Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر گل بذر گل

گل و گیاه ظرافت

كاشت و پرورش گل كوكب

درك اينكه چرا گل كوكب يكي از گل‌هاي رايج و محبوب است بسيار دشوار نيست. گل‌هاي رنگين‌كماني زيباي آن خيره‌كننده است. گل كوكب از اواسط تابستان تا اولين يخبندان پاييزي گل مي‌دهد و تا پاييز گل مي‌دهد.

كاشت

گل كوكب براي رشد و شكوفايي فراوان به آفتاب كامل (حداقل 8 ساعت در روز) نياز دارد. اگر دماي تابستان شديد باشد، بهتر است در پناه سايه بعدازظهر كاشته شود. گل كوكب به سرما حساس است و نبايد تا زماني كه خاك تا بيش از 60 درجه فارنهايت (15 درجه سانتي‌گراد) گرم نشده و تمام خطر سرمازدگي از بين نرود، كاشته شوند.

براي كاشت بذر گل كوكب يك محل آفتابي با خاك و زهكشي خوب را انتخاب كنيد و قبل از كاشت آن را كاملاً آماده كنيد. بستر كشت را با 2 تا 4 اينچ (5 تا 10 سانتيمتر) كمپوست با كيفيت بالا يا كود پوسيده خوب، گردگيري كمي از پودر استخوان و كود ارگانيك متعادل اصلاح كنيد. همه مواد را در خاك مخلوط كنيد تا به‌طور يكنواخت پخش شود.

براي كاشت گودالي به عمق 4 تا 6 اينچ (10 تا 15 سانتيمتر) حفر كنيد و بذر كوكب در داخل آن قرار دهيد. هنگامي‌كه در محل قرار گرفت، سوراخ را با خاك پر كنيد. گل كوكب بسيار بزرگ مي‌شود، بنابراين حداقل بين 12 تا 18 اينچ (30 تا 46 سانتي‌متر) فاصله بين گل كوكب‌ها بگذاريد.

گل كوكب

گل‌هاي گل كوكب در طول فصل رشد به آب ثابت نياز دارند. بنابراين در جواني شيلنگ‌هاي خيس بخار يا آبياري قطره‌اي نصب كنيد. تا زماني كه اولين شاخه‌هاي سبزرنگ را مشاهده نكرديد كه از زمين عبور مي‌كنند، نبايد گل دهانه را آبياري كنيد. آبياري بيش از حد قبل از مشاهده شاخه‌ها مي‌تواند منجر به پوسيدگي بذر گل كوكب شود. پس از رسيدن گياهان به ارتفاع 1 فوت (30 سانتي‌متر)، با كشيدن 3 تا 4 اينچ (7 تا 10 سانتي‌متر) از مركز رشد، آن‌ها را كمي محكم كنيد تا شاخه‌هاي پايه كم را تشويق كنيد كه باعث افزايش توليد گل و طول كلي ساقه مي‌شود.

حلزون‌ها و ليسه‌ها به گياهان جوان آسيب مي‌رسانند و موش‌ها گل‌ها را خراب مي‌كنند. طعمه را در زمان كاشت و به‌صورت دوره‌اي در طول فصل كنار بگذاريد. طعمه حلزون يك گزينه ارگانيك است كه هم براي كودكان و هم براي حيوانات خانگي بي‌خطر است و در برابر هر سه آفت به‌خوبي كار مي‌كند.

در اواسط تابستان، شما نياز داريد كه گياهان بلند را به هم بزنيد تا از ريزش آن‌ها جلوگيري شود. براي باغداران خانگي كه فقط چند گياه دارند، هنگام كاشت، پايه‌هاي بلند و محكم را در كنار غده‌ها قرار دهيد تا بتوانيد ساقه‌ها را هنگام رشد به آن‌ها بچسبانيد. براي پرورش‌دهندگان گل، من روش راه‌راه را توصيه مي‌كنم كه شامل قرار دادن يك پايه تي مانند فلزي در هر 8 پا (2.4 متر) در امتداد لبه‌هاي بيروني تخت‌ها و بستن يك لايه دوگانه از طناب نجات از پايه به پايه است.

گل كوكب

درحالي‌كه گل‌هاي گل‌دار بريده بلندمدت نيستند، اما مي‌توانيد 5 تا 7 روز از ساقه‌هاي بريده شده در مرحله مناسب استفاده كنيد. از آنجا كه گل‌هاي گل كوكب بعد از برداشت زياد باز نمي‌شوند، مهم است كه آن‌ها را تقريباً كاملاً باز، اما نه بيش از حد رسيده انتخاب كنيد. پشت هر سر گل را بررسي كنيد، به دنبال گلبرگ‌هاي محكم و سرسبز باشيد. گلبرگ‌هاي كاغذي يا كمي كم آب نشانه سن هستند. حتماً از نگهدارنده گل در آب استفاده كنيد.

براي خريد بذر گل كوكب و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/8/10 ساعت: ۰۶ توسط:zerafatcom :

خواص دارويي گل پريوش

گل پريوش در پيشگيري از سرطان خون در كودكان و درمان سرطان معجزه ناميده شده است. به نظر بسياري محافظت از گل پريوش حفاظت از آينده فرزندان شما است. پيشنهاد شده است كه به‌جاي استفاده از اثرات موضعي كه باعث ايجاد داروهاي شيميايي مي‌شود. مردم بايد از عصاره گل پريوش استفاده كنند. گل پريوش يكي از باارزش‌ترين گونه‌هاي گياهي خانواده Apocynaceae است كه در طب گياهي سنتي در جهان استفاده مي‌شود و استخراج شيميايي در درمان سرطان نقش دارد. اين گياه همچنين سابقه استفاده در طب آيورودا، طب سنتي چيني را دارد. علوم پزشكي غربي در قرن بيستم تحقيق در مورد اين گياه را آغاز كردند.

از اين گياه به‌عنوان يك گياه دارويي استفاده مي‌شود و موردمطالعه قرار مي‌گيرد زيرا مشخص شد كه بيش از ۱۰۰ آلكالوئيد ايندول مونوترپنوئيد توليد مي‌كند كه حاوي دو آلكالوئيد ديمري سيتوتوكسيك حياتي هستند كه براي درمان شيمي درماني سرطان استفاده مي‌شوند. همچنين بسياري از آلكالوئيدها نقش دارويي دارند. اين تركيبات شامل تركيبات ضد سرطاني است: Vinblastine و Vincristine. آلكالوئيد وينكريستين در درمان سرطان خون در كودكان نقش دارد.

در طب سنتي، گل پريوش براي تسكين درد ماهيچه‌ها، افسردگي سيستم عصبي مركزي، همچنين براي استفاده از نيش زنبورها و التيام زخم‌ها استفاده مي‌شود. كاربرد آن به‌طور گسترده‌اي از پيشگيري از ديابت تا درمان معده درد متغير است. اين گياه همچنين مي‌تواند به‌عنوان گياه زينتي در باغ و خانه‌هاي مناطق گرم‌تر استفاده شود يا مي‌تواند در فصل سرد در گلخانه رشد كند.

گل پريوش

طبقه‌بندي

گل پريوش يك گونه گياهي است كه متعلق به خانواده Apocynaceae (خانواده Dogbane) است. اين خانواده بيشتر شامل گياهان و درختچه‌هاي كوچك است. اين خانواده داراي برگ‌هاي حاشيه‌اي صاف است. گل‌ها در زير بغل برگ‌ها ديده مي‌شوند كه به‌صورت جداگانه يا در ساقه‌هاي بسيار كوتاه جفت شده‌اند و ويژگي بارز ديگر شيره شيري قوي است.

پراكندگي جغرافيايي

اين گياه بومي ماداگاسكار است و به‌عنوان حلقوي ماداگاسكار شناخته مي‌شود. گل پريوش همچنين در سراسر نيمه گرمسيري آسيا، آفريقا و آمريكا طبيعي است و براي اهداف تزئيني و دارويي استفاده مي‌شود.

شرح گياه

گل پريوش ۶۰ و ۲۰ سانتي‌متر ارتفاع و عرض دارد. گل‌ها به رنگ صورتي، سفيد يا بنفش صورتي در ساقه شكننده هستند. گل‌ها داراي يك لوله پايه به طول ۲٫۵-۳٫۰ سانتيمتر با تاجي به قطر حدود ۲٫۰-۵٫۰ سانتيمتر با پنج لبه گلبرگ مانند هستند. ۵ كاسبرگ، به طول ۲-۶ ميلي‌متر، باريك، معمولاً داراي مو (در حالت بلوغ) وجود دارد. گلدهي در طول ماه‌هاي گرم بارور است. اگرچه ممكن است گياهان در هواي بسيار گرم ضعيف شوند. برگ‌ها برعكس ساده روي ساقه با حاشيه كامل برگ، شكل تخمدان به شكل دندانه‌دار، طول تيغه برگ ۲-۴ اينچ و سبزرنگ با برگ چيده شده‌اند. غلاف ميوه مانند يك جفت فوليكول به طول تقريباً ۲٫۰-۴٫۵ سانتيمتر و عرض ۳ ميلي‌متر است.

تكثير

گل پريوش از طريق بذر تكثير مي‌شود. جوانه‌زني گل پريوش يك هفته در دماي ۲۱-۲۴ درجه سانتي‌گراد، در مكاني تاريك و بدون آبياري بيش‌ازحد طول مي‌كشد. بذر گل پريوش را به فاصله ۲ تا ۳ سانتي‌متر روي سطح خاك بريزيد. سپس لايه نازكي خاك را بر روي بذر گل پريوش بپاشيد و با استفاده از افشانه آن‌ها را آبياري كنيد. براي جوانه‌زني سريع‌تر، روي گلدان را با پلاستيك پوشانده و بعد از بيرون آمدن جوانه‌ها از خاك پلاستيك را برداشته و آن‌ها را به گلدان يا باغچه انتقال دهيد.

همچنين مي‌توان گونه‌ها را به‌صورت رويشي تكثير كرد. قلمه‌هاي چوبي نرم را مي‌توان از گياه مادر گرفته و به‌طور جداگانه در خاك كاشت، معمولاً در تابستان ريشه گياه به آساني است. گل‌هاي گل پريوش توسط پروانه‌ها گرده‌افشاني مي‌شوند. اين گونه با خود سازگار است، اگرچه گرده‌افشاني خود در شرايط عادي غيرمعمول است.

گل پريوش

آفات و بيماري‌ها

- گياه مي‌تواند توسط فوزاريوم آلوده شود كه منجر به پژمردگي گياه شده و سپس باعث مرگ گياه مي‌شود.

- تكان خوردن و بازگشت باعث مي‌شود نوك ساقه قهوه‌اي تيره و پژمرده شود. اين بيماري‌ها بيشتر به دليل بارندگي هوا يا آبياري بيش‌ازحد است.

- چندين قارچ باعث ايجاد لكه‌هاي برگ مي‌شود. با اين حال آن‌ها معمولاً بي‌ضرر هستند استفاده مي‌كند

براي خريد بذر گل پريوش و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/8/10 ساعت: ۰۶ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل شقايق كاليفرنيايي در خانه

شقايق كاليفرنيايي گياهان قوي هستند و اغلب در قسمت‌هاي خالي و در كنار جاده‌ها بدون هيچ‌گونه مراقبت رشد مي‌كنند. بااين‌حال، هنگام چيدن، متوجه خواهيد شد كه زيبايي آن‌ها زودگذر است، زيرا گلبرگ‌ها اغلب قبل از اينكه بتوانيد گل‌ها را در يك گلدان قرار دهيد روي زمين مي‌افتند. شقايق كاليفرنيايي در اوايل تابستان در اوج خود است. به نظر مي‌رسد گل‌هاي شاد يك شبه بهار مي‌زنند و مناطق وسيعي را با گلبرگ‌هاي روشن و ابريشمي خود و شاخ و برگ‌هاي سبز آبي و سرخس مانند پوشانده‌اند. هنگامي كه هوا گرم شد، اين گل‌هاي سريع رشد را در بهار بكاريد، چه در تخت گل‌هاي خود و چه در ظروف.

گل شقايق كاليفرنيايي

مراقبت از شقايق كاليفرنيايي

مانند اكثر گل‌هاي وحشي بومي، شقايق كاليفرنيايي نيز به‌راحتي نگهداري مي‌شود. نكته اصلي اين است كه شرايط رو به رشدي را براي آن‌ها فراهم آوريد كه از محل زندگي بومي آن‌ها تقليد مي‌كند. براي اين گياه، بيشتر به چيزهايي كه به شقايق كاليفرنيايي نمي‌دهيد اهميت مي‌دهد تا آنچه به آن‌ها مي‌دهيد. در مورد آب و كود كمتر است. گياهان خود را در آغوش نگيريد و اين لذت را خواهيد داشت كه آن‌ها را در حال كاشتن و رشد در بسياري از فصول آينده مشاهده خواهيد كرد.

كله پاچه (حذف شكوفه‌هاي مصرف‌شده) مي‌تواند باعث گلدهي بيشتر شود. بااين‌حال، اگر مي‌خواهيد گياهان خودبه‌خود بذر بپاشند، مقداري گل سر بگذاريد تا بذر آن‌ها ريخته شود. علاوه بر اين، گياهاني كه در آب‌وهواي گرم و در ظروف رشد مي‌كنند، معمولاً كوتاه مدت هستند و اغلب به‌عنوان گياهان يك‌ساله مورداستفاده قرار مي‌گيرند. بسياري از باغداران ترجيح مي‌دهند آن‌ها را بعد از گلدهي بكشند و در فصل رشد بعدي بذرهاي جديد بكارند.

نور

شقايق كاليفرنيايي در زير آفتاب كامل رشد مي‌كند و شكوفا مي‌شود، به اين معني كه در اكثر روزها حداقل شش ساعت در معرض نور مستقيم خورشيد قرار مي‌گيرد. هرچه نور خورشيد بيشتر باشد، بهتر است. شقايق‌هايي كه در شرايط سايه‌دار رشد مي‌كنند اغلب خسته به نظر مي‌رسند و به راحتي تسليم بيماري‌ها مي‌شوند.

خاك

در حالي كه بسياري از گل‌ها به خاك غني و لومي احتياج دارند، شقايق كاليفرنيايي مي‌تواند در خاك‌هاي فقير رشد كند. خاك‌هاي شني و صخره‌اي هر دو شرايط خوبي را براي شقايق كاليفرنيايي فراهم مي‌كنند. چيزي كه كار نمي‌كند خاك رس سنگين است زيرا اين گياهان به زهكشي شديد خاك نياز دارند. اگر خاك رسي داريد، به‌جاي آن در يك تخت يا ظرف باغ بلند بكاريد.

آب

شقايق كاليفرنيايي به آب بسيار كمي احتياج دارد و كانديدهاي خوبي براي خشكي‌هاي مقاوم به خشكي هستند. بارش‌هاي بهاري اسپوراديك معمولاً براي آبياري گياهان كافي است. در مناطقي كه تابستان‌هاي گرم دارند، گياهان اغلب خوابيده و در اين مدت نيازي به آبياري اضافي ندارند.

گل شقايق كاليفرنيايي

دما و رطوبت

گرم شدن خاك در بهار، همراه با رطوبت ناشي از باران بهاري، باعث جوانه‌زني بذر شقايق كاليفرنيايي مي‌شود. تا زماني كه درجه حرارت ملايم باقي بماند، بين ۵۰ تا ۷۵ درجه فارنهايت، گل كاليفرنيايي به رشد خود ادامه مي‌دهد. گرماي بيش‌ازحد مي‌تواند باعث خواب شود. بااين‌حال، هنگامي كه دماي سرد برمي‌گردد، گياهان اغلب دوباره رشد كرده و حتي دوباره شكوفا مي‌شوند. علاوه بر اين، شقايق‌هاي كاليفرنيايي رطوبت كم تا متوسط ​​را ترجيح مي‌دهند. در رطوبت بالا، زهكشي خوب خاك و جريان هوا در اطراف گياهان براي سالم ماندن آن‌ها ضروري است.

كود

براي رشد موفقيت‌آميز شقايق كاليفرنيايي، حتي در مناطقي با خاك فقير از نظر مواد مغذي، هيچ كودي لازم نيست. افزودن كودهاي شيميايي مي‌تواند باعث رشد بيش‌ازحد شاخ و برگ در هزينه شكوفه شود.

انواع شقايق كاليفرنيايي

انواع مختلفي از شقايق كاليفرنيايي وجود دارد:

«California Golden» رنگ نارنجي كلاسيك روشن گل‌ها را ارائه مي‌دهد.

«زنگ ماموريت» تركيبي از رنگ‌هاي شربت، از جمله صورتي، ماهي قزل‌آلا و كرم است، با شكوفه‌هاي نيمه دوتايي (با گلبرگ‌هاي اضافي شكوفا مي‌شود).

«گلدن وست» پيچشي در شكوفه پرتقال آشنا است، زيرا داراي مركز تيره‌تري است.

نحوه پرورش شقايق كاليفرنيايي از دانه

بذر شقايق را در جايي بكاريد كه قصد داريد پس از گذراندن تهديد سرمازدگي در منطقه شما، آن‌ها را در خارج پرورش دهيد. بذر شقايق را به آرامي در خاك فشار دهيد و به آرامي آبياري كنيد تا از جدا شدن دانه‌هاي ريز جلوگيري شود. جوانه‌زني بايد در حدود دو هفته رخ دهد. با مشاهده رنگ سبز مايل به سبز شاخ و برگ شقايق مي‌توانيد بذر شقايق جوانه زده را از علف‌هاي هرز تشخيص دهيد. نهال‌هاي نازك با فاصله حدود ۸ اينچ.

گل شقايق كاليفرنيايي

آفات / بيماري‌هاي شايع

شقايق‌هاي كاليفرنيايي عموماً گياهان سالمي هستند، اما وقتي در محيطي كه باران زياد را تجربه مي‌كنند رشد كنند مستعد ابتلا به بيماري هستند. كپك، كپك و پوسيدگي ساقه مي‌تواند در گياهاني كه در مناطق مرطوب رشد مي‌كنند رخ دهد. اگرچه مي‌توانيد گياهان را با قارچ‌كش‌ها درمان كنيد، اما بهترين گزينه اصلاح محيط است. اطمينان حاصل كنيد كه شقايق‌هاي شما در معرض آفتاب كامل و خاك خوب زهكشي هستند تا از آب‌گرفتگي آن‌ها جلوگيري شود.

براي خريد بذر گل شقايق و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/6/31 ساعت: ۲۰ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل تاج خروس در خانه

گل تاج خروس با نام علمي Amaranthus گونه پيچيده‌اي است كه حداقل 75 گونه يك‌ساله و چندساله را شامل مي‌شود. بسياري از افراد گل تاج خروس را به‌عنوان گياه زينتي مي‌شناسند و بسياري حتي نمي‌دانند كه گل تاج خروس جزو گياهان خوراكي است كه مي‌توان آن را از طريق بذر تاج خروس پرورش داد.

گل تاج خروس

شرايط نگهداري گل تاج خروس

اين گياه براي آب‌وهواي گرم در نظر گرفته‌شده و ۹۰ روز يعني حدود سه ماه طول مي‌كشد تا گياه شكوفا شود.

نور

گل تاج خروس به مكاني با نور كافي احتياج دارد، زيرا كم‌نور بودن باعث ريزش و كم‌رنگ شدن گل‌ها مي‌شود. البته اين گياه در برابر سايه نيز مقاوم است اما در آفتاب رشد و نمو بسيار خوبي دارد. اين گياه بيش از سايه به نور خورشيد نياز دارد.

خاك

خاك مناسب براي بذر تاج خروس خاك لومي شني حاصلخيز با زهكشي مناسب است. براي كاشت بهتر است خاك باغچه را با خاك كمپوست پيت ماس و كرم مخلوط كرده و تغذيه كنيد.

آبياري

آبياري اين گياه به اين منظور انجام مي‌شود كه خاك بايد هميشه مرطوب باشد و يكي از گياهاني است كه به آب نياز دارد اما آبياري زياد باعث پوسيدگي ريشه‌ها و نرم شدن ساقه‌ها مي‌شود. هر زمان كه خاك خشك شد گياه را آبياري كنيد. بهتر است آبياري عميق انجام شود تا آب به‌طور كامل به ريشه‌ها نفوذ كند. در روزهاي گرم تابستان هميشه خاك اين گياه را حفظ كنيد. هيچ‌گاه گياه نبايد چند روز روي زمين خشك باشد و هرگز نبايد در آب غوطه‌ور شود. بهترين زمان آبياري صبح است، زيرا اگر آب در اطراف گياه بماند، در طول روز خشك مي‌شود و ريشه‌ها زير آب نمي‌مانند.

گل تاج خروس

كوددهي

هرگز خاك بذر تاج خروس را با كودهاي شيميايي مخلوط نكنيد، زيرا اين گياه به كودهاي شيميايي بسيار حساس است. خاك برگ پوسيده مناسب‌ترين خاك براي تاج خروس است. بهترين كود براي اين منظور كمپوست پوسيده است. فقط در فصل بهار مي‌توانيد از كودهاي پتاس و فسفر استفاده كنيد، زيرا اين مواد به شكوفه زدن گياه كمك مي‌كنند. بدانيد كه استفاده از كودهاي نيتروژنه باعث از بين رفتن گل‌ها مي‌شود.

دما

بهترين دما براي اين گل‌ها بين ۱۰ تا ۱۵ درجه است. در آب‌وهواي سردتر بهتر است اين گل‌ها را از يك ماه تا يك ماه و نيم قبل از آخرين سرماي زمستان در خانه نگه داريد. اين گياه بومي مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري نيز هواي گرم و خشك را به‌خوبي تحمل مي‌كند اما هواي سرد را تحمل نمي‌كند و باعث زرد شدن برگ‌ها مي‌شود. آسيب در دماي زير ۱۰ درجه مي‌بيند. بهترين دما براي اين گياه بين ۲۵ تا ۳۵ درجه است و دما را تا ۴۰ درجه به‌خوبي تحمل مي‌كند.

گل تاج خروس

تكثير

اين گياه توسط بذر تاج خروس تكثير مي‌شود و شما مي‌توانيد آن را از اين طريق پرورش دهيد. در اين روش بايد چند بذر تاج خروس در عمق نيم تا يك سانتي‌متر در خاك مرطوب و سبك مخلوط با خاك برگ بكاريد. پس از كاشت بذر تاج خروس بر روي گلدان‌ها، يك پوشش پلاستيكي با سوراخ قرار داده و گلدان را در مكان گرم قرار دهيد. جوانه زدن بذر تاج خروس حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول مي‌كشد و پس از جوانه‌زني بايد پلاستيك را جدا كرد. آبياري بايد ملايم باشد تا بذر تاج خروس ها به اطراف حركت نكنند و فقط خاك مرطوب باشد. بهتر است در اين مرحله از اسپري آب براي آبياري استفاده شود.

بعد از جوانه زدن بذر تاج خروس گلدان را در مكاني با تابش غيرمستقيم آفتاب قرار دهيد و منتظر بمانيد تا جوانه‌ها به برگ تبديل شوند. بعد از ۹ روز مي‌توانيد گل‌ها را به بيرون منتقل كنيد. در روز اول، گلدان را به مدت ۴ ساعت به بيرون منتقل كنيد، در روزهاي بعد، هر روز دو ساعت به اين زمان اضافه كنيد و در نهايت پس از يك هفته تا هشت روز، گياه را كاملاً به بيرون منتقل كنيد. براي انتقال آن‌ها به باغ حتماً حدود ۴۰ سانتي‌متر بين اين گل‌ها بگذاريد زيرا اگر فاصله هر گياه كوتاه باشد گياه كوتاه رشد كرده و گل‌ها جمع مي‌شوند. بهترين زمان براي كاشت بذر تاج خروس از اسفند تا اواخر بهار است. حال، اگر مي‌خواهيد نهال‌هاي تهيه شده از اين گل‌ها را در باغچه يا گلدان‌هاي داخل خانه بكاريد، بهتر است اين كار را در ارديبهشت ماه با رعايت همان مراحل كاشت بذر تاج خروس در باغ انجام دهيد.

نكته: اگر به دنبال گياهي گل‌دار براي باغچه يا تراس مي‌گرديد تاج خروس بسيار مناسب است. حتماً آفتاب مي‌خواهد و هواي باز بيرون و خاكش هميشه خيس باشد. خاك باغچه+ پيت ماس+ ورمي كمپوست براي آن مناسب است.

هرس

هر زمان ساقه‌ها بيش‌ازحد طولاني و علفي هستند، بايد آن‌ها را كوتاه كنيد تا رشد بهتري داشته باشند. همچنين اگر گل‌هاي خشك روي گياه ديديد آن‌ها را برداريد.

براي خريد بذر گل تاج خروس و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/28 ساعت: ۱۶ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل بنفشه در خانه

گل بنفشه داراي گونه‌هاي فراواني است كه در ايران ۱۹ گونه بومي آن شناخته شده كه به رنگ‌هاي سفيد، زرد، آبي، بنفش و… هستند كه در اين بين معروف‌ترين آن‌ها در ايران بنفشه ۳ رنگ و بنفشه معطر است. گل بنفشه بيشتر در قسمت شمال غرب كشورمان و همچنين مناطق كوهستاني به‌صورت خودرو در زمين‌هاي مرطوب و در كنار نهرهاي آب رشد مي‌كند. گل بنفشه مانند ساير ديگر گل‌ها فقط در فصل بهار رشد مي‌كنند و داراي گل هستند كه علاوه بر زيبايي داراي عطر دل‌نشيني هستند كه قطعاً ارزش كاشت را دارند شما مي‌توانيد براي كاشت گل بنفشه هم در باغچه و هم در گلدان بنا به سليقه خود اقدام كنيد.

گل بنفشه

كاشت گل بنفشه

بهترين زمان براي كاشت بذر بنفشه اوايل شهريور تا اواسط پاييز است.

در ابتدا بايد گفت كه كاشت گل بنفشه به فضاي چنداني احتياج ندارد، شما مي‌توانيد در يك فضاي كوچك هم اقدام به اين كار كنيد.

ابتدا بايد براي كاشت بذر بنفشه يك مكان جدا از بستر اصلي كاشت فراهم كنيد.

تهيه يك سبد پلاستيكي و يا يك گلدان گزينه خوبي است.

بعد از پر كردن سبد با خاك بذر بنفشه ها را روي خاك مي‌پاشيم.

سپس بعد از آن به اندازه نيم سانتي‌متر كود پوسيده روي بذر بنفشه ها مي‌ريزيم.

از آلوده نبودن كودي كه براي كاشت بذر بنفشه استفاده مي‌كنيد مطمئن باشيد.

بعد از كاشت بذر بنفشه آن‌ها را آبياري كنيد تا بستر مرطوب شود.

تا زماني كه بذر بنفشه ها جوانه نداده‌اند از تابش مستقيم نور خورشيد به بذر بنفشه ها جلوگيري كنيد زيرا در مقابل سوختگي بسيار حساس هستند.

با گذشت ۲ هفته از كاشت بذر بنفشه خواهيم ديد كه بذر بنفشه ها سر از خاك بيرون آورده‌اند.

زماني كه اندازه هر جوانه به ۲۰ سانتي‌متر رسيد زمان آن است كه به بستر اصلي انتقال داده شوند.

كاشت بذر بنفشه به‌صورت مستقيم در همان محل اصلي نبايد انجام شود زيرا زماني كه بذر بنفشه ها پاشيده مي‌شوند به‌صورت نامنظم جوانه مي‌زنند كه جالب نيست به همين دليل ابتدا در يك بستر جدا نشاء گيري كرده سپس به زمين اصلي انتقال داده مي‌شود.

گل بنفشه از آن دسته گل‌هايي است كه نمي‌توان در محيط خانه از آن‌ها نگهداري كرد زيرا براي رشد نياز به محيط بيرون و اكسيژن فراوان دارند، به همين دليل در زمان كاشت بذر بنفشه سعي كنيد محيطي مناسب براي مثال پنجره‌هاي جنوبي را براي جوانه‌زني انتخاب كنيد، البته مي‌توان با كاشت گل بنفشه در بالكن و تراز از آن‌ها به‌خوبي نگهداري كرد.

گل بنفشه

شرايط نگهداري

خاك: براي اينكه بذر بنفشه رشد قابل‌قبول و مطلوبي داشته باشد حتماً بايد از خاكي استفاده كنيد كه قدرت زهكشي خوبي داشته باشد و همچنين خواستار خاكي مرطوب با PH بين ۵٫۵ تا ۷٫۵ نيازمند است.

آبياري: براي رشد خوب گل بنفشه به‌خصوص در ايام تابستان كه هوا گرم است، بايد آبياري آن به‌صورت منظم انجام شود، از غرقابي كردن خاك خودداري كنيد، رطوبت بيش‌ازحد خاك باعث مي‌شود كه ريشه‌ها در خاك خفه شوند. همچنين بايد از خشكي دادن گياه هم خودداري كنيد زيرا خشكي كشيدن هم باعث كاهش گل‌دهي گياه مي‌شود.

نور: گل بنفشه از جمله گل‌هاي بيروني و آفتاب دوست است كه به ميزان كمي هم مي‌تواند سايه را تحمل كند، عدم دريافت نور كافي منجر به كوچك شدن گل‌ها مي‌شود.

دما: گل بنفشه در هواي خنك عمر و ماندگاري بيشتري دارد طوري كه اين گل قادر به تحمل سرماي زمستان است و مي‌تواند در زير برف زنده بماند. گل بنفشه بهترين رشد را در دمايي بين ۴ الي ۱۳ درجه سانتي‌گراد دارد.

آفات: يكي رايج‌ترين آفات در كاشت گل بنفشه شته است براي از بين بردن آن مي‌توان با كمك آب و صابون روي آن اسپري كرد. نوع ديگري از آفت گل بنفشه وجود دارد كه به آن لكه برگ مي‌گويند كه منجر به ايجاد لكه‌هاي سياه بر روي گل برگ‌هاي گل مي‌شود. يكي ديگر از عارضه‌هاي گل بنفشه پوسيدگي ساقه است كه مي‌تواند از طريق‌هاي گوناگوني به گل انتقال داده شود، اين عوارض منجر به كم رنگ شدن گل برگ‌هاي گياه و چروك شدن آن مي‌شود.

گل بنفشه

زمان گل‌دهي: گل بنفشه از اواخر زمستان و با آمدن بهار شروع به گل‌دهي مي‌كند، اين گياه به‌طور معمول مي‌تواند در تمام طول سال گل بدهد، رشد اين گل در فصل گرم تابستان كمي محدودتر خواهد شد چرا كه در تابستان روزها بلندتر است و گياه بايد گرماي بيشتري را تحمل كند.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/22 ساعت: ۱۹ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل ناز آفتابي در خانه

ناز آفتابي يك گياه گل‌دار در خانواده بومي آرژانتين، جنوب برزيل و اروگوئه است. همچنين در جنوب آسيا ديده مي‌شود و به‌طور گسترده‌اي در بسياري از مناطق بالكان گسترش يافته است. در بنگلادش نيز موجود است و با نام گل زمان، به اين دليل كه گل تا به يك زمان خاص به شكوفه مي‌رسد نام‌گذاري شده است. اين گياه در ابتدا كوچك است، اما با رشد سريع سالانه به ۳۰ سانتي‌متر بلندي مي‌رسد، هر چند كه معمولاً كمتر از اين است. بااين‌حال اگر به‌درستي كشت شود به‌راحتي مي‌تواند به اين ارتفاع برسد. برگ‌هاي آن ضخيم و گوشتي تا ۲٫۵ سانتي‌متر، مرتب و متناوب در خوشه‌هاي كوچك است. گل‌ها با قطر ۲٫۵ تا ۳ سانتي‌متر با پنج گلبرگ به رنگ‌هاي متغير قرمز، نارنجي، صورتي، سفيد و زرد است.

گل ناز آفتابي

گل ناز داراي ارقام متعدد مي‌باشد و بعضاً داراي گل‌هايي با دو گلبرگ اضافي مي‌باشند و در رنگ بسيار تنوع دارند. گل ناز به‌طور گسترده در آب‌وهواي معتدل به‌عنوان يك گياه زينتي پرورش داده مي‌شود. گل ناز يكي از مهم‌ترين گل‌هايي است كه در باغ‌هاي قديمي كشت مي‌شد و معمولاً براي كاشت آن محل خاصي را در نظر مي‌گرفتند. بذر ناز آفتابي بسيار ريز است. كشت به‌وسيله بذر ناز آفتابي انجام مي‌شود و شبيه به چمن‌كاري است. اين گياه را در پارك‌ها، باغ‌هاي صخره‌اي، چمن‌كاري‌ها، ميدان‌ها و بولوارها براي تزيين، رايج است.

گل‌هاي گل ناز شب‌ها بسته و صبح‌ها با نور آفتاب باز مي‌شوند. روز‌هايي كه هوا ابري است گل‌ها بسته مي‌مانند. اين گياه، چون گسترش عرضي زيادي دارند در مدت كوتاهي زمين را مي‌پوشاند و يكي از گل‌هاي مناسب جهت تپه‌ها و سراشيبي هاست.

گل‌دهي گل ناز آفتابي

از اواسط تابستان تا اواسط پاييز گل مي‌دهد. گل ناز تا حدي تحمل خشكي را دارد، اما بهترين گل را با آبياري به‌طور منظم مي‌توان ايجاد كرد.

نور گل ناز آفتابي

يكي از اساسي‌ترين نيازهاي گل ناز نور است. اين گياه هم همانند ساير گياهان گوشتي به نور مستقيم و محيطي كاملاً روشن نياز دارد. (حدود ۶ الي ۸ ساعت در طول روز روشنايي) كمبود نور منجر به عدم باز شدن گل‌هاي گياه مي‌شود. جالب است بدانيد كه در روزهاي ابري ميزان شكوفايي گل‌هاي اين گياه كاهش پيدا مي‌كند.

گل ناز آفتابي

دماي گل ناز آفتابي

يكي از ويژگي‌هاي گل ناز كه كمتر در ساير گل‌ها ديده مي‌شود مقاومت زياد آن در برابر گرما و خشكي است. بنابراين در باغچه‌هاي سنگي جلوي ساختمان‌ها كه در اثر تابش آفتاب بسيار گرم مي‌شود يكي از نادرترين گياهاني است كه مي‌تواند كشت شده و شرايط موجود را تحمل كند. گل ناز مكان‌هاي آفتاب‌گير و گرم را بيشتر مي‌پسندد.

خاك گل ناز آفتابي

بذر ناز آفتابي نسبت به حاصلخيزي خاك حساسيت خاصي ندارد و تقريباً شورپسند است. خاك بذر ناز آفتابي بايد زه كش كافي داشته باشد. اگر خاك حاصلخيز و كاملاً قوي باشد بذر ناز آفتابي سريعاً رشد مي‌كند و تمام بستر خود را مي‌پوشاند. بهترين خاك براي بذر ناز آفتابي خاك سبك و شني و يا خاك مرغوب باغچه با مقداري خاك برگ، يا كود دامي است. خاك بذر ناز آفتابي بايد تا حدودي سبك و هميشه مرطوب باشد.

آبياري گل ناز آفتابي

گل ناز آفتابي در بهار و پاييز كمتر آبياري مي‌شود ولي در روزهاي گرم تابستان به آبياري بيشتري نياز دارد، ضمن اينكه مي‌تواند بي‌آبي را براي مدت تحمل كند. مواظبت خاصي نياز ندارد ولي چون ارتفاع آن كوتاه است بايد خوب علف زني شود تا مغلوب علف‌هاي هرز نشود. گل ناز تا حدي تحمل خشكي را دارد، اما بهترين گل را با آبياري به‌طور منظم مي‌توان ايجاد كرد. آبياري آن به‌صورت روزانه انجام مي‌گيرد.

تكثير گل ناز آفتابي

تكثير به روش قلمه

شما براي تكثير گل ناز مي‌توانيد از روش قلمه استفاده كنيد. روش‌هاي مختلفي براي قلمه گرفتن از اين گياه وجود دارد كه ساده‌ترين و كاربردي‌ترين آن‌ها قلمه گرفتن از ساقه گياه است، شما ساقه‌اي به طول حدود ۱۰ سانتي‌متر را انتخاب كنيد و برش بزنيد و سپس در يك ليوان آب قرار دهيد، بعد از حدود يك هفته گياه شروع به ريشه دهي خواهد كرد، سپس مي‌توان آن را در مخلوط خاك برگ+ شن و يا كوكوپيت + پرليت منتقل كرد. البته شما مي‌توانيد قلمه را به‌صورت مستقيم به خاك سبك منتقل كنيد ولي براي اين كار به مدت ۲۴ ساعت قلمه را در دماي اتاق بگذاريد بماند و سپس به خاك منتقل كنيد.

گل ناز آفتابي

تكثير به روش بذر ناز آفتابي

شما مي‌توانيد از بذر ناز آفتابي براي تكثير استفاده كنيد كه براي اين كار بهتر است در اوايل بهار بذر ناز آفتابي ها را در خاكي سبك بكاريد. اول از همه بايد خاك بستر كشت را خوب خيس كنيد و سپس كه آب‌هاي اضافي از زير گلدان خارج شدن بذر ناز آفتابي ها رو روي سطح خاك پخش مي‌كنيم و سپس يك لايه نازك از خاك را روي بذر ناز آفتابي ها مي‌پاشيم. از يك آب‌پاش براي آبياري بذر ناز آفتابي ها تا زمان جوانه‌زني استفاده كنيد ولي زماني كه بذر ناز آفتابي ها جوانه زده و سبز شدن مي‌توانيد به‌راحتي گياه را به‌صورت معمول آبياري كنيد.

هرس گل ناز آفتابي

يكي از نكات خيلي مهم در نگهداري هر گل و گياهي هرس است و در نگهداري گل ناز هرس موجب تحريك رشد ساقه‌هاي جديد و در نتيجه افزايش گلدهي گياه مي‌شود، براي اين كار تا حدود نيمي از ساقه‌هايي را كه خيلي بلند شده‌اند رو كوتاه كنيد. اما توجه داشته باشيد كه آرام آرام انجام دهيد به اين صورت كه هر هفته يك ساقه را انتخاب نموده و عمل هرس را انجام دهيد. اگر شما هرس را يك‌دفعه انجام دهيد باعث ضعيف شدن گياه و از بين رفتن آن خواهيد شد.

براي خريد بذر گل ناز آفتابي و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/15 ساعت: ۱۴ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل آمارانتوس در خانه

يكي از گل‌هاي زيبايي كه در فضاي سبز جلوه بسيار زيبا و درخشش خاصي دارد گل آمارانتوس است. اين گل زيبا از خانواده تاج خروس بوده و رقم آن پهن برگ و پابلند مي‌باشد. ارتفاع اين گياه بين ۸۰ تا ۱۲۰ سانتي‌متر مي‌رسد و بعد از حدود ۱۰ الي ۱۲ هفته پس از كاشت گل‌دهي اين گل زيبا آغاز مي‌گردد. در ادامه به چگونگي كاشت بذر آمارانتوس و نحوه نگهداري اين گل زيبا خواهيم پرداخت.

گل آمارانتوس

كاشت و پرورش گل آمارانتوس

بستر مناسب كشت گل آمارانتوس مخلوطي از پيت ماس، كوكوپيت و پرليت به همراه خاك باغچه يا خاك برگ الك شده است. بايد به اين نكته توجه كرد كه خاك بايد به‌صورتي باشد كه داراي زه كشي و تخلخل مناسب باشد. براي رشد مناسب گياه مي‌توان از مقداري ورمي كمپوست يا كود دامي كاملاً پوسيده استفاده كرد.

بذر آمارانتوس را مي‌توان به‌صورت مستقيم يا نشاء كاري در سيني كشت يا خزانه كشت كرد. براي كشت بذر آمارانتوس ابتدا بستر كشت را داخل گلدان و يا باغچه به‌صورت گفته شده آماده كرده و سطح خاك را صاف كنيد. بعد از صاف كردن خاك آبياري را انجام داده و بذر آمارانتوس را روي سطح خاك قرار دهيد. فاصله بذرها از هم بستگي به نوع گياه متفاوت است و در مورد بذر آمارانتوس فاصله ۳۰ سانتي‌متر مناسب است. بعد از قرار دادن بذرها بر سطح خاك مقداري خاك‌برگ الك شده يا پيت ماس بر روي بذرها ريخته و با اسپري سطح خاك را آبياري كنيد. بايد توجه داشته باشيد مقدار خاك ريخته شده روي بذر آمارانتوس زياد نشود و مقدار استاندارد آن دو برابر اندازه بذر آمارانتوس است.

گل آمارانتوس

اگر قصد كشت بذر آمارانتوس در خارج از فصل (پاييز و زمستان) و داخل گلدان را داريد بايد به چند نكته توجه كنيد:

قبل از قرار دادن بذر آمارانتوس بر روي سطح خاك ترجيحاً خاك را با محلول قارچ‌كش آبياري كنيد.

بعد از قرارگيري بذر آمارانتوس بر سطح خاك و الك كردن خاك بر روي آن بايد روي گلدان را با پلاستيك پوشاند.

مكان قرارگيري گلدان بايد دور از نور مستقيم خورشيد و در مكان پرنور باشد.

بين ۱ الي ۲ هفته بعد از كشت، بذر آمارانتوس جوانه زده و بعد از چهار برگي شدن پلاستيك را سوراخ كرده تا گياه براي قرارگيري در فضاي باز آماده شود. بايد توجه داشت اين كار بايد به‌آرامي و طي ۲ هفته انجام شود.

مي‌توان جهت برآورده كردن نياز نوري گياه براي رشد از لامپ‌هاي مخصوص رشد استفاده كرد.

بهترين فصل كشت بذر آمارانتوس بهار و بهترين دما ۱۵ الي ۲۵ درجه سانتي پايه است. گل آمارانتوس نياز به حداقل ۸ الي ۱۰ ساعت نور مستقيم و ملايم آفتاب داشته و درصورتي‌كه نياز نوري آن برطرف نشود در رشد و گلدهي دچار مشكل مي‌شود. در كشت غيرمستقيم و داخل سيني نشاء و يا خزانه بعد از ۸ برگي شدن گياه مي‌توان آن را به گلدان يا باغچه انتقال داد. بايد به اين نكته توجه داشت در كشت غيرمستقيم درصد موفقيت كمتر است و پيشنهاد مي‌شود كشت به‌صورت مستقيم انجام شود.

گل آمارانتوس

گل آمارانتوس گياهي يك‌ساله است و درصورتي‌كه در فصل سرما به داخل خانه منتقل شود مي‌توان مدت زمان بيشتري از آن نگه‌داري كرد و از گل‌هاي زيباي آن لذت برد. سطح خاك بذر آمارانتوس تا قبل از جوانه‌زني رطوبت داشته و خشك نشود. بذر آمارانتوس بعد از جوانه و انتقال به فضاي باز (در صورت كاشتن در گلدان با پلاستيك) بايد به‌صورت منظم آبياري شود. گياه آمارانتوس تا حدودي مقاوم به خشكي است. اما درصورتي‌كه مي‌خواهيد گياه شاداب و با گل زياد داشته باشيد بايد به‌صورت منظم آبياري شود. اگر به‌صورت صحيح از گل مراقبت شود و آبياري و كوددهي آن به‌صورت منظم انجام شود مي‌توان مدت زمان زيادي آن را نگهداري كرد.

براي خريد بذر گل آمارانتوس و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/10 ساعت: ۰۷ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل آمارانتوس در خانه

يكي از گل‌هاي زيبايي كه در فضاي سبز جلوه بسيار زيبا و درخشش خاصي دارد گل آمارانتوس است. اين گل زيبا از خانواده تاج خروس بوده و رقم آن پهن برگ و پابلند مي‌باشد. ارتفاع اين گياه بين ۸۰ تا ۱۲۰ سانتي‌متر مي‌رسد و بعد از حدود ۱۰ الي ۱۲ هفته پس از كاشت گل‌دهي اين گل زيبا آغاز مي‌گردد. در ادامه به چگونگي كاشت بذر آمارانتوس و نحوه نگهداري اين گل زيبا خواهيم پرداخت.

گل آمارانتوس

كاشت و پرورش گل آمارانتوس

بستر مناسب كشت گل آمارانتوس مخلوطي از پيت ماس، كوكوپيت و پرليت به همراه خاك باغچه يا خاك برگ الك شده است. بايد به اين نكته توجه كرد كه خاك بايد به‌صورتي باشد كه داراي زه كشي و تخلخل مناسب باشد. براي رشد مناسب گياه مي‌توان از مقداري ورمي كمپوست يا كود دامي كاملاً پوسيده استفاده كرد.

بذر آمارانتوس را مي‌توان به‌صورت مستقيم يا نشاء كاري در سيني كشت يا خزانه كشت كرد. براي كشت بذر آمارانتوس ابتدا بستر كشت را داخل گلدان و يا باغچه به‌صورت گفته شده آماده كرده و سطح خاك را صاف كنيد. بعد از صاف كردن خاك آبياري را انجام داده و بذر آمارانتوس را روي سطح خاك قرار دهيد. فاصله بذرها از هم بستگي به نوع گياه متفاوت است و در مورد بذر آمارانتوس فاصله ۳۰ سانتي‌متر مناسب است. بعد از قرار دادن بذرها بر سطح خاك مقداري خاك‌برگ الك شده يا پيت ماس بر روي بذرها ريخته و با اسپري سطح خاك را آبياري كنيد. بايد توجه داشته باشيد مقدار خاك ريخته شده روي بذر آمارانتوس زياد نشود و مقدار استاندارد آن دو برابر اندازه بذر آمارانتوس است.

گل آمارانتوس

اگر قصد كشت بذر آمارانتوس در خارج از فصل (پاييز و زمستان) و داخل گلدان را داريد بايد به چند نكته توجه كنيد:

قبل از قرار دادن بذر آمارانتوس بر روي سطح خاك ترجيحاً خاك را با محلول قارچ‌كش آبياري كنيد.

بعد از قرارگيري بذر آمارانتوس بر سطح خاك و الك كردن خاك بر روي آن بايد روي گلدان را با پلاستيك پوشاند.

مكان قرارگيري گلدان بايد دور از نور مستقيم خورشيد و در مكان پرنور باشد.

بين ۱ الي ۲ هفته بعد از كشت، بذر آمارانتوس جوانه زده و بعد از چهار برگي شدن پلاستيك را سوراخ كرده تا گياه براي قرارگيري در فضاي باز آماده شود. بايد توجه داشت اين كار بايد به‌آرامي و طي ۲ هفته انجام شود.

مي‌توان جهت برآورده كردن نياز نوري گياه براي رشد از لامپ‌هاي مخصوص رشد استفاده كرد.

بهترين فصل كشت بذر آمارانتوس بهار و بهترين دما ۱۵ الي ۲۵ درجه سانتي پايه است. گل آمارانتوس نياز به حداقل ۸ الي ۱۰ ساعت نور مستقيم و ملايم آفتاب داشته و درصورتي‌كه نياز نوري آن برطرف نشود در رشد و گلدهي دچار مشكل مي‌شود. در كشت غيرمستقيم و داخل سيني نشاء و يا خزانه بعد از ۸ برگي شدن گياه مي‌توان آن را به گلدان يا باغچه انتقال داد. بايد به اين نكته توجه داشت در كشت غيرمستقيم درصد موفقيت كمتر است و پيشنهاد مي‌شود كشت به‌صورت مستقيم انجام شود.

گل آمارانتوس

گل آمارانتوس گياهي يك‌ساله است و درصورتي‌كه در فصل سرما به داخل خانه منتقل شود مي‌توان مدت زمان بيشتري از آن نگه‌داري كرد و از گل‌هاي زيباي آن لذت برد. سطح خاك بذر آمارانتوس تا قبل از جوانه‌زني رطوبت داشته و خشك نشود. بذر آمارانتوس بعد از جوانه و انتقال به فضاي باز (در صورت كاشتن در گلدان با پلاستيك) بايد به‌صورت منظم آبياري شود. گياه آمارانتوس تا حدودي مقاوم به خشكي است. اما درصورتي‌كه مي‌خواهيد گياه شاداب و با گل زياد داشته باشيد بايد به‌صورت منظم آبياري شود. اگر به‌صورت صحيح از گل مراقبت شود و آبياري و كوددهي آن به‌صورت منظم انجام شود مي‌توان مدت زمان زيادي آن را نگهداري كرد.

براي خريد بذر گل آمارانتوس و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/10 ساعت: ۰۷ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل شب بو در خانه

گل شب بو از گياهان پرطرفدار نوروزي است كه علاوه بر زيبايي فوق‌العاده گل‌هايش به علت عطر بي‌نظيرش نيز بسيار موردتوجه است و براي نگهداري در آپارتمان و كاشت در فضاي سبز و باغچه‌ها انتخاب مي‌شود. در ادامه اين مطلب شما را با روش كاشت بذر شب بو، نحوه نگهداري و شرايط محيطي موردنياز اين گل آشنا مي‌كنيم.

گل شب بو

روش كاشت گل شب بو

كاشت گل شب بو از طريق بذر شب بو و قلمه زدن قابل انجام است و جزو گياهاني است كه تكثير آن ساده است. مراحل كاشت اين گل به شرح زير مي‌باشد:

كاشت گل شب بو از طريق بذر

مهم‌ترين روش تكثير كاشت بذر شب بو است كه در دو زمان از سال انجام مي‌گيرد. در مورد شب بوهاي يك‌ساله و همچنين چندساله معمولاً بذر شب بو در اوايل بهار (بعد از رفع يخبندان بهاره) و يا در صورت داشتن امكانات ۸-۶ هفته قبل از رفع يخبندان در محيطي محافظت شده همانند داخل منزل و يا گلخانه كاشته مي‌شوند، سپس در اوايل بهار به زمين اصلي منتقل مي‌شوند.

۱ ـ بذر شب بو را در عمق ۳ تا ۴ سانتيمتري خاك بكاريد. فاصله بين بذر شب بوها بهتر است بين ۱۵ تا ۲۰ سانتيمتر باشد.

۲ ـ بهتر است بذر شب بو را از اواخر مردادماه تا اوايل شهريور در هواي آزاد بكاريد و پس از آنكه بوته‌ها چند برگه شد، بوته‌هاي كم پر را جدا كنيد.

۳ ـ زماني كه بوته‌هاي شب بو حدود ۳ تا ۵ سانتيمتر رشد كردند بايد آن‌ها را به گلدان‌هاي مناسب انتقال دهيد.

۴ ـ توجه داشته باشد اگر گل شب بوي شما از نمونه‌هاي تك شاخه است مي‌توانيد ۳ تا ۵ بوته از آن را به يك گلدان انتقال دهيد اما چنانچه از انواع پر شاخه استفاده نموده‌ايد يك بوته براي هر گلدان كافي است.

۵ ـ گلدان‌هاي شب بو را در محل سايه قرار دهيد. هنگامي كه بوته‌ها به گلدان جديد و فضاي محيط عادت كردند مي‌توانيد آن‌ها را به محل آفتاب‌رو انتقال دهيد.

۶ ـ بهترين محل براي نگهداري گل شب بو در داخل ايوان يا بالكن منزل و در پشت پنجره اتاق‌هاست. در صورت نگهداري شب بو در داخل آپارتمان، دماي منزل بايد خنك باشد.

۷ ـ گلدان‌ها را در هفته حداقل سه تا چهار بار آبياري كنيد.

۸. توصيه مي‌شود خاك گلدان را هر سال يك‌بار با كودهاي غني از پتاسيم و نيتروژن مخلوط كنيد.

گل شب بو

قلمه زدن شب بو

تكثير از طريق قلمه يكي ديگر از روش‌هاي كاشت گل شب بو در مورد انواع چندساله اين گياه است. اين روش چندان متداول نيست، با اين وجود اگر تصميم به قلمه زدن گل شب بوي خود داريد بهترين زمان فصل تابستان است.

كاشت بذر شب بو در گلدان

براي كاشت بذر شب بو، گلداني را در اندازه متوسط انتخاب كرده و بذر شب بوها را در عمق ۸ سانتيمتري خاك بكاريد. فاصله مناسب بذر شب بوها در خزانه كاشت نيز حدود ۳-۲ سانتيمتر است. وجود لايه روي بذر شب بوها، آنان را از خشك شدن تا حدودي محافظت مي‌كند. خاك سبك غني از خاك برگ و كود آلي براي پرورش گياه محبوبه شب مناسب است. گلدان‌ها را در معرض نور غيرمستقيم خورشيد و در مكاني نيم‌سايه قرار دهيد.

شرايط نگهداري گل شب بو

شرايط اكولوژيكي موردنياز نگهداري شب بو عبارت است از:

خاك: بذر شب بو به خاك سبك و با زهكش خوب نياز دارد كه خنثي تا كمي قليايي و نسبتاً حاصلخيز باشد. تركيب خاك‌برگ، شن، كود پوسيده گاوي و خاك معمولي براي كاشت بذر شب بو مناسب است.

نور: گل شب بو براي رشد بهتر نياز به نور مستقيم دارد. البته اين ميزان دريافت نور براي گل بستگي به دما محيط دارد به طوريكه هرچه دماي محيط كمتر باشد و هوا خنك‌تر باشد، گياه ميزان نور مستقيم بيشتري را تحمل خواهد كرد. با افزايش دماي محيط، اگر از شدت بيش از اندازه نور محافظت نشود ابتدا گل‌ها پژمرده مي‌شوند و سپس تمامي گياه پژمرده خواهد شد.

دما: همه انواع شب بو از جزو گياهان سرمادوست هستند و به هواي گرم حساسيت دارند. گل‌هاي شب بو در اثر گرم شدن هوا ابتدا كمتر گل مي‌دهند و سپس برگ‌هاي گياه زرد شده و به‌تدريج مي‌ريزند و گياه از بين مي‌رود.

آبياري: نياز آبي گل شب بو متوسط است. بهترين زمان آبياري گياه زماني است كه بين دو آبياري سطح خاك كاملاً خشك شده باشد. در صورت آبياري بيش از اندازه ريشه گياه پوسيده خواهد شد.

گل شب بو

آفات و بيماري‌ها: از بيماري‌ها و آفات مهم اين گياه مي‌توان به زنگ شب بو، كنه تارعنكبوتي، معدنچي برگ، تريپس، سفيدك داخلي و شته اشاره كرد. براي از بين بردن اين آفات و بيماري‌ها بايستي از سموم شيميايي مربوطه استفاده شود.

جالب است بدانيد چند سالي است كه گل شب بو به‌عنوان گل شاخه بريده نيز مورداستفاده قرار مي‌گيرد و شاخه‌هاي بريده آن درصورتي‌كه هواي اتاق گرم نباشد، چندين روز در آب دوام مي‌آورند.

براي خريد بذر گل شب بو و ساير بذر گل ها و بذر گياهان دارويي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/9 ساعت: ۱۱ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل شاه پسند در خانه

گل شاه پسند گياهي زيبا و جذاب براي نگهداري در فضاهايي است كه در طول روز داراي نور كافي خورشيد هستند. اگر شما در خانه باغچه داريد يا بالكن شما فضايي مناسب براي كاشت گياه دارد، پيشنهاد ما نگهداري و كاشت گل شاه پسند است. در اين مقاله شما را با روش كاشت بذر گل شاه پسند در باغچه و گلدان و شرايط نگهداري از آن آشنا مي‌كنيم.

گل شاه پسند

نحوه كاشت بذر گل شاه پسند در باغچه و گلدان

كاشت بذر شاه پسند در باغچه بايد در اواخر تابستان انجام شود،‌ اما در محيط آپارتمان با تنظيم دماي محيط در هر زماني مي‌توانيد به كاشت و نگهداري از اين گياه اقدام كنيد. مراحل كاشت بذر گل شاه پسند به شرح زير است:

بذر‌ گل شاه پسند را قبل از كاشت به مدت ۲۴ ساعت در آب بخيسانيد تا زودتر جوانه بزنند.

بذر‌ گل شاه پسند خيسانده شده را در سيني نشا و بستر حاوي ماسه و پرليت بكاريد و بر روي بذر‌ گل شاه پسند را با لايه نازكي از ماسه بپوشانيد، البته به نحوي كه خيلي پوشانده نشوند. بذر‌ گل شاه پسند براي جوانه‌زني به نور نياز دارد.

تا زماني كه بذر‌ گل شاه پسند جوانه بزند، بستر كاشت را مرطوب نگه‌داريد. پوشاندن سطح گلدان با يك پلاستيك به حفظ رطوبت هوا كمك كرده و اين عمل نيز به جوانه‌زني بذر‌ گل شاه پسند كمك مي‌كند.

پس‌ازآن كه گياهچه‌هاي جوان، شش برگي شدند، آن‌ها را به گلدان اصلي منتقل كنيد.

جوانه‌زني بذر‌ گل شاه پسند حدود ۶ الي ۱۴ روز طول مي‌كشد.

براي كاشت در گلدان از سايز متوسط استفاده كنيد و چنانچه در باغچه مي‌كاريد، نشاء‌ها را با فاصله ۱۰ سانتي‌متر از يكديگر بكاريد.

مكاني كه براي كاشت بذر‌ گل شاه پسند در نظر گرفته‌ايد بايد كاملاً آفتابي باشد و در تابستان گياه را به‌طور مرتب آبياري كنيد.

گل شاه پسند

گياه‌شناسي گل شاه پسند

گل شاه پسند انواع گوناگوني دارد و در بين اين گونه‌ها، گياه يك‌ساله و چندساله ديده مي‌شود. اين گياه به شكل بوته‌اي رشد كرده و ارتفاع آن بين ۲۰ تا ۵۰ سانتي‌متر متغير است. شاه پسند، داراي گل آذين چتري با گل‌هايي به رنگ‌هاي قرمز نارنجي و يا دو رنگ جدا از هم زرد است. ويژگي بارز اين گياه، تغيير رنگ گل‌ها هم‌زمان با افزايش سن است به‌طوري كه گل‌ها در ابتدا زرد، بعد نارنجي و بعد قرمز رنگ مي‌شوند. گلدهي گياه شاه پسند در مناطق گرمسير، در تمام طول سال و در ساير مناطق، بسته به دما، در تابستان صورت مي‌گيرد.

شرايط محيطي موردنياز نگهداري گل شاه پسند

خاك: بذر‌ گل شاه پسند به خاك با حاصلخيزي متوسط و زهكشي كافي نياز دارد.

نور: شاه پسند بسيار آفتاب دوست است و به نور كامل آفتاب نيازمند است. اگر بذر‌ گل شاه پسند را در گلدان و در داخل منزل نگهداري مي‌كنيد، لازم است آن را در مكاني كه در طي روز حداقل ۵ تا ۶ ساعت از نور مستقيم آفتاب بهره‌مند است، قرار دهيد.

دما: گل شاه پسند گرماي هوا را به‌خوبي تحمل مي‌كند، ولي به سرماي كمتر از ۱۰ درجه سانتي‌گراد حساس است. در فضاي باز اين گل مخصوص فصل بهار و تابستان است ولي در محيط خانه، با تنظيم دماي محيط، مي‌توانيد در فصل پاييز و زمستان نيز اين گياه را نگهداري كنيد.

آبياري: نياز آبي گل شاه پسند متوسط است و در فصل تابستان بايد به‌طور مرتب آبياري شوند. اين گياه رطوبت بيش‌ازحد را تحمل نمي‌كند، بنابراين از غرقابي كردن گياه بپرهيزيد. توجه داشته باشيد، آبياري بيش‌ازاندازه باعث رشد علفي و عدم گلدهي گياه خواهد شد.

آفات و بيماري‌ها: گياه شاه پسند، به بيماري سفيدك پودري و بيماري‌هاي قارچي حساس است و براي پيشگيري از آن بايد از پاشيدن آب روي برگ‌هاي گياه خودداري كنيد. شرايط سرد و مرطوب و عدم وجود نور كافي ازجمله شرايط مساعد براي شيوع اين بيماري‌ها است.

كوددهي: يك بار كوددهي در اول بهار و يك بار اول تابستان كافي است.

گل شاه پسند

اگر از اين گياه را در منزل نگهداري مي‌كنيد، به زودي شاهد رفت‌وآمد پروانه‌ها به سمت اين گل خواهيد بود. هنگام كاشت شاه پسند، حتماً از دستكش استفاده كنيد، چون شيره گياه براي پوست حساسيت‌زاست.

براي خريد بذر گل شاه پسند و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/24 ساعت: ۰۷ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و نگهداري گل آهار

گل آهار (Zinnias) از گياهان يك ساله است كه رشد بسيار سريعي دارد و گل‌هاي بزرگي هم توليد مي‌كند. كاشت گل آهار، با رنگ‌هاي متنوعي كه دارد، طيف زيبايي از رنگ‌ها را به باغ ارمغان مي‌دهد. رايج‌ترين گل آهار، گل كوكب است كه تا ۹۰ سانتي‌متر رشد مي‌كند. گل آهار در رنگ‌هاي قرمز، نارنجي، صورتي، زرد، بنفش، سفيد است. از گل‌هاي رنگارنگ آهار براي تزيين حاشيه‌ها استفاده مي‌شود. گل‌هاي آهار كوچك‌تر براي تزيين حاشيه‌ها و قرار دادن در گلدان‌ها مناسب‌تر هستند. گل آهار ظريف هم براي سبدهاي آويز مناسب هستند. گل آهار براي درست كردن دسته گل بسيار مناسب هستند. گل آهار از زيباترين گل‌هايي است كه براي كاشت در باغچه‌ها يا نماسازي‌ها مورداستفاده قرار مي‌گيرد. از اين گل به‌عنوان گل شاخه بريده هم مي‌توان استفاده نمود.

گياه‌شناسي گل آهار

آهار يك گل يك‌ساله است و زادگاه آن مكزيك است، برگ‌هاي پهن و دراز و نوك تيزي دارد برگ‌هاي گل آهار نسبتاً خشن است. رنگ برگ‌ها كمي به خاكستري مي‌زند اين‌گونه زيبا داراي گونه‌هاي پاكوتاه و پابلند مي‌باشد در هر دو مدل اين گياه گل‌ها به دو نوع گل درشت و گل ريز موجود است و تنوع زيادي در اين‌گونه يافت مي‌شود. گلدهي اين گياه به علت رشد سريعي كه دارد از زمان كاشت تا زمان گلدهي حدود ۲ ماه زمان مي‌برد گرماي تابستان گلدهي آن را متوقف نمي‌كند و مرتباً در حال گلدهي است اين‌گونه گياهي زيبا در تمام فصل تابستان و اوايل فصل پاييز گلدهي دارد.

گل آهار

شرايط اكولوژيك موردنياز گل آهار

خاك

بذر گل آهار به خاكي نياز دارد كه زهكش مناسب داشته باشد. همچنين اگر مقداري كود دامي پوسيده به خاك اضافه شود، سبب بهبود خصوصيات فيزيكي و شيميايي خاك شده و رشد گياه را بهبود مي‌بخشد. به‌طوركلي بذر گل آهار در خاك باغچه به‌راحتي رشد مي‌كند.

آبياري

اين گياه خشك‌سالي و كم‌آبي را حتي در روزهاي گرم سال تحمل مي‌كند. بذر گل آهار براي رشد مطلوب به رطوبت كافي نياز دارد ولي بايد توجه داشت كه هواي بسيار مرطوب و شرجي، به گياه لطمه مي‌زند.

دما

گرماي بيش‌ازحد هوا، گلدهي و قطر گل‌ها را كاهش مي‌دهد و حتي مي‌تواند منجر به توقف گلدهي نيز بشود. بنابراين در روزهاي گرم تابستان بايد بعدازظهرها در تابستان باشند.

نور

اين گياه نور مستقيم را دوست دارد. اگر نور كم باشد باعث رشد طولي گياه و توليد ساقه‌هاي نازك و كاهش گلدهي مي‌شود، توليد گل‌هاي كوچك و رنگ‌پريدگي مي‌شود و اگر شدت نور بالا باشد باعث سوختگي برگ‌ها و ريزش گل‌ها مي‌شود.

گل آهار

گونه‌هاي مهم گل آهار

از گونه‌هاي اين جنس مي‌توان z.angustifolia, z. haageana, z.Mexicana با گل‌هاي كم پر و نيمه پرپر و z.elegans را نام برد. امروزه ارقام پاكوتاه و پابلند به بازار عرضه شده كه ارقام پاكوتاه آن بيشتر موردتوجه قرار گرفته است.

روش تكثير گل آهار

تكثير اين گياه با كشت بذر گل آهار صورت مي‌گيرد. به اين منظور دو راه در نظر گرفته مي‌شود:

۱٫ نشاكاري: براي نشاكاري در مناطق سردسير، بذر گل آهار را در فروردين يا ارديبهشت ماه، در خزانه مي‌كارند و بعد در تير ماه نشاكاري انجام مي‌گيرد. اما در مناطق گرمسير، انتقال در اسفند ماه صورت مي‌گيرد و باعث مي‌شود در مقايسه با حالت قبلي، ارتفاع و انشعابات گياه بيشتر شده و عملكرد بذر گل آهار افزايش يابد. زمان انتقال نشا، در مرحله ۳ تا ۴ برگي است و اگر به تأخير بيافتد، برگ‌هاي پايين ريزش پيدا كرده و گياه ظاهر نامطلوبي پيدا مي‌كند. اين روش يك عيب دارد و آن هم زمان‌بر بودن و وقفه زياد است. به همين دليل اكثراً بذر گل آهار مستقيماً در محيط اصلي كشت مي‌شود.

۲٫ كشت مستقيم بذر گل آهار: در اين روش بذر گل آهار در اوايل بهار در زمين اصلي كشت مي‌شود و از آنجاي كه بذر مصرفي زيادتر از حالت نشاكاري است پس حتماً بايد عمل تنك كردن در مرحله ۲ تا ۳ صورت گيرد. در غير اين صورت گياه دچار خوابيدگي مي‌شود.

شرايط نگهداري گل آهار

محل كاشت بذر گل آهار بايد در طول روز حداقل ۴ الي ۶ ساعت از تابش مستقيم نور خورشيد برخوردار باشد، بايد مراقب بود كه بهترين مكان براي كاشت گياه مكاني است كه در طول روز بيشتر از ۶ ساعت نور مستقيم خورشيد بيشتر نتابد زيرا همان‌طور كه نور كم باعث رشد ساقه‌ها و گلدهي كم خواهد شد. آفتاب زياد بخصوص در روزهاي گرم باعث كوچك ماندن گل‌ها خواهد شد، همچنين براي آبياري گياه نبايد اجازه داد خاك به‌طور كامل خشك شود بخصوص در ايام تابستان با گرمي هوا و افزايش دما نياز گياه به آب بيشتر مي‌شود، البته نبايد خاك گياه هميشه غرق آب باشد كه باعث پوسيدگي گياه خواهد شد، آبياري در فواصل زماني مناسب باعث گلدهي بهتر گياه خواهد شد.

گلدهي گل آهار

به علت رشد زياد آهار، از زمان كاشت بذر گل آهار تا گلدهي آن ۱٫۵ تا ۲ ماه طول مي‌كشد. گرماي تابستان گلدهي آن را متوقف نكرده و مرتب گل‌هاي جديدي را مي‌توان روي آن مشاهده كرد. بدين ترتيب در تمام مدت تابستان و نيمي از پاييز گلدهي دارد.z.elegans روزكوتاه اختياري است و در روزهاي كوتاه زودتر به گل مي‌رود بهترين كيفيت گل آهار در روزهاي كوتاه اواخر تابستان به دست مي‌آيد.z. angustifolia نسبت به طول روز بي‌تفاوت است.

نگهداري پس از برداشت گل آهار

زماني كه آهار به‌منظور استفاده از گل بريده آن پرورش داده مي‌شود بايد پس از باز شدن كامل گل و در ساعت‌هاي خنك روز مانند صبح يا بعدازظهر و زماني كه گياهان عاري از رطوبت يا شبنم باشند برداشت شود. شاخه بايد تا بيشترين طول برداشت شود اما تعداد گره كافي براي توليد دوباره گل بر روي گياه باقي بماند. از آهار مي‌توان براي توليد گل خشك استفاده كرد كه به علت تنوع در رنگ و شكل و اندازه گل اين گياه زياد موردتوجه قرار گرفته است. به جز رنگ قرمز و تيره و رنگ سرخابي كه به حالت نامطلوبي تغيير رنگ مي‌دهند ديگر رنگ‌هاي آهار را به‌خوبي مي‌توان خشك نمود.

آفات و بيماري‌هاي گل آهار

از بيماري‌هاي مهم آهار كه كشت و كار آن را محدود مي‌كند سفيدك پودري (Eryziphe cichoracearum) مي‌باشد. بيشترين آلودگي در اواخر تابستان و اوايل پائيز رخ مي‌دهد. استفاده از قارچ‌كش به‌صورت پيشگيرانه مي‌تواند در كنترل آن مؤثر باشد. Z. angustifolia به سفيدك مقاوم است.

قارچ‌هاي پينيوم و فيتوفتورا باعث پوسيدگي ريشه اين گياه شوند كه علامت آن سياه شدن ريشه و پايين ساقه است. در شرايط زه كشي نامطلوب همراه با آبياري زياد اين حالت بيشتر اتفاق ميافتد.

استفاده از قارچ‌كش‌هاي اتازول يا متالاكسيل در خاك يا محلول‌پاشي گياه با Fosetyl-Al مي‌تواند در كنترل بوته ميري و پوسيدگي ريشه ناشي از اين قارچ‌ها مؤثر باشد. فوزاريوم و رايزوكتونيا نيز مي‌تواند باعث سياه شدن ريشه و پايين ساقه و كاهش سبز شدن بذر گل آهار، توقف رشد، زرد شدن، پژمردگي و مرگ گياهان مسن‌تر شوند.

گل آهار

نكات كاربردي در رابطه با گل آهار

گل آهار به‌صورت يك ساله كاشته مي‌شود. بذر گل آهار را در ارديبهشت ماه در خزانه مي‌كارند و در تير ماه آن را نشا كار مي‌كنند. اين گل از گياهاني است كه بذر آن مستقيماً در محل اصلي يعني حاشيه‌هاي گل‌كاري كاشته مي‌شود و رشد آن بسيار زياد است

مراقبت‌هاي بيشتر مي‌تواند شامل وجين كردن، تنك كردن اطراف بوته، آبياري منظم در روزهاي گرم تابستان و احياناً استفاده از يك كود مايع (ماهي يك‌بار) خواهد بود.

دما زير ۱۵ درجه سانتي‌گراد گلدهي گل آهار را كم مي‌كند. دما زير ۱۰ درجه سانتي‌گراد هم برگ‌هاي آن را زرد مي‌كند.

اگر پوسيدگي، قارچ، پژمردگي و سفيدك‌هايي مشاهده كرديد بايد آبياري را كم كنيد.

آفتاب بالاي ۶ ساعت و دما بالا ۳۰ درجه سانتي‌گراد باعث كوچكي گل‌ها مي‌شود.

بهترين حالت گلدهي آن اواخر تابستان است چرا كه كم‌كم روزهاي كوتاه مي‌شوند و اين گياه در واقع روزكوتاه اختياري است.

زمان گل‌دهي آن از وسط تابستان- آخر تابستان/اوايل پاييز- وسط پاييز است.

اين گياه براي پروانه‌ها، زنبورها، مرغ‌هاي مگس‌خوار جذاب است.

هرس كردن ساقه جوان گل آهار، كندن گل‌هاي خشك شده و حذف شاخه‌هاي جانبي، گلدهي را افزايش مي‌دهد. حذف شاخه‌هاي بلند هم براي مرتبي گياه خوب است.

براي خريد بذر گل آهار و ساير گياهان زينتي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/23 ساعت: ۰۶ توسط:zerafatcom :

آموزش كاشت و پرورش گل اطلسي

شايد بتوان گفت در بين گل‌هاي زيبايي كه از قديم كشت آن‌ها مرسوم بوده و محبوبيت خود را از دست نداده‌اند، بعد از گل شمعداني كه تقريباً كشت آن در همه مناطق كشورمان رايج و در هر محلي چه فضاي باز و چه در محيط آپارتمان مي‌توان آن را كاشت و نگهداري كرد. گلي كه شرايط نگهداري و كاشت آساني دارد، اگر به‌خوبي از آن نگهداري كنيد و اطلاعات كافي در زمينه پرورش آن داشته باشيد. در اين مقاله نحوه كاشت و نگهداري گل اطلسي را آموزش مي‌دهيم.

گل اطلسي

شرايط نگهداري گل اطلسي

۱) خاك

گل اطلسي به خاك نسبتاً سنگين (رسي داراي كود كافي) با زهكش مناسب نيازمند است. اضافه كردن مقداري خاك‌برگ و كود دامي پوسيده به خاك گلداني نيز براي كاشت و پرورش اين گل در آپارتمان مناسب است. دقت كنيد هر چه خاكي كه براي كاشت و نگهداري گل اطلسي انتخاب مي‌كنيد تازه‌تر باشد، گياه رشد بهتر خواهد داشت. بنابراين از خاكي كه قبلاً در آن گلي پرورش داده‌ايد براي كاشت بذر گل اطلسي استفاده نكنيد.

۲) نور

گل اطلسي به نور مستقيم و فراوان آفتاب نياز دارد ولي توصيه مي‌شود در تابستان و در فضاي باز، در مكان‌هايي كه شدت آفتاب زياد است سطح خاك را با كمپوست بپوشانيد تا از خشك شدن زمين اطراف گل و كوتاه شدن عمر بوته‌ها جلوگيري كنيد.

در محيط آپارتمان نيز بهترين مكان براي نگهداري گلدان اطلسي پنجره‌هاي جنوبي و آفتاب‌گير است. به دليل نياز نوري زياد اين گل، كاشت آن در آپارتمان‌هاي كم نور غير‌ممكن است و در مناطقي كه تابستان‌هاي مرطوب و خنكي دارند، گل اطلسي دراز و علفي شده، تعداد گل‌هاي آن بسيار كم مي‌شود.

گل اطلسي

۳) آبياري

بهترين زمان براي آبياري اين گل هنگامي است كه در فاصله بين دو آبياري خاك سطحي خشك شده باشد و لازم است از ريختن آب روي گلبرگ‌ها پرهيز شود.

۴) آفات گل اطلسي و روش مبارزه با آن

گل اطلسي از گل‌هاي نسبتاً كم آفت محسوب مي‌شود؛ ولي اگر خيلي انبوه باشد، ممكن است موردحمله شته‌ها قرار گيرد. براي اين كار بايد بوته‌ها را با سم‌هاي تماسي مانند سم مالاتيون سم‌پاشي كنيد.

توجه: تماس سم با گلبرگ‌ها باعث از بين رفتن رنگ گل مي‌شود، بنابراين بهتر است از تماس سم با گل تا حد ممكن پرهيز كنيد.

۵) كود دهي

فقط زماني به گل‌هاي اطلسي كود دهيد كه عمر گل‌هايش تمام شده باشد. بعد از پايان دوره گل‌دهي هر پانزده روز يك بار به آن كود بدهيد. جالب است بدانيد اگر در خاك باغچه يا در پارك‌ها در سال اول بذر گل اطلسي بومي را كشت كنيد، يا گلداني را با خاك كاه‌گل كهنه پشت‌بام پر كنيد، خيلي زود و بدون دردسر، باغچه و گلداني پر از گل اطلسي خواهيد داشت!

۶) دماي مناسب

گل اطلسي محدوده دماي زيادي را تحمل مي‌كند ولي بهترين گل‌دهي گياه در دماي بيشتر از ۲۰ درجه سانتي‌گراد صورت مي‌گيرد. در دما‌هاي كمتر از ۴ درجه سانتي‌گراد و بيشتر از ۳۰ درجه گياه صدمه خواهد ديد و دماي بستر ۲۰ تا ۲۵ درجه براي جوانه‌زني اين گل ايده‌آل است.

توصيه: در روز‌هايي كه دماي هوا به بيشتر از. ۳۰ درجه سانتي‌گراد است، ميزان آبياري گل را افزايش دهيد تا از خشكي ناشي از گرماي زياد آسيب نبيند.

گل اطلسي

طريقه كاشت و تكثير گل اطلسي

چگونه بذر گل اطلسي را بكاريم؟

زمان مناسب براي كاشت بذر گل اطلسي اواخر فصل زمستان و اوايل فروردين است. براي كاشت مي‌توانيد بسته به نوع رقم گل اطلسي كه عمدتاً شامل اطلسي بومي، اطلسي ژاپني، اطلسي الوان و ... مي‌شود، بذر گل اطلسي را از فروشگاه‌هاي محصولات كشاورزي و نمايشگاه‌هاي گل و گياه تهيه كنيد.

مراحل كاشت بذر گل اطلسي از طريق بذر به شرح زير است:

بستر كاشتي حاوي كوكوپيت، پيت ماس و شن يا خاك‌برگ مخلوط با شن ريز را آماده كنيد و آن را داخل سيني نشا بريزيد.

بذر گل اطلسي بسيار ريز است، بنابراين مي‌توانيد آن‌ها را با كمي كود مخلوط و روي سطح بستر كاشت بريزيد و روي آن‌ها را با لايه نازكي از خاك بپوشانيد. دقت كنيد بذر گل اطلسي بايستي سطحي كاشته شود. آن‌ها نياز به نور دارند و نبايد عمقي كشت شوند.

بستر كاشت را به آرامي و به‌طور كامل آبياري كنيد و دقت كنيد هنگام آبياري بذر گل اطلسي جابه‌جا نشوند. براي آبياري بهتر است از اسپري آب استفاده كنيد.

سيني نشا را با پلاستيك شفافي بپوشانيد تا شرايط گلخانه‌اي از نظر گرما و رطوبت براي جوانه زدن بذر گل اطلسي ايجاد شود و براي تهويه هوا چند سوراخ در سطح پلاستيك بزنيد.

سيني نشا را در محيطي با دماي ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتي‌گراد دور از تابش مستقيم نور خورشيد قرار دهيد. تا هنگام جوانه‌زني بذر گل اطلسي روزانه بستر كاشت را بررسي كنيد تا همواره مرطوب و نه خيس باشد.

تذكر: حتماً بلافاصله بعد از جوانه زدن بذر گل اطلسي نايلون را برداريد. در طول جوانه‌زني تنش‌هاي محيطي به گياهچه صدمه زيادي ميزند و نبايد اجازه بدهيد محيط زياد گرم و سرد شود يا بدون آب بماند. پس از جوانه‌زني بذر گل اطلسي، آن را به محلي با نور بيشتر منتقل كنيد.

در صورت شرايط مناسب محيط بعد از ۷ تا ۱۰ روز بذر گل اطلسي جوانه مي‌زنند. پس از سه برگي شدن جوانه‌هاي بذر گل اطلسي مي‌توانيد از كود رقيق شده مخصوص گياهان زينتي براي رشد سريع‌تر و بهتر گل‌ها استفاده كنيد.

زماني كه جوانه‌هاي گل اطلسي چهار برگي شدند و در اواسط بهار مي‌توانيد گل‌هاي اطلسي را به گلدان اصلي يا فضاي باز منتقل كنيد. در فضاي باز هر بوته گل اطلسي را با فاصله ۳۰ سانتيمتر از يكديگر بكاريد تا فضاي كافي براي رشد و نگهداري گل اطلسي داشته باشيد.

آيا مي‌توان گل اطلسي را قلمه زد؟

گل اطلسي در دو نوع دائم و يك‌ساله وجود دارد. بيشتر گل‌هاي اطلسي كه از گذشته در باغچه‌ها كشت مي‌شده‌اند اطلسي بومي و دائمي است، ولي انواع رنگارنگ و با گل‌هاي پرپر و درشت از نوع يك‌ساله هستند كه مي‌توانيد از ساقه‌هاي سالم، ضخيم و قوي گياه قلمه تهيه كنيد.

بهترين زمان براي قلمه زدن گل اطلسي فصل تابستان است.

به اين منظور با كمك قيچي باغباني يا چاقوي تيز كه قبلاً ضدعفوني كرده‌ايد ساقه‌هاي نسبتاً ضخيم گياه را به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتيمتر جدا كنيد و آن‌ها را در بستر خاك قلمه بكاريد.

گلدان حاوي قلمه را در محيطي گرم و مرطوب تا زمان ريشه‌دار شدن قلمه‌ها نگهداري كنيد. در حدود چند ماه طول مي‌كشد تا قلمه‌هاي گل اطلسي ريشه‌دار شوند.

براي خريد بذر گل اطلسي و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/4/21 ساعت: ۲۳ توسط:zerafatcom :

گل محمدي

گل محمدي گلي زيبا و زينتي است كه خواص دارويي و درمان زيادي دارد. از گل محمدي علاوه بر تهيه گلاب براي تهيه انواع دمنوش گل محمدي و همچنين آشپزي استفاده مي‌شود. بخور گل محمدي، جوشانده گل محمدي، چاي گل محمدي، شربت گل محمدي، مرباي گل محمدي، حلواي گل محمدي از مهم ترين موارد مصرف اين گياه هستند. گل محمدي از طريق تقسيم ريشه و قلمه قابل تكثير است. گل محمدي به‌صورت بوته‌اي و درختچه‌اي رشد مي‌كند. از جمله گياهان چندساله است. گل‌هاي به نسبت بزرگي به رنگ صورتي و قرمز دارد، گل‌هاي اين گياه عطر خاصي دارند طوري كه به هنگام شكفتن فضا را عطرآگين مي‌كنند. گل محمدي به گل سرخ نيز مشهور است. گل محمدي شاخه‌اي تيغ‌دار و استوانه‌اي شكلي دارد. اين قسمت‌هاي مورداستفاده گل محمدي كاسبرگ‌هاي اين گياه است. برگ‌هاي گل سرخ (گل محمدي) به رنگ سبز است. از مهم‌ترين كاربرد گل سرخ استفاده از اسانس اين گياه براي معطرسازي و تهيه عطر و گلاب مي‌باشد. به‌عنوان يك چاشني به خورشت اضافه مي‌شود در ماست و دوغ نيز كاربرد دارد. خواص داروئي نيز دارد. از گل محمدي خشك براي تهيه دم‌نوش و موارد ديگر استفاده‌ مي‌كنند. اين گياه جاذب حشراتي همچون زنبورعسل و پروانه است. گل‌هاي اين گياه كاسبرگ‌هاي فراواني دارد. در مركز گل سرخ دانه‌هاي ريز زرد رنگ متمايل به نارنجي وجود دارد كه زيبايي گل را دوچندان مي‌كند.

گل محمدي

گل محمدي از زيباترين و مهم‌ترين رزهاي جهان است. اين گياه به خاطر رايحه فوق‌العاده و همچنين تنوع ارقام و ژنوتيپ هاي آن در بسياري از نقاط جهان كشت مي‌شود. اگر چه در رابطه با آغاز و چگونگي كشت و همچنين زمان ورود ارقام مختلف اين گياه به كشور اطلاعاتي در دست نيست ولي به نظر مي‌رسد گل محمدي مانند بعضي ديگر از گونه‌هاي جنس رز خاورميانه به اروپاي غربي منتقل و كشت شده است. علت نام رز دمشقي نيز احتمالاً به اين دليل است كه نخستين بار گل محمدي از دمشق به اروپا منتقل گرديده است. طبق اسناد موجود، تقطير گل و استخراج گلاب در ايران از اواخر قرن هفتم ميلادي آغاز شد و سپس در قرن چهاردهم به قسمت‌هايي از امپراتوري عثماني و آسياي صغير گسترش يافته است. بر اساس گزارش ابن خلدون در قرن هشتم و نهم ميلادي، گلاب يكي از اقلام مهم تجاري ايران به هند و چين بوده است.

از اوايل قرن دهم ميلادي، صنايع مربوط به فرآوري گل محمدي در ايران و به‌خصوص در شيراز متمركز گرديد. اين صنعت به‌تدريج از ايران به هند، عربستان، شمال آفريقا و اسپانيا انتقال يافت. مسافران و جهان گردان نيز گل محمدي را از آسياي صغير به فرانسه و اروپاي غربي بردند. به گونه‌اي كه در كتاب‌هاي آلماني و ايتاليايي در قرن‌هاي پانزدهم و شانزدهم ميلادي، روش‌هاي استخراج گلاب و اسانس گل محمدي توصيف شده است. در آن زمان ايران بزرگ‌ترين توليدكننده گلاب بوده و گلاب ايراني با كشتي‌هاي هندي و پرتغالي و از طريق بنادر خليج فارس به نقاط مختلف دنيا صادر مي‌شده است.

در اكثر منابع معتبر علمي از گل‌ها و اسانس گل محمدي به‌عنوان دارو ياد شده و خواص درماني آن مورد تأكيد قرار گرفته است. مواد مؤثره اين گياه خاصيت ضدافسردگي داشته و تقويت‌كننده قلب است و همچنين التهاب را كاهش داده و كم‌وبيش مسكن در د است. اسانس اين گياه نيز خاصيت ضد باكتريايي، ضد ميكروبي و آنتي‌اكسيداني دارد. برخي تحقيقات نشان مي‌دهد اسانس گل محمدي اثرات ضدويروس ايدز دارد. از گل‌هاي گل محمدي به‌عنوان يك ملين ضعيف نيز استفاده مي‌شود.

اسانس گل محمدي در صنايع توليد عطر و ادكلن موارد مصرف فراواني داشته و يكي از گران‌ترين اسانس‌هاي جهان است، به‌طوري كه با قيمتي بين ۳۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار براي هر كيلوگرم (بسته به كيفيت اسانس) در بازارهاي جهاني دادوستد مي‌شود. اين اسانس همچنين در صنايع آرايشي و بهداشتي و غذايي موارد استفاده فراواني دارد. ايران، تركيه، بلغارستان، هند، اوكراين، آمريكا، كانادا، ژاپن، تايلند و ... از كشورهاي توليدكننده عمده گل محمدي در جهان هستند.

تكثير گل محمدي

كاشت گل محمدي به روش‌هاي جنسي (توسط بذر) و غيرجنسي (رويشي) امكان‌پذير است.

تكثير جنسي: انواع رزهاي خودرو در رويشگاه‌هاي طبيعي خود معمولاً از طريق بذر گل محمدي تكثير مي‌شوند. در اين شرايط پس از رسيدن ميوه و باز شدن آن‌ها، دانه‌ها به اطراف پراكنده شده و رويش مي‌كنند. ازدياد جنسي نهال گل محمدي به‌ندرت و تنها در برخي امور پژوهشي و به‌منظور تهيه دورگ هاي موردنظر صورت مي‌گيرد. دانه‌هاي داخل ميوه كه در واقع ميوه‌هاي فندقه موجود درسته هستند از پوسته ضخيمي برخوردارند و پوسته داخلي (آندوكارپ) آن‌ها تقريباً غيرقابل نفوذ بوده و سبب كاهش شديد قوه رويشي آن‌ها مي‌شود. ميوه‌هاي گونه‌هاي مختلف رز معمولاً از اواسط شهريور تا مهرماه مي‌رسند. در تكثير جنسي هنگامي كه رنگ اين ميوه‌ها سرخ شدند آن‌ها را برداشت كرده و در يك ظرف ريخته و خرد مي‌كنند. پس از غربال كردن دانه‌ها را خشك نموده و به‌منظور افزايش قوه رويشي آن‌ها را تحت تيمارهاي مخصوصي قرار مي‌دهند.

از جمله اين تيمارها، خراش دهي مكانيكي، شيميايي (توسط اسيد سولفوريك غليظ) و همچنين تيمار چينه سرمايي (نگهداري بذر گل محمدي ها به مدت دو تا سه ماه دماي دو تا چهار درجه سانتي‌گراد) است كه در افزايش قوه رويشي دانه‌ها بسيار مؤثر مي‌باشد. البته استفاده از اسيد جيبرليك يا ايندول استيك اسيد نيز براي افزايش قوه رويشي بذرها مناسب است. دانه‌هاي تيمار شده را اوايل پاييز در رديف‌هايي به فاصله ۲۰ سانتي‌متر و به عمق يك تا دو سانتي‌متر كشت مي‌كنند. با آبياري و وجين مرتب علف‌هاي هرز سطح خزانه بذرها اوايل بهار سال سبز مي‌شوند. نشاءهاي حاصل را مي‌توان اوايل پاييز همان سال يا پاييز سال بعد (با توجه به‌اندازه نشاءها) به زمين اصلي منتقل كرد.

تكثير رويشي: كاشتن گل محمدي به روش رويشي در مقايسه با تكثير جنسي ساده‌تر و اقتصادي‌تر است و همواره براي تكثير اين گياه از روش رويشي استفاده مي‌شود. تكثير رويشي از روش‌هاي قلمه زدن، خوابيدن، پيوند زدن، استفاده از پاجوش و كشت بافت انجام مي‌گيرد.

قلمه زدن گل محمدي: در اين روش اواخر تابستان و در طول فصل پاييز از شاخه‌هاي نيمه خشبي يا خشبي مناسب قطعات مناسبي بايد تهيه كرد. قلمه‌ها بايد به‌اندازه كافي بزرگ بوده و در بافت‌هاي دروني خود ذخيره مناسبي از مواد و عناصر غذايي را داشته باشند. قلمه‌ها بايد از گياهان مادري سالم، قوي و فاقد هر گونه آفت و بيماري تهيه شود تا به سهولت قدرت توليد ريشه را داشته باشند. قلمه‌ها اگر از شاخه‌هاي نيمه خشبي تهيه شوند، طول آن‌ها بايد ۱۰ تا ۱۲ سانتي‌متر و اگر از شاخه‌هاي خشبي تهيه شوند، بايد ۱۰ تا ۱۵ سانتي‌متر باشد. قطر قلمه‌هاي انتخاب شده نيز بايد ۵/۰ ۱ سانتي‌متر باشد. قلمه‌هاي تهيه شده را بايد در بسترهاي مناسبي (شامل دو قسمت ماسه و يك قسمت پيت ماس) كشت كرد. سپس روي قلمه‌ها را بايد توسط پلاستيك پوشانده و در سايه قرار داد. بستر خاك تا ريشه دهي قلمه بايد به‌طور منظم آبياري شود. در شرايطي اقليمي مناسب مي‌توان در فضاي باز اقدام به ريشه‌دار قلمه‌ها نمود.

گل محمدي

خواص

گل محمدي را به دو صورت مصرف مي‌كنند. برخي از آن عرق مي‌گيرند كه به آن گلاب مي­گويند. برخي نيز آن را خشك مي‌كنند و براي مصرف نگهداري مي‌كنند. مي‌توانيد آن را در ماست ريخته و ميل كنيد.

درمان يبوست

از خواص گل محمدي اين است كه گل محمدي يبوست را درمان مي‌كند و مدفوع را نرم و شل مي‌كند. همچنين آرام‌بخشي و تقويت اعصاب از ديگر خواص گل محمدي و گلاب است. همچنين براي درمان اسهال‌هاي مزمن از گل محمدي استفاده مي‌كنند. رفع ترشحات زنانه از وظايف گل محمدي است.

رفع اخلاط خونين و خونريزي‌هاي عادي

از خواص گل محمدي است گياه گل محمدي يا گل سرخ روح را تقويت مي‌كند و نشاط‌آور است. همچنين براي تقويت حافظه و پيشگيري از آلزايمر از آن استفاده مي‌كنند. از خواص گل محمدي ضدافسردگي بودن و آرام‌بخشي آن است. همچنين گل محمدي ضدعفوني‌كننده خوبي است.

درمان زگيل و لكه‌هاي جلدي و روييدن گوشت

باز هم يادآوري مي‌كنيم از گل محمدي به‌عنوان مسهل و درمان يبوست استفاده كنيد. براي درمان سردرد عصاره گل محمدي را در بيني بچكانيد. التيام زخم و ضدعفوني كنندگي از ديگر خواص گل محمدي است. همچنين براي كاهش تب از گل محمدي استفاده كنيد. درمان زگيل و لكه‌هاي جلدي و روييدن گوشت تازه و تحليل ورم‌ها از ضماد آن استفاده كنيد.

تقويت اعتمادبه‌نفس

از گل محمدي و گلاب براي تقويت اعتمادبه‌نفس استفاده مي‌شود. از گل محمدي، گلاب تهيه مي‌كنند كه خواص زيادي دارد. گلاب گل محمدي براي تقويت پوست بسيار معجزه مي‌كنند. جهت رفع استرس گلاب بخوريد يا آن را ببوييد. براي التيام سردردهاي ناشي از استنشاق هواي آلوده و رفع گيجي و منگي كمي گلاب مصرف كنيد.

رفع گيجي و منگي و درمان دردهاي روماتيسمي

گلاب خون را تصفيه مي‌كند و در نتيجه از ناراحتي‌هاي پوستي جلوگيري مي‌كند. از خواص گل محمدي و گلاب درمان بيماري‌هاي گوارشي است. گل محمدي و گلاب معده را تقويت مي‌كند، به قلب سلامتي مي‌دهد، دردهاي روماتيسمي را كم مي‌كند. همچنين گل محمدي و گلاب ضد تهوع مناسبي است.

روغن گل محمدي

همچنين از روغن گل محمدي مي‌توان به‌عنوان يك ملين براي درمان يبوست مزاج استفاده كرد، بوييدن عطر اين گل در درمان افسردگي، رفع غم و اندوه و اضطراب مؤثر است. گل محمدي حاوي ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد براي بدن از جمله ويتامين C است و براي درمان مشكلات پوستي از جمله آكنه و برطرف كردن انواع لكه‌هاي پوستي و چين‌وچروك مي‌تواند مورداستفاده قرار بگيرد.

محلول گلاب به‌دست‌آمده از اين گل به همراه آب، يك اسكراب بسيار مفيد براي لايه‌برداري از پوست، رفع چين و چروك، پاك كردن آرايش و برطرف كردن آلرژي‌هاي پوستي است. علاوه بر ويتامين C در اين گل، موادي مانند كورستين و اسيد ellagic وجود دارد كه براي تعمير آسيب‌هاي سلولي بدن و محافظت از ابتلا به بيماري‌هايي چون مشكلات قلبي عروقي، پوكي استخوان و جلوگيري از ابتلا به سرطان مي‌تواند مورداستفاده قرار بگيرد.

نوشيدن چاي گل محمدي

نيز مي‌تواند سبب كاهش چين و چروك‌هاي پوستي و افزايش كلاژن سازي پوست شود و به اين ترتيب شادابي و جواني پوست حفظ شود. مصرف دم‌نوش اين گل باعث افزايش سيستم ايمني بدن شده و به اين ترتيب فرد از ابتلا به بيماري‌هايي چون سرماخوردگي، گلودرد و آنفولانزا ايمن مي‌ماند. نوشيدن دم‌نوش گل محمدي براي از بين بردن باكتري‌هاي مضر در روده نيز مي‌تواند مورداستفاده قرار بگيرد، افراد مبتلا به بيماري‌هايي مانند اسهال خوني و التهاب‌هاي دستگاه گوارش نيز مي‌توانند از مزاياي اين دم‌نوش استفاده كنند.

پاك‌سازي كبد و كيسه صفرا

هم يكي ديگر از مزاياي نوشيدن دم‌نوش گل محمدي است، زنان يائسه نيز مي‌توانند از آن براي كاهش علائم و مشكلات اين دوره از جمله گرگرفتگي استفاده كنند.

درمان عفونت‌هاي مجاري ادراري، رفع التهاب و عفونت مثانه

براي درمان عفونت‌هاي مجاري ادراري، رفع التهاب و عفونت مثانه نيز مي‌توان از دم‌نوش گل محمدي استفاده كرد. با وجود تمامي مزاياي درماني اين گياه كارشناسان توصيه مي‌كنند افراد قبل از مصرف آن تست حساسيت انجام دهند، زيرا برخي افراد به گل محمدي حساسيت پوستي و غذايي دارند و امكان دارد با تشديد علائم آلرژي مواجه شوند.

گل محمدي

براي خريد بذر گل محمدي و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/3/21 ساعت: ۱۷ توسط:zerafatcom :

گل عروس

گل عروس

بذر گل عروس از جمله بذرهاي سريع الرشدي مي باشد كه شما عزيزان مي توانيد با صرف انرژي و هزينه محدود نسبت به كاشت آن ها در گلدان و يا باغچه منزل خود اقدام نموده و به زيبايي آن كمك شايان توجهي نماييد. گل عروس داراي گل هايي به رنگ صورتي و قرمز بوده و برگ هاي آن براق و چرمي شكل مي باشد. گل عروس بيشتر از اينكه در فضاي باز و محوطه ها كاشته شود، بيشتر به عنوان يك گل آپارتماني مقاوم كاربرد دارد؛ و راه پله مناسب ترين مكان براي نگهداري اين گل مي باشد. اين گياه از طريق بذر كشت مي شود و انتخاب بذر خوب گل عروس از مهمترين قسمت عمليات پرورش آن مي باشد.

كاشت گل عروس

بهترين زمان كاشت گل عروس در بستر اصلي، در هواي خنك فصل بهار و يا اوائل فصل پاييز مي باشد. اما در صورت تمايل براي كاشت بذر گل عروس در گلدان و نگهداري آن در خانه مي توان در هر فصلي از سال اقدام به اين كار نمود. گل عروس از جمله گياهاني مي باشد كه براي رشد ايده آل خود نياز به نور كافي دارند و بايد روزانه حداقل 7 الي 8 ساعت در معرض نور غيرمستقيم خورشيد قرار گيرند. توجه داشته باشيد كه؛ در صورت كم نور بودن محل قرارگيري بگونيا، اين گياه گل نخواهد داد.

گل عروس از جمله گل هايي مي باشد كه توقعات خاكي چنداني نداشته و در اكثر خاك ها قابل كشت است ولي خاك هاي غني با زهكشي مناسب را ترجيح مي دهد. تركيب كوكوپيت، پيت ماس و پرليت به نسبت برابر، بستر مناسبي را براي كاشت گل عروس فراهم مي نمايد.

گل عروس از جمله گياهان رطوبت دوست مي باشد كه آبياري منظم و مكرر آن بعد از هر بار خشك شدن خاك لازم و ضروري است. معمولا در فصل زمستان 1 بار آبياري در هفته براي گياه كافي بوده و آبياري بيشتر از آن منجر به زرد شدن برگ ها مي گردد. البته در تابستان ميزان نياز گل عروس به آب بيشتر بوده (هفته اي 2 بار) و اگر به آبدهي به گياه به روال قبلي ادامه يابد، به احتمال زياد باعث ريزش گل هاي آن مي گردد.

گل عروس

روش كاشت بذر گل عروس در باغچه

قبل از كاشت بذر گل عروس ابتدا زمين را با چنگك، بالا و پايين نماييد و هرگونه علف هرز، ريشه گياه، سنگ و كلوخ و ... را از خاك جدا كنيد. سپس كود دامي پوسيده را به آن اضافه كرده و به عمق 20سانتي متر خاك بتر را زيرو رو كنيد. بعد از انجام اين عمليات، بستر كاشت را صاف كرده و قبل از پاشيدن بذرها، سطح خاك را به خوبي آبياري نماييد. بذرها را با فاصله 10 الي 20 سانتي متري از هم و در عمق نيم الي 1 سانتي متري خاك قرار دهيد. مجددا بستر كشت را به آرامي آبياري نماييد و تا زمان جوانه زني مانع خشك شدن سطح بستر كشت شويد.

گل عروس

پرورش و كاشت بذر گل عروس در گلدان

گلداني متناسب با سليقه و دكوراسيون منزل خود انتخاب نماييد.

عمليات زهكشي را به خوبي براي گلدان انجام دهيد. (قرار دان ماسه درشت در ته گلدان به ارتفاع 4 سانتي متر)

گلدان را با مخلوط خاك پيشنهادي در قسمت بالا پر نماييد.

گلدان را به خوبي آبياري نماييد تا خاك نشست كند.

بذرها را در عمق نيم سانتي متري خاك و با فاصله 5 الي 10 سانتي متري از هم قرار دهيد.

تا زمان جوانه زني، پلاستيك شفافي را روي گلدان بكشيد. (حفظ رطوبت گلدان و تسريع جوانه زني)

بعد از جوانه زني گلدان ها را به محل پر نوري از خانه انتقال دهيد.

براي خريد بذر گل عروس و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/2/11 ساعت: ۱۹ توسط:zerafatcom :

گل رعنا

گل رعنا

گل رعنا گياهي گل‌دار و زيبا كه در فصل بهار و تابستان گلدهي دارد و هر چه به پاييز نزديك شويم گلدهي كاهش پيدا مي‌كند. گل رعنا مناسب فضاي باز است به چند ساعت نور مستقيم براي گلدهي احتياج دارد در غير اين صورت رشد علفي پيدا مي‌كند و گلدهي متوقف مي‌شود. رعنا زيبا يا گل شاد، يك گل هميشه شاداب، مانند شكوفه بزرگ گل آفتابگردان است. گل‌هاي شاد از خانواده گل‌هاي آفتابگردان، داوودي و گل مينا هستند. آن‌ها جزء گل‌هاي بومي آمريكا و كانادا هستند. امروزه، اين گل‌هاي محبوب در سراسر ايالات‌متحده آمريكا يافت مي‌شوند. گل‌هاي رعنا زيبا به‌خوبي در محيط‌هاي خشك رشد مي‌كنند. بسياري از مردم، گل‌هاي رعنا را جزء گل‌هاي وحشي مي‌دانند. به عقيده ديگران، آن‌ها بخشي از يك باغ پروانه هستند يا مانند پروانه در وسط يك باغ گل به‌خوبي مي‌درخشند. گل‌هاي شاد، نام‌ خود را از منطقه‌اي كه در آن پرورش مي‌يابند گرفته‌اند، منطقه‌اي كه از شكوفه پوشيده شده است. نام‌هاي ديگر گل شاد عبارت‌اند از گل هندي و چرخ آتشين. رشد شكوفه‌ها طولاني‌مدت است و بزرگي عرض آن‌ها به ۱۰ سانتي‌متر مي‌رسد. رنگ‌هاي اين گل شامل نارنجي، قرمز، گل رعنا بنفش و گل رعنا زرد است. شكوفه‌هاي اين گل از اوايل تابستان شروع به ريختن مي‌كنند، اما اگر به آن‌ها رسيدگي شود، بيشتر عمر مي‌كنند. برگ رعنا و گل‌هاي رعناي زيبا، در باغ‌هاي پروانه و زمين‌هاي وسيع بسيار زيبا و ديدني هستند. ارتفاع اين گل‌ها به ۴۵ تا ۹۰ سانتي‌متر مي‌رسد.

گل رعنا

كاشت گل رعنا

گل رعنا گياهي يك‌ساله است كه زمان كاشت بذر گل رعنا فصل بهار است و گلدهي خود را تا فصل يخ‌زدگي حفظ مي‌كند. بذر گل رعنا به رطوبت معمولي ولي كم و محل آفتاب‌گير با نور كافي نياز دارد. روش كاشت گل رعنا پاكوتاه به دو صورت خطي و دست پاش مي‌باشد. فاصله گل‌ها از يكديگر بر روي خطوط ۲۰ تا ۳۰ سانتي­متر است. در صورت امكان بذر گل رعنا را پيش از كاشتن به جهت افزايش قدرت جوانه‌زني ۱۲ الي ۲۴ ساعت در آب خيس كنيد. سپس بذرها را بر روي سطح خاك بپاشيد و روي آن را با حداكثر نيم سانتيمتر خاك نرم بپوشانيد. خاك را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه داريد. پس از سبز شدن گياه آبياري محصول به روزي يك بار و يا يك روز در ميان كاهش پيدا مي‌كند. يكنواخت بودن توزيع آب در طي فصل رشد باعث جلوگيري از ريزش گل و نيز جلوگيري از ايجاد عارضه پوسيدگي مي‌گردد.

گياه رعنا نسبت به خشكي مقاوم است اما آبياري منظم در گلدهي تأثير زيادي دارد، زماني كه سطح خاك خشك شد اقدام به آبياري كنيد تا از پوسيدگي گياه جلوگيري شود.اين گياه هواي گرم را تحمل مي‌كند اما به سرما حساس است و در دماي كمتر از ۱۰ درجه به‌تدريج از بين مي‌رود. البته برخي از گونه‌هاي آن در سرما مقاومت بيشتري دارند. گل رعنا نسبت به خاك سختگير نيست اما همان‌طور كه بارها گفتيم هرچقدر خاك سبك‌تر باشد و مقداري شني شود به زهكشي كمك مي‌كند و از پوسيدگي جلوگيري مي‌شود. اين گياه بعد از خشك شدن گل‌ها بذر روي زمين مي‌ريزند و سال بعد مجدد رويش مي‌كند البته مي‌توانيد بذرها را جمع‌آوري كنيد و نزديك بهار مجدد بكاريد.

گل رعنا

براي خريد بذر گل رعنا و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/12/22 ساعت: ۰۹ توسط:zerafatcom :

تاج خروس

تاج خروس

گل تاج خروس جزو گياهان گل‌دار بوده كه داراي 60 گونه است. بعضي از گونه‌هاي آن با اين‌كه زيبا هستند ولي جزو علف‌هاي هرز شناخته مي‌شوند. گونه‌هاي تاج خروس سرشار از مواد معدني مانند كلسيم، پتاسيم، آهن، مس، منيزيم، فسفر و منگنز است. ميزان مناسب پروتئين و ليزين موجود در اين گياه براي سلامت موها و ناخن‌ها مفيد است. گياه تاج خروس باعث كاهش كلسترول شده و به‌اين‌ترتيب خطر سكته قلبي و بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد. برخي گونه‌هاي تاج خروس نيز به‌عنوان گياه زينتي شناخته مي‌شوند.گل تاج خروس داراي گلي شبيه به مغز انسان يا تاج و كاكل نوعي خروس با رنگ‌هاي اصلي تاج خروس قرمز و زرد است. تاج خروس دم روباهي يكي از انواع آن است. البته رنگ‌هاي نارنجي، صورتي و كرم هم دارد كه كمتر ديده مي‌شود. ارتفاع آن بين 40 الي 70 سانتي‌متر رشد خواهد كرد. اين گل نسبت به بيماري مقاوم بوده و مي‌توان در داخل منزل و يا در حياط منزل نيز كاشت بايد در نظر داشته باشيد كه خاك زهكشي مناسبي داشته باشد. از نظر خواص تاج خروس برگ تاج خروس به‌عنوان سبزيجات نيز استفاده مي‌شود و از نظر منبعي حدود 3 برابر شير كلسيم داشته و براي امراضي چون جلوگيري از خونريزي، درمان بيماري‌هاي خون، آبله‌مرغان، سرماخوردگي، عفونت‌هاي دستگاه ادراري نيز استفاده مي‌شود. همچنين گل تاج خروس سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد معدني است. براي قوه‌بينايي مفيد است و به‌راحتي هضم مي‌شود به خاطر اينكه حاوي ميزان قابل‌توجهي فيبر است. برگ‌هاي آن سرشار از (A،C،E،B2،B3،B5،B6، اسيدفوليك)، مواد معدني و اسيدآمينه‌ها است. اين گياه حاوي اسيدآمينه‌ مهم و ضروري به نام ليزين است كه در غلاتي مانند گندم، جو دو سر و غيره نيز وجود دارد. بهتر است بدانيد كه ميزان ليزين اين گياه دو برابر گندم است. البته خواص گل تاج خروس به همين‌جا ختم نمي‌شود. اين گياه سرشار از كلسيم، آهن و منيزيم است. دمنوش تاج خروس يكي از دمنوش هاي مورد استفاده است. مضرات تاج خروس. شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد كلسيم، آهن و منيزيم آن در مقايسه با گندم به ترتيب 4 و 2 برابر است. برتري ديگر گل تاج خروس اين است كه فاقد گلوتن بوده و به همين دليل براي افرادي كه به اين ماده حساسيت دارند مناسب است.

تاج خروس

نحوه كاشت گل تاج خروس

گل تاج خروس از آن دسته گل‌هايي است كه بذر آن به‌راحتي قابل تكثير است و يا كاشت يك‌ساله آن در سال‌هاي بعد نيز شاهد رويش گل‌هاي جديدي خواهيد بود. براي كشت مستقيم بايد تا اواسط بهار دست نگه‌داريد و سپس اقدام به كاشت بذر تاج خروس نماييد. ولي درصورتي‌كه مايليد نسبت به تهيه نشا اقدام كنيد لازم است ۶ تا ۸ هفته قبل از آخرين يخبندان اقدام به كاشت بذر گل تاج خروس در سيني نشا و يا بستر كشت نماييد. براي بستر كشت مي‌توانيد از خاكي با زهكش مناسب استفاده كنيد مخلوطي از پيت ماس كوكوپيت و پرلايت و يا خاك‌برگ خاك معمولي و شن نيز مناسب است. بستر كشت را تا جوانه زدن كه حدوداً ۱۰ تا ۱۵ روز است بايد مرطوب نگه داشت براي حفظ رطوبت مي‌توان از پوشش نايلوني كمك گرفت. در اين مدت دماي محيط بايد بين ۷۰ تا ۸۰ درجه فارنهايت باشد. بعد از جوانه زدن پوشش را برداشته و به گياه اجازه مي‌دهيم از نور محيط استفاده كند. بعد از دو تا ۴ برگي شدن گياهان و رفع خطر سرمازدگي (دماي حداقل شب بايد بيشتر ۵۵ در جه فارنهايت باشد) كم‌كم گياهان را به محيط بيرون منتقل كرده تا با دماي محيط بيرون ارتباط برقرار كنند از روز اول با ۴ ساعت بيرون ماندن گياه در روز شروع كرده و سپس به‌تدريج مدت بيرون ماندن رو هر روز اضافه مي‌كنيم تا بعد از يك هفته كه قادر خواهند بود شب را در محيط بيرون سپري كنند. اين گياهان جوان آماده انتقال به محيط باغچه مي‌باشند.

ابتدا كود دامي پوسيده را بر روي بستر باغچه مي‌ريزيم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتي‌متر زيرورو مي‌كنيم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبياري مناسب مي‌كنيم تا خاك كاملاً خيس شود. بعد از گذشت چند ساعت از آبياري بذرها را با فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتي‌متر از يكديگر در عمق ۰٫۵ تا ۱سانتي‌متري قرار مي‌دهيم و بر روي آن خاك قرار مي‌دهيم. سپس به‌آرامي اقدام به آبياري مي‌كنيم به‌طوري‌كه بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آنها مي‌مانيم. تا قبل از جوانه‌زني خاك هرگز خشك نشود.

تاج خروس

براي كاشت مستقيم بذر تاج خروس در گلدان ابتدا مطمئن مي‌شويم كه ته گلدان سوراخ‌هاي مناسبي براي خروج آب اضافي دارد. سپس به ارتفاع ۴ سانتي‌متر كف آن ماسه درشت مي‌ريزيم و سپس گلدان را با تركيب خاكي كه آماده كرده‌ايم پر مي‌كنيم و خوب آبياري مي‌كنيم تا خاك نشست كند و آب از ته گلدان خارج شود. اكنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتي‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتي‌متري مي‌كاريم و روي آن را با كمپوست پوسيده يا همان تركيب خاك اصلي پر مي‌كنيم و به آرامي آبياري مي‌كنيم. بهتر است با افشانه يا اسپري آبياري شود تا بذرها جابجا نشود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها اجازه ندهيد خاك خشك شود و هميشه مرطوب باشد. بعد از جوانه‌زني بذرها بايد گلدان در جاي پرنور باشد. اگر اقدام به نگهداري گلدان در آپارتمان مي‌كنيد بايد توجه نمود كه ميزان نور دريافتي روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبياري گياه بايد هر چند روز يك‌بار هنگامي‌كه سطح خاك كمي خشك شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زني بذرها و درصورتي‌كه هوا خيلي گرم نبود مي‌توانيد گلدان را با مشما شفاف كاور كنيد (بپوشانيد) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زني سريع‌تر اتفاق بيفتد.

براي خريد بذر گل تاج خروس و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/12/4 ساعت: ۱۵ توسط:zerafatcom :

گل ميمون

گل ميمون

گل ميمون گياهي است چندساله، بومي مناطق مديترانه كه با توجه به منطقه آب و هوايي كه در آن كشت مي‌شود، به‌صورت گياه يك‌ساله يا دو ساله كشت مي‌شود. اگر در منطقه‌اي كشت شود كه زمستان سرد است، به‌صورت يك‌ساله و اگر در منطقه‌اي كشت شود كه سرماي زمستان ملايم است، به‌صورت دو ساله كشت مي‌شود. گل‌هاي اين گياه داراي پنج گلبرگ به رنگ‌هاي گل ميمون زرد، گل ميمون قرمز، گل ميمون الوان، گل ميمون صورتي و ارغواني است به حالت خوشه‌اي بر روي شاخه قرار دارند. برگ‌هاي گل ميمون نيزه‌اي شكل و صاف است. اين گياه از نظر ارتفاع، پاكوتاه، پابلند و متوسط است. علت نام‌گذاري اين گياه به اسم Snapdragon اين است كه كلمه Snap به معني گاز گرفتن و dragon به معني اژدهاست كه به اين معني است كه اين گل در حالت عادي بسته است وقتي پايين گل را فشار دهيم، دهانه آن باز مي‌شود كه مانند دهان اژدهاست. از طرف ديگر علت نام‌گذاري آن به گل ميمون در زبان فارسي اين است كه بذرهاي آن شبيه سر ميمون است.

ارتفاع  گل ميمون در واريته‌هاي مختلف بين ده سانتيمتر تا يك متر متغير است. از فرم‌هاي بلند آن براي گل بريده و از فرم‌هاي كوتاه آن براي كاشت در حاشيه باغچه‌ها مي‌توان استفاده كرد. گل ميمون براي رشد و گلدهي به نور كافي احتياج دارد. بنابراين بايستي در محل آفتاب‌گير در باغچه كاشته شود. خاك باغچه بايد بايستي قوي و داراي زهكشي خوبي باشد. فاصله كاشت نسبت به طول گياه فرق مي‌كند معمولاً فرم‌هاي كوتاه را با فاصله 25 تا 30 سانتيمتري و فرم‌هاي بلند را با فاصله 50 40سانتيمتري مي‌كارند، اين رقم پابلند بوده و بهتر است با فواصل 50سانتي‌متر از يكديگر كاشته شود. چون بذرها در عمق كم كاشته مي‌شوند حتماً تا قبل جوانه‌زني روزي دو بار با افشانه خاك را خيس كنيد و اجازه ندهيد هرگز خشك شود.

گل ميمون

كاشت گل ميمون

بذر گل ميمون براي رشد و گلدهي به نور كافي احتياج دارد؛ بنابراين بايستي در محل آفتاب‌گير در باغچه كاشته شود. خاك باغچه بايد بايستي قوي و داراي زهكشي خوبي باشد. فاصله كاشت نسبت به طول گياه فرق مي‌كند. معمولاً فرم‌هاي كوتاه را با فاصله 25 تا 30 سانتي‌متري و فرم‌هاي بلند را با فاصله 50-40 سانتيمتري مي‌كارند. براي طولاني شدن طول گلدهي گل‌ها را مي‌برند و از آن به‌عنوان گل بريده استفاده مي‌كنند يا بعد از پژمرده شدن و قبل از تشكيل بذر گل ميمون آن‌ها را قيچي مي‌كنند. زماني كه گياه بعد از مدتي گل دادن فرم شاداب و جوان خود را از دست داد آن را از محل نزديك به زمين قيچي كرده و سپس با يك كود مايع آن را كودپاشي مي‌كنند. در اين صورت گياه از نو شروع به رشد و فعاليت كرده و گل‌هاي خوبي خواهد داد. گل ميمون را در گلدان نيز مي‌توان پرورش داده و نسبت به زمان كاشت بذر در فصول مختلف در گلخانه به گل مي‌نشيند.

گل ميمون از دو طريق قلمه گرفتن و كاشت بذر گل ميمون تكثير مي‌يابد. در فصل پاييز بذرها را در تركيبي خاكي كه نصف ماسه و نصف پيت يا خاك‌برگ است در گلخانه بكاريد. بذرها معمولاً بعد از 10 تا 20 روز سبز مي‌شوند. بعدازاينكه نشاءها به‌اندازه كافي رشد كردند در گلدان‌هاي كوچك كاشته مي‌شوند و در گلخانه سرد يا شاسي قرار مي‌گيرند. اين گياهان در فصل بهار به باغچه منتقل شده و گياهاني كه بدين ترتيب پرورش يافته‌اند زودتر از سايرين به گل مي‌نشينند و در واقع با اين روش گل‌هاي زودرس به دست مي‌آيند. بذرهاي گل ميمون بسيار ريز بوده و مي‌توان به‌صورت دست پاش كاشت و پس از رشد گياهان آن‌ها را تنك كرد و برخي را از خاك درآورده و به محلي ديگر منتقل مي‌كنيم. براي جوانه‌زني بهتر بذر گل ميمون مي‌توان آن‌ها را چند روز قبل كاشت داخل يخچال قرار داد تا خواب‌شكني انجام شود. اولين قدم براي كاشت بذر گياهان زينتي انتخاب خاك مناسب است. بهترين تركيب خاك براي كاشت اين بذر شامل 30 درصد كوكوپيت، 50 درصد پيت ماس يا ورمي كمپوست و 20 درصد پرليت دانه‌ريز است. ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بريزيد تا به مدت چند ساعت خيس بخورند (حداقل 3 تا 10 ساعت). اين عمل باعث شده تا پوست خارجي بذرها نرم و شكسته شود و جوانه‌زني تسريع شود. بذرها به‌طور طبيعي بعد از اين مدت بايد ته طرف بروند.

گل ميمون

براي خريد بذر گل ميمون و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/11/26 ساعت: ۰۸ توسط:zerafatcom :

گل شمعداني

شمعداني

گل شمعداني به‌عنوان يك گياه كلاسيك و آفتاب‌دوست در باغچه‌ها معروف است. شمعداني داراي شمايل جمع‌وجوري بوده و برگ‌هاي شكلاتي- بنفش زيبايي دارد. همچنين خوشه‌هايي از گل‌هاي زيبا براي آن مشاهده مي‌شوند. نژادهاي ماوريك و bullseye يكي از بهترين و قوي‌ترين نژادهاي اين گياه مي‌باشند. اين واريته ها نسبت به ساير گونه‌هاي بنفش‌برگ قوي بوده و در شرايط گرم همواره شكوفه خواهد داد. سري نژادي است كه از طريق بذر پرورش داده مي‎‌شود.

شمعداني

كاشت گل شمعداني

يكي از راه هاي تكثير، قلمه زدن شمعداني است. دقت فرماييد در مورد كاشت بذر شمعداني در راهنماي كاشت بذر شمعداني به‌صورت كامل نوشته‌ايم سعي كنيد به آن روش كاشت كنيد:

۱- سوراخ‌هايي را به‌صورت عريض و با عمق كم  حدود نيم سانتي‌متر حفر كنيد هر حفره حدود دو برابر قطر بذر گل شمعداني باشد.

۲- خاك كوكوپيت يا تركيب پيت ماس را با استفاده از مواد ارگانيك، اصلاح كنيد

۳- به‌آرامي بستر را با آب‌پاش مرطوب كنيد سپس روي آن را يك نايلون سفيد بكشيد سپس در دماي ۲۰ درجه قرار دهيد دقت كنيد دما خيلي مهم است

۴- مدت ۳ الي ۷ روز زمان مي‌برد جوانه‌زني كند دقت كنيد تو اين مدت هر زمان خاك خشك شد با آب‌پاش اسپري كنيد

۵- زماني كه جوانه‌ها ۴ برگي شدند روي نايلون يك سوراخ ايجاد كنيد حالا بستر را كنار پنجره نورگير قرار دهيد دقت كنيد غيرمستقيم باشد

۶- بعد از يك هفته مجدداً سوراخ ديگري ايجاد كنيد اين كار را آن‌قدر در طول زمان انجام دهيد تا گياه به هواي بيرون عادت كند

شمعداني

آبياري

۱- اين گياه به‌سرعت رشد كرده و با توجه به تفاوت‌هايش نسبت به گياهان چوبي، نياز به‌دقت بيشتري در آبياري دارد.

۲- براي نگهداري گل شمعداني حتي‌الامكان صبح‌ها آبياري را انجام دهيد تا از بيماري‌هاي ناشي از آبياري شبانه اجتناب كنيد.

۳- به منظور جلوگيري از پژمردگي گل شمعداني وقتي‌كه گياه شروع به پژمرده‌شدن مي‌كند، به‌آرامي و به‌صورت عميق آبياري كنيد.

۴- تقسيم فرايند آبياري به دو تكه با فاصله چند دقيقه نسبت به هم باعث نفوذ بيشتر آب مي‌شود.

۵- استفاده از آبياري قطره‌اي و شلنگ جذب‌كننده براي آبياري بهينه و صرفه‌جويي در مصرف آن مفيد است.

۶- هيچ‌گاه بيش‌ازحد آب ندهيد، زيرا مشكلات ريشه‌اي ايجاد مي‌كند.

۷- مالچ از تبخير آب در آب‌وهواي داغ و خشك جلوگيري مي‌كند و نرخ آن را كاهش مي‌دهد.

۸- در اقليم‌هاي خشك، يك حلقه خاك دور گياه شكل دهيد تا آب را به مدت طولاني‌تر نگه دارد.

هرس‌كردن

۱- گياهان بلند را مي‌توانيد ببريد يا هرس كنيد تا رشد جديد و قدرتمندانه در آن‌ها تحريك شود.

۲- ساقه‌هاي گياهان گل‌دار و يا برگ‌دار را درست بالاتر از محل رويش برگ‌هاي قديمي هرس نماييد.

۳- جلوي رشد اضافي را بگيريد تا قسمت اصلي گياه رشد قوي‌تري داشته باشد.

۴- براي گل دادن شمعداني گل‌هاي مرده را جدا كنيد تا گل‌هاي جديد به رويش تشويق شوند.

۵- در صورت نياز شاخ‌وبرگ مرده، پژمرده و معيوب را جدا نماييد.

۶- تعدادي از شاخ‌وبرگ‌ها را در حين تعويض گلدان جدا نماييد تا از ميزان فشار وارد بر گياه در ريشه‌ي جديدش بكاهيد.

۷- در انتهاي فصل گياهان را پاك كنيد تا ميزان شكل‌گيري بيماري و آفت در آن‌ها كاهش يافته و ناحيه تميز نگه داشته شود.

۸- از قرار دادن بخش‌هاي بيمار گياه در كمپوست پرهيز كنيد، زيرا خطر انتشار بيماري آن‌ها وجود دارد.

تكثير از بذر

۱- در اوايل فصل بذر را از گياهان بالغ جمع‌آوري كنيد تا گرفتار بيماري‌هاي مربوطه نشده باشند.

۲- بذرها را در گلدان‌ها يا بسته‌هاي برچسب‌دار جاي دهيد (سال جمع‌آوري بذر را روي برچسب‌ها قيد كنيد).

۳- آن‌ها را در محيط خشك و خنك داخلي قرار دهيد.

۴- اگر نگه‌داري طولاني‌مدت مدنظرتان است، آن‌ها را در يخچال نگه داريد.

كودرساني

اكثر گياهان به يك غذاي همه‌منظوره و معمول نياز دارند كه يا مختص به گياهان خاصي است (بر روي بسته‌ي كود درج‌شده) يا عمومي بوده و درصد خاصي از نيتروژن و فسفر و پتاسيم دارد. در اوايل چرخه پرورش گياه به آن كودرساني كنيد؛ اگر گياهتان تابستاني است در فصل بهار و اگر گياهتان زمستاني است، در فصل پاييز اين كار را انجام دهيد. اگر گياهتان برگ‌دار است، از كودي استفاده كنيد كه ميزان نيتروژن بالاتري دارد (اولين عدد در برچسب كود). براي گلدهي شمعداني براي گياهان گل‌دار يا ميوه‌دار، از كودي استفاده كنيد كه فسفر بالاتري دارد (عدد وسطي).
اگر از كود محلول استفاده مي‌كنيد:

۱- همانند دستورالعمل‌هاي روي بسته، كود را مخلوط نماييد.

۲- برگ شمعداني و خاك را با آن خيس كنيد.

۳- عمليات را تكرار كنيد.

اگر از كود دانه‌اي استفاده مي‌كنيد:

۱- مقداري كود همه‌منظوره را به ميزان سبك و در زير ساقه‌ها و شاخ‌وبرگ گياه پخش كنيد.

۲- با آرامي و به‌صورت عميق آبياري كنيد.

براي خريد بذر گل شمعداني و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/11/20 ساعت: ۱۵ توسط:zerafatcom :

گل اختر

گل اختر

گل اختر گونه از گياهان گلدار از جنس Canna است. اين جنس داراي نوزده گونه است. اين گياه از خانواده Cannaceae بومي مناطق استوايي است ولي امروزه در بيشتر مناطق نيمه گرمسيري و معتدل جهان كشت مي‌شود و ارزش زينتي دارد. اين‌گونه داراي شاخ و برگ‌هاي بزرگ و زياد مي‌باشد و به عنوان يك گياه باغي تبديل شده است. نام گل اختر از كلمه سلتيكي آمده و مشتق شده از نيشكر يا ني است.

خصوصيات گياه‌شناسي

از نظر انواع گل اختر بوته گل اختر به بلندي ۷۰ تا ۱۲۰ سانتيمتر با برگ‌هاي خيلي پهن سبز يا سبز مايل به ارغواني است كه از ميان آن ساقه‌هاي متعدد كه منتهي به چندين گل درشت يا خيلي درشت به رنگ‌هاي زرد، قرمز، سفيد، زرد، ابلق ، زردآلويي، زرد طلائي، خال خال يا راه راه مي‌شود بيرون مي‌آيد. آن‌ها مي‌بايست حداقل ۶ تا ۸ ساعت از نور خورشيد به‌طور متوسط در طول تابستان بهره ببريد. گل اختر را يكي از غني‌ترين منابع نشاسته در جهان مي‌دانند.

ريشه گل اختر به شكل ريوم بوده (ريزوم اندامي است كه مواد غذايي ساخته شده در برگ را در خود ذخيره مي‌كند و هر بار كه قسمت هوايي به هر دليل از بين برود گياه مجدداً به كمك مواد ذخيره‌اي ريزوم رشد مي‌كند اما اگر چند بار اين عمل يعني حذف بخش خوابي تكرار شود ذخيره ريزوم هم تمام شده و گياه كلاً نابود مي‌شود) و داراي برگ‌هاي پهن و سرنيزه‌اي به رنگ سبز - ارغواني و بسيار جذاب است كه پس‌زمينه خوبي براي گياه علفي زينتي كه داراي برگ‌هاي شمشيري هستند به شمار مي‌رود.

شرايط محيط رشد و نگهداري

گل اختر نياز به مكان آفتابي، خاك سبك و غني از مواد آلي كه مرتباً مرطوب نگهداشته شده دارد و بهتر است با كود مايع تقويت شود. در اوايل زمستان كه برگ‌هاي گياه خشك و سياه شدند ريزوم ها را از خاك درآورده و آن‌ها را در مكاني خنك درون كمپوست كمي مرطوب نگهداري مي كنند تا چروكيده نشوند. ريزوم ها را در بهار مي‌توان در هواي آزاد كاشت.

گل اختر داراي گل‌هاي متعدد به رنگ‌هاي مختلف است و براي حاشيه كاري و تشكيل تپه گل‌ها يا تك كاري ميان تپه گل يا چمن‌زار قابل‌توجه است . كاشتن اقسام اصلي و اوليه اين گل امروز تقريباً متروك شده و فقط آن‌ها را يا نزد اشخاصي كه مجموعه اي از اقسام مختلف آن را دارند يا در گلكاري هاي درجه دوم و سوم ميتوان ديد، چون گياه اختر طاقت سرماي زمستان را در مناطق سرد و معتدل ندارد به‌مجرد شروع اولين سرما و يخبندان بوته‌هاي آنرا سرما زده برگ‌ها در حالت سبزي پلاسيده و خراب مي‌شوند ، همان زمان بايد ساقه‌هاي آن را از سطح زمين بريده ريشه‌هاي بوته را كه ساقه زيرزميني گوشتي است از خاك بيرون آورده دو سه روز آن‌ها را در محل سايه و هواگير در معرض هوا قرار داد تا رطوبت زيادي خود را از دست بدهند ، سپس آن‌ها را در زير زمين يا انبار خشك و گرمي كه محفوظ از يخ زدن باشد زير ماسه خشك بگذارند .

گل اختر

تكثير گل اختر

پياز گل اختر را در ناحيه كرج آبان ماه از خاك دراورده در محلي كه از سرماي شديد مصون باشد تا آغاز فصل بهار سيلو مي‌كنند برگ‌هاي پهن اختر در اطراف ساقه گل دهنده كه تا ۵/۱ متر رشد و نمو مي‌كنند به‌تدريج در بهار ظاهر مي‌شوند و در تابستان خوشه‌هاي درشت گل اختر به رنگ‌هاي گل اختر قرمز، گل اختر نارنجي، گل اختر زرد، گل اختر بنفش، گل اختر پرگل، گل اختر ابلق  و غيره نمودار مي‌شوند.

راحتترين و بهترين روش نگهداري و انبارداري ريزوم هاي گل اختر به اين صورت است كه ريزوم ها را از ۲۰ سانتيمتري سطح خاك قطع كرده (به دليل آسيب و بيماري‌هاي قارچي ناشي از آن، بالاتر از ريزوم قطع مي‌كنند) و سپس يك گودال به عمق ۷۰ سانتيمتر تا يك متر حفر كرده و داخل آن را ماسه مي‌ريزيم (ماسه قبلاً با قارچ‌كش مخلوط و خشك شده باشد) بعد ريزوم ها را داخل گودال مي‌گذاريم بايد توجه داشته باشيم گودال در محل آبگير قرار نداشته باشد تا آب باران وارد آن نشود بهتر است روي آن را پلاستيك بكشيم.

گل اختر

بخش مناسب براي تكثير گياه اختر يك ريزوم بسيار جوان، فعال و مرتب در حال جوانه زدن است بنابراين مي‌توان با قطعه كردن ريزوم كه يك يا چند جوانه داشته باشد گل اختر را تكثير گردد. ازدياد گل اختر از طريق تقسيم در فصل بهار و كاشت بذر گل اختر در فصل زمستان در دماي ۲۰ درجه سانتي‌گراد يا بيشتر امكان‌پذير است. چون گياه اختر طاقت سرماي زمستان را در مناطق سرد و معتدل ندارد به‌محض شروع اولين سرما و يخبندان بوته‌هاي آن را سرمازده و برگ‌ها در حالت سبزي پلاسيده و خراب مي‌شوند. در فصل بهار ريزوم هاي اختر را درآورده و بهتر است همان زمان ريزومها جدا شوند و سپس كاشته شوند. (قسمتي از ريزوم اختر به همراه يك يا چند جوانه) بايد ساقه اختر را از خاك بيرون آورده و دم هاي آن را از سطح زمين بريده ريشه هاي بوته را كه ساقه زيرزميني گوشتي است در معرض هوا قرار داد تا رطوبت زيادي خود را از دست بدهد و سه روز آن‌ها را در محلي سايه و هواگير قرار دهيد سپس آن‌ها را در زيرزمين يا انبار خشك كه محفوظ از يخ زدن باشد زير ماسه خشك بگذاريد.

خواص گل اختر به طور خلاصه عبارتند از:  درمان سوزاك، قطع بدون دليل عادت ماهانه، خون ريزي بيني، جمع شدن آب زير پوست، از بين بردن ورم، تصفيه خون، ادرارآور تب و تعريق بدن.

براي خريد بذر گل اختر و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/11/13 ساعت: ۱۳ توسط:zerafatcom :

گل آليسوم

آليسوم

مبدأ گل آليسوم نواحي مديترانه و جزاير قناري است. افزون بر رقم‌هاي يك‌ساله كه بيشتر در گل‌كاري كشت و كار مي‌شوند، چندساله آن‌هم وجود دارد. ارتفاع حدود 20 سانتي‌متر يا كمتر است و گسترش به نسبت وسيعي دارد. انشعابات گياه زياد بوده و هر انشعاب به خوشه‌اي از گل ختم مي‌شود. گياه در مرحله گلدهي به‌صورت فرشي از گل، زمين را مي‌پوشاند. گونه‌هاي مختلفي از گل آليسوم وجود دارد كه گونه maritime L داراي گل‌هايي به رنگ آليسوم سفيد، آليسوم زرد ، آليسوم بنفش و آليسوم الوان است و به نام مرواريد خوانده مي‌شود. گل‌هاي مرواريد، كوچك و داراي 4 گلبرگ بوده و به‌صورت خوشه‌اي است كه اين خوشه به‌تدريج رشد مي‌كند و در بالاي آن گل‌هاي تازه باز مي‌شوند. مناسب كاشت در حاشيه‌ها، سبدهاي آويزان، بالكن و باغ‌هاي صخره‌اي است. اين گل عطر فوق‌العاده زيادي داشته و در ساعات اوليه روز يك گلدان از آن مي‌تواند فضاي زيادي را معطر كند. كاشت بذر گل آليسوم بسيار آسان بوده و براي گلدان، آويز، باغچه بسيار مناسب و زيبا است.

آليسوم

كاشت بذر گل آليسوم

طول عمر: يك‌ساله يا دوساله (در انتهاي دوره رشد بذر داده و بذرها دوباره شروع به رشد مي‌كنند)

زمان مناسب كاشت: اواخر زمستان تا اوايل بهار

خاك مناسب: خاك نيمه سبك با زهكشي مناسب و غني با كمپوست و كود حيواني

نور مناسب: نور زياد و محل آفتاب‌گير

رطوبت و آبياري مناسب: آبياري متوسط (اوايل رشد به‌اندازه‌اي كه پاي گياه خشك نشود و براي گياه بالغ هنگامي آبياري انجام گيرد كه پاي بوته كامل خشك باشد. آبياري زياد باعث پوسيدگي ريشه و زردي برگ و از بين رفتن گياه مي‌شود).

زمان گلدهي: اواسط بهار تا اواخر پاييز

دوره گلدهي: دوره گلدهي گل آليسوم طولاني بوده و بعد از كاشت بهاره در اواخر بهار شروع به گلدهي مي‌كند و تا قبل از يخ‌بندان به گلدهي ادامه مي‌دهد.

دما مناسب: به دماي پايين محيط مقاوم است.

كاشت و تكثير: خاك مناسب با ميزان كمپوست و كود حيواني مناسب را آماده كرده، بذر گل آليسوم را روي بستر ريخته و مقداري خاك بر روي بذرها بپاشيد و سپس خاك را كمي مرطوب نماييد.

دوره رشد: 50 تا 60 روز تا رشد كامل و گلدهي

كوددهي: آليسوم نياز كودي خاصي ندارد ولي براي افزايش گلدهي و عملكرد بهتر است از كود ورمي كمپوست و كودهاي آلي و ارگانيك و در صورت تمايل از كودهاي مكمل و كود گلدهي يا كود كامل (20، 20، 20) استفاده شود.

هرس: بعد از اتمام فصل گلدهي بوته از كف يا از 10 سانتي زمين قطع شود تا بعد از فصل سرما.

آليسوم

براي خريد بذر گل آليسوم و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/11/7 ساعت: ۱۱ توسط:zerafatcom :