Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  گل آشلانتوس گل آشلانتوس

گل و گیاه ظرافت

گل آشلانتوس

گل آشلانتوس

گل آشلانتوس گياهي از تيره آمارانتوس است كه سال‌ها در ايران كشت و كار مي‌شود و كشت آن در حاشيه‌هاي گل‌كاري شمال كشور رايج است. گياهي چندساله است كه به‌صورت يك‌ساله كشت و كار مي‌شود. بسيار كوتاه است و به خاطر برگ‌هاي آن‌كه به رنگ سبز زيتوني و زرد، باريك و قاشقي شكل است كشت مي‌شود. برگ‌ها به طول ۲.۵سانتي‌متر و داراي لكه‌هايي به رنگ قرمز، بنفش و برنزي است. گل‌هاي آن سفيد و غيرقابل تشخيص بوده و روي سنبله جانبي تشكيل مي‌شوند. باغبان‌هاي ايران اصطلاحاً به اين گياه آشلانتوس مي­ گويند. آشلانتوس گياه يك‎ساله با نام علمي Amaranthus cruentus از خانواده Amaranthaceae است كه به‎صورت طبيعي در نواحي گرم و مرطوب و شبه گرم و مرطوب آمريكاي جنوبي مي‎رويد. اين گياه به‎عنوان گياه زينتي در مناطق مختلف كشور كاشته مي‌شود.

گل آپارتماني آشلانتوس بيشتر به خاطر برگ‌هاي قرمز زرشكي و زيبايي كه دارد كاشته مي‌شود و كشت آن در حاشيه‌هاي گل‌كاري در شمال كشور رايج است، گياهي است چندساله كه به‌صورت يك‌ساله كشت و كار مي‌شود. آشلانتوس به‎عنوان گياه زراعي دانه‎اي (جهت استفاده از دانه‎ها) و گاهي به‎عنوان علوفه‌اي در تعدادي از كشورهاي دنيا از جمله پرو، اكوادور، آرژانتين، چين، آمريكا و … كاشته مي‎شود. گياه تا ارتفاع ۱۰۰ سانتيمتر و گاهي تا ۱۵۰ سانتيمتر رشد مي‎كند و براي رشد مناسب به آفتاب كامل نياز دارد. گياه در هر دو منطقه خشك و مرطوب به‎آساني پرورش مي‎يابد. براي جلوگيري از تنش در شرايط خشك، آبياري بايد به‎طور منظم صورت گيرد. تكثير گل آشلانتوس به‌آساني از طريق دانه صورت مي گيرد و پرورش‌دهندگان غيرمتخصص نيز به‌راحتي مي‌توانند از كاشت آن در باغچه‌هاي خود لذت ببرند. در مناطق معتدل مي‌توان قبل از آغاز بهار گياه را در داخل خانه و يا گلخانه كشت نمود و در اوايل بهار آن را به زمين اصلي منتقل نمود. بسته به منطقه كاشت، گياه ۶۰-۱۱۰ روز پس از كاشت وارد مرحله گلدهي مي‌شود كه در شرايط ايران گلدهي ۲-۳ ماه به طول مي‌انجامد. گونه‎هاي متعددي از اين جنس به‎صورت طبيعي و خودروي در ايران رويش مي‎يابند كه در موارد بسياري به‎عنوان گياهان هرز باغ‎ها و مزارع مطرح هستند. قدرت رشد سريع، توانايي توليد بذر زياد و سازگاري با اقليم‎هاي متنوع رمز موفقيت اين گياه است؛ به‌طوري‌كه از ارتفاع صفر در كنار دريا تا ارتفاعات ۳۵۰۰ متري مناطق كوهستاني ديده مي‎شوند.

كاشت گل آشلانتوس

خاك‌هاي غني از مواد آلي و حاصلخيز مناسب پرورش اين گياه زيبا هستند. هر چند گياه كم‌توقعي است و در خاك‌هاي فقير نيز رشد مي‎كند. خاك‌هاي خنثي تا كمي اسيدي (۶/۵-۵/۷) با زهكشي خوب، مناسب رشد اين گياه هستند. گياه حتي در خاك‎هاي با شوري كم نيز سازگاري خوبي نشان داده است. خاك‌هاي غني باعث رشد سريع و توسعه اندام‌هاي هوايي گياه مي‎شوند. براي تقويت خاك و جلوگيري از سله بستن آن‌كه مانع جوانه‌زني و رشد گياهان جوان مي‌شود استفاده از مواد آلي راه‌حل كارآمدي است. اين گياه براي توليد مناسب و انجام فرايند فتوسنتز نياز مبرمي به دماي مناسب دارد بنابراين يكي از عوامل محدودكننده رشد، دماهاي پايين است. دماي مناسب رشد در اين گياه ۲۰-۳۰ درجه سانتي‌گراد و حتي كمي بيشتر است. باوجوداين، به‎خوبي با مناطق مختلف كشور سازگار شده است. دماهاي زير ۱۵ درجه سانتي‌گراد مناسب رشد اين گياه نيستند و محدودكننده رشد محسوب مي‎شود. در دماي ۴ درجه سانتي‌گراد رشد گياه متوقف مي‎شود و در دماي زير صفر درجه سانتي‌گراد از بين مي‎رود. آشلانتوس نياز به نور كامل خورشيد دارد و در شرايط نيم‎سايه رشد مناسبي ندارد. گياه در نور ضعيف اندام‎ها و گل‎آذين ضعيفي توليد مي‎كند. به دليل اينكه يك گياه C4 است بنابراين راندمان توليد در اين گياه بالا است. براي بهره‌گيري از توانايي بالقوه گياه، آب و مواد غذايي، دما و نور كافي بايد در اختيار گياه قرار گيرد. گياه روزكوتاه است و رشد زايشي (توليد گل) معمولاً با كوتاه شدن روزها در اوايل تابستان آغاز مي‎گردد.

دانه‎ها پس از سپري شدن آخرين يخبندان در بهار كاشته مي‎شود كه در صورت دريافت دماي مناسب ۱۰-۱۴ روزه جوانه مي‎زند. حداقل دماي خاك براي جوانه‎زني ۱۵ درجه سانتي‌گراد است و اين دما زماني حادث مي‎شود كه دماي محيط ۲۰-۲۵ درجه سانتي‌گراد باشد. در صورت خراش دادن سطح بذر با اسيد سولفوريك غليظ و يا كاغذ سمباده، درصد جوانه‌زني بذرها افزايش مي‎يابد. بهترين عمق كاشت بذر گل آشلانتوس ۱-۵/۱ سانتيمتر است و در صورت كاشت عميق درصد سبز كردن بذرها كمتر مي‎شود. علاوه بر كاشت بذر گل آشلانتوس به‎صورت مستقيم، ۶-۸ هفته قبل از پايان يخبندان نيز مي‎توان دانه‎ها را در گلخانه و يا منزل كشت و پس از سپري شدن خطر سرمازدگي، در زمين اصلي نشا نمود كه در اين مدت ارتفاع گياه تقريباً به ۸ سانتيمتر مي‎رسد. گياهان جوان حداقل يك‌بار به وجين (مبارزه با گياهان هرز) و سله‎شكني (در خاك‎هاي سله‎دار و سنگين) نياز دارند و زماني كه ارتفاع گياه به ۳۰ سانتيمتر برسد به‎خوبي بر گياهان هرز چيره مي‎شود. با توجه به اينكه گياه در تراكم بالا كشت مي‎شود و گياهچه‎ها به تعداد زياد سبز مي‎شوند، پس از اطمينان از خطر حمله حشرات، سرمازدگي، گياهان هرز و … نسبت به تنك كردن آن اقدام نماييد.

براي نگهداري گل آشلانتوس، اين گياه براي رشد مناسب نياز به آب كافي دارد كه بهتر است به‎صورت قطره‎اي و يا سيستم نشتي و در غير اين صورت از آبياري جوي و پشته‎اي استفاده شود. براي جلوگيري از تنش آبياري هنگام صبح و يا در پايان روز انجام شود. خاك‎هاي آلي توانايي حفاظت آب بيشتري در خاك دارند و مناسب پرورش گل آشلانتوس مي‎باشند. حتي‌الامكان از بروز تنش خشكي در اين گياه خودداري شود چرا كه باعث كوتاهي قامت و توليد تاج گل ضعيف در گياهان مي‎شود؛ بنابراين به آب كافي و منظم نيازمند است.

پوسيدگي ريشه و لكه برگي قارچي شايع‎ترين بيماري‎هاي گياه مي‌باشند كه ناشي از آلترناريا و مايكوپلاسما مي‎باشند. براي مقابله با اين بيماري توصيه مي‌شود از تراكم مناسب، عدم استفاده از آبياري باراني، حذف برگ‌ها و شاخه‌هاي اضافه (به‌هيچ‌عنوان سرشاخه اصلي را هرس نكنيد) به‌منظور كاهش رطوبت در كانوپي، استفاده از سموم قارچ‌كش و ... استفاده شود. لارو آگروتيس و اِمنيا كه در مرحله جوانه‎زني خسارات زيادي وارد مي‎كنند؛ همچنين كرم‎هاي برگ‎خوار، سرخرطومي، ملخ‌ها و شته‎ها ازجمله مهم‎ترين آفات آشلانتوس مي‎باشند. نكته قابل‌ذكر اينكه آفات و بيماري‎هاي گياهي، معمولاً بوته‎هاي ضعيف را موردحمله قرار مي‎دهند و گياهان قوي و سالم در برابر آن‌ها مقاومت مي‎كنند.

خواص گل آشلانتوس

در بسياري از ممالك دنيا دانه‌هاي اين گياه در تهيه حريره، سوپ و يا در پخت نان كاربرد دارد. جوانه دانه‌ها به‎عنوان سبزي مغذي در سالاد استفاده مي‌شود. برگ‌ها نيز به‌عنوان سبزي قابل استفاده مي‌باشند. علاوه بر آن ريشه به‌عنوان ملين و دانه براي خروج كرم كدو و درمان بيماري‌هاي چشم و اسهال خوني آميبي استفاده مي‌شود. در هند اين گياه به‌عنوان يك ادرارآور و درمان‌كننده زخم استفاده مي‌شود.

براي خريد بذر گل آشلانتوس و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/17 ساعت: ۱۵ توسط:zerafatcom :