كود، فروشگاه كود، كود كلات آهن، كود آهن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۷:۰۵ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)

استفاده از كلات آهن در محصولات كشاورزي

در كشاورزي بهتر است بدانيم كه كود كلاته آهن چيست و چگونه مي‌توان با استفاده از آن به بر كيفيت محصولات افزود. درواقع براي دستيابي به هدف افزايش محصولات استفاده از كود آهن اهميت كليدي دارد. مواد ريزمغذي يكي از فاكتورهاي اساسي محيطي براي رشد و توسعه گياه هستند. آهن جزو ريزمغذي‌ها طبقه‌بندي مي‌شود كه مي‌تواند به‌راحتي اكسيد و يا در خاك رسوب كرده و غيرقابل استفاده گردد.

تركيبات كود كلاته آهن چيست؟

تركيب يون مغذي فلزي با يك مولكول آلي طويل ليگاند يا كلاتگر ناميده مي‌شود. تركيب ليگاند يا كلاتگر با يك ريزمغذي كود كلاته را تشكيل مي‌دهد. كلات ريزمغذي از اكسيداسيون، رسوب و غيرمتحرك شدن در امان است. ليگاند مي‌تواند يك تركيب حلقه‌اي به دور ريزمغذي تشكيل دهد، نحوه اتصال ريزمغذي به ليگاند ويژگي‌هاي سطحي ريزمغذي را تغيير مي‌دهد و آن را براي جذب آسان توسط گياه آماده مي‌سازد.

چرا به كود كلات آهن نياز است؟

چون خاك ناهمگن و پيچيده است ميكرومغذي‌ها به‌سرعت اكسيد مي‌شوند و يا رسوب مي‌كنند. كلاته سازي ميكرومغذي را از واكنش‌هاي نامطلوب در خاك حفاظت مي‌كند. كود آهن دسترسي ميكرو مغذي‌هايي مثل آهن، مس، منگنز و روي را افزايش داده و به‌نوبه خود به بهره‌وري و سودآوري توليدات محصولات تجاري كمك مي‌كند. كود كلاته پتانسيل بالاتري براي افزايش عملكرد تجاري نسبت به ميكرومغذي‌هاي معمول را دارد.

اگر خاك نتواند نيازهاي غذايي محصولات را تأمين كند بايد از منابع كلاته استفاده كنيم. فاكتورهاي زيادي دسترسي آهن را كاهش مي‌دهند كه مي‌توان از pH بالاي خاك، محتواي بالاي بي‌كربنات، گونه‌هاي گياهي (گونه‌هاي چمني معمولاً بيشتر از ساير گونه‌ها ليگاندها را دفع مي‌كنند.) و تنش‌هاي غيرزنده نام برد.

گياهان به‌طورمعمول از آهن به فرم Fe2+ (فرو) استفاده مي‌كنند، آهن فرو مي‌تواند به‌راحتي اكسيد و از دسترس گياه خارج شود. فرم فريك (Fe3+) هنگامي كه pH خاك بالاتر از ۵٫۳ است غيرقابل دسترس مي‌شود. كمبود آهن معمولاً در pH بالاي ۷٫۴ رخ مي‌دهد. كلات آهن از تبديل فرو به فريك جلوگيري مي‌كند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كود آهن EDDHA كود آهن EDDHA[/caption]

كود كلات آهن

استفاده مستقيم از مواد مغذي مثل آهن در خاك ناكارآمد است (چون آهن به دليل بار مثبتي كه دارد به‌راحتي با اكسيژن و يا هيدروژن واكنش داده و تركيبات جديدي توليد مي‌كنند كه توسط گياه قابل‌جذب نيستند). ليگاندها مي‌توانند از ريزمغذي‌ها در برابر اكسيداسيون و رسوب محافظت كنند. استفاده از كلات آهن يك روش آسان و عملي براي جلوگيري از هدر رفت است.

در خاك ريشه گياهان مي‌تواند موادي ترشح كند كه شامل كلات‌هاي طبيعي است. اسيدآمينه‌هاي غير پروتئيني يكي از كلات‌هاي طبيعي فتوسيدروفور است كه توسط گياهان علفي كه در تنش آهن رشد مي‌كنند توليد مي‌شود. كلات‌هاي ترشح شده مثل وسيله نقليه عمل مي‌كنند و به گياهان براي جذب مواد مغذي در سيستم محلول ريشه و خاك كمك مي‌كنند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كلات آهن كلات آهن[/caption]

اصلاح كمبود آهن توسط كلاته آهن

درواقع بايد بدانيم كه مشكلات ناشي از كمبود كلاته آهن چيست و نقش كلات‌ها در تغذيه گياهان به چه صورت خواهد بود. كلروز ناشي از كمبود يك اختلال شايع تغذيه‌اي در بسياري از محصولات كشاورزي به‌ويژه در خاك‌هاي قليايي يا آهكي است. اصلاح كمبود آهن بستگي به پاسخ‌هاي متفاوت گياهان و ساير فاكتورها دارد. كلات آهن نسبت به كودهاي غير كلاته با افزايش دسترسي به مواد غذايي مؤثرتر بوده و باعث افزايش راندمان مي‌شوند.

كلات‌هاي آهن در توليدات تجاري كودهاي محلولي هستند كه توسط نور كارايي خود را از دست مي‌دهند. بنابراين براي ذخيره سازي كود بايد از بسته‌بندي و قوطي‌هاي مات استفاده نمود. فرم‌هاي جامد كود با نور تغيير ماهيت نمي‌دهند. اخيراً يك كلاتگر Fe2+ و Fe3+ با يك كمپلكس پايدار بين سيترات آهن و Fe-EDTA گزارش شده است كه مقاومت بالايي به واكنش‌هاي نوري دارد و براي استفاده در زمان مشاهده كلروز آهن مناسب است. دو روش براي استفاده از كلات آهن وجود دارد:

استفاده كلات آهن به‌صورت خاك مصرف

محلول‌پاشي كلات آهن

مزاياي كاربرد خاك مصرف شامل: استفاده از ريزمغذي در ابتداي چرخه زراعي بدون آسيب به گياه، فراهم كردن بقايا براي گياه، بدون نياز به اسپري (محلول‌پاشي) و مهارت خاص است. در صورت كاربرد خاك مصرف بهتر است براي شستن كلات‌ها به محيط ريشه از آب استفاده شود.

استفاده به‌صورت محلول‌پاشي (كلات آهن يا معدني) خيلي مؤثرتر از خاك مصرف است. محلول‌پاشي كلات آهن (ريزمغذي‌ها) جذب مواد غذايي براي گياه را افزايش مي‌دهد. از مزاياي محلول‌پاشي ميزان كاربرد كمتر، اثر فوري روي گياه، سهولت كاربرد يكنواخت و بدون آسيب است.

كدام كود كلات آهن بايد استفاده شود؟

تأثير كود آهن بستگي به pH و محيط رشد گياه دارد. ليگاندهاي EDTA، DTPA و EDDHA معمولاً در كود آهن استفاده مي‌شوند و اثربخشي متفاوتي دارند. كلات آهن EDDHA در pH هاي بالاتر از هفت پايدار است. پايداري سه كود آهن معمولي در pH هاي مختلف متفاوت است و طبق تحقيقي كه توسط Guodong Liu و همكاران انجام شد عملكرد محصولات اين سه كود كلاته (كلات آهن) به اين ترتيب به دست آمد:

FeEDDHA > FeDTPA > FeEDTA

فرم EDDHA بيشترين ميزان اثر را در pH بالاتر از ۷ داشت اما نسبت به فرم‌هاي ديگر گران قيمت‌تر است. پس از بررسي‌هاي انجام شده پيرامون اينكه كود كلاته آهن چيست و چه اثري در محصولات كشاورزي دارد مي‌توان به اين نتيجه دست يافت كه استفاده از ۲۰-۱۰ گرم كلات آهن در درختان نتايج رضايت بخشي نشان داده است. كاربرد FeEDDHA و Fe-قند به ميزان ۷ ميلي گرم آهن در ليتر منجر به سبز شدن دوباره برگ‌ها در زمان كمبود آهن شده است.

كلات‌ها براي جذب توسط گياه با يكديگر رقابت مي‌كنند. عوامل كلاتگري كه آهن از آن‌ها آزاد شده است و تحت شرايط مساعد خاكي هستند با كلات منگنز براي جذب شدن توسط گياه رقابت مي‌كنند. كلاتگرها اين توانايي را دارند كه آهن را به ميزان كافي براي تأمين آهن موردنياز در سطح ريشه نگه دارند تا رقابت بين منگنز-آهن را تحت تأثير قرار دهند.

طبق مطالعه‌اي كه روي اثر كلات آهن بر بادام زميني انجام گرفت مشخص شد تقابل طبيعي بين آهن و منگنز در بادام زميني بستگي به منبع كاربرد آهن دارد بطوريكه كلات آهن به فرم Fe-EDDHA نسبت به FeSO 4 كاهش جذب منگنز بيشتري به دنبال داشت.

خريد كود آهن كلاته

خريد كود آهن كلاته يكي از راه‌هاي مؤثر جهت اضافه كردن ميكرومغذي هايي نظير يون‌هاي آهن است. كودهاي كلات آهن به فرم‌هاي مايع و جامد به فروش مي‌رسند. كودهاي كلات آهن به‌صورت محلول‌پاشي و يا خاك مصرف، چالكود قابل استفاده مي‌باشند كود آهن ميكرولايز مشكل رسوب و گرفتگي شيرآلات كشاورزي و نازل ها را ندارد و با خيال راحت مي‌توان آن را هم‌زمان با آبياري نيز استفاده نمود. كودهاي كلاته بسيار زود عمل مي‌نمايند و در خاك نيز پايدارتر هستند.

[caption id="" align="alignnone" width="450"]كلات آهن كود كلات آهن[/caption]

هر زمان كه علائم كمبود آهن را مشاهده نموديد و يا با آزمون خاك متوجه كمبود آهن شديد مي‌توانيد از كلات آهن استفاده كنيد. خريد كود كلاته آهن نياز گياه به آهن را برطرف خواهد نمود. كود آهن كلات مانع از اكسيداسيون آهن در خاك مي‌گردد. از فوايد ديگر كود آهن كلاته سنتز كلروفيل در گياه و احياي مسيرهاي واكنش‌هاي شيميايي در نتيجه افزايش متابوليسم گياه مي‌باشد. كلات‌ها نسبت به ساير كودها باعث كاهش آلودگي آب‌هاي زيرزميني مي‌شوند

براي خريد كود كلات آهن و ساير انواع كودها و ديگر محصولات كشاورزي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كود، كلات آهن، خريد كود، فروشگاه كود، كود كلات آهن، كود آهن،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۶:۴۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: نظرات (0)