Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  تره تره

گل و گیاه ظرافت

تره

ترهسبزي تره كوچك‌ترين گونه از خانواده پيازچه به‌حساب مي‌آيد. اين گياه در آسيا به‌ويژه ايران، آمريكاي شمالي و اروپا به‌صورت وسيع كاشت مي‌شود. گرچه بيشترين مصرف را در ايران دارد. اين گياه چندساله است كه در سال اول برگ‌هاي بسيار ظريف و تردي دارد ولي در سال‌هاي بعد برگ‌هايش ضخيم‌تر مي‌شود. اين سبزي هم به‌صورت تازه و هم خشك‌شده مورد مصرف قرار مي‌گيرد. تره يكي از سبزي جات پرطرفدار در خانواده‌هاي ايراني است. از اين سبزي خوشمزه و پركاربرد در تهيه قورمه‌سبزي، كوكو سبزي، سوپ و انواع آش استفاده مي‌شود. تره گياهي است سه‌ساله كه در ابتدا داراي برگ‌هاي بسيار ظريف و ترد و بعد از چندين بار چين برگ‌هايش پهن و ضخيم مي‌شود. تكثير اين سبزي از طريق بذر بوده كه در اوايل بهار يا اوايل پاييز كشت مي‌شود.

كاشت

تره از طريق بذر كاشت تكثير مي‌شود. بهترين زمان براي كاشت تره فصل بهار و پاييز است. خاك‌هاي رسي شني براي كاشت بذر تره بسيار مناسب هستند. قبل از كاشت بايد خاك را با كودهاي ازت و فسفر غني كرد. براي تقويت خاك، به آن كود ريزمغذي و يا حيواني اضافه كنيد. تره در خاك مرطوب، غني، داراي زهكشي خوب يا در كمپوست خوب پوسيده‌شده رشد بهتري خواهد داشت. اين سبزي براي رشد كردن به نور كامل خورشيد نياز دارد و در مكان‌هاي نيم‌سايه به‌خوبي رشد نمي‌كند. گرماي زياد موجب از دست رفتن سبزي مي‌شود. بنابراين تره را در فصل مناسب كاشت كه بهار و پاييز است بكاريد. به‌صورت كلي اين گياه هواي خنك را بيشتر مي‌پسندد. اين گياه به خشكي خاك حساس است. تره براي رشد كردن به آب فراوان نياز دارد.

۱- كاشت در باغچه

ابتدا بايد زميني را كه مي‌خواهيد بذر سبزي در آن بكاريد را شخم بزنيد و به خاك آن كود دامي اضافه كنيد و خاك را خوب به هم بزنيد تا كود با خاك تركيب شود سپس خاك را خوب خورد كرده و سطح خاك را صاف كنيد. اضافه كردن كود دامي كهنه به خاك باعث رشد بهتر سبزي مي‌شود. بذرها را بر روي بستري كه آماده كرديد بپاشيد، توجه كنيد كه بذرها خيلي نزديك هم و فشرده پاشيده نشوند زيرا بعد از اينكه بزرگ‌تر شدن توي هم رفته و رشد خوبي نخواهند داشت. حالا كافي است بر روي بذرها حدود نيم سانتي‌متر كود دامي يا خاك بپاشيد و به‌آرامي خوب آب بديد، بهتر است ۱۰ روز اول با آبپاش آبياري بكنيد تا بذرها جابجا نشوند. حدود ۵ تا ۱۰ روز طول مي‌كشد كه بذرها سبز بشوند.

۲- كاشت بذر تره در بالكن و گلدان

در دنياي امروز خيلي‌ها آپارتمان‌نشين هستند و ممكن است باغچه‌اي براي كاشت سبزي نداشته باشند اما در گلدان و بستري كوچك هم مي‌توان سبزي كاشت. ابتدا گلداني به‌اندازه دلخواهتان تهيه كنيد سپس خاكي مناسب (تركيبي از ۶۰ درصد خاك باغچه – ۲۰ درصد ماسه -۲۰ درصد كود دامي) را درون گلدان بريزيد و بذرها را روي خاك بپاشيد و روي آن حدود نيم سانتي‌متر كود دامي (اگر كود دامي در دسترس نبود از ورمي كومپوست استفاده كنيد) يا خاك بريزيد و خوب آب بديد بهتر است روي آن نايلون فريزر بكشيد و بگذاريد كنار پنجره جنوبي يا بالكن. حتماً به نور توجه شود چون‌كه به نور زيادي نياز دارند در كل بهتر است در بالكن در مكاني با نور مستقيم آفتاب نگهداري شود. درصورتي‌كه كمبود نور ساقه‌ها بلند شده و سبزي‌ها كيفيت خوبي نخواهند داشت.

نگهداري و مراقبت‌هاي لازم

بذر تره سالم را خريداري كنيد تا به نتيجه دلخواه برسيد. درصورتي‌كه بذر قديمي در منزل داريد، چند عدد از آن‌ها را درون پارچه مرطوبي گذاشته و نگهداري كنيد اگر جوانه زد به اين معناست كه بذرها سالم هستند. در غير اين صورت حتماً بذر تازه خريداري كنيد.

خاك را قبل از اين‌كه اقدام به كاشت كنيد، شخم زده و به‌وسيله كود غني كنيد. براي اينكه برگ‌هاي تره بزرگ و ضخيم‌تر شود بايد سرشاخه‌هاي گياه را به‌صورت مداوم قطع كنيد تا به اين هدف برسيد.

زمين را به‌آرامي آبياري كنيد تا بذرها جابه‌جا نشوند.

براي اين‌كه از آفت‌هاي مربوط به سبزي تره جلوگيري كنيد، گياه را با آفت‌كش‌هاي بدون ضرر و خانگي سم‌پاشي كنيد.

خواص تره

به دليل وجود فيبر بالا، در درمان يبوست كاربرد دارد.

منبع خوبي از ويتامين C است و در درمان اسكوربوت كاربرد دارد.

اشتهاآور بوده و در درمان لاغري توصيه مي‌شود.

سوپ تره، درمان‌كننده بيماري سرماخوردگي است.

به دليل وجود ويتامين C براي روشن كردن پوست صورت استفاده مي‌شود.

سوءهاضمه و ناراحتي‌هاي دستگاه گوارش با مصرف تره از بين مي‌رود.

خوردن شربت تره، به دليل مدر بودن، در دفع كردن سنگ كليه نافع است.

تركيب سماق با آب تازه تره براي درمان زگيل بسيار مفيد است.

براي خريد بذر تره و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/5/22 ساعت: ۱۸ توسط:zerafatcom :